@
Kvanlavieren
ik heb zelf de ecolution combi 50, dat is eigenlijk het zelfde apparaat als de warmtewinner, maar dan met een 50l boiler ingebouwd.
ik gok (gecalculeerd) dat als jij 400m3 gas hebt bespaart dat je 1200kWh in het apparaat hebt gebruikt.
tenminste ik bespaar 600m3 en heb daar 1600kWh voor nodig.
(ik trap hem volledig op zijn staart, er hangt een eigen thermostaat aan die 1 graad hoger staat als de gas ketel. dus de warmtepomp krijgt altijd voorrang op gas stoken.)
dit word gemeten door een aparte kWh meter in de meterkast. (hij hangt ook aan een eigen groep.)
jouw cijfers kunnen wel afwijken ben benieuwd hoeveel.
@
Anoniem: 1232482
of je nu een warmtewinnaar/ecolution/savant gebruikt.
dat maakt niet echt heel veel uit, die gebruiken allemaal ongeveer het zelfde.
het maakt meer uit hoe je hem gebruikt.
ik geef hem maximaal voorrang op gas gebruik, en draait gewoon 24x7 als het ook maar iets koud word.
1750kWh per jaar is de max die ik er in gestopt krijg.
besparing zit dan rond de 600 tot 650m3 gas.
het grootste (luxe)probleem is eigenlijk dat je niet die 600m3 gas van je gas gebruik kunt af trekken.
helaas werkt het zo niet, door het lage vermogen van dit soort warmtepompen, moet je al snel 24x7 je huis warm houden.
dus ben je iemand die 50 uur per week werkt en in het weekend in de kroeg zit, dan is het geen apparaat wat lekker werkt.
is er eigenlijk 24x7 wel iemand thuis en stookte je toch al, dan is een heerlijke luxe.
(zelf heb ik ook vloer verwarming in de huiskamer, door de 24x7 verwarming altijd een lekkere warme vloer.
dus dat is er veel luxe.
maar niet denken dat je vloerverwarming nodig hebt met dit soort apparaten.
zelfs lage temperatuur radiatoren zijn niet perse nodig door het lage vermogen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)