Verkopende partij die mij een hoge prijs wil vragen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1233902

Topicstarter
Beste Tweakers,

Er komt binnenkort in het oosten van het land een vrijstaand huis te koop te staan dat ik graag zou willen kopen. Het is in geen enkel opzicht een bijzonder huis, maar voor mij persoonlijk wel, gezien familiehistorie (ouderlijk huis). De huidige eigenaar is overigens geen familie en ken ik verder ook niet.

Ik zit echter met het probleem dat de verkopende partij in een terloops gesprek:

i) mij te kennen heeft gegeven het huis te koop te gaan zetten voor een vraagprijs die ik zelf beoordeel als absurd hoog en die m.i. zal garanderen dat er geen andere kopers op af zullen komen;
ii) heeft aangegeven geen enkele haast te hebben met de verkoop;
iii) van horen zeggen goed doorheeft dat ik het huis graag zou willen kopen
iv) eveneens van horen zeggen meent dat ik kapitaalkrachtig ben (terwijl dat eigenlijk behoorlijk tegenvalt, maar over de achterliggende redenen daarvan kan ik natuurlijk moeilijk uitweiden).

Die laatste opmerking kwam nadat ik (in dat terloopse gesprek) had aangegeven de genoemde vraagprijs te hoog te vinden.

Kortom, kennelijk gokt de verkoper erop dat ik bereid ben om mezelf vanuit emotionele redenen uit te laten buiten en wil deze het hard spelen. Na bovengenoemde opmerking heb ik eigenlijk geen zin meer om nog zaken te doen met deze persoon (die ik verder dus totaal niet ken, maar die kennelijk wel het e.e.a. over mij weet). Ik weet (na wat rondvragen) alleen dat deze persoon het geld van de verkoop goed kan gebruiken. Er is dus zeker een motief om te verkopen.

Nu is mijn vraag, hoe zou ik hiermee om kunnen gaan? Ik heb zelf gedacht aan het inschakelen van een aankoopmakelaar, die dan na een tijdje wachten in actie kan komen om zo verdenkingen te voorkomen. Ik vraag me echter af of die namens een anonieme opdrachtgever kan of mag handelen. Op enig moment zal er toch een naam van de koper op een concept koopovereenkomst geplaatst moeten worden.

Een tweede optie waar ik aan dacht is het inschakelen van één of andere tussenpersoon, die het huis (onder één of andere alibi) voor mij aankoopt, waarna ik het weer overneem. Ik zou echter niet weten welke bedrijven dit soort diensten aanbieden.

Verder zal ik dan vooraf richting de verkoper (op een geloofwaardige manier) moeten aangeven dat ik geen interesse meer heb, in de hoop dat deze uiteindelijk tot zinnen komt en bereid is om het (op termijn) tegen een gangbare prijs aan een derde te verkopen (een door mij ingeschakelde aankoopmakelaar of tussenpersoon dus).

Heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijke situatie? Graag jullie suggesties. Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:54
Al contact op genomen met enkele makelaardijen uit de buurt?

Lekker!

Acties:
  • +65 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Als je de vraagprijs absurd hoog vindt, dan koop je het toch niet. Dan gaat de prijs misschien later omlaag, of koopt iemand anders het toch. Zo gaat dat nu eenmaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:31
De emotionele waarde snap ik, maar als de verkopende partij een vraagprijs vraagt welke absurd hoog is en dan ook nog door de genoemde redenen zou ik er met een grote boog omheen lopen.

Als je er toch er voor wilt gaan zou ik contact opnemen met verschillende makelaars in de buurt. Die hebben daar misschien wel ervaring mee en kunnen je van goed advies voorzien!

Zucht...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een echte oplossing kan niemand je hier geven. Je kan:

- Een duidelijk éénmalig bod doen waarbij je aangeeft dat dit het bod is en dat het anders jammer is. Daarna ook niet meer gaan lopen dimdammen met de verkoper.

- Niks doen en wachten. Als het echt zo’n absurde vraagprijs is, dan komt er niemand op.

Meer kan je, volgens mij, niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Huidige eigenaar heeft op advies van makelaar een vraagprijs afgesproken, valt dit buiten je budget, dan houd het op.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Laat je sowieso niet leiden door emoties met dit soort dingen, dat kost je veel teveel geld.
Zeker als het verder niet zo'n bijzonder huis is, dan kun je natuurlijk net zo goed voor iets anders gaan.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:49
je reageert m.i. emotioneel. je hebt het over uitbuiten. hoezo uitbuiten? je hoeft toch niets. Daarnaast is het vrij simpel. Het is een stapel bakstenen op een lap grond. dit heeft een bepaalde staat van onderhoud, en heeft een vorm van luxe. Inhoud, kaveloppervlak, woonoppervlak. Een aankoopmakelaar heeft in een uur een goede waarde van het huis bepaald op basis van de eerder genoemde parameters. Op basis van deze waarde breng je een bod uit. Dit is goed onderbouwd, en de verkoper kan er mee doen wat hij wil. klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 20-07-2019 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:54
Hackus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:34:
Huidige eigenaar heeft op advies van makelaar een vraagprijs afgesproken
Dat maak ik nergens uit op hoor. @Anoniem: 1233902, kun je dit bevestigen?

Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit heeft niets met uitbuiten te maken. Je zult hier gewoon objectief naar moeten kijken, je hebt geen recht of voorkeurspositie op dit huis, en de prijs van een object wordt nu eenmaal bepaald door de vraag en emotionele waarde beinvloed dat.

Jij wilt zelf ook gebruik maken van de situatie met dit:
Ik weet (na wat rondvragen) alleen dat deze persoon het geld van de verkoop goed kan gebruiken.
Hoe is dat anders dan "Ik weet (na wat rondvragen) dat deze persoon een emotionele band heeft met dit huis en het graag wil bezitten"?

Stapje terug, laat je adviseren door iemand die objectief en professioneel is, en afstappen van het foute idee dat je ergens recht op hebt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Napsju schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:26:
Nee, nog niet. Misschien is het verstandig om een makelaar van iets verder weg hiervoor in te schakelen, aangezien al die makelaars hier elkaar kennen en in contact staan met elkaar. Zoveel vertrouwen heb ik nu ook weer niet in dat wereldje.
ZieglerNichols schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:26:
Als je de vraagprijs absurd hoog vindt, dan koop je het toch niet. Dan gaat de prijs misschien later omlaag, of koopt iemand anders het toch. Zo gaat dat nu eenmaal.
Dat is zo, echter ik zou het toch graag willen kopen, maar dan wel tegen een enigszins normale prijs. Het is jammer dat je nu met een type te maken heb die denkt dat het schip met geld komt binnenvaren.
SgtElPotato schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:29:
De emotionele waarde snap ik, maar als de verkopende partij een vraagprijs vraagt welke absurd hoog is en dan ook nog door de genoemde redenen zou ik er met een grote boog omheen lopen.

Als je er toch er voor wilt gaan zou ik contact opnemen met verschillende makelaars in de buurt. Die hebben daar misschien wel ervaring mee en kunnen je van goed advies voorzien!
Het was inderdaad een nogal brutale opmerking waar ik op dat moment niet goed op wist te reageren. Ik ben verder vriendelijk gebleven.
107mb schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:36:
je reageert m.i. emotioneel. je hebt het over uitbuiten. hoezo uitbuiten? je hoeft toch niets.
Uitbuiten is wellicht wat overdreven gesteld, maar volgens de definitie klopt het toch: "zoveel mogelijk voordeel halen uit"
gambieter schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:38:
Stapje terug, laat je adviseren door iemand die objectief en professioneel is, en afstappen van het foute idee dat je ergens recht op hebt.
Ik heb nooit aangegeven dat ik ergens recht op heb.

Ik neem verder aan dat dit vaker voorkomt en dat iemand anoniem wil blijven bij de aankoop van een object (om dit soort prijsopdrijvende effecten dus te vermijden). Ik vraag me af hoe zo'n iemand dat doorgaans aanpakt en of er eventueel bedrijven zijn die hier diensten voor aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:52

Honesty

kattenneus!

Vervelende situatie zeker omdat het je ouderlijk huis betreft en je daar blijkbaar leuke herinneringen aan hebt. Ik zal ook eerlijk spelen, bod doen wat jij fair vind(in overleg met een aankoopmakelaar omdat je misschien een te roze bril ophebt) en de bal bij hem laten. Je kan als het je waard is, een bod doen van iets hoger en de makelaar hem ook duidelijk maken dat het zelfs meer dan de marktwaarde is en daardoor een final bod.

Verder zal ik persoonlijk niet met stromannen werken en zoals jezelf al zegt al is er een mondelinge overeenkomst en het koopcontract wordt getekend en hij ziet jouw naam kan die alsnog cancelen lijkt me.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Napsju schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:36:
[...]

Ik weet alleen dat het flink hoger is dan de taxatiewaarde. Volgens mij kun je zelf een hogere prijs afdwingen bij een makelaar. Genoeg huizen die langer dan 5 jaar te koop staan toch? Of het verstandig is, is een tweede. Ik neem aan dat een makelaar ook jaarlijks zijn kosten in rekening brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:04

Fiber

Beaches are for storming.

Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:46:
[...] of er eventueel bedrijven zijn die hier diensten voor aanbieden.
Google eens op aankoopmakelaar... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
je reageert nog steeds emotioneel. Doe eens een stap terug, zoals @gambieter zegt. Ook zijn jouw berichten doorspekt van aannames en vooroordelen. Hoezo een makelaar verder weg kiezen. Je betaalt goed voor een aankoopmakelaar en deze gaat ook voor jou werken, en handelt in jouw belang. Praat met de bank, dan weet je waar je aan toe bent. En als je het heel graag wil hebben, dan mag het toch ook iets extra's kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:35:
Laat je sowieso niet leiden door emoties met dit soort dingen, dat kost je veel teveel geld.
Niet helemaal waar, een groot deel van de prijs wordt bepaald door psychologische factoren. Een hoop huizen zijn meer waard dan ze zouden moeten zijn.
Omdat het zo'n gezellige buurt is. Omdat het tijdens de bezichtiging naar appeltaart rook. Omdat er een park dichtbij is. Omdat er een mooie boom in de tuin staat. Noem maar op.

De waarde van een huis wordt bepaald door wat doorgaans de hoogste bieder ervoor overheeft. En emoties spelen daarin een behoorlijke rol.

En dat is ook niet erg, het gaat uiteindelijk om het woongenot en niet de investeringswaarde van een woning.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Ik weet alleen dat het flink hoger is dan de taxatiewaarde. Volgens mij kun je zelf een hogere prijs afdwingen bij een makelaar. Genoeg huizen die langer dan 5 jaar te koop staan toch? Of het verstandig is, is een tweede. Ik neem aan dat een makelaar ook jaarlijks zijn kosten in rekening brengt.
Makelaar werkt op provicie basis, soms ook no pay no cure en zelfs als een klant de vraagprijs biedt en je hebt er toch geen zin in ben je niet verplicht omdat bod aan te nemen.
Makelaar wordt daar natuurlijk niet blij van:)

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Topicstarter
107mb schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:50:
je reageert nog steeds emotioneel. Doe eens een stap terug, zoals @gambieter zegt. Ook zijn jouw berichten doorspekt van aannames en vooroordelen. Hoezo een makelaar verder weg kiezen. Je betaalt goed voor een aankoopmakelaar en deze gaat ook voor jou werken, en handelt in jouw belang. Praat met de bank, dan weet je waar je aan toe bent. En als je het heel graag wil hebben, dan mag het toch ook iets extra's kosten?
Je wil hier dus eigenlijk mee zeggen dat ik een absoluut en onvoorwaardelijk vertrouwen in makelaars zou moeten hebben? En ook in autoverkopers, bankiers, assurantietussenpersonen en advocaten zeker? Ik heb helaas ervaringen waardoor ik hier iets minder naïef over ben. M.i. moet je goed op je hoede zijn in dit soort sectoren en is enige achterdocht toch echt op zijn plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
anandus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:52:
[...]

Niet helemaal waar, een groot deel van de prijs wordt bepaald door psychologische factoren. Een hoop huizen zijn meer waard dan ze zouden moeten zijn.
Omdat het zo'n gezellige buurt is. Omdat het tijdens de bezichtiging naar appeltaart rook. Omdat er een park dichtbij is. Omdat er een mooie boom in de tuin staat. Noem maar op.

De waarde van een huis wordt bepaald door wat doorgaans de hoogste bieder ervoor overheeft. En emoties spelen daarin een behoorlijke rol.

En dat is ook niet erg, het gaat uiteindelijk om het woongenot en niet de investeringswaarde van een woning.
Alles waar vraag en aanbod samenkomt is emotie, dus niet alleen de huizenmarkt. Maar goed, dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:58:
[...]

Je wil hier dus eigenlijk mee zeggen dat ik een absoluut en onvoorwaardelijk vertrouwen in makelaars zou moeten hebben? En ook in autoverkopers, bankiers, assurantietussenpersonen en advocaten zeker? Ik heb helaas ervaringen waardoor ik hier iets minder naïef over ben. M.i. moet je goed op je hoede zijn in dit soort sectoren en is enige achterdocht toch echt op zijn plaats.
nee. maar tussen onvoorwaardelijk vertrouwen en ze spelen allemaal onder één hoedje zit een wereld van verschil. Waar in het oosten? Regio Hengelo? ik heb net mijn huis verkocht, en in de DM kan ik je wel tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
Denk er eens goed over na.
De verkopende makelaar krijg meestal €0 betaald zolang het huis niet is verkocht.
Zijn enige belang is het huis zo snel mogelijk, en met zo min mogelijk moeite, verkopen.
Hij heeft er dan ook 0 belang bij om een hogere prijs voor het huis te onderhandelen (tenzij er bonussen zijn afgesproken). Hij belooft alleen een hoge prijs zodat je hem inhuurt ipv zijn concurrent.

Dus als je de prijs omlaag wilt krijgen, is de verkopende makelaar je grootste vriend.
Maar stel jezelf een duidelijke grens, bijvoorbeeld de taxatiewaarde, en ga daar onder geen enkele voorwaarde overheen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Huidige eigenaar heeft op advies van makelaar een vraagprijs afgesproken, valt dit buiten je budget, dan houd het op.
Napsju schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:36:
[...]

Dat is de normale gang van zaken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Het beste resultaat (financieel en emotioneel, geld is soms ook emotie trouwens) bereik je door een getal op het emotionele aspect te drukken. Want misschien ben je wél bereid een klein beetje extra te betalen. Alleen niet zo idioot veel als eigenaar wil. Laat je niet gek maken door eigenaar. Die is jouw aan het bespelen. Trap er niet in.

1. bepaal op een zo onafhankelijk mogelijke manier de emotie-vrije waarde van de woning. Zegmaar, wat een willekeurig andere persoon zou willen geven.
2. Bepaal hoeveel x-procent maximaal jouw emotionele binding voor jou waard is (en ga daar nooit meer overheen)
3. Deel dat extra percentage van punt 2 hierboven door 4.
4. Communiceer aan eigenaar :
A: de werkelijke waarde is ... (zie punt 1) en is echt véél minder dan wat jij vragen.
B: vanwege emotionele binding ben ik bereid te gaan tot (werkelijke waarde +x/4) (zeg er niet bij wat jouw x is)
C: take it or leave it
5. Met je pokerface afwachten. Poker face. Eigenaar kan klagen. Zeer weinig toegeven.

Waarom kan dit handig zijn? Onderhandelen kan je pas doen als je voor jezelf weet wat het je precies waard is. Kwantificeren wat het echt emotioneel waard is is ook handig omdat je dan ook het vertrouwen hebt om gewoon het aanbod af te wijzen. Anders krijg je Brexit-toestanden: je wilt het eigenlijk hoe-dan-ook, maar wil niet betalen, en dat is een slecht uitgangspunt. Mocht het aanbod te hoog zijn dan heb je ook vrede met jezelf omdat je jezelf hebt kunnen overtuigen dat het gewoon echt te veel is. Of andersom natuurlijk. Je moet weten waar je staat vóórdat je de onderhandeling begint.

Daarnaast kan je de eigenaar het idee geven dat je weldegelijk ietsje bent opgeschoven vanwege de emotionele waarde. Eigenaar hoeft echt niet persé te weten hoever je ultimo zou willen gaan. Het is belangrijk dat eigenaar gelooft dat er gewoon niks meer in zit. Een klein beetje extra (zeg x/4 ofzo. die /4 is arbitrair natuurlijk) kan eigenaar overtuigen dat je toch serieus aan het onderhandelen bent. Terwijl de /4 jouw tegen jezelf beschermt én je wat onderhandelijksruimte geeft. Wees bereid de deal te laten mislukken. Anders heb je er toch geen vrede mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
107mb schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:08:
[...]

nee. maar tussen onvoorwaardelijk vertrouwen en ze spelen allemaal onder één hoedje zit een wereld van verschil. Waar in het oosten? Regio Hengelo? ik heb net mijn huis verkocht, en in de DM kan ik je wel tips geven.
Nee, het zit in een iets andere hoek. Ik heb overigens ooit helaas een advocaat meegemaakt die onder één hoedje bleek te spelen met de wederpartij, dus het kan zijn dat ik er iets anders in sta dan jij. En het is toch algemeen bekend dat dit fraudegevoelige sectoren zijn. Als je er maar lang genoeg mee te maken hebt dan kom je dat soort voorvallen vanzelf een keer tegen, al worden de uitwassen wel steeds minder door toenemende regelgeving.

En voor de duidelijkheid, ik wil echt niet het onderste uit de kan halen. Integendeel, ik was zelfs bereid om een bovengemiddeld bod te doen, omdat ik het inderdaad graag wilde kopen, maar waar ik dus niet eens aan toegekomen ben doordat de deur eigenlijk meteen al dichtgeslagen werd door het stellen van de absurd hoge vraagprijs. Wat ik hier heb meegemaakt slaat echt alles, en dan vooral gezien de bovengenoemde opmerking die gemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Zoek eerst een taxateur (uit een andere regio) en laat die een taxatie doen... Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ah, een bekende van je? Als ik de TS lees, denk ik eerder dat er nog geen makelaar is en dat er veel gepraat wordt in het dorp.

TS kan beter gaan rondbazuinen een mooi huis elders op het oog te hebben, echt een buitenkansje. De tamtam doet de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
GemengdeDrop schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:17:
Het beste resultaat (financieel en emotioneel, geld is soms ook emotie trouwens) bereik je door een getal op het emotionele aspect te drukken. Want misschien ben je wél bereid een klein beetje extra te betalen. Alleen niet zo idioot veel als eigenaar wil. Laat je niet gek maken door eigenaar. Die is jouw aan het bespelen. Trap er niet in.
Ik ben zeker bereid om iets extra te betalen. Dat is het gevolg van als je iets graag wil en dat begrijp ik maar al te goed. Ik laat me verder niet op de kast jagen, aangezien ik gewoon vriendelijk ben gebleven en weer op een normale manier ben vertrokken. Ik heb enkel aangegeven het veel te hoog te vinden en open te staan als men van gedachten zou veranderen. Vervolgens ben ik op mijn gemak gaan nadenken over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik ga jouw theorie eens goed lezen. Bedankt.
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:24:
[...]

Ah, een bekende van je? Als ik de TS lees, denk ik eerder dat er nog geen makelaar is en dat er veel gepraat wordt in het dorp.

TS kan beter gaan rondbazuinen een mooi huis elders op het oog te hebben, echt een buitenkansje. De tamtam doet de rest.
Jij hebt 'em door...nadeel van een dorp helaas.

Er is trouwens wel een makelaar. Mij is verder te kennen gegeven dat een andere makelaar niet wilde meewerken aan dit verhaal. Dat geeft al te denken.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1233902 op 20-07-2019 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
xinix03 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:24:
Zoek eerst een taxateur (uit een andere regio) en laat die een taxatie doen... Hoe moeilijk kan het zijn?
En dan op basis van dat taxatierapport een bod uitbrengen, met wellicht iets extra vanwege de emotionele waarde? Kortom, met feiten komen. Ik vraag me af of dit gaat helpen bij iemand die er in staat op de manier zoals ik die beschreven heb. Ik zal het echter overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:20:
[...]

Nee, het zit in een iets andere hoek. Ik heb overigens ooit helaas een advocaat meegemaakt die onder één hoedje bleek te spelen met de wederpartij, dus het kan zijn dat ik er iets anders in sta dan jij.
Ik denk dat je een beetje paranoïde bent. De advocatuur is een goed gereguleerde beroepsgroep, en dit zou de advocaat zijn reputatie en zijn baan kunnen kosten. Bovendien zou de advocaat zichzelf in een chanteerbare positie brengen.

Voor NVM makelaars geldt een erecode, als is de regulering niet zo strak als in de advocatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:24:
[...]

Reken er maar op dat de huidige eigenaar al heeft gesproken met een makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:34:
[...]

En dan op basis van dat taxatierapport een bod uitbrengen, met wellicht iets extra vanwege de emotionele waarde? Kortom, met feiten komen. Ik vraag me af of dit gaat helpen bij iemand die er in staat op de manier zoals ik die beschreven heb. Ik zal het echter overwegen.
nee. de aankoopmakelaar laten bieden, een stuk onder de taxatiewaarde. jij geeft de max (incl. emo-meerprijs :-) ) aan, en laat hem het afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GlowMouse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Ik denk dat je een beetje paranoïde bent. De advocatuur is een goed gereguleerde beroepsgroep, en dit zou de advocaat zijn reputatie en zijn baan kunnen kosten. Bovendien zou de advocaat zichzelf in een chanteerbare positie brengen.

Voor NVM makelaars geldt een erecode, als is de regulering niet zo strak als in de advocatuur.
Dat valt wel mee, aangezien de betreffende advocaat uit zijn functie is ontheven. Het is wel al enige tijd geleden, maar toch.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 1233902 op 20-07-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
107mb schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:39:
[...]

nee. de aankoopmakelaar laten bieden, een stuk onder de taxatiewaarde. jij geeft de max (incl. emo-meerprijs :-) ) aan, en laat hem het afhandelen.
De verkoop van een huis vereist een schriftelijke overeenkomst. Zodra de verkoper de naam van TS ziet staan, gaat hij niet tekenen, even uitgaande van zijn snode bedoelingen ;)
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:41:
[...]

Dat valt wel mee, aangezien de betreffende advocaat uit zijn functie is ontheven. Het is wel al enige tijd geleden, maar toch.
Sterk verhaal dat de advocaat nou net voor jouw zaak de regels heeft overtreden. Het is in ieder geval geen alledaagse kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GlowMouse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:43:
[...]

De verkoop van een huis vereist een schriftelijke overeenkomst. Zodra de verkoper de naam van TS ziet staan, gaat hij niet tekenen, even uitgaande van zijn snode bedoelingen ;)

[...]

Sterk verhaal dat de advocaat nou net voor jouw zaak de regels heeft overtreden. Het is in ieder geval geen alledaagse kost.
Ik heb nergens aangegeven dat het mijn zaak betrof, maar ik was er wel bij betrokken. Het is inderdaad zeker geen alledaagse kost. Wat denk je dat zich in de jaren 90 en '00 in de assurantiewereld zich heeft afgespeeld? Ook de makelaardij is bepaald niet altijd schoon geweest. En dan is er altijd nog een heel groot grijs gebied, waarbij men strikt genomen niet de regels overtreedt, maar toch tegen jouw belang in handelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Taxatie uitvoeren heeft geen zin, als de verkopende partij het niet voor dat bedrag gaat verkopen.
Zij hebben een bedrag in hun hoofd en daar blijft het bij.

Het enige wat je kan doen is je eindbod neerleggen. Gaan ze er niet op in, dan is het jammer en wachten totdat het op de markt komt. Gaan ze er wel op in dan heb je het.

Dit zijn je enige opties.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
De redenen die genoemd worden bij de eerste twee bulletpoints in dit (Belgische) artikel zijn eigenlijk precies waar ik mee te maken heb (afgezien van het feit dat ik dus niet schatrijk ben, maar de verkoper ten onrechte wel in die veronderstelling verkeert en dat opmerkelijk genoeg ook zo heeft laten blijken in het terloopse gesprek):

https://www.zimmo.be/blog...n-naam-van-iemand-anders/

Nu is het de vraag hoe dit in Nederland in zijn werk gaat. Daar vind ik maar weinig over. Een stroman-constructie lijkt me nog altijd het overwegen waard, al dan niet onder het alibi van huisvesting van arbeidsmigranten o.i.d. (waar in de regio een grote behoefte aan is en waar ook veel huizen voor worden opgekocht, veelal tot onvrede van de bevolking).

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1233902 op 20-07-2019 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt gewoon een derde partij vinden die het koopt en dan meteen doorverkoopt. Dat is ook een optie. Vraag me alleen af wie daar aan meewerkt..

Misschien schoonfamilie met andere achternaam ofzo?

Maar als de verkoper er van overtuigd is dat jij het uiteindelijk voor de hoofdprijs gaat kopen werkt dat natuurlijk niet.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-07-2019 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:18:
Je kunt gewoon een derde partij vinden die het koopt en dan meteen doorverkoopt. Dat is ook een optie. Vraag me alleen af wie daar aan meewerkt..
Dat is eigenlijk ook mijn vraag, of iemand hier ervaring mee heeft. Het lijkt me dat dit soort situaties toch vaker voorkomen (het artikel waar ik naar heb gelinkt bewijst dit eigenlijk).

Het is ook belangrijk om de wereld in te helpen dat ik geen interesse meer heb, zoals ook al eerder aangegeven. Anders zal het worden doorzien...

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1233902 op 20-07-2019 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:20

Wish

ingwell

kabeltjekabel schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:18:

Misschien schoonfamilie met andere achternaam ofzo?

Maar als de verkoper er van overtuigd is dat jij het uiteindelijk voor de hoofdprijs gaat kopen werkt dat natuurlijk niet.
En de kosten van de overdrachtbelasting, notaris en andere shizzle? Die constructie is alsnog een duur grapje.

Waarom niet een niet-in-de-buurt-wonende makelaar vragen anoniem te bieden. Desnoods twee makelaars die beiden anoniem (hetzelfde) bieden. Dan weet de verkoper niet wie van de 2 anoniempjes jij bent :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wish schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:24:
[...]

En de kosten van de overdrachtbelasting, notaris en andere shizzle? Die constructie is alsnog een duur grapje.

Waarom niet een niet-in-de-buurt-wonende makelaar vragen anoniem te bieden. Desnoods twee makelaars die beiden anoniem (hetzelfde) bieden. Dan weet de verkoper niet wie van de 2 anoniempjes jij bent :)
Volgens mij is het zo dat de overdrachtsbelasting is vrijgesteld o.i.d. als je het binnen 6 maanden weer doorverkoopt. En me laten "uitbuiten" is een nog veel duurder grapje....dan zijn de bijkomende kosten een druppel op de gloeiende plaat.

Bieden zal het probleem niet zijn. Het gaat om de koopovereenkomst waar je naam op komt te staan, waardoor je alsnog bekend wordt bij de verkoper. Gezien de houding van de verkoper moet dat juist worden voorkomen, zou ik denken. Of deze moet alsnog bij zinnen komen...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1233902 op 20-07-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:20

Wish

ingwell

Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:27:
[...]

Volgens mij is het zo dat de overdrachtsbelasting is vrijgesteld o.i.d. als je het binnen 6 maanden weer doorverkoopt.

Bieden zal het probleem niet zijn. Het gaat om de koopovereenkomst waar je naam op komt te staan, waardoor je alsnog bekend wordt bij de verkoper. Gezien de houding van de verkoper moet dat juist worden voorkomen, zou ik denken. Of deze moet alsnog bij zinnen komen...
Volgens de belastingdienst is dat niet zo.

Als hij met het bod akkoord gaat heb je al een overeenkomst toch... Who cares dat hij dan je naam ziet op de koopovereenkomst. Mijn idee is dat je spijkers op laag water zoekt. Maar goed.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja... de verkoper krijgt zijn betaalde overdrachtsbelasting terug;
https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak

Maar als je toch allemaal onder 1 hoedje speelt is dat praktisch hetzelfde natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wish schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:31:
[...]

Volgens de belastingdienst is dat niet zo.

Als hij met het bod akkoord gaat heb je al een overeenkomst toch... Who cares dat hij dan je naam ziet op de koopovereenkomst. Mijn idee is dat je spijkers op laag water zoekt. Maar goed.
Je krijgt het wel degelijk terug: https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak

Spijkers op laag water zoeken...ik weet het niet. Het lijkt me toch duidelijk dat ik te maken heb met een partij die het hard wil spelen...en het is een bekend probleem gezien bijv. dat Belgische artikel waar ik naar linkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:55

Tens

let me drink about it

Vergeet het, meld de makelaar dat je best een bod wilt doen als er een realistische vraagprijs komt, en dat je tot dan op zoek gaat naar wat anders. Die makelaar weet ook wel wat een realistische prijs is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je bent echt veel te "eager".
De verkopende partij heeft jou heel goed ingeschat.
Hij weet dat jij dit huis absoluut wil hebben.

Pas als de verkoper het gevoel krijgt dat jij dit absoluut niet tegen deze prijs zal kopen, zal hij de prijs verlagen. Maar hij geeft al aan alle tijd te hebben (slim) dus je zult wel enkele jaren geduld moeten hebben.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:41:
Vergeet het, meld de makelaar dat je best een bod wilt doen als er een realistische vraagprijs komt, en dat je tot dan op zoek gaat naar wat anders. Die makelaar weet ook wel wat een realistische prijs is.
Dat is inderdaad waarschijnlijk de meest voor de hand liggende route. Een goed bod doen bij de makelaar en het daarbij laten. Of een (al dan niet anoniem) goed bod laten doen door een aankoopmakelaar. Ik zal zeker offertes opvragen bij een aantal aankoopmakelaars. Een goed bod zal waarschijnlijk niet overtroffen worden, aangezien ik de enige ben die (vanwege emotionele redenen) bereid is om iets extra te betalen. Vervolgens maar hopen dat de verkoper bij zinnen komt en niet nog vijf jaar wacht met verkopen.
Juup schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:46:
Je bent echt veel te "eager".
De verkopende partij heeft jou heel goed ingeschat.
Hij weet dat jij dit huis absoluut wil hebben.

Pas als de verkoper het gevoel krijgt dat jij dit absoluut niet tegen deze prijs zal kopen, zal hij de prijs verlagen. Maar hij geeft al aan alle tijd te hebben (slim) dus je zult wel enkele jaren geduld moeten hebben.
Tja, ik heb me juist (welbewust) zoveel mogelijk op de vlakte gehouden, aangezien ik ook wel wist dat dit een risico was. Ik kan er ook niets aan doen dat de verkoper weet dat er een emotionele band is gezien het verleden als ouderlijk huis. Dat is nu eenmaal een gegeven dat eenvoudig te achterhalen is of gewoon bekend is in een dorp. Precies het probleem dat ook in dat artikel wordt beschreven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even advocaat van de duivel spelen :)
Draai de situatie eens om. Jij hebt iets unieks in handen dat iemand anders heel graag wilt, en er is geen alternatief. Dan gooi jij de prijs toch ook omhoog, zeker als je het niet kwijt hoeft? Ik bedoel, als ik hem was en niet hoefde te verhuizen maar wel bereid was, dan knalde ik op de verkoopprijs alle kosten die ik zou moeten maken voor de verhuizing (verhuizers, financieel adviseurs, notaris, aankoopmakelar nieuw huis, evt hypotheekverlies en dat wat ik moet bijbetalen voor een ander pand, you name it). En dan 10 procent er op ofzo, want emotioneel en je wilt het toch wel, dus winst te behalen. En hap je niet, dan even goede vrienden, want ik hoef niet :) En wil je wel dan betaal je ook echt allles. Dan is de waarde van het huis wellicht prima de taxatiewaarde.

Maar bottomline is dat als jij iets wilt, die verkoper daar gewoon helemaal geen kosten of sores aan wil hebben. En ik geef hem groot gelijk eerlijk gezegd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:24
Neem je rust, bepaal een prijs die het jou waard is (evt met backup van een taxateur uit een andere lokatie).
Doe een bod dat nog later is en ga gewoon als ieder ander de onderhandeling in. Kom je aan je plafond, dat heel duidelijk aangeven. Dan is 't gewoon uitzitten.

Die persoon hoopt er meer uit te halen, en dat is zijn goed recht. Als deze persoon het echt kwijt wil dan verkoopt hij het uiteindelijk wel. Als hij er niet vanaf wil gaat een derde partij ook weinig toevoegen. Dat gaat je alleen helpen als hij het niet aan jou wil verkopen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@The Eagle
Je hebt helemaal gelijk, maar als diegene dan ook nog eens (van horen zeggen) over iemands financiële situatie begint terwijl diegene de ander niet eens kent (zo van, jij kunt het makkelijk betalen), terwijl dat niet eens klopt, dan is dat wel wat brutaal, of niet dan? Dan zul je wel zeggen dat brutaal zijn niet verboden is. Daar moet ik je dan ook weer gelijk in geven.

Aan de andere kant is het spreekwoord bekend; als je het onderste uit de kan wil halen, dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Niet online
Als ik mijn huis verkoop, wil ik ook het onderste uit de kan halen... Juist als je weet dat er vraag is, om wat voor reden dan ook, dan kan de vraagprijs omhoog!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij is het heel simpel, de verkoper denkt dat jij een flinke meerprijs wil betalen, en jij geeft aan dat dat minder is dan wat hij denkt.
Dat hele paranoia gedoe rondom makelaars die onder een hoedje spelen snap ik ook niet. Uiteindelijk moet er een koopcontract komen waar jij en de verkoper een handtekening onder moeten zetten, dat is volledig transparant.
Komen jullie er niet uit qua verkoopprijs, dan koop je het niet. De verkoper is niet verplicht het huis voor een prijs te koop te zetten die jij wil betalen, hij mag zoveel vragen als hij wil.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Wish schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:31:
[...]

Als hij met het bod akkoord gaat heb je al een overeenkomst toch...
Nope, pas als het op papier staat, art. 7:2 lid 1 BW.

Heb je trouwens een hypotheek nodig, of kun je het huis zo kopen? Met hypotheek wordt het lastig om je identiteit verborgen te houden. Zonder hypotheek heb je veel meer opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Laatst online: 16-06 11:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Is er al een taxatie gedaan? Dan rolt er vast wel een bedrag uit wat conform de marktprijs is. Daarnaast moet je ook nog een bouwkundige keuring laten doen, want als er serieuse minpunten zijn, kunnen die van invloed zijn op de waarde. De WOZ kan ook een mooie indicatie zijn van wat de -waarde- is. Ik weet ook niet of hypotheek verstrekkers wel veel meer gaan uitlenen voor een pand, dan het waard is. Als je ooit van je te duur aangekochte woning af moet om wat voor reden dan ook, en de markt zakt in, dan blijf je met een restschuld zitten als je geen NHG hebt,

Wat zijn de kosten verder als dat huis ook van het gas af moet? Is dat wel op te hoesten? Ouderlijk huis klinkt al oud. Zit er asbest in/op?

[ Voor 26% gewijzigd door Nijl op 20-07-2019 18:45 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

u_nix_we_all schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:26:
Dat hele paranoia gedoe rondom makelaars die onder een hoedje spelen snap ik ook niet.
Dit dus. De intenties, roddels, gehoord van, klein dorp etc leiden allemaal af van wat een simpele transactie is. De verkoper doet een vraagprijs, jij mag bieden. Zit het te ver uit elkaar, dan gaat er geen overeenkomst zijn.

Al het andere gedoe dat erbij wordt gesleept zorgt alleen maar voor problemen, en klinken teveel als excuses voor waarom het oneerlijk zou zijn. Het is niet oneerlijk, het is gewoon onderhandeling. Zakelijk, en dus ook zakelijk blijven. Kun je dat niet, dan weg lopen of het uit handen geven.

offtopic:
(ik heb ooit een huis gekocht van een nichtje van mijn moeder. Die familieband hebben we helemaal op ijs gezet totdat we eruit waren over prijs, alles ging via de makelaars, geen enkel contact zelf of tussen moeder en haar nicht, de makelaars hun werk hadden gedaan en het contract getekend was. Toen zijn we samen koffie gaan drinken met een lekker stuk taart erbij)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 20-07-2019 18:44 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:06:
@The Eagle
Je hebt helemaal gelijk, maar als diegene dan ook nog eens (van horen zeggen) over iemands financiële situatie begint terwijl diegene de ander niet eens kent (zo van, jij kunt het makkelijk betalen), terwijl dat niet eens klopt, dan is dat wel wat brutaal, of niet dan? Dan zul je wel zeggen dat brutaal zijn niet verboden is. Daar moet ik je dan ook weer gelijk in geven.
Jou probleem is denk ik dat je vrij veel denkt dingen te weten, aannames doet op basis van hearsay en daarop verder borduurt alsof het de werkelijkheid is. Plus emotie, en aannames en emoties zijn beiden zakelijk dodelijk.
Bovendien: voor de verkoper maakt het geen zak uit of jij iets kunt betalen of niet. Jij wilt iets, hij noemt een prijs. Jouw financiele situatie is jouw zaak en jouw probleem. Waar hij zijn prijs op baseert doet simpelweg niet terzake. En als jij het niet kunt betalen hoeft ie ook niet lief voor je te zijn om het laag aan te bieden toch? Gewoon omdat je het zo graag wilt hebben? Ahhh, mag ik een ijsje van 5 euro voor 4 euro van je hebben? Dat is wat je dan zou vragen namelijk. En kun je het wel prima betalen: hoef je er nog steeds niet toe bereid te zijn. Zaken zijn zaken.
Aan de andere kant is het spreekwoord bekend; als je het onderste uit de kan wil halen, dan...
Jij wilt niet het onderste uit de kan, jij wilt dat de verkoper aardig voor je is omdat jij een emotionele band met het huis hebt. En dat is ie simpelweg niet en dat valt je vies tegen. Ja duh, wat verwacht je nou helemaal? Ja joh, ik ken je niet maar het is je oudlijk huis dus we zijn nu meteen best friends, je mag het voor een schijntje hebben van me? Zo werken die dingen niet.
Jij wilt niet alleen het onderste uit de kan, jij wilt een kan die gevuld is met dure champagne en die geserveerd wordt door Miss World in lingerie, terwijl je daar wel de straatprijs van een biertje voor verwacht te betalen. Not gonna happen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Titelfix, uitbuiting is iets compleet anders dan dit

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Nijl schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:38:
[...]

Wat zijn de kosten verder als dat huis ook van het gas af moet? Is dat wel op te hoesten? Ouderlijk huis klinkt al oud. Zit er asbest in/op?
Draagvlak voor "van het gas af" begint aardig te slinken. Dat lijkt mij toch vooral een "paniek, peeuw" actie te zijn geweest. Als we geen gas uit Groningen meer krijgen, kopen we het wel in Rusland.

Oud huis, dus grote kans op asbest. Maar dat lijkt mij net zo'n "paniek, peeuw" hysterie. Zolang je er vanaf blijft is er niets aan de hand. Het grootste deel van het "bereikbare" asbest is al gesaneerd. Over de hysterie over asbesthoudende daken hoor je ook niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ook al gebruik je wel gas is ook een comfortverbetering om wel te isoleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Bepaal wat het je waard is, en doe via een aankoopmakelaar een last and final bod.

Heb je het niet, ga dan verder met je leven.

Een makelaar of notaris kan je best inlichten of en hoe je met een stroman kan werken.
Het gebeurt wel eens dat vader gaat bieden en een compromis sluit, en dat nadien een van de kinderen het koopt. Dus ik weet niet of aan de koperszijde altijd de naam in de akte gelijk moet zijn aan de compromis. Natuurlijk, de persoon op de compromis gaat een persoonlijke verbintenis aan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1233902 Je hoort teveel zeggen. het is nog niet op de markt, en je speculeert nu al van alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 14:07
Waarom moeilijk doen met stromannen inzetten, iemand anders laten kopen en dan overkopen? Jij kunt gewoon iemand (aankoopmakelaar bijvoorbeeld) een volmacht geven om die woning voor bedrag X en onder voorwaarden Y en Z te kopen. Die hoeft in de koopovereenkomst jouw naam niet te noemen als hij handelt namens een nader te noemen meester. De overeenkomst die tot stand komt is hartstikke rechtsgeldig, en uiterlijk bij de levering bij de notaris worden jouw gegevens bekend.

Google maar eens op meesterclausule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Is er al een taxatie gedaan? Dan rolt er vast wel een bedrag uit wat conform de marktprijs is. Daarnaast moet je ook nog een bouwkundige keuring laten doen, want als er serieuse minpunten zijn, kunnen die van invloed zijn op de waarde. De WOZ kan ook een mooie indicatie zijn van wat de -waarde- is. Ik weet ook niet of hypotheek verstrekkers wel veel meer gaan uitlenen voor een pand, dan het waard is. Als je ooit van je te duur aangekochte woning af moet om wat voor reden dan ook, en de markt zakt in, dan blijf je met een restschuld zitten als je geen NHG hebt,

WOZ zal ik niet te snel van uitgaan, onze woz is een ton lager dan de werkelijke waarde(als je de buren mag geloven waar ze het voor verkocht hebben)

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:41:
[...]
Moszkowicz? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 21:58
GlowMouse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:43:
[...]

[...]

Eindeloos veel vastgoed transacties langs zien komen waarbij de naam op papier niet de werkelijke koper/eigenaar is. Dat is echt geen probleem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
Geen idee of dit iets is wat in NL kan, maar in BE kan je notaris voor een stroman zorgen, net om dit soort situaties te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GlowMouse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:34:
[...]
Heb je trouwens een hypotheek nodig, of kun je het huis zo kopen? Met hypotheek wordt het lastig om je identiteit verborgen te houden. Zonder hypotheek heb je veel meer opties.
Een hypotheek zal niet nodig zijn, maar echt overhouden doet het ook niet.
De WOZ kan ook een mooie indicatie zijn van wat de -waarde- is.
De vraagprijs is bijna anderhalf keer zoveel als de WOZ-waarde van 2018. De vraagprijs ligt ook een stuk hoger dan de taxatie die zou zijn uitgevoerd volgens de verkoper, waarbij ik dan ook nog vermoed dat er selectief geshopt is tussen taxaties (dit is slechts speculeren, aangezien ik het vermeende taxatierapport nog niet heb in kunnen zien). Ik kan echter nooit geloven dat een taxateur er een dergelijke waarde aan zou plakken.

Hier komt ook nog bij dat in dezelfde buurt vergelijkbare huizen in vergelijkbare staat voor veel minder verkocht zijn in de afgelopen twee jaar. Die huizen zijn allen onder de WOZ-waarde verkocht (bron: Kadaster). En dit is zeker geen Randstad, waar de prijzen snel gestegen zijn.

Ook mensen uit dezelfde straat die ik goed ken (en die zeker niet tot het roddelcircuit behoren) en die ik hierover gesproken heb vinden het een absurde vraagprijs.

Nee, geen asbest. Het is niet heel oud, maar wel gedateerd en zal volledig verbouwd moeten worden. De vraagprijs komt overeen met een vergelijkbaar huis dat van A tot Z verbouwd is op een behoorlijk luxe manier.
gambieter schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:44:
[...]

Dit dus. De intenties, roddels, gehoord van, klein dorp etc leiden allemaal af van wat een simpele transactie is. De verkoper doet een vraagprijs, jij mag bieden. Zit het te ver uit elkaar, dan gaat er geen overeenkomst zijn.

Al het andere gedoe dat erbij wordt gesleept zorgt alleen maar voor problemen, en klinken teveel als excuses voor waarom het oneerlijk zou zijn. Het is niet oneerlijk, het is gewoon onderhandeling. Zakelijk, en dus ook zakelijk blijven. Kun je dat niet, dan weg lopen of het uit handen geven.
Ik stel eigenlijk alleen feiten. Het is opmerkelijk dat de verkoper mij in dat ene gesprek zelf verteld dat een andere makelaar niet wilde meewerken aan de hoge vraagprijs en dat de verkoper daarom bij een andere makelaar is uitgekomen die er kennelijk wel aan wilde meewerken. Dit, tezamen met die opmerking over mijn (zogenaamde) financiële situatie geeft toch al behoorlijk te denken over de houding van de verkoper.
mr.Millenarian schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:44:
Waarom moeilijk doen met stromannen inzetten, iemand anders laten kopen en dan overkopen? Jij kunt gewoon iemand (aankoopmakelaar bijvoorbeeld) een volmacht geven om die woning voor bedrag X en onder voorwaarden Y en Z te kopen. Die hoeft in de koopovereenkomst jouw naam niet te noemen als hij handelt namens een nader te noemen meester. De overeenkomst die tot stand komt is hartstikke rechtsgeldig, en uiterlijk bij de levering bij de notaris worden jouw gegevens bekend.

Google maar eens op meesterclausule.
Hier heb ik wat aan, bedankt. Nu ben ik beter geïnformeerd als ik bij een aankoopmakelaar aanklop.
Het komt vaker voor dan je wellicht denkt (en het zijn ook niet enkel beunhazen): https://www.advocatenorde...e-en-geschrapte-advocaten
cadsite schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:59:
Geen idee of dit iets is wat in NL kan, maar in BE kan je notaris voor een stroman zorgen, net om dit soort situaties te omzeilen.
Klopt, zie ook het artikel waar ik naar linkte in deze reactie: Anoniem: 1233902 in "Verkopende partij die mij een hoge prijs wil vragen"
The Eagle schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:52:
[...]

Jij wilt niet alleen het onderste uit de kan, jij wilt een kan die gevuld is met dure champagne en die geserveerd wordt door Miss World in lingerie, terwijl je daar wel de straatprijs van een biertje voor verwacht te betalen. Not gonna happen ;)
Je begrijpt me kennelijk niet. Ik was juist bereid om een meer dan goed bod te doen, zoals ik ook al veelvuldig heb proberen uit te leggen. Een bod dat m.i. zeker niet snel overtroffen zal worden door een willekeurige koper die wel gewoon langs de bank moet en die geen emotionele redenen heeft.

Ik heb je posts even samengevoegd. Gebruik volgende keer de edit knop om je reactie te wijzigen. Dubbel posten wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 20-07-2019 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:35
Ik zou zeggen terug bluffen. De bod mondeling kenbaar maken en aangeven dat het bod per week met xyz zal verlagen. Kan verkopende partij kiezen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:50

H-W

Als je inderdaad niet wil dat de verkopende partij weet dat jij uiteindelijk het huis gaat kopen, dan zou ik voor de "naderende meester" gaan. De concept koopakte wordt dan getekend door een andere persoon (die jij aanwijst) en pas bij de notaris krijgt de verkopende partij jouw naam te zien. Maar dan is de koop al zo goed als rond.
Maar voor die tijd, schakel een andere makelaar in om een taxatie te regelen, zorg voor een bouwkundige keuring, anders koop je straks alsnog een veel te duur huis, ondanks de emotionele waarde. En die is moeilijk in geld uit te drukken, maar dat is wel jouw geld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Niet online
Je kan nooit een 'te duur' huis kopen. De prijs van een huis wordt bepaald door wat de hoogste bieder ervoor over heeft, voor wat voor reden dan ook. Dat hoeft dus helemaal niet gelijk te zijn aan de verkoopwaarde van soortgelijke panden in de omgeving. Als jij het ervoor over hebt, dan is het blijkbaar de prijs. Zo niet, dan hoef je ook niet te bieden en kun je wachten. De verkoper kan vragen wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:10:
[...]

Je begrijpt me kennelijk niet. Ik was juist bereid om een meer dan goed bod te doen, zoals ik ook al veelvuldig heb proberen uit te leggen. Een bod dat m.i. zeker niet snel overtroffen zal worden door een willekeurige koper die wel gewoon langs de bank moet en die geen emotionele redenen heeft.
Je staat vrij om een goed bod te doen zeg 5/10% meer dan de taxatiewaarde als je het dan niet krijgt gunt hij het je niet en moet je misschien een paar maanden wachten, als je dan hard wil spelen kan je zelfs je bod intrekken/verlagen. De waarde van een woning is relatief ik kan me voorstellen dat onze woning voor beide buren 120% van de marktwaarde is omdat ze familie naast hebben willen wonen, voor de een wil ik geen winst maken, bij de andere zou ik het nooit doen.

ps. wij hadden ook een makelaar die volgens ons onder een hoedje speelde met de aankooppartij, gewoon niet toegeven en bewijzen verzamelen. Bij ons was de verkoopmakelaar toevallig de verhuurmakelaar van de woningen van de koper, eerste bod was volgens verkoopmakelaar supergoed, tweede bod was 5%(misschien wel reeel) hebben we ook verworpen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Als ik het zo lees, lijkt het eerder een persoonlijk vete van de verkoper naar jou toe. Meerdere taxaties a 200-500 euro per stuk, een koopovereenkomst die geannuleerd wordt op het moment dat jouw naam erop staat, makelaars die allemaal onder een hoedje spelen.

Vervolgens heeft de verkoper blijkbaar wel een noodzaak tot verkopen blijkens het lokale circuit. Daarom gooit hij alles op een potentiele koper en schrikt daarmee elke andere geinteresseerde af.

Volg de routes die hier genoemd zijn, doe een bod en blijf daarbij. Als de vraagprijs zo absurd is en er is een noodzaak tot verkoop dan komt dat echt wel goed. De rest klinkt mij teveel als complotdenken. Feit: verkoper weet dat jij geinteresseerd bent en hoopt er het maximale uit te slepen. Feit: jij bent geinteresseerd en wilt marktprijs + extra betalen. Als het gat dan nog te groot is, is het klaar.

Verder heeft elke andere poging geen zin, een anonieme koper in een gebied waar weinig interesse is in veel te hoog geprijsde huizen. Ik weet niet wie wie dan voor de gek houdt, maar als verkoper zou ik het wel weten...

[ Voor 12% gewijzigd door drfrisbee op 21-07-2019 08:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29

Yucon

*broem*

"Vriend, je doet je best maar maar ik kan dit huis toch echt niet zonder hypotheek kopen en de bank weigert die te verstrekken omdat de waarde van het onderpand de hypotheek niet dekt. Veel succes met de verkoop".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
drfrisbee schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:51:
Vervolgens heeft de verkoper blijkbaar wel een noodzaak tot verkopen blijkens het lokale circuit. Daarom gooit hij alles op een potentiele koper en schrikt daarmee elke andere geinteresseerde af.
Een taxerende makelaar móet tegenwoordig lokaal zijn. Dit om hele rare prijsverschillen en dus fraude tegen te houden.

Aan ts: hoeveel is het huis je waard? Ik zou dat bedrag bieden, en daarna weglopen. Je klinkt verliefd, en dat is nooit een goede basis voor de koop.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een taxatie uitgevoerd voor de verkoper..... Waarom? Een koper zal zelf moeten laten taxeren als hij een hypotheek nodig heeft. Ik zou geen waarde hechten aan een taxatie uitgevoerd in opdracht van een verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:31
Waarom zou verkoper taxaties doen a 4-500 per stuk? Dit verhaal rammelt. WOZ zegt niks en de taxatie die daar als onderbouwing bij komt nog minder. Ik heb voor mijn eigen huis een makelaar genomen die 15% meer aangaf dan de rest en buiten wat piepende kijkers tijdens bezichtigingen hebben de uiteindelijke kopers gewoon betaald.

Je kan zonder hypotheek kopen, dus verkoper weet dat je met hypotheek + eigen geld nog veel meer kan betalen. Hij is er niet voor verantwoordelijk dat je hypotheekvrij wil leven.

Voor de goede orde, over welke prijsrange hebben we het?

Verder met @gambieter, je zit er veel te emotioneel in met een soort entitlement op dat huis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 14:07
Tommie12 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:04:
Heb je het niet, ga dan verder met je leven.
Of koop het als het over een jaar of wat alsnog weer te koop komt :) Zeg nooit nooit.

Maar neem nu eerst een sluwe makelaar inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Napsju schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:26:
Bijna geen enkele branche is zo incestueus als de makelaarswereld. Ga er dus maar vanuit dat als je dit doet binnen de kortste keren iedereen het weet en dus ook de makelaar van de verkoper.

Koop gewoon wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 10:20
Je kunt aangeven dat je bereid bent om X% (ga ruim boven het gangbare in de regio zitten) meer te betalen dan de getaxeerde waarde; neem een taxatie van hem, als die te hoog lijkt laat je er zelf een uitvoeren en neem het gemiddelde.

Als de verkoper echt veel te veel vraagt, moet je gewoon geduld hebben, een andere koper zal er dan niet snel komen. Na verloop van tijd zakt ie wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dieken Taffert op 21-07-2019 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Taxaties kunnen onderling 30% afwijken en nog steeds voldoen aan het NWWI, dus ik zou daar niet al teveel belang aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik het zo lees, lijkt het eerder een persoonlijk vete van de verkoper naar jou toe. Meerdere taxaties a 200-500 euro per stuk, een koopovereenkomst die geannuleerd wordt op het moment dat jouw naam erop staat, makelaars die allemaal onder een hoedje spelen.
Een persoonlijke vete lijkt me uitgesloten, aangezien ik nooit iets met de verkoper (of zijn familie) te maken heb gehad. Ik ben ook niet echt het type persoon dat vatbaar is voor persoonlijke vetes. Ik heb er hooguit 5 min. mee staan praten. Ik denk dat terug te voeren is op puur opportunisme. De verkoper is in de (onjuiste) veronderstelling dat ik kapitaalkrachtig ben en heeft (kennelijk) een vermoeden dat ik heel geïnteresseerd ben, aangezien de verkoper bekend is met mijn band met het huis (alhoewel ik me daarover juist welbewust op de vlakte heb gehouden in het summiere gesprek dat ik met de verkoper heb gevoerd). De verkoper zal vast in het roddelcircuit eens eerder hebben opgevangen dat ik er een oog op heb, dat zou misschien kunnen.

Ik heb verder nooit gesteld dat er meerdere taxaties zijn uitgevoerd, dat vermoeden heb ik slechts. Dat vermoeden wordt versterkt door het feit dat de verkoper mij zelf heeft gemeld dat een andere makelaar weigerde mee te werken aan de hoge vraagprijs. Ik heb ook nooit iets gesteld over de kosten van taxaties. Ook heb ik nooit gesteld dat er een koopovereenkomst is geannuleerd of geannuleerd zal worden. Zover is het allemaal nog niet gekomen. Verder heb ik niet gesteld dat de makelaars onder één hoedje spelen, maar dat het in deze kwestie wellicht verstandig is om een aankoopmakelaar in te schakelen van 25 km verder. Meerdere posters in dit topic zijn het hier mee eens, gezien hun (negatieve) ervaringen met makelaars.
Verder heeft elke andere poging geen zin, een anonieme koper in een gebied waar weinig interesse is in veel te hoog geprijsde huizen. Ik weet niet wie wie dan voor de gek houdt, maar als verkoper zou ik het wel weten...
Ik denk dat je hier inderdaad gelijk in hebt, zo'n stap zou worden doorzien. Deze optie ligt eigenlijk alleen voor de hand als je deze situatie van te voren al had zien aankomen, nog voordat ik het contact heb gelegd. Ik wist echter niet dat ik uitgerekend zo'n type verkoper zou treffen. Dat is gewoon een kwestie van pech hebben.
Yucon schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:11:
"Vriend, je doet je best maar maar ik kan dit huis toch echt niet zonder hypotheek kopen en de bank weigert die te verstrekken omdat de waarde van het onderpand de hypotheek niet dekt. Veel succes met de verkoop".
Dit is eigenlijk de beste houding die ik kan aannemen. Een goed bod doen (dat niet snel zal worden overtroffen), zoiets als dit erbij zeggen en het daarbij laten. En dan bij voorkeur dit alles door een aankoopmakelaar laten afhandelen, incl. de communicatie en een eventuele taxatie / bouwkundige keuring.
Señor Sjon schreef op zondag 21 juli 2019 @ 11:49:
Waarom zou verkoper taxaties doen a 4-500 per stuk? Dit verhaal rammelt. WOZ zegt niks en de taxatie die daar als onderbouwing bij komt nog minder. Ik heb voor mijn eigen huis een makelaar genomen die 15% meer aangaf dan de rest en buiten wat piepende kijkers tijdens bezichtigingen hebben de uiteindelijke kopers gewoon betaald.

Je kan zonder hypotheek kopen, dus verkoper weet dat je met hypotheek + eigen geld nog veel meer kan betalen. Hij is er niet voor verantwoordelijk dat je hypotheekvrij wil leven.
Zie hierboven. Ik heb nooit iets gesteld over de kosten van taxaties, dat heeft de poster hierboven er zelf van gemaakt.

WOZ zegt wel iets als vergelijkbare huizen in dezelfde staat en in dezelfde buurt de afgelopen jaren allen onder de WOZ-waarde zijn verkocht. Dan is anderhalf keer zoveel de WOZ als vraagprijs toch echt heel hoog.

Verder heb ik de verkoper natuurlijk niet verteld of ik wel of niet een hypotheek nodig heb. De verkoper weet hier dus niets van, i.t.t. wat je stelt. Nogmaals, het is helemaal nog niet tot een echt gesprek gekomen. De deur werd eigenlijk meteen al dichtgeslagen door het noemen van de absurd hoge vraagprijs, mijn opmerking daarna dat ik dit veel te hoog vond en de (onjuiste en ook brutale) opmerking daarna van de verkoper over het zogenaamde kapitaal waarover ik zou beschikken (zo van, je bulkt van het geld). Daarna ben ik (op een vriendelijke manier) weer vertrokken.

Ik weet overigens maar al te goed waar dit soort hardnekkige roddels vandaan komen (waar ik zelf overigens geen enkele oorzaak in heb, zeker ook niet in de verspreiding ervan), maar ze kloppen toch echt niet. De mensen kennen niet het hele verhaal (bij lange na niet zelfs) en dat ga ik ze ook zeker niet vertellen, aangezien het ze niets aangaat. Nadeel hiervan is dat de verkoper uit blijft gaan van een verkeerde aanname, die ik niet kan corrigeren. Het is kennelijk het nadeel van een dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 22:14
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:03:
De vraagprijs is bijna anderhalf keer zoveel als de WOZ-waarde van 2018. De vraagprijs ligt ook een stuk hoger dan de taxatie die zou zijn uitgevoerd volgens de verkoper, waarbij ik dan ook nog vermoed dat er selectief geshopt is tussen taxaties (dit is slechts speculeren, aangezien ik het vermeende taxatierapport nog niet heb in kunnen zien). Ik kan echter nooit geloven dat een taxateur er een dergelijke waarde aan zou plakken.

Hier komt ook nog bij dat in dezelfde buurt vergelijkbare huizen in vergelijkbare staat voor veel minder verkocht zijn in de afgelopen twee jaar. Die huizen zijn allen onder de WOZ-waarde verkocht (bron: Kadaster). En dit is zeker geen Randstad, waar de prijzen snel gestegen zijn.

Ook mensen uit dezelfde straat die ik goed ken (en die zeker niet tot het roddelcircuit behoren) en die ik hierover gesproken heb vinden het een absurde vraagprijs.

[...]

Ik stel eigenlijk alleen feiten. Het is opmerkelijk dat de verkoper mij in dat ene gesprek zelf verteld dat een andere makelaar niet wilde meewerken aan de hoge vraagprijs en dat de verkoper daarom bij een andere makelaar is uitgekomen die er kennelijk wel aan wilde meewerken. Dit, tezamen met die opmerking over mijn (zogenaamde) financiële situatie geeft toch al behoorlijk te denken over de houding van de verkoper.

[...]

Toevallig zelf net mijn huis verkocht voor een prijs die de meeste buren absurd hoog vinden, maar wat redelijk in de lijn van verwachting van ons en onze makelaar zat. Maar 2 huizen verderop staat een redelijk vergelijkbaar huis voor 15% meer te koop wat ondertussen al meer dan een half jaar te koop staat. Ik begreep van de verkoopmakelaar dat die geen haast hebben en het onderste uit de kan wil halen. Ik denk niet dat ze hun huis voor significant meer gaan verkopen dan dat ik mijn huis heb verkocht, maar hun hebben geen haast terwijl ik wel al een ander huis gekocht heb, als ze mazzel hebben vinden ze wel iemand die dat verschil betaald. Dat is het voordeel van geen haast hebben als verkoper.

Het beste advies wat ik bij het kopen van een huis gekregen heb is: Trek je eigen plan.

Bedenk eerst wat het maximale bedrag is wat je voor het huis over heb, en dan kan je 2 dingen doen:
1. Doe een bod van minder dan je max zodat je nog wat ruimte heb om te onderhandelen
2. Doe een eindbod en blijf daar bij

Ik snap dat er een emotionele band met het huis is, maar als je bij een onderhandeling niet bereid ben om weg te lopen (en weg te blijven) heb je bij voorbaat al verloren.

Hij heeft geen haast, maar het is mij niet helemaal duidelijk of jij dat wel heb. Als je een eindbod doet wat naar jou inschatting niet overboden zal worden kan je het ook afwachten, redelijke kans dat hij dan met hangende pootjes terug komt, en dat heb jij de upper-hand in de onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mr_x007 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:18:
[...]
Hij heeft geen haast, maar het is mij niet helemaal duidelijk of jij dat wel heb. Als je een eindbod doet wat naar jou inschatting niet overboden zal worden kan je het ook afwachten, redelijke kans dat hij dan met hangende pootjes terug komt, en dat heb jij de upper-hand in de onderhandeling.
De verkoper gaf inderdaad aan geen haast te hebben, maar zei in hetzelfde gesprek ook dat er al een ander huis is gekocht. Ik denk dat er dan ook sprake is van een overbruggingskrediet o.i.d. Zoveel werd me wel duidelijk. Beide opmerkingen zijn dus inconsistent met elkaar, aangezien het me verre van ideaal lijkt om twee huizen te bezitten (i.c.m. een hypotheek). De verkoper zat ook nog eens te klagen dat het andere huis zoveel gekost had (dure regio). De verkoper komt bij mij over als onsamenhangend (misschien wel wat verstrooid) en iemand die hier eveneens weinig (of zelfs geen) ervaring mee heeft. Iemand die wil bluffen en het onderste uit de kan wil, maar ook niet goed weet hoe dat te doen. Anders maak je ook niet zulke rare opmerkingen over iemands financiële situatie en geef je ook niet zoveel informatie prijs over je eigen situatie (zoals bijv. die andere makelaar die weigerde mee te werken).

Het zou in dat opzicht inderdaad best eens kunnen dat deze verkoper uiteindelijk bij zinnen komt, al dan niet gedwongen door de eigen financiële situatie of een makelaar die druk uitoefent om toch maar in te gaan op een marktconform bod. Het zal misschien even duren, maar echt veel haast heb ik ook weer niet. Het was wel mooi geweest als het snel geregeld kon worden, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:16
Misschien moet je gewoon eens met hem gaan praten en kijken wat hij te vertellen heeft. Toon interesse in zijn situatie, de meeste mensen willen maar wat graag hun verhaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 22:48
Waarom ga je er al vanuit dat hij een koop zal afzeggen als jouw naam er onder staat? De aankoopmakelaar kan dit allemaal toch prima regelen/afstemmen. Mag je überhaupt zomaar een bod accepteren en daarna afslaan/weigeren zodra de verkoper ziet om welke naam het gaat? Als ik dat zou doen omdat iemand zijn achternaam mij niet aan staat, sta ik morgen in het AD en staan er 500 man voor mijn deur met fakkels.

Verder klinkt het wel als een enorme vete, misschien lurkt de verkoper lekker meer en bij elke post die je doet rekent hij zich weer een paar duizend euro rijker.

[ Voor 24% gewijzigd door Divak op 21-07-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Anoniem: 1233902 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 15:33:
[...]

De verkoper gaf inderdaad aan geen haast te hebben, maar zei in hetzelfde gesprek ook dat er al een ander huis is gekocht. Ik denk dat er dan ook sprake is van een overbruggingskrediet o.i.d. Zoveel werd me wel duidelijk. Beide opmerkingen zijn dus inconsistent met elkaar, aangezien het me verre van ideaal lijkt om twee huizen te bezitten (i.c.m. een hypotheek). De verkoper zat ook nog eens te klagen dat het andere huis zoveel gekost had (dure regio). De verkoper komt bij mij over als onsamenhangend (misschien wel wat verstrooid) en iemand die hier eveneens weinig (of zelfs geen) ervaring mee heeft. Iemand die wil bluffen en het onderste uit de kan wil, maar ook niet goed weet hoe dat te doen. Anders maak je ook niet zulke rare opmerkingen over iemands financiële situatie en geef je ook niet zoveel informatie prijs over je eigen situatie (zoals bijv. die andere makelaar die weigerde mee te werken).

Het zou in dat opzicht inderdaad best eens kunnen dat deze verkoper uiteindelijk bij zinnen komt, al dan niet gedwongen door de eigen financiële situatie of een makelaar die druk uitoefent om toch maar in te gaan op een marktconform bod. Het zal misschien even duren, maar echt veel haast heb ik ook weer niet. Het was wel mooi geweest als het snel geregeld kon worden, dat dan weer wel.
Als hij nieuwbouw heeft gekocht heeft ie zo nog 1-2 jaar de tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:46:
...Uitbuiten is wellicht wat overdreven gesteld, maar volgens de definitie klopt het toch: "zoveel mogelijk voordeel halen uit"...
Dat lijkt mij nogal logisch. Jij wil het voor een zo laag mogelijke prijs. Info die je als (ver)koper hebt kun je gebruiken voor de prijsstelling en in de onderhandeling. Je hebt geen recht op een 'normale' vraagprijs.

Vraag jezelf af wat je bovenop de 'reguliere' prijs wil betalen voor het emotionele aspect. Dat geef je door als max aan je aankoopmakelaar (of hou je zelf aan vast tijdens de onderhandelingen als je sterk in je schoenen staat).
Anoniem: 1233902 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:34:
[...]
Feiten komen? Je hoeft jouw bod niet te onderbouwen natuurlijk. Net zoals de verkoper niet hoeft aan te tonen hoe hij aan de vraagprijs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:22
Ondanks de emiotionele waarde heb je voor jezelf waarschijnlijk wel een maximale prijs voor de woning in gedachte? Laat je niet gek maken en hou je daar gewoon aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Dit klinkt iets om gewoon te laten sudderen. Helemaal niets doen, behalve dan het huis als favoriet bookmarken in Funda.
Hier gewoon flink wat tijd over heen laten gaan. Als het huis echt veel te hoog in de markt staat, van verkoopt het toch niet. Hij moet dan een keer naar beneden (verstandig worden) en dan pas kom jij rustig om de hoek kijken.

Mijn tip dus! --> Doe helemaal niets.