Melding bij post in de brievenbus.

Pagina: 1
Acties:
  • 9.414 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy hardcore
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
Hallo mensen op Tweakers.

Ik zoek een apparaat dat een melding kan geven als ik post in mijn brievenbus krijg.

Ik ga misschien ergens wonen,
waar de brievenbus een eind(je) bij mijn adres (appartement, woning) vandaan is.

Misschien denken jullie ''wat een onzin, even controleren of er post is, is een kleine moeite'',
daar hebben jullie van een bepaalde kant misschien wel gelijk in,
maar als er wat bestaat, dat mij een melding kan geven,
is dat misschien wel leuk en handig.

Ik zoek een apparaat dat bestaat, en dat ik niet zelf in elkaar hoor te solderen.

Ik heb al op internet gekeken en 2 apparaten gevonden,
volgens mij zijn die apparaten op dit moment niet te koop,
als ze wel te koop zijn, dan hoor ik dat graag.

Apparaat: Mynder
https://www.want.nl/mynder-brievenbus-notificaties

https://www.kickstarter.c...worldwide-mail-monitoring

Apparaat: Postybell
https://www.indiegogo.com...t-works-from-any-distance

Volgens mij werken deze 2 apparaten met een simkaart,
via telefoon en/of sms en/of internet.

Verbinding ideeën:
Telefoon (gebeld worden als melding)
SMS
Mobiel internet (e-mail, app op telefoon, verbinding via een server/computer, en dan wat met een melding)
Deze dingen hebben misschien allemaal een simkaart nodig,
en zijn misschien niet gratis,

het zou misschien gratis kunnen als het apparaat heel kort belt,
en als er niet word opgenomen,
en dat een app op een mobiele telefoon het gemiste gesprek van een bepaald telefoonnummer herkent als ''melding brievenbus''en dan een melding geeft,
en het mogelijk ook bijhoud,
het zou ook zonder een app kunnen, als je een gemist gesprek op een telefoon ziet,
en als je dat telefoonnummer bijvoorbeeld ''melding brievenbus'' noemt in je telefoon,
maar een app met wat overzicht en misschien wat functies is misschien handig.

Verbinding ideeën zonder simkaart:
Bluetooth (misschien te weinig bereik)
Wifi (misschien te weinig bereik)
Zender (een zender die een signaal verstuurt naar mijn appartement,
ik weet niet zeker of een zender genoeg bereik heeft, en hoe het werkt, en of het (te) veel stroom gebruikt, en of het mag)

Bereik is belangrijk,
ook als een brievenbus van ijzer is,
dat het signaal verstuurd kan worden
(bijvoorbeeld als de ''klep'' van de brievenbus open is).

Kosten zijn belangrijk,
er kunnen wel aanschafkosten zijn,
maar als kosten van gebruik van een simkaart heel duur zijn,
is dat misschien niet handig.

Hoeveelheid stroom is belangrijk,
het is handig als een accu bijvoorbeeld 1 jaar, of een half jaar mee kan gaan,
voordat het word opgeladen.

Meldingsfuncties zijn misschien handig,
– datum en tijd dat er post is,
– app op telefoon,
– verbinding tussen brievenbus en appartement, en dan van appartement via internet,

Techniek ideeën,
– bewegingssensor of ding aan de ''klep'' van de brievenbus en de brievenbus,
dat die door heeft wanneer de ''klep'' van de brievenbus open is,
– bij het leeghalen van de brievenbus,
een ding tussen de brievenbus en de ''klep/deurtje'' van de brievenbus,
zodat bekend is wanneer de brievenbus is leeggehaald,
– misschien in de toekomst functies in combinatie met een domotica systeem,
maar nu niet
– enzovoort.

De verste afstand in mijn brievenbus naar de verste afstand in mijn appartement is misschien hemelsbreed minder dan 100 meter,
of misschien 100 meter.

Misschien vinden jullie dit interessant:
Belletje bij de post

Dis is een heel verhaal.

Als jullie ideeën hebben over dit onderwerp,
dan kunnen jullie dat intypen als jullie dat willen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Een prettige tijd.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er komt tegenwoordig zo weinig post in je brievenbus....
Wanneer je thuis komt ff kijken, of vaste dagen. wanneer je PostNL account hebt, kun je je adres verifiëren, en krijg je een melding als er post komt

[ Voor 32% gewijzigd door Hackus op 16-06-2019 17:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Of gewoon de PostNL app die meldingen kan geven als je post ontvangt?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

RGAT schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:39:
Of gewoon de PostNL app die meldingen kan geven als je post ontvangt?
Dat is alleen bij poststukken die via PostNL gaan ;)

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy hardcore
Bedankt voor jullie reactie.

Als er een apparaat bestaat dat (ongeveer) kan wat in mijn bericht staat,
dan is dat misschien wel handig.

Een app van PostNL kan misschien niet doorgeven of er post is die niet door PostNL verstuurd is.

Graag nog reacties en/of ideeën.

Alvast bedankt.
Een prettige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bas170 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:43:
[...]

Dat is alleen bij poststukken die via PostNL gaan ;)
Ja, zoals de meeste brievenbuspost.

Krijg je pakket via webshop, krijg je sowieso melding via e-mail

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:46
Zwave en sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:35
een creatieve oplossing, je neemt een stukje ijzer. deze maak je vast aan de brievenbus met een touwtje of ketting. Aan de klep van de brievenbus monteer je een magneet. je zorgt ervoor dat het touwtje strak hangt als het ijzer vast is geplakt aan de magneet op het moment dat de brievenbus dicht is.

Nu komt de postbode eraan en doet de klep omhoog. Daarmee wordt de afstand groter, maar het touwtje is niet langer en het ijzer wordt van de magneet geschoven en valt naar beneden,

je kijkt uit het raam, ziet het ijzer hangen en haalt de post op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Amerikaanse stijl brievenbus met zo'n vlaggetje is ook leuk :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
aljooge schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:27:
een creatieve oplossing, je neemt een stukje ijzer. deze maak je vast aan de brievenbus met een touwtje of ketting. Aan de klep van de brievenbus monteer je een magneet. je zorgt ervoor dat het touwtje strak hangt als het ijzer vast is geplakt aan de magneet op het moment dat de brievenbus dicht is.

Nu komt de postbode eraan en doet de klep omhoog. Daarmee wordt de afstand groter, maar het touwtje is niet langer en het ijzer wordt van de magneet geschoven en valt naar beneden,

Op die groene brievenbussen legde men vroeger gewoon een steen / kiezel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcerasmus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-08 17:00
aljooge schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:27:

Beetje hetzelfde idee als een Amerikaanse brievenbus. Maar daarvoor moet je wel actief uit het raam kijken. Wat ik van @happy hardcore begrijp is dat er actief een melding moet worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:00
Gewoon een paar keer naar de bus lopen en kijken of er al post is. Een beetje beweging kan geen kwaad voor een mens. We worden veel te lui gemaakt met al die hulpmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 21:37
Kijk even in het Domoticz topic, dit valt makkelijk te realiseren met een raspberry pi en wat 433mhz deursensoren op batterijen welke een push melding via domoticz kunnen versturen zodra de brievenbus open gaat.

In het domoticz topic zijn al mensen die zoiets hebben gemaakt :)

[ Voor 14% gewijzigd door CrazyFool op 16-06-2019 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Is een ESP 8266 een optie? Die kan je maanden op 2AA laten draaien mits je dus gebruik maakt van deep sleep.
http://www.whatimade.toda...sing-deepsleep-and-blynk/
https://www.webx.dk/oz2cp...66-wifi-mailbox-email.htm
https://www.deviceplus.co...ctronics-a-smart-mailbox/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy hardcore
Kan ik wel wifi gebruiken voor dit doel
voor een lange afstand,
bijvoorbeeld in de buurt van 100 meter,
en ook door onder andere appartementen heen,
en mag dat wel in Nederland?

Als Wifi niet geschikt is,
is een zender dan wel geschikt?

Of is de enige mogelijkheid iets met een simkaart?

Bestaat daar een apparaat voor,
waarbij het niet nodig is om het apparaat zelf helemaal in elkaar te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is een (uitgebreide) aankoopadviesvraag dus hoort het in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder wel de tip wat concreter te zijn, vooral over de situatie. Je hebt het over "hemelsbreed 100 meter" en "misschien staal", maar voor vrijwel alle draadloze gegevensoverdracht is afstand veel minder relevant dan obstakels. Heb je line-of-sight of niet? Zo ja, is de hele Fresnel-zone vrij, zo nee, wat zit er dan tussenin? Een boompje hier of daar gaat geen uitdaging zijn, een flatgebouw of metalen loods een show-stopper. Idem voor materiaal van de bus zelf, mag duidelijk zijn dat je geen RF uit een Faraday-kooi gaat krijgen. Kun je dan evt een externe antenne plaatsen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hackus schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:48:
[...]

Ja, zoals de meeste brievenbuspost.
Mwah, volgens mij doet Sandd (bijna) alle post voor de overheid. De enige post die ik nog krijg (geadresseerd) is een verdwaalde brief van een overheidsinstelling, verder eigenlijk helemaal niet meer.
Totdat de overname compleet is zullen we niet alle briefpost in de app zien :(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Voor diegenen die een Amerikaanse brievenbus adviseren, TS woont volgens zijn/haar post in een appartement.
Daar zitten de brievenbussen veelal ingebouwd in de entreehal.

Daarnaast zit er in een flat/appartementencomplex dusdanig veel apparatuur op verschillende kanalen/golflengtes dat het een uitdaging wordt om storingsvrij die afstand af te leggen.

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-09 15:29
Jammer dat de 2 startups niet door zijn gegaan, of niet door lijken te gaan... Dat was een mooie kant-en-klaar oplossing.

De draadloze deurbel via deze voorbeeld link heeft een bereik in open veld van 500 meter.
De kans is hierdoor aannemelijk dat deze makkelijk de verbinding brievenbus-woonhuis haalt in jouw situatie.
In de beldrukker zitten 2 AAA batterijen welke gemiddels 1-2 jaar mee gaan. Afhankelijk van het aantal keren dat de bedrukker signaal moet geven. De bel/ontvanger steek je in elk gewenst stopcontact.

In de beldrukker/zender zit een los maak-contact voor het aansluiten van een losse beldrukker. Dit is bedoeld voor situaties waarbij de eigenaar een eigen beldrukker heeft welke gehanteerd moet blijven. Dan werk je de beldrukker/zender onzichtbaar weg en sluit hier de 2 draden van de originele beldrukker op aan.
Maar je kunt dit maak-contact natuurlijk ook gebruiken om een schakelaartje op aan te sluiten wat aan de klep van je brievenbus zit. Schakelt deze dan wordt de deurbel/zender bekrachtigd en zal de deurbel klinken.

Neem bijvoorbeeld een reedcontact, deze reageren op magneten. Net zoals raam/deurcontacten in een alarminstallatie.
Het reedcontact monteer je in de brievenbus aan de zijkant/onderkant bij de klep. Aan de klep lijm je een klein maar sterk magneetje, op zo'n manier dat deze tegen het reedcontact aan komt als de klep gesloten is. Gaat de klep open dan is de magneet weg van het reedcontact en schakelt deze.
Dit model reedcontact maakt een doorverbinding als een magneet er vandaan wordt gehaald, de optie die jij nodig hebt. De 2 draadjes van dit reedcontact sluit je aan op de beldrukker/zender en klaar.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 14:57
@happy hardcore Neem een Xiaomi vibration sensor in combinatie met de Gateway (Deze heb je nodig) koppel het geheel aan Domoticz op een raspberry pi en voila. Zodra er post door de brievenbus gaat wordt de sensor geactiveerd. Door middel van een scriptje krijg je vervolgens een melding op je telefoon via de Domoticz app of via bijvoorbeeld e-mail of pushover. Hierbij staat dan ook de datum en het tijdstip :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Robbie T schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:30:
@happy hardcore Neem een Xiaomi vibration sensor in combinatie met de Gateway (Deze heb je nodig) koppel het geheel aan Domoticz op een raspberry pi en voila. Zodra er post door de brievenbus gaat wordt de sensor geactiveerd. Door middel van een scriptje krijg je vervolgens een melding op je telefoon via de Domoticz app of via bijvoorbeeld e-mail of pushover. Hierbij staat dan ook de datum en het tijdstip :-).
Over zo'n afstand? :?

En de gateway is niet nodig hoor met zoiets als Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 14:57
barrymossel schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:38:
[...]

Over zo'n afstand? :?

En de gateway is niet nodig hoor met zoiets als Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
Sorry, afstand gemist :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy hardcore
dion_b schreef op maandag 17 juni 2019 @ 00:45:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is een (uitgebreide) aankoopadviesvraag dus hoort het in de aankoopadviesfora.

Move OH -> CAA

Verder wel de tip wat concreter te zijn, vooral over de situatie. Je hebt het over "hemelsbreed 100 meter" en "misschien staal", maar voor vrijwel alle draadloze gegevensoverdracht is afstand veel minder relevant dan obstakels. Heb je line-of-sight of niet? Zo ja, is de hele Fresnel-zone vrij, zo nee, wat zit er dan tussenin? Een boompje hier of daar gaat geen uitdaging zijn, een flatgebouw of metalen loods een show-stopper. Idem voor materiaal van de bus zelf, mag duidelijk zijn dat je geen RF uit een Faraday-kooi gaat krijgen. Kun je dan evt een externe antenne plaatsen?
Heeft u het voor mij in het goede forum gedaan?
Als u het niet voor mij in het goede forum heeft gedaan,
en als u graag wilt als ik het in het goede forum doe,
wilt u mij dan uitleggen hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Laatst online: 19-09 15:42
Draadloze bel monteren onder een plaatje net zo breed als de onderzijde van je brievenbus. Wanneer er post opvalt drukt dit plaatje die bel in, hoor je meteen als er post is. Ga ik er vanuit dat deze het bereik haalt.

Enige nadeel is wel dat als je post hebt je bel constant af gaat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

happy hardcore schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:43:
[...]

Heeft u het voor mij in het goede forum gedaan?
Als u het niet voor mij in het goede forum heeft gedaan,
en als u graag wilt als ik het in het goede forum doe,
wilt u mij dan uitleggen hoe dat werkt?
Het staat nu in het juiste subforum

"Move OH > CAA" betekent
Move (verplaatsing) van OH (Overige Hardware) naar CAA (Componenten AankoopAdvies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:08
Is er dekking met LoRaWan, wellicht is dat iets om in te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remqo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-09-2022
Ik zocht ook naar een oplossing en die heb ik nu gevonden! Op AliExpress heb ik de Anytek D30 deurbel gekocht met twee (accu)batterijen die lang meegaan.

Linkje: https://nl.aliexpress.com...-46a4-8536-0d3f769d5804-5

Via hun app (genaamd Anyhome) zet je vervolgens in de settings de PIR detection aan. Het best op de hoogste stand. De deurbel plaats je rechtop ergens in de bak van de brievenbus en je zal bij een eerste envelop (die de sensor passeert) een pushmelding ontvangen op je telefoon.

Nadeel wel is dat wanneer die eerste envelop de sensor blokkeert een tweede envelop geen notificatie zal triggeren. Maar als je voor iedere envelop naar de brievenbus loopt werkt het dus perfect. Hij heeft ook een low-light sensor maar eventueel vergezel je de deurbel met een klein lichtje.

Een paar tientjes dus en het werkt. Je kan de bel ook koppelen aan een plug-and-play gong die je in het stopcontact steekt binnen. Dan gaat er in het huis ook een trigger af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uszka schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:37:
Gewoon een paar keer naar de bus lopen en kijken of er al post is. Een beetje beweging kan geen kwaad voor een mens. We worden veel te lui gemaakt met al die hulpmiddelen.
Ga jij eens heel gauw van Tweakers af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Oude koeien. Dicht. @Remqo let in het vervolg even op hoe oud een topic is waar je in reageert. Oude koeien uit de sloot halen wordt niet gewaardeerd.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.