Belasting over online-inkomsten als 17-jarige

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:06:
[...]

Wat klopt er niet in dit verhaal?
Winst wordt nooit meer uitbetaald aan medewerkers. Hoogstens in een hele speciale constructie.

Winst is wat er overblijft na ALLE kosten incl dus alle loonbetalingen / heffingen, lease-auto's, pandhuur, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 18-06-2019 20:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:08:
[...]

Winst wordt nooit meer uitbetaald aan medewerkers. Hoogstens in een hele speciale constructie.

Winst is wat er overblijft na ALLE kosten incl dus alle loonbetalingen / heffingen.
Maar, dat is letterlijk hoe ik momenteel betaald wordt, alles na winstbelasting dat overblijft wordt uitbetaald onder de %-eigenaren/stakeholders.

Zit er dan iets mis in het bedrijf dat aangepast moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:34

Grvy

Bot

MAX3400 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:00:
[...]

Geen idee; bel eens een "administratief / fiscaal kantoor" in de buurt; de mijne rekent slechts 90 Euro om mijn volledige aangifte te doen maar ik heb dan ook niet zo'n moeilijke constructie qua inkomsten.
Die van mij is 40 euro. :P hoe dan ook; zoals al eerder gezegd speel open kaart met de belastingdienst dat scheelt enorm veel gezeik. Bel ze op; leg het uit of laat je idd adviseren door een fiscaal kantoor.

BD mag dan "irritant" zijn, ze zijn er echt niet op uit om je te bedonderen als je gewoon eerlijk bent. :)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:12:
[...]

Maar, dat is letterlijk hoe ik momenteel betaald wordt, alles na winstbelasting dat overblijft wordt uitbetaald onder de %-eigenaren/stakeholders.

Bot gezegd, en ik kan het mis hebben omdat ik de lokatie / wetgeving omtrent het bedrijf niet ken: het is niet anders dan nu zwart geld verdienen wat je doet.

Het "afromen" van geld waar jij geen loonstrookje / jaaropgave van hebt gekregen, betaald omdat je bepaald werk (programmeren) hebt gedaan, bepaalde zaken hebt verkocht (tegen opslag) en daarna de netto-winst verdeeld. Misschien dat ik nu heel fout een analogie trek; dat is net zoiets als een wietkweker die zegt een boerderij te hebben; de lampen en schuur netjes opgeeft bij de belasting maar dan de illegale opbrengst van de wiet even in zijn zak steekt.

Crypto of wietgeld is amper/niet traceerbaar voor de Belastingdienst dus elke cent zal je moeten verantwoorden zolang er dus geen loonstrookjes / jaaropgaven zijn verstrekt overeenkomstig de Nederlandse wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:20:
[...]

Bot gezegd, en ik kan het mis hebben omdat ik de lokatie / wetgeving omtrent het bedrijf niet ken: het is niet anders dan nu zwart geld verdienen wat je doet.

Het "afromen" van geld waar jij geen loonstrookje / jaaropgave van hebt gekregen, betaald omdat je bepaald werk (programmeren) hebt gedaan, bepaalde zaken hebt verkocht (tegen opslag) en daarna de netto-winst verdeeld. Misschien dat ik nu heel fout een analogie trek; dat is net zoiets als een wietkweker die zegt een boerderij te hebben; de lampen en schuur netjes opgeeft bij de belasting maar dan de illegale opbrengst van de wiet even in zijn zak steekt.

Crypto of wietgeld is amper/niet traceerbaar voor de Belastingdienst dus elke cent zal je moeten verantwoorden zolang er dus geen loonstrookjes / jaaropgaven zijn verstrekt overeenkomstig de Nederlandse wetgeving.
Wat een gedoe, ik ben liever arm op dit punt.

Ik bel ze morgen wel en vraag ze wel wat ik moet doen, wordt alleen maar angstig van deze bende :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18:28

J8S

Op welke manier wordt het geld dat aan jou uitbetaald wordt verantwoord door het bedrijf? Zij moeten toch ook een gat in de boekhouding hebben als jij geen werknemer bent en als je het niet als dividend bijvoorbeeld uitbetaald krijgt?

Of het wordt uitbetaald obv gedane diensten maar daar zou dan een factuur van jou tegenover moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:22:
[...]

Geld verdienen in deze moderne wereld, en dan zeker online, is inderdaad een gedoe. Volgens mij heeft de Belastingdienst in 2016 of 2017 al een richtlijn opgesteld over het verantwoorden van crypto; die had je dus mogelijk al kunnen volgen.
Ik bel ze morgen wel en vraag ze wel wat ik moet doen, wordt alleen maar angstig van deze bende :O
Je hoeft niet bang te zijn; we schetsen voorlopig alleen wat wij van jou te horen krijgen. En voorlopig lees ik alleen maar "ontraceerbare" gelden die in een drieweg-constructie (website -> omzet -> winst -> uitkeren) worden omgezet in crypto die je dan weer op een wallet zet en direct via SEPA laat uitbetalen.

Dat kan, en het is volledig legaal mits de hele keten inzichtelijk is voor elke individuele belastingdienst en correct belasting betaald is in het land of de landen waar de werknemers zijn ingeschreven als inwoner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:22:
[...]

Dat is zo'n onzin, gewoon aan de BD vragen wat je moet doen en dat vervolgens doen. Je bent nog niet te laat laat of in overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:26:
[...]

Dat is zo'n onzin, gewoon aan de BD vragen wat je moet doen en dat vervolgens doen. Je bent nog niet te laat laat of in overtreding.
Nou, ik voel me wel in overtreding op dit punt :P

Ik bel ze morgen op, en kijken hoe verder, en anders stop ik er wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:29:
[...]

en anders stop ik er wel mee.
Ik zou er niet mee stoppen; als de Belastingdienst goed uitlegt hoe alles correct aangegeven moet worden, is het toch ook voor jou een mooi zakcentje?

Sterker nog, omdat ik denk dat je best veel administratie moet bijhouden, heb je zometeen veeeeel beter inzichtelijk (bijna per dag) wat je verdient, wat dit doet voor allerlei heffingen / kortingen (zeker als je zometeen meerderjarig bent), etc En je leert met geld omgaan, de correcte wegen bewandelen binnen de overheid, etc.

Iets waar veel mensen nog een voorbeeld aan kunnen nemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:29:
[...]

Nou, ik voel me wel in overtreding op dit punt :P

Ik bel ze morgen op, en kijken hoe verder, en anders stop ik er wel mee.
Geen ondernemersmateriaal dan hoor jij :) Met alle respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Is het dan geen dividend in plaats van loon uit werk?
pennywiser schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:27:
Maar als die teveel verdienen kan die kinderbijslag return to sender: https://www.svb.nl/int/nl...oop/hoeveel_bijverdienen/

@Verwijderd Je lijkt met dat bedrag over die norm heen te gaan. Waarschuw je ouders vast.
Voor het gemak rekent SVB met netto kwartaalinkomsten. Een kwartaal is 3 maanden, dus bruto blijft'ie al onder de € 1296 voor het eerste kwartaal. Mogelijk is er (voor het SVB) dus niet zo veel aan de hand.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
Als de rest van je mede-eigenaren net zo clueless zijn wat betreft van belastingen en andere wettelijke zaken is het antwoord: waarschijnlijk wel. Maar dat maakt verder niet zoveel uit voor je belastingperikelen. Hoe het bedrijf het precies regelt is niet jouw probleem (maar dat gaat ervan uit dat je geen mede-eigenaar bent, wat je wel een beetje lijkt te zijn als je een percentage van de winst krijgt??)

De basis is niet zo ingewikkeld.

* Jij krijgt geld uit de VS.
* Dat moet je opgeven in je aangifte. Dat kan kan in beginsel gewoon als "resultaat uit overige werkzaamheden"
* Aangezien je een algemene heffingskorting hebt van E2.4777 betaal je tot een inkomen van E6000 oid per jaar eigenlijk geen belasting (eerste schijf is iets meer dan 35% oid).
* Je zult wel een klein bedrag aan Zvw moeten betalen (dat is de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet). Maar dat is echt kleingeld op een inkomen van een paar duizend.

Als je 3.6K in een half jaar hebt verdiend dit jaar zou ik zeker niet stoppen omdat je bang gemaakt wordt door alle belastingperikelen in dit topic. Lijkt mij een mooi zakcentje op die leeftijd.

Maar ik heb het al even dik gedrukt hierboven, het is wel even zaak om dingen goed te regelen. Als je ook mede-eigenaar bent in het bedrijf kan dat dingen wel een stuk ingewikkelder maken. Niet alleen qua belastingen, maar ook qua aansprakelijkheid. Wat als iemand in de VS een rechtszaak voor miljoenen tegen het bedrijf aanspant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pennywiser schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:33:
[...]

Geen ondernemersmateriaal dan hoor jij :) Met alle respect.
Ik hou helemaal niet van ondernemen, een zakcentje verdienen ben ik wel fan van, als programmeur zag ik gewoon dat dit wel eens wat zou gaan kunnen verdienen dus heb mijn tijd geinvesteerd, maar dit wordt zo wel met de dag lastiger, haha.
MAX3400 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:32:
[...]

Ik zou er niet mee stoppen; als de Belastingdienst goed uitlegt hoe alles correct aangegeven moet worden, is het toch ook voor jou een mooi zakcentje?

Sterker nog, omdat ik denk dat je best veel administratie moet bijhouden, heb je zometeen veeeeel beter inzichtelijk (bijna per dag) wat je verdient, wat dit doet voor allerlei heffingen / kortingen (zeker als je zometeen meerderjarig bent), etc En je leert met geld omgaan, de correcte wegen bewandelen binnen de overheid, etc.

Iets waar veel mensen nog een voorbeeld aan kunnen nemen :)
Ja ik zou het proberen, maar heb zo het gevoel dat je als 17-jarige minder serieus wordt genomen, ik bedoel dat merk je best veel als je als minderjarige de grotenmensen dingen gaat doen ;) - ik zal m'n best doen, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:35:
[...]

Als de rest van je mede-eigenaren net zo clueless zijn wat betreft van belastingen en andere wettelijke zaken is het antwoord: waarschijnlijk wel. Maar dat maakt verder niet zoveel uit voor je belastingperikelen. Hoe het bedrijf het precies regelt is niet jouw probleem (maar dat gaat ervan uit dat je geen mede-eigenaar bent, wat je wel een beetje lijkt te zijn als je een percentage van de winst krijgt??)

De basis is niet zo ingewikkeld.

* Jij krijgt geld uit de VS.
* Dat moet je opgeven in je aangifte. Dat kan kan in beginsel gewoon als "resultaat uit overige werkzaamheden"
* Aangezien je een algemene heffingskorting hebt van E2.4777 betaal je tot een inkomen van E6000 oid per jaar eigenlijk geen belasting (eerste schijf is iets meer dan 35% oid).
* Je zult wel een klein bedrag aan Zvw moeten betalen (dat is de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet). Maar dat is echt kleingeld op een inkomen van een paar duizend.

Als je 3.6K in een half jaar hebt verdiend dit jaar zou ik zeker niet stoppen omdat je bang gemaakt wordt door alle belastingperikelen in dit topic. Lijkt mij een mooi zakcentje op die leeftijd.

Maar ik heb het al even dik gedrukt hierboven, het is wel even zaak om dingen goed te regelen. Als je ook mede-eigenaar bent in het bedrijf kan dat dingen wel een stuk ingewikkelder maken. Niet alleen qua belastingen, maar ook qua aansprakelijkheid. Wat als iemand in de VS een rechtszaak voor miljoenen tegen het bedrijf aanspant?
Ik bedoel, ja, ik doe veel mee aan het bedrijf, regel ook veel, alleen staat nergens mijn naam onder, en dat wil ik ook zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S

J8S

Paul schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:34:
[...]
Is het dan geen dividend in plaats van loon uit werk?

[...]
Voor het gemak rekent SVB met netto kwartaalinkomsten. Een kwartaal is 3 maanden, dus bruto blijft'ie al onder de € 1296 voor het eerste kwartaal. Mogelijk is er (voor het SVB) dus niet zo veel aan de hand.
Ik dacht ook aan dividend, maar dan is wel belangrijk om wat voor rechtsvorm het gaat.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:38:
[...]

Ik bedoel, ja, ik doe veel mee aan het bedrijf, regel ook veel, alleen staat nergens mijn naam onder, en dat wil ik ook zo houden.
Punt is: Hoe verantwoorden zij het geld dat jij krijgt. Geen werknemer, geen aandeelhouder, geen facturen die jij verzendt. Hoe doen ze dat?

[ Voor 29% gewijzigd door J8S op 18-06-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
J8S schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Ik dacht ook aan dividend, maar dan is wel belangrijk om wat voor rechtsvorm het gaat.
Bedrijf staat gewoon op een naam van een Amerikaan wat het een eenmanszaak maakt.

Ik zal een suggestie doen om de bedrijfsvorm te veranderen naar een vennootschap, dat lijkt me zoieso al beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:37:
[...]

als programmeur zag ik gewoon dat dit wel eens wat zou gaan kunnen verdienen dus heb mijn tijd geinvesteerd,
DIT is dus onderrnemen :) Hou dit vast zou ik zeggen. Rompslomp met geld is allemaal een oplossing voor te verzinnnen, mits je het niet uit het oog verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

[...]

Punt is: Hoe verantwoorden zij het geld dat jij krijgt. Geen werknemer, geen aandeelhouder, geen facturen die jij verzendt. Hoe doen ze dat?
We spreken wel over een bedrijf, maar in realiteit zijn we gewoon met zijn drieën, waarvan ik de enige minderjarige ben, maar de andere niet boven de 25 zijn.

Ik heb net de suggestie gedaan om de rechtsvorm te veranderen naar een LLC (naamloze venootschap), zover ik weet is dan de aansprakelijkheid voor iedereen beperkt, en kunnen we allemaal voor een aandeel in de winst dus dividend krijgen.

Zal dit een goeie oplossing zijn?

Edit: bedrijf staat niet op mijn naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S

J8S

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:46:
[...]

We spreken wel over een bedrijf, maar in realiteit zijn we gewoon met zijn drieën, waarvan ik de enige minderjarige ben, maar de andere niet boven de 25 zijn.

Ik heb net de suggestie gedaan om de rechtsvorm te veranderen naar een LLC (naamloze venootschap), zover ik weet is dan de aansprakelijkheid voor iedereen beperkt, en kunnen we allemaal voor een aandeel in de winst dus dividend krijgen.

Edit: bedrijf staat niet op mijn naam
Ik heb geen idee van de rechtsvormen in de VS, maar het is wel belangrijk om dat heel goed uit te (laten) zoeken. Je kunt een hoop geld mislopen als de rechtsvorm niet aansluit bij jouw persoonlijke situatie (en die van je compagnons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
J8S schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:51:
[...]

Ik heb geen idee van de rechtsvormen in de VS, maar het is wel belangrijk om dat heel goed uit te (laten) zoeken. Je kunt een hoop geld mislopen als de rechtsvorm niet aansluit bij jouw persoonlijke situatie (en die van je compagnons).
Weet je toevallig of er mensen zijn die dit voor je kunnen uitzoeken? Ik denk wel dat we bereid zijn om iemand te betalen om dit zo goed mogelijk uit te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S

J8S

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 20:56:
[...]

Weet je toevallig of er mensen zijn die dit voor je kunnen uitzoeken? Ik denk wel dat we bereid zijn om iemand te betalen om dit zo goed mogelijk uit te zoeken..
Een fiscalist zou dat wel moeten kunnen voor je gok ik. Maar het is misschien slimmer als je compagnons in de VS dat voorleggen aan iemand die er verstand van heeft en dan jouw situatie duidelijk aangeven zodat daar ook rekening mee gehouden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
J8S schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Een fiscalist zou dat wel moeten kunnen voor je gok ik. Maar het is misschien slimmer als je compagnons in de VS dat voorleggen aan iemand die er verstand van heeft en dan jouw situatie duidelijk aangeven zodat daar ook rekening mee gehouden kan worden.
Ja, een fiscalist in Amerika zal dat dan voor ons kunnen doen.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
volgens deze tool is dat per jaar jan-dec €7127,00. als je het opgeeft aan de belastingdienst tijdens je aangifte (als ze dat zelf al niet doen) dan betaal je dan belasting. wel kan het effect hebben op studiefinanciering, kinderbijslag en weet ik wat voor toeslagen je nog meer kan krijgen (zorgtoeslag na 18).

[ Voor 10% gewijzigd door tomas123 op 18-06-2019 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Dat is in principe het probleem van het bedrijf, niet het probleem van de topicstarter. Hij is geen eigenaar van het bedrijf, dus al het geld wat hij krijgt is gewoon resultaat overige werkzaamheden. Heb zelf in het verleden ook wel eens wat gedaan voor verschillende Amerikaanse websites (ook professionele partijen). Je geeft je bankrekeningnummer en jij moet gewoon zorgen voor je eigen belastingaangifte.

Als je denkt dat het bedrijf kan groeien, wellicht de moeite waard. Bedenk echter wel dat al het advies wat ik hiervoor heb gegeven over hoe het qua belastingen niet zo ingewikkeld is als je het gewoon als resultaat overige werkzaamheden kan opgegeven de deur uit kan.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:06:
[...]

Ja, een fiscalist in Amerika zal dat dan voor ons kunnen doen.

Bedankt voor de hulp!
Die zal je echter niet kunnen helpen met hoe jij de belasting in Nederland moet afhandelen. Daarnaast is het dan de vraag in hoeverre die jouw belangen behartigt bij het kiezen van de juiste rechtsvorm, en het opstellen van de juridische documenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Frauduleuze oplossingen zijn op Tweakers niet toegestaan.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:08:
Als je denkt dat het bedrijf kan groeien, wellicht de moeite waard. Bedenk echter wel dat al het advies wat ik hiervoor heb gegeven over hoe het qua belastingen niet zo ingewikkeld is als je het gewoon als resultaat overige werkzaamheden kan opgegeven de deur uit kan.
Ik bedoel het advies dat je hebt gegeven zal dan nog steeds valide zijn toch? Ik bedoel het is dan voor de belastingdienst in Nederland voor mij makkelijker om aan te geven waar het geld vandaan komt.
[...]

Dat is in principe het probleem van het bedrijf, niet het probleem van de topicstarter. Hij is geen eigenaar van het bedrijf, dus al het geld wat hij krijgt is gewoon resultaat overige werkzaamheden. Heb zelf in het verleden ook wel eens wat gedaan voor verschillende Amerikaanse websites (ook professionele partijen). Je geeft je bankrekeningnummer en jij moet gewoon zorgen voor je eigen belastingaangifte.

[...]

[...]

Die zal je echter niet kunnen helpen met hoe jij de belasting in Nederland moet afhandelen. Daarnaast is het dan de vraag in hoeverre die jouw belangen behartigt bij het kiezen van de juiste rechtsvorm, en het opstellen van de juridische documenten.
Ik bedoel, als we dat zo zouden regelen dan zou het voor de Nederlands BD toch duidelijker zijn waar het geld vandaan komt? Ik begrijp dat het nu erg grijs is allemaal voor de BD. Ik kan mezelf dan toch opgeven als (oprichtings) aandeelhouder en daarmee een deel van de winst ontvangen als dividend?

Ik begrijp dat hij me niet zou kunnen helpen met mijn belasting maar wel met de juridische vorm van het bedrijf en de winstdeling, en dat helpt dan toch direct mee voor mij voor mijn belastingopgave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S

J8S

[...]

[...]

[...]

Dat eerste begrijp ik, maar mocht het op een andere manier geregeld zijn dan kan dat helpen voor het klassificeren van jouw inkomsten.

Zelfde geldt voor het tweede deel, als je weet om wat voor soort inkomsten het gaat is het al een stuk makkelijker om uit te zoeken hoe het precies belast wordt en wat je op moet geven en bij moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55

Ik heb niet alle reacties tot in detail gelezen, maar ik denk dat er nog te simpel gedacht wordt over een aantal details:
- OP heeft werkzaamheden uitgevoerd, en krijgt nu een deel van de omzet die dat produt oplevert. Je zou kunnen beredeneren dat de werkzaamheden als ingebracht kapitaal gezien moet worden in de onderneming, en OP daarmee een belang in de Amerikaanse onderneming verworven heeft. Daarna zouden de overgemaakte gelden als een dividenduitkering in box 2 gezien kunnen worden (en koerswijzigingen van de cryptocoins als mogelijke box 3 waardestijging). Eea hangt natuurlijk van een hoop details af die ik nog niet heb zien langs komen. (bedrijfsvorm van de amerikaanse onderneming, onderliggende overeenkomsten, etc).
- De VS heeft een hoop regels met betrekking tot belasting die verschillen met hoe wij dat in Nederland doen. Je kan dus niet zomaar zeggen 'OP is werknemer, omdat werkgever geen premies betaald heeft moet OP dat dus doen'. Ik weet inhoudelijk niet hoe het belastingverdrag tussen NL en de VS er uit ziet. Maar die kan je niet zomaar negeren in deze.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:57 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Toch is de constructie waaronder TS werkt wel complex. Welke relatie heeft TS met het handelsbedrijf?

Is hij werknemer van een Amerikaanse onderneming en heeft hij dus een arbeidscontract?
Is het een arbeidscontract onder de Nederlandse wet, dan moet de werkgever sociale premies afdragen.
Is het een Amerikaans arbeidscontract, dan moet TS wellicht een werkvergunning hebben?

Of is TS toch mede-eigenaar van de Amerikaanse onderneming met een belang van 45% van die onderneming?

Of is TS zelfstandig ondernemer en software-leverancier van de Amerikaanse onderneming en bestaat er een software license agreement waarbij de software gebruikt mag worden voor een 45% aandeel in de netto winst van de via de software verhandelde goederen?

edit:
Volgens mij is er hier dus sprake van een soort werkafspraak die niet formeel is vastgelegd, ikzelf heb ook op ongeveer dezelfde leeftijd een "bedrijfje" gehad waarbij de afspraken niet formeel waren vastgelegd.

Wat TS dus zal moeten doen is de relatie tussen hem en het Amerikaanse bedrijf in een contract vastleggen. Daaruit zullen de fiscale gevolgen duidelijk worden. Is het winst uit onderneming, dividend of inkomen uit arbeid die hij ontvangt? Pas dan kan hij aangifte doen bij de belastingdienst.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 18-06-2019 23:58 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:15:
[...]

Ik bedoel het advies dat je hebt gegeven zal dan nog steeds valide zijn toch? Ik bedoel het is dan voor de belastingdienst in Nederland voor mij makkelijker om aan te geven waar het geld vandaan komt.
[...]

Ik bedoel, als we dat zo zouden regelen dan zou het voor de Nederlands BD toch duidelijker zijn waar het geld vandaan komt? Ik begrijp dat het nu erg grijs is allemaal voor de BD. Ik kan mezelf dan toch opgeven als (oprichtings) aandeelhouder en daarmee een deel van de winst ontvangen als dividend?
Op het moment hoef je eigenlijk niks uit te leggen aan de Nederlandse belastingdienst. Je hebt inkomsten uit het buitenland, die kan je gewoon opgeven. Niks moeilijks aan. Hoe het exact zit als je een 33% belang krijgt in een LLC in de VS kan je denk ik het beste met een fiscalist om tafel gaan zitten die daar verstand van heeft. Maar ik denk niet dat je het geld gewoon als dividend kan krijgen. Waarschijnlijk zul je te maken krijgen met de gebruikelijke loonregeling waardoor een deel van de winst, of alle winst, gewoon in box 1 blijft. De rest zou dan evt in box 2 kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieglerNichols schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:30:
[...]

In dit geval zijn het natuurlijk gewoon inkomsten, dus inkomstenbelasting over betalen.
Dat is nog maar de vraag. Ligt namelijk wel wat ingewikkelder

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou.. een ingewikkelde situatie is het wel..

We hebben nu het plan om iemand in te huren die voor ons een business-plan maakt en uitwerkt wat de beste manier is om operationeel te blijven.

Als dat geregeld is zal het voor mij makkelijker worden om aan te tonen waar de inkomsten vandaan komen. In die tussentijd zal ik ervoor zorgen dat ik niet meer betalingen ontvang totdat dit is gedaan. Ik zal wanneer dat gedaan is contact opnemen met iemand die er verstand van heeft voor mijn persoonlijke aangifte.

Daarbij zal ik zal morgen de BD bellen om de huidige situatie uit te leggen en te vragen wat ik het best kan doen met het tot-nu-toe verdiende geld.

Zal dit een goeie oplossing zijn voor alles? Alles is wel lekker gecompliceerd, haha.

Edit: op papier ben ik momenteel geen eigenaar, in theorie heb ik wel veel zeggenschap

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon even rustig wachten totdat je 18 bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:38:
Ik zou gewoon even rustig wachten totdat je 18 bent.
Dat lijkt mij nou heel onverstandig. Problemen worden niet opgelost door ze voor je uit te schuiven, en tot je 18e geniet je toch van wat meer bescherming dan daarna. Fouten kan je beter maken voordat de wetgever je volwassen vindt.

Neemt niet weg dat je ook op je 17e de financiele gevolgen hiervan zal voelen.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:37:
Als dat geregeld is zal het voor mij makkelijker worden om aan te tonen waar de inkomsten vandaan komen. In die tussentijd zal ik ervoor zorgen dat ik niet meer betalingen ontvang totdat dit is gedaan. Ik zal wanneer dat gedaan is contact opnemen met iemand die er verstand van heeft voor mijn persoonlijke aangifte.

Daarbij zal ik zal morgen de BD bellen om de huidige situatie uit te leggen en te vragen wat ik het best kan doen met het tot-nu-toe verdiende geld.

Zal dit een goeie oplossing zijn voor alles? Alles is wel lekker gecompliceerd, haha.
Het klinkt als een pril begin van het bedrijf. Heb je echt voldoende vertrouwen in je partners om het geld in de onderneming te laten zitten? Misschien kan je het geld beter in je wallet of zelfs op je rekening laten zetten. De belastingdienst zal er op termijn een deel van willen hebben, maar als je het geld niet uitgeeft is dat geen probleem.

Ik zou met jouw partners in overleg gaan welke relatie jullie formeel met elkaar willen hebben. Werkgever/werknemer, vennoten, of klant/leverancier, of misschien nog wel iets anders... Maar die duidelijkheid heb je wel nodig.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:47:
[...]

Dat lijkt mij nou heel onverstandig. Problemen worden niet opgelost door ze voor je uit te schuiven, en tot je 18e geniet je toch van wat meer bescherming dan daarna. Fouten kan je beter maken voordat de wetgever je volwassen vindt.
Het gaat om 3000 Euro geen 30.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:51:
[...]
Momenteel nog wel, er gaat nog steeds veel geld in het bedrijfje om dat nog niet is uitgekeerd. Dit getal gaat ook zeker nog groeien voordat ik 18 ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:47:
[...]

Neemt niet weg dat je ook op je 17e de financiele gevolgen hiervan zal voelen.

[...]

Het klinkt als een pril begin van het bedrijf. Heb je echt voldoende vertrouwen in je partners om het geld in de onderneming te laten zitten? Misschien kan je het geld beter in je wallet of zelfs op je rekening laten zetten. De belastingdienst zal er op termijn een deel van willen hebben, maar als je het geld niet uitgeeft is dat geen probleem.

Ik zou met jouw partners in overleg gaan welke relatie jullie formeel met elkaar willen hebben. Werkgever/werknemer, vennoten, of klant/leverancier, of misschien nog wel iets anders... Maar die duidelijkheid heb je wel nodig.
Ik vertrouw ze wel, maar kan natuurlijk ook het geld in mijn crypto-wallet houden, en uitkeren wanneer er meer duidelijkheid is - echter is dat opnieuw best grijs om te doen.

Voor het 2e deel, daarom leek het me ook verstandig om een proffesional er naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:52:
[...]

Momenteel nog wel, er gaat nog steeds veel geld in het bedrijfje om dat nog niet is uitgekeerd. Dit getal gaat ook zeker nog groeien voordat ik 18 ben..
Prima toch, sparen heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Over wat voor bedragen hebben we het? Hoeveel verwacht je eind dit kalenderjaar in totaal verdiend te hebben? (los van de vraag of dat al op jouw eigen rekening staat, of nog uitgekeerd moet worden)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:55:
Over wat voor bedragen hebben we het? Hoeveel verwacht je eind dit kalenderjaar in totaal verdiend te hebben? (los van de vraag of dat al op jouw eigen rekening staat, of nog uitgekeerd moet worden)
Als ik naar de statistieken kijk per week spreken we over ongeveer een momentele brutowinst van duizend dollar per week.

Dat zal dus wel neerkomen op zo'n 300-400 euro per week.. als er geen tegenslagen zijn, en uitgaan van de momentele groei, zal dit neerkomen op zo'n 15.000 euro in 2019 (de duizend dollar per week als brutowinst verschilt heel erg, en we zijn ook bezig met het uitbreiden van de service).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:51:
[...]
3000 euro voor de eerste 5 maanden, het gaat dus eerder om 7000 euro. Zie hierboven... En dat is tot de belastingdienst rente gaat rekenen en boetes gaat opleggen.

En ik denk ook niet dat de kans groot is dat dat gebeurt, maar als je 17 bent is 7000 euro serieus veel geld.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:53:
[...]
Ik vertrouw ze wel, maar kan natuurlijk ook het geld in mijn crypto-wallet houden, en uitkeren wanneer er meer duidelijkheid is - echter is dat opnieuw best grijs om te doen.

Voor het 2e deel, daarom leek het me ook verstandig om een proffesional er naar te laten kijken.
Crypto-currency aanhouden, of betalingen in crypto-currency aannemen is niet grijs. Ik weet niet precies hoe de belastingdienst daarmee omgaat, maar ik denk dat ze dat zelf ook nog niet zo goed weten. Ik zou in ieder geval de bedragen die je ontvangt met de datum en koers van ETH-EUR bijhouden. Dan kan je het opgeven als een ontvangen betaling met een waarde in euro's en een belegging op diezelfde dag van euro's in ETH. Dan kan je de winst/verlies van de koersschommeling als belegging opgeven en de inkomsten als inkomsten (in welke vorm dan ook).
Maar neem alsjeblieft mijn mening niet aan voor waarheid en vraag het de belastingdienst, ik ga er niet over.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:55:
[...]

Prima toch, sparen heet dat.
Ja als het zo door gaat heb ik genoeg geld voor mijn studie en huur voor volgendjaar, maar dan moet dit belastingspel wel geregeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:58:
[...]

Als ik naar de statistieken kijk per week spreken we over ongeveer een momentele brutowinst van duizend dollar per week.

Dat zal dus wel neerkomen op zo'n 300-400 euro per week.. als er geen tegenslagen zijn, en uitgaan van de momentele groei, zal dit neerkomen op zo'n 15.000 euro in 2019 (de duizend dollar per week als brutowinst verschilt heel erg, en we zijn ook bezig met het uitbreiden van de service).
Ai. Ik wou voorstellen gewoon te doen alsof je neus bloedde en niets aan te geven verder (denk niet dat 'we' als maatschappij dat een probleem vinden bij een 18-jarige die iets bijverdient, menigeen betaalt ook de schoonmaakster zwart). Maar, als ik daar een grens aan zou moeten hangen zou ik zeggen dat je dat kan doen tot 2500 euro netto / jaar ofzo. Daar zit je wel serieus boven.

Eén voordeel; dan heb je ook gewoon geld om die fiscalist te betalen, en als hij uitkomt op 'maak er een onderneming van', dan kan je die kosten ook gewoon weer aftrekken voor de IB/VPB. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:00:
[...]

3000 euro voor de eerste 5 maanden, het gaat dus eerder om 7000 euro. Zie hierboven... En dat is tot de belastingdienst rente gaat rekenen en boetes gaat opleggen.

En ik denk ook niet dat de kans groot is dat dat gebeurt, maar als je 17 bent is 7000 euro serieus veel geld.

[...]

Crypto-currency aanhouden, of betalingen in crypt-currency aannemen is niet grijs. Ik weet niet precies hoe de belastingdienst daarmee omgaat, maar ik denk dat ze dat zelf ook nog niet zo goed weten. Ik zou in ieder geval de bedragen die je ontvangt met de datum en koers van ETH-EUR bijhouden. Dan kan je het opgeven als een ontvangen betaling met een waarde in euro's en een belegging op diezelfde dag van euro's in ETH. Dan kan je de winst/verlies van de koersschommeling als belegging opgeven en de inkomsten als inkomsten (in welke vorm dan ook).
Maar neem alsjeblieft mijn mening niet aan voor waarheid en vraag het de belastingdienst, ik ga er niet over.
Ja, het is enorm voor geld voor mijn leeftijd, ik bedoel in de laatste 5 maanden is mijn bankaccount verdubbeld.. en wil dat natuurlijk voortzetten.

Ik zal alles in Ethereum houden en hopen dat de koers niet raar gaat lopen doen, maar er zit ook nog een verschil van de ETH-EUR market waarde en de sell waarde waarvoor ik ze verkoop op litebit. Ik weet dat mijn wallet de waarde bij kan houden van wanneer ik de ETH heb ontvangen en de momentele waarde in USD (echter is dat dan nog steeds niet de actuele waarde dat ik in mijn bank zal krijgen, want de litebit service neemt ook een redelijke fee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Ja, het is enorm voor geld voor mijn leeftijd, ik bedoel in de laatste 5 maanden is mijn bankaccount verdubbeld.. en wil dat natuurlijk voortzetten.
Om je ouders boel problemen te besparen is het veel handiger om vanaf je 18e de zaken officieel te gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:03:
[...]

Ai. Ik wou voorstellen gewoon te doen alsof je neus bloedde en niets aan te geven verder (denk niet dat 'we' als maatschappij dat een probleem vinden bij een 18-jarige die iets bijverdient, menigeen betaalt ook de schoonmaakster zwart). Maar, als ik daar een grens aan zou moeten hangen zou ik zeggen dat je dat kan doen tot 2500 euro netto / jaar ofzo. Daar zit je wel serieus boven.

Eén voordeel; dan heb je ook gewoon geld om die fiscalist te betalen, en als hij uitkomt op 'maak er een onderneming van', dan kan je die kosten ook gewoon weer aftrekken voor de IB/VPB. 8)
Zou dat niet vrij dubbel zijn (de amerikaanse onderneming en dan nog een persoonlijke onderneming)? Ik bedoel wat zou mijn onderneming dan doen, alleen geld vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:05:
[...]

Om je ouders boel problemen te besparen is het veel handiger om vanaf je 18e de zaken officieel te gaan regelen.
Wat moet ik dan doen? Alles in cryptogeld houden totdat ik 18 wordt en dan beginnen met opgeven? Lijkt me sterk dat de belastingdienst daar erg blij mee is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:06:
[...]

Wat moet ik dan doen? Alles in cryptogeld houden totdat ik 18 wordt en dan beginnen met opgeven? Lijkt me sterk dat de belastingdienst daar erg blij mee is..
Ja tot je 18e crypto houden en die kun je gewoon nu ook al als vermogen opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Aannames. Ik postte eerder dat daar richtlijnen voor zijn. Die Google & lees je dus blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:11

Osxy

Holy crap on a cracker

@Verwijderd Ben met meeste in dit topic eens, doe het netjes volgens de regels. Scheelt een hoop onzekerheid en spanning, daarnaast is het super leerzaam.

@Verwijderd Belastingontduiking aanmoedigingen lijkt mij een slecht idee, boetes zijn niet mals. Ook als het om relatief lage bedragen gaat.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Zou dat niet vrij dubbel zijn (de amerikaanse onderneming en dan nog een persoonlijke onderneming)? Ik bedoel wat zou mijn onderneming dan doen, alleen geld vangen?
Twee mogelijke constructies:
- Je hebt een eenmanszaak die zelfstandig software ontwikkelt, en deze licensed aan de amerikaanse onderneming.
- Je hebt een besloten vennootschap die X aandelen heeft in de Amerikaanse onderneming (of ook weer die software licensed).

Een voordeel van het runnen van een onderneming is dat je ook makkelijk een keer iets voor een ander partij kan doen. Dat is vaak makkelijker met een onderneming dan wanneer je daar niets voor hebt. Een voordeel van de BV-constructie is dat je dat geld daar kan oppotten zonder in de prive-sfeer belasting over te hoeven betalen. Als je echter >Y uur per jaar werkt voor die vennootschap moet je wel weer DGA-salaris uitkeren etc.

(dit is de samenvatting van een samenvatting van een samenvatting - iedere vorm van details ontbreekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

[...]

Als jij geen onderneming hebt, wat is dan jouw relatie met de Amerikaanse ondermeming?

Je zegt geen aandeelhouder (eigenaar) te zijn en alleen de software geleverd te hebben. Hoe zit dat in elkaar?
Waarom betaalt die Amerikaanse onderneming jou (formeel gezien)? Ben je werknemer, en zo ja hoe ziet het arbeidscontract eruit? Of ben je leverancier, hoe ziet de software license agreement eruit?

Ik begrijp dat je de antwoorden niet klaar hebt liggen, maar daarover moet je wel gaan nadenken.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osxy schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:09:

@Verwijderd Belastingontduiking aanmoedigingen lijkt mij een slecht idee, boetes zijn niet mals. Ook als het om relatief lage bedragen gaat.
Creatief met de regels omgaan doet elk groot bedrijf, kan TS gelijk goed oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:09:
[...]

Aannames. Ik postte eerder dat daar richtlijnen voor zijn. Die Google & lees je dus blijkbaar niet.
Eerlijk, ik heb nu best wat verschillende sugesties gehad..
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:10:
[...]

Als jij geen onderneming hebt, wat is dan jouw relatie met de Amerikaanse ondermeming?

Je zegt geen aandeelhouder (eigenaar) te zijn en alleen de software geleverd te hebben. Hoe zit dat in elkaar?
Waarom betaalt die Amerikaanse onderneming jou (formeel gezien)? Ben je werknemer, en zo ja hoe ziet het arbeidscontract eruit? Of ben je leverancier, hoe ziet de software license agreement eruit?

Ik begrijp dat je de antwoorden niet klaar hebt liggen, maar daarover moet je wel gaan nadenken.
Ik ben vanaf mijn 10e misschien al wel wat geld online gaan verdienen, ging vaak om onschuldige bedragen van enkele euro's, maar toch. Ik heb nooit bedacht iets aan belasting te doen totdat ik recent meer begon te verdienen.

Ik werd benaderd door een vriend van mij om een project te beginnen, waarmee ik instemde en vervolgens begon met het programmeerwerk. Wat wij vervolgens hebben gedaan is iemand gezocht in Amerika die zijn naam opgaf onder de benodigde accounts en de belasting betaalde in zijn staat.

Er is dus niks proffesioneel vastgelegd, niemand van ons heeft ooit eerder iets met een bedrijf gedaan (ik bedoel we praten wel steeds over een bedrijf maar het is vrij onschuldig). Wat ik nu doe voor het bedrijf, is ik regel als er wat mis gaat (bijvoorbeeld een missende transactie), ik fix problemen die ontstaan met de website, en probreer te helpen met het groeien van de service. Ik wordt dus wel gezien als een eigenaar, maar niet op papier.

Dat is eigenlijk alles wat we hebben, en terugkijkend op wat er momementeel juridisch staat - veel te weinig.

hoop dat het bovenstaande wat duidelijkheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Het lijkt me in ieder geval heel verstandig om de boel wat te professionaliseren. Niet alleen vanwege belastingen, maar vooral ook qua aansprakelijkheid. Je doet blijkbaar iets met crypto, en ik weet uiteraard niet precies wat jullie "bedrijfje" doet, maar omdat het overtreden van regels in die sector schering en inslag is zou ik me daar wel wat zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:28:
Het lijkt me in ieder geval heel verstandig om de boel wat te professionaliseren. Niet alleen vanwege belastingen, maar vooral ook qua aansprakelijkheid. Je doet blijkbaar iets met crypto, en ik weet uiteraard niet precies wat jullie "bedrijfje" doet, maar omdat het overtreden van regels in die sector schering en inslag is zou ik me daar wel wat zorgen over maken.
Ja, ik heb ze ook benaderd en verteld dat we dit moeten gaan veranderen, waarmee ze instemden. Better be safe than sorry.

Bedrijf koopt online-goed (bijvoorbeeld een Steam virtual item) voor prijs A en verkoopt goed voor prijs B met een opslag van +-10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:16:
[...]
Wat wij vervolgens hebben gedaan is iemand gezocht in Amerika die zijn naam opgaf onder de benodigde accounts en de belasting betaalde in zijn staat.
Waarom was er de noodzaak om voor deze constructie een Amerikaan te betrekken, waarom kon je dit als Nederlander niet?
Ik wordt dus wel gezien als een eigenaar, maar niet op papier.
Is er op papier überhaupt een bedrijf?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:37:
[...]

Waarom was er de noodzaak om voor deze constructie een Amerikaan te betrekken, waarom kon je dit als Nederlander niet?

[...]

Is er op papier überhaupt een bedrijf?
We zochten iemand die belasting kon betalen, en voor de accounts zijn gegevens op wilde geven.

We zijn nu bezig met de registratie van een LLC (= naamloze vennootschap) voor beperking van aansprakelijkheid, dit zal wel 300 euro kosten maar lijkt me het waard.

En volgens degene die het beheert staat het momenteel op papier als een eenmanszaak, en heb hem al verteld dat dit zoieso niet verstanding is.

Edit: en ik ben de enige Nederlander die betrokken is, en (al zeker als minderjarige) was niet van plan op voor de hele zooi alle belasting te moeten regelen (als degene die er al het minst verstand van heeft)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:33
Ik weet niet of het al gemeld is maar als je geld uit Amerika krijgt moet je mogelijk ook daar een belastingaangifte doen, ondanks dat er een verdrag is tussen Amerika en Nederland dat er geen dubbele belasting geheven kan worden zijn er volgens mij toch een paar uitzonderingen waarop dit niet geld. Zou zeker de belastingstelefoon ook vragen hoe het zit met of je daar dan ook een aangifte moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt prima tot je 18e de tijd nemen om het goed op te zetten en vanaf daar verder ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:43:
Je kunt prima tot je 18e de tijd nemen om het goed op te zetten en vanaf daar verder ondernemen.
Nou het laatste wat ik zou willen is nu al in de problemen komen, laat staan mijn ouders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:45:
[...]

Nou het laatste wat ik zou willen is nu al in de problemen komen, laat staan mijn ouders..
Je bent nu wat meer op de hoogte van alle dingen die erbij komen kijken en de belastingdienst is blij hoor met een 18 jarige die serieus bezig is met eigen onderneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:41:
[...]

We zijn nu bezig met de registratie van een LLC (= naamloze vennootschap) voor beperking van aansprakelijkheid, dit zal wel 300 euro kosten maar lijkt me het waard.
Vermoedelijk bedoel je een Besloten Vennootschap. Een Naamloze Vennootschap komt doorgaans pas als je naar de beurs gaat. Ondanks dat de zaken nu goed gaan lijkt me dat wat prematuur.

Echter, _voordat_ je zoiets opzet zou ik eerst met een fiscalist gaan praten. Als die LLC eenmaal opgericht is wordt het plaatje weer heel veel complexer.

(bijvoorbeeld; aandelen overdragen van jou als privepersoon naar een holding betekent ook dat je belasting moet betalen over de waarde van die LLC. Dat moet je dan dus weer eerst laten taxeren, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:52:
[...]

Je bent nu wat meer op de hoogte van alle dingen die erbij komen kijken en de belastingdienst is blij hoor met een 18 jarige die serieus bezig is met eigen onderneming.
Ik begrijp ook niet hoe ik hier nooit wat over heb gehad in school.. ik bedoel de basis leer je wel maar hoe je echt echt dingen moet doen leer je totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Vermoedelijk bedoel je een Besloten Vennootschap. Een Naamloze Vennootschap komt doorgaans pas als je naar de beurs gaat. Ondanks dat de zaken nu goed gaan lijkt me dat wat prematuur.

Echter, _voordat_ je zoiets opzet zou ik eerst met een fiscalist gaan praten. Als die LLC eenmaal opgericht is wordt het plaatje weer heel veel complexer.

(bijvoorbeeld; aandelen overdragen van jou als privepersoon naar een holding betekent ook dat je belasting moet betalen over de waarde van die LLC. Dat moet je dan dus weer eerst laten taxeren, etc).
Ja dan bedoelde ik een besloten vennootschap.. maar om al die nonsense nou te gaan zitten doen.. heb jij misschien enige aanbeveling wat ik zou kunnen doen / wat het bedrijf zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Ik begrijp ook niet hoe ik hier nooit wat over heb gehad in school.. ik bedoel de basis leer je wel maar hoe je echt echt dingen moet doen leer je totaal niet.
School snapt helemaal niets van 17 jarige met flinke bijverdienste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:41:
[...]

We zochten iemand die belasting kon betalen, en voor de accounts zijn gegevens op wilde geven.

En volgens degene die het beheert staat het momenteel op papier als een eenmanszaak, en heb hem al verteld dat dit zoieso niet verstanding is.

Edit: en ik ben de enige Nederlander die betrokken is, en (al zeker als minderjarige) was niet van plan op voor de hele zooi alle belasting te moeten regelen (als degene die er al het minst verstand van heeft)
Als die LLC wordt opgericht, wil jij dan aandeelhouder van dat bedrijf worden? Je zegt immers dat je in theorie soort van eigenaar bent. Daarmee zijn ook direct de verhoudingen tussen de twee (of drie) eigenaren geregeld. Overigens lijkt een LLC (Limited Liability Company) meer op een besloten vennootschap (BV) dan op een naamloze vennootschap (NV), die meer op een PLC lijkt (Public Liability Company).

Met de 45% aandelen die je dan zou hebben heb je ook meteen 45% zeggenschap over de onderneming en kan je het geld dat je eraan overhoudt opgeven als winst uit onderneming. Hoe het precies met belastingverdragen zit en het hebben van een aandeel in een buitenlands bedrijf weet ik ook niet precies...

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:01:
[...]

Als die LLC wordt opgericht, wil jij dan aandeelhouder van dat bedrijf worden? Je zegt immers dat je in theorie soort van eigenaar bent. Daarmee zijn ook direct de verhoudingen tussen de twee (of drie) eigenaren geregeld. Overigens lijkt een LLC (Limited Liability Company) meer op een besloten vennootschap (BV) dan op een naamloze vennootschap (NV), die meer op een PLC lijkt (Public Liability Company).

Met de 45% aandelen die je dan zou hebben heb je ook meteen 45% zeggenschap over de onderneming en kan je het geld dat je eraan overhoudt opgeven als winst uit onderneming. Hoe het precies met belastingverdragen zit en het hebben van een aandeel in een buitenlands bedrijf weet ik ook niet precies...
Ik zat hier dus aan te denken, en het klinkt in theorie als een strak plan, maar op een reactie hier ergens boven zegt iemand weer dat er meer bijkomende kosten zullen zijn. En ik bedoelde inderdaad dan meer een besloten vennootschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:06:
[...]

Ik zat hier dus aan te denken, en het klinkt in theorie als een strak plan, maar op een reactie hier ergens boven zegt iemand weer dat er meer bijkomende kosten zullen zijn. En ik bedoelde inderdaad dan meer een besloten vennootschap.
Het oprichten van een LLC kost geld, maar vooral de expertise die je moet inhuren voor het opstellen van alle afspraken over eigendom, aansprakelijkheid, verdeling van werk etc. zal een flinke uitgave zijn.

Daarnaast zal je (of in ieder geval de LLC) een boekhouder in de US moeten inhuren voor de administratie.
En voor het invullen van jouw eigen belastingaangifte is het ook verstandig een boekhouder te zoeken.

Dus je zal inderdaad moeten investeren om de inkomsten die je nu hebt ook voor de toekomst te verzekeren. Maar gezien de winst die gemaakt wordt en de groei die je verwacht is dat het denk ik waard.

*zucht*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Heel lullig gezegd, school bereid je voor om een loonslaaf te worden, niet om te ondernemen. Bestaat de handelsschool eigenlijk nog wel in Nederland?

Omzetten in een LLC is sowieso verstandig, aangezien je met het Amerikaanse equivalent van een eenmanszaak net als in Nederland met hoofdelijke aansprakelijkheid zit.

Het feit dat je uit de netto winst wordt uitgekeerd is veel zeggend. Immers als je een extern ingehuurde partij was, dan zijn jouw inkomsten voor het bedrijf kosten voor belasting en zouden ze hoe je het nu beschrijft in de VS te veel winstbelasting betalen. Ondanks dat jij dus zegt geen mede eigenaar te zijn kan je er vergif opnemen dat in het geval van een conflict geclaimd zal worden dat jij mede eigenaar bent met als bewijs de betalingswijze.

Dat zal ook duidelijk worden als je bij omzetten in een LLC een belang krijgt. Let op dat dit belastingtechnisch een aanmerkelijk belang is als je 5% of meer van de aandelen in handen krijgt, wat weer gevolgen heeft voor hoe je aangifte doet en hoeveel belasting je betaalt.

Als je geen eigenaar wil zijn dan zal je inderdaad iets als eerder geopperd moeten doen: eigen bv of eenmanszaak en als maker van de software de betaling ontvangen als een licentie vergoeding. Uiteraard voor het bedrijf uit de bruto winst. Jouw vergoeding is nu immers een kostenpost geworden in plaats van een winstuitkering. Dat is wel het mooie als je geen mede eigenaar bent van het bedrijf en niet in loondienst, wat je ook niet lijkt te zijn, dan zijn de auteursrechten op de door jou gemaakte software van jou. Of als je het samen met iemand hebt gemaakt heb je gedeeld auteursrecht.

Goed dat je erover nadenkt hoe je dit moet regelen, laat je niet ontmoedigen door alle regels. Zie het als een uitermate nuttige leerschool - veel nuttiger iig dan wat je op de middelbare school over dit onderwerp hebt geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:29:
[...]

Heel lullig gezegd, school bereid je voor om een loonslaaf te worden, niet om te ondernemen. Bestaat de handelsschool eigenlijk nog wel in Nederland?

Omzetten in een LLC is sowieso verstandig, aangezien je met het Amerikaanse equivalent van een eenmanszaak net als in Nederland met hoofdelijke aansprakelijkheid zit.

Het feit dat je uit de netto winst wordt uitgekeerd is veel zeggend. Immers als je een extern ingehuurde partij was, dan zijn jouw inkomsten voor het bedrijf kosten voor belasting en zouden ze hoe je het nu beschrijft in de VS te veel winstbelasting betalen. Ondanks dat jij dus zegt geen mede eigenaar te zijn kan je er vergif opnemen dat in het geval van een conflict geclaimd zal worden dat jij mede eigenaar bent met als bewijs de betalingswijze.

Dat zal ook duidelijk worden als je bij omzetten in een LLC een belang krijgt. Let op dat dit belastingtechnisch een aanmerkelijk belang is als je 5% of meer van de aandelen in handen krijgt, wat weer gevolgen heeft voor hoe je aangifte doet en hoeveel belasting je betaalt.

Als je geen eigenaar wil zijn dan zal je inderdaad iets als eerder geopperd moeten doen: eigen bv of eenmanszaak en als maker van de software de betaling ontvangen als een licentie vergoeding. Uiteraard voor het bedrijf uit de bruto winst. Jouw vergoeding is nu immers een kostenpost geworden in plaats van een winstuitkering. Dat is wel het mooie als je geen mede eigenaar bent van het bedrijf en niet in loondienst, wat je ook niet lijkt te zijn, dan zijn de auteursrechten op de door jou gemaakte software van jou. Of als je het samen met iemand hebt gemaakt heb je gedeeld auteursrecht.

Goed dat je erover nadenkt hoe je dit moet regelen, laat je niet ontmoedigen door alle regels. Zie het als een uitermate nuttige leerschool - veel nuttiger iig dan wat je op de middelbare school over dit onderwerp hebt geleerd.
Datgene dat mij aan het ontmoedigen is, zijn de fikse problemen waar je in kunt komen als je het niet goed doet. We zullen een investering doen voor een wettelijke LLC, en door de beperkte aansprakelijkheid is het voor mij geen probleem om vervolgens als (mede)eigenaar opgegeven te worden. Ik bedoel de auteursrechten zullen mij verder een zorg zijn.

Ik zal een wel een aandelenbezit hebben van 45% (betekend dit dan automatisch dat ik voor 45% eigenaar ben van het bedrijf, vanuitgaande dat dit gewone aandelen zijn?). Wat voor gevolgen zullen het hebben van een zo degelijk groot aandelenpercentage van een buitenlands bedrijf hebben voor de belasting die ik in Nederland moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:14:
[...]

Het oprichten van een LLC kost geld, maar vooral de expertise die je moet inhuren voor het opstellen van alle afspraken over eigendom, aansprakelijkheid, verdeling van werk etc. zal een flinke uitgave zijn.

Daarnaast zal je (of in ieder geval de LLC) een boekhouder in de US moeten inhuren voor de administratie.
En voor het invullen van jouw eigen belastingaangifte is het ook verstandig een boekhouder te zoeken.

Dus je zal inderdaad moeten investeren om de inkomsten die je nu hebt ook voor de toekomst te verzekeren. Maar gezien de winst die gemaakt wordt en de groei die je verwacht is dat het denk ik waard.
Ja, het is geen probleem om wat geld te investeren om alles juist te regelen. Als alles geregeld is zal ik ook een kijken naar een boekhouder of die van mijn ouders benaderen..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Datgene dat mij aan het ontmoedigen is, zijn de fikse problemen waar je in kunt komen als je het niet goed doet. We zullen een investering doen voor een wettelijke LLC, en door de beperkte aansprakelijkheid is het voor mij geen probleem om vervolgens als (mede)eigenaar opgegeven te worden. Ik bedoel de auteursrechten zullen mij verder een zorg zijn.

Ik zal een wel een aandelenbezit hebben van 45% (betekend dit dan automatisch dat ik voor 45% eigenaar ben van het bedrijf, vanuitgaande dat dit gewone aandelen zijn?).
Ja, dat is precies wat dat betekent. Dat betekent verder dat je (tenzij anders vastgelegd in de statuten) 45% stemrecht hebt in de aandeelhoudersvergadering. Je kan dus nooit zelfstandig grote besluiten nemen over het bedrijf. Als de andere twee personen ieder minimaal 6% van de aandelen hebben kunnen besluiten altijd met goedvinden van 2 van de 3 genomen worden, zelfs als de derde het daarmee oneens is.
Wat voor gevolgen zullen het hebben van een zo degelijk groot aandelenpercentage van een buitenlands bedrijf hebben voor de belasting die ik in Nederland moet betalen?
Je stelt nu de juiste vragen. Het antwoord moet ik je schuldig blijven, maar dat kan de belastingdienst je vast wel uitleggen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:43:
[...]

Ja, dat is precies wat dat betekent. Dat betekent verder dat je (tenzij anders vastgelegd in de statuten) 45% stemrecht hebt in de aandeelhoudersvergadering. Je kan dus nooit zelfstandig grote besluiten nemen over het bedrijf. Als de andere twee personen ieder minimaal 6% van de aandelen hebben kunnen besluiten altijd met goedvinden van 2 van de 3 genomen worden, zelfs als de derde het daarmee oneens is.

[...]

Je stelt nu de juiste vragen. Het antwoord moet ik je schuldig blijven, maar dat kan de belastingdienst je vast wel uitleggen.
Ik heb wat online gekeken, en het valt me nog best mee hoeveel een accountant kost (ook voor een LLC). Bedankt voor alle hulp! Ik zal zorgen dat het bedrijf deze richting op gaat en zal met de BD bellen voor mijn persoonlijke aangifte!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Ik zal een wel een aandelenbezit hebben van 45% (betekend dit dan automatisch dat ik voor 45% eigenaar ben van het bedrijf, vanuitgaande dat dit gewone aandelen zijn?). Wat voor gevolgen zullen het hebben van een zo degelijk groot aandelenpercentage van een buitenlands bedrijf hebben voor de belasting die ik in Nederland moet betalen?
Ik denk dat je eerst even een stapje terug moet doen, en goed uitzoeken of een LLC de beste optie is. Straks zit je vast in een structuur die helemaal niet handig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:58:
[...]

Ja dan bedoelde ik een besloten vennootschap.. maar om al die nonsense nou te gaan zitten doen.. heb jij misschien enige aanbeveling wat ik zou kunnen doen / wat het bedrijf zou kunnen doen?
Mijn suggestie: Eerst alles heel goed uitzoeken. Zorgen dat je van alles waar je mee in aanraking komt het naadje van de kous weet, and then some. Ik gok zomaar dat je dagenlang kan grasduinen op bijv. higherlevel.nl .

Als ik iets lukraak nu zou moeten gokken: Richt een BV op in Nederland, dat is dan je holding. Maak die holding vervolgens eigenaar van die aandelen van de LLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:52:
[...]

Ik denk dat je eerst even een stapje terug moet doen, en goed uitzoeken of een LLC de beste optie is. Straks zit je vast in een structuur die helemaal niet handig blijkt te zijn.
Ik bedoel wat zijn nog de nadelen van het hebben van een LLC op dit punt? Ik vraag me af of er betere opties zijn op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:56:
[...]

Mijn suggestie: Eerst alles heel goed uitzoeken. Zorgen dat je van alles waar je mee in aanraking komt het naadje van de kous weet, and then some. Ik gok zomaar dat je dagenlang kan grasduinen op bijv. higherlevel.nl .

Als ik iets lukraak nu zou moeten gokken: Richt een BV op in Nederland, dat is dan je holding. Maak die holding vervolgens eigenaar van die aandelen van de LLC.
Waarvoor is een holding handig?

Bedoelen ze hier hetzelfde; https://www.onlineflexbvoprichten.nl/holding/voordelen/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ja.
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 00:00:
[...]

Waarvoor is een holding handig?
"zoek het uit". En dat bedoel ik niet flauw, maar zoals hiervoor ook al een aantal keer aangehaald: je moet dingen gaan uitzoeken. HEEL VEEL dingen (zelf) gaan uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MAX3400 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:19:
Woon je nog thuis? Dan had je deze inkomsten ook even met je meerderjarige ouders / verzorgers moeten bespreken. Jouw geld is namelijk vermogen op conto van de meerderjarigen totdat jij 18 bent.
Wat bedoel je met "op conto"? Het is iig géén eigendom van zijn ouders, het eigendom van dit geld ligt bij hemzelf.

TS, je hebt geld verdiend. Dat kan je nu nog bij je aangifte inderdaad opgeven als "resultaat overige werkzaamheden" en daarmee is de kous zeer waarschijnlijk af. Je zou event. een voorlopige aangifte kunnen doen, als je nu al wil weten of je belasting moet afdragen, maar dan moet je een goede inschatting kunnen maken van wat je gaat verdienen.

Wel moet je er idd rekening mee houden dat je ouders geen kinderbijslag gaan ontvangen (cq terug moeten betalen) én de huurtoeslag omlaag gaat (indien de ouders huurtoeslag ontvangen) én er wellicht geen kwijtschelding gemeentelijke belasting ontvangen wordt (indien de ouders die nu wel ontvangen) (of dit terug moeten gaan betalen!)

Overigens, als je spreekt over bedragen boven de € 15.000 kan het wel uit om er een specialist naar te laten kijken. Maar daar zou ik wel heeeeeel voorzichtig in zijn. Er zullen nl. wel heel veel mensen zijn die zich graag voordoen als specialist en zo graag een graantje van dat geld mee pikken, maar wellicht niet heel betrouwbaar zijn... En ook hier op Tweakers moet je niet iedere informatie klakkeloos aannemen. Ook niet van mij.

Onderzoek je bronnen, en check je info. Liefst 3x. En liefst uit minimaal 2 (officiële!) bronnen. Dus wél van een site van de Belastindienst. Niet van info van Tweakers of Wikipedia.

En dan nog een kleine modbreak, @Verwijderd, zou je je berichten samen willen voegen? Double-posten is niet toegestaan. Thnx :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 19-06-2019 00:13 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:58:
[...]

Ik bedoel wat zijn nog de nadelen van het hebben van een LLC op dit punt? Ik vraag me af of er betere opties zijn op dit punt.
Alleen al in de US kan je bijvoorbeeld ook denken aan een C-corp, of partnership (en zijn nog meer opties mogelijk). Hebben andere belastingimplicaties (binnen de VS en waarschijnlijk ook in NL), implicaties qua aansprakelijkheid, overdraagbaarheid aandelen etc etc. En omdat het de VS is heb je waarschijnlijk ook nog eens 51 verschillende staten waarbij voor elke staat de regels anders zijn! Daarnaast, is een structuur opzetten in de VS überhaupt de beste optie? Zoveel vragen die je eerst voor jezelf beantwoord moet zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:56:
[...]

Als ik het goed herinner is een BV 20% belasting over een eerste tranche van 200k en dan 25.5% belasting. Vervolgens betaal je 25% belasting over een aanmerkelijk belang, waardoor je maximaal 43,75% belasting betaalt. Bij een Nederlandse BV moet je de ingehouden dividend belasting hiermee verrekenen, dat is feitelijk een voorheffing inkomstenbelasting.

Ik weet niet hoe dat gaat met een buitenlandse BV. De VS heeft een belastingverdrag met Nederland, daarin zou je dat zelf terug moeten kunnen vinden belastingtechnisch.

Je omzet/winst is te klein om een Nederlandse BV nuttig te maken, je moet daar dus een andere goede reden voor hebben. Aansprakelijkheid is als ik je goed begrijp straks al geregeld via de LLC in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Je omzet/winst is te klein om een Nederlandse BV nuttig te maken, je moet daar dus een andere goede reden voor hebben. Aansprakelijkheid is als ik je goed begrijp straks al geregeld via de LLC in de VS.
Wat je schrijft over die belastingtranches klopt. Maar het mooie van zo'n bv is dat je daar natuurlijk ook het geld kan oppotten voorzover je dat niet uitkeert in prive. Dan betaal je effectief dus nog maar 19% belasting over de eerste 2 ton winst.

Verder zijn er nog heel veel andere redenen om voor een BV te kiezen, bijvoorbeeld zodat je later de aandelen ook weer kan verkopen zonder meteen de hoofdprijs aan de fiscus te hoeven voldoen. Daarnaast heeft die LLC weliswaar beperkte aansprakelijkheid, maar ook dan zijn er nog een aantal risico's die je met zo'n holding-constructie kan afvangen.

Having said all that (en ik blijf het zeggen >:) ), er is te weinig informatie om een gedegen advies te geven. Dus de optie van zo'n holding-bv is dan ook slechts dat: het is een optie. Maar zo zullen er nog veel meer zijn die het overwegen waard zijn. Het internationale aspect zorgt er voor dat er nog veel meer opties zijn dan in alleen Nederland zouden zijn, maar er zijn ook veel meer risico's, afwegingen, etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed punt met die dubbele BVs constructie, TS is nog jong en duidelijkj ondernemend. Zeker als hij de winst wil gaan gebruiken om later andere bedrijven op te richten is het handig omdat via een eigen BV te doen.

Ik heb genoeg mensen nat zien gaan op eenmanszaken en hun huis kwijt zien raken in de crisis. Erg prettig als je vanaf het begin het vermogen kan afzonderen van je privé.

Je kan dan tevens als je dat wil wat risicoloze zaken in de holding BV stoppen zodat ze een faillisesement van de werkmaatschappij (de LLC) overleven. Zeg maar wat Fokker voor het faillisement met hun octrooien heeft gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:40:
Goed punt met die dubbele BVs constructie, TS is nog jong en duidelijkj ondernemend. Zeker als hij de winst wil gaan gebruiken om later andere bedrijven op te richten is het handig omdat via een eigen BV te doen.

Ik heb genoeg mensen nat zien gaan op eenmanszaken en hun huis kwijt zien raken in de crisis. Erg prettig als je vanaf het begin het vermogen kan afzonderen van je privé.

Je kan dan tevens als je dat wil wat risicoloze zaken in de holding BV stoppen zodat ze een faillisesement van de werkmaatschappij (de LLC) overleven. Zeg maar wat Fokker voor het faillisement met hun octrooien heeft gedaan.
Ik denk inderdaad voor een B.V. te gaan en het geld in de B.V. te houden, echter heb ik volgensmij hiervoor wel een zakelijke rekening nodig, en dan zit ik weer met het probleem dat ik minderjarig ben? Je kunt volgensmij geen zelfstandig account hebben als minderjarige, in ieder geval niet bij mijn bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Ach mensen, even rustig aan doen hoor, we hebben het over een winst van een kleine 4000 euro. Eigen BV oprichten is echt nog geen sprake van met dit bedrag. Dit kost per BV ook ongeveer een eurootje of 500 (minimaal) en je moet een jaarrekening laten opstellen.

Nee gewoon lekker als Wins uit Onderneming opgeven bj de Belastingdienst. Je gaat hier vanwege het lage bedrag echt geen hoge belastingaanslagen over krijgen. Je zult hooguit enkele euro's voor de zorgverzekeringswet moeten afdragen (100?).

Blijf vooral lekker ondernemen zou ik zeggen. BV worden pas interessant als je veel aansprakelijkheid moet dragen als natuurlijk persoon of als je een winst heb die richting de 200.000 euro per jaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Heb zeker niet het hele topic doorgelezen, maar het lijkt allemaal op bangmakerij. Hoe gaat de belastingdienst überhaupt te weten komen dat TS een paar duizend euro heeft verdiend?

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 20-06-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Downloads schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:05:
Ach mensen, even rustig aan doen hoor, we hebben het over een winst van een kleine 4000 euro. Eigen BV oprichten is echt nog geen sprake van met dit bedrag. Dit kost per BV ook ongeveer een eurootje of 500 (minimaal) en je moet een jaarrekening laten opstellen.

Nee gewoon lekker als Wins uit Onderneming opgeven bj de Belastingdienst. Je gaat hier vanwege het lage bedrag echt geen hoge belastingaanslagen over krijgen. Je zult hooguit enkele euro's voor de zorgverzekeringswet moeten afdragen (100?).

Blijf vooral lekker ondernemen zou ik zeggen. BV worden pas interessant als je veel aansprakelijkheid moet dragen als natuurlijk persoon of als je een winst heb die richting de 200.000 euro per jaar gaat.
Hoef ik niet verder aantegeven waar het geld verder vandaan komt, ik bedoel, hoe weet de BD dat dit geld niet uit illegale handel etc. is gekomen? En moet ik dit elke maand doen of gewoon eens per jaar? Ik moet dan sowieso de belastingdienst laten weten dat ik meer verdien dan de 1.300 euro die aangegeven staat?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2019 04:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 04:54:
[...]

Hoef ik niet verder aantegeven waar het geld verder vandaan komt, ik bedoel, hoe weet de BD dat dit geld niet uit illegale handel etc. is gekomen? En moet ik dit elke maand doen of gewoon eens per jaar? Ik moet dan sowieso de belastingdienst laten weten dat ik meer verdien dan de 1.300 euro die aangegeven staat?
De wijze hoe inkomsten zijn gegenereerd zijn voor de IB niet belangrijk, behalve om het regime te bepalen (inkomsten uit werk en woning box 1, aanmerkelijk belang (=divenduitkeringen uit aandelen waar je er minimaal 5% van hebt van een bedrijf in box 2 en box 3 vermogen).

Als de manier waarop inkomsten worden gegenereerd zonder twijfel illegaal is geweest, kan de inspecteur alsnog een navorderingsaanslag inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en zorgverzekeringswet opleggen. Zoals in dit voorbeeld, waarin de beste man een XTC-laboratorium had, betrapt werd, strafrechtelijk vervolgd is, waarna is nagevorderd (ECLI:NL:RBZWB:2016:7249). Kennelijk viel de navorderingsaanslag op de mat toen deze man in het gevang zat. Om maar een beeld te geven dat het het voor de heffing IB alleen maar om het geld te doen is en zeker niet om de legaliteit of moraal.

Het is niet ongebruikelijk dat strafdossiers voor fiscale doeleinden door het OM/Functioneel Parket aan de inspecteur worden overgedragen.

Zowel inkomstenbelasting als vennootschapbelasting(=winstbelasting) doe je één keer per jaar, over het inkomen (of de winst) van het vorige jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 04:54:
[...]

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:34:
[...]

Bedrijf koopt online-goed (bijvoorbeeld een Steam virtual item) voor prijs A en verkoopt goed voor prijs B met een opslag van +-10%
Zijn de inkomsten wel geheel legaal verdiend? Ik ken de Steam t.o.s. niet uit mijn hoofd, maar ik kan me voorstellen dat commerciële tussenhandel in virtuele items niet altijd gewaardeerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
ZieglerNichols schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:21:
[...]

Zijn de inkomsten wel geheel legaal verdiend? Ik ken de Steam t.o.s. niet uit mijn hoofd, maar ik kan me voorstellen dat commerciële tussenhandel in virtuele items niet altijd gewaardeerd wordt.
Voor wat de belastingdienst betreft maakt het enkel uit of het uit strafrechtelijk strafbare feiten voortkomt. Een eventuele ToS valt daar niet onder. Kan natuurlijk wel zijn dat Steam het niet leuk vindt en actie onderneemt.

Pagina: 1 2 Laatste