Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Rmg schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:27:
[...]

Nee KLM vind borstvoeding prima, maar wil graag dat je in ieder de illusie wekt dat je aan anderen denkt door je (deels) te bedekken.
Dat is hetzelfde dat de supermarktmedewerker toch even voor jou het magazijn inloopt terwijl die allang weet dat de eierkoeken niet geleverd zijn en er niet liggen. Mensen vinden het fijn als je de illusie wekt om de 'overlast' te minimaliseren.

Niet iedereen vind het fijn om te zien om wat voor reden dan ook.

En je klm dekentje half over je heen hangen terwijl het niets doet geeft in ieder geval al het idee dat je ook aan je omgeving probeert te denken. Maar ja ikke ikke ikke en de rest kijkt maar de andere kant op en moet niet zo zeiken.
"ik heb een teer zieltje en ik kan niet tegen een blote borst, dus moet "de rest" zich maar bedekken en aan mij denken....". Je kan 'm dus ook prima omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:46
Wat een non-discussie (imo) is me dit zeg... Ik vind het allemaal prima, die kleine moet ook eten en of dat nu rechtstreeks uit die borst komt of niet dat boeit me echt niets. Het komt een beetje over alsof die vrouwen met de borsten lopen te zwaaien dat er zoveel aandacht wordt aan gegeven.

Nee, voor mij is er maar één iets belangrijk in deze discussie: zorg ervoor dat de baby/peuter/kind niet de hele tijd loopt te krijsen. Echt, niets verschrikkelijker dan een baby of peuter die de hele tijd zit te janken of schreeuwen. Dat geldt overigens niet alleen in de lucht, maar op alle openbaar vervoer. Als ik een uur of zelfs langer op dezelfde locatie moet zitten, dan wil ik dat in rust. Dan maakt het overigens echt niet uit of je vooraan in het vliegtuig op het eerste stoeltje zit. Een kind kan echt hard gaan.

Afgelopen week nog meegemaakt in de Thalys. Ja, mevrouw, ga anders even lekker met je krijsende kind op twee meter van mijn stoel gaan staan. Doe mij dan duizend keer liever tachtig blote borsten met een baby erbij dan dat constante gekrijs.

Aan de andere kant heb ik dan ook nooit begrepen wat kersverse ouders met hun 3-maanden oude baby op een intercontinentale vlucht (of zelfs een trip van drie uur) gaan zitten doen. Welke meerwaarde is zo'n reis voor de baby? Huur lekker een chalet en ga er heen met de auto.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Imho mogen ze best een dekentje geven... aan degene die er last van heeft zodat die zich onder dat dekentje kan verstoppen voor de grote boze wereld :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21

Rmg

dr.lowtune schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:46:
[...]

"ik heb een teer zieltje en ik kan niet tegen een blote borst, dus moet "de rest" zich maar bedekken en aan mij denken....". Je kan 'm dus ook prima omdraaien.
Er zijn alleen legio redenen te bedenken waarom iemand het niet wil zien, van religie of onsmakelijk tot het emotioneel moeilijk vinden omdat je een onvruchtbare vrouw met kinderwens bent.

Er is maar 1 reden om niet een halfbakken poging tot bedekken te doen als daar om gevraagd word.

Het is in een vliegtuig, als iemand aanstoot er aan geeft kan ie niet weg, in het openbaar prima, heb je er last van kan je de andere kant op.

In een plek waar niemand een kant opkan heb je, imo, meer de plicht om 'overlast' te verminderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rmg op 19-07-2019 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:13
Rmg schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:27:
[...]
Maar ja ikke ikke ikke en de rest kijkt maar de andere kant op en moet niet zo zeiken.
Hoe valt verwachten dat een ander zich bedekt omdat jij er moeite mee hebt niet onder 'ikke ikke ikke' ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-09 05:56
Ik zat ooit in een KLM toestel waar een Arabisch stel instapte, waarvan de man mij vroeg of ik mijn gangpadstoel op wilde geven omdat zij daar graag wilden zitten. Ik gaf aan van niet. Even later kwam de stewardess die aangaf dat zijn vrouw niet langs een vreemde man mag zitten volgens hun geloof.

Dan is mijn eerste reactie, hun probleem. Ik wil graag aan het gangpad zitten. Maar vervolgens wordt mij de oplossing geboden om een rij naar voren aan het gangpad te zitten. Dat is dan uiteraard ook prima, hoeven we dan met z'n allen niet moeilijk over te doen toch?

Datzelfde geldt een beetje in deze discussie vind ik. Ik vind het zelf prima als iemand met z'n blote borst in het openbaar wil gaan zitten, maar als er toch mensen zijn die daar aanstoot aan nemen (zeker met andere culturen kan dat voorkomen), hoeveel moeite is het dan om het even af te dekken? Moeten we dan persee aan onze principes vasthouden omdat we vinden dat dat tegenwoordig maar gewoon moet kunnen? Je kunt ook een probleem maken dat er niet is vind ik. Klein beetje rekening houden met elkaars normen en waarden is toch niet zo moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 09:56
Bob Popcorn schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:50:
Ik zou toch denken dat je als vrouw gewoon kolft en dan de afgekolfde melk vanuit de fles geeft als je in de lucht zit. Dan hoef je idd niet met je tieten bloot.
Kolven is iets wat wat je de borsten moet aanleren en niet iedere borstvoedende heeft borsten die daar wat mee doen.
Er zijn neusprays om het toeschietreflex op gang te laten komen maar ook dat helpt niet altijd.

De even gewoon kolven zit er niet voor iedereen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Waarom gaat het hier de hele tijd over moslims? Nergens, maar dan ook nergens, komt dat in het hele verhaal naar voren. Mooi latent racisme van de mensen die dat er meteen bij halen. Even onderbuik gevoelens voeden.

Het zijn b.v. de Amerikanen die altijd bij het minst of geringste bloot gaan gillen en hun wil aan de hele wereld willen opleggen.

[ Voor 15% gewijzigd door armageddon_2k1 op 19-07-2019 08:38 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bob Popcorn schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:55:
[...]

Nou mag ik pas over 7 weken gaan genieten van het vaderschap maar ik heb meermaals in het vliegtuig gezien dat een vrouw een fles gekolfde melk liet opwarmen. Daar zijn zelfs speciale voorzieningen voor aan boord. En ik bedoel natuurlijk dat je reeds gekolfde melk meeneemt.
Nou dan zal ik je alvast uit de droom helpen, vaak moet een vrouw haar melk kwijt. Zodra een baby gaat huilen (bv om melk) dan gaat de melk vaak lopen, dus moet er gekolft of gevoed worden. En om nou met een huilende baby eerst gekolfde melk op te warmen en vervolgens gaan zitten kolven is niet bepaald Lean.

Gefeliciteerd met de zwangerschap :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2019 08:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Katerin
RobinL94 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:16:
Ik vind het zelf prima als iemand met z'n blote borst in het openbaar wil gaan zitten, maar als er toch mensen zijn die daar aanstoot aan nemen (zeker met andere culturen kan dat voorkomen), hoeveel moeite is het dan om het even af te dekken? Moeten we dan persee aan onze principes vasthouden omdat we vinden dat dat tegenwoordig maar gewoon moet kunnen? Je kunt ook een probleem maken dat er niet is vind ik. Klein beetje rekening houden met elkaars normen en waarden is toch niet zo moeilijk?
Borstvoeding is zo oud als de mens, dus ja dat is iets dat tegenwoordig maar gewoon moet kunnen.

Je zit niet met je blote borst in het openbaar je geeft iemand voeding, dat bedekken kan meerdere problemen met zich mee brengen want de baby kan bijvoorbeeld erdoor stoppen met drinken, het enorm warm krijgen, niet het contact met moeder onderhouden zoals het wil. Veel baby;s accepteren die deken die volgens velen normaal is niet eens. Want tot waar moet die deken, over het hoofd?

Maar het meest erge aan een vrouw die gevraagd is zich te bedekken is dat het gevoel van schaamte, van de ophef er ook voor kan zorgen dat het toeschietreflex niet komt. Het kind zal dan nog meer struggelen aan de borst en huilen en zo zit je uren met een vechtende baby om iemand die niet even de andere kant op kan kijken.
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:27:
Waarom gaat het hier de hele tijd over moslims? Nergens, maar dan ook nergens, komt dat in het hele verhaal naar voren.

Het zijn b.v. de Amerikanen die altijd bij het minst of geringste bloot gaan gillen en hun wil aan de hele wereld willen opleggen.
Racial bias, juist moslims hebben veel begrip voor voeden, in de koran staat ook dat het 2 jaar gegeven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Wat een onzin weer om een half ontblote tiet. Kijk lekker de andere kant op als het je niet aanstaat, de stoelen staan allemaal de zelfde kant op dus het is niet alsof het tegenover je gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

dr.lowtune schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:22:
My 2 cents: vliegen met een baby is sowieso a-relaxed, als die blote borst dat kind nou de rest van de vlucht rustig houdt, dan is dat toch een gevalletje "totally worth it"?
Ik zie sowieso liever een blote borst dan een bedekte. Win/win.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
MrMonkE schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:39:
[...]

Ik hoop niet dat je bewust loert als een vrouw borstvoeding geeft :p dat is wel een beetje creepy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrMonkE schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:39:
[...]

Niet iedere (Amerikaanse ;)) moeder is een jonge griet van 30 met maatje 36 natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 19-07-2019 08:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:43:
[...]

Ik hoop niet dat je bewust loert als een vrouw borstvoeding geeft :p dat is wel een beetje creepy
Hehe nee hoor.
Maar ik zal ook niet als een schuwe hond wegkijken.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:42
Flying schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:48:
Aan de andere kant heb ik dan ook nooit begrepen wat kersverse ouders met hun 3-maanden oude baby op een intercontinentale vlucht (of zelfs een trip van drie uur) gaan zitten doen. Welke meerwaarde is zo'n reis voor de baby? Huur lekker een chalet en ga er heen met de auto.
Daar zijn ongetwijfeld zat redenen voor.
n=1 natuurlijk, maar wij zijn in Juni voor het eerst ouders geworden en wij gaan in Augustus naar de USA vliegen. Aangezien schoonzus daar gaat trouwen en we daar uiteraard graag bij willen zijn kunnen we niet veel anders.

Over de discussie om gekolfde melk op te warmen i.p.v. borstvoeding te geven: Vaak kan het niet anders. Als de baby begint te huilen / honger heeft gaan de borsten al produceren en moet er of gekolfd worden of borstvoeding gegeven worden. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet.
Daarnaast is het erg situatie afhankelijk denk ik. Als je medepassagiers om je heen er geen moeite mee hebben dan kan het gewoon toch? Zo niet, dan even een dekentje er overheen of naar de WC / pantry. Ik spreek even voor mezelf maar als kersverse ouder heb ik wel betere dingen te doen dan in het vliegtuig in discussie gaan over dat soort dingen. Gewoon even aanpassen en door.

don't mind me

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Katerin
Je kan absoluut niet even in de wc gaan voeden, ten eerste er ligt overal pis.
Ten tweede heb je er niet de ruimte om je kind goed overdwars te leggen, en zelf in een comfortabele houding te zitten. Ik zal nooit maar dan ook nooit mij naar een wc laten verbannen omdat iemand moeite heeft met borstvoeding.

Ga lekker zelf je eten opeten tussen de pis met je tray eten op schoot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:24
Wat een gezeur weer. Borstvoeding moet nou gewoon overal en nergens gebeuren.
Mensen die zich onprettig voelen om in de nabijheid te zijn van een moeder die borstvoeding heeft - bijv. in een vliegtuig - moeten dit zien als een levensles zodat ze als mens kunnen groeien. Beetje zelfreflectie kan geen kwaad (Waarom voel ik mij hier onprettig bij? En wat zou IK kunnen doen aan mijzelf om mij niet comfortabel te voelen in dit soort situaties?).

Powered by KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Pindakaas schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Daar zijn ongetwijfeld zat redenen voor.
n=1 natuurlijk, maar wij zijn in Juni voor het eerst ouders geworden en wij gaan in Augustus naar de USA vliegen. Aangezien schoonzus daar gaat trouwen en we daar uiteraard graag bij willen zijn kunnen we niet veel anders.

Over de discussie om gekolfde melk op te warmen i.p.v. borstvoeding te geven: Vaak kan het niet anders. Als de baby begint te huilen / honger heeft gaan de borsten al produceren en moet er of gekolfd worden of borstvoeding gegeven worden. Zo ingewikkeld is dat allemaal niet.
Daarnaast is het erg situatie afhankelijk denk ik. Als je medepassagiers om je heen er geen moeite mee hebben dan kan het gewoon toch? Zo niet, dan even een dekentje er overheen of naar de WC / pantry. Ik spreek even voor mezelf maar als kersverse ouder heb ik wel betere dingen te doen dan in het vliegtuig in discussie gaan over dat soort dingen. Gewoon even aanpassen en door.
Dat hadden wij dus ook. Familie in de USA. Die willen ook hun verse nichtje in levende lijve zien. En tot ze 2 zijn mogen ze voor een kleine vergoeding mee. Luchtvaartmaatschappijen zetten ze meestal vooraan de "bulkheads" bij elkaar. Ook mag je als eerste aan boord. Voeden helpt trouwens ook om de druk van de oortjes af te krijgen. Daar kunnen ze ook flink van gaan schreeuwen. Succes met de vlucht!

[ Voor 4% gewijzigd door Meester_J op 19-07-2019 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:15

Bob Popcorn

Plop!

Lol, je hebt er nooit over nagedacht dat mensen familie in het buitenland kunnen hebben die ze op moeten zoeken? Altijd het idee gehad dat mensen die met een baby reizen gewoon aanstellerig ver op vakantie gaan en net zo goed naar Ameland hadden gekund? 8)7

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:00
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:43:
[...]

Dit vind ik wel een leuke opmerking!

Het moet geaccepteerd worden dat een vrouw in het openbaar borstvoeding geeft.

Echter het kijken naar een vrouw die in het openbaar borstvoeding geeft is creepy en kan er voor zorgen dat de vrouw in kwestie zich ongemakkelijk voelt?

Stack Sats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:40

Omdat ouders voor zichzelf die reis maken en niet voor de baby.
Wij gaan ook met een 9 maanden oude baby in September naar de USA om bij vrienden op bezoek te gaan. Dat doen wij omdat wij graag daar heen willen, niet omdat wij denken dat het meerwaarde heeft voor de baby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 19:11
Volgens mij hebben die grote intercontinentale toestellen een aparte ruimte die afgesloten kan worden normaal voor de bemanning. KLM kan privé borstvoeding geven hiermee perfect faciliteren (net zoals werkgevers verplicht zijn een afkolfruimte te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:46
Bob Popcorn schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Lol, je hebt er nooit over nagedacht dat mensen familie in het buitenland kunnen hebben die ze op moeten zoeken? Altijd het idee gehad dat mensen die met een baby reizen gewoon aanstellerig ver op vakantie gaan en net zo goed naar Ameland hadden gekund? 8)7
Oh jawel hoor, het is alleen ontzettend storend. Dan kun je je nog steeds de vraag stellen of een baby op een intercontinentale vlucht een goed idee is... :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 12:14
Mensen moeten gewoon eens ophouden overal aanstoot aan te nemen. Een vrouw geeft borstvoeding, nou en? Zo werkt het nu eenmaal.

Wel zeuren over een vrouw, maar dan wel leuk gaan kijken hoe andere dieren hun nageslacht laten drinken zeker.

Ik ben er wel een beetje klaar mee. Rekening houden met elkaar is prima, maar tegenwoordig is er voor alles en iedereen wel iemand die zich er ongemakkelijk bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Luuksche schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Dit vind ik wel een leuke opmerking!

Het moet geaccepteerd worden dat een vrouw in het openbaar borstvoeding geeft.

Echter het kijken naar een vrouw die in het openbaar borstvoeding geeft is creepy en kan er voor zorgen dat de vrouw in kwestie zich ongemakkelijk voelt?
Je snapt zelf toch ook wel het nuance verschil? Loeren (waar ik het over had) is aandachtig bespieden. Ja dat is creepy. Iemand zien borstvoeding geven en weer gewoon verder kijken is niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Flying schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:22:
[...]

Oh jawel hoor, het is alleen ontzettend storend. Dan kun je je nog steeds de vraag stellen of een baby op een intercontinentale vlucht een goed idee is... :/
Meerdere keren intercontinentaal naast een baby gevlogen, hebben geen van allen een kik gegeven. Wat ik veel storender vind is kinderen van een jaar of 2/3 die de hele vlucht heen en weer rennen. En het aller storendste vind ik iemand die in slaap valt naast je en met z'n bek open ligt te meuren.

[ Voor 9% gewijzigd door Bob Popcorn op 19-07-2019 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:27:
Waarom gaat het hier de hele tijd over moslims? Nergens, maar dan ook nergens, komt dat in het hele verhaal naar voren. Mooi latent racisme van de mensen die dat er meteen bij halen. Even onderbuik gevoelens voeden.

Eens, het is zelfs zo dat in de VAE borstvoeding enorm aangemoedigd wordt bijvoorbeeld. Daar is het heel normaal dat het op openbare plekken gebeurd, zelfs in restaurants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:43
Bob Popcorn schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Meerdere keren intercontinentaal naast een baby gevlogen, hebben geen van allen een kik gegeven. Wat ik veel storender vind is kinderen van een jaar of 2/3 die de hele vlucht heen en weer rennen. En het aller storendste vind ik iemand die in slaap valt naast je en met z'n bek open ligt te meuren.
offtopic.
Wat heb je liever, dat ik mijn kids heen en weer laat rennen of dat ze het halve vliegtuig bij elkaar schreeuwen op hun stoel?

ontopic:
Voor degene die kolfen een valide alternatief vinden voor bortsvoeding geven, dat kan niet altijd.
Vriend van ons had een baby die absoluut niet uit een fles wilde drinken. Ze hebben alle soorten flessen/spenen etc. geprobeerd, maar drinken ho maar. Het enige om het kind dan niet te laten verhongeren is borstvoeding geven. Dit was voor hun ook een hele uitdaging, want in principe gaat dat dus door totdat het kind aan de vaste voedsel zit.
Dus ja, soms is het nu eenmaal de enige manier...

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Flying schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:22:
[...]

Er zijn zat dingen "ontzettend storend"... mensen die voor anderen beslissen hoe en waarom ze reizen bijvoorbeeld. Of die zich wensen te ergeren aan de kleding van een medereiziger, of hoe iemand zijn kinderen te eten geeft.

Mijn vrouw en pasgeboren kind moesten indertijd vanuit Servië naar Nederland komen. Ik ben er 100% van overtuigd dat het voor moeder en kind een vele malen beter idee was om dat met het vliegtuig te doen, dan per auto, bus of trein...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:00
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:26:
[...]

Je snapt zelf toch ook wel het nuance verschil? Loeren (waar ik het over had) is aandachtig bespieden. Ja dat is creepy. Iemand zien borstvoeding geven en weer gewoon verder kijken is niks mis mee.
Ik snap het nuanceverschil zeker en derhalve was mijn reactie niet persoonlijk bedoeld. Het illustreerde voor mij wel de complexiteit in de discussie.

De vrouw in kwestie maakt de keuze om in het openbaar haar baby te voeden. Dit recht heeft ze en moet geaccepteerd worden. Een omstander die zich hier niet prettig bij voelt moet zich niet aanstellen en er gewoon niet naar kijken.

Jij, als omstander, vind het mooi om de synergie tussen moeder en kind te zien. De afhankelijkheid van het kleine levende wezen van zijn moeder. Als omstander moet je echter oppassen dat je niet te veel naar het voedingsproces kijkt. Anders kan de moeder het gevoel krijgen dat je aan het loeren bent. Dit terwijl het voeden van een kleine toch heel normaal is?

For the record. Ik heb geen problemen met het geven van borstvoeding in het openbaar. Tevens heb ik niet de behoefte om daar continu naar te kijken. Heb wel iets beters te doen :)

Stack Sats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 07:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

In een maatschappij waarbij we van je eigen probleem andermans probleem maken en we niks meer pikken van elkaar is dit wederom weer zo'n punt waarop ik denk; waar gaat het heen met de wereld.

Als je er last van hebt, kijk gewoon ergens anders heen. Maar er moet perse weer een hele rel om ontstaan.

Ik vind dat je iemand niet kan verbieden je kind borstvoeding te geven waarbij je een beetje borst ziet in het openbaar.. Maar een heel klein beetje privacy voor jezelf creëren is denk ik ook niet teveel gevraagd. Maar verplichten... Nee dat gaat mij persoonlijk te ver.

Normen en waarden, zowel voor de klagers als de moeder.

[ Voor 4% gewijzigd door Luchtbakker op 19-07-2019 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
SomerenV schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:39:
Moet je onbedekt borstvoeding kunnen geven in 't openbaar?
Absoluut, borstvoeding geven is de normaalste zaak van de wereld. Iedereen moet eten, baby's eten door middel van borstvoeding, punt uit.
SomerenV schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:39:
Is het oké als je je als omstander er niet gemakkelijk bij voelt?
Helemaal prima, iedereen mag voelen wat hij/zij wil maar dat betekent niet dat anderen daar rekening mee hoeven te houden. Voel je je ongemakkelijk? Dan kijk je de andere kant op.

Edit: eigenlijk zou niet de moeder zich moeten bedekken in het vliegtuig maar de persoon die zich ongemakkelijk voelt 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door EnigmaNL op 19-07-2019 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Luuksche schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Als omstander moet je echter oppassen dat je niet te veel naar het voedingsproces kijkt. Anders kan de moeder het gevoel krijgen dat je aan het loeren bent. Dit terwijl het voeden van een kleine toch heel normaal is?
Daar zit zeker een stuk complexiteit, die ook voor andere zaken opgaat. Ik kan prima kijken hoe iemand tegenover mij in de trein een banaan eet. Als ik hem aan blijf staren tijdens het eten kan dat weer creepy overkomen :')

Gelukkig overheerst hier wel de stemming 'zint het je niet, dan kijk je weg'. Blij dat de maatschappij niet volledig bestaat uit snel gekrenkte mensen.

[ Voor 12% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 19-07-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Meekoh schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:42:
[...]

Voor degene die kolfen een valide alternatief vinden voor bortsvoeding geven, dat kan niet altijd.
Vriend van ons had een baby die absoluut niet uit een fles wilde drinken. Ze hebben alle soorten flessen/spenen etc. geprobeerd, maar drinken ho maar. Het enige om het kind dan niet te laten verhongeren is borstvoeding geven. Dit was voor hun ook een hele uitdaging, want in principe gaat dat dus door totdat het kind aan de vaste voedsel zit.
Dus ja, soms is het nu eenmaal de enige manier...
Dat was ik, en ik heb niet gezegd dat het een valide alternatief is, ik zei slechts dat het een alternatief kan zijn als je liever niet in het openbaar wil voeden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:09

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Een vliegtuig is geen openbare ruimte. En KLM is een bedrijf, en geen overheid of burgerinitiatief. Maar het is wel een plek waar maatschappelijke issues zich manifesteren.

KLM heeft klanten aan beide kanten van het spectrum. Dus klanten die geen gezeik willen en met de tieten bloot hun kind willen voeden én klanten die vinden dat een tiet het zwaarste risico is om een samenleving te ontwrichten.

En iedereen die bij KLM werkt kan met een lastige situatie te maken krijgen als toevallig twee mensen aan beide kanten van het spectrum in elkaars nabijheid zitten.

Dan doe je het dus als KLM nooit goed. Vanuit KLM is het niet zozeer betutteling, maar ze willen graag het eigen personeel, via een instructie, handvaten geven om een dergelijke situatie te kunnen begeleiden zodat iedereen hier relatief ongeschonden doorheen komt. Je bent nu eenmaal tot elkaar veroordeeld in een vliegtuig.

In de ophef richting KLM komt een hoop maatschappelijke onvrede mee, wat mij betreft misplaatst richting KLM. Daarnaast wordt sowieso een hoop "boosheid" uitvergroot of juist gestimuleerd, en de praktijk?
  • De tietenterrorist moppert dat ze haar tiet een beetje moest bedekken
  • De tietenkijker moppert over de tiet die in het netvlies gebrand is.
  • Ze vinden allebei de stewardess een trut omdat ze niet goed heeft gehandeld.
  • En ze leven allemaal vrolijk verder.
Het is net een functionerende samenleving.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
Beiden premium. Maar in ieder geval vroeger had niet iedereen te allen tijde een HiRes camera bij zich.

Overigens is deze discussie al menigmaal in HK/TL gevoerd: Topicreeks: Zwanger/Ouderschap

Dit volgt deels de discussie kunst/borstvoeding. In lang niet alle culturen is borstvoeding gewoon, laat staan in het openbaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:22:
... In lang niet alle culturen is borstvoeding gewoon, laat staan in het openbaar.
Klopt, echt normaal is het in de Nederlandse ook niet (zeker in het openbaar).

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:32:
[...]

Klopt, echt normaal is het in de Nederlandse ook niet (zeker in het openbaar).
Dat komt ook alleen door de vertrutting van de laatste paar decennia, vroeger zag ik het vaak genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katerin
En ik denk ook dat veel mensen heel vaak niet door hebben wanneer iemand aan het voeden is.

Afbeeldingslocatie: https://www.laleche.org.uk/wp-content/uploads/2016/02/Kristy-Ranson-1-300x300.jpg

Je ziet zelden een verschil tussen een slapend en drinkend kind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Katerin schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:07:
En ik denk ook dat veel mensen heel vaak niet door hebben wanneer iemand aan het voeden is.

[Afbeelding]

Zo ging ik een poos terug eens doodleuk tegenover een voedende vrouw zitten, restaurant van de Ikea was nogal druk, maar haar tafel was nog vrij + op een wat rustigere plek :+

Dat was best wel wat awkward :+

Verder is dit natuurlijk een discussie zonder eind, rekening houden met elkaar gaat twee kanten op, en het is verdomde moeilijk om iets te vinden waar iedereen happy mee is. Het idee van KLM lijkt mij eigenlijk nog wel de beste oplossing.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luchtbakker schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:54:
In een maatschappij waarbij we van je eigen probleem andermans probleem maken en we niks meer pikken van elkaar is dit wederom weer zo'n punt waarop ik denk; waar gaat het heen met de wereld.

Als je er last van hebt, kijk gewoon ergens anders heen. Maar er moet perse weer een hele rel om ontstaan.

Ik vind dat je iemand niet kan verbieden je kind borstvoeding te geven waarbij je een beetje borst ziet in het openbaar.. Maar een heel klein beetje privacy voor jezelf creëren is denk ik ook niet teveel gevraagd. Maar verplichten... Nee dat gaat mij persoonlijk te ver.

Normen en waarden, zowel voor de klagers als de moeder.
Dit soort opmerkingen heb ik een paar keer zien terugkomen, al op pagina 1. Mensen zouden zich eens moeten interesseren in geschiedenis en misschien dan beseffen hoe goed we het hedentendage hebben als we het over mogelijkheden en iets van elkaar pikken hebben.

Wees al eens blij dat dit soort discussies tegenwoordig mogelijk zijn. Vroeger vertelde meneer agent, meneer pastoor of een andere oude meneer je wel wat goed voor je was en toch schijnen heel veel mensen tegenwoordig te denken dat we in een hele bekrompen maatschappij leven die niks toelaat. En anders heeft het wel te maken met *random groep al dan niet buitenlands*.

Dat geen wat acceptabel is verandert nog steeds gewoon met de jaren en als er weer eens een situatie is waar iedereen nu schande van spreekt, wees dan bewust dat de overlastgever de klagers wel eens als niet tolerant kan beschouwen. Samenleven levert altijd conflict op, onderdeel van het mens zijn. De wet is een goede leidraad wat mij betreft, maar ook niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 20:46

tweakerbee

dus..?

Katerin schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:07:

[Afbeelding]

Die is duidelijk aan het eten :+

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
LOTG schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:25:
Mensen moeten gewoon eens ophouden overal aanstoot aan te nemen. Een vrouw geeft borstvoeding, nou en? Zo werkt het nu eenmaal.

Wel zeuren over een vrouw, maar dan wel leuk gaan kijken hoe andere dieren hun nageslacht laten drinken zeker.

Ik ben er wel een beetje klaar mee. Rekening houden met elkaar is prima, maar tegenwoordig is er voor alles en iedereen wel iemand die zich er ongemakkelijk bij voelt.
Inderdaad zeg waar praat iedereen nou eigenlijk over in dit topic gewoon te gek voor woorden !

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
leekers schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 05:54:
[...]

Inderdaad zeg waar praat iedereen nou eigenlijk over in dit topic gewoon te gek voor woorden !
Het probleem is (denk ik) dat teveel mensen anderen hun levenswijze op wil dringen onder het mom van 'ik vind het normaal dus deal with it'. Steeds meer mensen menen de waarheid in pacht te hebben en de rest moet het dan ook maar accepteren als waarheid.

Hier is het sentiment vooral 'borstvoeding is normaal dus in het openbaar met de tiet bloot om je kind te voeden moet ook normaal gevonden worden', maar het is geen absolute waarheid. Stel ik zit ergens in 't openbaar te chillen en tegenover me besluit een moeder haar kind te voeden. Nou zal ik er niet moeilijk over doen, maar stel ik hoef het niet te zien. Waarom zou ik dan moeten verkassen? Waarom moet ik dan de enige zijn die water bij de wijn moet doen? Omdat ik het maar normaal moet vinden?

En dan vindt men het gek dat de maatschappij steeds individualistischer wordt. Rekening houden met elkaar hoeft niet meer en je hebt maar te slikken wat een ander je opdringt. Stel ik zeg wat van de moeder tegenover me dan moet ik me maar niet aanstellen. Dat is toch te debiel voor woorden? We worden niet alleen steeds individualistischer, maar we leven steeds meer in een binaire samenleving. Het is 1 of 0 en enige nuance ontbreekt steeds vaker. Het ergste is misschien nog wel dat wanneer je afwijkt van het cijfertje dat een ander heeft je vaak meteen een lading verwijten over je heen krijgt.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En jou post is zonder al te veel moeite te herschrijven naar iets vanuit het standpunt van een zogende moeder ;)

Overigens zie ik liever een zogende moeder, dan (hoe) sommige anderen in het openbaar hun voedsel weg zitten te werken.

me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Jester-NL schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:40:
[...]
En jou post is zonder al te veel moeite te herschrijven naar iets vanuit het standpunt van een zogende moeder ;)

Overigens zie ik liever een zogende moeder, dan (hoe) sommige anderen in het openbaar hun voedsel weg zitten te werken.
Daarom moeten mensen ook eens niet zo binair denken en het zo nu en dan accepteren dat de samenleving geven en nemen is. Soms is het beter wat water bij de wijn te doen dan met een gestrekt been de discussie aan te gaan.

Ik rook en kan roepen dat ik in het openbaar ben en al het recht heb een sigaret op te steken. Dat recht heb ik. Normaal hou ik echter rekening met de mensen om me heen en rook ik bijvoorbeeld niet als er jonge kinderen in de buurt zijn of wanneer iemand iets aan het eten is op het terras ofzo. Geven en nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
Maar een kind kan niet even wachten met eten, zeker hele kleintjes kunnen dat niet.
Die hebben dat nodig als vocht, voedsel en voor hun bloedsuikerspiegel.
De nood om gevoed te worden is heel anders dan de zin in een sigaret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Katerin schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:37:
Maar een kind kan niet even wachten met eten, zeker hele kleintjes kunnen dat niet.
Die hebben dat nodig als vocht, voedsel en voor hun bloedsuikerspiegel.
De nood om gevoed te worden is heel anders dan de zin in een sigaret.
Ja dat snapt iedereen wel, maar het gaat hier ook niet om het voeden zelf, maar of je het bedekt of open en bloot doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat is dan de definitie daarvan, van bedekt of open en bloot? Bij de meeste zogende moeders moet je tijdens het aanleggen al snel zijn om iets te willen zien, en als de kleine genoeg heeft gehad ook weer. Daarvoor en daarna bedekt de kleding het, en tijdens het voeden zit er een baby voor.

En zo niet, dan heb je een tiet gezien.
In de oudere Fa commercials zag je nog wel meer.

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 20-07-2019 18:48 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Relevant artikel waar ik net tegenaan loop:
https://www.volkskrant.nl...orsten-gebleven~bc919bf5/

me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katerin
SomerenV schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Ja dat snapt iedereen wel, maar het gaat hier ook niet om het voeden zelf, maar of je het bedekt of open en bloot doet.
Maar dat wel of niet bedekken is ook niet een keuze.
Zelfs als je als moeder wel wil bedekken kan het goed zijn dat een kind absoluut niet eet met iets over zijn hoofd. Dan kan je dus niet voeden. Of het zorgt er bijvoorbeeld voor dat een kind het niet kan waarderen dan laat het juist los en zie je juist een tepel omdat hij zo aan het spartelen is.

Bovendien zelfs onbedekt is eigenlijk nog bedekt.
De tepel zit in de mond en het hoofd zit voor de borst. Je ziet niets meer dan je ziet bij vrouwen met een beetje cleavage. Het is niet iets wat iedereen graag zo bloot mogelijk doet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 17:07
SomerenV schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Het probleem is (denk ik) dat teveel mensen anderen hun levenswijze op wil dringen onder het mom van 'ik vind het normaal dus deal with it'. Steeds meer mensen menen de waarheid in pacht te hebben en de rest moet het dan ook maar accepteren als waarheid.

Hier is het sentiment vooral 'borstvoeding is normaal dus in het openbaar met de tiet bloot om je kind te voeden moet ook normaal gevonden worden', maar het is geen absolute waarheid. Stel ik zit ergens in 't openbaar te chillen en tegenover me besluit een moeder haar kind te voeden. Nou zal ik er niet moeilijk over doen, maar stel ik hoef het niet te zien. Waarom zou ik dan moeten verkassen? Waarom moet ik dan de enige zijn die water bij de wijn moet doen? Omdat ik het maar normaal moet vinden?

En dan vindt men het gek dat de maatschappij steeds individualistischer wordt. Rekening houden met elkaar hoeft niet meer en je hebt maar te slikken wat een ander je opdringt. Stel ik zeg wat van de moeder tegenover me dan moet ik me maar niet aanstellen. Dat is toch te debiel voor woorden? We worden niet alleen steeds individualistischer, maar we leven steeds meer in een binaire samenleving. Het is 1 of 0 en enige nuance ontbreekt steeds vaker. Het ergste is misschien nog wel dat wanneer je afwijkt van het cijfertje dat een ander heeft je vaak meteen een lading verwijten over je heen krijgt.
Wat een omgekeerde wereld. De moeder vraagt jou niet om je gedrag te veranderen. Jij wel aan haar. En dan is _zij_ degene die jou haar levenswijze opdringt? Alle gedachten en meningen die jij over de situatie hebt zitten in jouw hoofd, en niemand dwingt jou iets te doen, en niemand hoeft jou tegemoet te komen om jouw ongemakkelijke gevoelens weg te nemen. En dan nog klagen dat de wereld individualistischer wordt, in een post vol met "waarom zou _ik_, waarom moet _ik_"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hackus schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:25:
[...]

Je zit niet open midden in het vliegtuig waar iedereen je ziet !

Borstvoeding is toegestaan op vluchten van KLM. Echter, om ervoor te zorgen dat alle passagiers, ongeacht de achtergrond zich comfortabel voelen aan boord van onze vliegtuigen, kunnen we een moeder verzoeken zichzelf (deels) te bedekken terwijl ze borstvoeding geeft, mochten andere passagiers zich er onprettig bij voelen.
Een betere oplossing zou zijn om de ogen van de aanstootnemer gewoon te bedekken. Slaap lekker.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
phYzar schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Wat een omgekeerde wereld. De moeder vraagt jou niet om je gedrag te veranderen. Jij wel aan haar. En dan is _zij_ degene die jou haar levenswijze opdringt?
Stel dat ik ben opgegroeid in een milieu waarin het normaal is dat je je afzondert wanneer je borstvoeding gaat geven. Wie moet dan zijn of haar gedrag veranderen? Mijn levenswijze is dat je je kind niet voedert in het openbaar. Haar levenswijze is dat het juist wel in het openbaar kan. Wie heeft er meer gelijk?
Alle gedachten en meningen die jij over de situatie hebt zitten in jouw hoofd, en niemand dwingt jou iets te doen, en niemand hoeft jou tegemoet te komen om jouw ongemakkelijke gevoelens weg te nemen.
Exact hetzelfde kun je zeggen over de moeder die borstvoeding geeft. Hier in Nederland vinden we het normaal dat zoiets gebeurt, maar genoeg landen waar het minder vanzelfsprekend is. Niemand dwingt de moeder om in het openbaar borstvoeding te geven en niemand hoeft haar tegemoet te komen om het in het openbaar borstvoeding te geven mogelijk te maken.
En dan nog klagen dat de wereld individualistischer wordt, in een post vol met "waarom zou _ik_, waarom moet _ik_"
Dat ik het woord 'ik' gebruik maakt me niet perse individualistisch, maar jij maakt m'n punt wel duidelijk. Anderen moeten maar accepteren dat het gebeurt. Dat is precies wat ik bedoelde met dat de samenleving binair aan het worden is. Water bij de wijn doen is er niet meer bij. Het is of 0 of 1.
Stoney3K schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Een betere oplossing zou zijn om de ogen van de aanstootnemer gewoon te bedekken. Slaap lekker.
Hetzelfde als hierboven. Stel ik groei op in een cultuur waarin in het openbaar borstvoeding geven een absolute no go is. Ik reis vervolgens in een vliegtuig van KLM, waar borstvoeding wel in het openbaar gegeven mag worden. Waarom ben ik dan meteen de aanstootnemer? Hoe moeilijk is het om een héél klein beetje aan elkaar te denken. De moeder wil haar kind voeden in het openbaar, de andere persoon vindt dat absoluut niet kunnen. De middenweg is dat de moeder zichzelf een beetje wegdraait of het geheel een beetje bedekt. Dan kan zij nog steeds haar kind voeden en hoeft de ander niet iets te zien wat ik die cultuur absoluut not done is.

Nogmaals, mij maakt het niet uit dat een moeder in het openbaar borstvoeding wil geven en ik kan me er niet aan storen, maar waarom moeten anderen perse diezelfde gedachtegang aanhouden? Waarom moet een ander perse accepteren dat weer iemand anders het gewend is een bepaald iets te doen? Dat is de definitie van individualisme. 'Jouw' recht staat in 'jouw' ogen namelijk boven het recht van de ander. "Ik heb het recht op deze manier te leven dus deal with it".

Maar tegenwoordig is het blijkbaar individualistisch om elkaar te vragen een beetje rekening met elkaar te houden mocht die wens er zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De standaard in de maatschappij is wat mij betreft dat je in de openbare ruimte mensen tegen komt met andere opvattingen dan jezelf en dat wij dat als Nederlanders gedogen / prima vinden zolang het geen grensoverschrijdend gedrag is.

aka:
Als jij ergens anders wil borstvoeden, ga je gang
Als jij openbaar wil borstvoeden, ga je gang
Als jij borstvoeden openbaar okay vind, blijf lekker zitten
Als jij borstvoeden openbaar niet okay vind, jammer voor je, loop lekker weg.
Openbaar borstvoeden is geenzins grensoverschrijdend.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:21
SomerenV schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:08:
[...]

Stel dat ik ben opgegroeid in een milieu waarin het normaal is dat je je afzondert wanneer je borstvoeding gaat geven. Wie moet dan zijn of haar gedrag veranderen? Mijn levenswijze is dat je je kind niet voedert in het openbaar. Haar levenswijze is dat het juist wel in het openbaar kan. Wie heeft er meer gelijk?
Haal je hier niet 'levenswijze' en 'gedrag' door elkaar? Want stel dat jij opgegroeid bent in een milieu waarin het normaal is dat je je afzondert wanneer je borstvoeding geeft, welk gedrag zou jij dan (kunnen) veranderen als je bij iemand in de buurt zit die borstvoeding geeft en niet uit zo'n zelfde milieu komt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
_eLMo_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:12:
De standaard in de maatschappij is wat mij betreft dat je in de openbare ruimte mensen tegen komt met andere opvattingen dan jezelf en dat wij dat als Nederlanders gedogen / prima vinden zolang het geen grensoverschrijdend gedrag is.

aka:
Als jij ergens anders wil borstvoeden, ga je gang
Als jij openbaar wil borstvoeden, ga je gang
Als jij borstvoeden openbaar okay vind, blijf lekker zitten
Als jij borstvoeden openbaar niet okay vind, jammer voor je, loop lekker weg.
Openbaar borstvoeden is geenzins grensoverschrijdend.
Oké, maar hoe werkt dat in een vol vliegtuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
[...]

Nogmaals, mij maakt het niet uit dat een moeder in het openbaar borstvoeding wil geven en ik kan me er niet aan storen, maar waarom moeten anderen perse diezelfde gedachtegang aanhouden? Waarom moet een ander perse accepteren dat weer iemand anders het gewend is een bepaald iets te doen? Dat is de definitie van individualisme. 'Jouw' recht staat in 'jouw' ogen namelijk boven het recht van de ander. "Ik heb het recht op deze manier te leven dus deal with it".
Om dat dat de cultuur in West-Europa is. Het is historisch gegroeid en gezamenlijk bepaald. Dat is de 'waarom' in het verhaal. En om dat de 'verandering' in dit geval het 'verliezen' van een recht is willen mensen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
_eLMo_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:12:
... zolang het geen grensoverschrijdend gedrag is...
Voor de een kan iets best grensoverschrijdend zijn, terwijl de grens voor een ander nog niet bereikt is. Ook kan hetzelfde gedrag contextafhankelijk wel of niet grensoverschrijdend zijn.

Doorgaans is borstvoeden niet grensoverschrijdend wat mij betreft, maar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tk55 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:16:
[...]

Sluit jezelf op in de WC en ga daar eens rustig nadenken over waarom je er zoveel moeite mee hebt? :P

Overigens is borstvoeding geven zeker wel aanstootgevend in bepaalde situaties, maar gelukkig denk ik dat er maar weinig vrouwen het een goed idee vinden om borstvoeding te geven tijdens een begrafenis :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:46
[...]

Er heeft niemand gelijk, maar zoals anderen ook al vaak genoeg hebben betoogd is het verschil dat de borstvoedende vrouw niks van jou vraagt, maar jij wel iets van de borstvoedende vrouw.

Jij wil in dit voorbeeld dus de ander in haar vrijheid beperken, terwijl de ander niet de intentie heeft om jou in jouw vrijheid te beperken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06

Dido

heforshe

Jij wordt nergens toe gedwongen door die moeder, maar jij wilt haar wel dwingen iest (anders) te doen. Zie je echt dat verschil niet?

Er zijn mensen die vinden dat vrouwen hun gezicht moeten bedekken. Volgens jouw logica moeten we dan vrouwen in Nederland vragen dat te doen want anders zijn we te individualistisch :?
Exact hetzelfde kun je zeggen over de vrouw die haar gezicht niet bedekt. Hier in Nederland vinden we het normaal dat zoiets gebeurt, maar genoeg landen waar het minder vanzelfsprekend is. Niemand dwingt de vrouw om haar gezicht te ontbloten en niemand hoeft haar tegemoet te komen om het in het openbaar het ontbloten van het gezicht mogelijk te maken.
Daar zou je dus echt volmondig achter staan?
Anderen moeten maar accepteren dat het gebeurt.
Inderdaad. Of we gaan met jouw idee mee, waarin mensen maar moeten accepteren dat ze (verworven) vrijheden op moeten geven omdat mensen niet (meer) willen accepteren dat iets gebeurt.
Hetzelfde als hierboven. Stel ik groei op in een cultuur waarin in het openbaar borstvoeding geven een absolute no go is. Ik reis vervolgens in een vliegtuig van KLM, waar borstvoeding wel in het openbaar gegeven mag worden. Waarom ben ik dan meteen de aanstootnemer? Hoe moeilijk is het om een héél klein beetje aan elkaar te denken.
Zo kan ze ook gewoon een hoofddoek omdoen omdat ik uit een cultuur kom waar dat moet, nietwaar?
Nogmaals, mij maakt het niet uit dat een moeder in het openbaar borstvoeding wil geven en ik kan me er niet aan storen, maar waarom moeten anderen perse diezelfde gedachtegang aanhouden?
Je hoeft die gedachtengang helemaal niet te volgen. Maar het ergens niet mee eens zijn is iets heel anders dan verlangen dat iemand zijn gedrag aanpast aan jouw persoonlijke normen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:25:
...
...Maar het ergens niet mee eens zijn is iets heel anders dan verlangen dat iemand zijn gedrag aanpast aan jouw persoonlijke normen.
Toch is dat heel gebruikelijk zodra de persoonlijke normen dermate prevalent zijn dat het de dominante normen in de samenleving zijn. Zo is het in Nederland bijvoorbeeld lang niet altijd goed mogelijk om als leraar ongekleed les te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
begintmeta schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:29:
[...]

Toch is dat heel gebruikelijk zodra de persoonlijke normen dermate prevalent zijn dat het de dominante normen in de samenleving zijn. Zo is het in Nederland bijvoorbeeld lang niet altijd goed mogelijk om als leraar ongekleed les te geven.
Omdat ongekleed les geven geen functioneel doel dient. Borstvoeding geven wel. Bij borstvoeding is het middel (stukje blote sideboob) in redelijke verhouding tot het beoogde doel. Een vrouw geeft doorgaans ook niet topless of naakt borstvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
CurlyMo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Omdat ongekleed les geven geen functioneel doel dient. Borstvoeding geven wel. Bij borstvoeding is het middel (stukje blote sideboob) in redelijke verhouding tot het beoogde doel. Een vrouw geeft doorgaans ook niet topless of naakt borstvoeding.
Een hoofddoek is ook niet functioneel. Dat kan niet het hele verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

Mijn zienswijze: Jullie hebben beiden gelijk, en mogen beiden ook doen zoals je denkt dat het hoort. Dus jij (of je vrouw) mag zichzelf bedekken en / of afzonderen, en de ander mag in het openbaar borstvoeding geven. Zowel jij of de andere partij kunnen elkaar niet dwingen om het andere te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Omdat ongekleed les geven geen functioneel doel dient. ...
OK, anatomieles dan... ;)

Ik wil voor de duidelijkheid helemaal niet beweren dat het volledig vergelijkbaar is, maar alleen aangeven dat het 'normaal' is dat persoonlijke normen, als ze prevalent genoeg worden, een geaccepteerde basis vormen om te verlangen dat gedrag wordt veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
noguru schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:34:
[...]

Een hoofddoek is ook niet functioneel. Dat kan niet het hele verhaal zijn.
Voor jou niet, vanuit de zienswijze van de draagster wel.
Daar zat ik ook over na te denken. Ik denk zelfs dat je ermee weg zou komen als je het zou doen. Voor het functionele doel zal je wel beide geslachten naakt moeten representeren anders is het een onvolledige les.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 22-07-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:36:
[...]

OK, anatomieles dan... ;)

Ik wil voor de duidelijkheid helemaal niet beweren dat het volledig vergelijkbaar is, maar alleen aangeven dat het normaal is dat persoonlijke normen, als ze prevalent genoeg worden, een geaccepteerde basis vormen om te verlangen dat gedrag wordt veranderd.
Voor dat eerste kan ik je zo de reden geven: N=1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CurlyMo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:38:
...

Voor jou niet, vanuit de zienswijze van de draagster wel.
...
Naakt lesgeven kan ook best vanuit de zienswijze van de niet-draag(st)er zinvol zijn (ook al is het wiskundeles). Of men er in Nederland mee wegkomt, ik weet het niet, heb wel wat twijfels.
Stoelpoot schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Voor dat eerste kan ik je zo de reden geven: N=1 :+
Hele klas naakt zou beter zijn natuurlijk

Maar ik denk dat ik mijn punt in mijn vorige post wel voldoende heb toegelicht.

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 22-07-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Dido schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Jij wordt nergens toe gedwongen door die moeder, maar jij wilt haar wel dwingen iest (anders) te doen. Zie je echt dat verschil niet?
Ik wordt gedwongen in de zin dat ik iets moet accepteren dat voor mij een flinke taboe is.
Er zijn mensen die vinden dat vrouwen hun gezicht moeten bedekken. Volgens jouw logica moeten we dan vrouwen in Nederland vragen dat te doen want anders zijn we te individualistisch :?
Dat is op geen enkele manier te vergelijken. Buiten dat het een verschil is tussen of iets cultureel is of ideologisch, is borstvoeding vrij essentieel (dus het moet gebeuren) en gezichtsbedekking is niet essentieel.

Vrouwen die hun gezicht bedekken doen dat vaak vanuit hun geloof (of door druk die uitgeoefend wordt vanuit het geloof). Vrouwen die hun kind met de borst voeden doen het omdat dat gewoon zo werkt.
Inderdaad. Of we gaan met jouw idee mee, waarin mensen maar moeten accepteren dat ze (verworven) vrijheden op moeten geven omdat mensen niet (meer) willen accepteren dat iets gebeurt.
Je kunt nog steeds je kind voeden in het openbaar, op elke plek die je maar wilt. Soms kan het echter gebeuren dat iemand je vraagt het een beetje te bedekken omdat niet iedereen alles in geuren en kleuren hoeft te zien. Daarbij is context overigens ook wel belangrijk. Op een strand, in een park of in een zwembad zou ik ook zeggen 'als je het niks vindt dan loop maar door'. In een vliegtuig of (ik noem maar wat) een restaurant is het al een ander verhaal. Daar kun je niet vertrekken naar een andere plek en je kunt je niet even omdraaien ofzo.
Je hoeft die gedachtengang helemaal niet te volgen. Maar het ergens niet mee eens zijn is iets heel anders dan verlangen dat iemand zijn gedrag aanpast aan jouw persoonlijke normen.
Verlangen dat iemand zijn of haar gedrag aanpast is wat anders dan samen door een deur gaan ;)
Stoelpoot schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:35:
[...]

Mijn zienswijze: Jullie hebben beiden gelijk, en mogen beiden ook doen zoals je denkt dat het hoort. Dus jij (of je vrouw) mag zichzelf bedekken en / of afzonderen, en de ander mag in het openbaar borstvoeding geven. Zowel jij of de andere partij kunnen elkaar niet dwingen om het andere te doen.
Je moet ook nooit iets onder dwang doen, maar is het echt zo not done te vragen aan iemand iets ietsje anders te doen omdat dat positief werkt voor de algehele sfeer? Als je water bij de wijn doet dan wordt de situatie voor jou misschien iets minder prettig, maar voor de ander juist prettiger. Misschien dat jij ooit de partij bent die zich ergens niet prettig bij voelt en dan ben je ook blij dat de ander water bij de wijn doet. Geven en nemen.

Kijk, ik ben het eens met iedereen hier die zegt dat borstvoeding in het openbaar gewoon moet kunnen want we leven in West-Europa. We zijn er mee opgegroeid, we doen het altijd al zo en het is normaal. Die vrijheid mogen ze ons ook niet afpakken. Er zijn oorlogen gevoerd, mensen gestorven en weet ik wat nog meer zodat we bepaalde vrijheden hebben (niet specifiek borstvoeding geven) en daar moeten we ons áltijd hard voor maken. Maar in sommige situaties kun je best een beetje uitwijken zodat het voor iedereen aangenaam blijft. Dat we bepaalde vrijheden hebben wil niet zeggen dat we die altijd in moeten zetten. Dat je je een beetje aanpast in sommige situaties wil ook niet zeggen dat je je vrijheid opeens kwijt bent.

Stel iemand van een andere cultuur vindt borstvoeding in het openbaar echt not done, misschien kan een compromis dan bijdragen aan gewenning. Zo iemand gaat dan mogelijk van 'dat kan écht niet' naar 'het kan, maar het moet bedekt zijn' en mogelijk naar 'hoort bij deze cultuur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

begintmeta schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Voor de een kan iets best grensoverschrijdend zijn, terwijl de grens voor een ander nog niet bereikt is. Ook kan hetzelfde gedrag contextafhankelijk wel of niet grensoverschrijdend zijn.

Doorgaans is borstvoeden niet grensoverschrijdend wat mij betreft, maar...
Het probleem is alleen dat je dan nooit met alle grensoverschrijdend gedrag rekening kan houden. Dan moet iedereen zich aan gaan passen aan de kleinste dwarsdoorsnede van alle mogelijke grensoverschrijdende gedrag wat er op dat moment kan plaatsvinden.

Wat gewoon totaal niet mogelijk is.
[...]

Dat zou niet eens relevant moeten zijn. We zijn door conservatieve Westerse normen aangeleerd dat naaktheid altijd een seksuele lading heeft terwijl dat gewoon totaal niet altijd het geval is. Het zou me echt geen donder uitmaken als een vrouw topless borstvoeding zit te geven, dat is geen seksuele context, dus dan seksualiseer ik die persoon ook niet.

Anders krijg je hetzelfde probleem, dat iedereen zijn gedrag aan moet passen aan het mogelijk seksualiseren van iemand. En dan kan een blote enkel net zo aanstootgevend zijn als een blote tepel.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoney3K op 22-07-2019 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

In een vliegtuig of (ik noem maar wat) een restaurant is het al een ander verhaal. Daar kun je niet vertrekken naar een andere plek en je kunt je niet even omdraaien ofzo.
Het zal aan mij liggen, maar in het gemiddelde vliegtuig moet je behoorlijk wat moeite doen om je aan iemand anders dan de persoon naast je te ergeren...
En ook in een restaurant... als de voedende moeder drie tafels verderop belangrijker is dan het gezelschap waar je mee uit eten bent, dan vraag ik me af waarom je in vredesnaam in dat restaurant zit.

Maar goed... komt het er uiteindelijk niet op neer dat diegenen die vinden dat een kind de borst geven in het openbaar niet kan, dezelfde mensen zijn die vervolgens in een korte broek (met witte sokken in hun sandalen) een kerk in willen lopen om die te bezichtigen? Bij voorkeur tijdens een dienst...

me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jester-NL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:19:
[...]
Maar goed... komt het er uiteindelijk niet op neer dat diegenen die vinden dat een kind de borst geven in het openbaar niet kan, dezelfde mensen zijn die vervolgens in een korte broek (met witte sokken in hun sandalen) een kerk in willen lopen om die te bezichtigen?
Ik denk eerder dat het dezelfde lui zijn die een banketbakkerij hebben en weigeren een taart te maken als ze horen dat het voor een trouwerij van 2 homo's is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 23:50
Stoney3K schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:23:
[...]

Ik denk eerder dat het dezelfde lui zijn die een banketbakkerij hebben en weigeren een taart te maken als ze horen dat het voor een trouwerij van 2 homo's is...
Ik kan me zo voorstellen dat de mensen die hier aanstoot aan hebben ook aan de Ramadan doen of Kosher eten. Zelf zit ik ook in het kamp dat niet vindt dat de KLM zou moeten vragen om te bedekken, maar een bedrijf heeft natuurlijk tot op zekere hoogte zelf de regie in handen op zo'n moment. Ik vraag me af wat er gebeurd als iemand 'nee ik bedek mezelf niet' zegt in zo'n situatie. Je kunt als KLM moeilijk iemand op een paar km hoogte er uit zetten.

Ik zou het trouwens niet erg vinden als de overheid dit gaat zien als een klasse die beschermd moet worden en dat je mensen niet kan verbieden om borstvoeding te geven.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 17:07
SomerenV schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:02:
Je moet ook nooit iets onder dwang doen, maar is het echt zo not done te vragen aan iemand iets ietsje anders te doen omdat dat positief werkt voor de algehele sfeer? Als je water bij de wijn doet dan wordt de situatie voor jou misschien iets minder prettig, maar voor de ander juist prettiger. Misschien dat jij ooit de partij bent die zich ergens niet prettig bij voelt en dan ben je ook blij dat de ander water bij de wijn doet. Geven en nemen.
Je hebt gelijk, als je het gewoon beleefd vraagt is dat niet erg. En dat is natuurlijk ook de basis van rekening met elkaar houden, dat je daarvoor elkaars wensen wel moet kennen.

Maar zo'n vraag is op basis van 'gelijkwaardigheid', dus de ander is jou niets verschuldigd, dus die kan je wens inwilligen of naast zich neerleggen, en ook dat zul je dan moeten respecteren.

Nog steeds geen probleem natuurlijk, maar dan komt het originele probleem: KLM vraagt dat aan je. En dan is er geen gelijkwaardigheid. Een persoon in uniform waarvan jij afhankelijk bent om op je bestemming te geraken vraagt dit aan je. Dat maakt het al dwingender en lastiger om te weigeren. Geen vriendelijke vraag maar een 'regel'. En dat vind ik dan zeker misplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:13:
...
Het probleem is alleen dat je dan nooit met alle grensoverschrijdend gedrag rekening kan houden. ...
...
Wat ik dus aangeef is dan ook dat iedereen zich praktisch gezien moet aanpassen aan de dominante visie van wat grensoverschrijdend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Stoney3K schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:13:
[...]
Dat zou niet eens relevant moeten zijn. We zijn door conservatieve Westerse normen aangeleerd dat naaktheid altijd een seksuele lading heeft terwijl dat gewoon totaal niet altijd het geval is.
Waarom zijn sauna's dan zo populair? Ik denk dat het deel dat die koppeling niet maakt ook aanzienlijk is. Sowieso vervaagt voor veel mensen die inherente koppeling met het ouder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-09 19:17

Punkrocker

Mostly harmless

Tk55 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:16:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimg.maximummedia.ie%2Fherfamily_ie%2FeyJkYXRhIjoie1widXJsXCI6XCJodHRwOlxcXC9cXFwvbWVkaWEtaGVyZmFtaWx5Lm1heGltdW1tZWRpYS5pZS5zMy5hbWF6b25hd3MuY29tXFxcL3dwLWNvbnRlbnRcXFwvdXBsb2Fkc1xcXC8yMDE1XFxcLzA4XFxcLzA1MTU1MjAzXFxcL2JmY29tNi1jcm9wLmpwZ1wiLFwid2lkdGhcIjo3NjcsXCJoZWlnaHRcIjo0MzEsXCJkZWZhdWx0XCI6XCJodHRwczpcXFwvXFxcL3d3dy5oZXJmYW1pbHkuaWVcXFwvYXNzZXRzXFxcL2ltYWdlc1xcXC9oZXJmYW1pbHlcXFwvbm8taW1hZ2UucG5nP3Y9NVwifSIsImhhc2giOiIwZGZjNWQyN2ZjNzMzYmNlZjgxZTAwNjYyMmEwYjVjMmEzMzdjYWUzIn0%3D%2Fbfcom6-crop.jpg&f=1

Maar liever nog een handdoek over het hoofd van degene die zich eraan stoort.

[ Voor 5% gewijzigd door Punkrocker op 22-07-2019 19:41 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Topicstarter
phYzar schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:35:
[...]

Je hebt gelijk, als je het gewoon beleefd vraagt is dat niet erg. En dat is natuurlijk ook de basis van rekening met elkaar houden, dat je daarvoor elkaars wensen wel moet kennen.

Maar zo'n vraag is op basis van 'gelijkwaardigheid', dus de ander is jou niets verschuldigd, dus die kan je wens inwilligen of naast zich neerleggen, en ook dat zul je dan moeten respecteren.
Tja, ook dat behoort tot onze vrijheden en dat moeten anderen ook respecteren mocht zo'n moment er komen. Edit: 'respecteren' is een beetje ongelukkig gekozen. Respecteren hoeft niet, zolang men het maar tolereert. Leven en laten leven.
Nog steeds geen probleem natuurlijk, maar dan komt het originele probleem: KLM vraagt dat aan je. En dan is er geen gelijkwaardigheid. Een persoon in uniform waarvan jij afhankelijk bent om op je bestemming te geraken vraagt dit aan je. Dat maakt het al dwingender en lastiger om te weigeren. Geen vriendelijke vraag maar een 'regel'. En dat vind ik dan zeker misplaatst.
Muah, de manier waarop KLM het uitlegt is dat het nog steeds geen harde regel is, maar een verzoek. In hoeverre kan zoiets misplaatst zijn? Het enige verschil is dat je met meerdere mensen, uit meerdere culturen in een afgesloten ruimte zit en dan is de kans groter dat je soms wat water bij de wijn moet doen. Zo hoop ik dat wanneer er bijvoorbeeld een hoop Chinezen in het vliegtuig zitten ze na het eten niet luidruchtig gaan zitten boeren. Mocht dat gebeuren dan is de kans best groot dat het personeel ook daar wat van zegt, ook al is het gewoon een dingetje uit hun cultuur. Iets waar ze mee opgegroeid zijn en wat daar normaal is. Er zullen ongetwijfeld dingen zijn die wij doen wat voor hun mogelijk storend kan zijn en als dat het geval is dan mag het best gezegd worden. Mocht een kleine aanpassing aan mijn kant het dan voor hun wat aangenamer maken so be it. Geen man overboord.

Bovenstaande geldt overigens vooral in bepaalde ruimtes waar je redelijk op elkaar bent aangewezen wat gemak/plezier/rust betreft. Stel ik ga naar China dan zal ik niet snel gaan lopen klagen over bepaalde culturele tradities, ongeacht of het mij stoort of niet :+

[ Voor 16% gewijzigd door SomerenV op 22-07-2019 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb me precies één keer gruwelijk geërgerd aan een dame die borstvoeding gaf in een lunchroom. Deze dame riep op luide toon richting... eigenlijk niemand in het bijzonder dat het tijd was om haar kind te voeden, ging staan, ontblootte een borst, ging weer zitten en sloot haar kind aan. Tijdens het voeden keek ze de ruimte rond, met een blik die ik interpreteerde als "durf er eens iets van te vinden". Zo iemand mag van mij prima (na het voeden, want de kleine kan er niks aan doen dat mama zich zo gedraagt) gemeld worden dat deze show niet gewenst is en dat ze danwel rustig voedt zonder bewust de aandacht te trekken, danwel elders voedt. Maar dat was er één uit veel.

Verder heeft het me precies nooit gestoord, heb ik nooit meer dan een glimp van een tiet opgevangen wanneer ik eens een moment die kant op keek en kan het me echt geen donder interesseren. Doekje of geen doekje, I don't care.

Ik kan me dan wel weer voorstellen dat anderen daar een andere mening over hebben. Moet ook kunnen. Mijn opa (overigens een rooms-katholieke volbloed Hollander, mocht iemand dat relevant vinden) zou zich hoogst ongemakkelijk voelen wanneer hij er 15cm naast zou zitten. Aanwezige stewardess die vraagt of een doekje een optie is, ook prima. Aangeven dat het kind daar last van heeft, ook prima. Vragen moet echter altijd kunnen. En het zicht zoveel mogelijk beperken, zeker in een krappe, drukke ruimte (wat economy class sowieso is), is een courtesy die je je medepassagiers ook moet gunnen. Doekje op een rolletje als muurtje misschien? Er zijn vele gradaties tussen de dame uit de eerste alinea en een koepeltentje opzetten. Een beetje laten zien dat je aan de mensen om je heen denkt, of je dat nou wel of niet zou moeten volgens de letter van de regels, lijkt me op zijn plaats. Voor moeder, stewardess, medepassagiers, iedereen.

Helaas lijkt polarisatie behalve in de politiek ook meer en meer een ding te worden in de omgangsvormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je ergens aan storen is een keuze... Jammer dat sommige mensen die 'zich ergens aan storen', of 'beledigd voelen' dit meteen aan anderen op moeten dringen.

In dit geval: Je kind voeden is iets noodzakelijks. En al sinds het ontstaan van de mensheid doen vrouwen dit d.m.v. borstvoeding. Een boer gaat ook zijn of haar vee niet afdekken wanneer een jong zich voedt aan de moeder.
Dat iemand zich 'hier aan stoort' is een keuze. Dan kijk je maar de andere kant op, of bedek je jezelf zodat je het niet hoeft te zien.
ik vind het ronduit onbeschoft dat een moeder dan haar borst én kind maar moet bedekken, omdat iemand zich hier zogenaamd aan stoort.

De reden dat iemand zich stoort doet er niet toe. Het is zijn of haar probleem, en diegene mag het gewoon zelf oplossen zonder anderen deelgenoot te maken van zijn of haar probleem.

We leven echt in een negatieve aandachts- en zeurcultuur. Het internet staat vol met dit achterlijke gedoe, maar in het openbaar kom ik dit helaas ook steeds vaker tegen. Het lijkt wel een schreeuw om aandacht...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 14:14

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Kaaswagen schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:35:
[...]

Ik kan me zo voorstellen dat de mensen die hier aanstoot aan hebben ook aan de Ramadan doen of Kosher eten. Zelf zit ik ook in het kamp dat niet vindt dat de KLM zou moeten vragen om te bedekken, maar een bedrijf heeft natuurlijk tot op zekere hoogte zelf de regie in handen op zo'n moment. Ik vraag me af wat er gebeurd als iemand 'nee ik bedek mezelf niet' zegt in zo'n situatie. Je kunt als KLM moeilijk iemand op een paar km hoogte er uit zetten.

Ik zou het trouwens niet erg vinden als de overheid dit gaat zien als een klasse die beschermd moet worden en dat je mensen niet kan verbieden om borstvoeding te geven.
Ik vraag me af wat er gebeurt als een dame in het vliegtuig open en 'bloot' borstvoeding begint te geven en iemand anders begint vervolgens ongegeneerd te staren.
Als je er aanstoot aanneemt, moet je hoofd maar afwenden, maar als je gaat staren, dan zegt ze er waarschijnlijk ook wat van. Dan zou je eigenlijk zoiets moeten hebben van 'Als je last hebt van mijn gestaar ga je maar ergens anders borstvoeding geven; ik vind het reuze-interessant'

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:30:
We leven echt in een negatieve aandachts- en zeurcultuur. Het internet staat vol met dit achterlijke gedoe, maar in het openbaar kom ik dit helaas ook steeds vaker tegen. Het lijkt wel een schreeuw om aandacht...
We leven echter ook in een negatieve cultuur van "ik heb dit recht en eis het dus voor de volle honderd procent op, want nergens staat dat het niet mag en de rest boeit me niet".

Op luide toon bellen/muziek in de trein, kinderen door een sjiek restaurant laten rennen en boos worden wanneer personeel vraagt om daar wat aan te doen "want het zijn kinderen en die rennen nu eenmaal", de dame uit mijn eerdere post met haar show, schoenen uit en stinkende zweetvoeten in de trein naast je op het bankje leggen (ik ben verplaatst want stank...), midden op een vol terras een dikke sigaar opsteken, ...

Allemaal zaken die misschien formeel mogen, maar die van weinig sociaal besef getuigen als je 't mij vraagt. De maatschappij wordt steeds individualistischer, tolerantie is ver te zoeken aan beide kanten, standpunten worden steeds extremer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
dr.lowtune schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:22:
Emancipatie in 2019:
  • Vrouwen kunnen/durven niet meer topless op het strand
  • Kunnen/mogen/durven geen borstvoeding meer te geven in het openbaar
  • Zijn dankzij het 2verdiener model ook loonslaven geworden
  • Kunnen op sommige plekken niet meer zomaar over straat zonder uitgescholden te worden voor iets wat op "carcinogene prostitué" lijkt
En dat vinden een hoop mensen normaal.

We zijn echt goed bezig! d:)b. ;(

My 2 cents: vliegen met een baby is sowieso a-relaxed, als die blote borst dat kind nou de rest van de vlucht rustig houdt, dan is dat toch een gevalletje "totally worth it"?
Ik zou ook rustig worden van het aan de borst liggen eigenlijk :P

Maar goed, het is de natuur die roept en een meer privé plaats zoeken is in een vliegtuig is lastig. Sommige mensen hebben altijd wat te klagen. Ik vind stinkende reizigers erger eigenlijk. Daar kun je je niet aan onttrekken. Bij borstvoeding valt niet eens een tiet te zien als je even globaal kijkt. Dus gewoon lekker op je schermpje of boek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:19
De mensheid is en blijft een vreemd verschijnsel. Niemand zal ooit in staat zijn om het alle andere mensen naar de zin te maken.
Als je dat omkeert en op jezelf projecteert, kun je accepteren dat genoeg mensen je zullen blijven storen. Maar door het te accepteren, stoort het je al niet meer.

Als iedereen daarnaast actief zou proberen om anderen zo weinig mogelijk te storen, zouden we denk ik de hoogst haalbare vorm van samenleven bereiken.

Bovenstaande tekst is in één woord: respect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

FunkyTrip schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:26:
[...]

Ik vraag me af wat er gebeurt als een dame in het vliegtuig open en 'bloot' borstvoeding begint te geven en iemand anders begint vervolgens ongegeneerd te staren.

Als je er aanstoot aanneemt, moet je hoofd maar afwenden, maar als je gaat staren, dan zegt ze er waarschijnlijk ook wat van. Dan zou je eigenlijk zoiets moeten hebben van 'Als je last hebt van mijn gestaar ga je maar ergens anders borstvoeding geven; ik vind het reuze-interessant'
Dit vind ik eigenlijk wel de interessantste quote. Overdreven gezegd is het vervelende van iemand die borstvoeding geeft het morele gevoel dat je niet mag kijken omdat het een private aangelegenheid is. Hierdoor wordt een stukje kijkvrijheid afgenomen omdat er nu een plek in je kijkgebied is die je mentaal moet tracken om actief te vermijden.

Het is natuurlijk om te kijken naar het interessantste onderwerp of de interessante activiteit in je blikveld. En dat is vaak het voorwerp of de activiteit die je het minst vaak hebt gezien.
Pazo schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:50:
Mijn vrouw geeft ook borstvoeding in het openbaar, maar legt er altijd een doek of sjaal overheen. Een de ene kant omdat ze zelf vind dat niet iedereen het hoeft te zien, en aan de andere kant omdat ze zelf ook niet tegen een blote tiet van een ander in het openbaar wil aankijken.
Ik vind het prima als vrouwen in het openbaar borstvoeding geven, maar ik vind het wel zo netjes om het even te bedekken.
Van mij mag een vrouw overal zichtbaar borstvoeding geven als ze het zo gewoon vind dat ze het net zo min een probleem vind dat anderen kijken. Anders is het een beetje als pissen langs de openbare weg (legaal); je kan met je rug naar het verkeer tegen een boompje plassen, maar je kan ook met je piemel naar het verkeer toe pissen. Het is toch wat charmanter als je het een beetje verbergt, voor beide partijen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Sando schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Hierdoor wordt een stukje kijkvrijheid afgenomen omdat er nu een plek in je kijkgebied is die je mentaal moet tracken om actief te vermijden.
Je 'kijkvrijheid' nog wel, serieus ? Op de man. Overigens heb je die 'kijkvrijheid' gewoon, altijd en overal, er zitten alleen consequenties aan vast zoals met zoveel dingen in de 'volwassen' wereld. Ga eens een keer de stad in als het zonnetje schijnt en geniet lekker van je 'kijkvrijheid', in het beste geval vinden mensen je een Creep in het slechtste geval kom je thuis met een blauw oog van het vriendje dat er naast loopt. Maak het s.v.p. niet persoonlijk. De hele situatie die je schetst ligt in het domein van fatsoen, en ja dat geldt ook voor de borstvoeding gevende mevrouw, maar er zullen er weinig zijn die dat hele tafereel bij je bij wijze van spreken in de smoel drukken.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 13-08-2019 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Jay-P dude, je reageert veel te spastisch. Een beetje net als mensen die in een vliegtuig van KLM een scène gaan maken omdat ze gevraagd worden hun borsten een beetje af te dekken.

Ik leg in bewust overdreven bewoordingen uit dat iemand je confronteert met een private aangelegenheid waarbij het de bedoeling is dat je niet langer die richting op kijkt voor de duur van de aangelegenheid. Als je met elkaar opgesloten bent in een ruimte zoals een vliegtuig, treincoupé of wachtkamer, dan kijk je uit fatsoen zogenaamd willekeurig opeens alleen nog maar naar links, rechts of naar beneden.

En als het klaar is kijk je geheel toevallig weer recht vooruit.

Deze dames zijn boos omdat ze niet het fatsoen willen hoeven opbrengen een beetje incognito te gaan borstvoederen, maar liever hebben dat alle anderen het fatsoen opbrengen om weg te kijken. Dit is geheel in lijn met andere individualistische trends waarin iedereen zich aan moet passen behalve jij.

[ Voor 28% gewijzigd door Sando op 12-08-2019 17:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sando schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:11:
... liever hebben dat alle anderen het fatsoen opbrengen om weg te kijken....
Ik heb eerlijk gezegd gemist dat men verwacht dat anderen wegkijken.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

begintmeta schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:16:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd gemist dat men verwacht dat anderen wegkijken.
Nou, ik was in een dierentuin waar een dame ongegeneerd aan het borstvoeden was. Ik keek niet eens naar haar. Zegt ze: "Kan je het een beetje zien?"

Blijkbaar mag je in een straal van 10 meter om een borstvoedend persoon niet kijken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:04

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sando schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:24:
[...]

Nou, ik was in een dierentuin waar een dame ongegeneerd aan het borstvoeden was. Ik keek niet eens naar haar. Zegt ze: "Kan je het een beetje zien?"

Blijkbaar mag je in een straal van 10 meter van een borstvoedend persoon niet kijken.
Dan zeg je: 'nee, niet zo goed, ik kom even wat dichterbij'.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vrijheid werkt twee kanten op. Dus als je borstvoeding geeft kan het zijn dat mensen kijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:04
Wow dat mensen hier moeilijk over kunnen doen zeg. Je bent wel echt *knip* als je niet eens een tiet kan verdagen in het openbaar.

Laat mensen lekker doen wat ze willen. Als je niet met andere mensen geconfronteerd wil worden leef je maar op je zolder kamer.

Je zal dit topic maar als meisje lezen, ik snap wel dat die niet meer topless op het strand liggen. ;( :'(

Je kan ook zonder zulke bewoordingen je afkeuring laten blijken.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 13-08-2019 23:20 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Sando schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:11:
@Jay-P dude, je reageert veel te spastisch. Een beetje net als mensen die in een vliegtuig van KLM een scène gaan maken omdat ze gevraagd worden hun borsten een beetje af te dekken.

Ik leg in bewust overdreven bewoordingen uit dat iemand je confronteert met een private aangelegenheid waarbij het de bedoeling is dat je niet langer die richting op kijkt voor de duur van de aangelegenheid. Als je met elkaar opgesloten bent in een ruimte zoals een vliegtuig, treincoupé of wachtkamer, dan kijk je uit fatsoen zogenaamd willekeurig opeens alleen nog maar naar links, rechts of naar beneden.

En als het klaar is kijk je geheel toevallig weer recht vooruit.

Deze dames zijn boos omdat ze niet het fatsoen willen hoeven opbrengen een beetje incognito te gaan borstvoederen, maar liever hebben dat alle anderen het fatsoen opbrengen om weg te kijken. Dit is geheel in lijn met andere individualistische trends waarin iedereen zich aan moet passen behalve jij.
Een individualistische trend is het aanmeten van waarde aan het feit dat je je ergens ongemakkelijk bij voelt. Vervelend voor je maar heel eerlijk; lekker boeiend, je kan haar ook gewoon in de ogen aankijken en een gesprekje aanknopen, newsflash, veel vrouwen die de noodzaak voelen (ze doen het echt niet voor hun plezier) in het openbaar borstvoeding te geven voelen zich er zelf ook wat ongemakkelijk bij. Gewoon 'normaal' doen zou daar bij helpen.

Voor de rest is er helemaal geen sprake van een scène in een KLM vliegtuig, dat maak jij ervan. Dat er theatrale types en gekkies rondlopen geloof ik best, welkom in de echte wereld.

Op de man en diskwalificerend.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 13-08-2019 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

KLM heeft de keutel overigens ingetrokken, door toe te voegen dat een moeder niet verplicht is om gehoor te geven aan het verzoek.

Waarmee de eerste stellingname dus waardeloos is geworden, wan natuurlijk mogen ze het vragen.... Maar "nee" is ook een mogelijk antwoord.

https://www.nu.nl/weekend...-verpreutsing-gaande.html

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jay-P schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:29:
[...]Dat er theatrale types en gekkies rondlopen geloof ik best, welkom in de echte wereld.
Yep

https://eenvandaag.avrotr...t-worden-vanwege-sigaret/

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
chaoscontrol schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:39:
Je zal dit topic maar als meisje lezen, ik snap wel dat die niet meer topless op het strand liggen. ;( :'(
Ik denk dat dat eerder komt doordat iedereen een camera op zak heeft tegenwoordig. vind het ook heel jammer hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Basically is dit mijn ervaring en mening:
Niet op reageren, maak een TR aan.

[ Voor 185% gewijzigd door defiant op 13-08-2019 23:23 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1 2 3 Laatste