Mijn zuinige server is recent overleden, iets op het moederbord of de processor (AM1 set) deed het niet meer.
Nu ben ik als 'oplossing' uitgekomen op het hergebruik van andere oude hardware. Deze wil ik nog een jaar of vier à vijf draaiende houden.
Onderstaand lijstje vertelt wat er nu in zit:
- Asus F2A85-M LE
- AMD A10-5800
- Oudere processorkoeler van coolermaster (ca. 7 jaar oud)
- 2x 4GB 1866MHz RAM Kingston (dacht ik)
- Intel 330 SSD (180GB) als boot / OS schijf
- Toshiba 3TB schijf vol met meuk als netwerkschijf (read-only op het netwerk)
- WD blue 1TB schijf vol met meuk als netwerkschijf (read-only op het netwerk)
- Samsung DVD-RW drive voor die paar DVD's die we nog hebben + branden CD's voor mijn retro meuk
- OCZ Fatal1ty 550W (nogal zwaar voor deze PC)
- Kast van Cooler master (ik dacht de K280, anders lijkt-ie er wel heel erg op)
Het verbaast me dat deze setup 'maar' 43 watt gebruikt in idle. Onder load van Windows starten 110W+.
Volgende stap: koeling / airflow aanpakken.
Ik gebruik een oudere koeler op de processor (ik dacht Cooler Master), niet heel bijzonder maar afdoende:
- CU heatpipes welke onderop tegen de processor aan rusten. AL koelblok daaromheen.
- koelribben van AL
- verse koelpasta (2 weken geleden gesmeerd)
- 2x 120mm fan (push-pull) en de fans zijn duidelijk versleten.
Nu wil ik de versleten fans vervangen door 2x Noctua NF-F12 PWM. Lekker stil en flinke luchtopbrengst.
Maar voor ik dat doe: Kan zo'n op heatpipes gebaserde koele "verslijten"? Het vocht uit de heatpipes verdampen of zo? Niet eerde van gehoord, maar heb me er nooit op toegelegd dit te onderzoeken.
Ook heb ik zitten kijken naar een pakketje Arctic P12 PWM (5st) om er 3 links en rechts in de kast te monteren waar andere fans aan het overlijden zijn. Deze wil ik op 7v laten draaien om het geluid te beperken.
Niemand lijkt een review over deze (vrij goedkope) fans te hebben geschreven. Kan iemand mij vertellen of ik hier heel zwaar spijt van ga krijgen? Zo ja: adviezen voor fans die net te duur zijn, maar op 7v wèl stil?
Verder ga ik de voeding vervangen door deze:
be quiet! Pure Power 11 400W (80+ gold). Deze zal niet helpen de lucht uit de kast te zuigen: zuigt lucht op vanaf de onderzijde van de kast en blaast deze weer recht naar buiten. Liefst had ik een 250W gold voeding, maar dat lijkt een utopie... of zijn die er wel?
Dan tot slot nog een vraag over de plaatsing en snelheid van de fans:
- één fan voorin, bij de HDD's @ 7v; air in
- Beide CPU fans op de mobo connectoren bovenin, snelheid via uefi/bios geregeld; richting mobo backplate blazend
- één fan achterin, bij de mobo backplate @ 7v; air out; in lijn met processorkoelers
- één fan in het zijpaneel @ 7v; air out (aan de andere kant is deze misschien niet eens nodig)
Bovenin bij de 5,25 vakjes zit enkel een DVD-RW dus daar wordt 'natuurlijk' lucht naar binnen gepompt.
Mocht de situatie het toelaten zal ik de air out fans op 5v zetten.
Heeft iemand hier nog tips?
Nu ben ik als 'oplossing' uitgekomen op het hergebruik van andere oude hardware. Deze wil ik nog een jaar of vier à vijf draaiende houden.
Onderstaand lijstje vertelt wat er nu in zit:
- Asus F2A85-M LE
- AMD A10-5800
- Oudere processorkoeler van coolermaster (ca. 7 jaar oud)
- 2x 4GB 1866MHz RAM Kingston (dacht ik)
- Intel 330 SSD (180GB) als boot / OS schijf
- Toshiba 3TB schijf vol met meuk als netwerkschijf (read-only op het netwerk)
- WD blue 1TB schijf vol met meuk als netwerkschijf (read-only op het netwerk)
- Samsung DVD-RW drive voor die paar DVD's die we nog hebben + branden CD's voor mijn retro meuk
- OCZ Fatal1ty 550W (nogal zwaar voor deze PC)
- Kast van Cooler master (ik dacht de K280, anders lijkt-ie er wel heel erg op)
Het verbaast me dat deze setup 'maar' 43 watt gebruikt in idle. Onder load van Windows starten 110W+.
Volgende stap: koeling / airflow aanpakken.
Ik gebruik een oudere koeler op de processor (ik dacht Cooler Master), niet heel bijzonder maar afdoende:
- CU heatpipes welke onderop tegen de processor aan rusten. AL koelblok daaromheen.
- koelribben van AL
- verse koelpasta (2 weken geleden gesmeerd)
- 2x 120mm fan (push-pull) en de fans zijn duidelijk versleten.
Nu wil ik de versleten fans vervangen door 2x Noctua NF-F12 PWM. Lekker stil en flinke luchtopbrengst.
Maar voor ik dat doe: Kan zo'n op heatpipes gebaserde koele "verslijten"? Het vocht uit de heatpipes verdampen of zo? Niet eerde van gehoord, maar heb me er nooit op toegelegd dit te onderzoeken.
Ook heb ik zitten kijken naar een pakketje Arctic P12 PWM (5st) om er 3 links en rechts in de kast te monteren waar andere fans aan het overlijden zijn. Deze wil ik op 7v laten draaien om het geluid te beperken.
Niemand lijkt een review over deze (vrij goedkope) fans te hebben geschreven. Kan iemand mij vertellen of ik hier heel zwaar spijt van ga krijgen? Zo ja: adviezen voor fans die net te duur zijn, maar op 7v wèl stil?
Verder ga ik de voeding vervangen door deze:
be quiet! Pure Power 11 400W (80+ gold). Deze zal niet helpen de lucht uit de kast te zuigen: zuigt lucht op vanaf de onderzijde van de kast en blaast deze weer recht naar buiten. Liefst had ik een 250W gold voeding, maar dat lijkt een utopie... of zijn die er wel?
Dan tot slot nog een vraag over de plaatsing en snelheid van de fans:
- één fan voorin, bij de HDD's @ 7v; air in
- Beide CPU fans op de mobo connectoren bovenin, snelheid via uefi/bios geregeld; richting mobo backplate blazend
- één fan achterin, bij de mobo backplate @ 7v; air out; in lijn met processorkoelers
- één fan in het zijpaneel @ 7v; air out (aan de andere kant is deze misschien niet eens nodig)
Bovenin bij de 5,25 vakjes zit enkel een DVD-RW dus daar wordt 'natuurlijk' lucht naar binnen gepompt.
Mocht de situatie het toelaten zal ik de air out fans op 5v zetten.
Heeft iemand hier nog tips?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS