Vraag

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-12 22:06

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Onze buren gaan een uitbouw neerzetten achter hun huis. Dus daar waar nu een houten schutting staat van 1,8m krijgen we straks een bakstenen muur van 2,9-3,0m op de erfscheiding. Ik heb e.e.a. al nagevraagd maar achteren bouwen is zo goed als vergunningsvrij. Helaas. :'(

Edit: De aanbouw komt over de gehele lengte/diepte van de tuin. Het is de west-zuid-west kant.

Tegenhouden kan ik niet maar meewerken hoef ik ook niet. Hij graaft zijn fundering maar op eigen grond, dan komt de muur maar achter de bestaande schutting.

Omdat tegen een muur aankijken niet gezellig is en omdat veel steen in de tuin als een over werkt in de zomer willen we de schutting laten staan (of terugzetten. Ligt eraan hoe die precies staat i.o.v. de erfscheiding). Maar…. Dan steekt er nog ruim een meter bovenuit.

Ik ben dus op zoek naar een manier om dit zo goedkoop mogelijk maar wel deugdelijk op te lossen. Hij bouwt maar zadelt ons wel met kosten op. Een stuk erop zetten? Maar dan moet ik de palen ook verlengen. Hoe dan? Nieuw schutting? Dure oplossing en die zijn er vrees ik niet van drie meter hoog.

Weten jullie een oplossing hiervoor?

P.S. Ik hoef niet per se goeiedag tegen de buurman te zeggen, ik kan hem makkelijk negeren op straat daar ben ik autistisch genoeg voor

[ Voor 4% gewijzigd door Punkrocker op 09-07-2019 09:34 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Beste antwoord (via Punkrocker op 10-07-2019 07:52)

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
Ik zou het inderdaad even afwachten zoals @DukeBox voorstelt. Je kunt de schutting altijd nog ophogen dmv iets van trellis en er een klimplant tegenaan laten groeien. Op die manier creeer je een groene wand. Kan erg leuk zijn en ziet er nog een stuk gezelliger uit dan een saaie schutting.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:28

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom wacht je niet eerst totdat alles achter de rug is en ga je het dan op je gemak bekijken ? Misschien valt het allemaal wel mee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord

• titan1901
Ik zou het inderdaad even afwachten zoals @DukeBox voorstelt. Je kunt de schutting altijd nog ophogen dmv iets van trellis en er een klimplant tegenaan laten groeien. Op die manier creeer je een groene wand. Kan erg leuk zijn en ziet er nog een stuk gezelliger uit dan een saaie schutting.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 22:38
Je kunt het ook positief zien: een schutting moet je onderhouden. Een muur niet. Als het allemaal teveel muur wordt dan plaats je er een mooie klimop tegenaan als het klaar is. Ik zou het eerst even aanzien inderdaad.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
titan1901 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:37:
Trellis zat ik ook aan te denken. Met een klimmer, geen klimop...

Tuin is niet zo groot, slechts 11 x 10m en zo'n muur ernaast heeft wel impact.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:07
Maximale hoogte voor een schutting achter is 2 meter dacht ik, hou je nog steeds een stuk muur over.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Nielson schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:41:
Maximale hoogte voor een schutting achter is 2 meter dacht ik, hou je nog steeds een stuk muur over.
lijkt me niet dat dat geldt daar waar al een muur van 3 meter staat...

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:31:

P.S. Ik hoef niet per se goeiedag tegen de buurman te zeggen, ik kan hem makkelijk negeren op straat daar ben ik autistisch genoeg voor
Met zo'n houding gaat het natuurlijk nooit positief aflopen. Heb je al gesproken met de buurman? Of zijn de verhoudingen nu al slecht?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-12 11:00
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:31:
Ik heb e.e.a. al nagevraagd maar achteren bouwen is zo goed als vergunningsvrij. Helaas. :'(
Tegenhouden kan ik niet maar meewerken hoef ik ook niet. Hij graaft zijn fundering maar op eigen grond, dan komt de muur maar achter de bestaande schutting.
Hij bouwt maar zadelt ons wel met kosten op.
Nou, zo de horen sta je er al lekker positief in.. :D Ik zou je adviseren er vrede mee te nemen en er iets luchtiger mee om te gaan, dan kun je misschien je buurman ook nog gewoon vrolijk gedag zeggen op straat, hij doet echt niets verkeerd, waarom er zo'n hetze van maken?

Over je probleem, als je niet tegen een muur wilt aankijken zou ik een extra schutting van 3 meter ook geen goed idee vinden. Waarom maak je er niet een paar mooie groenbakken voor en laat je er een paar prachtige (klim)planten tegenaan klimmen? Werkt ook lekker verkoelend en is ook veel goedkoper.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 19:06
Ik vind het wel bijzonder dat je zomaar 10m mag uitbouwen. Zonder vergunning mag je volgens mij maar 4m uitbouwen, maar wellicht dat hij al vergunningen heeft. Dat zou ik eerst even navragen bij de gemeente.

Als je er niets tegen kunt doen, dan zou ik de relatie er niet door laten verpesten. Een prettige relatie met je buren is toch echt fijner dan een verstoorde relatie. Met een goede relatie is er wellicht ook nog wel wat te regelen m.b.t. begroeiing van die muur. Een lichte stenen muur is inderdaad funest voor de planten in je tuin. Ons gras wil ook niet groeien naast ons huis (lichte steen), omdat het gewoon verbrand.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
ChojinZ schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:42:
[...]

Met zo'n houding gaat het natuurlijk nooit positief aflopen. Heb je al gesproken met de buurman? Of zijn de verhoudingen nu al slecht?
Verhoudingen zijn goed hoor. Nog ;)
Maar het is er wel één van het type "ik heb gelijk" en doof voor andere argumenten.

Hij had twee opties:
1 aan de achterkant: Waar al een hoge muur/gebouw van zijn achterbuurman staat!
2 langs de zijkant, bij ons.
En hij kiest dus voor de zijkant. Hij is geen tuinier. Zowel voor als achterkant 100% klinkers en de laatste zijkant van zijn tuin wil hij dus nu ook verstenen. Moet hij zelf weten. Maar wij krijgen dan ook een extra stenen afscheiding, waar we absoluut niet van houden.
BugBoy schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:48:
Ik vind het wel bijzonder dat je zomaar 10m mag uitbouwen. Zonder vergunning mag je volgens mij maar 4m uitbouwen, maar wellicht dat hij al vergunningen heeft. Dat zou ik eerst even navragen bij de gemeente.

Als je er niets tegen kunt doen, dan zou ik de relatie er niet door laten verpesten. Een prettige relatie met je buren is toch echt fijner dan een verstoorde relatie. Met een goede relatie is er wellicht ook nog wel wat te regelen m.b.t. begroeiing van die muur. Een lichte stenen muur is inderdaad funest voor de planten in je tuin. Ons gras wil ook niet groeien naast ons huis (lichte steen), omdat het gewoon verbrand.
Hij wil nog een overleg met ons en de achterbuurman waarin hij zijn plannen uiteen zal zetten.
Ik zal hem uiteraard vragen of hij al vergunning heeft. De gemeente hier is behoorlijk tolerant wat bouwen aan de achterkant betreft. Maar stellen wel eisen aan het percentage van het oppervlak wat wel bebouwd mag worden.
We zullen zeker kijken naar klimmers.

[ Voor 41% gewijzigd door Punkrocker op 09-07-2019 09:55 ]

• titan1901
Zo'n muur van 10 meter zou ik ook niet blij van worden. Maar als hij het wettelijk gezien mag kun je hem dat niet echt kwalijk nemen vind ik.

Probeer anders eens wat inspiratie op te doen met betrekking tot stadstuinen. Die hakken vaker met dit soort bijltjes en misschien kun je zodoende goede ideeën opdoen. Pinterest kan een goede inspiratiebron hiervoor zijn.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

rimave schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:40:
Je kunt het ook positief zien: een schutting moet je onderhouden. Een muur niet. Als het allemaal teveel muur wordt dan plaats je er een mooie klimop tegenaan als het klaar is. Ik zou het eerst even aanzien inderdaad.
Im no laywer
maar lijkt me sterk dat jij klimop op zijn muur mag laten groeien.
Dat spul verzwakt wel degelijk jouw voegen etc.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Kijk wel uit met de: bouw je uitbouw maar op eigen grond. Op het moment dat die muur volledig onderdeel wordt van zijn huis, is het mogelijk dat jij er niets aan mag vastmaken zonder zijn toestemming, want je hebt dan geen rechten over die muur. Over een gedeelde muur mag zonder toestemming dingen vastmaken.

(Mijn buren willen graag dat ik naar achteren uitbouw, zolang dat dan maar doe op de erfgrens en de muur dan gedeeld is. Dan kunnen zij hun serre eraan vast maken)

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Groentjuh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:00:
Kijk wel uit met de: bouw je uitbouw maar op eigen grond. Op het moment dat die muur volledig onderdeel wordt van zijn huis, is het mogelijk dat jij er niets aan mag vastmaken zonder zijn toestemming, want je hebt dan geen rechten over die muur. Over een gedeelde muur mag zonder toestemming dingen vastmaken.

(Mijn buren willen graag dat ik naar achteren uitbouw, zolang dat dan maar doe op de erfgrens en de muur dan gedeeld is. Dan kunnen zij hun serre eraan vast maken)
Ah, dat is een goeie tip.
Als ik ze wel tot op de erfgrens laat bouwen mag ik er dus wel van alles aan vastmaken?

• titan1901
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Als ik ze wel tot op de erfgrens laat bouwen mag ik er dus wel van alles aan vastmaken?
Nee volgens mij alleen maar tot op de erfgrens. Dus schuttingpaal die OP de erfgrens staat mag je een schroef indraaien tot halverwege (de effectieve erfgrens). Maar ianal!

• rimave
heuveltje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Im no laywer
maar lijkt me sterk dat jij klimop op zijn muur mag laten groeien.
Dat spul verzwakt wel degelijk jouw voegen etc.
Daar heb je wel een punt idd. Een coniferenhaag er tegenaan dan maar?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-12 17:04

Ravefiend

Carpe diem!

Misschien dat leibomen ook nog wel een ideetje voor je is om de muur te 'verbergen'.

https://www.houtmeyers.be/leibomen.html

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
rimave schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:09:
[...]

Daar heb je wel een punt idd. Een coniferenhaag er tegenaan dan maar?
Die staan nu al aan zijn kant. De vorige bewoner vond de schutting (die hij zelf heeft helpen zetten) niet meer mooi. _O-
Ravefiend schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:13:
Misschien dat leibomen ook nog wel een ideetje voor je is om de muur te 'verbergen'.

https://www.houtmeyers.be/leibomen.html
Mooie maar dure oplossing. Wel eentje om serieus te bekijken.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Ik ben geen jurist en ook niet van plan binnenkort naar achteren uit te gaan bouwen. Dus hoe dit precies zit ga ik je niet kunnen uitleggen. Ik hou gewoon van Meester Visser en de rijdende rechter. Daar is dit wel eens ter sprake gekomen.

Ik geef het toch mee, want je kunt voor- en nadelen krijgen van de keuze en daardoor rechten/plichten die je daardoor krijgt. Het is materiaal voor een zoektocht en eventueel gesprek met de muren. En misschien wil je zelf ook iets doen met die toekomstige muur (Carport, Serre, terrasoverkapping of rekken voor klimplanten, die om objecten groeien en niet aan de muur zelf).
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Mooie maar dure oplossing. Wel eentje om serieus te bekijken.
Qua klimplanten kun je ook genoeg nog doen. Kamperfoelie, passiflora, clematis, jasmijn, druiven, etc groeien om objecten heen en gebruiken geen hechtwortels. Een klimop gebruikt bijvoorbeeld wel hechtwortels om de muur te beklimmen en die kunnen muren beschadigen.

[ Voor 20% gewijzigd door Groentjuh op 09-07-2019 10:23 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-11 08:22
Hang er een tuinposter aan op van een tropisch eiland

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-12 14:07
Lensent schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:53:
Hang er een tuinposter aan op van een tropisch eiland
Muur = van buurman, dus verboden om iets in/op/aan te bevestigen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Doe eens niet, daar krijgen we alleen maar meer offtopic l van.

[ Voor 80% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:50 ]

Ey!! Macarena \o/

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Die staan nu al aan zijn kant. De vorige bewoner vond de schutting (die hij zelf heeft helpen zetten) niet meer mooi. _O-
Misschien kunnen die dan juist naar jouw kant worden verplaatst.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Offtopic, dus weg.
Omni superens schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Misschien kunnen die dan juist naar jouw kant worden verplaatst.
Is een optie. Ze zijn al best groot. Alleen vinden wij coniferen niet zo mooi. Wel mooier dan een muur.Ga ik onthouden!

[ Voor 26% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:49 ]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-12 21:24
Mocht je je storen aan mensen / posts, maak dan een topicreport aan.

[ Voor 90% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:48 ]

*sowieso

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:41
punt 1: je mag niet zomaar oneindig uitbouwen. "vergunningsvrij" is tot max. 4 m diep (dus vanaf de gevel de tuin in max. 4 m), dus ben heel benieuwd naar de 10m van je buurman.

punt 2: @Verwijderd "hij zadelt mij met kosten op" , neen. Jij rekent er op dat het lelijk wordt en dat je daardoor van alles wil gaan aanpassen, dat kan, maar is wel jouw keuze en jouw verantwoordelijkheid. Het is veel te makkelijk om je buurman zo de schuld van alles te geven.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Offtopic, dus weg.
[...]

Wat is dat toch met de mensen hier.. Ik vind dit echt bijzonder asociaal. De beste buurman heeft gewoon recht tot uitbouwen en dan zulke opmerkingen. Waarom?
Tuurlijk heeft hij het recht. Helaas voor mij.
Maar je snapt best dat dit geen serieuze reacties zijn.
Fr33z schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:09:
punt 1: je mag niet zomaar oneindig uitbouwen. "vergunningsvrij" is tot max. 4 m diep (dus vanaf de gevel de tuin in max. 4 m), dus ben heel benieuwd naar de 10m van je buurman.

punt 2: @Verwijderd "hij zadelt mij met kosten op" , neen. Jij rekent er op dat het lelijk wordt en dat je daardoor van alles wil gaan aanpassen, dat kan, maar is wel jouw keuze en jouw verantwoordelijkheid. Het is veel te makkelijk om je buurman zo de schuld van alles te geven.
1. Als ik het check online kan ik niets vinden over meer dan 4m diep...?
2. True. Maar we hebben al een stukje hoge muur dus weten al hoe lelijk wij muur vinden.

[ Voor 51% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:49 ]

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:17
Ga eens langs de stadsdiensten en vraag wat hij mag zetten. Gemeentelijke reglementen durven al eens verschillen van landelijke wetten.
ALS hij die muur mag zetten kan je het gesprek aangaan en overeenkomen dat hij het materiaal van jouw kant door jou laat kiezen. Jij betaalt dan de meerprijs ten opzichte van een klassieke steen.
Een oude recuperatiesteen kan een mooi uiterlijk geven of misschien ben je eerder fan van hout?
In plaats van halsstarrig vast te houden aan "ik wil niet" kan je ook proberen de zaak naar jou om te buigen.

[ Voor 7% gewijzigd door cadsite op 09-07-2019 11:26 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:04
Den_S85 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:54:
Het is iets minder simpel dan dat, zie hier.

Als die muur op de erfgrens staat, is het sowieso niet waar.

Als de muur helemaal op het terrein van de buren staat, is het formeel waar, maar ligt het in de praktijk aan wat redelijk is. Leidend is of je buurman er nadeel van ondervindt. Een plantje aan die muur bevestigen mag dus - want welk nadeel zou je buurman daarvan redelijkerwijs kunnen claimen? Een poster aan een paar haakjes is om diezelfde reden denk ik ook geen punt. Een complete klimop is lastiger omdat die op termijn de muur beschadigt. Er een afdak of serre aan vast maken mag in prinicipe niet. Zwart verven mag ook niet, want daardoor wordt het bij hem binnen warmer.

Kortom, rechters in Nederland kijken best naar wat redelijk is. Je buurman zal een benadeling moeten claimen en daar van de rechter gelijk in krijgen, dan moet je het verwijderen.

Maar, ik zou het ook eerst lekker even aankijken en er later misschien klimplanten (van een soort die niet de muur in groeit) er tegenaan zetten ofzo.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Punkrocker niet om het 1 of ander .. maar als jij bezwaar hebt tegen muur op de erfgrens dan moet de buurman hem 0,5m van de ergrens plaatsen .. zodat hij hem kan onderhouden.

En een object bouwen hoger dan 1,8 / 2m mag maar niet een erfafscheiding ..zover ik weet.

Als mijn buurman begint, zou ik vragen wat zijn plannen zijn zeker als iemand ongevraagd mijn tuin betreed dit hoeft niet met verheven/verhitte discussies. En op de erfafscheiding zouden ze echt een uitdaging krijgen zonder overleg.. want ik wil wel dat ze het onderhouden via hun eigen tuin.
In goed overleg is er wel veel mogelijk, maar ze moeten niet verwachten dat ik zomaar meebetaal aan hun wensen dan wil ik ook wat zeggenschap
Groentjuh schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:00:

Ik kan mijn "muur" alleen via de tuin v.d buren bekijken/inspecteren. maar het is niet toegestaan voor hun zonder overleg dingen aan mijn muur te bevestigen. nu ben ik echter de kwaadste niet en een schroef + haakje zal ik geen drama van maken.

Tja vanalles

• rimave
Misschien kan de metselaar dit er van maken als hij goed kan metselen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/z/het-metselwerk-van-het-zaagtandpatroon-decoratieve-rode-bakstenen-muur-als-achtergrond-98083693.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c8.alamy.com/compfr/bfkx4c/sculpture-a-face-metallique-sur-le-mur-exterieur-de-lincoln-city-par-lartiste-rick-kirkby-bfkx4c.jpg

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het grootste nadeel van die situaties is dat hij op termijn kan gaan verhuizen en jij met de muur blijft zitten. Nog afgezien van de overlast die het bouwen en oplossingen bedenken met zich meebrengt.

Zie al die funderingen en onderkelderingen bijvoorbeeld in Amsterdam. Vele maanden troep en overlast in de straat en vervolgens verkoopt men het hok voor tonnen meer en verhuist met de winst..

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Voldoet het aan artikel 2?
Uitbouw mag max. 4,00 meter vanaf achterkant gevel
Uitbouw mag max. 5,00 meter hoog zijn
Uitbouw mag max. 100 m2 groot zijn (mits nog 50% van het perceel onbebouwd is)

Zo niet, dan is er een vergunning nodig en kan je bezwaar aantekenen

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:32:
@Punkrocker niet om het 1 of ander .. maar als jij bezwaar hebt tegen muur op de erfgrens dan moet de buurman hem 0,5m van de ergrens plaatsen .. zodat hij hem kan onderhouden.

En een object bouwen hoger dan 1,8 / 2m mag maar niet een erfafscheiding ..zover ik weet.

Als mijn buurman begint, zou ik vragen wat zijn plannen zijn zeker als iemand ongevraagd mijn tuin betreed dit hoeft niet met verheven/verhitte discussies. En op de erfafscheiding zouden ze echt een uitdaging krijgen zonder overleg.. want ik wil wel dat ze het onderhouden via hun eigen tuin.
In goed overleg is er wel veel mogelijk, maar ze moeten niet verwachten dat ik zomaar meebetaal aan hun wensen dan wil ik ook wat zeggenschap

[...]

Ik kan mijn "muur" alleen via de tuin v.d buren bekijken/inspecteren. maar het is niet toegestaan voor hun zonder overleg dingen aan mijn muur te bevestigen. nu ben ik echter de kwaadste niet en een schroef + haakje zal ik geen drama van maken.
Ik zou dit graag als "Beste antwoord" willen aangeven, vooral ook omdat het mijn mening is, maar ik kan nergens vinden of wij hierin gelijk hebben...
Edit: Het gaat niet om een muur maar om een object/uitbouw.
BastaRhymez schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:35:
Voldoet het aan artikel 2?
Uitbouw mag max. 4,00 meter vanaf achterkant gevel
Uitbouw mag max. 5,00 meter hoog zijn
Uitbouw mag max. 100 m2 groot zijn (mits nog 50% van het perceel onbebouwd is)

Zo niet, dan is er een vergunning nodig en kan je bezwaar aantekenen
Voldoet aan de laatste twee voorwaarden. Uitbouw wordt 10 a 11 meter diep.

[ Voor 18% gewijzigd door Punkrocker op 09-07-2019 11:41 ]

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-12 16:41
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:35:
[...]

Ik zou dit graag als "Beste antwoord" willen aangeven, vooral ook omdat het mijn mening is, maar ik kan nergens vinden of wij hierin gelijk hebben...
Dan bel je toch op voorhand even je rechtsbijstand?

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Dat hele klimop-tegen-een-muur-verhaal is een hardnekkig broodje aap.
Zie bijvoorbeeld hier hoe het werkelijk zit.

Onderweg naar Tertius

Verwijderd

Nee, dat hoeft hij niet. Sterker nog, als het noodzakelijk is dan mag hij gewoon jouw grond betreden (na overleg) om het onderhoud uit te kunnen voeren. Maakt hij daarbij schade, dan moet hij die vergoeden. Je zult met een verdomd goede reden moeten komen (als in: reken er maar niet op) wil je dat kunnen weigeren. Wel kun je het bijvoorbeeld uitstellen, omdat je in de week dat hij het werk wil gaan doen bijvoorbeeld net een verjaardag hebt en dat in de achtertuin gaat vieren.

[...]

Ze kunnen je gewoon dwingen. Vastgelegd in BW 5. Je kunt hooguit lastig doen door het uit te stellen, omdat het voorgestelde moment voor jou niet uitkomt. Maar het burenrecht stelt gewoon dat jij de buurman toegang zult moeten geven tot jouw grond als dat noodzakelijk is voor werkzaamheden aan 1 van zijn gebouwen.

Een schutting (vaste constructie) van 3 meter mag eigenlijk nergens. Meestal is 1,8m of 2m het maximum voor in de achtertuin. Groen mag natuurlijk wel, dus dan zul je toch moeten gaan kijken naar klimop.

De buurman mag een gezamelijke schutting op de erfgrens overigens niet slopen zonder toestemming van de ander. Dus als je echt wil zieken, geef je die toestemming niet en dan is de buurman dus een stukje grond kwijt, want dan zal hij tegen de schutting aan moeten bouwen.

Als de buren overigens een plantje of een buitenschilderij aan jouw muur hangen, kun je daar vaak niet zoveel aan doen. Zodra de rechter oordeelt dat jij niet benadeeld bent, dan is de kans groot dat je ongelijk krijgt.

De regels m.b.t. vergunningsvrij bouwen (vooral achter het huis) zijn een poosje terug inderdaad flink soepeler geworden. Maar een uitbouw van 10-11 meter diep.... dat zou wel ERG soepel zijn. Er zullen niet veel gemeenten zijn die dat zonder vergunning toestaan. Vroeger was het 2,5 meter, nu in veel gevallen 4 geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 11:50 ]

• BastaRhymez
  • Niet online
[...]

Dan zal er dus een vergunning benodigd zijn... Zonder vergunning mag je niet zonder meer 10 a 11 meter diep gaan uitbouwen.

Je kan dit op meerdere manieren aanpakken (van je buurman informeren tot de bouw frustreren).
Optie 1: Je checkt even of de buurman niet al stiekem een vergunning heeft aangevraagd (kan je hier wellicht terug vinden). Indien deze nog niet is ingediend, spreek je je buurman (vriendelijk) aan dat wat hij wilt niet zonder vergunning mag.
Optie 2: Je checkt even of de buurman niet al stiekem een vergunning heeft aangevraagd (kan je hier wellicht terug vinden). Indien deze is ingediend / aangevraagd, staat er ook bij hoe je bezwaar kan aantekenen.
Optie 3: Je checkt even of de buurman niet al stiekem een vergunning heeft aangevraagd (kan je hier wellicht terug vinden). Indien deze nog niet is ingediend, houd je wijselijk je mond en bij de voorbereidende werkzaamheden van de bouw doe je even een belletje naar de betrokken gemeente / instantie. Binnen no time wordt het bouw werk stil gelegd, totdat de benodigde papieren er zijn (kan een half jaar duren).
Optie 4: Kijk hier eens.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Nee ben het niet met je eens, anderen geven ook goeie clue's bv @Wilke

je moet de wet/regelgeving zoals omgevingsloket & burgelijk wetboek op erfgrens erop naslaan

Overgens een uitbouw moet ook aangekondigd worden en jij mag daar als "buurman" op bezwaar maken.

Overgens zou ik veel eerder zelf in overleg met de buurman (schriftelijk) overeenkomen dat bij de bouw jij alleen toestaat op de erfgrens als jij bv een serre later wilt, dit vakkundig eraan gezet kan worden en bij kleine gaatjes bv ophangen van verfraai-ing dit ook zonder problemen(lees overleg) kan.

En bv (spouw/kruipruimte) ontluchtings-gaten niet aan jou kant v.d tuin jij wilt zonder "hinder te veroorzaken" kunnen renoveren/verbouwen.

Oftewel wees redelijk en meegaand, hierom mag je best voordelen eisen die redelijk zijn en bij verkoop van je huis ook "overdraagbaar zijn"

Tja vanalles

Verwijderd

[...]

Edit: Het gaat niet om een muur maar om een object/uitbouw.

[...]

Dat zou ik niet doen, want zoals @Verwijderd al aangeeft klopt het simpelweg niet. Een haag moet je op 0,5m van de erfgrens planten als je geen toestemming van de buren hebt. Een schutting of muur, tuinhuisje mag je gewoon tegen de erfgrens op eigen grond neerzetten.

Enige waar je een punt van kan maken is de lengte. Zover ik weet is een tuinhuisje of bijgebouw oid slechts vergunningsvrij tot 3m hoog en xm lang. Dat is niet sowieso niet 11m. Je moet zoeken in het BW en in je lokale verordeningen.

Maar het mag dus wel tegen de erfgrens geplaatst worden.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Nee, dat hoeft hij niet. Sterker nog, als het noodzakelijk is dan mag hij gewoon jouw grond betreden (na overleg) om het onderhoud uit te kunnen voeren. Maakt hij daarbij schade, dan moet hij die vergoeden. Je zult met een verdomd goede reden moeten komen (als in: reken er maar niet op) wil je dat kunnen weigeren. Wel kun je het bijvoorbeeld uitstellen, omdat je in de week dat hij het werk wil gaan doen bijvoorbeeld net een verjaardag hebt en dat in de achtertuin gaat vieren.
o ? 1m zeker ..

Maar hoger is toch echt anders, er zijn wetten en regels. en beide zijn niet het zelfde. als de buurman zonder toestemming op de erfgrens plaatst mag je eisen dat het verplaatst word zover ik weet.

En hij mag niet zomaar op je erf zijn zonder toestemming ook niet voor onderhoud/inspectie. dus uit dat oogpunt moet hij op zijn eigen erf kunnen lopen bij onderhoud.

Bestaat het object al dan is het anders dan bij plaatsing,

Er zijn veel regels die het lastig kunnen maken.. zonder dat daar wetten voor zijn.

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:55:
[...]

o ? 1m zeker ..

Maar hoger is toch echt anders, er zijn wetten en regels. en beide zijn niet het zelfde. als de buurman zonder toestemming op de erfgrens plaatst mag je eisen dat het verplaatst word zover ik weet.

En hij mag niet zomaar op je erf zijn zonder toestemming ook niet voor onderhoud/inspectie. dus uit dat oogpunt moet hij op zijn eigen erf kunnen lopen bij onderhoud.

Er zijn veel regels die het lastig kunnen maken.. zonder dat daar wetten voor zijn.
Nee.

Tegen de erfgrens is niet erop. En dat mag gewoon. En toestemming is vereist, maar dat mag de buurman niet weigeren.

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:55:
[...]

o ? 1m zeker ..

Op de erfgrens mag hij niets zonder toestemming natuurlijk. Op zijn eigen grond wel, hij hoeft daarbij exact 0 cm afstand tot de erfgrens te houden (zolang we het niet over bomen of heesters hebben).

En nee, hij hoeft niet het onderhoud te kunnen doen vanaf zijn erf. Daarvoor mag hij na overleg gewoon jouw erf betreden.

Je laatste zin kan ik geen kaas van maken overigens. E.e.a. is gewoon vastgelegd in Burgerlijk Wetboek 5, dus ik ben bang dat jouw regels overruled worden door echte wetten. Maar de gemeente heeft er ook nog iets over te zeggen. Ik denk dat de TS in de regels van de gemeente de meeste handvatten zal vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 12:02 ]

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:23
Den_S85 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Ik heb nog nooit mee gemaakt dat wanneer er een muur wordt gebouwd en in gewoon overleg er niks aan/op of naast de muur gemaakt mag worden. ik zou zelfs blij zijn als eigenaar van de muur dat mijn buurman dit vraagt dan kan je samen kijken waar geen leidingen liggen en krijg je geen rijdende rechter gezeur op je dak!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-12 00:22
Ik zou ook de kaart van toegang bemoeilijken niet trekken. Het is uiteindelijk niet je eigen belang. Je kan beter in overleg en die muur zo mooi mogelijk te krijgen. Als je ze hindert krijg je een niet gevoegde muur met klodders cement aan jouw kant en de goedkoopste bakstenen.
Als je meewerkt en je voorkeur uitspreekt (bijv. verdiepte voeg en pseudo oude stenen) kost t hun nauwelijks extra, zeker als de metselaar er beter bij kan. Dan heb je zelf tenminste iets wat t minst slecht is om tegen aan te kijken.
Of misschien wil je er wel houten rabatdelen ipv baksteen ofzo, probeer toch te praten daar kom je uiteindelijk verder mee. Hoeft ook niet altijd met de buren, kan ook met een architect of de bouwvakkers. Die zijn vaak pragmatisch, die willen geen gezeik en materiaalkosten boeien hun zelden.

Je kan bij hun ook pleiten voor bijv iets lagere uitboering als ze kiezen voor dunnere isolatieplaten, PIR en Resol zijn dunner als EPS/xps etc.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41
Check even het omgevingsloket. Op basis van je informatie kan ik niet ziet of het vergunningsplichtig is of niet. Eea is nogal afhankelijk van de situatie.
Of de gemeente "soepel" is, doet niet echt ter zake. Als er een omgevingsvergunning verplicht is, moet je buurman hem aanvragen. Als hij dat niet doet en hij wel gaat bouwen, neemt hij een risico en kun jij de gemeente handhavend laten optreden. Als er een omgevingsvergunning wordt verleend hangt daar een hele bezwaarprocedure aan vast. De gemeente kan een omgevingsvergunning "soepel" verlenen, dat haalt de bezwaarprocedure daarmee niet van tafel. Als de vergunning wordt aangevraagd en is verleend, dan moet je bezwaar maken. Je kunt geen bezwaar meer maken als de termijn daarvoor is verstreken. Neem contact op met je gemeente. Wat er in je buurt gebeurt qua vergunningen etc. Kun je hier vinden. Overigens is het bezwaar proces onafhankelijk.

Als de buurman binnen de grenzen van blijft wat mag volgens de omgevingswet, tja dan kun je hoog en laag springen, maar dan heeft je buurman simpel weg het recht te doen wat hij wil. Dat is hoe het werkt in Nederland... de wet geldt voor iedereen en is voor iedereen gelijk. Of dat altijd "buurvriendelijk" is, dat kun je je afvragen.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12 10:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Misschien een glazen wand er in, schuifpui of raam?

You are NIJL-ed!

Verwijderd

Offtopic, dus weg

[ Voor 95% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:56 ]

Verwijderd

Offtopic, dus weg.

[ Voor 95% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:57 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:02
*knip* Offtopic

@Punkrocker En wat als je de buurman vraagt om gelijk een 2de uitbouw te maken? Daar komen uiteraard wel kosten bij kijken, maar het is wel waardeverhogend.

[ Voor 55% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:57 ]

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Nijl schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:26:
Misschien een glazen wand er in, schuifpui of raam?
Eh?
Dan kijken we elkaar aan?
dehardstyler schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Knip
@Punkrocker En wat als je de buurman vraagt om gelijk een 2de uitbouw te maken? :)
Een tweede uitbouw?
Voor ons bedoel je? Onze tuin is al klein genoeg en ons huis groot genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:58 ]

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-12 11:46
Check bij je gemeente wat mag en wat niet.

Heb zelf met dit bijltje mogen hakken recentelijk, je mag 50% van je perceel bebouwen vergunnings vrij, zoals eerder aangegeven check het bij de gemeente.

Je zou een klacht kunnen indienen, dan is de gemeente zowieso verplicht om te gaan onderzoeken.

Asus GL703VM

• dehardstyler
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:44:

Een tweede uitbouw?
Voor ons bedoel je? Onze tuin is al klein genoeg en ons huis groot genoeg.
Ja dat bedoelde ik inderdaad, maar dan houdt dat op. Een tuin is ook zeker fijn om te hebben! :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:56:
[...]
Nee.

Tegen de erfgrens is niet erop. En dat mag gewoon. En toestemming is vereist, maar dat mag de buurman niet weigeren.
Wat je dus letterlijk zegt is dat ik in de tuin 0,5m rondom(ts heeft 10x11 tuin) zeg dus 16m2 niet kan gebruiken om dat "buren" onderhoud willen plegen. beetje krom vind je ook niet ?

Hoe kan je "toestemmen" zonder te weigeren :? als je JA kan zeggen kan je ook NEE zeggen.. daar kan je veel over zeggen maar dat blijft een feit. dat beide gevolgen hebben staat niet terdiscussie.

Ja, ik kan bezwaar maken als mijn buren op of tegen de erfgrens gaan bouwen, immers je kan niet afdwingen dat je "ladderrecht" krijgt we hebben het niet over een (nog niet)bestaand bouwwerk.

Nu is mijn tuin ontoegankelijk via achterom alleen via de voordeur .. moet ik dan mijn tuin "slopen" om de buurman toegang te geven.. of via mijn huis waar ik bij hoge uitzondering mensen in "gedoog" .

Sterker nog ik heb een heel treinbaan aangelegd c.q. "ben van plan" moet ik dan in mijn tuin de buurman faciliteren om zijn schutting te verven ? en dat kan hij alleen doen door mijn bouwwerk te slopen ?
of ik mag geen schuur/schutting plaatsen ?

https://www.eigenhuis.nl/verbouwen/verbouwen-en-de-buren

https://mijadvies.com/201...dermans-grond-toegestaan/

In jou beleving mag je alles zeggen, bv vrijheid van menings uiting alleen je vergeet dat je niet mag beledigen ook een "wet' voor is.(zoals de autist geneuzel wat ik tldr vind)

[ Voor 85% gewijzigd door vso op 09-07-2019 13:21 ]

Tja vanalles

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-12 21:24
*snip* voegt n.a.v. eerder mbr niks meer toe.

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 10-07-2019 10:39 ]

*sowieso

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:25
Dit vraagt om een situatietekening. Ik krijg het idee dat er een enorme zijuitbouw gemaakt wordt. Dat mag niet zonder meer vergunningvrij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• dehardstyler
Offtopic, dus weg.

[ Voor 89% gewijzigd door janvanduschoten op 09-07-2019 13:58 ]

Verwijderd

Lekker nuttig zo. Wat wil je hiermee zeggen? Dat je niet tegen de erfgrens mag bouwen zoals je eerder meldde? Dat staat er namelijk niet.

Verwijderd

Je mag natuurlijk van alles van die muur vinden, maar ze zadelen je zeker niet met kosten op. Dat je er van alles aan wil doen is op jou beweging.

Als hij persé die muur wil en jij daar geen veto meer tegen kan/mag aantekenen dan gaat alles gewoon binnen kaders van wat mag en zou ik er het beste van maken en niet zo'n sneu gevalletje "ik heb last van zijn boom" rijdende rechter worden.

Ik zou wel uitkijken met dingen als een klimop want die verneuken het voegwerk en als het dan zijn muur is heb je wel een probleem.
Als die muur OP de erfscheiding komt kan je er wel van alles mee maar ook niet onbeperkt. En als je dan het voegwerk verziekt mag je er aan meebetalen.

• PaeGaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 09:02
Zoals meer reacties al weergeven, erg bijzondere situatie.
In mijn omgeving is net als elders in Nederland meer vergunning vrij dan voorheen, dat klopt, maar net als eerder aangegeven is een meter of 4 uitbouw of een b.v. houten (verwijderbaar) schuurtje vergunning vrij, daarboven (groter/meer) vergunningplichtig. Tevens heb je je te houden aan een maximaal toegestaan bebouwd aantal vierkante meters (percentage) van jouw perceel.

Daarnaast, moeten we ons hier houden aan een maximale schuttinghoogte van 1,80m op de erfgrens, een halve meter naar binnen mag het tot dacht ik 2,50m.

Dus die 2 meter hoge muur, zou hier niet mogen, tenminste niet zomaar, niet vergunning vrij.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:59:
Dit vraagt om een situatietekening. Ik krijg het idee dat er een enorme zijuitbouw gemaakt wordt. Dat mag niet zonder meer vergunningvrij.
Uitbouw

Niet geheel op schaal. Heb nog geen bouwtekening gezien maar wordt ca 2,5 a 3m breed.

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-12 22:15
So, das een aparte uitbouw. Maximale zon voor zichzelf en neemt jou enorm veel zon uit de tuin. Ik zou daar oprecht niet blij mee zijn. Of het mag is ook afhankelijk van het bestemmingsplan. Heb je de mogelijkheid die ook te delen?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:47
rimave schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:40:
Hij moet van de muur van zijn buurman afvblijven. Als de buurman geen klimop op zijn muur wil, dan mag het niet.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:09:
[...]

Lekker nuttig zo. Wat wil je hiermee zeggen? Dat je niet tegen de erfgrens mag bouwen zoals je eerder meldde? Dat staat er namelijk niet.
lees het nog eens
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:20:
[...]

[Afbeelding: Uitbouw]

Niet geheel op schaal. Heb nog geen bouwtekening gezien maar wordt ca 2,5 a 3m breed.
Ik zou toch bij de buurman duidelijkheid vragen .. het e.a op papier laten zetten. (kopje koffie ? bij de buren?)

ik zou al "bezwaar" hebben bij 2m maar 10 a 11 m lang .. pfff denk ook niet dat mag/de bedoeling is.. volgens mij zijn er regels voor die het al inperken..

laat het 10m lang en 3m hoog (de muur op de "erfgrens" en niet het bouwwerk) dan verlies je veel uitzicht enzv .

[ Voor 56% gewijzigd door vso op 09-07-2019 13:37 ]

Tja vanalles

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik ken de regels in NL niet voldoende.

Zoiets wordt in B nooit toegestaan. Er is bij ons altijd een maximale bouwdiepte, en daar komt je niet onderuit, zelfs niet met toestemming van de buur.

Een bouwtoelating moet 4 weken uitgehangen worden op een zichtbare plaats, en dan kan je bezwaar aantekenen.
Als je buiten de voorschriften gaat, dan moeten alle buren uitdrukkelijk geïnformeerd worden (aangetekend schrijven) en krijgen ze de kans bezwaar aan te tekenen.

Voor je in welles nietes met je buur geraakt, of erger nog in handgemeen zou ik eerst bij de gemeente vragen naar:
- wat zijn de bouwvoorschriften, en zou dergelijke constructie toegelaten zijn?
- is er een bouwvergunning aangevraagd?

Pas als je dat weet heb je voldoende info om te praten met je buur.

Als het dan toch allemaal mag, probeer het dan zo te krijgen dat het ook een beetje naar je zin is.
Als je in B een toegelaten uitbouw doet op je terras bv, dan moet de andere kant met een gevelsteen afgewerkt worden. Dat mag niet met een gewone snelbouw of ruw beton.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:34

PB-powell

Mr. Laziness

Wat ik eigenlijk gewoonweg nog mis in dit topic: heb je al met de buurman gepraat over zijn bouwplannen? Er worden allerhande aannames gedaan over vergunningen en dat die nodig zijn, maar weet je überhaupt al of hij dit heeft geregeld? En heb je al kenbaar gemaakt dat je niet heel vrolijk wordt van hun plannen en heb je daarin voorgesteld wat jullie hierin kan helpen om zowel de plannen van de buurman te laten doorgaan (daar heeft hij gewoon recht op) en dat jullie iets met/van die muur kunnen maken?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• dehardstyler
PB-powell schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:29:
Wat ik eigenlijk gewoonweg nog mis in dit topic: heb je al met de buurman gepraat over zijn bouwplannen? Er worden allerhande aannames gedaan over vergunningen en dat die nodig zijn, maar weet je überhaupt al of hij dit heeft geregeld? En heb je al kenbaar gemaakt dat je niet heel vrolijk wordt van hun plannen en heb je daarin voorgesteld wat jullie hierin kan helpen om zowel de plannen van de buurman te laten doorgaan (daar heeft hij gewoon recht op) en dat jullie iets met/van die muur kunnen maken?
Dat neem ik aan van wel, anders zou het wel knap zijn dat hij weet hoe de uitbouw eruit komt te zien. :P

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
PB-powell schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:29:
Buurman weet dat wij zijn plannen absoluut niet fijn vinden. Hij heeft (nog) geen bouwvergunning aangevraagd. Hij zou ons nog uitnodigen om e.e.a. te bespreken. Daar ben ik me dus op voor aan het bereiden.

@ASS-Ware Er komt geen klimop tegen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

RaZ schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:56:
Prima muurtje om tegenaan te gaan voetballen >:)

Leuk voor de kinderen, minder leuk voor de buren. Dreunt door als een malle :Y
Dat. En neem een paar katten, die vinden het ook leuk om op een schuurtje te lopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:34:
[...]

Buurman weet dat wij zijn plannen absoluut niet fijn vinden. Hij heeft (nog) geen bouwvergunning aangevraagd. Hij zou ons nog uitnodigen om e.e.a. te bespreken. Daar ben ik me dus op voor aan het bereiden.

@ASS-Ware Er komt geen klimop tegen.
Oke duidelijk. Maar dan zou ik ook afwachten wat zijn verhaal precies gaat zijn. Dat hij weet dat jullie er niet blij mee zijn hoeft hem uiteraard niet ervan te weerhouden z'n plannen door te zetten (mits alles binnen de regels valt). Ik zou je daarom ook voorbereiden op het feit dat hij niet meebeweegt met jullie bezwaren en dat dat dus een teleurstelling kan zijn (al lijk je daar al aardig op voorbereid).
En wat ik nu bedenk, zorgt de uitbouw ervoor dat jullie minder zon in de tuin hebben of staat de zon er juist de hele dag op? Dat laatste valt zoals door velen al geopperd best wat aan te doen met beplanting er tegen aan, het eerste is vervelender omdat je daar niks tegen kan doen (als je een zon liefhebber bent tenminste).

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:58:
[...]

Wat je dus letterlijk zegt is dat ik in de tuin 0,5m rondom(ts heeft 10x11 tuin) zeg dus 16m2 niet kan gebruiken om dat "buren" onderhoud willen plegen. beetje krom vind je ook niet ?

Hoe kan je "toestemmen" zonder te weigeren :? als je JA kan zeggen kan je ook NEE zeggen.. daar kan je veel over zeggen maar dat blijft een feit. dat beide gevolgen hebben staat niet terdiscussie.

Ja, ik kan bezwaar maken als mijn buren op of tegen de erfgrens gaan bouwen, immers je kan niet afdwingen dat je "ladderrecht" krijgt we hebben het niet over een (nog niet)bestaand bouwwerk.

Nu is mijn tuin ontoegankelijk via achterom alleen via de voordeur .. moet ik dan mijn tuin "slopen" om de buurman toegang te geven.. of via mijn huis waar ik bij hoge uitzondering mensen in "gedoog" .

Sterker nog ik heb een heel treinbaan aangelegd c.q. "ben van plan" moet ik dan in mijn tuin de buurman faciliteren om zijn schutting te verven ? en dat kan hij alleen doen door mijn bouwwerk te slopen ?
of ik mag geen schuur/schutting plaatsen ?

https://www.eigenhuis.nl/verbouwen/verbouwen-en-de-buren

https://mijadvies.com/201...dermans-grond-toegestaan/

In jou beleving mag je alles zeggen, bv vrijheid van menings uiting alleen je vergeet dat je niet mag beledigen ook een "wet' voor is.(zoals de autist geneuzel wat ik tldr vind)
Volgens mij snap je de betekenis van letterlijk niet en zou je wat minder binair moeten denken.

Als jij aan jouw zijde iets neerplempt dat onderhoud bemoeilijkt of onmogelijk maakt is dat het probleem van de buurman, een muur heeft doorgaans vrij weinig onderhoud nodig aan de achterzijde en als je die tegen een erfgrens zet is het verstandig daar rekening mee te houden bij het type muur.....Beide hebben evenveel recht om iets tegen de erfgrens te plaatsen binnen der kaders van de wet. Als je daarmee onderhoud bemoeilijkt dan is het zo. Als onderhoud echter mogelijk is en benodigd dan kun je niet zo maar NEIN roepen.

Toestemming is ook niet ja of nee. Je mag niet continue nee zeggen, of nee ik vind het niet fijn dat jij door mijn woning moet etc. Je mag wel nee zeggen op momenten dat het jou niet uitkomt of als jij het niet prettig vindt. Dat is situatie en context afhankelijk, maar dat discussieert zo moeilijk als je stellig iemand probeert te overtuigen dat een muur 0.5m van de erfgrens af moet. En daar zit je dus nog steeds fout.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]
Waarom doet hij dit, wat is zijn doel ?

Je kan hem eventueel een brief geven waarbij je vriendelijk verzoekt vooraf alles te bespreken, onder het genot van koffie / bier graag tekening met maten en eventueel 3d weergave

En jou "angst" is bv uitzicht,zon/wind & onderhoud en eventuele ventilatie gaten die moet jij vrijhouden en beperkt jou in gebruiksgenot v.d tuin, en bemoeilijkt verkoop huis.

je hoeft hierin niet formeel te zijn, en de brief te geven hoeft ook niet maar zet wel alles op een rij. (in 2 voud tijdens de koffie bespreken is dan wel makkelijker) en kan je afvinken.

Tja vanalles

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
[...]

Ik zou veel actiever zijn en nu al bij de gemeente informeren wat exact de regels zijn en wat je mogelijkheden van bezwaar zijn ook als er wellicht geen vergunning aangevraagd moet worden (wat ik me niet voor kan stellen).

En ik heb niets met al dat softe gedoe..... prima om de verhoudingen met je buren goed proberen te houden maar als mijn buurman met zo'n plan zou komen zou ik hem heel duidelijk maken dat ik er alles aan zou doen om dit te voorkomen of het zo lang mogelijk te traineren. Iemand die dit soort absurde uitbreidingen voorstelt verdient geen enkele tegemoetkoming. Het is duidelijk dat zijn buren ook niet tellen.....

Maar begin bij de gemeente, dan weet je in iedere geval wat wel en niet zomaar kan en wat de stappen gaan worden.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:38
En je moet er rekening mee houden dat de waarde van jou huis (of verkoopbaarheid) ook mogelijk zal dalen als er een heel stuk minder zon in de tuin is/lelijk aanzicht in de tuin.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Yowzawood schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:47:
[...]

Ik zou veel actiever zijn en nu al bij de gemeente informeren wat exact de regels zijn en wat je mogelijkheden van bezwaar zijn ook als er wellicht geen vergunning aangevraagd moet worden (wat ik me niet voor kan stellen).

En ik heb niets met al dat softe gedoe..... prima om de verhoudingen met je buren goed proberen te houden maar als mijn buurman met zo'n plan zou komen zou ik hem heel duidelijk maken dat ik er alles aan zou doen om dit te voorkomen of het zo lang mogelijk te traineren. Iemand die dit soort absurde uitbreidingen voorstelt verdient geen enkele tegemoetkoming. Het is duidelijk dat zijn buren ook niet tellen.....

Maar begin bij de gemeente, dan weet je in iedere geval wat wel en niet zomaar kan en wat de stappen gaan worden.
Om vervolgens binnen 2 jaar meester Frank Visser op de stoep te hebben staan omdat alles escaleert omdat jij zo nodig de uitbouw van de buurman (welke binnen de regels geplaatst is) niet wil 8)7
Reken er maar op dat als jij het hard gaat spelen, de buurman dat ook doet. De dialoog aangaan is en blijft de beste optie.

• htca
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:20:
[...]

[Afbeelding: Uitbouw]

Even uitgaand van het volgende:
- achtererf bebouwing
- geen recht van overpad buren
- bebouwingsgebied <100m2
- niet meer dan de helft bebouwen
- uitbouw meer dan 4 meter uit de achtergevel
- geen balkon op de uitbouw
- geen bouwkundige scheiding op 4 meter uit de achtergevel
- lager dan 5m
- minder dan 50m2
- tegen de achter erfgrens aan die openbaar gebied is
- geen uitrit

Bouwwerk mag gebouwd worden als het bouwplan past binnen de regels op het gebied van RO (zie bestemmingsplan)

De verbouwing is vergunningsplichtig als er welstandseisen zijn; daarvoor moet je de welstandsnota van de gemeente bekijken of bij de gemeente informeren. Indien er geen welstandseisen zijn, is alleen voldoen aan het bestemmingsplan voldoende en is er geen vergunning nodig.

Als het om erf- of perceelafscheidingen gaat; daarvoor gelden eveneens vergunningsverplichtingen. Echter dat is voor een deel ook vastgelegd in het bestemmingsplan. Hoogte van 2 meter of meer is meestal vergunningsplichtig.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
htca schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:51:
[...]

Even uitgaand van het volgende:
- achtererf bebouwing
- geen recht van overpad buren
- bebouwingsgebied <100m2
- niet meer dan de helft bebouwen
- uitbouw meer dan 4 meter uit de achtergevel
- geen balkon op de uitbouw
- geen bouwkundige scheiding op 4 meter uit de achtergevel
- lager dan 5m
- minder dan 50m2
- tegen de achter erfgrens aan die openbaar gebied is
- geen uitrit

Bouwwerk mag gebouwd worden als het bouwplan past binnen de regels op het gebied van RO (zie bestemmingsplan)

De verbouwing is vergunningsplichtig als er welstandseisen zijn; daarvoor moet je de welstandsnota van de gemeente bekijken of bij de gemeente informeren. Indien er geen welstandseisen zijn, is alleen voldoen aan het bestemmingsplan voldoende en is er geen vergunning nodig.

Als het om erf- of perceelafscheidingen gaat; daarvoor gelden eveneens vergunningsverplichtingen. Echter dat is voor een deel ook vastgelegd in het bestemmingsplan. Hoogte van 2 meter of meer is meestal vergunningsplichtig.
Zover was ik dus ook en vandaar mijn vraag: Hoe los ik dit op? Schutting verhogen? Hoe? Of andere oplossingen?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Zover was ik dus ook en vandaar mijn vraag: Hoe los ik dit op? Schutting verhogen? Hoe? Of andere oplossingen?
Als het echt onvermijdelijk is zou ik een houten gevelafwerking (ceder bv) vragen, en toelaten dat het op de erfgrens komt als gemeenschappelijke muur op voorwaarde dat hij de kosten volledig betaalt, ook van de afwerking.
Dat kan je inzetten in je gesprek.

Maar eerlijk, het zou me zeer sterk verwonderen dat hij dat mag zetten met een muur van 3m over de volle lengte van de tuin.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Paar mooie leibomen of klimplanten tegen aan met een leuke begroeiing er onder, dan wordt het een mooie groene strook in plaats van een lelijke houten schutting.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:48
Bron?
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:49:
[...]

Dat zou ik niet doen, want zoals @Verwijderd al aangeeft klopt het simpelweg niet. Een haag moet je op 0,5m van de erfgrens planten als je geen toestemming van de buren hebt. Een schutting of muur, tuinhuisje mag je gewoon tegen de erfgrens op eigen grond neerzetten.

Enige waar je een punt van kan maken is de lengte. Zover ik weet is een tuinhuisje of bijgebouw oid slechts vergunningsvrij tot 3m hoog en xm lang. Dat is niet sowieso niet 11m. Je moet zoeken in het BW en in je lokale verordeningen.

Maar het mag dus wel tegen de erfgrens geplaatst worden.
Bron?
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:40:
[...]

Toestemming is ook niet ja of nee. Je mag niet continue nee zeggen, of nee ik vind het niet fijn dat jij door mijn woning moet etc. Je mag wel nee zeggen op momenten dat het jou niet uitkomt of als jij het niet prettig vindt. Dat is situatie en context afhankelijk, maar dat discussieert zo moeilijk als je stellig iemand probeert te overtuigen dat een muur 0.5m van de erfgrens af moet. En daar zit je dus nog steeds fout.
Waar staat dat buurman door het huis van TS moet?

Veel tegenstrijdige "waarheden"..
@Punkrocker ik hoop niet dat je je acties alleen maar laat afhangen van de adviezen hier?

• htca
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Wat wil je nu? Wil je de verbouwing tegenhouden met alles wat mogelijk is? Of wil je de situatie accepteren en een invulling geven aan de muur als hij er staat?

Als je de verbouwing wilt tegengaan, zul je nu moeten acteren en checken of eea volgens de wet en het bestemmingsplan mag. Ik ben niet zeker of de verbouwing als erfafscheiding moet/mag worden gerekend (als ik het zo bekijk zou het ook een soort veranda kunnen zijn/worden). Maar daarvoor zul je moeten googlen.

Als je forceert dat hij de fundering van zijn uitbouw op zijn erf moet opbouwen, zou ik als buurman niet erg genegen zijn om iets aan mijn muur te laten bevestigen door jou. Je zet maar een schutting op jouw gedeelte, zou ik denken. Andersom als je er samen uitkomt, kun je misschien wel tot een betere invulling komen.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Veel tegenstrijdige "waarheden"..
@Punkrocker ik hoop niet dat je je acties alleen maar laat afhangen van de adviezen hier?
Haha. Nee, daarvoor kom ik al te lang op GOT :+
htca schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:02:
[...]

Wat wil je nu? Wil je de verbouwing tegenhouden met alles wat mogelijk is? Of wil je de situatie accepteren en een invulling geven aan de muur als hij er staat?

Als je de verbouwing wilt tegengaan, zul je nu moeten acteren en checken of eea volgens de wet en het bestemmingsplan mag. Ik ben niet zeker of de verbouwing als erfafscheiding moet/mag worden gerekend (als ik het zo bekijk zou het ook een soort veranda kunnen zijn/worden). Maar daarvoor zul je moeten googlen.

Als je forceert dat hij de fundering van zijn uitbouw op zijn erf moet opbouwen, zou ik als buurman niet erg genegen zijn om iets aan mijn muur te laten bevestigen door jou. Je zet maar een schutting op jouw gedeelte, zou ik denken. Andersom als je er samen uitkomt, kun je misschien wel tot een betere invulling komen.
Ik denk niet dat ik het tegen kan houden. Heb het wel benoemd omdat er vaak goede tips langskomen hier. Maar zoals vaak vliegen we hier ook wel eens uit de bocht. :P

Ben nu nog gefrustreerd maar weet dat ik met onderhandelen verder kan komen dan met de hakken in het zand. Maar ik wil dus wél weten wat hij allemaal kan maken en wat ik nog voor rechten over heb.

Maar vooral dus: Hoe kan ik die muur het beste camoufleren? Liefst met zo min mogelijk extra (onvoorziene!) kosten.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Volgens mij snap je de betekenis van letterlijk niet en zou je wat minder binair moeten denken.
Denk je aan een homoniem of synoniem .. want ik vertaal je "stelling" naar een real life situatie en dat is dan binair ?
Als jij aan jouw zijde iets neerplempt dat onderhoud bemoeilijkt of onmogelijk maakt is dat het probleem van de buurman, een muur heeft doorgaans vrij weinig onderhoud nodig aan de achterzijde en als je die tegen een erfgrens zet is het verstandig daar rekening mee te houden bij het type muur.....Beide hebben evenveel recht om iets tegen de erfgrens te plaatsen binnen der kaders van de wet. Als je daarmee onderhoud bemoeilijkt dan is het zo. Als onderhoud echter mogelijk is en benodigd dan kun je niet zo maar NEIN roepen.
Dat jij kiest voor materiaal x is jou keuze, ik ga niet jou muur "onderhouden" zodat mijn klimop niet op jou muur worteld. .. enzv. en een storm kan veel schade doen, net zoals dat de metselaar goed werk levert.
ik ben niet stellig dat het 0,5m af moet maar ik vind niet dat je een recht om kan zetten naar een plicht zo van ik moet het op / of tegen de erfgrens plaatsten

en ik wil mijn huis verkoopbaar houden.. en dat word lastig met een 3m hoge muur van 10m lang.. niemand wil gevangenis gevoel hebben.

Tja vanalles

• BastaRhymez
  • Niet online
Aparte uitbouw die de buurman gaat nemen...

Weet je ook waar hij het voor gaat gebruiken?
Lijkt mij enigszins raar om een "uitbouw" (is meer een lange gang / tunnel) te creëren van 10 a 11 meter lang en "maar" 2,5 tot 3 meter breed.

Weet je ook zeker dat de muur 3,00 meter hoog gaat worden?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bron van 0,5m dit is geen "exact" maar eerder ruimte genoeg om onderhoud te plegen vanaf eigen grond.. bron is uit Burgelijk wetboek c.q een afgeleide (artikel) kan het nu 1,2,3 niet terugvinden.

Maar dit geld alleen voor (hout/steen) schutting niet voor bouw-werk en/of groen op de erfgrens als ik het goed heb.

Tja vanalles

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-12 18:07
Misschien gaat hij een bowlingbaan aan huis bouwen ;)

Als het een normale uitbouw was, dan zou ik daar geen problemen mee hebben, maar dit belemmerd het uitzicht en zonlicht. Zelf zou ik hier niet mee akkoord gaan.

• htca
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:16:
[...]

Haha. Nee, daarvoor kom ik al te lang op GOT :+

[...]

Maar vooral dus: Hoe kan ik die muur het beste camoufleren? Liefst met zo min mogelijk extra (onvoorziene!) kosten.
Ik zou even wachten, het plan van de buurman is de embryonale fase misschien net ontgroeid. Ik zou vooral vragen dat hij de muur netjes afwerkt aan jouw zijde en daarna even afwachten hoe eea eruit ziet.

Goedkoop is een houtenschutting
Wil je snel groen, dan heb je van die schermen waar al hedera doorheen zit en al een bepaalde hoogte heeft (let op hedera is net onkruid en groeit als kool)

Ik zou er vooral voor gaan om een schutting/camouflage te gebruiken die jij/jullie zouden willen zien. Ik moet er zelf niet aan denken, maar je kunt ook van die bedrukte doeken/foto's gebruiken.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Punkrocker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:16:
Ik denk niet dat ik het tegen kan houden. Heb het wel benoemd omdat er vaak goede tips langskomen hier. Maar zoals vaak vliegen we hier ook wel eens uit de bocht. :P
Niet met zo'n instelling nee..... beetje klagen op internet is makkelijk, maar concreet wat doen zoals bij de gemeente langsgaan is blijkbaar teveel.

• stresstak
  • Niet online
Let er tevens op dat de afwatering naar zijn terrein gaat gebeuren, zodat bij een toekomstige verstopping van de regenpijpen het water niet tussen jouw schutting en zijn muur klettert. En daarmee jouw schutting zal doen verrotten op den duur.

• RedDragon17
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-12 11:23
Tip van iemand die exact hetzelfde juist aan de hand heeft gehad :

Zorg dat je , wanneer je aan de koffie gaat met de buurman duidelijk maakt dat je alles in dezelfde staat terug wil in je tuin ( niet dat ze je tuin overhoop halen met het maken van hun fundering en vervolgens niets meer terug in orde maken )
Maak vantevoren foto's van de achtergevel, zodat dat wanneer er scheuren ontstaan door lomp sloopwerk van de bouwers jij duidelijkheid hebt wie daarvoor aansprakelijk is.

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk op papier staat hiervan..

• stresstak
  • Niet online
Yowzawood schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:26:
[...]
.. beetje klagen op internet is makkelijk, maar concreet wat doen zoals bij de gemeente langsgaan is blijkbaar teveel.
Het is niet per se een klacht maar een vraag om advies wat te doen met de schutting.

Overigens kan vragen en klagen op internet de hele dag, maar moet je bij gemeentes veelal afspraken maken en bellen, mailen en vaker terug komen.

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

htca schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Ik zou even wachten, het plan van de buurman is de embryonale fase misschien net ontgroeid. Ik zou vooral vragen dat hij de muur netjes afwerkt aan jouw zijde en daarna even afwachten hoe eea eruit ziet.

Goedkoop is een houtenschutting
Wil je snel groen, dan heb je van die schermen waar al hedera doorheen zit en al een bepaalde hoogte heeft (let op hedera is net onkruid en groeit als kool)

Ik zou er vooral voor gaan om een schutting/camouflage te gebruiken die jij/jullie zouden willen zien. Ik moet er zelf niet aan denken, maar je kunt ook van die bedrukte doeken/foto's gebruiken.
Aanvullend hierop: je kan als de buurman zijn plannen uitlegt gelijk vragen hoe de muur eruit komt zien (wat voor stenen, welke kleur, welke voeg etc) en direct vragen of hij er mee akkoord gaat als jij dingen aan zijn muur wilt bevestigen indien dat nodig is om de muur de verbergen/camoufleren.
En uit ervaring vergt hedera redelijk veel onderhoud en een grote groencontainer!

• noppus
  • Laatst online: 11:22
BastaRhymez schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:22:
Aparte uitbouw die de buurman gaat nemen...

Weet je ook waar hij het voor gaat gebruiken?
Lijkt mij enigszins raar om een "uitbouw" (is meer een lange gang / tunnel) te creëren van 10 a 11 meter lang en "maar" 2,5 tot 3 meter breed.

Weet je ook zeker dat de muur 3,00 meter hoog gaat worden?
Dit kan nog wel van belang zijn. Bij een bouwwerk (gedeeltelijk) verder dan 4 meter van het hoofdgebouw, en dat is hier het geval, moet er sprake zijn van ondergeschikt gebruik. Dit betekent geen serre of bijkeuken of zo, maar alleen berging/garage/plantenkas en dergelijke.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zou toch in overleg met de buurman gaan en het zover zien te krijgen dat jij aan jouw kant de muur voor jouw "plezier" mag gebruiken?

- Verven in een kleur die je zou willen
- Planten en andere decoratie er tegenaan
- Mogelijk iets van een overkapping/zitje creëren waarbij de muur als beschutting/balkdrager van dienst kan zijn
- enz enz.

Ik neem aan dat de buurman graag zou willen dat er aan jouw zijde de buitenmuur opgemetseld en gevoegd kan worden. Dus maak van de nood een deugd en maak die muur de "jouwe" ;)

Natuurlijk alleen maar als er v.w.b. bouwen geen restricties voor de buurman zijn.

Testing, one, two ...

• Ligone
  • Laatst online: 07:33

Ligone

Moeha!

Yowzawood schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Niet met zo'n instelling nee..... beetje klagen op internet is makkelijk, maar concreet wat doen zoals bij de gemeente langsgaan is blijkbaar teveel.
Idd, ik zou het zelf ook nooit zomaar accepteren dat er over de ganse lengte een muur van 3m komt. Zeker als het zonlicht een probleem wordt. Dit zorgt trouwens voor waardevermindering van de woning.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:39:
[...]
Idd, ik zou het zelf ook nooit zomaar accepteren dat er over de ganse lengte een muur van 3m komt. Zeker als het zonlicht een probleem wordt. Dit zorgt trouwens voor waardevermindering van de woning.
En wat als de buren een paar hoge bomen midden in hun tuin hebben staan, dan heb je die zon evenmin?

Testing, one, two ...

• Ligone
  • Laatst online: 07:33

Ligone

Moeha!

hardware-lover schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:41:
[...]

En wat als de buren een paar hoge bomen midden in hun tuin hebben staan, dan heb je die zon evenmin?
Raar vergelijk, Bomen is een volledig andere kwestie: Als ze er al staan als je iets koopt dan weet je dat op voorhand en bomen kan je snoeien, een muur niet.

• rimave
Zo met tekening wordt het wel een ander verhaal. Ik ga er vanuit dat de buurman een overkapping bouwt (gezien de rare afmetingen), dus als dan de zon links van de tekening zit heb jij geen zon meer in de tuin. Althans een stuk minder. Is niet in overleg met de buurman de aanbouw een paar meter korter te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door rimave op 09-07-2019 14:48 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:47:
[...]
Raar vergelijk, Bomen is een volledig andere kwestie: Als ze er al staan als je iets koopt dan weet je dat op voorhand en bomen kan je snoeien, een muur niet.
En als ze nieuw en klein worden aangeplant door je buurman, dan kom je er later alsnog mee te zitten. Het gaat misschien niet zo plotsklaps als een muur, maar het kan je net zoveel, zo niet meer, aan direct zonlicht kosten dan een muur van 3 meter hoog? En je buurman bepaalt het snoeibeleid, niet jij?

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 09-07-2019 14:53 ]

Testing, one, two ...

Pagina: 1 2 Laatste