Ik heb een einde jaren 90 gebouwd huis met op zolder een ventilator die (altijd draaiend) binnen lucht afvoert naar buiten. Nieuwe lucht komt binnen via luchtsleuven bovenin de dubbelglas ramen.
Dat betekent dat ik voortdurend lucht van ~21°C afvoer en vervang door koude verse lucht van buiten, wat in de winter dus een fors energieverlies is. Een lucht-lucht warmte wisselaar betekent dat ik nieuwe luchtkanalen moet aanleggen wat problematisch is.
Het lijkt handiger, gemakkelijker, om een warmtepomp de warmte uit de af te voeren lucht te laten halen en daarmee het retour water van de CV installatie op te warmen (die retourleiding loopt vlakbij).
Daarmee zou ik stevig besparen op de aardgaskosten.
De CV heeft een Remeha Calenta 40C ketel die ook het douche water levert.
Ik heb rondgekeken naar een geschikte warmtepomp maar kon er geen vinden.
Iemand ideeën?
Dat betekent dat ik voortdurend lucht van ~21°C afvoer en vervang door koude verse lucht van buiten, wat in de winter dus een fors energieverlies is. Een lucht-lucht warmte wisselaar betekent dat ik nieuwe luchtkanalen moet aanleggen wat problematisch is.
Het lijkt handiger, gemakkelijker, om een warmtepomp de warmte uit de af te voeren lucht te laten halen en daarmee het retour water van de CV installatie op te warmen (die retourleiding loopt vlakbij).
Daarmee zou ik stevig besparen op de aardgaskosten.
De CV heeft een Remeha Calenta 40C ketel die ook het douche water levert.
Ik heb rondgekeken naar een geschikte warmtepomp maar kon er geen vinden.
Iemand ideeën?