Wonen bij een windmolen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:12
kjast schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:07:
[...]

Twee maal fout. Dit is dus hoe "fake news" ontstaat.

Zie ook dit artikel dat verwijst naar de eerder genoemde studie gepubliceerd in de Royal Society
https://principia-scienti...earing-loss-in-new-study/

Hier is door verschillende media in het verleden over getiktakt.. het artikel haalt er opeens windmolens bij, zie ik in het paper niet terug komen.
Misschien voor de volledigheid ook een linkje naar de originele publicatie van Royal Society:
https://royalsocietypubli.../full/10.1098/rsos.140166
(en ja, dat bevestigd alleen maar wat jij al zegt: niets over windmolens, puur op een kleine groep mensen kijken wat hoog-volume laag-frequent geluid precies doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vj_slof schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:04:
[...]

. Weinig = niet veel, bijna niet of niet. Dus soms toch wel een beetje last.
Ja nou? Ik heb soms ook "last" van de schreeuwende kinderen in de tuin naast mij. Meerdere keren per jaar zijn de boeren bezig tot diep in de nacht om mais en gras van het land te halen en daar heb ik dan "last" van.

Dat hoort er toch bij dat je in een klein land als Nederland "last" hebt van iets of iemand. Normaliter maak je je daar niet druk om.
Als je vaak genoeg een beetje ergens last van hebt kunnen er toch situaties ontstaan waarin het op een bepaald moment genoeg is en men er ziek van kan worden.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 18:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:52
@Kaasplank Als je ergens last van hebt (al is het maar een beetje), dan levert dat stress op. En stress kun je ziek van worden. Goed ziek ook. Nee is dus niet het goed antwoord.
Dat is wat vj_slof ook bedoelt met: "Op een bepaald moment is het genoeg en kan men er ziek van worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 09:05
In Drenthe gaan ze een onderzoek doen naar de mogelijke effecten van het geluid op onze gezondheid.

https://www.rtvdrenthe.nl...-windmolens-op-gezondheid

Ben erg benieuwd wat hiervan de uitkomst zal zijn :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Houd er ook rekening mee dat bij een eventueel verkoop van de woning deze in prijs gedaalt kan zijn, windmolens schrikt kopers af, ondanks je mischien nooit overlast van hebt ervaren.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2019 10:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214048

Ik ben beveiliger geweest op een windmolen park, er was amper geluid als je er onder stond en een dooie vogel heb ik nooit gezien. In mijn beleving is er geen overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-07 07:45
Anoniem: 1214048 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:26:
Ik ben beveiliger geweest op een windmolen park, er was amper geluid als je er onder stond en een dooie vogel heb ik nooit gezien. In mijn beleving is er geen overlast.
Met het risico hier enigszins OT te gaan, maar wat moest je daar precies doen dan? Windmolens lijken me nou niet bepaald diefstalgevoelig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214048

Tijdens de opbouw werd er nog al wat koper gebruikt en dat is diefstal gevoelig. En de weg die er liep was officieel afgesloten en werd wel gebruikt als sluiproute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bij ons staan er 3 op 1,3 KM, het is dat ik weet dat ze er staan, maar voor de rest geen last van. Kan ze ook niet zien omdat er huizen en bomen voor staan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-07 19:41
Wij wonen ongeveer 1 km hemelsbreed van een snelweg zonder geluidswallen (A67, het minder drukke deel), en we horen deze alleen wanneer de wind uit die richting staat. Wanneer je buiten staat is het geluid te vergelijken met een airco die op de achtergrond aan het blazen is.

Een snelweg is een geluidsbron in de vorm van een lijn. Het verval in geluidsdruk is daarom lineair met de afstand: Dus een verdubbeling van de afstand is een halvering van de geluidsdruk. Een windmolen is een punt-bron, en het verval in geluidsdruk is dan kwadratisch met de afstand: verdubbeling van de afstand is vier keer zo weinig geluidsdruk.

Een windmolen maakt minder geluid dan een snelweg, de afstand is groter, en het is een punt-bron van geluid: ik geloof niet dat je ze gaat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-07 09:35
Bij ons in de buurt staan van die megaturbines. Ik vind het horizonvervuiling. Ze zijn nu zelfs tientallen mooie bomen aan het kappen om nog meer van die spuuglelijke dingen neer te zetten. Qua geluid hebben we er dus geen last van, maar het uitzicht is er niet mooier op geworden de laatste jaren.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik woon op ongeveer 1 km van de vier reuzen langs de A15 bij Oosterhout (GLD). Ik zie ze wel, (ze torenen overal bovenuit) maar hoor ze niet. Ook geen slagschaduw. Als ik er langs fiets, hoor je weliswaar de wieken, maar het geluid van het verkeer op de A15 is veel beter hoorbaar.

Ik werk in de energiesector en de energietransitie is hier prio 1. Windenergie wordt gezien als een belangrijke factor om de transitie te bewerkstelligen. Over hoeveel windmolens Nederland nodig heeft, zijn de meningen echter flink verdeeld. Er zijn meerdere studies gedaan en echt iedereen komt op een ander getal uit als het gaat om het aantal molens (het aantal GW komt gelukkig wel grotendeels overeen).

De een houdt het op +/- 3.000 (+/- +10% bovenop wat er al staat, maar wel bestaande molens vervangen voor grotere, efficiëntere modellen); het andere uiterste is dat er (gemiddeld) op iedere 1,5 km2 één windmolen moet staan (op land). Dat zijn dan 21.000 windmolens.

Laten we zeggen dat iedereen een beetje gelijk heeft en dat er in Nederland (op land) 10.000 windmolens nodig zijn. Dan woont iedereen die niet hartje stad woont binnen nu en 30 jaar dus "in de buurt" van een windmolen.

Dat zal even wennen zijn, maar hopelijk zorgt het er voor dat woningen waar een molen in de buurt wordt geplaatst niet veel in waarde dalen. Immers is er geen garantie dat er bij "dat andere leuke huisje" dat $potentiele_koper op het oog heeft, niet binnen afzienbare tijd ook een molen(park) komt te staan.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-07 18:45
En weer een reden om niet in de buurt van die krengen te wonen:
https://www.telegraaf.nl/...kt-extreem-schadelijk-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik woon (aldus Maps) precies op 1,5km van twee windmolens (joekels van 100m hoog, sinds 2015) Die dingen zie je heel in de verte wel staan maar geven op die afstand absoluut geen geluid of schaduwslag is mijn ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Heb je het artikel wel gelezen? Het gaat om een broeikasgas en er wordt geen woord gerept over toxiciteit (want dat is het ook niet!). Leuk stukje stemmingmakerij.
En dan nog, honderden kilo's is een relatieve peuleschil. In 2018 stootte we in NL 161 miljard kilo CO2 uit. Dit komt niet eens in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 29-10-2019 13:21 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Standeman schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:08:
[...]

Heb je het artikel wel gelezen? Het gaat om een broeikasgas en er wordt geen woord gerept over toxiciteit (want dat is het ook niet!). Leuk stukje stemmingmakerij.
En dan nog, honderden kilo's is een relatieve peuleschil. In 2018 stootte we in NL 161 miljard kilo CO2 uit. Dit komt niet eens in de buurt.
Het is wel bijna 24000 keer zo potent als broeikasgas, dus puur op kilo's vergelijken is niet eerlijk.

Wikipedia: Sulfur hexafluoride

Wat Wikipedia wel claimt is dat het "maar" voor minder dan 0.2% bijdraagt aan global warming. De bron die ze daarvoor aanhalen is archived en verwijst zelf dan weer niet tot een paper of onderzoek dus die claim is lastig te verifiëren.

https://web.archive.org/w...-sulfur-hexafluoride.html

Concluderen dat windmolens slecht zijn omdat ze dit gas lekken is natuurlijk je reinste onzin. Dit gas wordt ook gebruikt in het trafo huisje op de hoek en transformatoren aan hoogspanningslijnen. Tenzij je een paper weet te reproduceren dat en aantoont dat windmolens buitenproportioneel veel lekken en dat daarmee ook meer global warming ontstaat dan dat het oplost, kun je niet stellen dat windmolens slecht zijn omdat ze SF6 lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 604938 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:28:
[...]

Het is wel bijna 24000 keer zo potent als broeikasgas, dus puur op kilo's vergelijken is niet eerlijk.

Wikipedia: Sulfur hexafluoride

Wat Wikipedia wel claimt is dat het "maar" voor minder dan 0.2% bijdraagt aan global warming. De bron die ze daarvoor aanhalen is archived en verwijst zelf dan weer niet tot een paper of onderzoek dus die claim is lastig te verifiëren.

https://web.archive.org/w...-sulfur-hexafluoride.html
Zeg dat honderden kilo's zich laat vertalen tot 500 kilo. Dan krijg je jaarlijks 500x24.000=12.000.000 kilo equivalent CO2 in de lucht. Tenzij ik een rekenfout maak, komt dat neer op 0,0075%, imo een peulenschil.
Men kan zich dan beter zorgen maken om de ruftende koeien die om de windmolen heen staan.
Concluderen dat windmolens slecht zijn omdat ze dit gas lekken is natuurlijk je reinste onzin. Dit gas wordt ook gebruikt in het trafo huisje op de hoek en transformatoren aan hoogspanningslijnen. Tenzij je een paper weet te reproduceren dat en aantoont dat windmolens buitenproportioneel veel lekken en dat daarmee ook meer global warming ontstaat dan dat het oplost, kun je niet stellen dat windmolens slecht zijn omdat ze SF6 lekken.
Klopt helemaal!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Die SF6 krijg je, eenmaal in de atmosfeer, nooit meer weg. In tegenstelling tot CO2, want daarmee gaan we stoppen toch en verdwijnt het uiteindelijk weer in een carbon sink?
Pagina: 1 2 Laatste