Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 19:37

Maestro

It's just completely whack!

Topicstarter
Recent heb ik samen met een kennis een pand gekocht. Vervolgens is het pand bij de notaris gesplitst in twee appartementen en daaruit ontstaat dus ook een VvE. Deze VvE is inmiddels ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en de eerstvolgende stap is het regelen van een bankrekening voor de VvE.

Nu blijkt dat een zakelijke rekening verplicht is voor een VvE en loop een beetje tegen de kosten op te hikken: minimaal 9 euro per maand (ABN Amro).
Beetje zonde dat bijna 10% van de maandelijkse inleg opgaat aan de kosten van de bankrekening.

De vraag is dus: Zijn er voordeliger alternatieven?
Privérekening hebben we overwogen, maar ik vrees dat dat in Nederland regelland problemen op gaat leveren (bijv. een opstalverzekering die alleen maar wil incasseren van een rekening op naam van de VvE)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Beste antwoord (via Maestro op 14-06-2019 13:57)

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb helaas ook nog geen beter alternatief gevonden voor onze VvE. Alles kost rond de €120 per jaar. Absurd als je ziet wat je er als (kleine, 3 appartementen) VvE mee doet. Geen weggegooid geld want je wilt het niet op een persoonlijke/niet-zakelijke rekening hebben. Maar het is wel echt enorm veel geld voor 'niks'.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:48
Bij Knab kost een zakelijke rekening €5 per maand. Of het goedkoper kan en/of er andere mogelijkheden zijn weet ik niet.

Edit: die doet dus geen VVE's inderdaad... :(

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 14-06-2019 13:44 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Knab neemt helaas geen VvE's aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Topicstarter
Dank voor het meedenken, Richh. Knab accepteert voor de zakelijke rekening helaas niet de rechtsvorm vereniging. Van de Knab website m.b.t. zakelijke rekening
"Daarnaast accepteren wij alleen de rechtsvormen bv, vof, maatschap en eenmanszaak."

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03 13:09
Zelf geen ervaring mee maar wellicht dat dit overzicht je een beetje kan helpen:
https://www.bankenvergeli...ijk/vereniging-stichting/
Alle banken in dat overzicht zitten tussen de €108 en €120 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Roy23 ik gok dat hij die als eerste gegoogled had en zo op de minimaal 9 euro per jaar van de abn uitkwam. :)

bunq is ook 9,99 oid geloof ik..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Topicstarter
Ja, dat kartel-bevestigende lijstje ;) was ik al tegengekomen.
Sinds mei is dat beeld compleet gemaakt toen SNS/ASN/Regiobank hun tarieven voor zakelijk verhoogden van € 6,xx naar € 9,50 per maand.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb helaas ook nog geen beter alternatief gevonden voor onze VvE. Alles kost rond de €120 per jaar. Absurd als je ziet wat je er als (kleine, 3 appartementen) VvE mee doet. Geen weggegooid geld want je wilt het niet op een persoonlijke/niet-zakelijke rekening hebben. Maar het is wel echt enorm veel geld voor 'niks'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03 13:09
Maestro schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:27:
Ja, dat kartel-bevestigende lijstje ;) was ik al tegengekomen.
Sinds mei is dat beeld compleet gemaakt toen SNS/ASN/Regiobank hun tarieven voor zakelijk verhoogden van € 6,xx naar € 9,50 per maand.
Ja ik dacht al dat je zelf ook had gezocht op Google. Dan weten we in ieder geval dat de grote Nederlandse banken zo'n beetje de zelfde prijs hanteren.
Is een buitenlandse bank nog een optie? Ik heb een persoonlijke rekening bij N26. Dat is een Duitse bank, geheel gratis. Ik zie dat je daar ook een business variant van hebt:
https://n26.com/en-eu/business-account

-edit-

Ik zie dat dit niet op naam kan van het "bedrijf". Dat wil jij juist wel, toch?
Should I open the account with my personal name or with my business name?

To sign up for N26 Business you have to use your personal name and last name. The N26 Business account is designed for self-employed and freelance users doing business under their own name. That means you can’t have your company’s name on the account or card.

[ Voor 61% gewijzigd door Roy23 op 14-06-2019 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:05
N26 doet alleen zakelijke rekeningen voor eenmanszaken en freelancers, dus de rekening kan niet op naam van een bedrijf/vereniging staan. Oftewel: de rekening en pas staan dan op naam van de aanvrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Topicstarter
@MrAcid Thanks. Niet wat ik wilde horen, maar wel de bevestiging waar ik naar op zoek was, denk ik.
Verder ben ik het eens met élke letter die je schrijft.

@Roy23 Ja, N26 was langsgekomen in mijn zoektocht, maar ondanks de prima tarieven durf ik dat toch niet aan. Zoals @ShitHappens al aangeeft: Tenaamstelling op persoon, niet op de VvE en daarnaast zie ik het nog zo gebeuren dat er gemekkerd gaat worden over het Duitse IBAN nummer. Wel bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:34
Ik had destijds met mijn onderbuurman een gewone en/of rekening bij de ING gemaakt, scheelt een hoop kosten en verder geen enkele organisatie die het wat uitmaakt of het nou op een zakelijke of persoonlijke rekening staat.
Nergens wordt je verplicht om het op een zakelijke rekening te hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Topicstarter
Ja, dat weet ik dus niet zeker. Onderling zouden we prima kunnen leven met een privé-rekening op naam van (een van) de personen. Daarvoor is er meer dan voldoende vertrouwen, al zou het gewijzigd moeten worden als één van de twee gaat verhuizen.
Ik zie het echter wel weer gebeuren dat een verzekeraar of hypotheekverstrekker gaat mekkeren over een privérekening voor de VvE. Die vrees wordt aangewakkerd door alle procedures die we de afgelopen tijd al achter de rug hebben (met het nodige gezeik)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:34
Met de en/of kun je het op allebei de namen zetten. Toen ik verhuisde ben ik met de nieuwe bewoner en mijn onderbuurman naar de bank geweest om de namen over te zetten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Topicstarter
Uit de splitsingsakte:
"Het Bestuur is verplicht de kasmiddelen van de Vereniging te deponeren op een daartoe aangehouden bankrekening ten name van de Vereniging. Opbrengsten van het saldo op deze bankrekening zullen aan dat saldo worden toegevoegd, tenzij de Vergadering anders besluit. "

Daaruit haal ik dat de splitsingsakte ons verplicht toch een zakelijke rekening aan te houden.
Immers: er is geen andere optie de bankrekening op naam van de VvE te krijgen.
Jammer van het extra geld, maar het is het me ook weer niet waard om voor vier euro p.p.p.m. met die onzekerheid te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Er zijn allerlei hele vervelende randgevallen waarop je het geld niet op de rekening van één van de eigenaren of op een en/of rekening wilt hebben. Destijds bij het onderzoeken vond ik er een goede uitleg over (met wat voorbeelden waarvan ik dacht: 'hmm, inderdaad toch maar voor een zakelijke rekening gaan') maar die krijg ik zo snel niet meer boven tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
VVE rekeningen zijn gewoon duurder omdat er meer werk voor een bank in zit dan een zzp'er die 12 facturen per jaar stuurt.

Denk aan bestuurders wisselingen, periodieke incasso's, twee handtekeningen etc

Mijn advies, neem de kosten voor lief en zorg dat het goed geregeld is. Na een paar jaar staat er toch een hoop geld op zo'n rekening.

Ook wil je niet dat het geld van de VVE onder iemand's vermogen behoort

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 14-06-2019 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53

Reptile209

- gers -

MrAcid schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:24:
Er zijn allerlei hele vervelende randgevallen waarop je het geld niet op de rekening van één van de eigenaren of op een en/of rekening wilt hebben. Destijds bij het onderzoeken vond ik er een goede uitleg over (met wat voorbeelden waarvan ik dacht: 'hmm, inderdaad toch maar voor een zakelijke rekening gaan') maar die krijg ik zo snel niet meer boven tafel.
Als ik er een paar moet gokken:
• op naam valt het onder je (privé)vermogen, dus moet je er vermogensrendementsheffing over betalen
• op naam valt het onder je (privé)vermogen, dus bij een failissement, beslaglegging, bijstandsuitkering, etc. van je buurman ben jij ook je geld kwijt.

En dat zijn er dan nog maar 2 en ik heb er geen verstand van :D.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Reptile209 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:44:
[...]

• op naam valt het onder je (privé)vermogen, dus moet je er vermogensrendementsheffing over betalen
• op naam valt het onder je (privé)vermogen, dus bij een failissement, beslaglegging, bijstandsuitkering, etc. van je buurman ben jij ook je geld kwijt.

En je bent verplicht om met een twee handtekeningen systeem te werken zodat nooit 1 persoon geld kan wegsluizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Reptile209 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:44:
[...]

Of simpeler: De eigenaar van de rekening verhuist en gaat dus ook uit de VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 16:47
Heb je gekeken naar bunq pack?

Als die mede-eigenaar ook bunq gebruiker is, heb je nog 1 iemand nodig en betaal je gemiddeld 5 euro / maand: https://www.bunq.com/pricing/pack

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Topicstarter
Die 5 euro per maand bij Bunq is voor de zakelijke rekening best tof, maar als de overige drie rekeninghouders prive van 1,50 tot 2 euro per maand naar 5 euro per maand gaan dan zet dat weinig zoden aan de dijk :)

Ik wacht met spanning nog (ws. niet-bestaande) gouden tips af, maar anders zal ik na het weekend een zakelijke rekening bij ABN Amro gaan openen. Iedereen: Hartelijk bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door Maestro op 14-06-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
GrooV schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:43:
. Na een paar jaar staat er toch een hoop geld op zo'n rekening.

Ik lees dat de bank kosten van 9 euro ongeveer 10% van de inleg is... Dan wordt er dus 100 euro per maand ingelegd, wat neerkomt op 1200 op jaarbasis.

Na 10 jaar staat er maar een luttele 12.000 euro op de rekening, dus een hoop geld komt er niet op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Volgens mij is een bankrekening niet noodzakelijk. De kosten kunnen in een rekening-courantverhouding worden geboekt. Concreet: een van de twee appartementseigenaren schiet de kosten voor en krijgt telkens de helft door de andere appartementseigenaar vergoed. Wil je de onderlinge verhouding op papier zetten, dan kun je dat doen door een rekening-courantovereenkomst op te stellen (net zoals een DGA met zijn eigen BV).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:30
Het is niet verplicht om een bankrekening te hebben. Volgens de wet kan je afwijken van die verplichting als vier-vijfde van de leden daarmee instemt. BW boek 5 artikel 126(3). Jullie splitsingakte zal dat niet veranderen. Die geldt immers alleen als er kasmiddelen zijn. Dus als je er voor zorgt dat de vereniging geen kasmiddelen heeft, dan hoeft die rekening ook niet.

Onze VVE heeft geen rekening. Vereniging bouwt wel een reserve op (dat is verplicht), maar die reserve komt op de balans van de VVE als vordering op de leden. Opstalverzekering wordt achteraf betaald met factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Topicstarter
Zo! Toch nog gouden tips (y). Wat in de laatste twee berichten wordt voorgesteld, is een prima oplossing in onze situatie. We kunnen de 'servicekosten' dan gewoon op een eigen spaarrekening per eigenaar reserveren.
Om het beeld compleet te krijgen: Stel, een van de appartementseigenaren verhuist na 5 jaar, dan moet die dus (5jr x 12mnd x €50=) €3000 beschikbaar stellen aan danwel de nieuwe eigenaar, danwel de VvE rekening als die tegen die tijd alsnog geopend wordt (omdat de blijvende of nieuwe eigenaar dat wenst)?
Laat maar, 'vordering op leden' is wel duidelijk. :9 Dank nogmaals!

[ Voor 6% gewijzigd door Maestro op 14-06-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gezamenlijke particuliere rekening (inzake) gekoppeld aan een gratis zakelijke ASN spaarrekening.
Op de laatste bouw je vermogen op, eerste alleen voor lopende zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

GrooV schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:43:
Dat hoort het altijd. Het vermogen van de VvE wordt evenredig naar splitsingdelen geacht eigendom te zijn van de eigenaren, die hun deel vervolgens vrolijk bij hun box3 mogen (moeten) optellen.
Als je hieraan twijfelt, hier is de belastingdienst, succes met ze overtuigen ;)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 16:47
Freakertje schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:06:
[...]

Dat hoort het altijd. Het vermogen van de VvE wordt evenredig naar splitsingdelen geacht eigendom te zijn van de eigenaren, die hun deel vervolgens vrolijk bij hun box3 mogen (moeten) optellen.
Als je hieraan twijfelt, hier is de belastingdienst, succes met ze overtuigen ;)
Dan nog kunnen er andere redenen zijn om het eventueel niet te willen. Bijvoorbeeld dat als er beslag op iemands bankrekening wordt gelegd (of die persoon gaat failliet) de VVE vermoedelijk naar dat geld kan fluiten.
Maestro schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:01:
Die 5 euro per maand bij Bunq is voor de zakelijke rekening best tof, maar als de overige drie rekeninghouders prive van 1,50 tot 2 euro per maand naar 5 euro per maand gaan dan zet dat weinig zoden aan de dijk :)
Tenzij die rekeninghouders nog een 'oud' 'klassiek' account hebben betalen ze nu 7.50 EUR / maand, dus ook zij zouden er op vooruit gaan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Anoniem: 221425 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 06:23:
2) Deze VVE bouwt geen reserve op. Ze hebben afgesproken dat ze bij grote reparaties of onderhoud ook allebei de helft betalen.

Als je elkaar kan vertrouwen en van elkaar weet dat je financieel draagkrachtig genoeg bent is dat een prima oplossing.
Bij verkoop zit je dan wel met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:11

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Freeaqingme schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:32:
[...]Dan nog kunnen er andere redenen zijn om het eventueel niet te willen. Bijvoorbeeld dat als er beslag op iemands bankrekening wordt gelegd (of die persoon gaat failliet) de VVE vermoedelijk naar dat geld kan fluiten.
Dat ontkende ik ook niet :) Zakelijke rekening heeft zeker de voorkeur, maar wat ik weersprak is dat zijn post de suggestie wekte alsof het dan niet meer bij je vermogen hoorde.
En dat vermoedelijk kun je dan wel achterwege laten. dat geld is dan echt weg.

NET ZOALS!!! op het moment dat je het bij een beheerder stalt en de rekening op naam van die beheerder staat. Als die B.V. / N.V. / V.O.F. dan over de kop gaat, is het geld ook weg. Zeker met deze constructie, zorg dat het geld dan altijd op een rekening op naam van de VvE staat.
Anoniem: 221425 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 07:19:
Nee hoor, ze heeft het twee jaar geleden op deze manier gekocht.
Ze moest voor het koopcontract toch al maar de notaris, het was één formuliertje extra.
Sinds die twee jaar geleden zijn de banken een stuk moeilijker gaan doen met de hypotheekverstrekking als de VvE niet op orde is. Ik zeg niet dat het onmogelijk is geworden, maar ook zeker niet makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door Freakertje op 15-06-2019 08:49 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 15:02
Werken jullie met het 2 handtekeningen systeem en hoe makkelijk is dat? Hoe gaat dat als 1 van de 2 afwezig is? Kan je dan een 3de persoon laten invallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 21:45
Beetje oude topic, maar ondertussen kun je bij Revolut een gratis Revolut Business account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dick99999 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:18:
Werken jullie met het 2 handtekeningen systeem en hoe makkelijk is dat? Hoe gaat dat als 1 van de 2 afwezig is? Kan je dan een 3de persoon laten invallen?
Als je een drie handtekeningensysteem hebt wel ja :P. Als je er twee hebt heb je uiteraard gewoon alle twee nodig. Dus als je een VvE hebt met twee mensen totaal gaat het lastig worden een derde te laten invallen, tenzij je dat vantevoren al netjes hebt geregeld met een derde onafhankelijk persoon.

Ik zit in het bestuur van een VvE met totaal 10 appartementen, en we hebben een rekening bij de ABN. Nu faalt ABN internetbankieren met enige regelmaat voor ons (laatste was een poging om papierenafschriften stop te zetten, uiteindelijk moest helpdesk dat oplossen), maar gewoon geld overmaken werkt prima. Je kan per rekening instellen hoeveel mensen moeten instemmen met een opdracht. Betaalrekening is ingesteld op direct toegankelijk, spaarrekening moet toestemming voor gegeven worden door een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wepl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09-2022
Puntenwolk schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:00:
Het is niet verplicht om een bankrekening te hebben. Volgens de wet kan je afwijken van die verplichting als vier-vijfde van de leden daarmee instemt. BW boek 5 artikel 126(3). Jullie splitsingakte zal dat niet veranderen. Die geldt immers alleen als er kasmiddelen zijn. Dus als je er voor zorgt dat de vereniging geen kasmiddelen heeft, dan hoeft die rekening ook niet.

Onze VVE heeft geen rekening. Vereniging bouwt wel een reserve op (dat is verplicht), maar die reserve komt op de balans van de VVE als vordering op de leden. Opstalverzekering wordt achteraf betaald met factuur.
Ik vermoed dat het artikel inmiddels gewijzigd is?
Zie voor de tekst: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel126

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 20:39

Pater

Terry Tate

henkjobse schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:59:
Beetje oude topic, maar ondertussen kun je bij Revolut een gratis Revolut Business account aanmaken.
Helaas, niet voor verenigingen. Ik heb het geprobeerd.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paralyz3
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-04 08:22
Pater schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:35:
[...]

Helaas, niet voor verenigingen. Ik heb het geprobeerd.
Heb zojuist ook afwijzing gekregen voor aanvraag voor buurtvereniging (na 2 weken doorlooptijd) voor Revolut Business. Vorige week een belletje gehad waarbij alles gewoon prima leek en dat ze er mee bezig waren.

Lijkt er dus helaas op dat er geen andere mogelijkheid is dan ~€120 per jaar, wat een flinke hap van de contributie is.
Pagina: 1