Evertt schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:55:
[...]
Dit is jaren zo dat werknemers door worden betaald. Dat is een goede regeling moeten ze niet afschaffen jij zelf kan hier later ook mee te krijgen.
Het gaat mij niet om mij zelf meld mij vrij weinig ziek.
Het gaat mij om als je wat krijg of een ongeluk krijgt. Dan wordt je gewoon gestraft omdat je dan geen recht heb op een bonus.
Ziek zijn daar kan je niks aan doen. En wat zal er gebeuren als je ziek ben of iemand anders en daardoor een ongeluk gebeurd. Het gaat niet om een een kantoor baan maar om een monteur functie.
Ik ben het met je eens: doorbetaald krijgen terwijl je ziek bent is een goede regeling.
Dat het nog geen regeling is dat mensen die zich niet ziek melden en gewoon fulltime werken extra te belonen zou ook een prima regeling kunnen zijn.
Je wordt NIET gestraft omdat je ziek bent of een ongeluk krijgt, maar je wordt BELOOND omdat je fulltime aanwezig bent geweest. Dat je beloond wordt omdat je fulltime hebt gewerkt betekent niet dat je gestraft wordt als je dat niet was, want ik kan mij niet voorstellen dat er ergens bij je werkgever staat dat 'iemand die de punten niet haalt wordt gekort op zijn salaris'.
Misschien dat werknemers zich dan toch geroepen voelen om zich op zaterdag nacht niet helemaal vol te gooien met drank, zodat ze zich maandag ziek melden vanwege een kater. Misschien dat persoon X met overwicht en maandelijks een paar mindere dagen zich dan geroepen voelt om dan toch maar gezonder te gaan leven.
En die chronische zieke die je noemt: die wordt door de maatschappij/werkgever gewoon doorbetaald als hij/zij ziek is, ook al is hij/zij bijvoorbeeld minimaal 1 dag per week ziek. Hij/zij wordt dan nog gewoon voor 100% standaard elke maand uitbetaald in plaats van 95% aangezien hij/zij bijvoorbeeld maandelijks maximaal 95% van de uren dat hij/zij zou moeten werken werkt omdat hij/zij minimaal 5% ziek is.
Ik kan mij niet druk maken om dit topic, maar wel om de doetjes tijd waarin we leven waarin we alles maar meteen als 'oneerlijk' gaan beschouwen

ZieMaar! schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:12:
[...]
Ik vind het oneerlijk dat mensen die op 80% functioneren ook nog een bonus krijgen, terwijl ik altijd op 100% functioneer

.
Als je het hebt over mensen die zich met een klein verkoudheidje (of erger nog, een verkoudje bij hun kind, dan meld je je niet ziek, dan neem je maar verlof) ziek melden, dan helemaal mee eens. Maar vergeet ook niet dat je ook gewoon echte griep kan krijgen (die variant met 4 dagen rillend van de koorts in bed), een niersteen oid. Allemaal dingen waarmee je echt niet kan werken, en die je (grotendeels) gewoon overkomen.
Tja, voor mij in het onderwijs is het heel simpel:
- meld ik mij ziek dan worden mijn leerlingen verdeeld en werken ze de hele dag uit hun boek, tekenen ze wat, etc. Al met al een rendement voor de leerlingen van maximaal 10%
Alleen al het feit dat ik aanwezig ben en ze rustig in de klas zitten betekent al zeker 30% rendement. Als ik dan ook nog eens voor 80% functioneer en ik dus niet leerlingen individueel aandacht kan/ga geven dan zal het rendement nog steeds iets van 80% zijn.
Dus ja, ik ben gewoon aanwezig.
Daarnaast hebben we gewoon bij de meeste beroepen dat je betaald krijgt per werkuur... De een doet in een uur meer werk dan de ander, dat is nou eenmaal hoe het systeem voor ons allen werkt...
[
Voor 24% gewijzigd door
President op 29-06-2019 15:10
]