drfrisbee schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:51:
Als ik het zo lees, lijkt het eerder een persoonlijk vete van de verkoper naar jou toe. Meerdere taxaties a 200-500 euro per stuk, een koopovereenkomst die geannuleerd wordt op het moment dat jouw naam erop staat, makelaars die allemaal onder een hoedje spelen.
Een persoonlijke vete lijkt me uitgesloten, aangezien ik nooit iets met de verkoper (of zijn familie) te maken heb gehad. Ik ben ook niet echt het type persoon dat vatbaar is voor persoonlijke vetes. Ik heb er hooguit 5 min. mee staan praten. Ik denk dat terug te voeren is op puur opportunisme. De verkoper is in de (onjuiste) veronderstelling dat ik kapitaalkrachtig ben en heeft (kennelijk) een vermoeden dat ik heel geïnteresseerd ben, aangezien de verkoper bekend is met mijn band met het huis (alhoewel ik me daarover juist welbewust op de vlakte heb gehouden in het summiere gesprek dat ik met de verkoper heb gevoerd). De verkoper zal vast in het roddelcircuit eens eerder hebben opgevangen dat ik er een oog op heb, dat zou misschien kunnen.
Ik heb verder nooit gesteld dat er meerdere taxaties zijn uitgevoerd, dat vermoeden heb ik slechts. Dat vermoeden wordt versterkt door het feit dat de verkoper mij zelf heeft gemeld dat een andere makelaar weigerde mee te werken aan de hoge vraagprijs. Ik heb ook nooit iets gesteld over de kosten van taxaties. Ook heb ik nooit gesteld dat er een koopovereenkomst is geannuleerd of geannuleerd zal worden. Zover is het allemaal nog niet gekomen. Verder heb ik niet gesteld dat de makelaars onder één hoedje spelen, maar dat het in deze kwestie wellicht verstandig is om een aankoopmakelaar in te schakelen van 25 km verder. Meerdere posters in dit topic zijn het hier mee eens, gezien hun (negatieve) ervaringen met makelaars.
drfrisbee schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:51:
Verder heeft elke andere poging geen zin, een anonieme koper in een gebied waar weinig interesse is in veel te hoog geprijsde huizen. Ik weet niet wie wie dan voor de gek houdt, maar als verkoper zou ik het wel weten...
Ik denk dat je hier inderdaad gelijk in hebt, zo'n stap zou worden doorzien. Deze optie ligt eigenlijk alleen voor de hand als je deze situatie van te voren al had zien aankomen, nog voordat ik het contact heb gelegd. Ik wist echter niet dat ik uitgerekend zo'n type verkoper zou treffen. Dat is gewoon een kwestie van pech hebben.
Yucon schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:11:
"Vriend, je doet je best maar maar ik kan dit huis toch echt niet zonder hypotheek kopen en de bank weigert die te verstrekken omdat de waarde van het onderpand de hypotheek niet dekt. Veel succes met de verkoop".
Dit is eigenlijk de beste houding die ik kan aannemen. Een goed bod doen (dat niet snel zal worden overtroffen), zoiets als dit erbij zeggen en het daarbij laten. En dan bij voorkeur dit alles door een aankoopmakelaar laten afhandelen, incl. de communicatie en een eventuele taxatie / bouwkundige keuring.
Señor Sjon schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:49:
Waarom zou verkoper taxaties doen a 4-500 per stuk? Dit verhaal rammelt. WOZ zegt niks en de taxatie die daar als onderbouwing bij komt nog minder. Ik heb voor mijn eigen huis een makelaar genomen die 15% meer aangaf dan de rest en buiten wat piepende kijkers tijdens bezichtigingen hebben de uiteindelijke kopers gewoon betaald.
Je kan zonder hypotheek kopen, dus verkoper weet dat je met hypotheek + eigen geld nog veel meer kan betalen. Hij is er niet voor verantwoordelijk dat je hypotheekvrij wil leven.
Zie hierboven. Ik heb nooit iets gesteld over de kosten van taxaties, dat heeft de poster hierboven er zelf van gemaakt.
WOZ zegt wel iets als vergelijkbare huizen in dezelfde staat en in dezelfde buurt de afgelopen jaren allen onder de WOZ-waarde zijn verkocht. Dan is anderhalf keer zoveel de WOZ als vraagprijs toch echt heel hoog.
Verder heb ik de verkoper natuurlijk niet verteld of ik wel of niet een hypotheek nodig heb. De verkoper weet hier dus niets van, i.t.t. wat je stelt. Nogmaals, het is helemaal nog niet tot een echt gesprek gekomen. De deur werd eigenlijk meteen al dichtgeslagen door het noemen van de absurd hoge vraagprijs, mijn opmerking daarna dat ik dit veel te hoog vond en de (onjuiste en ook brutale) opmerking daarna van de verkoper over het zogenaamde kapitaal waarover ik zou beschikken (zo van, je bulkt van het geld). Daarna ben ik (op een vriendelijke manier) weer vertrokken.
Ik weet overigens maar al te goed waar dit soort hardnekkige roddels vandaan komen (waar ik zelf overigens geen enkele oorzaak in heb, zeker ook niet in de verspreiding ervan), maar ze kloppen toch echt niet. De mensen kennen niet het hele verhaal (bij lange na niet zelfs) en dat ga ik ze ook zeker niet vertellen, aangezien het ze niets aangaat. Nadeel hiervan is dat de verkoper uit blijft gaan van een verkeerde aanname, die ik niet kan corrigeren. Het is kennelijk het nadeel van een dorp.