• Kakulukia
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-01 23:02
Hallo,

Ik had bij de Rijksoverheid gesolliciteerd voor een ict functie met een traineeship constructie. Ik heb inmiddels het arbeidsvoorwaardengesprek en assessment gehad. Gisteren kreeg ik de functieaanbieiding per mail binnen en tot mijn GROTE verbazing is er een terugbetalingsverplichting clausule in opgenomen met een bedrag van 15000 euro....
Dit bedrag zou bij in uitdiensttreding binnen 3 - 4 jaar terugbetaald moeten worden (zie tekst onderin)

Nu ben ik optimistisch over de functie en de traineeship maar dit bedrag verbaasd me wel. Ik heb destijds voor mn huidige werkgever een opleiding gevolgd en deze was in de orde grootte van 3000 euro en een termijn van 1 jaar.

Mijn vraag;
wat vinden jullie hiervan? Is dit bedrag niet een beetje aan de hoge kant? En wat vinden jullie van de termijn die ze hanteren (1 jaar traineeship + 3 jaar erna)?

Bij voortijdig beeindigen van het traineeship of indien u ontslag neemt of krijgt binnen drie jaar na het afronden
van het traineeship, is een terugbetalingsverplichting ter hoogte van € 15.000,00 van toepassing van de
scholingskosten. De terugbetalingsverplichting is als volgt:
Bij een ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, waaronder onvoldoende
studieresultaten gedurende het traineeship, moet u de volledige scholingskosten terug betalen.
Indien u het traineeship met succes hebt afgerond en bent aangesteld in vaste dienst van het Rijk, moet u
bij ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, de scholingskosten terug betalen. Het te
betalen bedrag wordt in 36 maanden afgebouwd. Dit betekent dat de terug te betalen scholingskosten
worden verminderd met 1/36 deel per maand vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand
waarin het traineeship met voldoende resultaat is afgerond.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Dus als jij net 1 maand bezig bent met je traineeship en je gaat weg, moet je al 15k betalen? Lekkere regeling zeg.

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik zou heel gauw deze wurgconstructie laten doorstrepen.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:59
Hangt een beetje van de traineeship, functie en salarishoogte af.

Als jij na 1 jaar een goedbetaalde functie hebt en een aantal waardevolle certificaten waar je de rest van je carrière ook wat aan hebt dan kan dit het prima waard zijn.

[Voor 58% gewijzigd door Rmg op 27-06-2019 09:13]

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 14:40
Eigen schuld is ook zo een lekker vaag begrip...

Daarnaast is 4 jaar wel erg lang, als het om wat voor reden dan ook niet meer verder wilt, zit je eigenlijk vast. Ik ben blij dat over een paar maanden mijn terugbetalingsregeling van 3 jaar afloopt, want ik wil ook weg (eigenlijk al een jaar dat ik er mee speel), maar nu is het gewoon nog zonde van het geld (ook omdat het een jaarlijkse i.p.v. maandelijkse afbouw is en een hoger initieel bedrag was). En dat terwijl toen ik begon ook heel positief was over functie en traineeship.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:18

LankHoar

Langharig tuig

Vooral dit zou mij zorgen baren:
Bij voortijdig beeindigen van het traineeship of indien u ontslag neemt of krijgt binnen drie jaar na het afronden
van het traineeship, is een terugbetalingsverplichting ter hoogte van € 15.000,00 van toepassing van de
scholingskosten.
Stel je word ontslagen, om eender welke reden (nieuwe manager die je niet mag, reorganisatie, etc.), dan mag je even 15k neertellen. Ik weet niet hoe je er financieel voor staat, maar ik zou zoiets als dit nooit tekenen. Dat word terug naar de onderhandel tafel of gewoon een dikke no-go. 15k is een flink risico en ik vind het risicio inderdaat voor een buiten proportioneel groot deel aan de kant van jouw gelegd.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pizza_Boom schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:07:
Dus als jij net 1 maand bezig bent met je traineeship en je gaat weg, moet je al 15k betalen? Lekkere regeling zeg.
Na het behalen van

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Transportman
  • Laatst online: 14:40
Nee hoor, ook tijdens:
Bij een ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, waaronder onvoldoende
studieresultaten gedurende het traineeship, moet u de volledige scholingskosten terug betalen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Transportman schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Nee hoor, ook tijdens:

[...]
Dat is als je resultaat te laag is, of zelf ontslag neemt. (naar alle waarschijnlijkheid zit je proeftijd er dan ook al op) Niet zo raar dat er dan kosten aan verbonden zijn, en dit is vooraf bekend gemaakt. verder als je er niet mee akkoord bent, sla je het aanbod af of onderhandel over deze regeling(weinig kans dat dit wordt aangepast)

Inschatting zal zijn dat TS er geen moeite mee moet hebben(behalen van deze cursus)

[Voor 8% gewijzigd door Hackus op 27-06-2019 09:25]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou eerst eens een specificatie vragen over hoe die 15.000 is opgebouwd. Op zich is het niet vreemd om een dergelijk studiekostenbeding te hebben, maar ik zou wel willen dat het een realistisch kostenplaatje is over daadwerkelijk gemaakte kosten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Anoniem: 604938

Vraag is wat je voor die 15k krijgt. Waarschijnlijk interne flut cursussen die buiten het bedrijf niet erkend worden. Niet doen dus.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:35
Heb ook zo'n studieregeling gehad voor m'n master, twv 28k voor een business school. Ging eruit voor einde studie naar nieuwe werkgever, deze heeft zonder met de ogen te knipperen de studieschuld betaald. Afbetalingsregeling ging daar verder: 4 x jaar x-bedrag per maand op salaris ingehouden zeg maar. Geen probleem, opleiding is het dubbel en dwars waard geweest.

Tis dubbel: als het alleen interne opleiding is en het levert je geen titels, diploma's of dat soort dingen op dan is het net zozeer investering van werkgever in jou, als van jou in werkgever. Dat helemaal voor jouw kosten laten komen vind ik best wel vreemd. Aan de andere kant: traineeship betekent waarschijnlijk dat je een aardige tijd wél salaris krijgt maar nog geen steek bijdraagt aan de organisatie.. dat is ook kostbaar en die investering wil men terugzien.

Vind dus niet per definitie iets wat je niet moet doen, je moet alleen wel even heel realistisch naar alle scenario's kijken en de impact per scenario bekijken. Stoppen tijdens traineeship en dan 15k moeten aftikken zo ik bijvoorbeeld vreemd vinden. Ook als ze jou ontslaan door bijvoorbeeld een reorganisatie (niet gerelateerd aan je functioneren) zou ik die kosten niet logisch vinden.

Succes in ieder geval!

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij de overheid is alles duur(der), dat zie je wel aan aanbestedingen ;)

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Vooral het ontslag krijgen 'door eigen toedoen' is dusdanig vaag dat ik dit absoluut niet zou willen tekenen. Dan kunnen ze het net zo draaien als ze willen zodat je even terug mag lappen. Nop.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:23
Een betalingsregeling voor het betalen van je studie lijkt mij redelijk, maar dan wel naar rato. Dus als je na 2 jaar en 11 maanden stopt dat dan inmiddels 35/36 deel van de kosten zijn vervallen.

En de regel dat de terugbetaling zelfs geldt als zij JOU ontslaan... nee, niet doen.

[Voor 34% gewijzigd door Divak op 27-06-2019 10:33]

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 24-12-2021
Kakulukia schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:05:
Mijn vraag;
wat vinden jullie hiervan? Is dit bedrag niet een beetje aan de hoge kant? En wat vinden jullie van de termijn die ze hanteren (1 jaar traineeship + 3 jaar erna)?
Als dat je vraag is, dan ja - de termijn is redelijk. Drie jaar commitment, met een afbouwende terugbetalingsverplichting van de studiekosting is markt-conform tot beter dan markt-conform.

De voorwaarden onder welke die verplichtingen opeisbaar zijn.... Mwa. Vooral ontslag voor afronding van de studie is mij een beetje gortig. Immers, jij wordt geworven voor die traineeship. En, als je die traineeship niet aankan, dan is dat een fout van recruitment, en niet zozeer die van jezelf. Ik weet ook niet zo goed of die eis ook echt hard en houdbaar is. Ik snap dat de overheid bepaalde risico's wil afdichten, maar dit is wel een beetje veel van het goede.

Mind you, de Rijksoverheid is in zijn geheel niet gebaat bij het ontbinden van het contract voor beëindigen van de traineeship. Los van die € 15.000 kost ze dat ook tijd en resources, en de mogelijkheid andere kandidaten de kans te geven deze traineeship te volgen. Maar dan nog.

Wellicht is het wel goed een memorandum te laten opstellen waaruit blijjkt dat diegene die je aanneemt je aan heeft genomen met het vertrouwen dat je de traineeship succesvol kan en zal doorlopen. Daarmee kun je achteraf wellicht wat ellende voorkomen....

• Snuurtje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-01 09:21
Heb dit ongeveer zo gehad bij mijn huidige werkgever. Wel alleen bij ontslag op eigen initiatief. Tot op zekere hoogte vind ik het redelijk. Als je je studie afgerond hebt zeker het hele bedrag. Als je met de studie bezig bent zou het bedrag naar rato de hoeveelheid afgerond moeten zijn. Ik heb dit geaccepteerd omdat ik toch wel 3 jaar van plan was te blijven en in de ICT andere werkgevers evt ook wel een studieschuld over willen nemen.

[Voor 6% gewijzigd door Snuurtje op 27-06-2019 11:12]

• FrankMennink
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17-12-2021
Volgens mij valt het wel mee. Als je er zeker van bent dat je de traineeship kunt voltooien zou ik me hier niet zo druk over maken.
Indien u het traineeship met succes hebt afgerond en bent aangesteld in vaste dienst van het Rijk, moet u
bij ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, de scholingskosten terug betalen. Het te
betalen bedrag wordt in 36 maanden afgebouwd. Dit betekent dat de terug te betalen scholingskosten
worden verminderd met 1/36 deel per maand vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand
waarin het traineeship met voldoende resultaat is afgerond.
Ten eerste gaat deze bepaling alleen op als je zelf ontslag aanvraagt of omdat je ontslag krijgt vanwege een ernstige fout die je zelf hebt veroorzaakt (dat versta ik in ieder geval onder eigen schuld of toedoen). Een reorganisatie waar NiGeLaToR het over heeft zal dus niet leiden tot het moeten terugbetalen van de scholingskosten. Daarnaast wordt ook vermeld dat de kosten per maand worden verminderd na het behalen van de traineeship, dus als jij na 2,5 jaar besluit om weg te gaan is het resterende bedrag 2500.

Het komt op mij over als een eerlijke bepaling, zij moeten toch een investering in jou doen en hiermee hebben ze een garantie dat de investering niet wordt benut door een ander bedrijf zonder dat zij er iets voor terug krijgen. Het enige waar ik schriftelijke opheldering over zou vragen is hun definitie van eigen schuld of toedoen, dit is vrij vaag en ruim interpreteerbaar. Als ze daar duidelijker over kunnen zijn zou ik er persoonlijk geen problemen mee hebben dit te tekenen.

[Voor 0% gewijzigd door FrankMennink op 27-06-2019 15:28. Reden: Typo]

• Fulgora
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14:56
Hoe 'vast' is de periode dat het traineeship duurt? Stel dat je ziek wordt of dat de organisatie de planning van trainingen niet rond krijgt, kan het dan dat de traineeship langer duurt? De verschuldigde som begint immers pas te verminderen zodra het traineeship met succes is afgerond. Vier jaar is lang, als daar nog een paar jaar bijkomen vanwege uitgestelde examens/reorganisaties/zwangerschappen wordt het ondoenlijk.

Overigens was ik er na drie maanden bij de Rijksoverheid al achter dat die omgeving niks voor mij was. Kun je een dagje meelopen voordat je voor vier+ jaar commit?

• NSG
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13:06

NSG

Je weet niks!

Buiten het feit dat de 36 maanden pas ingaan ná het traineeship is dit niet uniek of buiten proportioneel hoog in de IT wereld. Ik kom zelf vrij recent van school af en heb meerdere van dit soort amortisatie overeenkomsten voor mijn neus gehad.

• TepelStreeltje
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:15

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

FrankMennink schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:17:
Volgens mij valt het wel mee. Als je er zeker van bent dat je de traineeship kunt voltooien zou ik me hier niet zo druk over maken.

[...]

Ten eerste gaat deze bepaling alleen op als je zelf ontslag aanvraagt of omdat je ontslag krijgt vanwege een ernstige fout die je zelf hebt veroorzaakt (dat versta ik in ieder geval onder eigen schuld of toedoen). Een reorganisatie waar NiGeLaToR het over heeft zal dus niet leiden tot het moeten terugbetalen van de scholingskosten. Daarnaast wordt ook vermeld dat de kosten per maand worden verminderd na het behalen van de traineeship, dus als jij na 2,5 jaar besluit om weg te gaan is het resterende bedrag 2500.

Het komt op mij over als een eerlijke bepaling, zij moeten toch een investring in jou doen en hiermee hebben ze een garantie dat de investering niet wordt benut door een ander bedrijf zonder dat zij er iets voor terug krijgen. Het enige waar ik schriftelijke opheldering over zou vragen is hun definitie van eigen schuld of toedoen, dit is vrij vaag en ruim interpreteerbaar. Als ze daar duidelijker over kunnen zijn zou ik er persoonlijk geen problemen mee hebben dit te tekenen.
precies dit.
Gewoon normaal opleidings contract.

Elke studie/training/cursus die je krijgt van je werkgever, heeft een contract met een periode. Ga je voor die periode weg bij het bedrijf, dan betaal je een deel van de opleiding terug.
Vind de regeling nog best netjes, 1/36 per maand er af. Vaak gezien dat het per jaar verminderd (stop je binnen een jaar, 100% betalen, na 1 jaar 66%, na 2 jaar 33% en na 3 jaar betaal je nog 0%).
Een organisatie wil gewoon zijn investering terug zien. Zo simpel is het gewoon.

Doe je best, verkloot het niet en wees blij dat een bedrijf potentie in je ziet en je (verder) wil opleiden!
Dat je er paar jaar aan vast zit, dat is als het goed is niet erg, want je wil daar toch werken/traineeship volgen? (zo niet, dan moet je het dus niet doen)

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vind het ook wat aan de hoge kant. Een afbouw constructie is bij dergelijke hoge bedragen logischer, puur bedoeld om niet te profiteren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• GuitarHero87
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14:50
Ik ben überhaupt niet te spreken over een terugbetalingsregeling. Uiteraard snap ik het, maar een medewerker gaat weg om verschillende redenen. Als je een ontevreden werknemer wilt houden omdat diegene anders een (groot) deel terug moet betalen, ben je mijn inziens verkeerd bezig. Als werkgever investeer ik liever in goede relaties en opleidingen, mocht een werkgever vertrekken, hoop ik dat daar in de toekomst nog iets moois uit kan komen dankzij goede ervaringen.

Gelukkig heb ik nog nooit zo'n regeling meegemaakt. Ik snap het vanuit financieel oogpunt van organisaties zeker, alleen de menselijke factor wordt hier nooit in meegenomen.

Mogelijk oplossing wanneer je eerder vertrekt en dus een (groot) deel terug moet betalen, dan is het altijd bespreekbaar bij een nieuwe werkgever of zij (een deel van) de kosten zelf kunnen betalen. Maar dan moet je wel van goede huize komen omdat te regelen.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:53
Hangt er een beetje van af, als dit een baan is van 100k bruto/jaar dan misschien.

Als dit echter een half netto jaarsalaris is zou ik daar nooit mee akkoord gaan.

Ik zou er sowieso een groot punt van maken als het eerste wat je ervan verneemt klaarblijkelijk in de (voorgestelde) arbeidsovereenkomst is. Dat is op zijn minst niet kies, en dat mogen ze horen ook.

PV

• Anoniem: 35872
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Krekatos schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:33:
Ik ben überhaupt niet te spreken over een terugbetalingsregeling. Uiteraard snap ik het, maar een medewerker gaat weg om verschillende redenen. Als je een ontevreden werknemer wilt houden omdat diegene anders een (groot) deel terug moet betalen, ben je mijn inziens verkeerd bezig. Als werkgever investeer ik liever in goede relaties en opleidingen, mocht een werkgever vertrekken, hoop ik dat daar in de toekomst nog iets moois uit kan komen dankzij goede ervaringen.

Gelukkig heb ik nog nooit zo'n regeling meegemaakt. Ik snap het vanuit financieel oogpunt van organisaties zeker, alleen de menselijke factor wordt hier nooit in meegenomen.

Mogelijk oplossing wanneer je eerder vertrekt en dus een (groot) deel terug moet betalen, dan is het altijd bespreekbaar bij een nieuwe werkgever of zij (een deel van) de kosten zelf kunnen betalen. Maar dan moet je wel van goede huize komen omdat te regelen.
Zo denkt een goede werkgever inderdaad..
Maarja in de praktijk (Zeker onderaan de ladder), waar men nog wel vaak job hopt voor een paar euro meer bij de buren willen de werkgevers wat centen van hun investering terug zien..
En of dat nu van de werknemer komt of van de nieuwe wergever maakt hun niets uit..

Ik heb het zelf ook gehad, HBO opleidings 100% betaald door werkgever, na 4 jaar weg gegaan en had nog 18 maanden open staan.. Aangezien mijn relatie met mijn werkgever zeer beroerd was nog wel het gesprek aan gegaan en aangegeven wat ik heb toegevoegd met mijn kennis en kunde (en ook de vele besparingen), moest ik toch nog ruim 3k aftikken bij mijn vertrek..
Maarja die 3k verdiende ik in een jaar wel weer terug bij mijn nieuwe werkgever..

Daarnaast ben ik nu heel huiverig voor het tekenen van opleidingscontractjes..
Bij mijn huidige werkgever nu 3-4 "dure" trainingen gevolgt van gemiddeld 3k per stuk zonder opleidings contract (meestal 12 maanden)..
Ze zwaaien er wel telkens mee vanuit HR, maar zolang het bedrijf vind dat ik de training nodig heb, dan is het hun risico qua investering. (ik vraag er namelijk niet om, het is hun mening dat ik op training "moet")
Ik ben mijn werkgever trouw zolang ik mij hier mij goed voel en ik doe het echt niet alleen om de centen.
Wanneer ik andere plannen heb zal ik ook serieus nee zeggen tegen een opleiding..
Het is een kwestie van wederzijds vertrouwen.. Mijn manager weet dat ik niet zomaar weg ga zolang hij mij goed blijft behandelen..

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:54
De grote vraag is wat is die training die je gaat krijgen. Als je training tarieven bekijkt zit je snel aan 750-1000 euro/dag. Als je dit ook daadwerkelijk krijgt, en het is je droom baan, dan vooral doen.

Als je na 10 Tweakers post lezen nog steeds twijfelt niet doen. Blijkbaar vind je de baan toch niet zo geweldig.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Amortisatieregelingen moet je eigenlijk altijd proberen te voorkomen en zeker beperken tot extern erkende opleidingen die voor je persoonlijk waarde vertegenwoordigen (een master, MBA, specifieke certificeringen, etc).

Een afgerond traineeship Rijksoverheid is exact 0 euro waard buiten de overheid. Het enige doel van deze regeling is je binden aan de organisatie. Dat is een oneigenlijk doel.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 25-01 22:38
We hebben maar deeltjes van informatie en er wordt weer lekker op z'n Tweakers gereageerd :+ Heerlijk...
Met de details die hier bekend zijn valt er geen oordeel over te vellen.

• mugen4u1987
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:51
Ik zou daar never nooit mee akkoord gaan.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SmurfLink schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:27:
Vooral het ontslag krijgen 'door eigen toedoen' is dusdanig vaag dat ik dit absoluut niet zou willen tekenen. Dan kunnen ze het net zo draaien als ze willen zodat je even terug mag lappen. Nop.
Dit is een vrij normale redenatie anders.
Stel dat TS de baan niet leuk meer vindt en besluit om er met de pet naar te gaan gooien, zich om de haverklap ziek melden, taken en opdrachten weigert of maar half uitvoert: dan wordt hij ontslagen door eigen toedoen. Wil je dat als werkgever dan ook nog eens belonen met een extra zak geld in de vorm van een gratis opleiding? :?

Ik zou me niet druk maken over die terugbetalingsregeling, zolang de geboden opleiding en baan maar leuk is, ook op de middellange termijn. Als je opgeleid gaat worden voor een baan waar je nu al je twijfels bij hebt: lekker laten lopen.
En de opleiding inderdaad ook buiten het bedrijf erkend wordt: wil je weg dan zal een werkgever die op zoek is naar iemand met die opleiding met wat geluk de opleidingskosten wel voor zijn rekening nemen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Oekiejoekie
  • Laatst online: 14:49
Ikc heb 15 jaar bij de rijksoverheid gewerkt. In theorie hadden wij ook een regeling met studieschulden, maar in de praktijk werd daar nooit gebruik van gemaakt. Al helemaal niet als je een overstap maakte binnen de (rijks)overheid, maar ik ken ook voorbeelden van mensen die aangaven verder te willen groeien buiten de overheid, die daarvoor een studie mochten volgen, en daarna ook geen studiekosten terug hoefde te betalen.

De enige gevallen die ik ken waarbij ze bij ons geind werden, dat waren echt de bewuste jobhoppers. En daar werden ze vaak overgenomen door de volgende werkgever.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:36:
[...]

Dit is een vrij normale redenatie anders.
Stel dat TS de baan niet leuk meer vindt en besluit om er met de pet naar te gaan gooien, zich om de haverklap ziek melden, taken en opdrachten weigert of maar half uitvoert: dan wordt hij ontslagen door eigen toedoen. Wil je dat als werkgever dan ook nog eens belonen met een extra zak geld in de vorm van een gratis opleiding? :?
Dat is allemaal vrij logisch ja. Maar is dat ook wat het juridisch zou betekenen? IANAL. Het lijkt me dat dit begrip uitgewerkt dient te zijn, anders kan de werkgever ook besluiten dat als de werknemer zijn zojuist bedachte kutklusjes niet wil doen het ook telt als eigen toedoen.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SmurfLink schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:55:
[...]

Dat is allemaal vrij logisch ja. Maar is dat ook wat het juridisch zou betekenen? IANAL. Het lijkt me dat dit begrip uitgewerkt dient te zijn, anders kan de werkgever ook besluiten dat als de werknemer zijn zojuist bedachte kutklusjes niet wil doen het ook telt als eigen toedoen.
Het een en ander valt natuurlijk binnen redelijke grenzen. Een keer een klus weigeren kan, dat zal geen reden voor ontslag zijn. Structureel lopen lanterfanten wordt een ander verhaal.
Er zal een dossier moeten liggen waaruit blijkt dat het ontslag terecht is, of er zal iets gebeurd moeten zijn waardoor ontslag op staande voet terecht is, anders zal de werkgever weinig kans maken in de rechtszaal (en zelfs riskeren dat hij nog een zak geld mee moet geven wegens onrechtmatig ontslag!).

Maar grijze gebieden zullen er altijd zijn. Daarom is een rechtsbijstandverzekering of vakbondslidmaatschap eigenlijk geen slecht idee :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:36
15k Euro vind ik geen kattepis, dat kan iemand echt in de problemen brengen.
Bovendien klinkt de functie 'trainee' mij in de oren dat TS onderaan de ladder ingeschaald wordt, en dan is 15k HELEMAAL veel.
Mocht hij een interim-directeur salaris opstrijken is het misschien andere koek, maar nu is het een constructie waarbij TS simpelweg niet KAN vertrekken binnen de eerste 3,5 jaar van het dienstverband.
Lekkere loden kogel aan je been.

Dus @Kakulukia, hoe zit dat met verhouding boete, startsalaris, en salaris na voltooiing opleiding.
Ook goed om te weten wat voor een soort opleiding het is, heb je er iets aan buiten de rijksoverheid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:18

LankHoar

Langharig tuig

TheBrut3 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:03:
We hebben maar deeltjes van informatie en er wordt weer lekker op z'n Tweakers gereageerd :+ Heerlijk...
Met de details die hier bekend zijn valt er geen oordeel over te vellen.
Bij ontslag moet je 15K euro overhandigen omdat je een traineeship hebt gevolgd waar je buiten het betreffende bedrijf bijzonder weinig aan hebt. Hoeveel meer info wil je om te weten dat dit geen goede deal is voor TS? :?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• PB-powell
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14:23

PB-powell

Mr. Laziness

LankHoar schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:21:
[...]

Bij ontslag moet je 15K euro overhandigen omdat je een traineeship hebt gevolgd waar je buiten het betreffende bedrijf bijzonder weinig aan hebt. Hoeveel meer info wil je om te weten dat dit geen goede deal is voor TS? :?
Omdat je niet weet wat de traineeship inhoudt, je niet weet wat TS ervoor terugkrijgt, wat zijn salaris is, wat zijn functie is, wat zijn eigen ambitie is, wat de ambitie is van de afdeling waar TS gaat werken. En zo zijn er nog tig zaken onduidelijk om een goed oordeel te geven.

OT: terug betalen klinkt mij niet meer als logisch, maar ik zou proberen het terug te betalen bedrag mee laten lopen met het volgen de traineeship. Dus niet dat je na 3 maanden de volledige 15k moet betalen, maar het % van wat je gevolg hebt. En het weer laten afbouwen zodat je 2 jaar na afronden nog maar 33% hoeft af te betalen oid als je om wat voor reden vertrekt.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee