Belletje bij de post

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:23
Beste medetweakers,

Als wij hier de post moeten legen dan moeten we helemaal naar de weg lopen omdat onze brievenbus daar staat, nu komt het natuurlijk dikwijls voor dat je naar de weg loopt en dat er dus geen post is :(, laatst had ik het hier met mijn buurman over en die zij jajaja precies maarja ik heb bij de bouw een extrakabel aan laten leggen en elke keer als de bostbode het klepje van de brievenbus dichtdoet hoor ik een belletje :D eerst moest ik hard lachen haha :D :D maar daarna realiseerde ik me dat het natuurlijk een geniale oplossing is ;),

We zijn een garage aan het bouwen dus die kabel is geen probleem, maar nu komt die ik heb thuis een brievenbus die in de steunpaal van het hek zit en waar geen klep of deksel op zit, dus nu was mijn plan om in de sleuf waar de krant of brief naar binnen gaat een soort sensor te maken en elke keer als er wat langs gaat of als de verbinding tussen de sensor aan de ene kant en de sensor aan de andere kant verbroken word er een belletje afgaat. Maar de vraag is, is het mogelijk het verhaal met de sensor te realiseren of is er een andere oplossing voor???

En nu komt het tweaker gedeelte ;), is het misschien mogelijk dat er inplaats van een belletje ook een mailtje/smsje word gestuurd als de krant er is?? Dat is wel minder belangrijk dan de rest natuurlijk, eerst maar eens het belletje realiseren ;)

Bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoyvoy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

hoyvoy

Prutser

Met het belletje zal het best wel lukken, ik zou gaan voor infrarood o.i.d. Een mailtje of sms'je is denk ik wel te realiseren alleen dat wordt een heel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou voor een draadloze deurbel gaan. Dan doe je iets mechanisch met de knop en voila

Maar sms, poeh

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 30-04-2011 16:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

fish schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:52:
Ik zou voor een draadloze deurbel gaan. Dan doe je iets mechanisch met de knop en voila

Maar sms, poeh
Of een stickertje erbij voor de postbode of hij even de knop wil indrukken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 21:35
Vergeet de OCR webcam niet!

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Elektuur heeft bergen van dit soort schakelingen gepubliceerd door de jaren heen. Misschien kun je op hun site (www.elektor.nl) nog wat zoeken?

http://www.elektor.nl/art...enverklikker.551297.lynkx

http://www.elektor.nl/art...postdetector.992429.lynkx

http://www.elektor.nl/art...i/er-is-post!.52740.lynkx

http://www.elektor.nl/art...evenbus-alarm.47730.lynkx

Dit zijn er iig al vier!

[ Voor 56% gewijzigd door sebastius op 30-04-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
euhmmm.. wat dacht je van een simpel vlaggetje a la amerika?
niet echt tweakerig maar simpel en goedkoop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58
sebasmac schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 15:47:
En nu komt het tweaker gedeelte ;), is het misschien mogelijk dat er inplaats van een belletje ook een mailtje/smsje word gestuurd als de krant er is?? Dat is wel minder belangrijk dan de rest natuurlijk, eerst maar eens het belletje realiseren ;)

Bedankt!!!
Lichtsluisje?

En verder kun je een gsm modempje scoren (of een oude telefoon met datakabel), die kun je serieel bedienen. Met een picje oid kun je dan wel een actie scripten bij het onderbreken van het lichtsluisje, welke dan dus gewoon een zooi seriele data uitspuugd richting modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:09
Erasmo schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 17:50:
[...]

Of een stickertje erbij voor de postbode of hij even de knop wil indrukken.
Dat zou ik dus niet doen. Dat werkt als een lap voor een stier op kinderen en andere grapjassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
fish schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:52:

Maar sms, poeh
Met fish, dacht exact hetzelfde :Y)

Meest pragmatische oplossing denk ik ook. Misschien wat schroef, soldeer, ducktape werk voor nodig, maar voor de rest ook niet :Y)
Haha, ja idd als je dan toch al op weg bent met custom IR oplossingen, doe dat dan ook gelijk :D

Weet je iig zeker dat de SMS/Mail die aankomt wel zeker voor jou bedoelt is en niet dat je aan het warmlopen bent voor de post van je vriendin/vrouw/andere huisgenoten :)
edit:
@hieronder: Totdat je lekker op vakantie bent in Australie en de telefoonboek/neckermann wordt er doorheen geflikkerd :Y)

Zou toch voor iets bij de luik gaan met
• Open gaan
• Na 1 minuut nog niet dicht, stuur de bel/sms/mail aan
• Dicht ... wacht 30 seconden, weer open? Dan weer bovenste stap, anders stuur bel/sms/mail aan

Kan je hooguit 2 smsjes krijgen voor 1 bezorging. Moet je wel opletten dat je klep niet 'klapperd' met wind :Y)

[ Voor 33% gewijzigd door LinuX-TUX op 30-04-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
Gewoon onderin de brieven bus een plankje op slappe veren die een schakelaar indrukt zodra er wat in de brievenbus ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33

SA007

Moderator Tweaking
Wat er iig nodig is voor de volledige oplossing:

- SMS/GSM modem, kosten niet veel meer, voor €17 heb je er bijvoorbeeld al een.
- Een vorm van sensor, gezien het gebrek aan klepje lijkt me een optische sensor prima
- Een microcontroller die beide aan kan sturen.
- Een voeding.

Voor een optische sensor moet je met een paar dingen rekening houden:
1. Lichtinval, als er zonlicht op de sensor valt heb je er niks aan, dus die moet uit de zon hangen.
2. Filteren van omgevingslicht.

Grotendeels zijn er 2 mogelijkheden, een lichtsluis of lichtreflectie.
Voor een lichtsluis heb je een zender en ontvanger welke beide aan een kant zitten waar de post dan tussendoor gaat.
Dit is een heel stuk simpeler uit te voeren dan reflectie.
Eigenlijk dus je onderin een infrarood ledje (uit misschien een afstandsbediening of nieuw) welke op de PWM uitgang van de microcontroller staat. Deze stel je in op 38kHz met de instellingen van de microcontroller zelf.

Bovenin plaats je dan een infraroodontvanger welke die 38kHz meteen weer eraf filtert, zoals die van een tv ofzo (afstandsbedieningen werken meestal ook op die 38kHz).

In je microcontroller doe je vervolgens een procedure als:
loop {
- Zet PWM aan
- Meet ingang, wordt die hoog is het goed wordt ie laag, ga naar laag()
- Zet PWM uit
wacht 0.1s
}

laag() {
controlleer de ingang nog een keer voor de zekerheid.
stuur sms
loop {
meet de ingang tot die weer laag is (om een sms bom te voorkomen als er iets blijft haken)
}
}

Qua voeding kan het een batterij zijn (al zal je die elke paar weken moeten verwisselen).
Een zonnepaneel kan ook, zijn kitjes voor te koop voor weinig.
Anders kan een vaste kabel ook natuurlijk.

Ook zou ik er zelf een sensor op bouwen welke zit op het deurtje om de brievenbus leeg te maken, anders ga je je een keer afvragen waar de post blijft omdat de sensor vuil is of je een envelop vergeten bent.

Ik zou overigens indien mogelijk alle sensoren enzo optisch of magnetisch te houden omdat schakelaars gaan oxideren en haperen, optisch wordt hooguit vuil, magneten blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Allereerst wil ik natuurlijk iedereen bedanken voor zijn/haar reacties!!

Ik heb net even snel wat foto's gemaakt bij mijn mooie brievenbus ;).
Afbeeldingslocatie: http://computerboys.nl/brievenbus/photo%201-2.JPG

Dat is dus de achterkant met het deurtje dicht, (het deurtje om de post uit te halen)
Afbeeldingslocatie: http://computerboys.nl/brievenbus/photo%202-2.JPG

Deurtje open, de binnenkant van de brievenbus dus... ;) hier zou ik onderin wel een dunnen laag met hout kunnen maken om daaronder bijv de onderdelen te plaatsen :D
Afbeeldingslocatie: http://computerboys.nl/brievenbus/photo%203-1.JPG

En de voorkant van de brievenbus, hier is dus ook te zien dat een luikje ook niet mogelijk is en een klepje ook niet.

Dus we moeten toch voor de sensoren gaan denk ik, iemand dus ideeen hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Bedankt weer!,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als ik die brievenbus zie, denk ik aan een IR lichtsluis op basis van retro reflectie of desnoods een objectreflectie sensor. Aan de binnenkant heb je aan weerszijden van de opening nog genoeg ruimte om een optische poort te maken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33

SA007

Moderator Tweaking
Vanwege een vraag van de TS, wat meer info over mogelijke onderdelen:

De onderdelen die je dan hebt zijn:
- Een voeding, hiervoor voldoet bijna elke stekkeradapter, gewoon van een oud appraat pakken (7-30V DC). Deze plaats je binnenshuis indien mogelijk.
Daarbij hoort dan nog een 7805 voedingkje:
o Diode voor de beveiliging (1n4007 of equivalent)
o 7805 chip
o 100µF condensator welke minimaal 1,5x het voltage heeft van je adapter
o 100µF condensator 6,3V (of nog een van de andere, maakt niet uit)
o 3x 100nF tantaalcondensator,
- Een GSM modem die aangepast/aangevuld wordt zodat je UART aansluitingen hebt (bij degene die ik eerder postte is dan een kwestie van de USB chip eruit halen en wat draadjes doorverbinden, wel klein soldeerwerk overigens) Heb er hier nog een aantal van liggen, DM maar bij intresse.
- Een infrarood led, hier voldoet bijna elk model, maar een uit een afstandsbediening is sowieso goed.
Om deze goed aan te kunnen sluiten is verder nodig:
o 1k ohm weerstand
o een weerstand die bij de ir led past om er een flinke stroom (~100mA) door te jagen, zal ergens rond de 50Ohm zijn
o een standaard transistor zoals een BC547.
- Een infrarood ontvanger, een voor infrarood afstandbedieningen, zoals een TSOP (zat modellen van te vinden)
- Een sensor voor het deurtje, kan gewoon een reed sensor nemen van een goedkoop raamalarmpje of een fietscomputertje, kan ze ook los krijgen als reed element/sensor.
Dit is een simpele sensor welke schakelt als er een magenetisch veld bij in de buurt komt.
- Een magneetje voor de deur zelf, kan degene pakken die bij het alarmpje ofzo zat of een andere magneet.

Lastigste van het verhaal is de controller, hier zal je namelijk een programmeerbare variant voor meoten hebben welke:
- PWM uit heeft (zou het knap vinden als je er een vind die het niet heeft maarjah, en zelfs dat is op te lossen met software)
- Serieel heeft (al is dat ook in software te doen)
- 'Genoeg' io heeft voor de sensors.
Je zou een arduino kunnen pakken, maar dat is wel vrij overkill voor zoiets en misschien lastig beschermd tegen de elementen te krijgen.

Je zal voor deze controller wel een aardige hoeveelheid programmeerkennis moeten hebben om alles werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49
Ik zou zeggen, infrarood webcam met een servertje erachter. Beweegt er iets, geluidje. En je kan altijd in je brievenbus kijken. Moet je alleen wel een usb kabel maken.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom zo moeilijk? Gewoon die paal helemaal uithollen, tunnel naar je huis graven en een lopende band aanleggen... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 18:45
Nog makkelijker: die paal weghalen en de brievenbus in de voordeur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:36
ExploitSolo schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 22:36:
Nog makkelijker: die paal weghalen en de brievenbus in de voordeur maken.
Heeft niet altijd zin ;) Als je voordeur, ik meen, meer dan 7 meter van de openbare weg af staat, hoeft de postbode daar niet heen te lopen. Dan moet je een brievenbus bij de openbare weg plaatsen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In plaats van een belletje welke gaat zodra er iets in je brievenbus valt zal ik eerder gaan voor een lampje oid. Ik kan mij voorstellen dat je het niet altijd direct hoeft te weten als er iets in je brievenbus valt. Daarbij gaat het belletje waarschijnlijk maar 1 of enkele keren terwijl je een lampje de hele tijd kan laten branden als er iets in je brievenbus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Crahsystor schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 22:38:
[...]

Heeft niet altijd zin ;) Als je voordeur, ik meen, meer dan 7 meter van de openbare weg af staat, hoeft de postbode daar niet heen te lopen. Dan moet je een brievenbus bij de openbare weg plaatsen.
Haha alleen van de weg naar die paal waar de brievenbus in zit is al 40 meter, en dan wil je hem in de voordeur? Metertje of 70 denk ik ;) succes postbode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
Wat dacht je van een lichte druksensor (met een controller), een brief valt op de druksensor en die geeft het weer door aan de controller...

Het voordeel is dat deze geen invloed heeft van licht, het nadeel is dat het iets meer ruimte aan de onderkant in beslag neemt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 22:23
Zou het geen idee zijn om aan de onderzijde van de brievenbus een plaatje over de gehele oppervlak te maken en dat als er post op valt dat de deurbel ingedrukt wordt? Als je een draadloze deurbel neemt hoef je er enkel maar voor te zorgen dat deze met zo min mogelijk weerstand ingedrukt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een ander idee is om in de kast een kleine wifi/netwerk camera met IR leds op te hangen. Er zijn genoeg smartphone apps voor de iPhone, Android, etc.. om die dingen uit te lezen. Zo weet je ook meteen wát er in de brievenbus ligt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
met die druksensoren is het ook prima te doen.

dun plaatje onderin de brievenbus. sensoren eronder uit een klein digitaal weegschaaltje (dat meet het lage gewicht van de post prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:13
Incombinatie met een ios device staat hier alles wat je nodig hebt:
http://www.iphoneclub.nl/...es-ook-voor-normale-post/

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:17

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Duh, gewoon een portal gun gebruiken. Ene portal in de bodem van de brievenbus, andere portal in het plafond boven je salontafel.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:40

Mavamaarten

Omdat het kan!

SnoeiKoei schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:56:
Duh, gewoon een portal gun gebruiken. Ene portal in de bodem van de brievenbus, andere portal in het plafond boven je salontafel.
:+ :+ :+

Maar even serieus. Iedereen zit moeilijk te doen met voedingen, ... maar een goedkope aldi of action draadloze deurbel is hier toch ideaal voor ? Gewoon een kwestie van een lichtsluis te bouwen en deze aan te sluiten op de mechanische switch van je deurbelzender.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Amerikaanse brievenbus ?
Vlaggetje omhoog is post

Afbeeldingslocatie: http://www.chinatraderonline.com/Files/Household/Mailbox/Mailbox-00085795173.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Fish op 07-05-2011 16:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

offtopic:
krachtstroom op de bus, als er dan een postbode gestrekt ligt heb je post, in de bus of nog in zijn hand.

Ik zou hierbij eerder denken aan een soort 'muizeval' idee.

Als de postbode post in de bus schuift wordt er een plastic stukje tussen 2 contact punten weggetrokken.
Als jij dan binnen het lampje ziet branden / belletje hoort etc heb je post.

Ook in huis mogelijk nog een schakelaartje zodat je het belletje / lampje ook uit kunt zetten zonder naar buiten te gaan.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sms kan je ook heel makkelijk via een api laten doen hier bieden ze bijvoorbeeld zo'n dienst aan, Als je dan een arduino met internetshield een simpele call naar die api laat doen (dus gewoon test.com/send.php?bericht=je%20post%20is%20er) kan je smsjes sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Iedereen bedankt voor de reacties, ik ga waarschijnlijk voor het hele IOS princiepe maar zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik niet een klepje voor dat reletje dus ik ga een optische sensor maken maar hoe moet ik dat op die printplaat aansluiten van IOS???? allemaal uitzoeken ;) ik hou jullie hier zeker even op de hoogte ;), er moet dus een stroom kabel naar me brievenbus en een netwerkkabel weet iemand of dat arduino ook met POE overweg kan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:28
SA007 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 19:03:
.......
Voor een optische sensor moet je met een paar dingen rekening houden:
1. Lichtinval, als er zonlicht op de sensor valt heb je er niks aan, dus die moet uit de zon hangen.
2. Filteren van omgevingslicht.
.....
Hierzijn ook hardware oplossing voor die in de IRsensor ingebakken zijn, zie;

Gemoduleerde IR-detector IS 471 F-SH
en
IR-zenddiode SFH 409

Zie het datablad van de sensor voor de exacte toepassing
Pagina: 1