ZieMaar! schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:13:
[...]
Jij maakt je er wel erg makkelijk van af. Je argumenten voor komen niet veel verder dan ‘niets mis mee’ en daarmee probeer je alle argumenten die bijvoorbeeld dat slecht werkgeverschap van tafel te vegen zonder inhoudelijk te reageren (maar het nog wel even naar het belachelijke door te trekken).
Denk jij dat een bonus inderdaad de beste investering is die een werkgever kan doen irt verzuimreductie? Veel mensen hier denken van niet, dus die hebben het over slecht werkgeverschap, omdat ze vinden dat het beter kan. Dat wordt ook goed onderbouwd. Misschien kan je daar op ingaan? Dat werkt in de discussie misschien beter?
Ik weet niet of het de beste investering is, maar zoals ik al eerder zei, op die manier kan je wel voorkomen dat mensen zich bij drie keer hoesten al ziek melden. Ik vind eerder de argumenten tegen nogal slecht.
Ik zie argumenten voorbij komen als:
"Op deze manier gaan mensen die doodziek zijn naar het werk en steken daarmee een heleboel collega's aan". - ik ben hier al eerder op in gegaan. Ik zie dit in de praktijk zelden gebeuren en vraag me af of dit soort uitspraken echt op ervaring is gebaseerd, of voornamelijk hypothetisch is. Nogmaals: als je echt zo ziek bent dat je niet kan werken, heb je toch wel andere dingen aan je hoofd dan een paar tientjes die je misloopt en die sowieso niet bij je salaris horen?
"Je bent slecht werkgever als de mensen niet gemotiveerd zijn om naar het werk te komen wanneer ze niet fit zijn". - Ook dat is in mijn ogen onzin. In deze situatie ga je van een ideale werknemer uit die altijd eerlijk en integer handelt. En dat een werknemer die zich ziek meldt ook daadwerkelijk ziek is. Dat is nogal een naïeve gedachte. Ik heb in de afgelopen 15 jaar bij verschilllende organisaties en bedrijven gewerkt en de praktijk is een stuk weerbarstiger.
"Mensen kunnen er niks aan doen wanneer ze ziek zijn" - Dat klopt, maar mensen kunnen er wél wat aan doen wanneer ze in het geval van een lichte hoofdpijn al besluiten om een paar dagen niet te gaan werken. Dat is een keuze. Als je echt ziek bent is het zuur, maar daar kan je werkgever net zo min iets aan doen als jij.
"Mensen worden gestraft omdat ze ziek zijn" - Nee, ze worden niet gestraft. Ze lopen een bonus mis. Als ik geen lot koop voor de postcodeloterij en de kanjer valt op mijn straat, dan loop ik een prijs mis. Dan word ik niet "gestraft" voor het feit dat ik niet mee doe. Het feit dat sommige mensen dit wel zo zien is meteen ook het business model achter het succes van de postcodeloterij.
Het is door de bank genomen een simpele rekensom: een werknemer die minder vaak ziek is maakt meer uren en is daarmee nuttiger voor de baas. Ik vind het helemaal niet raar wanneer zo iemand een extra'tje krijgt. Zo werkt het toch ook wanneer je op ZZP-basis werkt? Dat is toch ook de reden dat een 40-urige werkweek beter wordt betaald dan een 36-urige werkweek? Je levert simpelweg meer arbeid en wordt daar extra voor beloond.
Natuurlijk zullen er op bovenstaande paragraaf uitzonderingen zijn. Een collega die er altijd is en niks uitspookt. Net zoals er ook mensen zijn die hun hele leven lang verstokt roker zijn en 102 worden.
Er zijn natuurlijk ook andere manieren van verzuimreductie. Zaken als sporten en gezond eten aanmoedigen is niks mis mee. Het 'probleem' met dit soort maatregelen is dat je je werknemers 'slechts' gezonder maakt. Mensen die een off-day hebben, geen zin hebben om te werken en vervolgens de baas bellen dat ze ziek zijn trek je hiermee niet over de streep.
Dan nu een tegenvraag: wat zou jij als werkgever doen aan het probleem dat sommige mensen zich wel erg makkelijk ziekmelden, terwijl hun goedwillende collega's in een vergelijkbare situatie gewoon naar kantoor komen?