Wonen bij een windmolen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1226124

Topicstarter
Mijn vriend en ik zijn kortgeleden begonnen met de zoektocht naar een huis. Nu hebben we een huis gevonden waar we beide heel enthousiast over zijn. Echter is er nog 1 reden waarom we twijfelen.. Op zo'n 1.5 km van het huis worden 4 windmolens geplaatst. Is er iemand die ervaring heeft met het wonen in de buurt van windmolens? Hoe zit het met de slagschaduw en het geluid als je op 1.5 km afstand van een windmolen woont? En zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Bvd

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
Wat voor de een irritant is, is voor de ander prima te doen en heeft nergens last van.
Daarom is het raadzaam om zelf te gaan luisteren/kijken bij bestaande windmolens en op eenzelfde afstand te gaan staan en kijken/luisteren hoeveel last jij ervaart.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tomme6
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-07 09:46
Wacht even, we hebben het over 1,5 km? Slagschaduw over 1,5 km? Qua geluid; in zeeland in een vakantiehuis een windmolen op c.a. 250 meter gehad, daar had je totaal geen last van.

[ Voor 0% gewijzigd door tomme6 op 26-06-2019 15:52 . Reden: Ik zie dat ik de 2 was vergeten, 50 meter is natuurlijk wel heel erg dichtbij ;) ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ga gewoon een uurtje op de stoep zitten, dan ervaar je het zelf. 1.5KM lijkt me inderdaad wel erg ver weg om last te hebben van slagschaduw...

[ Voor 37% gewijzigd door emnich op 26-06-2019 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:33

Theo

moederbord

Heel belangrijk; hoe staat het huis ten opzichte van de windmolen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:46

EiT

Geluid ligt aan aan isolatie van het huis.

Zelf zou ik er nooit aan beginnen als de schaduw verkeerd kan vallen, echt irritant als de zon verkeerd staat en het licht-donker-licht-donker in je huis wordt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Ik woon op 700-800 meter vogelvlucht van 3 windmolens. Qua geluid heb ik er nog nooit iets van gemerkt. Slagschaduw is er bij ons enkel af en toe in de zomer bij de ondergaande zon. Persoonlijk geen echte hinder van. Alleen een beetje irritant als ik op mijn kamer aan mijn PC zit en dan in mijn ooghoek steeds die slagschaduw zie voorbijkomen voor ongeveer een uurtje op de zijgevel van het huis naast ons. Simpele oplossing, gordijn een beetje dichtdoen zodat ik het niet zie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grim op 26-06-2019 15:47 ]

Steam: Grim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ora et Labora schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:42:
Wat voor de een irritant is, is voor de ander prima te doen en heeft nergens last van.
Klopt, Ik heb een klok in huis die best hard tikt. Mensen horen die zelfs als ik met ze telefoneer, maar ik merk het zelf helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
geen ervaring met erbij wonen. maar:

op 1,5 km afstand hoor je de molen niet.

En slagschaduw op die afstand krijg je dan alleen als de zon heel laag staat.
Dwz als deze tov je huis ongeveer op het zuiden staat alleen in de winter om ongeveer 12:00
Als de molen meer naar het westen of oosten staat, alleen in de ochtend of avond van de zomer.
Bovendien zal het door de afstand maar zeer kort duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heel kort antwoord: nee, je gaat hier GEEN last van hebben. 1,5 km is een veel te grote afstand.

Je kan dat allemaal uitrekenen en/of simuleren bij wijze van wiskundige excercitie. Hoe groot is de zon (in boogseconden gezien) en hoe groot zijn de wieken vanaf 1,5km afstand?

Dan heb je nog de variabele genaamd "windrichting" die bepaald hoe de molen staat.

[ Voor 32% gewijzigd door joopv op 26-06-2019 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties! De windmolens komen ten oosten van het huis te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Merk ook op dat slagschaduw veranderd gedurende het jaar door gezien de zon niet altijd op dezelfde plek ondergaan (disclaimer: astronomisch gezien klopt deze zin niet).
Mocht je last hebben van slagschaduw, dan zal dat niet het gehele jaar zijn maar een periode.

Verder scheelt het denk ik ook of de windmolen (eigenlijk windturbine) ten zuidwesten of ten noordoosten van de woning staat. Wind komt gemiddeld in Nederland vaak uit het zuidwesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WSL036
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:38
Mijn zus woont praktisch naast (<500m) meerdere molens. Het enige waar je "last" van hebt is als ze afgeremd worden bij harde wind

[ Voor 7% gewijzigd door WSL036 op 26-06-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:12
joopv schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:49:
Heel kort antwoord: nee, je gaat hier GEEN last van hebben. 1,5 km is een veel te grote afstand.
Het laagfrequente geluid van een windmolen kan echt wel 1,5 Km ver komen. Hoogsensitieve personen kunnen hier wel degelijk last van hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vj_slof
joopv schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:49:
Het laagfrequente geluid van een windmolen kan echt wel 1,5 Km ver komen. Hoogsensitieve personen kunnen hier wel degelijk last van hebben.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:11
Anoniem: 1226124 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:50:
Bedankt voor alle snelle reacties! De windmolens komen ten oosten van het huis te staan.
Dan heb je dus 's ochtends kans op een momentje slagschaduw, 2x per jaar als de zon precies zo laag staat dat de schaduw jouw huis bereikt. Al denk ik idd dat Joopv gelijk heeft en je hier op 1,5 km nauwelijks meer wat van merkt, zeker niet bij zo'n lage zonnestand.
WSL036 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:56:
Mijn zus woont praktisch naast (<500m) meerdere molens. Het enige waar je "last" van hebt is als ze afgeremd worden bij harde wind
Zul je altijd zien ja, wil je lekker rustig in de tuin zitten met windkracht 10, hoor je ineens die windmolen een beetje ruisen :( :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Ik vermoed dat deze hoogsensitieve personen dan zo veel geluiden opvangen dat het geluid van deze 4 windmolens in het niet vallen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:49
Vraag mij af of type windmolen dan nog wat uitmaakt. Ben wel eens bij het zuiderzee museum geweest op de parkeerplaats en dat ligt dus 500 meter van windmolens en die waren nog zeer goed te horen. Toen was het zeker niet windkracht 10. 500 meter is natuurlijk veel dichterbij maar het geluid was nog wel zo hard dat ik niet durf te beweren dat je het op 1,5 km niet meer hoort.

https://www.google.com/ma...!3d52.6926425!4d5.2800203

Windmolens staan Zuid-Oost van de parkeerplaats op die dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

[...]

Er zijn altijd uitzonderingen.... Lijkt me niet dat je op basis daarvan algemeen advies kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
thejoker80 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:08:
[...]

Er zijn altijd uitzonderingen.... Lijkt me niet dat je op basis daarvan algemeen advies kan geven.
Lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Misschien is TS zelf wel niet HS maar wie weet in de toekomst de kinderen wel... Ik zou er niet in de buurt willen wonen. Slagschaduw zou me enorm gaat irriteren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Misschien is TS zelf wel niet HS maar wie weet in de toekomst de kinderen wel... Ik zou er niet in de buurt willen wonen. Slagschaduw zou me enorm gaat irriteren.
Rekening houden met potentieel toekomstige hoogsensitieve kinderen?
Ga dan gelijk in een bunker wonen :+ als je je leven zo moet leiden is het ook niks meer waard.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vj_slof
Wintervacht schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:21:
[...]

Rekening houden met potentieel toekomstige hoogsensitieve kinderen?
Ga dan gelijk in een bunker wonen :+ als je je leven zo moet leiden is het ook niks meer waard.
Vertel dat maar tegen mensen waarvan hun woongeniet verziekt is door windmolens. Genoeg verhalen en het worden er alleen maar meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

overigens woon ik 1,6 km lopen van een windmolen blijkbaar :D (net op maps bekekend) nog nooit iets van gemerkt. Qua geluid heb je 18923791837812x meer last van verkeersgeluid en slagschaduw???? Ik woon in een woonwijk maar ik heb nog _nooit_ iets hiervan gemerkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Vertel dat maar tegen mensen waarvan hun woongeniet verziekt is door windmolens. Genoeg verhalen en het worden er alleen maar meer...
Vertel dat maar tegen mensen waarvan hun woongenot niet verziekt is door windmolens. Deze mensen schrijven het alleen niet op.... Het zijn nog steeds incidenten hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

[...]

Maar wat je insinueert is dat het niet alleen om windmolens gaat, zeker bij hoogsensitieve personen...
Als je je leven gaat leiden met constant in je achterhoofd dat er misschien in de toelomst wellicht mogelijk potentieel een hoogsensitief persoon in de familie komt en je gaat daar rekening mee houden: niet in de buurt van snelwegen, hoogspanningsmasten, windmolens, industriegebieden, de zee, de stad, alles wat geluid, stank of licht produceert.... Dan heb je toch geen normaal leven?

Je doet net alsof verhuizen nooit een optie is, als blijkt dat mijn kind later hoogsensitief is, dan zoeken we daarna een geschiktere plek, daar ga ik me nu echt niet druk over maken, word ik alleen maar sneller kaal van :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik woon vlakbij een windmolen en hoor er eigenlijk helemaal niks van, zo heel af en toe hoor ik buiten wel eens iets "zoeven" maar dan moet ik er echt op letten.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
[...]

mooie anecdote, heb je ook cijfers? vind dit een hele matige stellingname. Ja er zijn vast mensen die last ondervinden van windturbines, maar dit zal een zeer select groepje betreffen. Veel windturbines die vlakbij bebouwing staan zijn geplaatst op bijv. een boerenerf, waarbij de boer ook de eigenaar is/geld verdient aan de turbine. Gek genoeg hoor je daar nooit iets van overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
TS vroeg alleen of er nog met andere dingen rekening gehouden moet worden. 2 dingen. Laagfrequent geluid komt zeker verder dan 1,5 Km en ik weet niet of TS of partner TS zijn. Just saying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
emnich schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:05:
[...]

Ik vermoed dat deze hoogsensitieve personen dan zo veel geluiden opvangen dat het geluid van deze 4 windmolens in het niet vallen...
Precies, als ze al last hebben van windmolens op zo'n afstand, dan zullen (snel)wegen op dezelfde of een (veel) mindere afstand wel een stuk erger zijn.

Het lijkt me, dat als je een 'HS-persoon' bent, windmolens wel de minste van je problemen zijn qua woongenot.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:46
1.5 km is heel ver.

Tot voor kort woonde ik op 400m hemelsbreed van een windmolen. Slagschaduw nooit opgemerkt, misschien omdat de oost-west richting verkeerd was, eigenlijk nooit bij stilgestaan. Geluid van de wieken is op 400m te horen als je de ramen open hebt en de wind jouw kant op staat. Het geluid van de turbine eigenlijk alleen als je er heel dichtbij staat.

Storend vond ik het sowieso niet, desnoods doe je anders het raam dicht.

Op 1.5 km denk ik niet dat je je zorgen moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:03
[...]

Op 1,5 km ga je die slagschaduw echt maar een paar dagen per jaar hebben, en dan telkens voor een heel korte tijd (kwartiertje of zo).

Dan moet het die dag nog helder weer zijn, anders heb je er echt geen last van.

Op sommige plaatsen leggen ze windmolens ook stil als slagschaduw bewoonde zones bereikt.

Kan je het niet aan de huidige bewoners of buren gaan vragen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 1226124 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:50:
80% Van de tijd kennen we in NL zuidwestenwind, dus eventueel geluid 'waait' de andere kant op.
Slagschaduw gaat - indien uberhaupt van toepassing - alleen gebeuren in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Fr33z schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:27:
[...]

mooie anecdote, heb je ook cijfers? vind dit een hele matige stellingname. Ja er zijn vast mensen die last ondervinden van windturbines, maar dit zal een zeer select groepje betreffen. Veel windturbines die vlakbij bebouwing staan zijn geplaatst op bijv. een boerenerf, waarbij de boer ook de eigenaar is/geld verdient aan de turbine. Gek genoeg hoor je daar nooit iets van overlast.
Ik ga hier niet met cijfers strooien. Onderzoeken genoeg en ook genoeg die het tegendeel bewijzen maar punt blijft dat ze wel degelijk overlast kunnen veroorzaken. Dat een boer op een erf er geen last van heeft zegt niks. Die voelt zich soms misschien wel niet zo lekker en denk dat het aan het weer ligt en gaat weer verder met z'n leven. Ondertussen krijgt ie allemaal vage klachten en zal nooit denken dat het aan z'n windmolen ligt. De fabrikant van de windmolen zal het ook altijd blijven ontkennen en de klachten als 'iets tussen de oren' zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
desmond schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:30:
[...]

80% Van de tijd kennen we in NL zuidwestenwind, dus eventueel geluid 'waait' de andere kant op.
Slagschaduw gaat - indien uberhaupt van toepassing - alleen gebeuren in de ochtend.
Laagfrequent geluid gaat meestal door de grond en die windrichting zal daar niets aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Hier een windmolen op (hemelsbreed) 1,2 km afstand (ligt zuidzuidwest ten opzichte van het huis). Nog nooit geluid gehoord of slagschaduw gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:30
een goed filmpje van slagschaduw op 450meter
YouTube: windmolens AkzoNobel Sassenheim met hun slagschaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Is het bekend hoe hoog de windmolens worden? Toevallig provincie Utrecht? Ik dat geval kan het zijn dat het gaat om een viertal offshore joekels van circa 265 meter hoog. Dat is wat bereik geluid/slagschaduw wel even iets anders dan de gemiddelde windmolen die nu her en der staat.

Of dat vervelend is... Geen idee

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Ik ga hier niet met cijfers strooien. Onderzoeken genoeg en ook genoeg die het tegendeel bewijzen maar punt blijft dat ze wel degelijk overlast kunnen veroorzaken. Dat een boer op een erf er geen last van heeft zegt niks. Die voelt zich soms misschien wel niet zo lekker en denk dat het aan het weer ligt en gaat weer verder met z'n leven. Ondertussen krijgt ie allemaal vage klachten en zal nooit denken dat het aan z'n windmolen ligt. De fabrikant van de windmolen zal het ook altijd blijven ontkennen en de klachten als 'iets tussen de oren' zal zijn.
Dus je hebt geen cijfers of onderbouwing anders dan 'het zou misschien potentieel wel eens misschien kunnen'?...
Als die boer met zijn boerenverstand er geen last van heeft is dat toch alleen maar fijn?
Hier bij mij in de buurt is er ook een groep die hevig protesteert tegen de windturbines, dingen staan dik een tot twee kilometer van hun huizen vandaan en de klachten zijn vooral dat het rode licht (voor vliegtuigen) ze wakker houdt 's nachts (geen idee hoe, ik heb gewoon gordijnen...)
De klachten waren daar ook geluidsoverlast, totdat Eneco toegaf dat die dingen nog niet eens in gebruik waren genomen en er dus geen geluid van af kwam :+
Kort daarna heeft Eneco ze maar gewoon in gebruik genomen, als ik op mijn balkon op het puntje van mijn tenen ga staan kan ik het topje van de bladen zien, wat een horror!

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Ondertussen krijgt ie allemaal vage klachten en zal nooit denken dat het aan z'n windmolen ligt. De fabrikant van de windmolen zal het ook altijd blijven ontkennen en de klachten als 'iets tussen de oren' zal zijn.
huh?!? hadden we het niet over geluidsoverlast? Of is dit hetzelfde type last als van 4g-masten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:33

kraats

Ik rol

Het blijft heel persoonsafhankelijk of je er last van hebt. Ik heb jaren op 40m afstand van een windturbine geslapen en er nooit last van gehad. Vond het alleen maar machtig mooi, maar dat was ook omdat hij van onszelf was.
Misschien kun je wel mee investeren in de molens, dan geniet je er ook extra van als ze draaien.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:28:
TS vroeg alleen of er nog met andere dingen rekening gehouden moet worden. 2 dingen. Laagfrequent geluid komt zeker verder dan 1,5 Km en ik weet niet of TS of partner TS zijn. Just saying
* Barrycade Checked huis en straal van 1,5 km

En is benieuwd waar in Nederland vj_slof woont en TS komen te wonen dat een windmolen op 1,5 km in line of sight tot zorgen kan leiden.

Ik weet wel van de windmolen die op 2 km afstand staat van mijn huis dat de omliggende woningen op 400 meter last kunnen hebben van slagschaduw, maar die molen stopt op die momenten dat de schaduw de huizen raakt. Maar dat is een forse windmolen. Maar ik hoor en zie van alles, maar die windmolen is niet van enig belang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
[quote]RGAT schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:38:
[...]

Dus je hebt geen cijfers of onderbouwing anders dan 'het zou misschien potentieel wel eens misschien kunnen'?...

https://www.medischcontac...ken-wel-degelijk-ziek.htm

Zoals ik al eerder heb geschreven. Er is genoeg geschreven. Zoek zelf. Als ik alle links en onderzoeken hier voor jou moet plaatsen dan gaat het een erg lange post worden.

Zoek zelf Google je suf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Barrycade schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:43:
[...]

* Barrycade Checked huis en straal van 1,5 km

En is benieuwd waar in Nederland vj_slof woont en TS komen te wonen dat een windmolen op 1,5 km in line of sight tot zorgen kan leiden.

Ik weet wel van de windmolen die op 2 km afstand staat van mijn huis dat de omliggende woningen op 400 meter last kunnen hebben van slagschaduw, maar die molen stopt op die momenten dat de schaduw de huizen raakt. Maar dat is een forse windmolen. Maar ik hoor en zie van alles, maar die windmolen is niet van enig belang ;)
Nope, geen windmolen in zicht woon midden in de stad en hoge huizen genoeg om me heen. Dichtsbijzijnde windmolen staat 5 a 6 Km verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:43:
[...]

Zoals ik al eerder heb geschreven. Er is genoeg geschreven. Zoek zelf. Als ik alle links en onderzoeken hier voor jou moet plaatsen dan gaat het een erg lange post worden.

Zoek zelf Google je suf.
Ik ga niet bronnen zoeken voor jouw mening, dat mag je echt zelf doen, ondanks dat het niet heel goed gaat met je linkje als ze beginnen over:
binnen 600 meter
En het hier over 1.5KM gaat, dus nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
RGAT schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:45:
[...]

Ik ga niet bronnen zoeken voor jouw mening, dat mag je echt zelf doen, ondanks dat het niet heel goed gaat met je linkje als ze beginnen over:

[...]

En het hier over 1.5KM gaat, dus nope.
Is ook maar 1 onderzoek van de duizenden. Mensen waren vroeger ook niet bang voor kerncentrales. Totdat ze wat meer informatie kregen en bekend werden met de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:46:
[...]

Is ook maar 1 onderzoek van de duizenden. Mensen waren vroeger ook niet bang voor kerncentrales. Totdat ze wat meer informatie kregen en bekend werden met de techniek.
1 onderzoek van de duizenden die hier niet relevant zijn dus ;) Overigens zat mensen en organisaties die tegen kerncentrales hebben gedemonsteerd.
Juist na Chernobyl stopte de kennis en werd er puur op angst 'nee' geroepen dus als de kerncentrales iets betekenen in dit voorbeeld is het dat er juist niet bronnen zijn ;)

Maar zeg dat er dan ook eerlijk bij in je comment dat je geen bronnen hebt of wil tonen, dan kan die reactie ook op waarde geschat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zoals ik al eerder heb geschreven. Er is genoeg geschreven.
In je eerdere linkje (nb. eerder een column dan een onderzoek) staat toch juist dat er niet voldoende wetenschappelijke bewijskracht is en er te weinig onderzoek naar is?

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 26-06-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
anandus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:51:
[...]
In je eerdere linkje staat toch juist dat er niet voldoende wetenschappelijke bewijskracht is en er te weinig onderzoek naar is?
Er is genoeg onzekerheid ja. Dat is 't. Eneco en co, op hun blauwe ogen vertrouwen... never

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat over het windpark bij de n33. Volgens mij worden die molens in de basis 135m hoog en als ze draaien is het hoogste punt 200m. Maar of dit helemaal juist is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:53:
[...]

Er is genoeg onzekerheid ja. Dat is 't. Eneco en co, op hun blauwe ogen vertrouwen... never
Uiteraard, maar het is evenmin zo dat mensen last hebben van de windmolens zelf.
Correlatie is geen causatie.
Mensen slapen slechter sinds er windmolens in de buurt geplaatst zijn. Komt dat dan vanwege een onhoorbaar geluid, of omdat ze aan het piekeren zijn over mogelijke (al dan niet bestaande) gevaren? Etc.

Nb. Ik zeg niet dat het niet zo is, er is gewoon te weinig onderzoek naar, dus het zou kunnen zijn dat bepaalde individuen er last van hebben. Feit is echter dat het grote merendeel er geen last van heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

Zoek zelf Google je suf.
Nee dat werkt niet zo, eerst een behoorlijk wazige stelling innemen en daarna verwachten dat iemand anders daar dan maar bronnen bin zoekt. Wij stelt bewijst ;-)

Verder zie ik dat je nogal wantrouwig over Eneco of dergelijke partijen bent, dat is heel jammer want daarmee mis je ook heel veel goeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Fr33z schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:25:
[...]

Nee dat werkt niet zo, eerst een behoorlijk wazige stelling innemen en daarna verwachten dat iemand anders daar dan maar bronnen bin zoekt. Wij stelt bewijst ;-)

Verder zie ik dat je nogal wantrouwig over Eneco of dergelijke partijen bent, dat is heel jammer want daarmee mis je ook heel veel goeds.
Jammer dat jij zo goed van vertrouwen bent. Zie alleen al onze klimaat minister die liegt dat ie barst en er iedere keer mee weg komt:

https://www.telegraaf.nl/...n-draaien-wel-op-subsidie

en dit is niet zijn enigste leugen dus mijn wantrouwen is zeker niet ongegrond. Zie veel voorstanders onder VVD’ers dus zal ook hier niet anders zijn. Van mij mogen ze allemaal ver weg gestopt worden waar niemand ze ziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik woon 1.5km van 4 windmolens. Schaduw van de wieken merk je niet op die afstand. Geluid praktisch nooit met uitzondering van een zacht gesuis bij hele specifieke condities.

quatsch als laagfrequent geluid geloof ik niet in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
hmmm Is er toch een verband? https://www.thegwpf.com/i...-overwhelm-the-irish-sea/

of is er nog genoeg tapijt over?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:08

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

vj_slof schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:47:
[...]

Jammer dat jij zo goed van vertrouwen bent. Zie alleen al onze klimaat minister die liegt dat ie barst en er iedere keer mee weg komt:

https://www.telegraaf.nl/...n-draaien-wel-op-subsidie

en dit is niet zijn enigste leugen dus mijn wantrouwen is zeker niet ongegrond. Zie veel voorstanders onder VVD’ers dus zal ook hier niet anders zijn. Van mij mogen ze allemaal ver weg gestopt worden waar niemand ze ziet.
Beste vj_slof, in het voeren van een discussie is het normaal dat je je argumentatie onderbouwd met betrouwbare bronnen. Roepen dat er genoeg bronnen zijn, maar weigeren deze te noemen, is een puur zwakte bod.
Daarnaast sla je met je vergelijking met kerncentrales compleet de plank mis. Risico en leed bij een kernramp zijn niet van dezelfde orde als wat hier speelt.

Ik daag je dus uit om voortaan je stellingen te onderbouwen met relevante en controleerbare cijfers en onderzoeken en niet een stelling te deponeren als de waarheid en maar richting andere gebruikers die kritiek hebben te reageren dat ze zelf die cijfers maar op moeten zoeken.

En nee, een link naar een artikel over de afname van zeevogelpopulaties zijn niet relevant in de discussie over welke invloed een windmolen mogelijk op de gezondheid van een mens kan hebben.

De afname van zeevogelpopulaties heeft namelijk een geheel andere oorzaak waar je als mens (hopelijk) nooit me te maken krijgt, namelijk botsingen met de wieken van een windmolen en verandering van het lokale ecosysteem op zee.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thejoker80 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
overigens woon ik 1,6 km lopen van een windmolen blijkbaar :D (net op maps bekekend) nog nooit iets van gemerkt. Qua geluid heb je 18923791837812x meer last van verkeersgeluid en slagschaduw???? Ik woon in een woonwijk maar ik heb nog _nooit_ iets hiervan gemerkt.
Is er ook bekend hoe hoog deze windmolen is? Er schijnt nogal verschil te zitten in de hoogtes en de overlast die de windmolen daarmee veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
@Anoniem: 1226124 Gebruik de quote optie correct a.u.b. Dit slaat nergens op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Anoniem: 1226124 Graag voortaan alle reacties in één post zetten, ipv 7 nieuwe reacties direct onder elkaar met dezelfde vraag. Dit komt de leesbaarheid van het topic niet te goede en is bijzonder irritant!

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 27-06-2019 11:00 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 23:34
Anoniem: 1226124 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:55:
Het gaat over het windpark bij de n33. Volgens mij worden die molens in de basis 135m hoog en als ze draaien is het hoogste punt 200m. Maar of dit helemaal juist is durf ik niet te zeggen.
Dat betekent dus dat de wieken 200-135 = 65 meter zijn. Het benaderen van de maximale duur van de slagschaduw doe je met de cosinusregel:
cos (alpha)= (b2+c2-a2)/(2bc) waarbij a=2*65 en b=c=1500
Dat geeft een hoek van 5° en dus maximaal 20 minuten per molen per dag slagschaduw (aarde draait 15°/uur). En aangezien de aarde 1/4° graad per dag kantelt heb je er maximaal 5/0.25=20 dagen per jaar last van.

edit> voor het optellen van de verschillende molens geef je niet voldoende gegevens, maar dat heeft met name invloed op het aantal dagen per jaar (dat wordt in het slechtste geval 80 dagen), en veel minder op het aantal minuten per dag

edit2> aangezien de molens ten oosten liggen en de 4 molens praktisch N-Z staan gaat het om maximaal 80 dagen 20 minuten.
En omdat er 1,5km west van die molens woonwijken liggen en geen losse huizen is het nog maar de vraag of je de molens uberhaubt gaat zien, of heeft het pand vrij zicht op het oosten?

edit 3, uren later> de aarde kantelt natuurlijk op én neer dus je hebt er maximaal 2x20 dagen per jaar per molen last van, en gezien de onderlinge afstand (ca 500m dus veel meer dan 2 wieken) gaat het dus om max 8 losse periodes van max 20 dagen dat je max 20 minuten per dag slagschaduw van die molens hebt, maar dan moeten de wieken wel breder zijn dan 8 meter want dat is de afstand die de schaduw smaller wordt aangezien het licht van beide uiteinden van de zon niet onder exact de zelfde hoek staat (schijnt 0,3° te zijn vond ik via google geen idee of het klopt)

[ Voor 44% gewijzigd door Rrob op 27-06-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Bij berekeningen van slagschaduw wordt een afstand van meer dan 2km van de windmolen buiten beschouwing gelaten. Vanaf 2km zijn de bladen namelijk niet breed genoeg om enig effect te hebben en over het algemeen wordt 1.5km als verwaarloosbaar beschouwd..

Verder wordt doorgaans een afstand van 10x de diameter van de rotor aangehouden als het gebied dat last kan hebben van slagschaduw, waarbij weer geldt dat hoe dichter bij de 10x hoe minder de last.

Als we uitgaan van 135m ashoogte en een tiphoogte van 200 dan is de rotordiameter 130m.
Dat zou betekenen dat het gebied van de slagschaduw zo'n 1300m is.

Met andere woorden op 1.5km zou je vrijwel geen last moeten hebben van slagschaduw. Misschien dat je af en toe wat geluid kan horen maar dat zal van de windrichting etc. afhangen, maar dat geldt ook voor de n33 natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
deepbass909 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:36:
[...]

Roepen dat er genoeg bronnen zijn, maar weigeren deze te noemen, is een puur zwakte bod.
In hoeverre laagfrequent geluid zorgt voor overlast is nog in onderzoek. Dus de bronnen zijn er wel maar in hoeverre deze kloppen is nog niet duidelijk en daarom ga ik niet zomaar met links strooien. Duidelijk is wel dat er enorm veel onzekerheid is maar vast staat dan laagfrequent geluid een probleem is in specifieke gevallen.

Het moge duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van windmolens. Deze draaien op subsidie en zijn de komende 20-25 jaar met de huidige techniek niet rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
vj_slof schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:10:
[...]

In hoeverre laagfrequent geluid zorgt voor overlast is nog in onderzoek. Dus de bronnen zijn er wel maar in hoeverre deze kloppen is nog niet duidelijk en daarom ga ik niet zomaar met links strooien. Duidelijk is wel dat er enorm veel onzekerheid is maar vast staat dan laagfrequent geluid een probleem is in specifieke gevallen.

Het moge duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van windmolens. Deze draaien op subsidie en zijn de komende 20-25 jaar met de huidige techniek niet rendabel.
Je zou dan op zijn minst met links kunnen strooien waaruit duidelijk blijkt dat er weinig bekend is over overlast door laagfrequent geluid en verwijzen naar de bronnen die er wel al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Anoniem: 1226124 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:39:
[...]

Is er ook bekend hoe hoog deze windmolen is? Er schijnt nogal verschil te zitten in de hoogtes en de overlast die de windmolen daarmee veroorzaakt.
het is deze:

https://www.lv.nl/windturbine#meer-informatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:32
In Nederland wordt door veel mensen direct panisch gereageerd op windmolens. Als je in Duitsland en België ziet hoeveel er staan en ook vaak dicht deze molens bij huizen staan dan denk ik dat we behoorlijk overdrijven met betrekking tot mogelijk overlast.
[...]

Er zijn wel meer spullen in de huidige samenleving waar (mogelijk) overlast van plaatsvindt en welke we toch allemaal gebruiken cq veel minder weerstand tegen is. We lopen allemaal met een mobiele telefoon rond waar al jaren onderzoek naar wordt gedaan of die geen impact heeft op de gezondheid. Niemand wil een snelweg in zijn achtertuin maar als die op een paar honderd meter afstand ligt wordt het vaak als handig ervaren, compleet voorbijgaand aan geluid, fijnstof etc. Ik kan nog wel wat voorbeelden opnoemen maar het komt er op neer dat mensen weerstand bieden op het moment dat ze zelf geen direct belang hebben bij de verandering (bijvoorbeeld plaatsen van windmolens).

Windmolens draaien wellicht gedeeltelijk op subsidie maar dat doen kolencentrales net zo goed. Ik ben meerdere keren bij de bruinkoolmijnen in Duitsland gaan kijken en alle impact daaromheen van co2 uitstoot, fijnstofuitstoot, complete afgebroken dorpen en de lagere grondwaterstand door het aktief wegpompen van water is vele malen groter dan de impact van wat windmolens. Daarnaast heb ik ook letterlijk onder de wieken van zowel grote als kleine windmolens gestaan en het geluid valt mij alleszins mee.

Mocht iemand bij mij thuis in de buurt een windmolen willen bouwen, laat maar komen. Ik vind het eerder zelfs mooi om te zien.

Overigens, ik heb naar het schijnt behoorlijk goede oren. Ik hoor bijvoorbeeld ook hoge piep geluiden welke andere mensen vaak niet kunnen horen. Apparaatjes welke mollen en katten moeten verjagen hoor ik maar ook bijvoorbeeld de (SMA inverter) omvormer van mijn zonnepanelen. Is dat een prettig geluid? Niet echt. Stoor ik mij er aan? Dat ook niet. Dan weet ik in ieder geval dat er stroom wordt opgewekt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Dit is wat anders dan wat je eerder beweerde. En verdere nuancering, je betrekt specifieke gevallen alsof het een algemene regel is en volgt daarmee de tactiek van vele tegen-stemmers, ongeacht over welk onderwerp het ook gaat.

Kritische geluiden zijn goed, ik ken ook genoeg voorbeelden van gebouwen en huizen waar een slagschaduw van de wieken overheen valt en ja, dat is zeker hinderlijk. Maar dat speelt niet bij windmolens die op 1,5 km staan.

Wat betreft geluid, directe geluidshinder zal je ook nooit hebben op die afstand. Een windmolen hoor je pas op een paar honderd meter en dat wordt met iedere generatie windmolen verder verbeterd.

Wat betreft infrageluid, daarvan is inderdaad bekend dat het ver draagt, immers hoe lager de frequentie hoe verder geluid komt. In de natuur maken olifanten en walvissen hier ook gebruik van. Of de mens die kan waarnemen? Via ons gehoor sowieso niet, dat stopt bij 20Hz. In het lichaam? Ja, mits de amplitude hoog genoeg is. Maar dan praat je over hoge geluidsdrukken, zo hoog dat ook voorwerpen gaan resoneren.

Als dat echt het geval zou zijn, zouden die effecten, die fysisch heel goed meetbaar zijn, echt al wel aangetoond zijn.
Dat laatste klopt niet, in heel veel situaties zijn windmolens wel degelijk rendabel en zelfs winstgevend. Subsidie geeft alleen een extra winst, waardoor investeren wel heel erg interessant is. Ik ben zelf subsidie-expert en lees die berichten over onterechte subsidies bijna dagelijks.

En ook in dit geval noem je wederom een artikel over een andere situatie (windmolens op zee zijn niet vergelijkbaar met windmolens op het land). Wind op zee is nog moeilijk rendabel te krijgen, vanwege de hoge kosten voor het plaatsen, aanleggen en onderhoud, kosten die op het land maar een fractie zijn.

We staan aan de vooravond van de energietransitie en tot op heden heb ik nog niemand gehoord die mij kon overtuigen dat windmolen niet een belangrijk onderdeel vormen in de verduurzaming van het energieproductie. Als er één onderwerp is waar al jaren het NIMBY-effect extreem sterk speelt, zijn het wel windmolen. We willen allemaal verduurzamen, ergens weten we ook wel dat windmolens hierin een belangrijke rol spelen, maar ow wee als er één of meerdere iets te dichtbij geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Ik gaf aan TS alleen maar aan wat de eventuele problemen zouden kunnen zijn. Daar kwamen antwoorden op dat het geluid niet zo ver zou dragen terwijl er geen rekening gehouden werd met het zgn. infrageluid. Daarna moest ik maar met feiten komen aanzetten.

Er zijn inderdaad ook situaties waarin windmolens rendabel kunnen zijn, maar er zijn er ook genoeg waarin dit niet het geval is en de komende jaren nog flink wat subsidies er tegenaan gesmeten moeten worden.

Voor mij staat vast dat zolang er geen duidelijkheid is en zelfs onze minister liegt over bepaalde zaken ik het voor geen ene meter vertrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-07 12:35
Wij wonen 2km van 4 windmolens vandaan. Ik heb er geen last van. Mijn ouders wonen ook 2km van diezelfde windmolens vandaan, maar dan ten noorden van de windmolens.(wij ten zuiden ervan) Vanaf dag 1 dat die windmolens hun wieken begonnen te wapperen, blijkt dat mijn moeder (enkel 's nachts) last heeft van het lagefrequentiegeluid dat ze maken.

Ze wist eerst niet wat het was dat ze hoorde, een soort bromgeluid in haar oor. Ze heeft maandenlang 's nachts opgestaan om te zoeken naar de bron van het geluid, ze kon er niet meer van slapen. Het gekke was, dat wanneer ze buiten komt, ze het niet meer hoort. Het leek dus van binnen te komen. Het geluid was zelfs hoorbaar wanneer ze haar oren bedekte. Ze werd er absoluut gek van. En niemand in de omgeving die haar geloofde dat ze iets hoorde, want de buren, dokter, vrienden hoorden het niet.

Na lang googlen kwam ze op Facebook een groep tegen met mensen die last hebben van het geluid van windmolens. Mensen met dezelfde symptomen: enkel 's nachts, enkel binnen hoorbaar, ook wanneer de oren bedekt zijn. Het geluid is enkel binnen hoorbaar doordat het door die lage frequentie op de muren en ramen slaat en dat het versterkt wordt of zoiets? Het geluid is overdag niet hoorbaar door de aanwezigheid van meer omgevingsgeluid dan 's nachts.

Ze heeft er inmiddels mee leren leven. Maar er was plots ook een (gedeeltelijke) oplossing: Spouwmuurisolatie.

Vorig jaar hebben mijn ouders de spouwmuren van hun huis geïsoleerd. Blijkt nu dat dat effect heeft gehad op dat lagefrequentiegeluid, want sindsdien is het geluid verminderd zegt ze.

Wil je weten of je last hebt van het geluid, lijkt mij de enige manier om 's nachts de woning een keer te bezoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
2blads molen maakt meer lawaai dan een 3.. gelukkig worden er eigenlijk geen 2blads meer gebouwd 8)

en verder over 1.5km... slagschaduw zou kunnen bij laagstaande zon, en daarvan kan je wel een ruwe schatting maken. hoe staat de molen tov de molen en de draairichting vd zon.. molen op noord zal je weinig / geen van hebben.. op oost / west grote kans bij opkomende / ondergaande zon in bepaalde tijden van het jaar. en t zuiden zal het dan eigenlijk alleen in de winter kunnen voorkomen ( lagerstaande zon )

en hoe hoog worden de molens..?

oh en windmolens kunnen de huizenprijs omlaag drukken :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 16:01
Bestaat er ook de kans dat de komende jaren er meer windmolens bijkomen om 'groene' energie op te wekken? Anders heb je alsnog een verrassing.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 23:34
SMSfreakie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:50:
2blads molen maakt meer lawaai dan een 3.. gelukkig worden er eigenlijk geen 2blads meer gebouwd 8)

en verder over 1.5km... slagschaduw zou kunnen bij laagstaande zon, en daarvan kan je wel een ruwe schatting maken. hoe staat de molen tov de molen en de draairichting vd zon.. molen op noord zal je weinig / geen van hebben.. op oost / west grote kans bij opkomende / ondergaande zon in bepaalde tijden van het jaar. en t zuiden zal het dan eigenlijk alleen in de winter kunnen voorkomen ( lagerstaande zon )

en hoe hoog worden de molens..?

oh en windmolens kunnen de huizenprijs omlaag drukken :+
die ruwe schatting is al gemaakt: Rrob in "Wonen bij een windmolen"

en als je pal noord van die molens zou wonen heb je nooit schaduw want de zon staat in het zuiden minimaal op 30° en een molen van 200m hoog op 1500m staat op max 7,6°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:46:
[...]

Men is primair bang voor kerncentrales omdat ze niet bekend zijn met de techniek...

En het gaat hier over 1.5km! Kom op zeg, als je ziek wordt van dat geluid op die afstand, waar kan je dan nog wel wonen in Nederland? IIG niet midden in de stad zoals jij, want dan wordt je nog heel veel zieker van alle geluiden om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:20

-tom-562

Oliesjeik

Wij wonen hemelsbreed zo'n 1700m van 4 windmolens, en ik/wij/de rest van de buurt hebben er 0,0% last van.
Als je hier last van gaat hebben, kan je nergens meer wonen in Nederland :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:59
Modbreak:zullen de maatschappelijke discussie met dito stokpaardjes lekker in AWM laten? Dank u.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:08
Voor wat betreft slagschaduw en geluid zijn er regels opgesteld. Een windmolen mag 's nachts niet meer dan DbDb geluid maken op de gevel van de woning, overdag mag dat 47Db zijn. Slagschaduw an sich is geen issue, wel als die beweegt. Daarvoor bestaan eveneens regels: maximaal 17 dagen en niet meer dan 20 minuten per dag. Als die limiet wordt overschreden moeten de molens stilgezet worden.

Die hele windmolentrajecten zijn langdurige en trage processen vanwege alle mogelijke protesten. Reken maar dat de ontwikkelaars alle zaken netjes op een rijtje hebben en alle voorzorg in hun plannen opnemen. Anders hebben ze simpelweg geen mogelijkheid om tot ontwikkeling te komen.

Het laag frequente geluid; soms is het een combinatie van dingen. Er zijn in ieder geval verschillende verhalen over. Ervaringen van mensen die niets horen tot mensen die er horendol van worden, zelfs binnen 1 huis. Het verhaal van @Matomatisch lijkt daar ook een beetje op te duiden.
Als ik het op z'n tweakers benader: Iets resoneert in of bij het huis op de frequentie van de turbine wat een versterking geeft van het geluid (ik denk in huis, omdat het verdween na de spouwmuur isolatie en het buiten niet gehoord werd door moeders).

Persoonlijk; ik zou er niet zo wakker liggen van een molen op 2km afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

htca schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Niet... dus misschien overkill, maar ik sloeg aan op sjoemelen met vergunningen.. Misschien een ander topic over starten...
Wellicht kun je hier beter je ei kwijt: Het Klimaatakkoord
Utoka schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:07:
Vraag mij af of type windmolen dan nog wat uitmaakt. Ben wel eens bij het zuiderzee museum geweest op de parkeerplaats en dat ligt dus 500 meter van windmolens en die waren nog zeer goed te horen. Toen was het zeker niet windkracht 10. 500 meter is natuurlijk veel dichterbij maar het geluid was nog wel zo hard dat ik niet durf te beweren dat je het op 1,5 km niet meer hoort.

https://www.google.com/ma...!3d52.6926425!4d5.2800203

Windmolens staan Zuid-Oost van de parkeerplaats op die dijk
Dit is wel een vrij uitzonderlijke situatie omdat er alleen maar water tussen zit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:06

Croga

The Unreasonable Man

Dan is het maar goed dat HSP helemaal geen enkel verband houdt met gehoor.

HSP gaat over een emotionele sensitiviteit, geen sensorische sensitiviteit. Een windmolen gaat op een hoog sensitief persoon geen ander effect hebben dan op ieder ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Croga schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 05:00:
[...]

Dan is het maar goed dat HSP helemaal geen enkel verband houdt met gehoor.

HSP gaat over een emotionele sensitiviteit, geen sensorische sensitiviteit. Een windmolen gaat op een hoog sensitief persoon geen ander effect hebben dan op ieder ander.
uh hu tuurlijk alleen emotioneel zit allemaal tussen de oren. denk dat veel hsp’ers je zo’n uitspraak niet in dank zullen afnemen. hsp is een zeer breed spectrum, niet alleen op emotioneel vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:06

Croga

The Unreasonable Man

vj_slof schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:48:
uh hu tuurlijk alleen emotioneel zit allemaal tussen de oren. denk dat veel hsp’ers je zo’n uitspraak niet in dank zullen afnemen. hsp is een zeer breed spectrum, niet alleen op emotioneel vlak.
Ja, het zit inderdaad allemaal tussen de oren. Het heeft te maken met karakter eigenschappen, niet met fysieke eigenschappen. HSP is niet echt een breed spectrum; nog sterker, door onderzoek is het vrij specifiek gedefinieerd. HSP heeft niets te maken met sensorische eigenschappen, alles met hoe deze sensorische input verwerkt wordt.

Dus nogmaals, nee, HSP heeft geen enkele invloed op hoe goed of hoe slecht iets hoorbaar zal zijn. En met dusdanig laag volume geluid ook geen enkele invloed. HSP heeft, als het om dit soort zaken gaat, te maken met sensory overload; iets wat vooral plaats vindt bij hard geluid. En ja, HSP bestaat alleen op emotioneel vlak.

Veel HSPers nemen me dat in dank af. Waaronder ik zelf, mijn vrouw en mijn nichtje die allemaal deze karakter eigenschap bezitten. Vandaar ook dat ik mij er dagelijks mee bezig houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:04
Dit is toch redelijk makkelijk uit te rekenen met een tooltje op internet:https://rechneronline.de/sehwinkel/shadow-length.php

[ Voor 3% gewijzigd door Sand0rf op 02-07-2019 09:20 ]

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Croga schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:57:
[...]

Ja, het zit inderdaad allemaal tussen de oren. Het heeft te maken met karakter eigenschappen, niet met fysieke eigenschappen. HSP is niet echt een breed spectrum; nog sterker, door onderzoek is het vrij specifiek gedefinieerd. HSP heeft niets te maken met sensorische eigenschappen, alles met hoe deze sensorische input verwerkt wordt.

Dus nogmaals, nee, HSP heeft geen enkele invloed op hoe goed of hoe slecht iets hoorbaar zal zijn. En met dusdanig laag volume geluid ook geen enkele invloed. HSP heeft, als het om dit soort zaken gaat, te maken met sensory overload; iets wat vooral plaats vindt bij hard geluid. En ja, HSP bestaat alleen op emotioneel vlak.

Veel HSPers nemen me dat in dank af. Waaronder ik zelf, mijn vrouw en mijn nichtje die allemaal deze karakter eigenschap bezitten. Vandaar ook dat ik mij er dagelijks mee bezig houdt.
Alles zit tussen de oren natuurlijk. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:19

Sharky

Skamn Dippy!

vj_slof schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:21:
[...]

Alles zit tussen de oren natuurlijk. |:(
Je kunt daar lang over discussieren, maar de dat is wel de definitie van HSP. Er zijn mensen met goed en slecht gehoor, maar dat staat los van HSP.

On topic: Ik heb een tijdje dicht bij de Duitse grens gewoond waar een hele rij forse windmolens staat. Die stonden een paar kilometer verderop en als het buiten stil was hoorde je soms heel zacht het zwiepen van de wiek langs de paal. Maar dat was onder specifieke omstandigheden en ik stoorde me er niet zo aan.

This too shall pass

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

8)7

Niet op 1,5 km afstand van een windmolen durven wonen omdat je eventuele kinderen mogelijk hoogsensitief kunnen zijn.

Wat een rubberenstoeptegelsamenleving zijn we toch geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
BFmango schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:27:
[...]

8)7

Niet op 1,5 km afstand van een windmolen durven wonen omdat je eventuele kinderen mogelijk hoogsensitief kunnen zijn.

Wat een rubberenstoeptegelsamenleving zijn we toch geworden.
Het lijkt me duidelijk dat @vj_slof en consorten nergens kan wonen omdat windmolens evil zijn en mensen gek maken met t, grote bedrijven de boel oplichten en er met vergunningen gesjoemeld wordt. Dat lijkt me nog lastiger dan eventuele overlast van een windturbine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Normaliter ben ik nooit echt bezig geweest met windmolens. Echter, door het opleggen vanuit de regering denken ze bij ons dat ze ook maar meteen geplaatst moeten worden. Er staan er al een aantal in de Botlek (1 a 1,5 km hemelsbreed gok ik zo?), maar deze komen een stuk dichterbij te staan (ongeveer 600m afstand gemiddeld) en zouden er 5 moeten worden.

We gaan wel naar de gespreksavond met een lijst aan vragen waaronder wat de gemeente van plan te doen is aan een eventuele waarde vermindering. Punt is wel, dat we willen verhuizen (terwijl de plek waar we nu wonen echt super is om een aantal redenen) als we er last van hebben. Het zal allemaal wel los lopen en we horen de schepen ook als de wind onze kant op staat, maar goed.
Een deel is vaak ook ongegronde angst.
We kunnen een hogere bij de Stedin, dus op dat gebied worden we ook wel op de hoogte gehouden. Daarnaast hangen er wel allerlei eisen aan vast, dus geloof ook wel dat er goed onderzoek gedaan wordt.

Zelf zou ik hard roepen om voor het bedrag van die windmolens panelen op daken te leggen van flats, maar wellicht ook van huizen waar interesse zou zijn? Kan voordelen opleveren, maar goed. Ook dat is een onderbuik gevoel.

Kan me in ieder geval de vragen wel voorstellen en hier is het dat een buur het een week eerder vertelde en we afgelopen weekend ineens de brief voor de informatieavond hebben gekregen.
Daarnaast degene die er over gaat is ook degene in de gemeente die de rottige projecten welke er door geduwd worden op zijn naam heeft. :| Dus dat geeft al meteen een rottig gevoel over hoe het zal gaan straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Tot 3 jaar geleden heb ik aan een grote weg gewoond, midden in een grote woonwijk en halverwege een ziekenhuis en een brandweerkazerne. Soms wel 5 keer op een dag loeiende sirenes op 10 meter afstand van m'n balkonnetje. Om nog maar niet te spreken over die asociale orgaandonoren motorrijders die hun tweewielers voluit laten blazen over dat rechte stuk weg door de woonwijk.

Nu woon ik een stuk rustiger. Wel met de A2/N2/A50, een spoorlijn, en de aanvliegroute van Ehv airport allemaal binnen 1,5 km afstand.

Ik zou wensen dat ik "last" had van een windmolen op 1,5km afstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12:59
Berichten verwijderd, nog steeds is de maatschappelijke discussie ongewenst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Modbreak:Wat was er onduidelijk aan eerdere modbreaks?

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 02-07-2019 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Anoniem: 1226124 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:39:
Mijn vriend en ik zijn kortgeleden begonnen met de zoektocht naar een huis. Nu hebben we een huis gevonden waar we beide heel enthousiast over zijn. Echter is er nog 1 reden waarom we twijfelen.. Op zo'n 1.5 km van het huis worden 4 windmolens geplaatst. Is er iemand die ervaring heeft met het wonen in de buurt van windmolens? Hoe zit het met de slagschaduw en het geluid als je op 1.5 km afstand van een windmolen woont? En zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Bvd
Ik heb op 1km gewoond. Geen slagschaduw en 0 geluid.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Kaasplank schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:09:
Ik woon 1.5km van 4 windmolens. Schaduw van de wieken merk je niet op die afstand. Geluid praktisch nooit met uitzondering van een zacht gesuis bij hele specifieke condities.

quatsch als laagfrequent geluid geloof ik niet in :)
Lucky you, Ben er zelf extreem gevoelig voor en dat levert me veel overlas/stress op. Komt erop neer dat ik niet kan ontspannen als ik laagfrequente tonen hoor. (Beetje zoals een hond gek word van luchtballons, ik weet is juist hoogfrequent dien honden prikkelt)

[ Voor 16% gewijzigd door eL_Jay op 02-07-2019 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:48

servies

Veni Vidi Servici

Voor zover ik het kan zien is dat zon kwakzalvers site...
Een van de zogenaamde huisartsen daar haalt een Deens artikel aan als bewijs voor de invloed van Laagfrequent geluid. Als ik de conclusie daaruit lees dan wordt het verband juist NIET bevestigd...

Ja, als je er binnen een paar 100 meter van woont, dan kan ik me voorstellen dat je er (meer of minder) hinder van kunt hebben. Op 1,5 kilometer en last hebben schaar ik onder dezelfde bevolkingsgroep die zogenaamd last van allerlei straling van netwerk apparatuur heeft (zelfs als deze uit staat)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:51
Naar aanleding van dit topic toch ook maar eens wezen kijken naar een windpark wat bij ons in de buurt komt te staan (N33). Blijkt dat de dichtsbijzijnde molen op iets meer dan een kilometer ten zuidoosten van ons huis komt te staan.
Had er nog niet eens bij nagedacht. Verwacht er geen last van te hebben, we hebben nog meer bebouwing en bomen er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 20:46
1,5 km ten oosten van je. De wind komt in Nederland voor 70% uit zuidwest dus 70% van de tijd al sowieso geen last, en voor de rest staat het sowieso wel erg ver. Slagschaduw misschien (heel misschien) 's ochtends heel kort. Allemaal niet boeiend dus op deze afstand en oost van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Precies, van zo afstand heb je echt geen last van. Steker nog, als hier ergens windwolen op 1,5km afstand van mijn huis zou staan dan zal ik nog eens niet weten.

En vergeet niet zolang je maar lang genoeg blijft zoeken dan vindt je op elke plek wel een nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan van Vliet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10-2023
Houdt ook rekening met de windrichting, een noordwester of zuidwester storm geeft zeker overlast.

https://www.boerderij.nl/...t-voor-t-gehoor-1611602W/
Windmolens slecht voor 't gehoor
Londen – De Britse wetenschappelijke koepelorganisatie Royal Society waarschuwt dat windmolens op den duur het gehoor van mensen die er in de buurt wonen kunnen beschadigen. Dat komt volgens de Royal Society door de voortdurende blootstelling aan geluid met een lage frequentie.

Uit onderzoek is gebleken dat het oor van mensen die dicht bij windmolens wonen van binnen 'fysiek ernstige veranderingen laat zien', meldt de Royal Society op basis van een onderzoek door de universiteit van München.
:) Dus ik beschouw zo'n windmolen als een gezondheidsrisico en erger: iets dat je een slechtere nachtrust kan bezorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjast
Arjan van Vliet schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:01:
Houdt ook rekening met de windrichting, een noordwester of zuidwester storm geeft zeker overlast.

https://www.boerderij.nl/...t-voor-t-gehoor-1611602W/
Windmolens slecht voor 't gehoor
Londen – De Britse wetenschappelijke koepelorganisatie Royal Society waarschuwt dat windmolens op den duur het gehoor van mensen die er in de buurt wonen kunnen beschadigen. Dat komt volgens de Royal Society door de voortdurende blootstelling aan geluid met een lage frequentie.

Uit onderzoek is gebleken dat het oor van mensen die dicht bij windmolens wonen van binnen 'fysiek ernstige veranderingen laat zien', meldt de Royal Society op basis van een onderzoek door de universiteit van München.
:) Dus ik beschouw zo'n windmolen als een gezondheidsrisico en erger: iets dat je een slechtere nachtrust kan bezorgen.
Ik heb het even nagezocht. De desbetreffende studie https://link.springer.com...07%2F978-3-319-25474-6_29 is niet specifiek gewijd aan windturbines. Betreft een studie naar het effect van 90 seconden 80 dB lage frequentie geluid.

80 decibel ga je niet halen met een wind turbine.. tot zover de berichtgeving in de media 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door kjast op 02-07-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan van Vliet
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 05-10-2023
kjast. 8)7
je gaat aan de haal met een totaal andere studie, 80dB is een rustige disco.

En conclusie, laatste regel abstract zegt heel iets anders:
In the light of these findings, the effects of long-duration, anthropogenic LF sound on the human inner ear require further research.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:02

Onbekend

...

Met een windturbine in de buurt zou je van het volgende "last" kunnen hebben:
  • Vervuiling van het uitzicht en directe schaduw als dat ding in de achtertuin staat.
  • Geluid van de voorbijkomende wieken.
  • Slagschaduwen van de wieken.
Het laatste puntje is het ergste. De zon schijnt door de wieken tegen de ramen en tuin, en in huis heb je steeds last van snel "knipperende" schaduwen. Het huis kan net verkeerd gedraaid staan t.o. van de windturbine en de zonnestand. Dit "nare" probleem zal nooit opgelost kunnen worden, dus let daar wel op.
Maar veel huizen vlak bij windturbines hebben hier totaal geen last van. :)

Die andere twee punten zal je gewoon zelf moeten ervaren door een paar uur bij te staan. Sommige mensen vinden het verschrikkelijk, terwijl de rest er totaal geen probleem mee hebben.
Nog een laatste puntje is de levensduur van dat ding. Grote kans dat dat ding wordt vervangen door een groter en zwaarder exemplaar. Maar de keuze is aan jou. :)

Zelf heb ik overigens jaren lang op een kilometer afstand van zo'n windturbine gewoond, maar totaal geen last van dat ding gehad.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjast
Arjan van Vliet schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:56:
kjast. 8)7
je gaat aan de haal met een totaal andere studie, 80dB is een rustige disco.

En conclusie, laatste regel abstract zegt heel iets anders:
In the light of these findings, the effects of long-duration, anthropogenic LF sound on the human inner ear require further research.
Twee maal fout. Dit is dus hoe "fake news" ontstaat.

Zie ook dit artikel dat verwijst naar de eerder genoemde studie gepubliceerd in de Royal Society
https://principia-scienti...earing-loss-in-new-study/

Hier is door verschillende media in het verleden over getiktakt.. het artikel haalt er opeens windmolens bij, zie ik in het paper niet terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
MarkHero schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:18:
1,5 km ten oosten van je. De wind komt in Nederland voor 70% uit zuidwest dus 70% van de tijd al sowieso geen last, en voor de rest staat het sowieso wel erg ver. Slagschaduw misschien (heel misschien) 's ochtends heel kort. Allemaal niet boeiend dus op deze afstand en oost van je.
Het gaat niet alleen om het geluid wat de wind kan dragen. Er is ook nog zoiets als laag frequent geluid en dat heeft geen wind nodig. Verder zijn er ook mensen die horendol worden van de slagschaduw. Als er meerdere windmolens naast elkaar staan ( en dat doen ze meestal ) dan krijg je in het slechtste geval bij laagstaande zon 5 minuten slagschaduw per windmolen. Hier kan niet iedereen even goed tegen. Verder lees ik hier in de reacties van mensen die dicht in de buurt wonen dat ze er weinig last van hebben. Weinig = niet veel, bijna niet of niet. Dus soms toch wel een beetje last. Als je vaak genoeg een beetje ergens last van hebt kunnen er toch situaties ontstaan waarin het op een bepaald moment genoeg is en men er ziek van kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
Met betrekking tot de geluidsnormering: https://www.rvo.nl/onderw...indmolens/geluidnormering

En nog wat leesmateriaal (in het Engels):

- https://iopscience.iop.or...1088/1748-9326/6/3/035103
- https://link.springer.com/article/10.1007/s40857-017-0115-6
- https://www.theatlantic.c...-turbine-syndrome/530694/

Kortgezegd, als je niet heel erg gevoelig bent voor geluid met een lage frequentie dan zal je op 1.5km geen last hebben. Net zoals dat je normaal op die afstand geen last hebt van een snelweg etc..

Ben je wel heel erg gevoelig dan ligt dat anders. Maar dan heb je bijvoorbeeld ook last van een drukke weg in de buurt etc. en moet je sowieso al heel goed opletten waar je een huis koopt.

@vj_slof Het is in dit topic al meerdere keren voorbij gekomen dat je op 1.5km vrijwel geen last zal hebben van slagschaduw. Het klopt dat als je je maar genoeg ergens aan irriteert dat je er ziek van kan worden, maar laten we niet doorschieten.
Pagina: 1 2 Laatste