Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Momenteel ben ik in de Verenigde Staten. Mijn dataroaming staat uit maar toch zie ik nu €41,47 / 17MB aan overige kosten. Hoe kan dit?

Ik zit de hele week op een campus voor mijn werk en daar is overal WiFi. Ik heb ook geen enkele keer "4G" zien staan.

Groet

Let me share my screen...

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:05

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Lees dit maar eens door, dan snap je hoe het komt: reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
3x dezelfde link binnen de minuut _O-

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Over dit fenomeen was laatst een heel uitgebreid artikel verschenen op reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Wow.. dit is dus een bekend en recent probleem. Maar moet ik nu €40 betalen voor data dat ik niet zelf verbruikt heb?

Ik heb mijn telefoon sindsdien ook helemaal uitgeschakeld om meer kosten te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je zou je provider kunnen bellen, maar dat kost ook geld als je in het buitenland bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Aviv1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:31:
Wow.. dit is dus een bekend en recent probleem. Maar moet ik nu €40 betalen voor data dat ik niet zelf verbruikt heb?

Ik heb mijn telefoon sindsdien ook helemaal uitgeschakeld om meer kosten te voorkomen.
Als je dit artikel leest, dan staat dit er in vermeld:
Wel is het zo dat deze gevallen niet standaard zijn. We kunnen mensen die hiermee te maken hebben, dan ook aanraden om contact op te nemen met onze klantenservice.
Even je provider contacteren en uitleggen, en desnoods naar deze review: reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland verwijzen!
johnkeates schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:33:
Je zou je provider kunnen bellen, maar dat kost ook geld als je in het buitenland bent.
Of mailen! Of DM'en via FB of Twitter. Dat kan ook via Wifi, zoals een hotspot ofzo! Er is meer dan bellen en mobiel internetten.

[ Voor 35% gewijzigd door AW_Bos op 14-06-2019 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Crazy, zeg. Je topic redt wel levens. Ik kijk voortaan wel dubbel uit. Denk ook stiekem gewoon een verdienmodel voor telecom aanbieders. Ja foutje in je mobiel, maar stiekem toch lekker cashen.

Wens je heel veel sterkte en succes, OP.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:20
Wel vervelend voor @Anoniem: 37297 , met elke keer dat hij de link opent, gaat de rekening omhoog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 18:41
Aviv1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:31:

je kan het dus uitzetten bij je provider online of bellen, en dan klacht in dienen

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BvZwolle schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:21:
Wel vervelend voor @Anoniem: 37297 , met elke keer dat hij de link opent, gaat de rekening omhoog....
offtopic:
Mocht @Anoniem: 37297 ooit weer inloggen, explodeert zijn 'Notificaties'-lijst _O- _O-

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ik heb mijn telefoon inmiddels uitstaan want ik vertrouw telco niet (KPN). Op het KPN forum een draadje geopend en daar wordt gesteld: "Als dataroaming uit staat dan zou je in het buitenland geen data verbruikt mogen worden."

Nou, dus wel. En nu maar zien hoe ik die €40 terug ga krijgen. Wordt vast één touwtrekkerij.

Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 15% gewijzigd door Aviv1 op 14-06-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@KPN Webcare

'zal niet het zo vaak gelinkte topic hier posten' ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je de telefoon toch alleen maar met wifi gebruikt kun je eventueel ook de SIM kaart eruit halen. Maakt ie in ieder geval geen verbinding meer behalve met wifi. Mag ik toch hopen. :P

Providers zouden het mogelijk moeten maken om bij hun dataroaming uit te schakelen. Dan is er in ieder geval geen discussie meer als het om wat voor reden dan ook niet goed gaat. Maar dat past vast niet overal in het verdienmodel.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Aviv1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 18:29:
Ik heb mijn telefoon inmiddels uitstaan want ik vertrouw telco niet (KPN). Op het KPN forum een draadje geopend en daar wordt gesteld: "Als dataroaming uit staat dan zou je in het buitenland geen data verbruikt mogen worden."

Nou, dus wel. En nu maar zien hoe ik die €40 terug ga krijgen. Wordt vast één touwtrekkerij.

Er zijn echt maar een aantal providers waarbij dit soort bedragen worden berekend. Voor zover ik weet was dit bij KPN niet het geval.

Vooral bij Youfone kan dit probleem wel eens spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als je provider het ontkent, dan kan je toch naar dat ene topic (link is wel bekend, geloof ik) refereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-05 21:56

InFamous

excommunicado

Room42 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:36:
[...]

offtopic:
Mocht @Anoniem: 37297 ooit weer inloggen, explodeert zijn 'Notificaties'-lijst _O- _O-
offtopic:
Nee hoor, notificaties van langer dan een bepaalde tijd worden automatisch getrashed ;)

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:17
Vreemd verhaal. Bij KPN is standaard het internet geblokkeerd en moet je eerst een bundel kopen, voordat je online kan gaan. Tenzij je expliciet hebt aangegeven om per MB te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Steven.w schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 19:48:
Vreemd verhaal. Bij KPN is standaard het internet geblokkeerd en moet je eerst een bundel kopen, voordat je online kan gaan. Tenzij je expliciet hebt aangegeven om per MB te betalen.
Exact dit. Maar dan moet je wel rechtstreeks bij KPN zitten vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:56

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Je hoeft je telefoon niet helemaal uit te zetten. Je hoeft enkel data uit te schakelen. Dat is wat anders dan dataroaming, wat inderdaad soms niet voldoende is in het buitenland. Maar als je echt data uitschakelt, dan verbruikt je telefoon ook echt geen data.

Cunning linguist.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Oh en misschien reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland even doorlezen, was volgens mij nog niet genoemd in dit topic.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Ivysaur schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:18:
Denk ook stiekem gewoon een verdienmodel voor telecom aanbieders. Ja foutje in je mobiel, maar stiekem toch lekker cashen.
Want jij denkt dat telecomproviders van elke klant de data gaat bijhouden en dat bij die data dan wordt aangegeven als exact waarvoor het is gebruikt? Dus dat er staat Browser, WhatsApp, Telefoonfout, en dat ze dat zien en dan denken "hahaha we zullen die klant eens lekker factureren vanwege deze fout. Want al dat gezeur en gezuig is die 40 euro wel waard gnagnagna #handenwrijf".

Tegenwoordig worden dingen geautomatiseerd, dus de KPN server merkt ndat er data wordt verbruikt, maakt niet uit waarvoor, en maakt automatisch een rekeningetje. Op basis daarvan krijgt TS een factuur. Onterecht, maar dat weet een geautomatiseerd systeem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ja, nu is het wel weer leuk geweest hoor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30

Werkt het wellicht om “BESCHERMING AAN” naar 1266 te sms’en?

https://forum.kpn.com/mob...rskant-432791/index2.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

AW_Bos schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:48:
[...]

Ja, nu is het wel weer leuk geweest hoor :')
Dat ligt helemaal aan je gevoel voor humor. Het mijne is zó slecht, dat ik er nog steeds om moet grinniken :*).

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Bart ® schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:14:
[...]

Dat ligt helemaal aan je gevoel voor humor. Het mijne is zó slecht, dat ik er nog steeds om moet grinniken :*).
1e grap: briljant
2e: geweldig
3e grap: haha, leuk
4e grap: Hihi :P
5e grap: Verrassend hoor....
6e grap: Jaja, nu is hij niet meer leuk meer
7e grap: Ga toch weg, verzin wat leukers :')

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 14-06-2019 21:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aviv1
Inmiddels contact gehad met KPN WebCare chat. Korte chat kort: jammer voor jou maar als troost kan ik vanaf nu wel je "bescherming" op €0 zetten. Zodat dit later niet meer gebeurt (stond op €50).

Dit is toch bespottelijk? Je hebt dataroaming uit staan, denkt safe te zitten, en je wordt alsnog met €41 opgezadeld. Maar na het cashen kan het wel van €50 naar €0 worden verlaagd.

Dit moet gewoon standaard op €0 staan en voor diegene die écht zo graag €2,50 per MB wil betalen, zou dat moeten kunnen d.m.v. een SMS.

Maarja het woord 'verdienmodel' is al vaker gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
rclahsen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:04:
[...]

Werkt het wellicht om “BESCHERMING AAN” naar 1266 te sms’en?

https://forum.kpn.com/mob...rskant-432791/index2.html
Voordat jij in je auto stapt, sms jij dan ook AIRBAGS AAN?

Bescherming moet altijd aan staan? 8)7 Dat is toch triviaal? En iedereen die zichzelf op hoge kosten wil jagen kan dan BESCHERMING UIT sms'en. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
Aviv1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:28:
[...]

Voordat jij in je auto stapt, sms jij dan ook AIRBAGS AAN?

Bescherming moet altijd aan staan? 8)7 Dat is toch triviaal? En iedereen die zichzelf op hoge kosten wil jagen kan dan BESCHERMING UIT sms'en. Toch?
Je kunt het raar vinden, maar de standaardinstelling bij KPN is dat pas na € 60,50 buitenbundelkosten de ‘pijp’ echt dichtgaat, tenzij je een databundel koopt. Dan gaat de lijn dicht als je bundel op is.

Het staat ook niet gedocumenteerd op de website van KPN, maar als je het sms’t dan krijg je echt de bevestiging dat je niet kunt internetten zinder extra bundel of WiFi.

https://www.dropbox.com/s...%2021%2032%2050.jpg?dl=0[

[ Voor 6% gewijzigd door rclahsen op 14-06-2019 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Droefsnoet schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:46:
[...]

Want jij denkt dat telecomproviders van elke klant de data gaat bijhouden en dat bij die data dan wordt aangegeven als exact waarvoor het is gebruikt? Dus dat er staat Browser, WhatsApp, Telefoonfout, en dat ze dat zien en dan denken "hahaha we zullen die klant eens lekker factureren vanwege deze fout. Want al dat gezeur en gezuig is die 40 euro wel waard gnagnagna #handenwrijf".

Tegenwoordig worden dingen geautomatiseerd, dus de KPN server merkt ndat er data wordt verbruikt, maakt niet uit waarvoor, en maakt automatisch een rekeningetje. Op basis daarvan krijgt TS een factuur. Onterecht, maar dat weet een geautomatiseerd systeem niet.
Een geautomatiseerd systeem is altijd nog ingericht door mensen, dat slappe gelul over afwentelen op geautomatiseerde systemen is klant pesten. Niet meer en niet minder. Maar daar is Kan Praktisch Niks toch al goed in. En als de klant direct contact zoekt en je krijgt zo'n flut antwoord van de helpdesk en je mag ze op de blote knietjes danken dat ze het nu wel naar € 0 willen zetten, sja. Een beetje bedrijf geeft een klant dan voordeel van de twijfel en scheldt het kwijt.
rclahsen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:31:
[...]

Je kunt het raar vinden, maar de standaardinstelling bij KPN is dat pas na € 60,50 buitenbundelkosten de ‘pijp’ echt dichtgaat, tenzij je een databundel koopt. Dan gaat de lijn dicht als je bundel op is.

Het staat ook niet gedocumenteerd op de website van KPN, maar als je het sms’t dan krijg je echt de bevestiging dat je niet kunt internetten zinder extra bundel of WiFi.

Da's niet alleen bij KPN maar bij VF is dat net zo. En daar is het afaik ook niet (zelf) mogelijk om het lager in te stellen, je kunt jezelf enkel beschermen door blox in te schakelen en dan merk je het na € 5 voor een dag gelukkig. En ja, da's gewoon een verdien-/uitzuigmodel.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Aviv1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:20:
Dit is toch bespottelijk? Je hebt dataroaming uit staan, denkt safe te zitten, en je wordt alsnog met €41 opgezadeld. Maar na het cashen kan het wel van €50 naar €0 worden verlaagd.
Maar is dat bespottelijk vanuit het perspectief van KPN? Het is jouw device die die data genereerde. Dat die feature van je mobile os niet lekker werkt is natuurlijk ruk, maar daar heeft KPN dan weer weinig mee te maken.

Als ik een auto heb die rapporteert dat ik 120 rijd, terwijl ik daadwerkelijk 135 km/h rijdt, dan zal die politieagent die me een boete geeft ook zeggen "dat moet je toch echt opnemen met je autofabrikant".

offtopic:
Buiten kijf staat dat 41 euro voor een paar mb natuurlijk heel "bijzonder" is, maar dat staat hier los van denk ik.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Freeaqingme schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Maar is dat bespottelijk vanuit het perspectief van KPN? Het is jouw device die die data genereerde. Dat die feature van je mobile os niet lekker werkt is natuurlijk ruk, maar daar heeft KPN dan weer weinig mee te maken.

Als ik een auto heb die rapporteert dat ik 120 rijd, terwijl ik daadwerkelijk 135 km/h rijdt, dan zal die politieagent die me een boete geeft ook zeggen "dat moet je toch echt opnemen met je autofabrikant".

offtopic:
Buiten kijf staat dat 41 euro voor een paar mb natuurlijk heel "bijzonder" is, maar dat staat hier los van denk ik.
Hoewel er wel een punt naar providers is af te rekenen, de manier hoe zij 'afronden'. Afaik gaat KPN met KB's per dag, maar dat zegt niets over afronding per sessie van 'korte' verbinding. Beetje in de oude tijd dat belminuten altijd naar hele minuten werden afgerond, zelfs als je maar 5 sec aan het bellen was.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Of/hoe ze rekenen met 'sessies' of dat dat alleen gebruikt wordt voor weergavedoeleinden weet ik niet. Als ik een server huur ergens dan wordt er gewoon gekeken op hoeveel bitjes die netwerkpoort aan 't begin van de maand staat, en dan nog een keer aan 't eind van de maand. Het verschil is mijn gebruikte traffic. Then again, een telefoon is geen server in een DC, dus 't kan zijn dat daar iets anders gangbaar is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:09
rclahsen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:31:
[...]

KPN volgt net als alle providers regelgeving hiervoor.
Buiten de EU gelden hogere prijzen voor mobiel internet. Telefoonaanbieders moeten u waarschuwen als u voor bijna € 50 aan data heeft verbruikt. Of als u de vooraf afgesproken datalimiet bijna heeft bereikt. U kunt dan aangeven of u wilt stoppen of doorgaan met mobiel internetten. Zo kunt u onverwacht hoge rekeningen voorkomen.
aldus deze pagina van de rijksoverheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Misschien ten overvloede, maar staat de mobiele data uit ( dus in de instellingen niet geactiveerd )
Of alleen 'roaming' maar uitgezet ?

Want dat laatste maakt inderdaad regelmatig contact met het systeem om te checken 'waar' het zich bevindt, en of die mag inloggen op het netwerk ( wat dus 'data' is )

Dus OF simkaart er uit, OF mobiele data écht disablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Freeaqingme schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:21:
[...]

offtopic:
Jouw opmerking lijkt wat maar slaat nergens op. Een onjuiste weergave van de snelheid/data verbruik is hier niet aan de orde.

KPN levert een dienst in binnen en buitenland en biedt geen bescherming. Dus je koopt een auto maar bij een ongeluk ("omdat jouw linker oog even niet lekker werkte") ging de airbag niet open. Want ja, dan had je vóór het instappen even een SMS moeten sturen: AIRBAGS AAN.

Nu lig jij met een gebroken nek en zonder tanden in het ziekenhuis.

Als KPN nou 10 cent per MB zou rekenen, had ik gedacht, ah, die maffe iPhone/Telco, zie je nou, ik moet voortaan gewoon op vliegtuigmodus gaan.

Maar nu is het gelijk een gepeperde rekening / boete.

€2,50 per MB is dus 2.480x duurder buiten de EU dan in NL (Ik betaal €20=20GB per maand)

Ga mij nou niet vertellen dat dat komt omdat die MB eerst naar Nederland moet en dan weer terug naar Amerika. Dit is gewoon een extreem lucratief verdienmodel.

[ Voor 8% gewijzigd door Aviv1 op 15-06-2019 05:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:32
Leuk topic, we zouden een website/app moeten maken.
Rond 23:00 van de laatste dag van je bundel:

Meldt je aan en maak je bundel op!
Als iedereen massaal dit doet, gaan providers misschien eens een keer nadenken.

T-Mobile heeft unlimited, heb je dat, hoef je het daar niet te doen. Goede zet dus van deze provider.

En volgens mij mag dit ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
neeecht schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:13:
Leuk topic, we zouden een website/app moeten maken.
Rond 23:00 van de laatste dag van je bundel:

Meldt je aan en maak je bundel op!
Als iedereen massaal dit doet, gaan providers misschien eens een keer nadenken.

T-Mobile heeft unlimited, heb je dat, hoef je het daar niet te doen. Goede zet dus van deze provider.

En volgens mij mag dit ook gewoon.
Komen de klagers aan,
Zat in de VS, en de app zei dat ik mijn bundel moest opmaken ....
Nu een rekening van 14.000 euro ... wie is er DAN verantwordelijk ?
De appmaker ?

Heb je geen data nodig in het buitenland, zet je je mobiele gegevens uit.
Rekenen op een instelling die nergens duidelijk omschreven is, verschillende providers 'roamen' op elkaars netwerk ( Tele2 als ze geen bereik hebben, gaan naar Tmobile is OOK roaming )
unlimited
Reizen zonder extra kosten
Internet: onbeperkt NL én 14 GB in EU
Bellen: 120 min in NL en EU
SMS: Onbeperkt in NL en EU

Zolang je netjes in de eigen speeltuin blijft, is het unlimited.
Ga je de grens in EU over, stopt het na 14GB
Ga je naar een niet EUland in Europa, mag je bijbetalen

Andere providers nemen de hele bundel mee, incl telefoon en sms in héél Europa

Zo heeft elke aanbieder zijn 'kleine lettertjes'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
@FreshMaker Bij T-Mobile is het wel net iets anders geregeld. Daar moet je via een internetportal (roaming.t-mobile.nl) een keuze maken tussen:
- dag-, week-, of maandpas kopen met een bepaald internettegoed;
- betalen per MB;
- geen internet via 3G/4G (maar dan ook geen kosten buiten de bundel).

Niet kiezen betekent dan automatisch optie 3, ook al staat dataroaming aan. Naar mijn mening is dat wel een betere optie (al is het weer jammer dat bij T-Mobile Monaco, Andorra en Zwitserland niet meetellen EU-land).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28
Aviv1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:20:
Inmiddels contact gehad met KPN WebCare chat. Korte chat kort: jammer voor jou maar als troost kan ik vanaf nu wel je "bescherming" op €0 zetten. Zodat dit later niet meer gebeurt (stond op €50).

Dit moet gewoon standaard op €0 staan en voor diegene die écht zo graag €2,50 per MB wil betalen, zou dat moeten kunnen d.m.v. een SMS.

Maarja het woord 'verdienmodel' is al vaker gevallen.
Ik ben meteen de kpn chat in gedoken om dat ook op 0 te laten zetten, te idoot voor woorden dit.
Iedereen met kpn allemaal de chat in en uit laten zetten!

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Aviv1 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 05:27:
[...]

KPN levert een dienst in binnen en buitenland en biedt geen bescherming. Dus je koopt een auto maar bij een ongeluk ("omdat jouw linker oog even niet lekker werkte") ging de airbag niet open. Want ja, dan had je vóór het instappen even een SMS moeten sturen: AIRBAGS AAN.
Jouw voorbeeld klopt niet, want het gaat om geen bescherming. Je voorbeeld zou moeten zijn, je maakt een ongeluk in je auto waarvan je de airbag functie hebt uitgezet. De airbags springen echter toch tevoorschijn, door een instelling in de auto. Daar moet je nu geld voor betalen bij de airbag leverancier. Dat had voorkomen kunnen worden door expliciet te zeggen AIRBAGS UIT bij je airbag leverancier. We laten voor het gemak achterwege dat je auto niet doet wat jij wil dat die doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Ik ben meteen de kpn chat in gedoken om dat ook op 0 te laten zetten, te idoot voor woorden dit.
Iedereen met kpn allemaal de chat in en uit laten zetten!
Ach wat staan we weer klaar met de hooivorken en fakkels ....

Als iedereen nu eens gewoon nakijkt wat zijn instellingen zijn
Geen mobiele data aan als je het niet nodig hebt, scheelt ook een boel
En waarom zou je je eigen simkaart in de telefoon laten, als je naar de VS op vakantie gaat ?
Zonder sim en alleen wifi werkt ook vrijwel alles nog, behalve telefoon/sms ( wat op dat moment als je ontvangt OOK de hoofdprijs kost. )
Je familie/vrienden weten dat je ver weg bent, je werk-relaties hebben je niet te storen tijdens vakantie ;)

Wil je perse data onderweg, zoek je een lokale provider ... geen enkele app zal moeilijk doen als je je simkaart verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
FreshMaker schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:05:
[...]

En waarom zou je je eigen simkaart in de telefoon laten, als je naar de VS op vakantie gaat ?
Zonder sim en alleen wifi werkt ook vrijwel alles nog, behalve telefoon/sms ( wat op dat moment als je ontvangt OOK de hoofdprijs kost. )
Je familie/vrienden weten dat je ver weg bent, je werk-relaties hebben je niet te storen tijdens vakantie ;)

Wil je perse data onderweg, zoek je een lokale provider ... geen enkele app zal moeilijk doen als je je simkaart verwisseld.
Dataroaming staat uit. Punt.

Dan kan jij wel opperen dat we onze sim kaart er gewoon uit moeten halen maar dat zou niet nodig hoeven zijn. Waar het om gaat is dat wij als consument worden geconfronteerd met exorbitante roaming kosten waar wij niet om hebben gevraagd. Simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Aviv1 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:11:
[...]

Het staat uit op een device die van jou is, niet van KPN. Waarom zou KPN je dan het geld moeten kwijtschelden vanwege een onvolkomenheid in (de software van) die telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-05 20:32
FreshMaker schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Je bent echter telefonisch ook niet meer bereikbaar als je je simkaart eruit haalt. En je bent dan misschien wel in Amerika, toch kan het handig zijn om telefonisch bereikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Aviv1 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:11:
[...]

Dus had je je mobiele verkeer uit moeten zetten.
En niet op een slecht geïntegreerde oplossing rekenen.
( Die nb al enige tijd speelt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:45:
[...]

Het staat uit op een device die van jou is, niet van KPN. Waarom zou KPN je dan het geld moeten kwijtschelden vanwege een onvolkomenheid in (de software van) die telefoon?
Omdat dataroaming uit de enige mogelijkheid is die KPN biedt? Dataroaming kun je niet aan hun kant uitzetten en ze laten het standaard aan staan om zo makkelijk te kunnen cashen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 19:10
Zou je hier niet gewoon over moeten klagen bij de leverancier van je mobiele telefoon? Die leveren immers een product met een defect. Je doet één ding op je mobiele telefoon maar er gebeurd wat anders.

KPN (of VF, of T-Mobile) zal voor dat verkeer wat je hebt verbruikt in de VS ook moeten afrekenen met de ISP op wiens netwerk je dat hebt gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Aviv1 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 05:32:
[...]

Omdat dataroaming uit de enige mogelijkheid is die KPN biedt? Dataroaming kun je niet aan hun kant uitzetten en ze laten het standaard aan staan om zo makkelijk te kunnen cashen.
neen, het is niet de enige optie. Je kan data ook volledig uitzetten. En dan krijg je deze kosten niet. Lees het veelvuldig gelinkte achtergrond artikel nog eens. Als ik het mij goed herinner staat daar in uitgelegd waar die data alsnog vandaan komt. Sommige providers rekenen het aan, anderen niet. Enige manier om zeker te zijn is data volledig uit te zetten wat op vele telefoons gewoon een toggle is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:30

13art

Moderator Mobile
Blokker_1999 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:22:
[...]
neen, het is niet de enige optie. Je kan data ook volledig uitzetten. En dan krijg je deze kosten niet. Lees het veelvuldig gelinkte achtergrond artikel nog eens. Als ik het mij goed herinner staat daar in uitgelegd waar die data alsnog vandaan komt. Sommige providers rekenen het aan, anderen niet. Enige manier om zeker te zijn is data volledig uit te zetten wat op vele telefoons gewoon een toggle is.
Kort samengevat, 4G verbruikt altijd wat data ook al zet je dataroaming en/of je dataverbinding uit.

Oplossingen:
- laten blokkeren vanaf de provider kant
- voordat je NL verlaat je toestel handmatig op 3G zetten
- simkaart er uit halen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
Bastien schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 18:47:
Als je de telefoon toch alleen maar met wifi gebruikt kun je eventueel ook de SIM kaart eruit halen. Maakt ie in ieder geval geen verbinding meer behalve met wifi. Mag ik toch hopen. :P

Providers zouden het mogelijk moeten maken om bij hun dataroaming uit te schakelen. Dan is er in ieder geval geen discussie meer als het om wat voor reden dan ook niet goed gaat. Maar dat past vast niet overal in het verdienmodel.
Bij Tele2 kon ik altijd (ik denk nog steeds wel) internet in het buitenland / buiten de EU uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:27
Heb je hier al eens gekeken? reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland

Edit: Ik denk het wel, gezien de link pas 7 keer voorkomt in dit topic ;)

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 19-06-2019 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Nu online
Aviv1 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 05:32:
[...]

Ik zou het anders benaderen. Je hebt een sim met een contract om binnen de EU te gebruiken. Jij kiest er vervolgens voor dat toestel+sim te gebruiken buiten de EU. Dat is niet volgens het contract, en om die reden betaal je KPN de hoofdprijs.

Maar _JIJ_ bent degene die de SIM in een gebied gebruikt dat buiten het contract valt. Vraag KPN om coulance. Krijg je die niet, wees dan blij dat de 'schade' door jou toedoen beperkt is tot 43 euro. Iets wat op een trip naar de USA ook de kosten niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Mijn tip: Vraag het eens publiekelijk op hun Facebook wall (eventueel dump accountje aanmaken als je geen Facebook hebt). Heb bij veel bedrijven gemerkt dat er dan opeens meer dingen kunnen dan aan de telefoon, zeker als er veel mensen op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smrtphoneuser
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 19:32
Wat vaak gebeurt is het onderstaande:

1. Je stapt het vliegtuig in en zet je telefoon op vliegtuigstand.
2. Bij aankomst stap je uit en je haalt de telefoon van de vliegtuigstand af.
3. Hierna schakel je de roaming of mobiele gegevensverbinding helemaal uit

In het verleden vaak gezien dat mensen op deze manier met roaming omgaan. Probleem is alleen dat tussen stap 2 en 3 je mobiele telefoon al onder andere de volgende handelingen heeft gedaan zoals checken op locatie, weer, mail, dat ene domme filmpje wat je via Whatapp toegestuurd kreeg etc...

Je zal dit op je factuur kunnen zien dat je roaming kosten op je dag van aankomst geweest is vaak. Tip dus doe stap 3,1,2. Zo kan je dit voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
smrtphoneuser schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:30:
Wat vaak gebeurt is het onderstaande:

1. Je stapt het vliegtuig in en zet je telefoon op vliegtuigstand.
2. Bij aankomst stap je uit en je haalt de telefoon van de vliegtuigstand af.
3. Hierna schakel je de roaming of mobiele gegevensverbinding helemaal uit

In het verleden vaak gezien dat mensen op deze manier met roaming omgaan. Probleem is alleen dat tussen stap 2 en 3 je mobiele telefoon al onder andere de volgende handelingen heeft gedaan zoals checken op locatie, weer, mail, dat ene domme filmpje wat je via Whatapp toegestuurd kreeg etc...

Je zal dit op je factuur kunnen zien dat je roaming kosten op je dag van aankomst geweest is vaak. Tip dus doe stap 3,1,2. Zo kan je dit voorkomen.
Dit werkt niet. Zelf ook wel eens gehad. Ging gelukkig maar over minder dan 25 cent. Uit principe flink geklaagd bij tele2 maar had geen nut. Ze geloofde mij niet. En kwam over alsof ik achterlijk was. Uiteindelijk maar laten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aviv1
KPN gaat mij de €45 crediteren. Ze erkennen dat het vaker gebeurt dat een iPhone toch data verbruikt ondanks dataroaming uit staat.

Pagina: 1