Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:28
Afbeeldingslocatie: https://sanaccent.nl/content/uploads/2017/10/2016_354.png

Recycle de warmte in je huis met de Eneco WarmteWinner®
Nederland gaat van het gas af. Zet een flinke stap richting een gasloos huis met de Eneco WarmteWinner®. Dat is een hybride warmtepomp die je mechanische ventilatiebox vervangt. Zo recycle je de warmte in je huis en heb je minder gas nodig.

Afbeeldingslocatie: https://d3nxhfluvg7nur.cloudfront.net/app/uploads/2017/11/Eneco-warmtewinner.jpg
Info:
https://www.komtiedan.nl/warmtewinner.pdf

Zijn er al mensen met ervaringen? Post ze dan in dit forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je met 100-250 m3 per uur lucht van buiten aanzuigt via je roosters, moet deze koude lucht toch weer worden verwarmd?
Lijkt me niet echt handig qua kosten. Koude creeeren om vervolgens weer terug op te warmen.
Krijg je dan ook geen enorme koudeval in huis bij de roosters (ramen)?
Dat het idee niet echt aanslaat blijkt ook uit dit artikel.

Waarom geen echte l/w warmtepomp met voldoende capaciteit?
Doe er meteen een WP boiler uit belgie bij. (die deels buiten en deels binnenlucht aanzuigt, via de mech ventilatie)

Dan pas kan je echt van het gas af.

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2018 07:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-06 18:30
Het is inderdaad al een tijdje bekend dat dit toestel energetisch gezien als een tang op een varken slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 06:17:
Als je met 100-250 m3 per uur lucht van buiten aanzuigt via je roosters, moet deze koude lucht toch weer worden verwarmd?
Lijkt me niet echt handig qua kosten. Koude creeeren om vervolgens weer terug op te warmen.
Krijg je dan ook geen enorme koudeval in huis bij de roosters (ramen)?
Dat het idee niet echt aansluit blijkt ook uit dit artikel.

Waarom geen echte l/w warmtepomp met voldoende capaciteit?
Doe er meteen een WP boiler uit belgie bij. (die deels buiten en deels binnenlucht aanzuigt, via de mech ventilatie)

Dan pas kan je echt van het gas af.
In de folder staat dan ook duidelijk "de eerste stap naar gasloos" :P

Maar het werkt in principe hetzelfde als een warmtepompboiler als CV ondersteuning, maar dan zonder buffer. Die gebruikt ook de warme ventilatielucht om water op te warmen. Ventileren moet je sowieso, dus daar zit het probleem niet.

Kan me wel voorstellen dat deze qua geluid niet al te gunstig is. En zonder buffer helpt ie alleen maar sporadisch mee? 60graden zal die vast niet kunnen halen met een hoge COP. Het zal al vele malen efficiënter zijn als er nog even 100 liter ergens wordt gebufferd.
B-lex schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:42:
Het is inderdaad al een tijdje bekend dat dit toestel energetisch gezien als een tang op een varken slaat.
Vertel?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@kmf
Een wp boiler kan je deels buitenlucht en deels binnenlucht aan laten zuigen.
En draait maar 1,5 uur per dag, dus de vergelijking gaat niet op.
Dat men daar een cv warmtepomp van wil maken is een ander verhaal. Daar is die ook niet voor bedoeld.

Nee, laat die 1,4 kW warmteverliezer lekker achterwege.
Neem gewoon een panasonic monobloc. Stil en je huis komt niet extra op onderdruk te staan 24 hr per dag.
Met een paar keerkleppen kan je ook hybride draaien met de Cv ketel, mocht je dat willen. Maar dat zal niet meer nodig zijn, mits de juiste capaciteit gekozen wordt qua WP.

Maar ik laat me verassen door alle positieve ervaringen, hieronder.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2018 07:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

AUijtdehaag schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 06:17:
@kmf
Een wp boiler kan je deels buitenlucht en deels binnenlucht aan laten zuigen.
En draait maar 1,5 uur per dag, dus de vergelijking gaat niet op.
Dat men daar een cv warmtepomp van wil maken is een ander verhaal. Daar is die ook niet voor bedoeld.

Nee, laat die 1,4 kW warmteverliezer lekker achterwege.
Neem gewoon een panasonic monobloc. Stil en je huis komt niet extra op onderdruk te staan 24 hr per dag.
Met een paar keerkleppen kan je ook hybride draaien met de Cv ketel, mocht je dat willen. Maar dat zal niet meer nodig zijn, mits de juiste capaciteit gekozen wordt qua WP.

Maar ik laat me verassen door alle positieve ervaringen, hieronder.
Ik heb al een Panasonic monobloc, dus mij hoef je niet te overtuigen ;)

Ik zeg alleen wat mijn verwachtingen zijn van deze warmtewinner. Als dit ding voor de prijs van een CV-ketel te koop is, dan kan het nog een voordeel zijn. Anders zie ik echt geen redenen om dit te kopen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-06 18:30
@kmf

@AUijtdehaag slaat de spijker wel aardig op z'n kop. Het probleem met deze toestellen is dat ze het puur van ventilatielucht moeten hebben. Om met ventilatielucht het opgegeven thermisch vermogen te halen zijn ze al snel een woning aan het 'overventileren' ten opzichte van een normaal ventilatie systeem.

Die koude lucht die je dus extra (bovenop normaal ventileren) naar binnen trekt moet weer worden opgewarmd door je cv systeem.

Daarom zijn deze 'ventilatiewarmtepompen' die alleen op binnenlucht draaien energetisch nogal nutteloos.

In de praktijk ziet men ook dat de ventilatoren van deze units uiteindelijk door installateurs worden ingesteld op een veel lager toerental waardoor het toestel aanzienlijk minder warmte uit de ventilatielucht kan terugwinnen en het thermisch vermogen omlaag gaat. Dit betekent dat de ketel vaker zal moeten bijspringen waardoor de verwachte gas besparing uitblijft.

Niks ten nadele van Inventum, maar dit gebeurt er dus als je een product bedenkt in een segment waar je nog maar weinig kaas van hebt gegeten (woningventilatie).

Edit: FYI, de prijs is overigens ongeveer €2500,- ex btw ex installatie ex subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 29-08-2018 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:44
B-lex schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:12:
Daarom zijn deze 'ventilatiewarmtepompen' die alleen op binnenlucht draaien energetisch nogal nutteloos.

In de praktijk ziet men ook dat de ventilatoren van deze units uiteindelijk door installateurs worden ingesteld op een veel lager toerental waardoor het toestel aanzienlijk minder warmte uit de ventilatielucht kan terugwinnen en het thermisch vermogen omlaag gaat. Dit betekent dat de ketel vaker zal moeten bijspringen waardoor de verwachte gas besparing uitblijft.

Niks ten nadele van Inventum, maar dit gebeurt er dus als je een product bedenkt in een segment waar je nog maar weinig kaas van hebt gegeten (woningventilatie).

Edit: FYI, de prijs is overigens ongeveer €2500,- ex btw ex installatie ex subsidie.
De warmtewinner is hetzelfde als de spaarpomp en doorontwikkeling van de ecolution solo van Inventum. Subsidie is trouwens 1.500 euro, installatie tussen 300 en 500.

Zoals @B-lex al aangeeft, zal een ventilatiewarmtepomp die ook op buitenlucht werkt, meer thermisch vermogen kunnen leveren. Alleen zijn deze een stuk duurder (zoals de WPL 09 ICS classic van stiebel eltron of de f730 van Nibe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:59
Ik heb de Warmtewinner in het begin gevolgd. Het klonk goed, te goed.

Alleen al de formaat van dat ding :o
Maar later werd ook duidelijk dat het weinig oplevert. Het verbruikt stroom en trekt warme lucht uit je huis zoals genoemd. Dat schiet niet op.

Zo'n constructie zie je wel in bedrijfspanden, maar daar heeft het wel zin. Veel meer warme lucht beschikbaar en met veel mensen en computers warmt het sowieso wel op.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:04
Een standaard ventilatiebox zuigt 75m3/h op stand 1 aan volgens mij, deze 100m3/h. Dat valt toch wel mee?
Het idee is om de warme lucht niet zomaar meer naar buiten te blazen zoals in veel huizen nu wel gebeurd. Als vervanging van een ventilatiebox kan het dus wel uit. Een COP van 4,2 is natuurlijk zuiniger dan een HR ketel. Als je nu geen 75m3/h afzuigt ga je inderdaad inleveren alleen dan vraag ik me af hoe je dan ventileert? Met alle ventilatie uit hier en windstil schiet co2 binnen een paar uur over de 2500ppm.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:09
Ik heb me een tijd geleden aangemeld als 'voorinschrijver' en heb van de week deze nieuwsbrief ontvangen.

Ik blijf het een interessant concept vinden, maar er is zo weinig praktijk informatie te vinden. Ik zou verwachten dat Eneco vanuit hun testgroep ook de praktijk data zou publiceren, maar dat hebben ze nog niet gedaan.

Ik zal ook maar eens goed moeten uitzoeken wat de huidige ventilatiebox aan m3/h blaast, want als die in de middelste stand staat merk je gewoon direct een tocht door het huis, daar zitten we ook niet op de wachten.

In de brochure op de nieuwe site van de warmtewinner staat overigens
Algemeen Eenheid Aantal
Max. opgenomen elektrisch vermogen watt 620
Gemiddeld opgenomen elektrisch vermogen watt 300

Geleverd thermisch vermogen kWh 1,5
COP (20ºC- 45ºC) 4,2
Geluidsniveau dBA <47
Maximale aanvoertemperatuur ºC 60
Ventilatievolume warmtepompbedrijf m3/h 100-250
Ventilatievolume stand 1, 2 en 3 m3/h 50-350

Aansluitingen Eenheid Aantal
Luchtinlaat cm 15
Luchtuitlaat cm 15
Afmetingen en gewicht Eenheid Aantal
Hoogte cm 57
Breedte cm 50
Diepte cm 50
Gewicht kg 45
toon volledige bericht
En daarbij wordt ook dit vermeld:
Toon houdt in de gaten dat
de WarmteWinner warmte
wint wanneer dat nodig is.
Ook geeft Toon een seintje aan de
WarmteWinner en cv-ketel als er wat
bijgestookt moet worden om het huis
op de gewenste temperatuur te houden.
Zou de Toon dan 2 verschillende signalen versturen? Ik zou denken dat die gewoon een warmteaanvraag stuurt en als de warmtewinner er niet aan kan voldoen de ketel alsnog aanspringt.

[ Voor 45% gewijzigd door FunFair op 21-09-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapvN
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-03 13:41
@Funfair.
Het laatste is inderdaad aan de orde. De spaarpomp/warmte winner of hoe je hem ook noemen wilt, krijgt een signaal van de thermostaat. Bij te weinig vermogen wordt de ketel door de WP gevraagd bij te springen.
Ik heb sinds kort een dergelijke WP en begin door te krijgen hoe het hoort te werken.
Voor de helderheid. Ik heb een Inventum en gebruik dus geen Toon. Als je specifiek een Toon moet nemen voor de WP, dan maakt dat het geheel uiteraard duurder als gevolg van het abbo voor de Toon.
De Inventum en Warmtewinner zijn overigens exact hetzelfde apparaat

[ Voor 30% gewijzigd door JaapvN op 30-09-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapvN
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-03 13:41
@Jim423 .
De instellingen van je standaard ventilatiebox worden bepaald door de inhoud van je woning en het aantal aanzuigpunten (badkamer, toilet, keuken enz enz). Bij deze WP werkt dat hetzelfde. In ruste doet hij hetzelfde als de standaard ventilatiebox met dezelfde hoeveel m3. Als de WP zijn werk gaat doen gaat de ventilatiesnelheid omhoog (grofweg een verdubbeling; afhankelijk van o.a. de isolatiewaarde van je woning).
De opmerking dat je daarmee koude lucht in extra hoeveelheid binnen haalt snijdt wel hout (zeker gedurende het stookseizoen). Voor mij is dan ook de vraag of de WP nog wel rendement haalt als de uitstromende lucht warmer is dan de buitenlucht (dus de aangezogen lucht via bijv de raamventilatie is dusdanig laag van temperatuur dat het apparaat er geen warmte meer aan kan onttrekken). Wellicht draait dan alleen de CV en doet de WP niets en is er dus alleen sprake van rendement van de WP in het voor- en naseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gezien de condenswaterafvoer denk ik dat deze WP heel ver terugkoelt. Dus de lucht die naar buiten wordt geblazen zal altijd kouder zijn dan de buitentemperatuur. Enkele unieke situaties daargelaten natuurlijk. Ik vraag me dus alleen af, stel er is weinig warmtevraag, dan zorgt ie voor een aardige hoeveelheid koude lucht naar binnen en als gevolg doet dit toestel nog steeds flink onder voor een WTW unit. Als vervanging van een ventilatie C systeem is het wel een redelijke optie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Heb ook een kleine warmtepomp geinstalleerd, de Savent van Nibe 1.6 kw de aanschaf prijs was 1630 Euro en de subsidie 1500 Euro.
Je hebt nog wel een circulatiepomp nodig.
De Savent staat ver van de cv af, dus lange leidingen, ook de luchtinvoer en uitvoer gaan door lange flexibele slangen.
Ik begon in begin Febr. Met een verbruik van 6m2 gas 20 kHw electra. Iedere dag ging ik aan de instellingen werken. Ik woon in een 2 onder 1 kap woning van 1986 met radiatoren. Heb zonnepanelen en verwarm niet op de slaapkamers, overdag een temp. Van 21 gr. En s' avonds 22 gr. (S' nachts 18 gr.)
Ik werk met 2 thermometers, de cv op eigen modulerende thermo en de savent op aan/uit thermo deze staat bij de savent op zolder, op 20 gr. Dus de savent draait 24 uur per dag
Steeds loopt het gas verbruik verder terug, zodat ik nu ( zonnige Febr. Dagen) een verbruik heb van 3m2 gas en 10 kWh electra.
Dus heel tevreden met de kleine hybride warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo53
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-06 11:57
Beste mensen,
ik heb me er ook eens in verdiept.
De warmte die vrij komt als je de lucht afkoelt door dit apparaat is gelijk aan de warmte die nodig is om de lucht op te warmen die weer toegevoerd wordt via de ventilatieroosters of kieren. Per saldo win je er niets mee.
(Een klein voorbehoud moet ik maken voor de condensatiewarmte uit de lucht)
In feite is de toevoer tocht, het is immers niet gereguleerd.
Onder het motto van “it is not a bug, it is a feature” wordt het verkocht als “geniet van gezonde frisse lucht in huis”.
Stel nu dat we ventileren met 100 m3/h gedurende 180 dagen per jaar met een gemiddeld temperatuurverschil van 12 graden: dan is de energie die vrij komt:
100 m3/ h x 1,29 kg/ m3 x 1 kJ/ kg.K x 12 K x 180 d x 24 h/ d = 6687360 kJ = 1858 kWh en komt overeen met ongeveer 200 m3 aardgas.
Precies dezelfde hoeveelheid warmte moet je dus ook weer toevoeren om in evenwicht te komen.
Dit is wat men claimt:

"De warmtewinner zet warme lucht om in warm water.
Hij pompt het verwarmde water direct via de leidingen naar de radiatoren.
Zo hoeft je cv-ketel minder hard te werken en verbruik je minder gas.
De cv-ketel springt bij als de warmtewinner je huis in z’n eentje het huis niet warm krijgt, bijvoorbeeld als het bitterkoud is buiten"

Met name het stukje zo hoeft de ketel minder hard te werken is dus lariekoek. Het enige voordeel voor de gasketel is de elektrische energie die je erin stopt via de warmtewinner. Laat dat nou net 3 keer zo duur zijn in gebruik. :(

Kortom, laat je niet belazeren. Stop je geld liever in een WTW, die doet wél waarvoor hij gemaakt is.

mvg
Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Je vergeet 1 ding, deze Warmtewinner is bedoeld voor vervanging van een MV box, type C systeem.
Deze ventileerde al met 75 m3/h of 100m3/h dus die 150 of 200 m³ aardgas was je al kwijt.
Het enige wat het meer dus kost is die 25 m3/h evt. en de electriciteitskosten van zo'n 1500-2000kWh pj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jim423 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:17:
Je vergeet 1 ding, deze Warmtewinner is bedoeld voor vervanging van een MV box, type C systeem.
Deze ventileerde al met 75 m3/h of 100m3/h dus die 150 of 200 m³ aardgas was je al kwijt.
Het enige wat het meer dus kost is die 25 m3/h evt. en de electriciteitskosten van zo'n 1500-2000kWh pj.
Ja leuk.

100m3x0,65=€65
1500x0,22=€330

Volgens mij gaat daar iets mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met die 2000kWh is mijn huis gasloos, het enige 'voordeel' van dit ding is dat hij makkelijk te plaatsen is.
Die 100m3/u is larie, dat is een stuk meer als het ding verwarmt.
Met een stroom overschot kan je het nog overwegen, of gas moet naar €1,50 per m3 gaan :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
kmf schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:26:
[...]

Ja leuk.

100m3x0,65=€65
1500x0,22=€330

Volgens mij gaat daar iets mis
Je vergeet de COP zoals Speedy ook al deels opmerkt. 1500kWh is dus 6150kWh warmte.
Dit vervangt grofweg zo'n 723 m³ gas. Laten we veilig gaan zitten i.v.m. extra ventilatie/meer warmte en 600 m³ zeggen.

Berekening naar actuele prijzen die ik nu betaal (variabel contract):
1500x0,21=€315
600x0,81=€486

Conclusie (zoals we in het andere topic ook al zagen) een TVT wordt zeer lastig met deze apparaten.
Als je de mogelijkheid hebt zet een (mono) buitenunit neer (evt zonder binnenunit) dat zet meer zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
GerardvdLinde schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 17:32:
Heb ook een kleine warmtepomp geinstalleerd, de Savent van Nibe 1.6 kw de aanschaf prijs was 1630 Euro en de subsidie 1500 Euro.
Je hebt nog wel een circulatiepomp nodig.
De Savent staat ver van de cv af, dus lange leidingen, ook de luchtinvoer en uitvoer gaan door lange flexibele slangen.
Ik begon in begin Febr. Met een verbruik van 6m2 gas 20 kHw electra. Iedere dag ging ik aan de instellingen werken. Ik woon in een 2 onder 1 kap woning van 1986 met radiatoren. Heb zonnepanelen en verwarm niet op de slaapkamers, overdag een temp. Van 21 gr. En s' avonds 22 gr. (S' nachts 18 gr.)
Ik werk met 2 thermometers, de cv op eigen modulerende thermo en de savent op aan/uit thermo deze staat bij de savent op zolder, op 20 gr. Dus de savent draait 24 uur per dag
Steeds loopt het gas verbruik verder terug, zodat ik nu ( zonnige Febr. Dagen) een verbruik heb van 3m2 gas en 10 kWh electra.
Dus heel tevreden met de kleine hybride warmtepomp.
Heb jij de de savent parrallel aan de cv ketel zitten zoals de oude gebruiks aanwijzing verteld of in serie met de tetour zoals de huidige gebruiksaanwijzing zegt?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
De consensus is dus dat het een fopdoos is. Ik vond ze al zo gigantisch veel reclame maken op de radio. Het is zeer verbazend om te lezen dat men blijkbaar 1.500(!) euro subsidie krijgt op zo'n kastje waar je niets aan hebt. Het is wel weer duidelijk wie hier aan verdient en wie dat betaalt.

Om deze dingen te produceren kost veel energie en als het dan niets oplevert is het eigenlijk zonde dat zo'n ding bestaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Bart2005 op 16-03-2019 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Als je zonnestroom over hebt is het een mooie manier om gas te besparen.
En hij doet het niet slechter dan welke warmtepomp ook het is maar hoe je het ziet.

[ Voor 37% gewijzigd door snameroc op 16-03-2019 17:09 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Bart2005 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:34:
De consensus is dus dat het een fopdoos is. Ik vond ze al zo gigantisch veel reclame maken op de radio. Het is zeer verbazend om te lezen dat men blijkbaar 1.500(!) euro subsidie krijgt op zo'n kastje waar je niets aan hebt. Het is wel weer duidelijk wie hier aan verdient en wie dat betaalt.

Om deze dingen te produceren kost veel energie en als het dan niets oplevert is het eigenlijk zonde dat zo'n ding bestaat.
Alle hybride-cv oplossingen zijn het naar mijn mening eigenlijk net niet. Ik zou (persoonlijk) all-electric gaan of de ketel in zijn eentje laten hangen puur financieel gezien. Er is op dit moment een sterke drang merk ik om alles naar hybride om te bouwen en over 10-20 jaar naar all-electric. Welke partij daarvan profiteert kan iedereen zelf invullen denk ik :) Als je een overschot aan zonnestroom hebt is dit natuurlijk een ander verhaal, al zal die situatie binnen een paar jaar ten einde komen en de groep erg klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
De strekking van mijn verhaal was dat de klimaatindustrie (Inventum) zeer goed verdiend aan nutteloze apparaten die heel veel energie kosten om te maken en tevens verbruiken. Bovendien zo'n beetje volledig gefinancieerd door de belastingbetaler. Dat is triest. Het is allemaal erg symbolisch van kijk ons groen bezig zijn maar onder de streep is het zwaar negatief.

Ik verwacht altijd wat meer verontwaardiging eigenlijk dat handige marketeers flauwekul apparaten in de markt zetten en dat wij die betalen. Dat is prachtige handel voor Inventum en Co maar wij hebben daar niets aan.

Overigens snap ik niet dat dit zomaar kan. Op het gebied van dit zeer serieuze onderwerp verwacht men harde cijfers en meetgegevens en concreet wat de gemiddelde mens aan energie bespaart met zo'n ding. Niets van dat... zweverij wat lijkt op kwakzalverij. Hoe zo'n enorme subsidie tot stand komt is tevens zeer dubieus.

[ Voor 21% gewijzigd door Bart2005 op 16-03-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:46
Jim423 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:32:
[...]

Alle hybride-cv oplossingen zijn het naar mijn mening eigenlijk net niet. Ik zou (persoonlijk) all-electric gaan of de ketel in zijn eentje laten hangen puur financieel gezien. Er is op dit moment een sterke drang merk ik om alles naar hybride om te bouwen en over 10-20 jaar naar all-electric. Welke partij daarvan profiteert kan iedereen zelf invullen denk ik :) Als je een overschot aan zonnestroom hebt is dit natuurlijk een ander verhaal, al zal die situatie binnen een paar jaar ten einde komen en de groep erg klein zijn.
Dit ben ik niet met je eens. Met de hybride oplossingen kunnen we snel het gasverbruik van veel woningen reduceren zonder grote investeringen. Een deel kan het resterende gasverbruik (30%) nog verder terug brengen door gedurende de levensduur van de WP te isoleren. Bij de nieuwe WP kan over gestapt worden op Aardgasvrij of soms zelfs met dezelfde WP. Een ander deel kan overstappen op duurzame gassen, zoals groen gas, waterstof en synthetisch methaan. Het potentieel aan groen gas in Nederland is 4 miljard m3 per jaar. Stel dat de hybride woningen ongeveer 1000m3 nog gebruiken betekent dit dat er voldoende groen gas is voor 4 miljoen woningen.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zo'n succes is het allemaal niet hoor, Eneco krijgt een nieuw ontwerp niet gratis en na 3 jaar op de markt is er maar weinig animo voor vanwege de vaak bedroevende performance.
De co2 winst is erg beperkt omdat lang niet alle stroom op de markt groen is.
Hij werd vaak geplaatst zonder andere maatregelen te nemen die de warmtevraag reduceren en gebruikers zetten het ding gewoon uit (net als ze met de MV deden).
In 2016 zou hij nog 60% gas gaan besparen, inmiddels is dat max 50% onder gunstige omstandigheden.
Als de animo zo laag blijft gaat het ding niet veel subsidie kosten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:50
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:00:
De co2 winst is erg beperkt omdat lang niet alle stroom op de markt groen is.
Dit heeft betrekking op alle warmtepompen en beperkt zich niet slechts tot de Warmtewinner.
Hij werd vaak geplaatst zonder andere maatregelen te nemen die de warmtevraag reduceren en gebruikers zetten het ding gewoon uit (net als ze met de MV deden).
In 2016 zou hij nog 60% gas gaan besparen, inmiddels is dat max 50% onder gunstige omstandigheden.
Als de animo zo laag blijft gaat het ding niet veel subsidie kosten :)
Ik vind dat de Warmtewinner en de Spaarpomp prima apparaten zijn om minder afhankelijk te worden van gas, niet iedereen heeft het budget om direct gasloos te gaan, hier komt nog bij in de gemiddelde rijtjes woning geen plek is voor de buitenunit van een warmtepomp.
Het straatbeeld wordt er ook niet fraaier op als iedereen die buitenunits tegen de gevel aan gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
snameroc schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:25:
[...]

Heb jij de de savent parrallel aan de cv ketel zitten zoals de oude gebruiks aanwijzing verteld of in serie met de tetour zoals de huidige gebruiksaanwijzing zegt?
Volgens de laatste handleiding 2018 de savent in de retour, nu het wat voorjaar wordt, is het rendement steeds beter, ik had op 22 maart een gasverbruik van 1,1 m3 dus 0,79 cent de savent draait 24 uur mijn instellingen zijn als volgt; luchtaanvoer op 63% De kamer/keuken douche en wc zijn 24 uur p.d. verwarmt
Instelling van de modulerende cv is: 7.30 uur 19.0 gr. 10 uur, 20 gr. 12 uur 21 gr. 15 uur 21.5 gr. 19.30 uur 22.0 gr. 21.30 uur 18.5 gr.
Savent heeft een aan/uit thermostaat. Hoog ingesteld 24 uur aan.
Ik verwarm de ventilatielucht wat bij door over 1 meter de spiro buis over de verwarmingsbuizen te leggen het geheel is ingepakt met isolatie deken, de rest gaat door flexibele isolatie slang.
De water temperatuur van de cv heb ik op 60 gr. gezet.
De externe waterpomp pomp variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
En dat heeft geen noodzakelijke veranderingen in je cv in stelling teweeg gebracht? Het is toch een vernouwing.
Ik wil in het najasr ook een savent plastsen als blijkt dat de zonnepanelen welke op 8 april geplaatst worden doen wat er beloofd is. Ik wil de savent zelf installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door snameroc op 24-03-2019 20:07 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
snameroc schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:07:
En dat heeft geen noodzakelijke veranderingen in je cv in stelling teweeg gebracht? Het is toch een vernouwing.
Ik wil in het najasr ook een savent plastsen als blijkt dat de zonnepanelen welke op 8 april geplaatst worden doen wat er beloofd is. Ik wil de savent zelf installeren.
Dat heb ik ook gedaan, mijn savent staat 4 meter van de cv af, het leidingwerk 22mm aan/afvoer is 6 meter tussen savent en cv, dit heb ik goed geisoleerd.
Ook mijn luchtafvoer loopt via flexibele isolatieslang rond 150 naar de schoorsteen afstand ook wel 6 meter.
Dus geen ideale omstandigheden.
Ik heb gewone radiatoren, ik zal wel wat foto's plaatsen.
Om het geheel maximaal in te stellen heb ik veel uitgeprobeerd, snelheid van de pomp en van de aangevoerde lucht snelheid uiteindelijk heb ik een verschil van 4 a 5 gr. Tussen ingaand water savent en uitgaand water bereikt.
Dus meestal luchtinvoer 25 gr. /lucht uitgang 1 gr./ aanvoer retoerwarter cv naar savent 29 gr.
Mijn gas en electra verbruik hou ik bij via de site snellemeterportal.nl een uitstekend hulpmiddel om tot de ideale instellingen te komen.
In de maand februari is mijn gas verbruik gehalveerd t.o.v. vorig jaar februari, wel heb ik wat meer stroom gebruikt, ik vetileerde de woning vorig jaar niet, nu dus wel.
Kosten van het geheel, 1680,00 savent plus 600,00 is 2280,00 subsidie 1500,00
Veel meer comfort, altijd warme douche, wc, en kamer/keuken, wel vaker lauwe radiatoren, hieraan moet je wel wennen. Mijn jaar verbruik gas is 1250 m3 ik verwacht dit te verlagen naar 700 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Bedoel je met vernouwing de 15 mm aansluitingen op de retour en aanvoer van de savent?
Hierop sluit je een 22mm flexslang aan van 30 cm en dan verder met 22mm leiding, de savent is gemonteerd in het retoursysteem van de cv installatie, hiervoor is een uitgebreide handleiding voorhanden.
Het heeft dus geen invloed op de werking van de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Mijn Savent draait nu 2 maanden, mijn gas verbruik was 6m3 per dag, zonder het huis te ventileren. Dus op 5 Febr.gestart met de savent, het ventileren heb ik op 60% gezet ( schatting 100 m3) direct veel meer comfort, in douche, wc, kamer/keuken, de nacht temp. Op 18 gr. S' avonds 22 gr. Tot 22.00 uur. met de savent aan om 2 uur nog 20.5 gr!
Het gasverbruik daalde naar 4 m3, toen begon ik te expirimenteren, ik verwarmde de ventilatie lucht door 1 meter spirobuis op de savent leidingen te leggen en het geheel met isolatie deken te wikkelen dit resulteerde in een aanvoerlucht temp. Van 25 gr. (t5) De externe waterpomp op auto-adapt zodat hij minder hard draait als de cv pomp werkt.
Verder veel uitgeprobeerd, het gasverbruik ging steeds lager naar 2 m3 per dag daarna naar 1.2 m3 en op 23 Maart het nieuwe record 0,68 m2 in geld omgerekend 0,48 cent.
Mijn gegevens savent t6= ( -1 gr. Tot + 1.5 gr.) Uitgeblazen lucht
t5= gemiddeld 24 gr. Ventilatie lucht
t7= 3.5 gr. Hoger gemiddeld dan t5 dit is de temp. Van het retour cv water
Dus ingang retour water savent 27.5
Uitgang aanvoer water ( naar cv) 31.5
Ik ben zeer tevreden over de savent!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:59
GerardvdLinde schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:00:
Mijn Savent draait nu 2 maanden, mijn gas verbruik was 6m3 per dag, zonder het huis te ventileren. Dus op 5 Febr.gestart met de savent, het ventileren heb ik op 60% gezet ( schatting 100 m3) direct veel meer comfort, in douche, wc, kamer/keuken, de nacht temp. Op 18 gr. S' avonds 22 gr. Tot 22.00 uur. met de savent aan om 2 uur nog 20.5 gr!
Het gasverbruik daalde naar 4 m3, toen begon ik te expirimenteren, ik verwarmde de ventilatie lucht door 1 meter spirobuis op de savent leidingen te leggen en het geheel met isolatie deken te wikkelen dit resulteerde in een aanvoerlucht temp. Van 25 gr. (t5) De externe waterpomp op auto-adapt zodat hij minder hard draait als de cv pomp werkt.
Verder veel uitgeprobeerd, het gasverbruik ging steeds lager naar 2 m3 per dag daarna naar 1.2 m3 en op 23 Maart het nieuwe record 0,68 m2 in geld omgerekend 0,48 cent.
Mijn gegevens savent t6= ( -1 gr. Tot + 1.5 gr.) Uitgeblazen lucht
t5= gemiddeld 24 gr. Ventilatie lucht
t7= 3.5 gr. Hoger gemiddeld dan t5 dit is de temp. Van het retour cv water
Dus ingang retour water savent 27.5
Uitgang aanvoer water ( naar cv) 31.5
Ik ben zeer tevreden over de savent!
OK. Dus toen het warmer werd buiten, toen had je minder gasverbruik om je huis te verwarmen. En dat zou dan door je afstelling komen?

Ik vermoed dat het mindere verbruik komt omdat je minder hoeft te stoken in maart.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt ik heb 23 maart ook maar 0,25 kuub verstookt. Andere dagen een kuub.
Ik zou de opstelling om de toevoerlucht op te warmen met cv-water overigens ongedaan maken en de cv-leidingen isoleren, de savent zichzelf op laten warmen is zonde van je energie. Extra warmte die je nu toevoegt aan de toevoerlucht onttrek je direct weer via de cv-leidingen, dit bereikt je woning niet eens. Alleen maar een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Drardollan schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:19:
[...]

OK. Dus toen het warmer werd buiten, toen had je minder gasverbruik om je huis te verwarmen. En dat zou dan door je afstelling komen?

Ik vermoed dat het mindere verbruik komt omdat je minder hoeft te stoken in maart.
Klopt helemaal, dit is juist, maar een groot huis, 2 onder 1 kap, bouwjaar 1986 vergelijk ik met het gasverbruik van de afgelopen jaren en dan is dit t.o.v. vorig jaar gehalveerd in Febr. en Maart, ik ben nog maar 2 mnd. bezig, voorlopig verander ik mijn experiment nog niet om meer gegevens te vergelijken in de toekemst. Feit is wel, 1e veel lagere gas verbruik tot dusver, 2e veel meer comfort met 24 uur ventilatie. 3e altijd warme wc douche en kamer/ keuken.
Vorig jaar ventileerde ik niet, nacht temp. 16 gr.
Dus met een savent kostprijs 1700 euro 1500 subsidie het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Jim423 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:30:
Klopt ik heb 23 maart ook maar 0,25 kuub verstookt. Andere dagen een kuub.
Ik zou de opstelling om de toevoerlucht op te warmen met cv-water overigens ongedaan maken en de cv-leidingen isoleren, de savent zichzelf op laten warmen is zonde van je energie. Extra warmte die je nu toevoegt aan de toevoerlucht onttrek je direct weer via de cv-leidingen, dit bereikt je woning niet eens. Alleen maar een tip.
Bij de metingen van de afgelopen dagen merkte ik het volgende, als de ketel bijspringt, dit gebeurt bij mij meestal 2x per dag met een kort moment 60 gr. radiatoren, dan krijgt de savent 30 gr. Retourwater binnen het uitgaande water is dan 40 gr. Meting afgelopen nacht 1.30 uur. T6 uitgaande vent. lucht 0.8 tot - 1.4 ; t7 retour water 26 gr. t5 ventiatie aanvoer lucht 22.8 kamer temp. 20.5
Dus de daling naar de ingestelde 18.5 graden gaat zeer langzaam.
Tot dusver een zeer goed resultaat, met een kleine warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
Bart2005 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:15:
De strekking van mijn verhaal was dat de klimaatindustrie (Inventum) zeer goed verdiend aan nutteloze apparaten die heel veel energie kosten om te maken en tevens verbruiken. Bovendien zo'n beetje volledig gefinancieerd door de belastingbetaler. Dat is triest. Het is allemaal erg symbolisch van kijk ons groen bezig zijn maar onder de streep is het zwaar negatief.

Ik verwacht altijd wat meer verontwaardiging eigenlijk dat handige marketeers flauwekul apparaten in de markt zetten en dat wij die betalen. Dat is prachtige handel voor Inventum en Co maar wij hebben daar niets aan.

Overigens snap ik niet dat dit zomaar kan. Op het gebied van dit zeer serieuze onderwerp verwacht men harde cijfers en meetgegevens en concreet wat de gemiddelde mens aan energie bespaart met zo'n ding. Niets van dat... zweverij wat lijkt op kwakzalverij. Hoe zo'n enorme subsidie tot stand komt is tevens zeer dubieus.
Bart heb jij een warmtepomp geinstalleerd thuis, jij bent wel zeer negatief en noemt het een ding.
Ik heb een savent, netto kostprijs min subsidie was 2300 - 1500 is 800 euro.
Hiervoor veel comfort gekregen met een spectaculaire daling in het gasverbruik.
De oude radiatoren verwarmt hij tot 33 graden, deze ga ik nog vervangen voor ltv radiatoren.
Het stroom verbruik is bij nader inzien 380 watt.
Ik verwacht een daling van 500 tot 600 m3 gas, op mijn verbruik van tot dusver 1250 m3 per jaar.
Mijn zonnepanelen zijn natuurlijk een uitkomst, zo verbruik ik zeer weinig energie met een zelf geinstalleerde savent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justRijk
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-12-2020
GerardvdLinde schreef op maandag 25 maart 2019 @ 01:58:
[...]
Dat heb ik ook gedaan, mijn savent staat 4 meter van de cv af, het leidingwerk 22mm aan/afvoer is 6 meter tussen savent en cv, dit heb ik goed geisoleerd.
Ook mijn luchtafvoer loopt via flexibele isolatieslang rond 150 naar de schoorsteen afstand ook wel 6 meter.
Hoi Gerard,
De nibe savent lijkt me ook een goede oplossing, alleen is de ruimte waar hij moet komen nogal beperkt.
Hij zou op de vloer moeten staan met een zelfgemaakte sifon in de ontluchtingsbuis van het riool. Kun je aangeven welke uitwendige diameter de condens afvoerbuis heeft?

De nibe wil ik ondersteunen met een heatpipes/zonneboiler. In de handleiding van de nibe staat max retour 50 graden. Werkt de pomp van de savent nog wel boven de 50 graden retour, of stopt hij dan?

Op de site van RVO staat bij de subsidie in de voorwaarden voor ISDE:
"per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur, bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer"
Hoe heb je dit aangepakt met zelf installeren.

Zou het graag ook zelf doen, duurt wel langer, maar zelf ben je toch wat preciezer.

Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De condens aansluiting is 19 mm je kunt er ook een wasmachine waterleiding aansluitslang op aanschroeven die je dan 60mm waterslot geeft door hem zo vast te zetten.

Hier zie je nog een foto van mijn ingebouwde
Savent.
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

[ Voor 50% gewijzigd door snameroc op 31-05-2019 18:35 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
snameroc schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:32:
De condens aansluiting is 19 mm je kunt er ook een wasmachine waterleiding aansluitslang op aanschroeven.
Klopt, heb ik ook gedaan, 4,50 bij gamma, ik heb de slang doorgesneden dus ook nog een op reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
justRijk schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:13:
[...]

Hoi Gerard,
De nibe savent lijkt me ook een goede oplossing, alleen is de ruimte waar hij moet komen nogal beperkt.
Hij zou op de vloer moeten staan met een zelfgemaakte sifon in de ontluchtingsbuis van het riool. Kun je aangeven welke uitwendige diameter de condens afvoerbuis heeft?

De nibe wil ik ondersteunen met een heatpipes/zonneboiler. In de handleiding van de nibe staat max retour 50 graden. Werkt de pomp van de savent nog wel boven de 50 graden retour, of stopt hij dan?

Op de site van RVO staat bij de subsidie in de voorwaarden voor ISDE:
"per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur, bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer"
Hoe heb je dit aangepakt met zelf installeren.

De savent heeft geen eigen pomp, je kan een circulatie pomp in het leidingwerk plaatsen, ( zie handleiding.)

Zou het graag ook zelf doen, duurt wel langer, maar zelf ben je toch wat preciezer.

Alvast bedankt voor je reactie.
toon volledige bericht
Ik ben naar de plaatselijke installateur geweest en wat koppelstukken enz. gekocht, verder het verzoek gedaan om de installatie te bekijken ( inregelen ) en hiervan een factuur te sturen. Zelf heb ik alles zelf gedaan ook het inregelen, de monteur hoefde alleen maar goedkeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door GerardvdLinde op 31-05-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justRijk
GerardvdLinde schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:53:
[...]
Ik ben naar de plaatselijke installateur geweest en wat koppelstukken enz. gekocht, verder het verzoek gedaan om de installatie te bekijken ( inregelen ) en hiervan een factuur te sturen. Zelf heb ik alles zelf gedaan ook het inregelen, de monteur hoefde alleen maar goedkeuren.
Dat is een goed idee. Hoe heb je de roosters ingeregeld voor 100m3/h? Die meters met koon zijn nogal aan de prijs.
snameroc schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:32:
De condens aansluiting is 19 mm je kunt er ook een wasmachine waterleiding aansluitslang op aanschroeven die je dan 60mm waterslot geeft door hem zo vast te zetten.
Je bedoelt die slang met een bocht in de ontluchtingsleiding. En het gat in de ontluchtingsleiding rondom de slang van de Savent luchtdicht afdichten. Of langs de ontluchtingsleiding met een bocht als waterslot en dan aansluiten met een haakse waterdoorvoer die in de ontluchtingsleiding zit.

Momenteel ben ik de tussenstijl aan het verwijderen om voldoende ruimte te krijgen om de savent achter de betimmering te kunnen krijgen. Met en zonder luik is met de huidige box een groot verschil.

Hoe is het geluid dat de savent produceert? Voor de huidige mv box heb ik al een geluidsdemper en als afvoer een geïsoleerde geluiddempende slang (deze lijkt sprekend op de geluiddemper). Bij de savent moet deze worden vervangen voor een warmte isolerende slang. Het vermogen van de huidige box heb ik terug gebracht naar 318m3/h max. Dit zou 53db(A) moeten zijn. Voor de F130 heeft nibe een kanaal geluiddemper (225386) (gevonden bij Wasco). Deze demper een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik bedoel dat de water toevoerslang die ik als condens afvoer slang in de vorm van een sifon is vast getyrapt aan het tafeltje wat ik zelf gemaakt heb van aluminium hoek profielen welke normaal als ballast profiel gebruikt worden bij zonnepanelen. Dat tafeltje heb ik op vier rubber matjes gezet welke normaal als bescherming tussen het dakleer en de platdaksteunen van zonne panelen zitten. Als de compressor draait voel je dat in de pootjes van mijn “tafeltje” maar door de rubber plaatjes gaat dat niet over naar de beton vloer. Bij mij is het cv hok een dichte kast grenzend aan een ruimte die vroeger door een van de kinderen als slaapkamer gebruikt is. Als ik het deurtje open laat zou je er wel last van hebben denk ik.

https://www.mupload.nl/img/36hp1dqpl5kn.jpeg

https://www.mupload.nl/img/iwyrwq2y8ktxw.jpeg

Edit de stekkers die je ziet zijn van de nas samen met het klokje wat de nas nachts uitzet.

Edit 2 de slang heeft een onderdruk omdat de interne lekbak ik dezelfde ruimte zit als de aanzuig van de ventilator je hebt het “waterslot” in de vorm van een sifon nodig om te zorgen dat hij geen ventilatie lucht aanzuigt via de afvoer wat borrelgeluiden geeft.

[ Voor 17% gewijzigd door snameroc op 02-06-2019 14:37 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justRijk
Dank, dat zijn hulpsame foto's

De huidige mv box staat naast het trapgat. (CV-ruimte zit aan de andere kant). Het dak loopt schuin. De betimmering loopt hier schuin naar de 1e gording. Om hem te plaatsen zou de savent niet op de huidige mv-box plek kunnen, maar wel in het stukje dat toegang verstrekt tot de mv-box plek / opslag. Zit te denken hem op een anti-vibratie wasmachine mat te plaatsen. Op de afbeeldingen die ik zie lijkt dit wel hetzelfde materiaal als dat onder jouw frame zit.

https://imgur.com/kM4GcAH

Het eps is 500mm hoog diepte tot eps 600mm. De toegang heb ik vergroot doorgangsbreedte is nu 675mm. Volgens de nibe maatvoering past hij niet (onder en bovenruimte), maar met een beetje creativiteit zou het toch mogelijk moeten zijn.

https://imgur.com/HNGXCTR
De ontluchtingsleiding zit naast het luchtkanaal. Om de savent passend te krijgen moet de sifon / zwanenhals onder de bovenkant van de vloer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@snameroc Ziet er goed uit. zou wel even die stekkersloffen van de grond afhalen, bij lekkage wordt het anders zo'n feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Mwha die stekkerdozen liggen daar al 25 jaar en als er lek komt waarmee dat een probleem wordt dan heb ik andere grotere problemen dan loopt het langs de trap naar beneden.
En justrijk ik denk dat het wel moet lukken in die ruimte. En natuurlijk kun je de siphon ook in de balklaag doen als het van hout is. Of eventueel gelijk eronder.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardvdLinde
justRijk schreef op zondag 2 juni 2019 @ 14:04:
[...]

Dat is een goed idee. Hoe heb je de roosters ingeregeld voor 100m3/h? Die meters met koon zijn nogal aan de prijs.

[...]

De ventilatie lucht heb ik op de gok ingesteld, de kamer/keuken is geheel open, dus zonder rooster, de wc wel met rooster wat afgeknepen en de badkamer/douche wat verder open dan de wc.
Ik heb bij de savent steeds de water temp. (In en uitgang) getest, nu is het verschil 5 gr. Met de ventilatiestand op 1. Ik schat op 100m3/h, ik merk duidelijk verschil in afzuiging naar 2 en 3.

Je bedoelt die slang met een bocht in de ontluchtingsleiding. En het gat in de ontluchtingsleiding rondom de slang van de Savent luchtdicht afdichten. Of langs de ontluchtingsleiding met een bocht als waterslot en dan aansluiten met een haakse waterdoorvoer die in de ontluchtingsleiding zit.

Momenteel ben ik de tussenstijl aan het verwijderen om voldoende ruimte te krijgen om de savent achter de betimmering te kunnen krijgen. Met en zonder luik is met de huidige box een groot verschil.

Hoe is het geluid dat de savent produceert? Voor de huidige mv box heb ik al een geluidsdemper en als afvoer een geïsoleerde geluiddempende slang (deze lijkt sprekend op de geluiddemper). Bij de savent moet deze worden vervangen voor een warmte isolerende slang. Het vermogen van de huidige box heb ik terug gebracht naar 318m3/h max. Dit zou 53db(A) moeten zijn. Voor de F130 heeft nibe een kanaal geluiddemper (225386) (gevonden bij Wasco). Deze demper een optie?
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvanlavieren
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-02 19:40
Na een gratis proefperiode van 2 jaar als pionier met de warmtewinner van Eneco, nu een aanbod ontvangen voor overname:

In het pionierscontract zijn we overeengekomen dat je de WarmteWinner® voor na afloop van de pilot voor €995,- mag overnemen. We realiseren ons dat we de afgelopen seizoenen veel van je gevraagd hebben en stellen met €495,- daarom een superscherp aanbod voor.

Ervaringen tijdens de proefperiode:
  • Duidelijke afname van gasverbruik 400 m3 per jaar
  • Logische toename van stroomverbruik, maar de zonnepanelen compenseren een deel
  • Regelmatig een storing, via de service dienst goed verholpen, aantal firmwareupdates
  • Nauwelijks of geen terugkoppeling over de ervaringen van Eneco tijdens de testperiode
Zelf vind ik € 495,-- een redelijk bedrag om het toestel over te nemen. Er zit bij het aanbod wel een (vrijblijvend) verzoek om een onderhouds abo af te nemen van € 12,95 per maand, is dan tevens voor de verwarmingsketel.

Ik overweeg de aanschaf, eigenlijk te overbrugging naar een volledige warmtepomp als over een jaar of 3 de verwarmingsketel vervangen moet worden.

Jullie advies is zeer welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoeveel is het electriciteitsverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvanlavieren
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-02 19:40
390 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
390 kwh? Dat is wel heel weinig per jaar. Of bedoel je 390 watt opgenomen vermogen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1232482

GerardvdLinde

Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de Savent, maar ben nog wat op onderzoek uit

Wat verwacht je van het jaarlijkse energieverbruik van de Savent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:46
@Kvanlavieren
ik heb zelf de ecolution combi 50, dat is eigenlijk het zelfde apparaat als de warmtewinner, maar dan met een 50l boiler ingebouwd.

ik gok (gecalculeerd) dat als jij 400m3 gas hebt bespaart dat je 1200kWh in het apparaat hebt gebruikt.
tenminste ik bespaar 600m3 en heb daar 1600kWh voor nodig. ;)
(ik trap hem volledig op zijn staart, er hangt een eigen thermostaat aan die 1 graad hoger staat als de gas ketel. dus de warmtepomp krijgt altijd voorrang op gas stoken.)
dit word gemeten door een aparte kWh meter in de meterkast. (hij hangt ook aan een eigen groep.)
jouw cijfers kunnen wel afwijken ben benieuwd hoeveel.

@Anoniem: 1232482
of je nu een warmtewinnaar/ecolution/savant gebruikt.
dat maakt niet echt heel veel uit, die gebruiken allemaal ongeveer het zelfde.
het maakt meer uit hoe je hem gebruikt.
ik geef hem maximaal voorrang op gas gebruik, en draait gewoon 24x7 als het ook maar iets koud word.
1750kWh per jaar is de max die ik er in gestopt krijg.
besparing zit dan rond de 600 tot 650m3 gas.
het grootste (luxe)probleem is eigenlijk dat je niet die 600m3 gas van je gas gebruik kunt af trekken.
helaas werkt het zo niet, door het lage vermogen van dit soort warmtepompen, moet je al snel 24x7 je huis warm houden.
dus ben je iemand die 50 uur per week werkt en in het weekend in de kroeg zit, dan is het geen apparaat wat lekker werkt.
is er eigenlijk 24x7 wel iemand thuis en stookte je toch al, dan is een heerlijke luxe.

(zelf heb ik ook vloer verwarming in de huiskamer, door de 24x7 verwarming altijd een lekkere warme vloer.
dus dat is er veel luxe.
maar niet denken dat je vloerverwarming nodig hebt met dit soort apparaten.
zelfs lage temperatuur radiatoren zijn niet perse nodig door het lage vermogen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1232482

@migjes
Dank voor je reactie
ik moet een andere afzuigbox aanschaffen, dus kan natuurlijk een normale MV-box kopen voor paar honderd euro, maar kan ook de Savent aanschaffen wat bijna op hetzelfde neerkomt ( aanschaf-subsidie, zelf monteren ). Ik heb vloerverwarming en er is altijd wel iemand thuis, dus is comfort gewenst. Als de Savent de terug gewonnen warmte in de vloerverwarming steekt blijft de vloer comfortabel en wordt er geen warmte ''weggegooid', dus in mijn ogen een goede aanschaf. Volgend jaar komen er zonnepanelen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:46
@Anoniem: 1232482
het is een optie, die best aardig is.
hou rekening er mee dat het ongeveer net zo duur stoken als gas is, maar dan stook je wel vaker (meer uren) als je met gas doet.
hier door is je huis vaker warm en heb je helaas meer warmteverlies in de meeste huizen.
(mijn grote besparing zit er eigenlijk wel in dat ik veel te veel zonnepanelen heb die al terug verdiend zijn.)

door de lage temperatuur van het water wat uit het apparaat komt kun je leuk je vloerverwarming mee op temperatuur houden.
dit is een zeer prettige luxe die je er per ongeluk bij krijgt.

probeer hem wel op een eigen thermostaat te hangen.
dan kan die een graad hoger als de gas ketel en krijgt hij maximaal voorrang.
je zult merken dat in de herfst en lente je het huis warm krijgt met de warmtepomp alleen al.

zelf installeren, goed handleiding lezen en dan is het goed te doen.
(lees die van de inventum ecolution ook, staan een hoop aansluittips in die niet dom zijn.)
zorg er voor dat hij trillings-vrij van je verwarming systeem hangt.
dit soort apparaten trillen altijd een beetje, gaat dat in je ventilatie buizen of verwarmings-buizen zitten, dan hoor je hem door heel het huis.
dus zorg er voor dat je flexibele koppelingen hebt en aan een stevige muur/vloer hangen!

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Bij mij begint de MV-box kuren te vertonen. Laatst nog de lagers vervangen, maar ik hoor hem nu alweer een beetje beginnen met 'zingen'.

Nu heb ik de keuze uit een revisie voor ca €140, een vervanging van €170 of de warmtewinner van €1770 (na subsidie). Bij die €1700 komen denk ik nog installatiekosten bij. Een vervanging kan ik zelf doen.

Ik wek ongeveer 2500 kWh op met zonnepanelen, maar heb ook een verbruik van ca. 2500 kWh. Dus ik ga niet met zonnestroom het extra verbruik compenseren.
Ons gasverbruik zit op 960 m3 per jaar. De ketel komt uit 2009 en heeft nog nooit problemen gegeven.
Ik verwacht dat de gasprijs de komende jaren omhoog zal gaan en de stroomprijs omlaag.
Online lees je echter dat de besparing in euro's eigenlijk nul is. En dan is het gewoon een dure ventilator.

Zou het dan verstandig zijn om nu te investeren in de warmtewinner? Of juist een nieuwe MV box?

[ Voor 6% gewijzigd door FunFair op 16-01-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:42
kijk ook 'ns naar de Hewalex PCWU 2,5 kW; is wel fysiek een groot ding, maar financieel veel aantrekkelijker ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
hannibal2206 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:56:
kijk ook 'ns naar de Hewalex PCWU 2,5 kW; is wel fysiek een groot ding, maar financieel veel aantrekkelijker ..
Is dat ook een hybride oplossing dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:42
nee, is een standalone L/W warmtepomp op ventilatie lucht (in huis); levert verwarmd SWW (of CV) water op.

Daarmee kan je dus lucht afzuigen in huis, en er iets nuttigs mee doen

[ Voor 26% gewijzigd door hannibal2206 op 16-01-2020 13:03 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
"De warmtewinner kan maximaal 50% besparen op uw huidige gasverbruik wat in uw instantie 480m3 zal zijn. Daarnaast zal de Warmtewinner wanneer hij heel het jaar op volle toeren draait maximaal 700KWH verbruiken. Dit zal echter reëel gesproken significant lager uitvallen. "
Aldus het installatiebedrijf wat Eneco inschakelt.

Met mijn gegevens:
Gasprijs €0,809 per m3
Elektriciteitsprijs €0,233 per kWh (dagtarief)

Verbruik 2019
Gas 980 m3
Elektra 150 kWh
Kosten: €827

Verbruik 2020
Gas 490 m3
Elektra 850 kWh (zie quote)
Kosten: €594

Verschil € 233,31 per jaar
Aanschaf € 1.770,00
T.v.t 7,6 jaar

Die 700 kWh vind ik wel heel laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Kvanlavieren schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:19:
Na een gratis proefperiode van 2 jaar als pionier met de warmtewinner van Eneco, nu een aanbod ontvangen voor overname:

In het pionierscontract zijn we overeengekomen dat je de WarmteWinner® voor na afloop van de pilot voor €995,- mag overnemen. We realiseren ons dat we de afgelopen seizoenen veel van je gevraagd hebben en stellen met €495,- daarom een superscherp aanbod voor.

Ervaringen tijdens de proefperiode:
  • Duidelijke afname van gasverbruik 400 m3 per jaar
  • Logische toename van stroomverbruik, maar de zonnepanelen compenseren een deel
  • Regelmatig een storing, via de service dienst goed verholpen, aantal firmwareupdates
  • Nauwelijks of geen terugkoppeling over de ervaringen van Eneco tijdens de testperiode
Zelf vind ik € 495,-- een redelijk bedrag om het toestel over te nemen. Er zit bij het aanbod wel een (vrijblijvend) verzoek om een onderhouds abo af te nemen van € 12,95 per maand, is dan tevens voor de verwarmingsketel.

Ik overweeg de aanschaf, eigenlijk te overbrugging naar een volledige warmtepomp als over een jaar of 3 de verwarmingsketel vervangen moet worden.

Jullie advies is zeer welkom :)
toon volledige bericht
Weet je misschien ook het inlog patroon om het verborgen menu in te kunnen? Ik wil het warmtepomp debiet aanpassen.

bvd Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scimi
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-09-2021
Iets anders, hoe lang geeft Eneco warranty op Warmtewinner?

Kan dat niet zien in mijn papierwerk. Mijn WW geeft nu problemen maar nog niet uit eerste jaar (dat is midden volgende maand. Door corona, niet zo blij om reparateurs nu in huis te krijgen. En we gaan naar de zomermaanden waarbij het niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justRijk
Ik heb de ventilatiewarmte pomp nog niet geïnstalleerd. Voor de ventilatiewarmtepomp heb ik eerst ruimte gemaakt in de koof naast de trap. Warm waterleiding voor de keuken / garage eruit en dit opgelost middels een kokenwaterkraan in de keuken en een close in boiler in de garage. Van het één kwam het ander waardoor het werk onder de vloer nogal wat tijd in beslag nam.

Ik heb een veer weten te trekken van af de zolder via de schacht in de badkamer en over het plafond van het toilet tot in de meterkast. Voor een elektrische boiler en een elektrische doorstromer wil ik extra kabels trekken en plaatsen achter een voorrangsrelais. Over een kabel voor de Ventilatiewarmtepomp twijfel ik en of de ventilatiewarmte pomp achter een voorrangsrelais moet.

Kan iemand meten hoeveel watt de Nibe Savent trekt wanneer deze in bedrijf is (niet hoeveel die per jaar verbruikt). Piek spanning zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 18:03
Morgen zou Eneco een Warmtewinner komen plaatsen. Maar dit wordt op het laatste moment afgezegd met als reden:
- de Warmtewinner kan niet aangesloten worden op de Inventem RF ontvanger t.b.v. uitkezing CO2 / vocht RF sensoren.

Klopt dit? Is de Eneco Warmtewinner wezenlijk anders dan de Inventum Spaarpomp op dit punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-11-2024

oje

Gezocht de RF schakelaar voor de Warmtewinner ventilator snelheid

[ Voor 114% gewijzigd door oje op 14-05-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Ik heb een Eneco warmtewinner met gewone thermostaat. Op de Ww kan ook een Toon worden aangesloten, lees ik in de installatiehandleiding. Maar Eneco verkoopt geen Toon 1 meer. Ook geen Toon 2. "We komen in de zomer met iets nieuws" ...

Heeft iemand ervaring met een geroote TOON op de Warmtewinner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oje

oje

Ik heb een Eneco warmtewinner uit 2017.

Wie heeft de installateurscode? Of heeft een 06 van een Eneco servicemonteur / zzp?

Graag reactie via een PM.
Pagina: 1