Volgens mij valt het wel mee. Als je er zeker van bent dat je de traineeship kunt voltooien zou ik me hier niet zo druk over maken.
Bij een ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, waaronder onvoldoende
studieresultaten gedurende het traineeship, moet u de volledige scholingskosten terug betalen.
Indien u het traineeship met succes hebt afgerond en bent aangesteld in vaste dienst van het Rijk, moet u
bij ontslag op eigen verzoek of door eigen schuld of toedoen, de scholingskosten terug betalen. Het te
betalen bedrag wordt in 36 maanden afgebouwd. Dit betekent dat de terug te betalen scholingskosten
worden verminderd met 1/36 deel per maand vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand
waarin het traineeship met voldoende resultaat is afgerond.
Ten eerste gaat deze bepaling alleen op als je zelf ontslag aanvraagt of omdat je ontslag krijgt vanwege een ernstige fout die je zelf hebt veroorzaakt (dat versta ik in ieder geval onder eigen schuld of toedoen). Een reorganisatie waar NiGeLaToR het over heeft zal dus niet leiden tot het moeten terugbetalen van de scholingskosten. Daarnaast wordt ook vermeld dat de kosten per maand worden verminderd na het behalen van de traineeship, dus als jij na 2,5 jaar besluit om weg te gaan is het resterende bedrag 2500.
Het komt op mij over als een eerlijke bepaling, zij moeten toch een investering in jou doen en hiermee hebben ze een garantie dat de investering niet wordt benut door een ander bedrijf zonder dat zij er iets voor terug krijgen. Het enige waar ik schriftelijke opheldering over zou vragen is hun definitie van eigen schuld of toedoen, dit is vrij vaag en ruim interpreteerbaar. Als ze daar duidelijker over kunnen zijn zou ik er persoonlijk geen problemen mee hebben dit te tekenen.
[Voor 0% gewijzigd door FrankMennink op 27-06-2019 15:28. Reden: Typo]