Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:37:
[...]

Waarom was er de noodzaak om voor deze constructie een Amerikaan te betrekken, waarom kon je dit als Nederlander niet?

[...]

Is er op papier überhaupt een bedrijf?
We zochten iemand die belasting kon betalen, en voor de accounts zijn gegevens op wilde geven.

We zijn nu bezig met de registratie van een LLC (= naamloze vennootschap) voor beperking van aansprakelijkheid, dit zal wel 300 euro kosten maar lijkt me het waard.

En volgens degene die het beheert staat het momenteel op papier als een eenmanszaak, en heb hem al verteld dat dit zoieso niet verstanding is.

Edit: en ik ben de enige Nederlander die betrokken is, en (al zeker als minderjarige) was niet van plan op voor de hele zooi alle belasting te moeten regelen (als degene die er al het minst verstand van heeft)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 10:54
Ik weet niet of het al gemeld is maar als je geld uit Amerika krijgt moet je mogelijk ook daar een belastingaangifte doen, ondanks dat er een verdrag is tussen Amerika en Nederland dat er geen dubbele belasting geheven kan worden zijn er volgens mij toch een paar uitzonderingen waarop dit niet geld. Zou zeker de belastingstelefoon ook vragen hoe het zit met of je daar dan ook een aangifte moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt prima tot je 18e de tijd nemen om het goed op te zetten en vanaf daar verder ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:43:
Je kunt prima tot je 18e de tijd nemen om het goed op te zetten en vanaf daar verder ondernemen.
Nou het laatste wat ik zou willen is nu al in de problemen komen, laat staan mijn ouders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:45:
[...]

Nou het laatste wat ik zou willen is nu al in de problemen komen, laat staan mijn ouders..
Je bent nu wat meer op de hoogte van alle dingen die erbij komen kijken en de belastingdienst is blij hoor met een 18 jarige die serieus bezig is met eigen onderneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:20
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:41:
[...]

We zijn nu bezig met de registratie van een LLC (= naamloze vennootschap) voor beperking van aansprakelijkheid, dit zal wel 300 euro kosten maar lijkt me het waard.
Vermoedelijk bedoel je een Besloten Vennootschap. Een Naamloze Vennootschap komt doorgaans pas als je naar de beurs gaat. Ondanks dat de zaken nu goed gaan lijkt me dat wat prematuur.

Echter, _voordat_ je zoiets opzet zou ik eerst met een fiscalist gaan praten. Als die LLC eenmaal opgericht is wordt het plaatje weer heel veel complexer.

(bijvoorbeeld; aandelen overdragen van jou als privepersoon naar een holding betekent ook dat je belasting moet betalen over de waarde van die LLC. Dat moet je dan dus weer eerst laten taxeren, etc).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:52:
[...]

Je bent nu wat meer op de hoogte van alle dingen die erbij komen kijken en de belastingdienst is blij hoor met een 18 jarige die serieus bezig is met eigen onderneming.
Ik begrijp ook niet hoe ik hier nooit wat over heb gehad in school.. ik bedoel de basis leer je wel maar hoe je echt echt dingen moet doen leer je totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Vermoedelijk bedoel je een Besloten Vennootschap. Een Naamloze Vennootschap komt doorgaans pas als je naar de beurs gaat. Ondanks dat de zaken nu goed gaan lijkt me dat wat prematuur.

Echter, _voordat_ je zoiets opzet zou ik eerst met een fiscalist gaan praten. Als die LLC eenmaal opgericht is wordt het plaatje weer heel veel complexer.

(bijvoorbeeld; aandelen overdragen van jou als privepersoon naar een holding betekent ook dat je belasting moet betalen over de waarde van die LLC. Dat moet je dan dus weer eerst laten taxeren, etc).
Ja dan bedoelde ik een besloten vennootschap.. maar om al die nonsense nou te gaan zitten doen.. heb jij misschien enige aanbeveling wat ik zou kunnen doen / wat het bedrijf zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Ik begrijp ook niet hoe ik hier nooit wat over heb gehad in school.. ik bedoel de basis leer je wel maar hoe je echt echt dingen moet doen leer je totaal niet.
School snapt helemaal niets van 17 jarige met flinke bijverdienste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:41:
[...]

We zochten iemand die belasting kon betalen, en voor de accounts zijn gegevens op wilde geven.

En volgens degene die het beheert staat het momenteel op papier als een eenmanszaak, en heb hem al verteld dat dit zoieso niet verstanding is.

Edit: en ik ben de enige Nederlander die betrokken is, en (al zeker als minderjarige) was niet van plan op voor de hele zooi alle belasting te moeten regelen (als degene die er al het minst verstand van heeft)
Als die LLC wordt opgericht, wil jij dan aandeelhouder van dat bedrijf worden? Je zegt immers dat je in theorie soort van eigenaar bent. Daarmee zijn ook direct de verhoudingen tussen de twee (of drie) eigenaren geregeld. Overigens lijkt een LLC (Limited Liability Company) meer op een besloten vennootschap (BV) dan op een naamloze vennootschap (NV), die meer op een PLC lijkt (Public Liability Company).

Met de 45% aandelen die je dan zou hebben heb je ook meteen 45% zeggenschap over de onderneming en kan je het geld dat je eraan overhoudt opgeven als winst uit onderneming. Hoe het precies met belastingverdragen zit en het hebben van een aandeel in een buitenlands bedrijf weet ik ook niet precies...

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:01:
[...]

Als die LLC wordt opgericht, wil jij dan aandeelhouder van dat bedrijf worden? Je zegt immers dat je in theorie soort van eigenaar bent. Daarmee zijn ook direct de verhoudingen tussen de twee (of drie) eigenaren geregeld. Overigens lijkt een LLC (Limited Liability Company) meer op een besloten vennootschap (BV) dan op een naamloze vennootschap (NV), die meer op een PLC lijkt (Public Liability Company).

Met de 45% aandelen die je dan zou hebben heb je ook meteen 45% zeggenschap over de onderneming en kan je het geld dat je eraan overhoudt opgeven als winst uit onderneming. Hoe het precies met belastingverdragen zit en het hebben van een aandeel in een buitenlands bedrijf weet ik ook niet precies...
Ik zat hier dus aan te denken, en het klinkt in theorie als een strak plan, maar op een reactie hier ergens boven zegt iemand weer dat er meer bijkomende kosten zullen zijn. En ik bedoelde inderdaad dan meer een besloten vennootschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:06:
[...]

Ik zat hier dus aan te denken, en het klinkt in theorie als een strak plan, maar op een reactie hier ergens boven zegt iemand weer dat er meer bijkomende kosten zullen zijn. En ik bedoelde inderdaad dan meer een besloten vennootschap.
Het oprichten van een LLC kost geld, maar vooral de expertise die je moet inhuren voor het opstellen van alle afspraken over eigendom, aansprakelijkheid, verdeling van werk etc. zal een flinke uitgave zijn.

Daarnaast zal je (of in ieder geval de LLC) een boekhouder in de US moeten inhuren voor de administratie.
En voor het invullen van jouw eigen belastingaangifte is het ook verstandig een boekhouder te zoeken.

Dus je zal inderdaad moeten investeren om de inkomsten die je nu hebt ook voor de toekomst te verzekeren. Maar gezien de winst die gemaakt wordt en de groei die je verwacht is dat het denk ik waard.

*zucht*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:55:
[...]

Heel lullig gezegd, school bereid je voor om een loonslaaf te worden, niet om te ondernemen. Bestaat de handelsschool eigenlijk nog wel in Nederland?

Omzetten in een LLC is sowieso verstandig, aangezien je met het Amerikaanse equivalent van een eenmanszaak net als in Nederland met hoofdelijke aansprakelijkheid zit.

Het feit dat je uit de netto winst wordt uitgekeerd is veel zeggend. Immers als je een extern ingehuurde partij was, dan zijn jouw inkomsten voor het bedrijf kosten voor belasting en zouden ze hoe je het nu beschrijft in de VS te veel winstbelasting betalen. Ondanks dat jij dus zegt geen mede eigenaar te zijn kan je er vergif opnemen dat in het geval van een conflict geclaimd zal worden dat jij mede eigenaar bent met als bewijs de betalingswijze.

Dat zal ook duidelijk worden als je bij omzetten in een LLC een belang krijgt. Let op dat dit belastingtechnisch een aanmerkelijk belang is als je 5% of meer van de aandelen in handen krijgt, wat weer gevolgen heeft voor hoe je aangifte doet en hoeveel belasting je betaalt.

Als je geen eigenaar wil zijn dan zal je inderdaad iets als eerder geopperd moeten doen: eigen bv of eenmanszaak en als maker van de software de betaling ontvangen als een licentie vergoeding. Uiteraard voor het bedrijf uit de bruto winst. Jouw vergoeding is nu immers een kostenpost geworden in plaats van een winstuitkering. Dat is wel het mooie als je geen mede eigenaar bent van het bedrijf en niet in loondienst, wat je ook niet lijkt te zijn, dan zijn de auteursrechten op de door jou gemaakte software van jou. Of als je het samen met iemand hebt gemaakt heb je gedeeld auteursrecht.

Goed dat je erover nadenkt hoe je dit moet regelen, laat je niet ontmoedigen door alle regels. Zie het als een uitermate nuttige leerschool - veel nuttiger iig dan wat je op de middelbare school over dit onderwerp hebt geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:29:
[...]

Heel lullig gezegd, school bereid je voor om een loonslaaf te worden, niet om te ondernemen. Bestaat de handelsschool eigenlijk nog wel in Nederland?

Omzetten in een LLC is sowieso verstandig, aangezien je met het Amerikaanse equivalent van een eenmanszaak net als in Nederland met hoofdelijke aansprakelijkheid zit.

Het feit dat je uit de netto winst wordt uitgekeerd is veel zeggend. Immers als je een extern ingehuurde partij was, dan zijn jouw inkomsten voor het bedrijf kosten voor belasting en zouden ze hoe je het nu beschrijft in de VS te veel winstbelasting betalen. Ondanks dat jij dus zegt geen mede eigenaar te zijn kan je er vergif opnemen dat in het geval van een conflict geclaimd zal worden dat jij mede eigenaar bent met als bewijs de betalingswijze.

Dat zal ook duidelijk worden als je bij omzetten in een LLC een belang krijgt. Let op dat dit belastingtechnisch een aanmerkelijk belang is als je 5% of meer van de aandelen in handen krijgt, wat weer gevolgen heeft voor hoe je aangifte doet en hoeveel belasting je betaalt.

Als je geen eigenaar wil zijn dan zal je inderdaad iets als eerder geopperd moeten doen: eigen bv of eenmanszaak en als maker van de software de betaling ontvangen als een licentie vergoeding. Uiteraard voor het bedrijf uit de bruto winst. Jouw vergoeding is nu immers een kostenpost geworden in plaats van een winstuitkering. Dat is wel het mooie als je geen mede eigenaar bent van het bedrijf en niet in loondienst, wat je ook niet lijkt te zijn, dan zijn de auteursrechten op de door jou gemaakte software van jou. Of als je het samen met iemand hebt gemaakt heb je gedeeld auteursrecht.

Goed dat je erover nadenkt hoe je dit moet regelen, laat je niet ontmoedigen door alle regels. Zie het als een uitermate nuttige leerschool - veel nuttiger iig dan wat je op de middelbare school over dit onderwerp hebt geleerd.
Datgene dat mij aan het ontmoedigen is, zijn de fikse problemen waar je in kunt komen als je het niet goed doet. We zullen een investering doen voor een wettelijke LLC, en door de beperkte aansprakelijkheid is het voor mij geen probleem om vervolgens als (mede)eigenaar opgegeven te worden. Ik bedoel de auteursrechten zullen mij verder een zorg zijn.

Ik zal een wel een aandelenbezit hebben van 45% (betekend dit dan automatisch dat ik voor 45% eigenaar ben van het bedrijf, vanuitgaande dat dit gewone aandelen zijn?). Wat voor gevolgen zullen het hebben van een zo degelijk groot aandelenpercentage van een buitenlands bedrijf hebben voor de belasting die ik in Nederland moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:14:
[...]

Het oprichten van een LLC kost geld, maar vooral de expertise die je moet inhuren voor het opstellen van alle afspraken over eigendom, aansprakelijkheid, verdeling van werk etc. zal een flinke uitgave zijn.

Daarnaast zal je (of in ieder geval de LLC) een boekhouder in de US moeten inhuren voor de administratie.
En voor het invullen van jouw eigen belastingaangifte is het ook verstandig een boekhouder te zoeken.

Dus je zal inderdaad moeten investeren om de inkomsten die je nu hebt ook voor de toekomst te verzekeren. Maar gezien de winst die gemaakt wordt en de groei die je verwacht is dat het denk ik waard.
Ja, het is geen probleem om wat geld te investeren om alles juist te regelen. Als alles geregeld is zal ik ook een kijken naar een boekhouder of die van mijn ouders benaderen..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Datgene dat mij aan het ontmoedigen is, zijn de fikse problemen waar je in kunt komen als je het niet goed doet. We zullen een investering doen voor een wettelijke LLC, en door de beperkte aansprakelijkheid is het voor mij geen probleem om vervolgens als (mede)eigenaar opgegeven te worden. Ik bedoel de auteursrechten zullen mij verder een zorg zijn.

Ik zal een wel een aandelenbezit hebben van 45% (betekend dit dan automatisch dat ik voor 45% eigenaar ben van het bedrijf, vanuitgaande dat dit gewone aandelen zijn?).
Ja, dat is precies wat dat betekent. Dat betekent verder dat je (tenzij anders vastgelegd in de statuten) 45% stemrecht hebt in de aandeelhoudersvergadering. Je kan dus nooit zelfstandig grote besluiten nemen over het bedrijf. Als de andere twee personen ieder minimaal 6% van de aandelen hebben kunnen besluiten altijd met goedvinden van 2 van de 3 genomen worden, zelfs als de derde het daarmee oneens is.
Wat voor gevolgen zullen het hebben van een zo degelijk groot aandelenpercentage van een buitenlands bedrijf hebben voor de belasting die ik in Nederland moet betalen?
Je stelt nu de juiste vragen. Het antwoord moet ik je schuldig blijven, maar dat kan de belastingdienst je vast wel uitleggen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Glewellyn schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:43:
[...]

Ja, dat is precies wat dat betekent. Dat betekent verder dat je (tenzij anders vastgelegd in de statuten) 45% stemrecht hebt in de aandeelhoudersvergadering. Je kan dus nooit zelfstandig grote besluiten nemen over het bedrijf. Als de andere twee personen ieder minimaal 6% van de aandelen hebben kunnen besluiten altijd met goedvinden van 2 van de 3 genomen worden, zelfs als de derde het daarmee oneens is.

[...]

Je stelt nu de juiste vragen. Het antwoord moet ik je schuldig blijven, maar dat kan de belastingdienst je vast wel uitleggen.
Ik heb wat online gekeken, en het valt me nog best mee hoeveel een accountant kost (ook voor een LLC). Bedankt voor alle hulp! Ik zal zorgen dat het bedrijf deze richting op gaat en zal met de BD bellen voor mijn persoonlijke aangifte!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:37:
[...]

Ik zal een wel een aandelenbezit hebben van 45% (betekend dit dan automatisch dat ik voor 45% eigenaar ben van het bedrijf, vanuitgaande dat dit gewone aandelen zijn?). Wat voor gevolgen zullen het hebben van een zo degelijk groot aandelenpercentage van een buitenlands bedrijf hebben voor de belasting die ik in Nederland moet betalen?
Ik denk dat je eerst even een stapje terug moet doen, en goed uitzoeken of een LLC de beste optie is. Straks zit je vast in een structuur die helemaal niet handig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:58:
[...]

Ja dan bedoelde ik een besloten vennootschap.. maar om al die nonsense nou te gaan zitten doen.. heb jij misschien enige aanbeveling wat ik zou kunnen doen / wat het bedrijf zou kunnen doen?
Mijn suggestie: Eerst alles heel goed uitzoeken. Zorgen dat je van alles waar je mee in aanraking komt het naadje van de kous weet, and then some. Ik gok zomaar dat je dagenlang kan grasduinen op bijv. higherlevel.nl .

Als ik iets lukraak nu zou moeten gokken: Richt een BV op in Nederland, dat is dan je holding. Maak die holding vervolgens eigenaar van die aandelen van de LLC.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:52:
[...]

Ik denk dat je eerst even een stapje terug moet doen, en goed uitzoeken of een LLC de beste optie is. Straks zit je vast in een structuur die helemaal niet handig blijkt te zijn.
Ik bedoel wat zijn nog de nadelen van het hebben van een LLC op dit punt? Ik vraag me af of er betere opties zijn op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:56:
[...]

Mijn suggestie: Eerst alles heel goed uitzoeken. Zorgen dat je van alles waar je mee in aanraking komt het naadje van de kous weet, and then some. Ik gok zomaar dat je dagenlang kan grasduinen op bijv. higherlevel.nl .

Als ik iets lukraak nu zou moeten gokken: Richt een BV op in Nederland, dat is dan je holding. Maak die holding vervolgens eigenaar van die aandelen van de LLC.
Waarvoor is een holding handig?

Bedoelen ze hier hetzelfde; https://www.onlineflexbvoprichten.nl/holding/voordelen/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ja.
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 00:00:
[...]

Waarvoor is een holding handig?
"zoek het uit". En dat bedoel ik niet flauw, maar zoals hiervoor ook al een aantal keer aangehaald: je moet dingen gaan uitzoeken. HEEL VEEL dingen (zelf) gaan uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

MAX3400 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 19:19:
Woon je nog thuis? Dan had je deze inkomsten ook even met je meerderjarige ouders / verzorgers moeten bespreken. Jouw geld is namelijk vermogen op conto van de meerderjarigen totdat jij 18 bent.
Wat bedoel je met "op conto"? Het is iig géén eigendom van zijn ouders, het eigendom van dit geld ligt bij hemzelf.

TS, je hebt geld verdiend. Dat kan je nu nog bij je aangifte inderdaad opgeven als "resultaat overige werkzaamheden" en daarmee is de kous zeer waarschijnlijk af. Je zou event. een voorlopige aangifte kunnen doen, als je nu al wil weten of je belasting moet afdragen, maar dan moet je een goede inschatting kunnen maken van wat je gaat verdienen.

Wel moet je er idd rekening mee houden dat je ouders geen kinderbijslag gaan ontvangen (cq terug moeten betalen) én de huurtoeslag omlaag gaat (indien de ouders huurtoeslag ontvangen) én er wellicht geen kwijtschelding gemeentelijke belasting ontvangen wordt (indien de ouders die nu wel ontvangen) (of dit terug moeten gaan betalen!)

Overigens, als je spreekt over bedragen boven de € 15.000 kan het wel uit om er een specialist naar te laten kijken. Maar daar zou ik wel heeeeeel voorzichtig in zijn. Er zullen nl. wel heel veel mensen zijn die zich graag voordoen als specialist en zo graag een graantje van dat geld mee pikken, maar wellicht niet heel betrouwbaar zijn... En ook hier op Tweakers moet je niet iedere informatie klakkeloos aannemen. Ook niet van mij.

Onderzoek je bronnen, en check je info. Liefst 3x. En liefst uit minimaal 2 (officiële!) bronnen. Dus wél van een site van de Belastindienst. Niet van info van Tweakers of Wikipedia.

En dan nog een kleine modbreak, @Verwijderd, zou je je berichten samen willen voegen? Double-posten is niet toegestaan. Thnx :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 19-06-2019 00:13 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:58:
[...]

Ik bedoel wat zijn nog de nadelen van het hebben van een LLC op dit punt? Ik vraag me af of er betere opties zijn op dit punt.
Alleen al in de US kan je bijvoorbeeld ook denken aan een C-corp, of partnership (en zijn nog meer opties mogelijk). Hebben andere belastingimplicaties (binnen de VS en waarschijnlijk ook in NL), implicaties qua aansprakelijkheid, overdraagbaarheid aandelen etc etc. En omdat het de VS is heb je waarschijnlijk ook nog eens 51 verschillende staten waarbij voor elke staat de regels anders zijn! Daarnaast, is een structuur opzetten in de VS überhaupt de beste optie? Zoveel vragen die je eerst voor jezelf beantwoord moet zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:56:
[...]

Als ik het goed herinner is een BV 20% belasting over een eerste tranche van 200k en dan 25.5% belasting. Vervolgens betaal je 25% belasting over een aanmerkelijk belang, waardoor je maximaal 43,75% belasting betaalt. Bij een Nederlandse BV moet je de ingehouden dividend belasting hiermee verrekenen, dat is feitelijk een voorheffing inkomstenbelasting.

Ik weet niet hoe dat gaat met een buitenlandse BV. De VS heeft een belastingverdrag met Nederland, daarin zou je dat zelf terug moeten kunnen vinden belastingtechnisch.

Je omzet/winst is te klein om een Nederlandse BV nuttig te maken, je moet daar dus een andere goede reden voor hebben. Aansprakelijkheid is als ik je goed begrijp straks al geregeld via de LLC in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Je omzet/winst is te klein om een Nederlandse BV nuttig te maken, je moet daar dus een andere goede reden voor hebben. Aansprakelijkheid is als ik je goed begrijp straks al geregeld via de LLC in de VS.
Wat je schrijft over die belastingtranches klopt. Maar het mooie van zo'n bv is dat je daar natuurlijk ook het geld kan oppotten voorzover je dat niet uitkeert in prive. Dan betaal je effectief dus nog maar 19% belasting over de eerste 2 ton winst.

Verder zijn er nog heel veel andere redenen om voor een BV te kiezen, bijvoorbeeld zodat je later de aandelen ook weer kan verkopen zonder meteen de hoofdprijs aan de fiscus te hoeven voldoen. Daarnaast heeft die LLC weliswaar beperkte aansprakelijkheid, maar ook dan zijn er nog een aantal risico's die je met zo'n holding-constructie kan afvangen.

Having said all that (en ik blijf het zeggen >:) ), er is te weinig informatie om een gedegen advies te geven. Dus de optie van zo'n holding-bv is dan ook slechts dat: het is een optie. Maar zo zullen er nog veel meer zijn die het overwegen waard zijn. Het internationale aspect zorgt er voor dat er nog veel meer opties zijn dan in alleen Nederland zouden zijn, maar er zijn ook veel meer risico's, afwegingen, etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed punt met die dubbele BVs constructie, TS is nog jong en duidelijkj ondernemend. Zeker als hij de winst wil gaan gebruiken om later andere bedrijven op te richten is het handig omdat via een eigen BV te doen.

Ik heb genoeg mensen nat zien gaan op eenmanszaken en hun huis kwijt zien raken in de crisis. Erg prettig als je vanaf het begin het vermogen kan afzonderen van je privé.

Je kan dan tevens als je dat wil wat risicoloze zaken in de holding BV stoppen zodat ze een faillisesement van de werkmaatschappij (de LLC) overleven. Zeg maar wat Fokker voor het faillisement met hun octrooien heeft gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:40:
Goed punt met die dubbele BVs constructie, TS is nog jong en duidelijkj ondernemend. Zeker als hij de winst wil gaan gebruiken om later andere bedrijven op te richten is het handig omdat via een eigen BV te doen.

Ik heb genoeg mensen nat zien gaan op eenmanszaken en hun huis kwijt zien raken in de crisis. Erg prettig als je vanaf het begin het vermogen kan afzonderen van je privé.

Je kan dan tevens als je dat wil wat risicoloze zaken in de holding BV stoppen zodat ze een faillisesement van de werkmaatschappij (de LLC) overleven. Zeg maar wat Fokker voor het faillisement met hun octrooien heeft gedaan.
Ik denk inderdaad voor een B.V. te gaan en het geld in de B.V. te houden, echter heb ik volgensmij hiervoor wel een zakelijke rekening nodig, en dan zit ik weer met het probleem dat ik minderjarig ben? Je kunt volgensmij geen zelfstandig account hebben als minderjarige, in ieder geval niet bij mijn bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Ach mensen, even rustig aan doen hoor, we hebben het over een winst van een kleine 4000 euro. Eigen BV oprichten is echt nog geen sprake van met dit bedrag. Dit kost per BV ook ongeveer een eurootje of 500 (minimaal) en je moet een jaarrekening laten opstellen.

Nee gewoon lekker als Wins uit Onderneming opgeven bj de Belastingdienst. Je gaat hier vanwege het lage bedrag echt geen hoge belastingaanslagen over krijgen. Je zult hooguit enkele euro's voor de zorgverzekeringswet moeten afdragen (100?).

Blijf vooral lekker ondernemen zou ik zeggen. BV worden pas interessant als je veel aansprakelijkheid moet dragen als natuurlijk persoon of als je een winst heb die richting de 200.000 euro per jaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:49
Heb zeker niet het hele topic doorgelezen, maar het lijkt allemaal op bangmakerij. Hoe gaat de belastingdienst überhaupt te weten komen dat TS een paar duizend euro heeft verdiend?

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 20-06-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Downloads schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:05:
Ach mensen, even rustig aan doen hoor, we hebben het over een winst van een kleine 4000 euro. Eigen BV oprichten is echt nog geen sprake van met dit bedrag. Dit kost per BV ook ongeveer een eurootje of 500 (minimaal) en je moet een jaarrekening laten opstellen.

Nee gewoon lekker als Wins uit Onderneming opgeven bj de Belastingdienst. Je gaat hier vanwege het lage bedrag echt geen hoge belastingaanslagen over krijgen. Je zult hooguit enkele euro's voor de zorgverzekeringswet moeten afdragen (100?).

Blijf vooral lekker ondernemen zou ik zeggen. BV worden pas interessant als je veel aansprakelijkheid moet dragen als natuurlijk persoon of als je een winst heb die richting de 200.000 euro per jaar gaat.
Hoef ik niet verder aantegeven waar het geld verder vandaan komt, ik bedoel, hoe weet de BD dat dit geld niet uit illegale handel etc. is gekomen? En moet ik dit elke maand doen of gewoon eens per jaar? Ik moet dan sowieso de belastingdienst laten weten dat ik meer verdien dan de 1.300 euro die aangegeven staat?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2019 04:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 04:54:
[...]

Hoef ik niet verder aantegeven waar het geld verder vandaan komt, ik bedoel, hoe weet de BD dat dit geld niet uit illegale handel etc. is gekomen? En moet ik dit elke maand doen of gewoon eens per jaar? Ik moet dan sowieso de belastingdienst laten weten dat ik meer verdien dan de 1.300 euro die aangegeven staat?
De wijze hoe inkomsten zijn gegenereerd zijn voor de IB niet belangrijk, behalve om het regime te bepalen (inkomsten uit werk en woning box 1, aanmerkelijk belang (=divenduitkeringen uit aandelen waar je er minimaal 5% van hebt van een bedrijf in box 2 en box 3 vermogen).

Als de manier waarop inkomsten worden gegenereerd zonder twijfel illegaal is geweest, kan de inspecteur alsnog een navorderingsaanslag inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen en zorgverzekeringswet opleggen. Zoals in dit voorbeeld, waarin de beste man een XTC-laboratorium had, betrapt werd, strafrechtelijk vervolgd is, waarna is nagevorderd (ECLI:NL:RBZWB:2016:7249). Kennelijk viel de navorderingsaanslag op de mat toen deze man in het gevang zat. Om maar een beeld te geven dat het het voor de heffing IB alleen maar om het geld te doen is en zeker niet om de legaliteit of moraal.

Het is niet ongebruikelijk dat strafdossiers voor fiscale doeleinden door het OM/Functioneel Parket aan de inspecteur worden overgedragen.

Zowel inkomstenbelasting als vennootschapbelasting(=winstbelasting) doe je één keer per jaar, over het inkomen (of de winst) van het vorige jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 04:54:
[...]

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:34:
[...]

Bedrijf koopt online-goed (bijvoorbeeld een Steam virtual item) voor prijs A en verkoopt goed voor prijs B met een opslag van +-10%
Zijn de inkomsten wel geheel legaal verdiend? Ik ken de Steam t.o.s. niet uit mijn hoofd, maar ik kan me voorstellen dat commerciële tussenhandel in virtuele items niet altijd gewaardeerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
ZieglerNichols schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 19:21:
[...]

Zijn de inkomsten wel geheel legaal verdiend? Ik ken de Steam t.o.s. niet uit mijn hoofd, maar ik kan me voorstellen dat commerciële tussenhandel in virtuele items niet altijd gewaardeerd wordt.
Voor wat de belastingdienst betreft maakt het enkel uit of het uit strafrechtelijk strafbare feiten voortkomt. Een eventuele ToS valt daar niet onder. Kan natuurlijk wel zijn dat Steam het niet leuk vindt en actie onderneemt.

Pagina: 1 2 Laatste