[Landelijk] Storing Telefonie (KPN?)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 11.796 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin149
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 08:19
Dan krijg je een NL-alert met telefoonnummers, kan je 'm niet meer zien als je op 'ok' hebt gebrukt, dus eigenlijk heb je er dan ook weinig aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f0RSo4u9aSZYfCywctRaaepl/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door martin149 op 24-06-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:38
martin149 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:22:
Dan krijg je een NL-alert met telefoonnummers, kan je 'm niet meer zien als je op 'ok' hebt gebrukt, dus eigenlijk heb je er dan ook weinig aan.
[Afbeelding]
Ik kan ze terug vinden in m'n SMS app -> instellingen -> geavanceerd -> noodwaarschuwingen.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin149
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 08:19
vuurtjih schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:28:
[...]

Ik kan ze terug vinden in m'n SMS app -> instellingen -> geavanceerd -> noodwaarschuwingen.
Inderdaad, daar staan ze bij mij ook zie ik nu. Niet echt een logische plaats zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 12:07
Net berichtje dat alles is opgelost. Niets via KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/bb7e67e3a8c95d9ca402730d2402aac8.png

Alle ontvangen berichten, niet best zoveel. De 1e veel te laat en de laatste was ruim 1 uur te laat. Want het werkt allemaal allang weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
Ik begon me ook al af te vragen wie er allemaal toegang heeft tot het versturen van NL-Alerts.

De meeste lijken erg haastig verzonden; spelfouten, onjuiste telefoonnummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 17:15
Zojuist het laatste afsluitende NL-Alert ontvangen, maar wederom alleen via T-Mobile en niet via KPN.
Beide exact hetzelfde type toestel en de testmelding van afgelopen maand ontvangen.

Ik denk dat ze toch nog een uitdaging hebben in de toekomst om deze berichten bij iedereen in het gebied te krijgen. Maar wederom geld weer, als 70% het al weet, dan weet de rest het ook wel snel genoeg via alternatieve methodes.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook het afsluitend bericht zojuist ontvangen. Nu in afwachting van het bericht met dank voor mijn medewerking...

Ik heb in mijn leven één keer de sirene af horen gaan (buiten de maandelijkse test) Dat ging ergens over...

Ik heb de alerts uitgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
DaMightyWackO schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:02:
Kan iemand uitleggen waarom KPN toestellen geen NL alert ontvangen? (hoe zit dit technisch? cell broadcast is toch provider onafhankelijk? konden toestellen zich helemaal niet aanmelden bij een mast?)
Bedankt voor deze reactie, ik had wel even een moment nodig om te lachen 👍🏻

Ik hoop dat ze bij de evaluatie tot conclusie komen dat een NLAlert door second opinion gereviewd wordt voordat die wordt verzonden.

Smartphones volspammen met verkeerde nummers doet de geloofwaardigheid van NLAlert tegeniet. Ik stond op punt om het uit te zetten, omdat ik die maandelijkse testalert ook meer dan zat ben. Al is het alleen maar omdat ik die niet stipt binnen krijg.

Dan onderhouden ze de sirenetorens maar wat langer. Als onze overheid miljarden aan onderwijs, zorg en EU kunnen uitgeven, lijkt me de sirenetorens een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

neeecht schreef op maandag 24 juni 2019 @ 19:59:
[...]
Wel raar, want 4G van KPN bleef hier gewoon werken.
Snap er ook niets van....
En inderdaad, 4G werkte ook bij mij normaal op m'n toestel (stock Android).

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
Dat was dus ook het eerste waar ik naar zocht na dit debacle.

Werkelijk, wat een gotspe. Ten eerste dat het belangrijkste noodnummer er volledig uit kan liggen. Dat blijkbaar ook het normale alarmnummer van de politie over dezelfde infra loopt is al merkwaardig.

Dan ik weet niet hoeveel NL-alerts vol met schrijffouten en ronduit foute informatie.

Wat een gepruts.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

neeecht schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:31:
Net berichtje dat alles is opgelost. Niets via KPN.
Heb nu net op mijn KPN abo om 22:03 een NL-Alert gekregen (met timestamp 21:29........):
Afsluitend bericht landelijke KPN-storing: 112 en 0900-8844 zijn weer bereikbaar.

:Z :Z :Z :Z

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 16:15
iedere veiligheidsregio (dat is een orgaan) heeft zijn eigen invulling van die NL-Alerts.
Tja, dan krijg je dat....

Uit interne communicatie van KPN kan ik opmaken dat men in de loop maar ik verwacht aan het eind van morgen ochtend een (vermoedelijke?) oorzaak kan melden.
Duidelijk is dat er vandaag rond 13:00hr op een platform iets is gebeurt waardoor langzaam maar zeker de dominootjes zijn omgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie-Verkeerd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:12:
[...]

Heb nu net op mijn KPN abo om 22:03 een NL-Alert gekregen (met timestamp 21:29........):
Afsluitend bericht landelijke KPN-storing: 112 en 0900-8844 zijn weer bereikbaar.

Misschien hebben ze die laatste het-is-weer-goed-NOODMELDING met opzet niet naar iedereen tegelijk gestuurd. Een heel klein percentage belt bij zo'n bericht vast het noodnummer 112 om te testen of het echt wel weer werkt. Dat zou de - blijkbaar gevoelige - infrastructuur van KPN kunnen ontregelen.

Vergelijk het met staggered spin-ups voor SCSI-schijven in arrays (vast ook achterhaalde techniek ;))

:9

Ik poogde het hele gedoe een positieve twist te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

trankilo schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:13:
iedere veiligheidsregio (dat is een orgaan) heeft zijn eigen invulling van die NL-Alerts.

Uit interne communicatie van KPN kan ik opmaken dat men in de loop maar ik verwacht aan het eind van morgen ochtend een (vermoedelijke?) oorzaak kan melden.
Duidelijk is dat er vandaag rond 13:00hr op een platform iets is gebeurt waardoor langzaam maar zeker de dominootjes zijn omgevallen.
Ik geloof er weinig van dat het enkel 4G is. Als er gerept wordt in de media dat héél 112 en 8844 onbereikbaar is, en niet enkel alleen via de mobiel, dan moet er wel wat meer spelen, en zal 4G ook omvergetrokken zijn.

Ik kon met mijn analoge (en ja, het is ook digitaal tegenwoordig) aansluiting ook geen Ziggo-nummer bellen, of andere mobiele nummers. Alles ingesprek.... Dat is wel wat anders dan 4G. Anyway, ik wacht het onderzoek af, en ik ben benieuwd of er op den duur een rapport naar buiten zal komen, net als de 112 problemen in 2012.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Ik hoop voor je dat je eerst met afdeling Marketing hebt afgestemd voordat je deze reactie uit de deur deed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aan de andere kant: Het is wel een goed leermoment.

Liever dat er nu fouten boven tafel komen waar naar gekeken wordt, dan dat het tijdens een échte ramp helemaal fout gaat.

Zowel technisch als qua protocol en draaiboeken zijn er volgens mij een aantal dingen niet goed gegaan en hier kan goed van geleerd worden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
anandus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:25:
[...]

Liever dat er nu fouten boven tafel komen waar naar gekeken wordt, dan dat het tijdens een échte ramp helemaal fout gaat.

Zowel technisch als qua protocol en draaiboeken zijn er volgens mij een aantal dingen niet goed gegaan en hier kan goed van geleerd worden.
Het zal me niet verbazen als morgen in de kranten staat dat volgens Rianne Schijtbroek de Russen of een andere vreemde mogendheid erachter zit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RoestVrijStaal schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:28:
[...]
Het zal me niet verbazen als morgen in de kranten staat dat volgens Rianne Schijtbroek de Russen of een andere vreemde mogendheid erachter zit |:(
Meh, ik zie het eerder als onkunde.
Kinderschoenen, gebrek aan ervaring, en niet goed doordachte draaiboeken (nationaal vs regionaal).

Maar een gedegen onderzoek zal het hopelijk uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:33
anandus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:25:
[...]

Het probleem is enkel dat het het zoveelste "leermoment" is. Ze leren alleen niet. Paar maanden geleden ook al, toen de stank uit de Rotterdamse havens (zonder gevaarlijke stoffen) een 'noodgeval' was waar half Nederland voor gewaarschuwd moest worden iedere keer dat een nieuw dorp stank kon verwachten. Heb die dag iets van 5 berichten gehad van diverse veiligheidsregio's die niet in staat waren om selectief een bericht te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
RoestVrijStaal schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:24:
[...]
Ik hoop voor je dat je eerst met afdeling Marketing hebt afgestemd voordat je deze reactie uit de deur deed ;)
Nou, zo spannend is het nou ook weer niet wat hij aangeeft:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tegen de tijd dat zo'n onderzoek bij de waarheid in de buurt komt is bijna iedereen het voorval vergeten, is de druk er ook af om verder te zoeken. Ik hoop dat de journalistiek blijft bestaan. Mensen die onderzoeken, patronen zien, ook over periodes langer dan één kabinet, en zowel politiek als de burger een onafhankelijk beeld over hoe het gaat met de samenleving laten zien.

Geheel off-topic: ik las vandaag op de NOS een artikel waarin de actie van G. begin maart in Utrecht als aanslag werd omschreven en in verband gebracht met terrorisme? Misschien heb ik wat onder een steen liggen suffen...

Als die dame, dr. of professor in terrorisme(bestrijding), nou eens voiceberichten insprak voor calamiteiten?

Of, nu FB toch alles weet, de verspreidingsgraad van nieuws via FB en WhatsApp meegenomen wordt. Dus niet meer een cell broadcast. Maar gericht aan mensen die het nog niet via FB, radio, TV, vrienden, WhatsApp etc gehoord hebben direct een SMS sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

ErikCornelissen schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:30:
[...]

Nou, zo spannend is het nou ook weer niet wat hij aangeeft:

[...]
Maar toch zal je vast wat getekend hebben om geen interne documenten te lekken ;)
Ook al is het niet echt accuraat. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Gelijk maar weer uitgezet na dit fiasco. Sta je in de supermarkt, gaat je telefoon af met een luchthoorn. Man man man, en dan met de meest kansloze informatie wat ik 3 uur geleden al via social media had meegekregen.

Er is een hoop te leren, maar ik verwacht geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik hoop dat er een speciale afdeling komt die landelijk de NLalerts centraal eruit schiet i.p.v. de regionale meldkamers dat per stuk lijken te doen. Want spelfouten, verkeerde telefoonnummers vind ik al een blunder.
Zou mij eigenlijk niet verbazen dat ze een stagiaire dit hebben laten doen :X

Ook vraag ik me af waarom die dubbel binnenkomen? Komt het van verschillende zendmasten? Of wordt het gewoon dubbel gepushed? Als die berichten van meerdere zendmasten komen, dan snap ik het wel, omdat Cell Broadcast (wat er gebruikt voor wordt) een bericht via een bepaald kanaal (919) pushed naar alle aangemelde devices met een kernmerkje: EMERGENCY!

[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 24-06-2019 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
rolandos582 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:50:
gaat je telefoon af met een luchthoorn.
Het is jammer dat mijn telefoon altijd op trillen staat, ik heb veel geklaag gehoord over het geluid, ben stiekem wel nieuwsgierig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe was / is dat eigenlijk geregeld met het luchtalarm? Is dat een rode knop in een koffertje waar alleen de president op kan drukken?

Overigens is de vraag wanneer je een alert stuurt zeker geen eenvoudige. Iemand had kunnen sterven, en dat is wellicht ook gebeurd, doordat 112 niet bereikbaar was. Een leven vs wat mensen die teveel berichten wat vervelend vinden... Ik ga niet nadenken over die vraag. Wel over de vraag waarom er blijkbaar geen draaiboek is zodat die stagiair de beslissing niet hoeft te maken.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2019 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 10:30
Wat ik dan wel een beetje jammer vind is dat iedereen op KPN afgeeft als er een keer een storing is (in het geval van 112 niet bereikbaar overigens wel terecht) en meteen met de reactie komen dat een T-Mobile of Tele2 véél beter is en véél betrouwbaarder. Men heeft direct het oordeel over KPN al klaar staan. Terwijl het mobiele en vaste netwerk vrijwel nooit storingen heeft, op lokale plaatsen na.

"Dat hep op Facebook gestaan".

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen partij is die het beter kan dan KPN. Dit is echt de eerste fikse storing bij KPN sinds enkele jaren die landelijk problemen geeft. (Ja, die pinstoring was ook vervelend), maar zou een andere provider dit echt beter kunnen? Vodafone heeft er hier dit jaar al meerdere malen storing gehad, maar daar hoor je niemand over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Je weet dat dit tegen het bedrijfsbeleid is om iets te melden? ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

anandus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Het is jammer dat mijn telefoon altijd op trillen staat, ik heb veel geklaag gehoord over het geluid, ben stiekem wel nieuwsgierig :P
Ik zal het volgende keer eens opnemen met de camera als er weer een testbericht komt.
maar op mijn Samsung hoor je een hoge toon (die bijna zeer doet aan mijn oren, maar die zijn al gevoelig :X) gevolgd door een tril, en weer die hoge toon, en weer een tril, dan die toon en dat herhaalt zich een paar keer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
krakendmodem schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:56:
Wat ik dan wel een beetje jammer vind is dat iedereen op KPN afgeeft als er een keer een storing is (in het geval van 112 niet bereikbaar overigens wel terecht) en meteen met de reactie komen dat een T-Mobile of Tele2 véél beter is en véél betrouwbaarder. Men heeft direct het oordeel over KPN al klaar staan. Terwijl het mobiele en vaste netwerk vrijwel nooit storingen heeft, op lokale plaatsen na.

"Dat hep op Facebook gestaan".

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen partij is die het beter kan dan KPN. Dit is echt de eerste fikse storing bij KPN sinds enkele jaren die landelijk problemen geeft. (Ja, die pinstoring was ook vervelend), maar zou een andere provider dit echt beter kunnen? Vodafone heeft er hier dit jaar al meerdere malen storing gehad, maar daar hoor je niemand over.
Ik denk dat veel mensen vooral verbaasd zijn dat zoiets als 112 niet redundant uitgevoerd is met een backup-lijn over een separaat netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:09
AW_Bos schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:57:
[...]

Ik zal het volgende keer eens opnemen met de camera als er weer een testbericht komt.
maar op mijn Samsung hoor je een hoge toon (die bijna zeer doet aan mijn oren, maar die zijn al gevoelig :X) gevolgd door een tril, en weer die hoge toon, en weer een tril, dan die toon en dat herhaalt zich een paar keer....
Ik zat direct in een horror mode. Wat een onheilspellend geluid! Op werk gaan er dan ook direct 20 telefoons af met dit geluid. Alsof de hemel op aarde neerstort.

Met klap op de vuurpijl begint mijn telefoon het bericht dus ook spontaan voor te lezen..

Die typo's, dat kan écht niet voor zo'n officieel bericht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

LED-Maniak schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:59:
[...]

Ik zat direct in een horror mode. Wat een onheilspellend geluid!
Ik weet niet of je wel eens de Thunderbirds vroeger keek? Daar hoorde je apparatuur ook vaak erg hoog piepen als er een oproep binnen kwam ofzo. Daar dit dit mij eigenlijk aan denken.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
anandus schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:59:
[...]

Ik denk dat veel mensen vooral verbaasd zijn dat zoiets als 112 niet redundant uitgevoerd is met een backup-lijn over een separaat netwerk.
Ik weet niet hoe de backup voorzieningen daarvoor geregeld zijn. Mogelijk komt daar nog uitsluitsel over. Tot die tijd is het gissen waar het mis ging.

Als de Routering naar 112 al mis gaat, dan lijkt mij dat de Routering naar de backup van 112 ook mis kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

[...]

Ik heb het al gevonden hoor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

In theorie moet het ding gewoon geluid maken op de hardste stand, ongeacht jouw instellingen voor normale oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

jadjong schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:06:
[...]

In theorie moet het ding gewoon geluid maken op de hardste stand, ongeacht jouw instellingen voor normale oproepen.
Maar ik heb eigenlijk liever een eigen toon op het harst mogelijk volume. Ik vind het een beetje een snerpende toon die voor mij richting de pijngrens komt, maar net niet irriterend is..(ja, ik heb al gehoorschade, en niet hierdoor ;) )

Ik heb in mijn S7 wel gevonden waar het zit, maar het is allemaal greyed-out en ik kan het niet uitzetten of aanpassen :X. Nou ja, care...
Misschien eens kijken of ik kan achterhalen waar het audio-bestandje staat :P

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 24-06-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op mijn iPhone was de melding volkomen stil. Had (bel)signalen uit staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Waarom doen wij op TV niks met NLalert?

Gewoon alle zenders een balkje meegeven met de berichtgeving. Ik heb zelfs van een technische man van RTV Utrecht gehoord dat de brandweer of andere hulpverlening op een speciaal telefoonnummer kon inbellen om de radio-uitzending te onderbreken. Wordt ook nooit gedaan, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AW_Bos ik had Veronica op staan en daar kwam iedere tien minuten wel een opmerking of grap over dit NOODGEVAL voorbij.

An sich is regionale alermering best een idee. Met een concrete omschrijving van NOOD...

Er sterven 55 mensen per dag aan hart en vaatziekten. Dat inclusief ouderen, bejaarden en mensen die al opgenomen zijn. Twee uur geen alarmnummer bereikbaar en dat zijn er 2,3 ongeveer. Inclusief dus mensen die al zorg hebben. Ga het niet opzoeken voor andere mogelijk levensbedreigende situaties. Maar of het in verhouding staat tot het alarmeren van een paar miljoen mensen... Te meer omdat de NOOD uit het alarm verdwijnt door deze manier van gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2019 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:55:
Overigens is de vraag wanneer je een alert stuurt zeker geen eenvoudige. Iemand had kunnen sterven, en dat is wellicht ook gebeurd, doordat 112 niet bereikbaar was. Een leven vs wat mensen die teveel berichten wat vervelend vinden... Ik ga niet nadenken over die vraag. Wel over de vraag waarom er blijkbaar geen draaiboek is zodat die stagiair de beslissing niet hoeft te maken.
Absoluut. En daarom hoor je mij ook niet over het eerste bericht. Of het tweede. Maar toen de Amsterdamse (neem aan Amsterdam Amstelland) Politie ging vechten met de Nationale Politie over welk nummer gebruikt moest worden was het mij wel duidelijk dat het draaiboek inderdaad ontbrak (of niet is geopend).

Maar dat is tot daaraan toe. Waarom was het een noodgeval dat 112 weer werkte!?

Ik weet niet hoe het met andere regio's zit, maar in de buurt van Amsterdam maken ze naar mijn idee iets te veel gebruik van NL Alert. Je mag me best vragen om niet meer naar het Museumplein te komen omdat dat vol staat. Maar gezien ik daar 15km vandaan zit, lijkt het risico mij wat klein en bovendien makkelijk op te lossen met de matrix borden door de stad. Maar dergelijke berichten heb ik nu toch al een aantal keren gehad.

Ieder onzin bericht kost levens op het moment dat het wel echt nodig is. Ook ik betrapte mijzelf erop dat ik in eerste instantie na het 3e bericht niet eens meer m'n telefoon oppakte vandaag. En eigenlijk is dat best eng.

[ Voor 27% gewijzigd door Nijn op 25-06-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
Ik vind het bij die Australische waarschuwing wel humor dat er eerst aangeraden wordt om onmiddellijk een veilige plaats te zoeken, en dan op het einde "Zorg ook ervoor dat je een radio op batterijen meeneemt voor nieuwe informatie over de situatie" :F

[ Voor 21% gewijzigd door RoestVrijStaal op 25-06-2019 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-10 18:36
Wat mij opviel, dat ik zodra ik van 4g naar 3g schakelde ik de NL-alerts gewoon binnenkreeg. Terwijl de 5 andere toestellen in het huis die allemaal gekoppeld waren aan het 4g netwerk en kpn ook als provider hebben geen melding ontvingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zou er (een los topic?) poll kunnen komen om te kijken wie een NL Alert heeft gehad, zoja, op welke provider en zoja hoeveel? Ik zag met een groep van 30 toevallig en de helft kreeg niets of pas later, of ik pas later. Uren later in de auto (4g verbonden) werd de auto en mijn telefoon gek :/.
Dit is Tele2 voor mij met een iPhone.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RoestVrijStaal schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:28:
[...]
En wat zei ik je? het is niet Rian, maar wel een ander iemand:
Veiligheidsexpert Rico Briedjal houdt er rekening mee dat Nederland slachtoffer is geworden van een hack. Het ministerie van Justitie en Veiligheid wil nog niet op die mogelijkheid ingaan. KPN zegt ’geen indicatie’ te hebben dat er sprake is van een al dan niet buitenlandse hack.
Morgen op de voorpagina van de Telegraaf. (die ik nu al online kan lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nijn ik kreeg 1 juni voor het eerst een NL-alert-testbericht. En vandaag dus voor het 'eggie' Wist niet dat het nummer in andere regio's zo ge-/misbruikt werd.

Een vervanger van de masten is het wat mij betreft sowieso dan niet. Dat is "naar binnen, ramen dicht en radio aan"...

Ik schreef eerder iets, enigszins gekscherend, dat als Google en FB toch al iedereen bereikt, laat de overheid dan via die weg een kanaal inrichten. Dekkingsgraad 95% binnen een uur ofzo. Iets als waar @AW_Bos naar linkte via TV. Desnoods direct lijntje binnen WhatsApp?

Technische zijstraat: zou je GSM masten uit kunnen rusten met een voorziening voor een noodbericht? Als geen mogelijkheid om gesprek op te zetten en noodsituatie direct vanuit de mast de mededeling ".. er is een landelijke storing .. u kunt ..."

Overigens nog steeds benieuwd naar waar C2000 punten zijn in welke openbare gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Verwijderd

Ik weet wel dat er en NCV (Noodcommunicatie voorziening) bestaat als vervanger van het vroegere Nationale Noodnet.
Dit werkt overigens niet via C2000, en ik denk dat ze hier op doelden, maar niet de correcte naam wisten. C2000 heb je naar mijn weten alleen bij hulpverlening, en niet bij gemeentes.

Hier een lijstje wie dit systeem gebruikt:
Politie
Brandweer
Ambulancediensten
Rode Kruis Noodhulpteams
Reddingsbrigade
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
Kustwacht
Douane
Koninklijke Marechaussee
Defensie Bewakings- en BeveiligingsOrganisatie (DBBO)
Defensie Ambulance
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD)
Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD)
Opsporingsambtenaren van de gemeente (BOA's) (meestal op basis van convenant met politi

[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 25-06-2019 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Verwijderd @AW_Bos
Er hebben meer partijen toegang tot het C2000 systeem dan ik dacht :).
https://www.c2000.nl/pagina/?itemID=2501&menuitemID
https://zembla.bnnvara.nl/data/files/743449653.pdf

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Puch-Maxi
Ik zie een hoop bedrijfen en zelfs namen erin staan waarbij ik mij afvraag waarom ze C2000 nodig hebben?
En we hebben toch al het NCV, zoals ik net al noemde. Of is dat nu al niet betrouwbaar dat ze C2000 gebruiken? Ik mag het niet hopen :X.

Anyway:
Nog een paar feitjes van de Telegraaf die straks op de deurmat valt.
Hoeveel slachtoffers er vielen in de chaos die de storingen bij KPN teweegbrachten, en hoe ernstig de ontstane situaties waren, was gisteren nog niet duidelijk. Wel vonden er meerdere zware incidenten plaats. Zo kreeg de vrouw van Anthony Breukel gisteren, precies op het moment dat 112 niet meer bereikbaar was, een hevige epilepsieaanval.

„Dat was geen prettig gezicht, mijn partner leek letterlijk dood te gaan”, vertelde Breukel aan De Telegraaf. „Gelukkig heb ik verstand van EHBO, anders had ik een groot probleem gehad. We hebben namelijk ook twee kleine kinderen. Als ze niet uit haar aanval was gekomen, of als die te lang zou hebben geduurd, had ik geen kant op gekund.”
Dat is niet fijn, nee :/

En Rico Briedjal, denkt aan een hack:
Maar hoe kon die megastoring ontstaan? Veiligheidsexpert Rico Briedjal is van mening dat we in de zoektocht naar de oorzaak ook naar het ergste scenario moeten kijken. „Dat is dat er sprake is van een bewuste menselijke handeling, zolang het tegendeel niet is bewezen.”

Met andere woorden: dat het noodnetwerk is gehackt, mogelijk door een buitenlandse macht. „Met als doel het netwerk bewust te ontwrichten, of om te kijken hoe Nederland reageert”, vervolgt Briedjal, die benadrukt dat hij het incident beoordeelt als veiligheidsexpert, omdat hij niet alle technische ins en outs kent.

Omdat KPN in de loop van de avond meldde dat het netwerk weer bereikbaar was, zou het volgens Briedjal bij een hack kunnen gaan om een ’test’ hoe Nederland reageert op het moment dat het noodnummer uit de lucht is.
Ik ben eerder benieuwd naar de reactie van KPN. Hun geven aan dat ze bezig zijn met een onderzoek, maar dat ze geen signalen hebben gekregen van een hack-aanval. Maar dat roep(toetert) toch iedereen wel :D.

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 25-06-2019 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Laatst online: 29-09 10:06
AW_Bos schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:45:
@Puch-Maxi
Ik zie een hoop bedrijfen en zelfs namen erin staan waarbij ik mij afvraag waarom ze C2000 nodig hebben?
En we hebben toch al het NCV, zoals ik net al noemde. Of is dat nu al niet betrouwbaar dat ze C2000 gebruiken? Ik mag het niet hopen :X.

Anyway:
Nog een paar feitjes van de Telegraaf die straks op de deurmat valt.

[...]

Dat is niet fijn, nee :/

En Rico Briedjal, denkt aan een hack:

[...]

Ik ben eerder benieuwd naar de reactie van KPN. Hun geven aan dat ze bezig zijn met een onderzoek, maar dat ze geen signalen hebben gekregen van een hack-aanval. Maar dat roep(toetert) toch iedereen wel :D.
Stel nou dat men het onderzoekt en het blijkt dat het een cyberaanval van rusland/china/iran/etc was... zouden wij als burgers dat überhaupt wel te horen krijgen?

Of zou alleen grapperhaus dat te horen krijgen samen met die kleine club fractievoorzitters van commissie Stiekem en dat men dan communiceert dat het een storing was en men er alles aan gedaan heeft om herhaling te voorkomen?

Ik gok het laatste, maar eerlijkheidshalve gebiedt mij te zeggen dat ik geen idee heb.

Wat denken jullie? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 11:14

aex351

I am the one

Hopelijk is alles goed gekomen. En zijn de mensen die uit nood gebruiken moesten maken van de noodnummers er goed vanaf gekomen.

Het kan toch niet dat ik pas tegen 17:20 een NL-Alert krijg. Terwijl de storing al sinds 16:00 bezig is. Het systeem rondom NL-Alert daar mag ook het nodige aan verbeterd worden. Ik zat in de auto met muziek aan via Bluetooth vanaf me telefoon (S9). De NL-Alert Alarm signaal kwam met een volume van 100% over mijn speakers. Me telefoon gaf ook leuk de melding dat het volume de nodige gehoorbeschadiging kon opleveren. In elk geval wist ik op dat moment even niet wat me overkwam. Aangezien er verder ook twee overlappende pop-ups actief waren.

Kennelijk kan je het volume van dit soort meldingen dus ook niet aanpassen. Of in elk geval op een S9 staat de instelling op inactief. Ik kan me voorstellen dat zo'n NL-Alert bericht dus op zichzelf al de nodige ongelukken oplevert.

Heeft iemand nog ideeën met betrekking tot het volume?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Ik kreeg de NL-Alert van 17:20uur pas om 18:14uur, gewoon een uur later dus toen was de storing al 2 uurtjes aan de gang. NL-Alert is nog lang niet vlekkeloos.
Ook idioot dat ze een verkeerd nummer hebben verstuurt, duurde toch nog even voordat er een wijziging kwam die ik overigens wel direct kreeg.

Is die Rico Briedjal de nieuwe vriend van Rian van Rijbroek?

[ Voor 9% gewijzigd door ViperXL op 25-06-2019 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tigtallen doden vandaag in gebieden waar 112 zelfs nooit bestaan heeft. Ik woon nog steeds liever hier dan in Uganda of Saudi Arabië of...

(Ook als het mogelijk ooit nog eens mij, mijn familie of vrienden raakt)

Er sterven dagelijks mensen. Ik ga ook ooit eens. Zou jammer zijn als dat per toeval of karma gebeurt tijdens een storing bij een telecomprovider. Dat gebeurde 100 jaar terug omdat een meeuw op een telegraaflijn scheet. Nu omdat we als consument teveel eisen stellen / commercie met alle gebrek aan redundantie en kwaliteitsborgen ons van dienst wil zijn. En over honderd jaar omdat niemand nog de AI-systemen begrijpt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2019 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die noodmeldingen zijn ok als er echt wat is, iets van terroristische aanslag, vliegtuig welke buiten Schiphol geland was of wat dan ook maar niet g!#=d voor de Whatsapp van de tiplijn van de telegraaf en helemaal niet dat ik ze nog vier keer ontvang. Ik wilde al 112 bellen of Nederland van de kaart geveegd was? Kom op vier keer zo'n melding is echt teveel en dan met de nodige herrie. Ik was aan het werken en je schrikt je echt de pl+/#ris en alleen maar voor het 112 nummer en ook nog voor de tiplijn van de telegraaf om die te Whatsappen. Is er nou echt niemand in Nl die even oplet wat je schrijft of welk nummer je meestuurt?

Ik zeg altijd, de tijd van de typemachine was helemaal nog niet zo gek en heel rustgevend. De tijd dat de KPN nog met de T65 aan het werken was en de kans op storingen zo klein was want je had al die eisen niet en zoveel gevoeligheid. De rust dat toen er was als iets het niet deed. De dokter was altijd wel in de buurt als er wat was.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
De paniek die uit mn telefoon kwam, wat een heftig geluid. Ik vermoedde eigenlijk iets ergers dan dat 112 niet werkte. Wat ik de grap van dit alles vind is dat KPN enige tijd terug geconfronteerd werd met een vijandige overname. Toen leek er geen enkele paniek te zijn terwijl dat juist heftig was.

KPN is beursgenoteerd en indien een partij aandelen gaat verwerven en een redelijk belang verzamelt krijgt deze behoorlijke invloed. Carlos Slim bood 8 euro per aandeel opdat hij 28% van de aandelen zou verwerven in KPN. Dat is pas eng.

De netwerken van KPN zijn weliswaar in een separate entiteit ondergebracht toch wordt het beheerd door KPN. De CEO van KPN vindt de inmenging van de overheid voor overnames ongewenst. Nou daar zijn we mooi mee.

KPN heeft een beschermingsconstructie gebruikt om Carlos tegen te houden en hebben nieuwe aandelen uitgegeven aan een Stichting die door bepaakde bestuurders werd aangestuurd. Zo kunnen ze aandeelhouders in stemrechten verwateren. Het zal niet eeuwig mogelijk zijn om deze beschermingsconstructie steeds op te blijven werpen indien er een vijandige overnamebod komt. Carlos had en heeft volgens mij nog steeds een fors pakket aandelen.

De overheid heeft ook wat wetgeving dat dergelijke overnames niet zomaar kunnen en moeten worden getoetst. Dat lijkt mij onhandig en indien KPN werkelijk veiliggesteld zou moeten zijn moet er gewoon niet meer dan 50% zeggenschap/aandelen op de beurs genoteerd zijn. Een beschermingsconstructie zoals voornoemd kan onrechtmatig zijn en een rechter kan hier iets mee. Je wil dit niet bij een rechter neerleggen lijkt me.

Er zijn echter partijen en mensen die een echte veilige optie zoals genoemd niet willen omdat KPN minder waard zou kunnen worden door dit te doen (de aandelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Ook ik ergerde me nogal aan de NL alerts. Ik reed op de snelweg toen dat ding afging, maar die lag op de achterbank. Dus ik gooi mijn auto aan de kant want ja, NL alert is serieus toch? En dan gaat het over een telefoniestoring, hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:24
offtopic:
Stock Android respecteert het huidige volume en heeft overlays voor 'maximaal volume' in specifieke landen, waaronder Zuid-Korea.

Gezien ik ze ook wel eens hard hoor afgaan zou het me niet verbazen als vooral Samsung dit doet vanwege een-of-ander reguleringsfeitje in het thuisland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Ik snap serieus niet dat mensen zeuren over het ontvangen van die NL alerts.

Je zou maar net dringend 112 nodig hebben gehad voor jezelf of een van je naasten en dat het dan niet werkte en je geen idee had waar je terecht kon.

Dan zouden jullie wel anders piepen. Ik vond het meer dan belangrijk genoeg om hier een aantal alerts over te ontvangen.

Dat er een verkeerd nummer gestuurd werd is natuurlijk kansloos. Dat het niet had mogen gebeuren dat het noodnummer er landelijk uren uit lag idem. Maar dat staat imo nogal los van het feit dat die NL alerts gewoon terecht gestuurd zijn.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

vosss schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:56:

Je zou maar net dringend 112 nodig hebben gehad voor jezelf of een van je naasten en dat het dan niet werkte en je geen idee had waar je terecht kon.

Dan zouden jullie wel anders piepen. Ik vond het meer dan belangrijk genoeg om hier een aantal alerts over te ontvangen.

Dat er een verkeerd nummer gestuurd werd is natuurlijk kansloos. Dat het niet had mogen gebeuren dat het noodnummer er landelijk uren uit lag idem. Maar dat staat imo nogal los van het feit dat die NL alerts gewoon terecht gestuurd zijn.

Natuurlijk zeuren we, want 7 alerts is echt overdreven terwijl terwijl 2 alerts al voldoende waren geweest:
1. Dat het nummer tijdelijk niet werkt, met een alternatief nummer.
2. Een afsluitend bericht met de mededeling dat het alarmnummer weer werkt.
Meer hoeft echt niet!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69

Uiteraard was het uitvallen van 112 wel een NL-alert waard. Kreeg echter de eerste melding (met timestamp 17:21) pas om 18:12 binnen (met 50 minuten vertraging dus). Daarna nog heel veel dubbele NL-alerts met zoals vermeld ook nog eens foutieve informatie.

Toen om half 10 het ding ook nog eens begon te krijsen omdat de storing blijkbaar weer verholpen was heb ik heel NL-alert maar uitgeschakeld.

Volg het nieuws redelijk close en was dus (net als een groot deel van de Nederlanders) al lang op de hoogte van deze storing voordat NL-alert met veel geschreeuw en bombarie met de verwarrende stroom berichten kwam aanzetten. Vertrouw in het vervolg maar meer op m'n eigen waarneming dan op dit zenuwengedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 14:44
Hier 8 meldingen ontvangen (Midden-Limburg (T-Mobile)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TgSRRJF/033-A4-AE4-0-D66-4637-B318-1742-A6-A8-CEF5.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
Als mensen aangeven dat die storing al voor 16u begon en pas vanaf 17u de eerste berichten binnenkomen, ligt het probleem volgens mij helemaal niet aan trage berichten. Het komt vooral omdat alles wat gisteren gebeurde ter plekke geïmproviseerd is. Op dat moment is er snel gezorgd voor alternatieve nummers en alternatieve aansluitingen.

Ook dit artikel geeft aan dat het vooral veel improvisatiewerk is geweest:
https://www.volkskrant.nl...et-voorbarig-is~bb9e2e41/

En juist dat is opvallend. Ik snap dat je er niet vanuit gaat dat je communicatiesysteem plat gaat, maar toch moet je draaiboeken klaar hebben liggen voor als zoiets toch aan de hand is. Net zoals we mooie Deltawerken hebben, maar er toch draaiboeken zullen zijn voor het evacueren van half Zeeland als bij een stormvloed ineens blijkt dat de Oosterscheldekering niet functioneert. In Nederland hebben we doorgaans voor allerlei situaties die zich in principe nooit zullen voordoen, toch draaiboeken en protocollen voorhanden. Dat zoiets hier niet het geval is, vind ik best zorgelijk...

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 25-06-2019 11:04 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een back-up moet je testen, maar niemand geeft IT toestemming om dat daadwerkelijk te doen bij dit soort kritieke toepassingen.
Je test het bij installatie, je test het bij oplevering en daarna blijf je er van af zolang het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Laatst online: 07-10 10:42

Sorry hoor, maar:
  • Mensen die een NL-Alert ontvingen kregen die met level "Extreme Threat". Nergens voor nodig die paniek, want cell broadcasts zijn er ook op informational level...
  • De NOS push-melding kwam beter door en wel met up to date informatie.
  • crisis.nl die hier meer informatie in zou moeten voorzien bij NL-Alert stond urenlang niks.
  • De persoon die aan de knoppen zat om die berichten te sturen kan niet eens typen en kopiëren plakken vanaf de juiste bron. Blijkbaar stond telegraaf.nl open op zijn werkstation?
  • NL-Alerts werken ook op sommige moderne toestellen nog steeds niet. Ik heb zelf een OnePlus 6 en die doet niets. Geen reactie vanuit de fabrikant. tweet
Daar had je maar dus heel beperkt wat aan in de praktijk: uren te laat, verkeerde nummers, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2019 11:22 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:14:
Een back-up moet je testen, maar niemand geeft IT toestemming om dat daadwerkelijk te doen bij dit soort kritieke toepassingen.
Je test het bij installatie, je test het bij oplevering en daarna blijf je er van af zolang het werkt.
Tjah, als er wat mis gaat tijdens zo'n routine controle en je dus feitelijk moet uitleggen dat meuk niet werkt omdat er ergens een stekkertje uit is getrokken door henkie om een crash/sabotage scenario te testen wil ik ook niet de persoon zijn die dat moet uitleggen aan deze en gene.
Je kan met dit soort scenario's immers eigenlijk nooit "gunstig" downtime maken.
Als mensen 112 niet kunnen bellen is dat per definitie kut. Ongeacht tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:22:
Tjah, als er wat mis gaat tijdens zo'n routine controle en je dus feitelijk moet uitleggen dat meuk niet werkt omdat er ergens een stekkertje uit is getrokken door henkie om een crash/sabotage scenario te testen wil ik ook niet de persoon zijn die dat moet uitleggen aan deze en gene.
Uhh... dan weet je dat in tijden van minuten en kan je als de wiedeweerga weer terugswitchen.

Bovendien: waarom niet alle aanbieders parallel naar de 112 centrale? Dan is de impact beperkt tot de aanbieder die een storing heeft.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Uhh... dan weet je dat in tijden van minuten en kan je als de wiedeweerga weer terugswitchen.
Ja want gelukkig gaat het terugdraaien van changes altijd gegradeerd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 12:31

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb er gister 5 ontvangen. Schrok me kapot in de auto.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:29:
Ja want gelukkig gaat het terugdraaien van changes altijd gegradeerd goed.
In jouw definitie moet alles enkel worden uitgevoerd als één grote SPOF, want je kan toch niet schakelen? 8)7

Heb je ooit iets geprobeerd high available in te richten? Dat is best lastig want je wilt aan de ene kant JUIST dat je backup continu meedraait (analoog RAID1), maar tegelijk ook dat het voldoende ontkoppeld is van je hoofdsysteem (analoog offsite+offline cold backup), zodat het niet óók omvalt. Bovendien zou je het op meerdere niveaus moeten ontkoppelen: denk aan multi-geolocatie, multi-device, multi-link, multi-ISP. Dat allemaal in een grote 5D-matrix zetten is onbegonnen werk voor de kosten, dus de enige optie is om te decentraliseren en échte complete alternatieven te hebben, zoals bijvoorbeeld "bel XXXX als 112 niet werkt" en daarvoor een compleet andere partij inhuren, paar aparte plaatsen in een meldkamer voor te hebben, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
gertvdijk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Bovendien: waarom niet alle aanbieders parallel naar de 112 centrale? Dan is de impact beperkt tot de aanbieder die een storing heeft.
Tja, Henkie deed dat vroeger altijd omdat hij de beste medewerker van het bedrijf was maar is inmiddels met pensioen. Mohammed is zijn opvolger en die heeft alles geleerd van Henkie. Alleen is hij vergeten dat je bij het terugprikken eerst groen en dan oranje moet doen, anders loopt de router in Veghel vast en dat is ruim twee uur rijden vanuit Amsterdam. Dankzij de KVM over IP module in het serverrack zit er geen personeel meer in Veghel, helaas is dat ding vorige week tijdens een interne verhuizing overleden en is de nieuwe nog niet geleverd. :P

Je kan dit een fantasie-rijk verhaal vinden maar het is de realiteit; kleine foutjes die bij elkaar er een zooi van maken die je niet 1-2-3 oplost. Net als dat je thuis de server uit zet om het stekkerblokje te vervangen, de bios-batterij leeg blijkt te zijn en je na vervanging van die batterij geen PS/2 toetsenbord meer kan vinden om op F1 te drukken. Hele zaterdag bezig voor een stekkerblokje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:36:
[...]

In jouw definitie moet alles enkel worden uitgevoerd als één grote SPOF, want je kan toch niet schakelen? 8)7
Gelul, ik probeer me alleen maar in te leven in de gevoeligheid van downtime in dit soort gevallen en dat niemand eigenlijk zin heeft om zich daar aan te moeten branden en dus best snap hoe het kan dat de duurtests van deze backup systemen moeilijk zijn zonder daar een waardeoordeel aan vast te plakken.
Ik ken immers de omstandigheden niet, buiten dat ze als iets niet werkt ze elke keer bij jan en alleman op het matje moeten komen en iemand het gezicht van dat falen moet gaan zijn.
Wel een beetje in context blijven...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeuren?
In 2012 was er ook een grote 112-storing; later bleek dat daardoor een of twee mensen om het leven waren gekomen.
Bron: https://nos.nl/artikel/22...ich-over-112-storing.html

Paar miljoen mensen krijgen zoveel berichten dat ze noodberichten in het vervolg minder serieus nemen. Mogelijk is er één iemand, of twee, gered. Deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:43:
[...]

Zeuren?

[...]

Bron: https://nos.nl/artikel/22...ich-over-112-storing.html

Paar miljoen mensen krijgen zoveel berichten dat ze noodberichten in het vervolg minder serieus nemen. Mogelijk is er één iemand, of twee, gered. Deze keer.
En is het die ene iemand niet waard dan? Ook niet als het jouw vriendin geweest zou zijn? Die had maar gewoon ter plekke dood neer moeten vallen; want hey, we gaan geen miljoenen mensen lastig vallen met zo een berichtje!!!

Ik denk als het een naaste van je was en die had gered kunnen worden DANKZIJ die NL alerts dat je maar wat blij zou zijn. Alle mensen die gered zijn dankzij die alerts zijn ook iemands naasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
Ik lees inmiddels dat het verschild per regio, maar hier in de buurt van Amsterdam is er redelijk wat misbruik van NL Alert.

Voetbalhuldiging en het Museumplein is vol? NL Alert "Kom niet meer naar het museumplein". Interessant als je 15km verderop zit. Ik moet langs minstens 3 matrixborden, aangestuurd door de gemeente, alvorens ik überhaupt bij het Museumplein kan komen.

Op koningsdag hebben ze ook zoiets uitgehaald. Zijn ze via NL Alert gaan melden welke feesten vol waren.

En nou dit weer.

Ik heb het vandaag aan wat mensen om me heen gevraagd. Niet een voelde bij de laatste NL Alert berichten gisteren de noodzaak om snel te kijken wat er gaande was. Zelf betrapte ik me er ook op dat ik het af hoorde gaan maar niet eens naar m'n telefoon liep. En dat is eigenlijk verdomde eng.

Onnodig gebruik van NL Alert kost levens wanneer je het systeem echt nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Nijn op 25-06-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Koffie-Verkeerd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 22:12:
[...]

Er is altijd baas boven baas:

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/kpn_onderhouds_sms-2019-06-25.jpg

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:08

DDX

Ja maar die meldingen krijg je gewoon per sms ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Nijn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:28:
Ik lees inmiddels dat het verschild per regio, maar hier in de buurt van Amsterdam is er redelijk wat misbruik van NL Alert.

Voetbalhuldiging en het Museumplein is vol? NL Alert "Kom niet meer naar het museumplein". Interessant als je 15km verderop zit. Ik moet langs minstens 3 matrixborden, aangestuurd door de gemeente, alvorens ik überhaupt bij het Museumplein kan komen.

Op koningsdag hebben ze ook zoiets uitgehaald. Zijn ze via NL Alert gaan melden welke feesten vol waren.

En nou dit weer.

Ik heb het vandaag aan wat mensen om me heen gevraagd. Niet een voelde bij de laatste NL Alert berichten gisteren de noodzaak om snel te kijken wat er gaande was. Zelf betrapte ik me er ook op dat ik het af hoorde gaan maar niet eens naar m'n telefoon liep. En dat is eigenlijk verdomde eng.

Onnodig gebruik van NL Alert kost levens wanneer je het systeem echt nodig hebt.
Dit is inderdaad vragen om 'verwatering' van NL Alert.

Dus als ik het goed begrijp is er zowel een plaatselijke/regionale als een landelijke autoriteit die de berichten uit kan zenden.

Lijkt me om te beginnen handig om dat alleen nog maar landelijk te doen. Kunnen ze die Amsterdamse feestberichten en verkeersinformatie er tenminste uit filteren, en voorkom je ook dat iedereen - zoals gisteren - hetzelfde bericht tig keer ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:39

Fiber

Beaches are for storming.

Nijn schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:28:

En nou dit weer.

Wordt inderdaad een beetje hetzelfde als het afgaan van een auto alarm. Daar reageert ook vrijwel niemand meer op... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vrouw overleden tijdens 112-storing, omstanders probeerden ambulance te bellen
Een vrouw is afgelopen maandag thuis in Breda overleden tijdens de landelijke 112-storing. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant bevestigt berichtgeving hierover door RTL Nieuws.

De vrouw was onwel geworden en omstanders probeerden de hulpdiensten te bereiken, maar dat lukte niet door de storing. Vervolgens werd de huisarts opgeroepen, die op zijn beurt naar de politie ging. Met hulp van de politie lukte het om contact te krijgen met de ambulancedienst, die ter plekke ging.

De huisarts, die al naar het huis was gegaan, probeerde de vrouw te reanimeren. Maar dat bleek tevergeefs.

Verband
Een woordvoerder van de Veiligheidsregio weet niet of er een verband is tussen de dood van de vrouw en het later dan normaal arriveren van de ambulance. “Ik ben geen arts, kan daar geen antwoord op geven. Een en ander hangt af van welke aandoening ze had en of tijd een factor van betekenis was”, aldus de zegsman.

Zodra het incident wordt gemeld bij de inspectiediensten die de storing onderzoeken, kunnen zij nagaan of die een aandeel had in de fatale afloop in Breda. Het onderzoek moet sowieso uitwijzen of door de onbereikbaarheid van het alarmnummer slachtoffers zijn gevallen.

Vreselijk bericht
Minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid laat weten mee te leven met de nabestaanden. “Dit is natuurlijk een vreselijk bericht.” Hij wil verder het onderzoek door de inspecties afwachten. “Het is belangrijk dat deze onderzoeken goed en zorgvuldig plaatsvinden.”

Door een grote storing bij KPN was het noodnummer maandag urenlang onbereikbaar. Hoewel er drie reservesystemen zijn in het geval van een storing, deden die het allemaal niet.

Impact
Hulpdiensten in verschillende provincies hebben nog altijd geen idee hoe groot de impact van de storing is geweest. Ambulance, brandweer en ministerie van Justitie en Veiligheid proberen in kaart te krijgen hoeveel meldingen gemist zijn door het urenlang uit de lucht zijn van het noodnummer.

Agenten gingen zoveel mogelijk de straat op en brandweerlieden bezetten hun posten in hun steden, zodat inwoners bij problemen langs konden komen. Dat is ook gebeurd, weet Veiligheidsregio. Maar dat wil nog niet zeggen dat is aangeklopt voor grote incidenten. Hiernaar loopt onderzoek.

Letsel
Een rondgang langs de grootste kantoren voor letselschade leert dat er zich nog géén mensen hebben gemeld die schade hebben ondervonden van de 112-storing. ,,Bij ons nog niet”, zei Sander de Lang van SAP Letselschadeadvocaten gisteren tegen deze nieuwssite.

,,Maar ik verwacht dat mensen zich nog wel gaan melden. Normaal is er elke minuut wel een 112-melding en elke vijf minuten een spoedmelding, waarbij er sprake is van een levensbedreigende situatie. De ambulancebroeder weet dan ook dat er ultraspoed bij is, daarvan is bijvoorbeeld sprake bij een hartstilstand, verstikking en een allergische reactie waardoor mensen in levensgevaar zijn, wat ook wel anafylactische shock wordt genoemd.’’

Ook John Beer van Beer advocaten gaat er vanuit dat als mensen in de problemen zijn gekomen het contact met letselschadeadvocaten ‘altijd een beetje later gebeurt’. Meestal zit daar volgens letselschade-expert Yme Drost ‘een week à twee weken’ tussen voordat iemand zich meldt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 00:27:
@Verwijderd

Ik weet wel dat er en NCV (Noodcommunicatie voorziening) bestaat als vervanger van het vroegere Nationale Noodnet.
Dit werkt overigens niet via C2000, en ik denk dat ze hier op doelden, maar niet de correcte naam wisten. C2000 heb je naar mijn weten alleen bij hulpverlening, en niet bij gemeentes.

Hier een lijstje wie dit systeem gebruikt:
<knip>
In diverse berichtgeving staat nog steeds dat het om 'openbare gebouwen' ging omdat deze via C2000 zouden kunnen communiceren. Onder andere op de site van de NOS - waarvan ik nog steeds denk dat ze journalistiek bedrijven.

Ik wil serieus weten waar ik terecht kan voor 'noodcommunicatie'. Politieburo weet ik hier wel te vinden. Is 10 minuten fietsen. Eerste openbare gebouw waar ik aan denk is de bibliotheek. Tweede het gemeentehuis. Zitten die op dat NCV? Of beschikken zij over C2000?

Antwoord op mijn mail met die vraag krijg ik zelf vast ;) De informatie is voor mij zo praktisch als weten waar een electrische auto opgeladen kan worden, of waar ik shag kan halen.

Zou de media sieren als ze dat soort informatie vermelden in de 'analyse-achteraf'. Aan speculatie over single point of failures en intenties rondom nieuwe platformen voor 112 en routeringsmogelijkheden hebben we niet zo veel. Technisch interessant voor mij. Wanneer het weer gebeurt en mijn buurvrouw zakt in elkaar dan wil ik weten of mijn bibliotheek (op 2 minuten fietsen) valt onder 'openbare gebouwen met voorzieningen om te communiceren met hulpdiensten'.

Ik hoorde dat er iemand overleden is in de periode dat 112 niet bereikbaar was. Iemand die waarschijnlijk gered had kunnen worden. Dat betreur ik. Hoop dat de nabestaanden dat overlijden een plek kunnen geven die het recht doet en gevoelsmatig ook klopt. We doen als mens allemaal ons best. Soms gaat het fout. Ook bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Voor zover mij bekend is heeft de bibliotheek geen koppeling met C2000 of een ander noodnet.

Gemeentehuizen hebben wel de beschikking over een Nationaal Noodnet, maar dat is gewoon een telefoonlijn waarmee voornamelijk tussen politie/brandweer en de overheid gebeld kan worden in het geval dat mobiele en vaste telefoonlijnen er helemaal uitliggen. Deze lijnen zijn namelijk gescheiden van het reguliere telefoonnet.

C2000 hebben gemeentehuizen niet. C2000 is puur voor de hulpverleners.
(ik zit momenteel op een gemeentelocatie)

Wikipedia: Nationaal Noodnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En daar is nr 2 :/ Dode in Twente tijdens grote 112-storing
Tijdens de grote 112-storing, afgelopen maandag, is in Twente iemand overleden doordat hulpdiensten later waren om te reanimeren. Uit respect voor de familie van het slachtoffer wil Veiligheidsregio Twente niet meer vertellen over het slachtoffer.

Of het slachtoffer - een volwassen persoon - nog wel had geleefd als er geen storing was, is volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio moeilijk te zeggen.

Dinsdag lieten de hulpdiensten nog weten dat er in Overijssel 'geen noemenswaardige incidenten' zijn geweest. 'De meldingen die bij de brandweer en ambulancedienst binnenkwamen, zijn niet levensbedreigend geweest', aldus de woordvoerders van de beide hulpdiensten.

Storing
Door de storing, die maandag rond vier uur begon, waren het alarmnummer 112 en 0900-8844 urenlang onbereikbaar. Wel werd er een noodnummer ingesteld. Ook via sociale media konden meldingen bij de hulpdiensten worden gedaan. Daarnaast werden politieagenten de straat opgestuurd, ambulances stonden overal paraat en de brandweerposten waren allemaal bemenst.

Rond negen uur 's avonds was de storing opgelost en waren de reguliere telefoonnummers weer bereikbaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 28-06-2019 12:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Het blijft gissen of die personen het overleefd hadden als die storing er niet was.

Hoe dan ook is het al vervelend genoeg voor de nabestaanden die verder moeten leven met de vraag of dit te voorkomen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

krakendmodem schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:32:
Het blijft gissen of die personen het overleefd hadden als die storing er niet was.

Hoe dan ook is het al vervelend genoeg voor de nabestaanden die verder moeten leven met de vraag of dit te voorkomen was.
I know...

Bij deze scheelde het overigens niet veel (net weer een "breaking news" melding):
Storing bij 112 werd Agnes uit Hengelo bijna fataal: "Haar lippen en handen werden blauw"
"Ik zit weer in mijn stoel en gelukkig kan ik het navertellen", zegt de 68-jarige Agnes Elfring uit Hengelo. Het scheelde niet veel of de landelijke 112-storing van maandag werd haar fataal. Vandaag bleek dat iemand anders in Twente wél overleed, nadat hulpdiensten tijdens de storing later waren gekomen.

Vier dagen later is de rust teruggekeerd bij de familie Elfring. Dochter Sandra, die naast haar ouders woont, beschrijft wat er gebeurde. "Maandagmiddag kwam mijn vader naar me toegelopen. 'Kom snel, mama wordt niet goed', riep hij."

"Wat ik aantrof was afschuwelijk. M’n moeder, COPD-patiënt, kreeg bijna geen lucht. Ik belde direct 112, maar dat nummer werkte niet. Ik wist dat er een alternatief nummer was, maar toen ik dat draaide, kreeg ik De Telegraaf aan de telefoon."

Blunder van de overheid
Dat ze De Telegraaf aan de lijn kreeg, had alles te maken met een blunder van de overheid. Via een NL-Alert werd een alternatief alarmnummer verspreid, waarmee de politie bereikbaar zou zijn. Dat nummer bleek echter van de Whatsappdienst van De Telegraaf te zijn.

Terwijl Sandra alles probeerde om de hulpdiensten te bereiken, zag ze haar moeder achteruit gaan. "Haar lippen werden blauw, haar handen werden blauw. Ik was zo bang. Drie weken geleden overleed mijn moeders zus plotseling. Ik dacht 'daar gaat ze zelf ook'."

In alle hectiek bleef Sandra toch rustig. Ze belde de politie, die haar doorverbond met de ambulancedienst. Opnieuw deed ze haar verhaal en benadrukte ze dat er onmiddellijk een ambulance moest komen.

Discussie
Toen de ambulance eenmaal arriveerde, was de storing nog lang niet verholpen. "Daardoor kregen de ambulancebroeders ook niet goed contact met de centrale. Dat moest via een soort portofoon. Ondertussen was er discussie of mijn moeder naar het ziekenhuis in Almelo of dat in Enschede moest."

Uiteindelijk werd het ziekenhuis in Enschede. Sandra: "Toen we daar aankwamen, vingen we weer een discussie op tussen artsen. Mijn moeder zou eigenlijk toch maar naar Almelo moeten. Heel vervelend om te horen."

Weer thuis
Na twee nachten in het ziekenhuis in Enschede, mocht Agnes donderdagmiddag weer naar huis. Ze maakt het redelijk goed, al overheerst bij de familie de angst dat het nog een keer gebeurt. Sandra baalt van de problemen bij de alarmcentrale, maar: "bovenal ben ik de artsen dankbaar dat zij het leven mijn moeder hebben gered."

Het was maandag niet de eerste keer dat 112, dat meer dan 7.500 telefoontjes per dag afhandelt, werd getroffen door een storing. In 2012 ging het ook een aantal keer mis. Destijds stelde de regering dat een dergelijke storing nooit meer mocht voorkomen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
helaas gaan we nooit te weten komen of het onbereikbaar zijn van 112 / 09008844 een bijdrage heeft geleverd aan het over leiden van deze personen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Geen Test bericht onvangen zojuist.
Vodafone/T-Mobile/KPN, ben ik je enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:39

Fiber

Beaches are for storming.

neeecht schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:07:
Geen Test bericht onvangen zojuist.
Vodafone/T-Mobile/KPN, ben ik je enige?
Nee, die heeft niemand ontvangen want is maar twee keer per jaar of zo... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Fiber schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:09:
[...]

Nee, die heeft niemand ontvangen want is maar twee keer per jaar of zo... :)
Oooh, wist ik niet, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De meldingen blijven nog steeds komen :/
Ook dode in regio Den Haag tijdens 112-storing; inspectie krijgt drie meldingen
Tijdens de 112-storing van vorige week is ook in de regio Den Haag iemand overleden nadat de hulpdiensten later waren gearriveerd dan normaal. Volgens de Inspectie Gezondheidszorg ging het om een patiënt met een hartstilstand. De Regionale Ambulancevoorziening Haaglanden, die de kwestie bij de Inspectie heeft gemeld, wil om privacyredenen niet meer informatie geven.

Ook de ambulancedienst in Amsterdam onderzoekt een incident waarbij tijdens de drie uur durende storing "ernstige vertraging is opgetreden in de hulpverlening". Daarbij is de patiënt niet overleden, maar er waren wel medische gevolgen. De ambulancedienst in de hoofdstad doet onderzoek en laat weten daarover contact te hebben met de inspectie.

Een en ander blijkt uit onderzoek van de NOS onder Veiligheidsregio's, ambulancediensten en inspectie. Vorige week kwam al naar buiten dat bij reanimaties in Breda en Hengelo mensen zijn overleden tijdens de storing. De betrokken hulpdiensten benadrukken dat niet met zekerheid kan worden gezegd dat er een direct verband is met de storing. Het is onduidelijk of beiden nog zouden hebben geleefd als 112 wel goed had gewerkt.

Calamiteit
Compleet is het beeld van de medische gevolgen van de storing nog niet, vertelt een woordvoerder van de inspectie. Wanneer er sprake is van een calamiteit moet dit binnen drie dagen worden gemeld bij de inspectie. Bij twijfel hebben zorgaanbieders zes weken de tijd voor onderzoek om dit vast te stellen en alsnog melding te doen.

Tot nu toe zijn er drie van die officiële meldingen: van Ambulance Oost over de reanimatie in Hengelo, de melding uit Den Haag en van het ziekenhuis Bernhoven in Uden over het transport van een patiënt in een ander ziekenhuis. Het gaat in deze gevallen volgens de inspectiewoordvoerder nadrukkelijk niet om fouten van de zorgverleners, maar wel om zaken die in de zorg door overmacht niet goed zijn gegaan en daarom zouden moeten worden gemeld.

Vanmiddag komen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de Inspectie Justitie en Veiligheid en het Agentschap Telecom voor het eerst bij elkaar om te spreken over het eerder aangekondigde onderzoek naar de onbereikbaarheid van 112, die ontstond door een grote storing bij KPN. Daarbij gaat het volgens volgens de woordvoerder van de Inspectie Gezondheidszorg over een overzicht van de meldingen en de opzet van het onderzoek.

Teruggebeld
Uit de rondgang van de NOS wordt tevens duidelijk dat de 112-centrale in Driebergen na afloop van de storing alle mensen heeft teruggebeld die het niet was gelukt om contact te krijgen. Om hoeveel gemiste telefoontjes het ging en hoe het is gelukt die te traceren wil de landelijke politie niet zeggen zolang het onderzoek naar de storing loopt.

De ambulancezorg in Limburg vertelt dat de politie vorige week naar twee melders is toegereden die 'Driebergen' niet hadden kunnen bereiken, om te kijken hoe het met hen gaat. In beide gevallen bleek het niet te gaan om mensen die ambulancezorg nodig hadden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Politie oefende totale 112-storing nooit

De politie heeft nooit geoefend met een totale onbereikbaarheid van het alarmnummer 112. De politie achtte de kans dat dat scenario zich zou voordoen minimaal, schrijft minister Grapperhaus aan de Tweede Kamer.
Euhm...
112 is vaker door een storing getroffen. In 2012 was dat meerdere keren het geval. Volgens KPN waren dat op zichzelf staande incidenten, onder meer ontstaan bij onderhoudswerkzaamheden.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 04-07-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Harm (25) brak zijn nek tijdens de 112-storing en wachtte half uur op hulp
Yikes :| , maar ook hier zal het denk ik onduidelijk blijven of die vertraging invloed heeft gehad.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:59
Zojuist deze reactie ontvangen van KPN:

"Ik waardeer het zeer dat u de moeite heeft genomen om uw ervaringen met de landelijke storing op 24 juni 2019 te melden.

Ik kan u verzekeren dat KPN alles heeft gedaan om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Ik vind het dan ook erg vervelend voor u dat u niet kon bellen.
Ik bied u mijn excuses aan voor het ongemak dat u van deze storing heeft ondervonden.

Indien gewenst kunt u contact met ons opnemen door te reageren op deze mail. U kunt ook bellen met 0800-0201159.
U krijgt direct toegang tot de afdeling Klantreacties met deze persoonlijke pincode: XXXXX
De afdeling Klantreacties is geopend op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 16.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Jörg Kramer
Directeur Klantenservice
"

Als dit alles is wat ze doen na het hele klachten formulier te hebben doorlopen, is het een beetje mosterd na de maaltijd.

Andere reeds een antwoord mogen ontvangen?

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 08-07-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
Source90 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:44:

"Ik waardeer het zeer dat u de moeite heeft genomen om uw ervaringen met de landelijke storing op 24 juni 2019 te melden.

Ik kan u verzekeren dat KPN alles heeft gedaan om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Ik vind het dan ook erg vervelend voor u dat u niet kon bellen.
Ik bied u mijn excuses aan voor het ongemak dat u van deze storing heeft ondervonden.

Indien gewenst kunt u contact met ons opnemen door te reageren op deze mail. U kunt ook bellen met 0800-0201159.
U krijgt direct toegang tot de afdeling Klantreacties met deze persoonlijke pincode: XXXXX
De afdeling Klantreacties is geopend op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 16.00 uur.
"

Als dit alles is wat ze doen na hele klachten formulier is het een beetje mosterd na de maaltijd.

Hele casus met bewijs aangeleverd..
??? Ik tast in het duister....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 25-07 13:11
Source90 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:44:

Met vriendelijke groet,

Jörg Kramer
Directeur Klantenservice
"

Als dit alles is wat ze doen na het hele klachten formulier te hebben doorlopen, is het een beetje mosterd na de maaltijd.

Heb een complete casus met bewijs aangeleverd..
Casus voor wat? Bewijs voor wat? Je roept nu wat zonder iets van onderbouwing.

Bewijs dat het een storing was? Ja dat weten ze zelf ook wel :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Jullie zijn kennelijk niet op de hoogte van nieuws: KPN zet formulier online voor schadevergoeding door landelijke storing

Zonder inhoudelijk op de casus in te gaan; Uitgebreide casus met onderbouwing van de problematiek door de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Source90 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:50:
Jullie zijn kennelijk niet op de hoogte van nieuws: KPN zet formulier online voor schadevergoeding door landelijke storing

Zonder inhoudelijk op de casus in te gaan; Uitgebreide casus met onderbouwing van de problematiek door de storing.
Jawel, daar ben ik prima van op de hoogte. Maar nogmaals, je roept van alles zonder iets van onderbouwing. Dus wat moeten we ermee doen?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
corset schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Jawel, daar ben ik prima van op de hoogte. Maar nogmaals, je roept van alles zonder iets van onderbouwing. Dus wat moeten we ermee doen?
evenwel op de hoogte zijn van de reacties op een claim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Source90 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:54:
[...]
evenwel op de hoogte zijn van de reacties op een claim?
Dus.. je krijgt een standaard reactie op je claim. Gefeliciteerd? Wat gebeurde er toen je ze belde? Wat gebeurde er toen je ze nogmaals een mailtje stuurde erover? Wat verwacht je dat wij kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
corset schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Dus.. je krijgt een standaard reactie op je claim. Gefeliciteerd? Wat gebeurde er toen je ze belde? Wat gebeurde er toen je ze nogmaals een mailtje stuurde erover? Wat verwacht je dat wij kunnen doen?
:')

Ik verwacht van jou minimaal een honderdvijftig pagina tellende uiteenzetting over het azijn niveau in je bloedwaarden.

Voor de rest van Tweakers ben ik benieuwd naar antwoorden die zij ontvangen vanuit KPN, naar aanleiding van het ingevulde formulier.

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit topic gaat over de technische achtergrond van de storing. De nasleep e.d. past beter in AZ, maak dus ook even een nieuw topic aan als je het daar over wilt hebben.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.