Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-11 20:32
Gegroet,

Na uitvoering informeren en vergelijken (met dank aan de hulp op dit forum ook) ben ik er aan uit wat voor PV installatie er op mijn plat dak komt. Solaredge, zuid gericht, met een minimale opbrengst van 4.000 kWh.

Na eliminatie heb ik nog twee offertes van twee leveranciers overgehouden en rest er nog één keuze;

Voorstel 1:

Omvormer Solaredge SE3000H-HD-WAVE
Optimizers 14x Solaredge P370
Panelen 14x Canadian CS3K-315 mono PERC
Geschatte opbrengst 4.253 kWh op jaarbasis.
Prijs: 6.040 EUR incl. BTW

Voorstel 2:

Omvormer Solaredge SE3000H-HD-WAVE
Optimizers 15x Solaredge p370
Panelen 15x Bauer BS 305 Glas/glas
Geschatte opbrengst 4.522 kWh op jaarbasis.
Prijs: 6.902 EUR incl. BTW

Ik heb bij beide installateurs een goed gevoel ( en zijn gekend in de buurt als goede installateurs), als ik bij voorstel 2 een paneel en optimizer minder tel bedraagt het verschil tussen beide voorstellen nog ongeveer 500 EUR.

Dan heb ik voor die 500 EUR;

- Kwalitatievere glas/glas panelen met 30 jaar rendementsgarantie op 87%. Ik vermoed zelf dat er wel iets van waar zal zijn maar niets wereldschokkend. Ik ga er dus vanuit dat de meerkost zichzelf op termijn wel zal opheffen. Of speelt er nog iets tussen deze twee types panelen dat ik over het hoofd gezien heb?

Rest mij dan enkel nog jullie een laatste keer te laten oordelen over dit verschil. :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:28
Wat is uiteindelijk de reden dat je voor Solaredge hebt gekozen? In je eerdere topics geef je aan meer naar een SMA omvormer te neigen, omdat je nog twijfelt over de Solaredge technologie (zie hieronder Topic 2).
Volgens een ander topic gaf je aan niet/nauwelijks last van schaduwvorming te hebben.

Topic 1: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1930464
Topic 2: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1929342
Topic 3: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1927352

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-11 20:32
m181087 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:45:
[...]

Wat is uiteindelijk de reden dat je voor Solaredge hebt gekozen? In je eerdere topics geef je aan meer naar een SMA omvormer te neigen, omdat je nog twijfelt over de Solaredge technologie (zie hieronder Topic 2).
Volgens een ander topic gaf je aan niet/nauwelijks last van schaduwvorming te hebben.
Ik stond vooral twijfelachtig t.o.v. een voorgesteld oost/west systeem met Solaredge, omdat er dan op bepaalde momenten mogelijks te weinig spanning kon worden opgewerkt met het aantal panelen dat in mijn geval van toepassing is. De veilige oplossing met meer panelen is eigenlijk overmaats voor mijn verbruik. Een laatste gesprek met de installateur bracht de conclusie dat ik zeker voor de volgende 15 jaar beter af ben met een zuid opstelling en kan deze vrees dus van de baan.

Verder heb ik een aantal positieve ervaringen gelezen van Solaredge en heb ik in mijn omgeving een getuigenis van iemand met een vergelijkbaar dak die met SMA omvormer toch wel fors dalende productie heeft wanneer er schaduwvorming voordoet. Ik heb niet veel schaduw, maar er is er wel (2 schouwtjes op het dak en een bomenrij die zeker bij lagere zonnestand wel een schaduw op het dak durft werpen).

Ook beide installateurs zijn overtuigd dat Solaredge een meerwaarde heeft en hun ervaringen op vlak van betrouwbaarheid zijn eveneens positief.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks