Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dataroaming uit: toch 17MB verbruikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aviv1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10-11 15:14
Hallo,

Momenteel ben ik in de Verenigde Staten. Mijn dataroaming staat uit maar toch zie ik nu €41,47 / 17MB aan overige kosten. Hoe kan dit?

Ik zit de hele week op een campus voor mijn werk en daar is overal WiFi. Ik heb ook geen enkele keer "4G" zien staan.

Groet

Alle reacties

• Aviv1
Wow.. dit is dus een bekend en recent probleem. Maar moet ik nu €40 betalen voor data dat ik niet zelf verbruikt heb?

Ik heb mijn telefoon sindsdien ook helemaal uitgeschakeld om meer kosten te voorkomen.

• Aviv1
Ik heb mijn telefoon inmiddels uitstaan want ik vertrouw telco niet (KPN). Op het KPN forum een draadje geopend en daar wordt gesteld: "Als dataroaming uit staat dan zou je in het buitenland geen data verbruikt mogen worden."

Nou, dus wel. En nu maar zien hoe ik die €40 terug ga krijgen. Wordt vast één touwtrekkerij.

Ik houd jullie op de hoogte.

Aviv1 wijzigde deze reactie 14-06-2019 18:30 (15%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Aviv1
Inmiddels contact gehad met KPN WebCare chat. Korte chat kort: jammer voor jou maar als troost kan ik vanaf nu wel je "bescherming" op €0 zetten. Zodat dit later niet meer gebeurt (stond op €50).

Dit is toch bespottelijk? Je hebt dataroaming uit staan, denkt safe te zitten, en je wordt alsnog met €41 opgezadeld. Maar na het cashen kan het wel van €50 naar €0 worden verlaagd.

Dit moet gewoon standaard op €0 staan en voor diegene die écht zo graag €2,50 per MB wil betalen, zou dat moeten kunnen d.m.v. een SMS.

Maarja het woord 'verdienmodel' is al vaker gevallen.

• Aviv1
rclahsen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 21:04:
[...]

Werkt het wellicht om “BESCHERMING AAN” naar 1266 te sms’en?

https://forum.kpn.com/mob...rskant-432791/index2.html
Voordat jij in je auto stapt, sms jij dan ook AIRBAGS AAN?

Bescherming moet altijd aan staan? 8)7 Dat is toch triviaal? En iedereen die zichzelf op hoge kosten wil jagen kan dan BESCHERMING UIT sms'en. Toch?

• Aviv1
Freeaqingme schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 22:21:
[...]

Maar is dat bespottelijk vanuit het perspectief van KPN? Het is jouw device die die data genereerde. Dat die feature van je mobile os niet lekker werkt is natuurlijk ruk, maar daar heeft KPN dan weer weinig mee te maken.

Als ik een auto heb die rapporteert dat ik 120 rijd, terwijl ik daadwerkelijk 135 km/h rijdt, dan zal die politieagent die me een boete geeft ook zeggen "dat moet je toch echt opnemen met je autofabrikant".

offtopic:
Buiten kijf staat dat 41 euro voor een paar mb natuurlijk heel "bijzonder" is, maar dat staat hier los van denk ik.
Jouw opmerking lijkt wat maar slaat nergens op. Een onjuiste weergave van de snelheid/data verbruik is hier niet aan de orde.

KPN levert een dienst in binnen en buitenland en biedt geen bescherming. Dus je koopt een auto maar bij een ongeluk ("omdat jouw linker oog even niet lekker werkte") ging de airbag niet open. Want ja, dan had je vóór het instappen even een SMS moeten sturen: AIRBAGS AAN.

Nu lig jij met een gebroken nek en zonder tanden in het ziekenhuis.

Als KPN nou 10 cent per MB zou rekenen, had ik gedacht, ah, die maffe iPhone/Telco, zie je nou, ik moet voortaan gewoon op vliegtuigmodus gaan.

Maar nu is het gelijk een gepeperde rekening / boete.

€2,50 per MB is dus 2.480x duurder buiten de EU dan in NL (Ik betaal €20=20GB per maand)

Ga mij nou niet vertellen dat dat komt omdat die MB eerst naar Nederland moet en dan weer terug naar Amerika. Dit is gewoon een extreem lucratief verdienmodel.

Aviv1 wijzigde deze reactie 15-06-2019 05:32 (8%)

• Aviv1
FreshMaker schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:05:
[...]

Ach wat staan we weer klaar met de hooivorken en fakkels ....

Als iedereen nu eens gewoon nakijkt wat zijn instellingen zijn
Geen mobiele data aan als je het niet nodig hebt, scheelt ook een boel
En waarom zou je je eigen simkaart in de telefoon laten, als je naar de VS op vakantie gaat ?
Zonder sim en alleen wifi werkt ook vrijwel alles nog, behalve telefoon/sms ( wat op dat moment als je ontvangt OOK de hoofdprijs kost. )
Je familie/vrienden weten dat je ver weg bent, je werk-relaties hebben je niet te storen tijdens vakantie ;)

Wil je perse data onderweg, zoek je een lokale provider ... geen enkele app zal moeilijk doen als je je simkaart verwisseld.
Dataroaming staat uit. Punt.

Dan kan jij wel opperen dat we onze sim kaart er gewoon uit moeten halen maar dat zou niet nodig hoeven zijn. Waar het om gaat is dat wij als consument worden geconfronteerd met exorbitante roaming kosten waar wij niet om hebben gevraagd. Simpel.

• Aviv1
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 21:45:
[...]

Het staat uit op een device die van jou is, niet van KPN. Waarom zou KPN je dan het geld moeten kwijtschelden vanwege een onvolkomenheid in (de software van) die telefoon?
Omdat dataroaming uit de enige mogelijkheid is die KPN biedt? Dataroaming kun je niet aan hun kant uitzetten en ze laten het standaard aan staan om zo makkelijk te kunnen cashen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Aviv1
KPN gaat mij de €45 crediteren. Ze erkennen dat het vaker gebeurt dat een iPhone toch data verbruikt ondanks dataroaming uit staat.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True