• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:43

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
rimave schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:48:
Zo met tekening wordt het wel een ander verhaal. Ik ga er vanuit dat de buurman een overkapping bouwt (gezien de rare afmetingen), dus als dan de zon links van de tekening zit heb jij geen zon meer in de tuin. Althans een stuk minder. Is niet in overleg met de buurman de aanbouw een paar meter korter te maken?
Klopt wordt een soort waranda/loungeruimte.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:53:
[...]
Enkelsteens of met spouw?

Testing, one, two ...

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Ik denk met spouw. Nog geen bouwtekening gezien.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:08
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:53:
[...]

Is de optie om glas te gebruiken al langsgekomen? Desnoods alleen in de vorm van een bovenlicht? Ik neem aan dat je in een veranda(?) ook glazen lichtkoepels of plafonds neemt. Dat scheelt al weer een hoop licht voor jou en je kijkt niet tegen een lelijke muur, maar gewoon richting de buitenlucht (mits dak en bovenlicht van glas).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25

Ligone

Moeha!

Beide (dus ook bomen) vallen onder dit:

https://www.wetboekplus.n...-37-onrechtmatige-hinder/

Een aangezien de bouw nog moet beginnen kan van dit al geen sprake zijn:
De rechter kijkt verder naar wanneer de hinder is aangevangen, en wanneer de klager zich ergens heeft gevestigd. Is de hinder (pas) na vestiging begonnen, dan is sneller sprake van onrechtmatige hinder dan in het omgekeerde geval.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:00:
Beide (dus ook bomen) vallen onder dit:

https://www.wetboekplus.n...-37-onrechtmatige-hinder/

Een aangezien de bouw nog moet beginnen kan van dit al geen sprake zijn:
[...]
Lekker globaal :) In de praktijk kan (en zal) er verrekte weinig aan worden gedaan, v.w.b. de bomen dan. En dat is maar goed ook in deze "alles in steen" periode. Legio bomen in onze buurt bij de bewoners midden in hun eigen tuin. Onze gemeente zal een bewoner eerder aanmoedigen tot het planten van bomen dan het rooien van.

Maar het gaat nu over een muur, dus laten we maar bij de stenen blijven ;)

Testing, one, two ...

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48
vso schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:22:
[...]

bron van 0,5m dit is geen "exact" maar eerder ruimte genoeg om onderhoud te plegen vanaf eigen grond.. bron is uit Burgelijk wetboek c.q een afgeleide (artikel) kan het nu 1,2,3 niet terugvinden.

Maar dit geld alleen voor (hout/steen) schutting niet voor bouw-werk en/of groen op de erfgrens als ik het goed heb.
Volgens mij is e.e.a. afhankelijk van wat de betreffende gemeente ervan vindt. Ik kan me niet voorstellen dat hier iets over in het BW staat (heb hier geen exemplaar liggen ter controle)
Bij ons in Groningen, mag je groen bijvoorbeeld gewoon tot de erfgrens planten (ook bomen etc.), terwijl er ook gemeentes zijn waar dit niet is toegestaan.

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dat staat wel degelijk in het BW maar een gemeente kan zelf een verordening toepassen.

Dus eerst bij de gemeente langsgaan om te horen wat er mogelijk is en wat niet. En desnoods een advocaat er op...

• CurlyMo
Volgens mij moet er eerst een gepraat worden met de buurman. Het zou voor mij een wereld van verschil zijn wanneer de buren met bovenlichten zouden werken vanaf de hoogte van mjn huidige schutting en een glazen dak, mochten ze zulke plannen hebben. Dan heb ik er vrijwel 0 last van. Ik verbrand er zelfs minder om in delen van mijn tuin :p

• Ligone

Ligone

Moeha!

Mij lijkt het toch interessant om éérst te weten wat je eigen rechten zijn voor je gaat praten met de buurman.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:25:
Dat staat wel degelijk in het BW maar een gemeente kan zelf een verordening toepassen.

Dus eerst bij de gemeente langsgaan om te horen wat er mogelijk is en wat niet. En desnoods een advocaat er op...
Inderdaad. Maar je mag wel een haag plaatsen die niet hoger is dan de schutting (eenvoudig gezegd)

Artikel 42 Burgerlijk Wetboek Boek 5
Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.

2 De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.

3 De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen, heesters of heggen die niet hoger reiken dan de scheidsmuur tussen de erven.

4 Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van de schade, ontstaan na het tijdstip waartegen tot opheffing van die toestand is aangemaand.

Hier kwam ik zelf achter omdat ik mooie lei-lindes in de achtertuin had geplaatst :X

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 09-07-2019 15:44 ]

• CurlyMo
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:43:
Mij lijkt het toch interessant om éérst te weten wat je eigen rechten zijn voor je gaat praten met de buurman.
De ene kijkt eerst wat er in het vakantieland allemaal te doen is.
De ander kijkt eerst of de vliegtickets in de beoogde periode wel betaalbaar zijn.

Als de tickets te duur zijn had je ook de voorbereiding uit kunnen stellen.

Oftewel, als in gesprek met buurman blijkt dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is, dan hoef je je ook niet van te voren zo op te winden over je rechten :)

Voor beide opties is wat te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 09-07-2019 15:46 ]

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-12 09:39
Den_S85 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Muur = van buurman, dus verboden om iets in/op/aan te bevestigen.
Als deze op de erfscheiding staat dan is die van beide partijen, ookal heeft 1 partij deze gebouwd en betaald. Hij is dan akkoord gegaan met het gezamenlijk goed van de erfscheiding.

• htca
  • Laatst online: 18:13
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is e.e.a. afhankelijk van wat de betreffende gemeente ervan vindt. Ik kan me niet voorstellen dat hier iets over in het BW staat (heb hier geen exemplaar liggen ter controle)
Bij ons in Groningen, mag je groen bijvoorbeeld gewoon tot de erfgrens planten (ook bomen etc.), terwijl er ook gemeentes zijn waar dit niet is toegestaan.
Eea staat (meestal) in de APV van de gemeente, willekeurige APV:
Voor bomen, heesters en heggen op een openbare weg of langs openbaar water wordt de afstand tot de grenslijn van een anders erf, in afwijking van de afstanden genoemd in artikel 5:42 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, voor bomen vastgesteld op 0,5 meter en voor heesters en heggen op nihil.

• Ligone

Ligone

Moeha!

CurlyMo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:45:
[...]

De ene kijkt eerst wat er in het vakantieland allemaal te doen is.
De ander kijkt eerst of de vliegtickets in de beoogde periode wel betaalbaar zijn.

Als de tickets te duur zijn had je ook de voorbereiding uit kunnen stellen.

Oftewel, als in gesprek met buurman blijkt dat er eigenlijk niet zoveel aan de hand is, dan hoef je je ook niet van te voren zo op te winden over je rechten :)

Voor beide opties is wat te zeggen.
Als TS al weet dat er een muur van 10 meter lang en 3 meter hoog naast zijn tuin komt is er wel genoeg aan de hand zeker?

En TS wil zich voorbereiden op dat gesprek, wat is dan de beste voorbereiding? Toch wel weten wat je rechten zijn? Anders kan je buurman met vanalles staan wapperen en weet je zelf nie wat je er van mag vinden.

• CurlyMo
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:55:
[...]
En TS wil zich voorbereiden op dat gesprek, wat is dan de beste voorbereiding? Toch wel weten wat je rechten zijn? Anders kan je buurman met vanalles staan wapperen en weet je zelf nie wat je er van mag vinden.
Dat ben ik niet met je eens.

Ik zou eerst eens willen peilen in hoeverre er met de buurman over de uitvoering te praten valt en hoe hij het wil aanpakken. Als je je van te voren al helemaal in het juridische hebt ingelezen, dan zit je vaak al anders in zo'n gesprek, gehaaider. Ook als je niet alle kennis van te voren hebt vergaard kan je altijd aangeven dat je wil uitzoeken hoe de regelgeving in elkaar zit in deze situatie, welke rechten je als buurman hebt. Elke normale buur zou dat accepteren.

Daarnaast mag je altijd een mening hebben. Wat ik al aangaf. Als buurman begint over de muur dan kan je gewoon aangegeven (of je nu wel of niet in je recht staat) wat je bezwaren daarin zijn en welke ideeën je er tegenover zet (zoals bijv. die bovenlichten). Dat heet gewoon rekening houden met elkaar.

Als de buurman direct aangeeft dat hij in het hele traject de lijntjes met jouw kort wil houden, ook rekening wil houden met jouw wensen waar dat kan, en alles volgens de regels wil doen, dan zou er toch ook niks aan de hand zijn. Dan kan je mee blijven denken en op de rem trappen zodra er regels of procedures overtreden worden. Die moet je dan wel paraat hebben. Maar pas na het eerste gesprek.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 09-07-2019 16:03 ]

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dat kan goed zijn dat je het niet eens bent maar als TS dit over de buurman zegt:
Maar het is er wel één van het type "ik heb gelijk" en doof voor andere argumenten.
Dan kan het goed zijn dat zijn aanvraag al goedgekeurd is terwijl jij nog zit te peilen of de regelgeving zit uit te zoeken. Voor zo'n zaken moet je kordaat en kort op de bal spelen.

Trouwens er is hier niks te bespreken, zo'n muur mag je gewoonweg niet willen. Zoals ik eerder zei: Je moet ook de waardvermindering van je eigen huis in acht nemen bij zoiets.

[ Voor 19% gewijzigd door Ligone op 09-07-2019 16:10 ]

• CurlyMo
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:07:
Dat kan goed zijn dat je het niet eens bent maar als TS dit over de buurman zegt:
En jij denkt dat het gesprek beter wordt als je je zelf ook al 'ingraaft' met juridische voorkennis?
Dan kan het goed zijn dat zijn aanvraag al goedgekeurd is terwijl jij nog zit te peilen of de regelgeving zit uit te zoeken. Voor zo'n zaken moet je kordaat en kort op de bal spelen.
Helemaal waar, daarom moet TS desnoods vanavond nog naar buurman toelopen met een flesje wijn om interesse te tonen in zijn verbouwingsplannen. Je moet niet zitten afwachten totdat hij je daadwerkelijk uitnodigd.

• Ligone

Ligone

Moeha!

CurlyMo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:11:
[...]

En jij denkt dat het gesprek beter wordt als je je zelf ook al 'ingraaft' met juridische voorkennis?
Als hij deze avond al langs gaat kan zeker geen kwaad natuurlijk maar ik zie niet waarom het slechter zou worden als hij zich op voorhand inlicht? Iemand die denkt altijd gelijk te hebben kan beter al effe gewaarschuwd worden dat de ander ook op de hoogte is van wat wel en niet kan. Dan gaat hij misschien uit zichzelf al denken of het niet beter zou zijn dat ding toch aan de andere kant te bouwen!

[ Voor 9% gewijzigd door Ligone op 09-07-2019 16:19 ]

• CurlyMo
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:17:
[...]

Ik zie niet waarom het slechter zou worden? Iemand die denkt altijd gelijk te hebben kan beter al effe gewaarschuwd worden dat de ander ook op de hoogte is van wat wel en niet kan. Dan gaat hij misschien uit zichzelf al denken of het niet beter zou zijn dat ding toch aan de andere kant te bouwen!
De meningen verschillen over wat effective diplomatie is :)

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29

Hoicks

Techno!

Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Die staan nu al aan zijn kant. De vorige bewoner vond de schutting (die hij zelf heeft helpen zetten) niet meer mooi. _O-

[...]

Mooie maar dure oplossing. Wel eentje om serieus te bekijken.
Dit hebben wij ook gedaan (3 leilindes). Verbergt de muur (was bij ons 7m breed en 4,5 m hoog in de zomer erg goed en ziet er sfeervol uit! :-)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Verwijderd

Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Bron?

[...]

Bron?

[...]

Waar staat dat buurman door het huis van TS moet?

Veel tegenstrijdige "waarheden"..
@Punkrocker ik hoop niet dat je je acties alleen maar laat afhangen van de adviezen hier?
De artikelen in het BW mag je zelf opzoeken, zoals eerder vermeldt. De eventuele lokale verordening waar ik tevens eerder naar verwees kan TS zelf bekijken.

Dat buurman door het huis van TS moet verzin je er helemaal zelf bij. Ik geef nota bene aan dat het situatie en context afhankelijk is en in de tekst die ik quote meent iemand dat hij kan weigeren omdat hij geen buitenom heeft en niet graag mensen in zijn huis heeft. Daar reageer ik op.

• Gadgeteer
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:25:
[...]

De artikelen in het BW mag je zelf opzoeken, zoals eerder vermeldt. De eventuele lokale verordening waar ik tevens eerder naar verwees kan TS zelf bekijken.

Dat buurman door het huis van TS moet verzin je er helemaal zelf bij. Ik geef nota bene aan dat het situatie en context afhankelijk is en in de tekst die ik quote meent iemand dat hij kan weigeren omdat hij geen buitenom heeft en niet graag mensen in zijn huis heeft. Daar reageer ik op.
Je verwijst naar artikelen die je zelf ook al niet kunt vinden.

Verder reageerde ik op:
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:40:
[...]

.......

Toestemming is ook niet ja of nee. Je mag niet continue nee zeggen, of nee ik vind het niet fijn dat jij door mijn woning moet etc. ......
Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar wanneer er iets moet gebeuren hoeft hij niet door het huis van TS. Iemand de toegang tot je huis weigeren is heel normaal in tegenstelling tot het ontzeggen van de toegang tot je tuin voor evt. onderhoud.

Verwijderd

Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Je verwijst naar artikelen die je zelf ook al niet kunt vinden.

Verder reageerde ik op:

[...]

Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar wanneer er iets moet gebeuren hoeft hij niet door het huis van TS. Iemand de toegang tot je huis weigeren is heel normaal in tegenstelling tot het ontzeggen van de toegang tot je tuin voor evt. onderhoud.
Is begrijpend lezen nou zo lastig?

De artikelen kan ik prima vinden, maar ze zijn in dit topic al meermaals genoemd (hint: boek 5 BW) of lokaal dus moet TS zelf aan de bak.

Ik zeg je net waar het vandaan komt, ik quote toch gewoon een bericht waarin iemand zegt dat hij niemand in zijn woning wil en daarom je de tuin niet inlaat, want hij heeft geen buitenom. Dat is geen geldige reden.

Of dat letterlijk van toepassing is op TS weet ik niet en doet er niet toe. Het gaat er om dat je niet iemand consequent mag weigeren onderhoud te plegen aan zijn eigendom als daarvoor toegang tot jouw perceel benodigd is.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:18:
[...]

Ligt eraan hoe je het (BW) vertaald, maar er is genoeg online te vinden over erfscheiding/schutting.

Als je een bestaande situatie hebt, dan horen daar rechten/plichten bij bv met mijn muur die alleen toegankelijk is via mijn buurman zijn erf. echter de schutting die ik geplaatst heb is in goed overleg gedaan met de buren.
voor 90% heb ik hem zelf betaald, voor 1 deel hebben de buren meebetaald (die is in hun zicht)

in het extreme geval kan je bedingen dat je buren onderhoud aan hun schutting plegen via hun eigen erf dit heeft voor en nadelen, immers jij kan daarom ook niks direct op de erf grensplaatsen en/of het land toe-eigenen als de buurman in dergelijk geval dat zou doen als ik ??cm van de erfgrens moet blijven dan in alle redelijkheid is dat ook voor hem geldig. teminste dit zou ik bedingen bij de uitspraak

Maar dit is redelijk extreem geval, en dan zijn de verhoudingen wel ver te zoeken. en groen of ander "verplaatsbaar" item is makkelijker dan een bouwwerk zoals de TS omschrijft.

Maar terug naar het verhaal van het TS, een stenen muur al dan niet met een gebouw erachter zou ik alleen mee akkoord gaan als deze niet hoger is als 2m over 70 tot 80% (2 a 3 meter uitbouw dus) .. en ik de muur mag bekleden met een "palen" waartussen ik bv schuttingdelen kan plaatsen. Dus niet een gatenkaas van zijn muur maak. (dit mag de buurman ook zelf doen) ik kan me voorstellen dat mijn partner en/of ik niet vrolijk worden van een muur (ook al mag je het verven c.q stucen)

ik heb een schuur van 7lang)x3(breed)x3(hoog) aan de achterkant van mijn tuin, het is best een bouwwerk en hoewel het binnen de grenzen van het toelaatbare licht, zou ik niet fijn vinden als dat bv als windvanger/zon vermindert in de tuin. door het overdwars te zetten. en ik begrijp als mijn buren dan zouden klagen.

Welk doel de buurman van de TS ook heeft .. in de TS zijn schoenen wil ik geen hinder/last hebben ervan, en bij verkoop dat ook geen issue vormt. dus bv ik zou bedingen dat de buurman elke 5 a 10 jaar een bedrag beschikbaar moet stellen voor onderhoud verven, stucen of houten bekleding ..

Dus als ik bv de muur laat stucen en daarna verf .. dan mag de buurman 50% betalen, maar nadat ik de afrekening geef en een redelijk bedrag .. dus 10m x bedrag x.y.z met een max van 3000 met inflatie correctie.
Immers onredelijk als ik de muur met goud laat bekleden, reproductie van de nachtwacht en verwacht dat de buurman ff met half miljoen op de proppen komt. en dat elke 5 jaar hmmm ..

kortom als de buurman dat van plan is, wil ik zelf niet helemaal niet 3 meter muur .. ramen of stenen zien de "muur" moet wel als schutting getoond worden.. wat daar achter gebeurt is zijn uitdaging.

Tja vanalles

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@BastaRhymez @Fr33z en mogelijk nog anderen, graag geen onwaarheden verkopen.. Ik heb tot pagina 2 gelezen en moet wel even ingrijpen.. Er worden dingen gezegd a la klok en klepel.

Op basis van de landelijke regeling mag je tot 4,0m je woning uitbouwen, in het gebied daarachter mag je prima nog een berging oid zetten, zolang het maar voldoet aan de maximale oppervlakte (bij achtererven kleiner dan 100 m2 maximaal. 50% bebouwd, tussen de 100 en 300 mag 50m2 +20% van de oppervlakte boven de 100,etc). (artikel 2van bijlage II van het besluit omgevingsrecht)

Maar, je kan ook vergunningvrij bouwen als je voldoet aan de regels van het bestemmingsplan. Als hier staat dat je 150m2 mag bouwen, of bijvoorbeeld het bouwvlak mag volbouwen en daarbuiten nog X m2, dan kan het net zo goed vergunningvrij zijn. (artikel 3 van bijlage II besluit omgevingsrecht)

Je mag overigens tot aan de erfgrens bouwen. 0,5cm er vanaf is er al van af. En je bent verplicht om medewerking te verlenen en hem toegang te geven om onderhoud te plegen als dat nodig is. Als het niet op de erfgrens staat mag je er idd niks aan vastmaken.

@Punkrocker wat zegt het bestemmingsplan over de oppervlakte?
Wat betreft je vraag, ik zou hem in elk geval wel netjes aan jouw kant laten voegen, gaat er anders niet uitzien. En dan wat smalblijvende planten/struiken planten of inderdaad leilindes oid. En wat ook gezegd is: Kijk het eerst even aan. Je drukmaken kan altijd nog.
Edit: ik heb het tekeningetje gezien. Ik geef het een hele hele grote kans dat dit binnen de regels van het bestemmingsplan past.

Overigens @htca : als iets vergunningplichtig is, in het achtererf en lager dan 5,0m, wil dat in achtertuinen in 95% van de gevallen al zeggen dat het niet past binnen de regels van het bestemmingsplan en dus geen vergunning verleend wordt. Voor het onderdeel bouwen is er sowieso geen vergunning nodig.
Mochten ze het toch verlenen dan moeten ze dat motiveren. Is er bijvoorbeeld een binnenplanse afwijking mogelijk dan is de kans groot dat je als buurman aan het kortste eind trekt bij bezwaar. Uitzicht is geen goed argument voor een bezwaar. Gevoel en uitstraling ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Hsb-3 op 09-07-2019 21:27 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:44
CurlyMo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:20:
[...]

De meningen verschillen over wat effective diplomatie is :)
Je hoeft de buur niet alles te vertellen wat je al weet.

Als je weet dat het geen kans heeft kan je heel beleefd en bescheiden zeggen dat je er niet direct blij van wordt, maar wel een beetje inspraak op hoe die muur er dan wel gaat uit zien aan jouw kant.
En je kan ook informeren of hij al een bouwaanvraag heeft ingediend. Commentaar geven en bezwaar kan later nog.

Als je weet dat de gemeente het toch af keurt hoef je dat als buur niet te doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• htca
Hsb-3 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:17:
Overigens @htca : als iets vergunningplichtig is, in het achtererf en lager dan 5,0m, wil dat in achtertuinen in 95% van de gevallen al zeggen dat het niet past binnen de regels van het bestemmingsplan en dus geen vergunning verleend wordt. Voor het onderdeel bouwen is er sowieso geen vergunning nodig.
Mochten ze het toch verlenen dan moeten ze dat motiveren. Is er bijvoorbeeld een binnenplanse afwijking mogelijk dan is de kans groot dat je als buurman aan het kortste eind trekt bij bezwaar. Uitzicht is geen goed argument voor een bezwaar. Gevoel en uitstraling ook niet.
Eea is afhankelijk van het bestemmingsplan. Hierin staat ook eea uitgelegd vwb vergunningsvrij bouwen. Als een uitbreiding meer dan 4m van de oorspronkelijke gevel reikt, moet het ondergeschikt zijn. Dwz schuur/garage/plantenkas etc. Maw afhankelijk van de functie is er wel degelijk een mogelijkheid iets neer te zetten zonder een vergunning, mits het bestemmingsplan het toelaat en het binnen de functiebeschrijving past. Dat staat overigens niet in de omschrijving in de TS. Maar zijn weinig bestemmingsplannen die zo gedetailleerd zijn. Meestal wordt er dan gewezen op een welstandseis.

Maar goed, ik denk dat we verder en verder afdwalen van de vraag van de TS; "hoe camoufleer ik het beste een blinde muur die de buurman neer zet?"

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:19:
[...]Mooie maar dure oplossing. Wel eentje om serieus te bekijken.
Als je groene vingers, zin en tijd hebt, kan je perfect zelf bomen leiden. De kost zit hem in de werkuren en de "opslag" tijdens het groeien, dus hoe kleiner je je boom koopt hoe goedkoper.
Tegen de muur kan je ook fruit zetten, appelbomen bijvoorbeeld, die kan je netjes groot en geleid kopen (voor de hoofdprijs) of klein en zelf netjes langs draden oid leiden. Zolang de muur in de zon staat slorpt ie warmte op, die hij dan 's nachts verder afgeeft aan de boom, wat fruitbomen best prettig vinden.

Bijvoorbeeld onderste meter frambozen, daarboven appelbomen, en dan de top in leilinden, dan heb je een groene wand waar je lekker van kan eten. Hoe sneller je deze in de grond stopt, hoe sneller ze groot zijn (ook snoeien doet groeien trouwens).

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 10-07-2019 10:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:37
Hsb-3 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:17:
@BastaRhymez @Fr33z en mogelijk nog anderen, graag geen onwaarheden verkopen.. Ik heb tot pagina 2 gelezen en moet wel even ingrijpen.. Er worden dingen gezegd a la klok en klepel.

Op basis van de landelijke regeling mag je tot 4,0m je woning uitbouwen, in het gebied daarachter mag je prima nog een berging oid zetten, zolang het maar voldoet aan de maximale oppervlakte (bij achtererven kleiner dan 100 m2 maximaal. 50% bebouwd, tussen de 100 en 300 mag 50m2 +20% van de oppervlakte boven de 100,etc). (artikel 2van bijlage II van het besluit omgevingsrecht)

Maar, je kan ook vergunningvrij bouwen als je voldoet aan de regels van het bestemmingsplan. Als hier staat dat je 150m2 mag bouwen, of bijvoorbeeld het bouwvlak mag volbouwen en daarbuiten nog X m2, dan kan het net zo goed vergunningvrij zijn. (artikel 3 van bijlage II besluit omgevingsrecht)

Je mag overigens tot aan de erfgrens bouwen. 0,5cm er vanaf is er al van af. En je bent verplicht om medewerking te verlenen en hem toegang te geven om onderhoud te plegen als dat nodig is. Als het niet op de erfgrens staat mag je er idd niks aan vastmaken.

@Punkrocker wat zegt het bestemmingsplan over de oppervlakte?
Wat betreft je vraag, ik zou hem in elk geval wel netjes aan jouw kant laten voegen, gaat er anders niet uitzien. En dan wat smalblijvende planten/struiken planten of inderdaad leilindes oid. En wat ook gezegd is: Kijk het eerst even aan. Je drukmaken kan altijd nog.
Edit: ik heb het tekeningetje gezien. Ik geef het een hele hele grote kans dat dit binnen de regels van het bestemmingsplan past.

Wel hierop aanvullen dat bouwen tot de erfgrens ook geldt voor funderingen en overstekken. Je zal niet de eerste zijn met de muur op de erfgrens, maar een stuk fundering erover of een goot/boeideel/daktrim welke uitsteekt over de erfgrens.

En gewoon toegang geven, anders kijk je tegen een lelijk gevoegde muur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
htca schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:33:
[...]

Maar goed, ik denk dat we verder en verder afdwalen van de vraag van de TS; "hoe camoufleer ik het beste een blinde muur die de buurman neer zet?"
Dit dus...

Mooie of lelijke voeg? Eigenlijk willen we die hele muur niet zien.
Tuin staat daar vol planten/struiken/bloemen en 100% zeker dat daar flink wat van gaat sneuvelen om erbij te kunnen. Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat heel veel bouwvakkers niet kijken waar ze hun maatje 45 neerzetten als ze door een tuin lopen... Als we ze laten voegen zullen er goede afspraken gemaakt moeten worden.

Ongeacht of er nu wel of niet gevoegd wordt denken we nu vooral aan een schutting met trellis erboven. Hoe bevestigen we die? Denk nu aan palen vervangen door extra lange palen.
Als er nog andere lumineuze ideeën over zijn hoor ik ze graag.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Punkrocker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:18:
[...]

Dit dus...

Tuin staat daar vol planten/struiken/bloemen en 100% zeker dat daar flink wat van gaat sneuvelen om erbij te kunnen. Als ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen dat heel veel bouwvakkers niet kijken waar ze hun maatje 45 neerzetten als ze door een tuin lopen... Als we ze laten voegen zullen er goede afspraken gemaakt moeten worden.
Duidelijk documenteren zodat je een nette vergoeding krijgt. Je hoeft er namelijk zelf absoluut niet bij in te schieten.
Ongeacht of er nu wel of niet gevoegd wordt denken we nu vooral aan een schutting met trellis erboven. Hoe bevestigen we die? Denk nu aan palen vervangen door extra lange palen.
Wil je een schutting omdat je liever tegen hout aan kijkt dan baksteen? Wat je ook kan afspreken met de buurman is dat je een paar ogen in de muur mag draaien waar je draden aan vast kan maken voor klimplanten. Denk aan systemen als dit, welicht nog iets om de draden op spanning te kunnen trekken.
Dan kan je hoge pluimgrassen combineren met leibomen, rozen, clematissen,... en als je het echt dicht wilt hebben zet je er een passiebloem tegenaan, dan is dat in een zomer volledig dicht.

Een schutting erbij is enkel meer onderhoud zonder dat het, naar mijn idee, echt wat toevoegt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• htca
Punkrocker schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:18:
[...]

Dit dus...

Jep goede afspraken maken (en fotos maken vooraf).

Palen kun je in verschillende lengtes laten bezorgen; hoe rekening met de diepte: van de totale lengte ongeveer minimaal 1/3 in de grond en 2/3 erboven. 1.80 uit elkaar, scherm ertussen en trellis erboven. Op zich is dat niet het moeilijkst...

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-12 17:08
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:57:
Maar als ik er dan een onderhoudsvrij tuinhuisje tegenaan zet, paar cm ervanaf, komt hij nevernooitniet bij zijn muur voor onderhoud. Moet ik dan maar ruimte maken in mijn tuinhuis?

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@htca toch nog even. De meeste bestemmingsplannen binnen de bebouwde kom zeggen dat het aan- uit- en bijgebouwen binnen en buiten het bouwvlak mogen worden gebouwd waarbij buiten het bouwvak maximaal X m2 en maximaal 50%. Geloof me.
En als het lager is dan 5 meter en in het achtererfgebied ligt kom je nieteens toe aan welstand. Bestemmingsplannen verwijzen ook niet naar welstand, of je bestemmingsplan is niet volgens de regels opgesteld..
Ik vind het vervelend om te moeten zeggen maar het is óf dat je je baseert op oude wet en regelgeving óf dat je gewoonweg niet veel ervaring hier in hebt.. Dit is het laatste wat ik hier over zeg.

@Punkrocker ik zou wel een overeenkomst met je buurman aangaan dat je schadeloos wil worden gesteld. Dan moet hij alle schade die hij aan jouw tuin en planten aanbrengt herstellen danwel vergoeden.
Heb je al eens aan je buurman voorgelegd dat je er toch wel mee zit en of hij misschien toestemming kan geven dat je er iets aan vast mag maken? Dan kan je je trellis voor je klimplant daaraan vastmaken en zit je niet met palen in de grond?
Als hij toestemming geeft (zwart op wit is het beste) maakt het dat wel makkelijker voor je om dit te camoufleren.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Hsb-3 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:48:
@htca toch nog even. De meeste bestemmingsplannen binnen de bebouwde kom zeggen dat het aan- uit- en bijgebouwen binnen en buiten het bouwvlak mogen worden gebouwd waarbij buiten het bouwvak maximaal X m2 en maximaal 50%. Geloof me.
En als het lager is dan 5 meter en in het achtererfgebied ligt kom je nieteens toe aan welstand. Bestemmingsplannen verwijzen ook niet naar welstand, of je bestemmingsplan is niet volgens de regels opgesteld..
Ik vind het vervelend om te moeten zeggen maar het is óf dat je je baseert op oude wet en regelgeving óf dat je gewoonweg niet veel ervaring hier in hebt.. Dit is het laatste wat ik hier over zeg.

@Punkrocker ik zou wel een overeenkomst met je buurman aangaan dat je schadeloos wil worden gesteld. Dan moet hij alle schade die hij aan jouw tuin en planten aanbrengt herstellen danwel vergoeden.
Heb je al eens aan je buurman voorgelegd dat je er toch wel mee zit en of hij misschien toestemming kan geven dat je er iets aan vast mag maken? Dan kan je je trellis voor je klimplant daaraan vastmaken en zit je niet met palen in de grond?
Als hij toestemming geeft (zwart op wit is het beste) maakt het dat wel makkelijker voor je om dit te camoufleren.
Ja, heb al overleg gehad met de gemeente en dit is vergunningvrij en toegestaan. Dat er minder regels zijn is fijn aan één kant en aan de andere kant zijn er ook weer mensen de dupe van.
Sommige regels zijn weer makkelijk te omzeilen. Zo mag ik mijn tuinafval niet verbranden maar als ik dat in een korf doe mag het weer wel. 8)7 Maar dit terzijde.

Met de buurman gaan we binnenkort in overleg en een toestemming om er iets aan vast te maken is ook een optie om mee te nemen.

• htca
Hsb-3 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:48:
Ik vind het niet vervelend... maar prettig is anders. We bedoelen hetzelfde en ik heb niet zo'n zin in verplassen. Bestemmingsplan en welstand zijn op zich niet gelinkt, vaak wordt de welstandsnota (indien van toepassing) wel aangehaald in het bestemmingsplan (tenminste wel in een aantal vigerende die ik net heb bekeken). Maar het bestemmingsplan is leidend en een welstandcommissie adviserend en colleges van B&W mogen daar vanaf wijken.

De wetgeving omtrent vergunningsvrij bouwen heb ik geciteerd en gelinkt.Deze is vigerend en niet verouderd. En ja ik heb er ervaring mee...

Overigens was de opmerking dat het bestemmingsplan iets anders kan aangeven (soms strikter, soms meer ruimtegevend), maar dat lijkt niet het geval. Als een verbouwing in een gebied valt dat onder het welstandskopje/beschermd stadsgezicht etc. Dan is een wabo nodig (zie de vergunningscheck), maar dat is per gemeente geregeld.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-12 20:37
Voordat je de schutting 3m hoog maakt check dat dan wel in het bestemmingsplan!

Wettelijk mag je maximaal 2 meter hoog. In het apv kan daar o p uitgeweken worden zoals bij mijn ouders bijvoorbeeld mag je namelijk max 2.40 hoog maken en daar wordt op gecontroleerd ook nog...

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 10-07-2019 22:52 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wat zou je van zweeds rabat als wandbekleding vinden? Zit je in ieder geval niet tegen lelijke stenen aan te kijken.

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
ASS-Ware schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:24:
[...]

Hij moet van de muur van zijn buurman afvblijven. Als de buurman geen klimop op zijn muur wil, dan mag het niet.
Als die muur op grond van de buren staat en je zet op eigen grond een hek met klimop neer...met een paar cm daartussen, dan mag je buurman proberen die klimop van zijn muur af te houden ;)

Ik heb dit meegemaakt bij mensen bij mij in de buurt die ook niet blij waren met de hoge muur van de buurman, toen die kwam klagen of de klimop was het antwoord: "dan had je er maar 40cm tussen moeten laten, zodat je erbij kon."Overigens stond de klimop er al af voordat de muur kwam.

Verwijderd

weertenaar schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:15:
[...]

Als die muur op grond van de buren staat en je zet op eigen grond een hek met klimop neer...met een paar cm daartussen, dan mag je buurman proberen die klimop van zijn muur af te houden ;)

Ik heb dit meegemaakt bij mensen bij mij in de buurt die ook niet blij waren met de hoge muur van de buurman, toen die kwam klagen of de klimop was het antwoord: "dan had je er maar 40cm tussen moeten laten, zodat je erbij kon."Overigens stond de klimop er al af voordat de muur kwam.
Als de klimop schade veroorzaakt dan mag je toch echt zelf als verantwoordelijke voor die klimop aan de bak.

• Gadgeteer
Pizza_Boom schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:16:
[...]
Maar als ik er dan een onderhoudsvrij tuinhuisje tegenaan zet, paar cm ervanaf, komt hij nevernooitniet bij zijn muur voor onderhoud. Moet ik dan maar ruimte maken in mijn tuinhuis?
Je kunt nagenoeg alles over je huis heen laten takelen. Gebeurt bij ons in het blok regelmatig.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-12 17:08
Gadgeteer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:19:
[...]

Je kunt nagenoeg alles over je huis heen laten takelen. Gebeurt bij ons in het blok regelmatig.
Maar dat doet nog steeds niets af aan het feit dat hij dan zijn muur niet meer kan onderhouden.

• Gadgeteer
Pizza_Boom schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:37:
[...]
Maar dat doet nog steeds niets af aan het feit dat hij dan zijn muur niet meer kan onderhouden.
Ik heb geen idee hoe dit wettelijk verder werkt. Ik denk uitendelijk dat we dat wel weer zien in een aflevering van Mr. Visser doet uitspraak ofzo.

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Waarom heeft iedereen het over 'rechten'? je kan toch veel beter met je buur in goede harmonie ( dit betekend geven en nemen) leven. Praat met elkaar, drink een bakkie pleur en probeer samen tot een goede oplossing te komen ipv elkaar tegen te werken en te kijken wat wel en niet mag. Mits dit ook binnen het bouwbesluit valt,,,

Spreek uit ervaring; zelf 4 meter uitgebouwd op de erfgrens zodat een bestaande gemetselde muur kon blijven staan, waar een plant van de buren tegen aan groeide die ze graag wilde behouden. met een goed gesprek afgesproken dat de muur mocht blijven staan en ik die als buitenmuur mocht gebruiken voor de uitbouw.

[ Voor 32% gewijzigd door Frogy op 11-07-2019 13:52 ]

Pagina: 1 2 Laatste