Thuis-server - ik zie door de bomen het bos niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 12:21
Momenteel heb ik thuis een ubuntu pc (aka server). Daarin zitten een 4-tal sata disks die door middel van 'snapraid' in een soort van ge-emuleerde raid-config draaien. Werkt best prettig. Die server doet dus dienst als fileserver, maar er draait ook sabnzbd op, home-assistant (in docker), enkele test-websites, en er draait ook virtualbox met een 2-tal VMs (om te experimenteren). Alles wordt via Duplicati gebackupped naar backblaze.

De laatste tijd begint dit servertje echter wat lastig te doen (vastlopen, af en toe een spontane reboot, ...).

Als het wat meezit kan ik misschien aan een Dell poweredge R710 geraken met 2x Xeon E5520, 48 GB ram, 2x146GB sas 15K disks, en 4x450GB sas 15k disks. Dan denk ik direct aan ESXi omdat ik dat wel een beetje ken. Maar dan wordt het backuppen weer een pak complexer. Dat zal dan niet meer zomaar lukken via duplicati.

Als ik hier op het forum rondkijk, kom ik dan weer andere leuke zaken tegen, zoals Proxmox, ZFS, ... Zoveel opties!

- Die R710 server heeft een raid controller. Lijkt mij het eenvoudigst om die te gebruiken ipv ZFS, niet?
- Het backuppen van VMs naar backblaze, heeft daar iemand ervaring mee? Liefst niet elke nacht de volledige VMs over het internet, want dat trekt mijn lijntje niet.
- een andere backup-optie is om een VM in te richten als file-server en de data daarvan met duplicati naar backblaze te sturen. Blijft nog de vraag hoe de settings en dergelijke van andere VMs dan weer gebackupped kunnen worden.
- De R710 vreet nogal wat stroom in de huidige setup. Ik denk eraan om één van de CPUs eruit te halen, net als de helft van het RAM, en één van de 2 PSU's. De SAS disks zou ik vervangen door SATA disks (de huidige, of nieuwe, hangt er nog vanaf).

Een andere manier om dit aan te pakken, is om een gewone Ubuntu op die server te zetten, met ZFS of mijn huidige 'snapraid'. En dan toch weer met Virtualbox werken. Ik las dat Proxmox ook op een bestaande Ubuntu installatie kan geïnstalleerd worden, maar dat heb ik nog niet in detail bekeken.

Alle meningen zijn welkom, want zoals in de titel aangegeven: ik zie door de bomen het bos niet meer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Kan je er gratis aan komen?

Ik denk dat je zo'n professionele server nooit en te nimmer zuinig krijgt. Zelf zou ik er met een grote boog omheen lopen. Het is ook al behoorlijk oude hardware. Iets wat 24/7 draait koop ik liever nieuw of hooguit enkele jaren oud.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
Als je overweegt 1 Xeon eruit te halen en de SAS-schijven door SATA-schijven te vervangen, zou ik niet weten waarom je niet een veel recenter i5 7/8/9 of ryzen 5 huis tuin-en-keuken-systeem tweedehands op de kop zou tikken. Inderdaad bakken zuiniger en toekomstbestendiger: die Xeon uit 2009 is ook niet 'alles meer', dan denk ik vooral aan je VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Ik zou hem inderdaad gratis kunnen hebben. Dan wordt het moeilijk om nieuw of tweedehands iets goedkoper te vinden natuurlijk. Dat de cpu wat ouder is, maakt niet zoveel uit voor linux VMs, toch? Het zullen echt voornamelijk dingen zijn als webservertje, home-assistant (of hass.io), ...
edit: maar misschien heb je wel een punt en probeer ik beter eens te achterhalen waarom de huidige machine vreemd doet...

[ Voor 17% gewijzigd door bmaster001 op 13-06-2019 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zo'n machine gaat heel rap richting 150/200W.

Waarschijnljik is het én overkill én veel te duur in gebruik. Daarbij maakt zo'n ding nogal wat herrie.

Ook gratis, zou ik d'r niet aan beginnen en kijken naar iets dat een stuk zuiniger, handzamer en stiller is. Alleen als stroom gratis is, je geen geld wil uitgeven aan hardware en de herrie geen probleem is, is zo'n machine leuk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 19:21
bmaster001 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:39:
Ik zou hem inderdaad gratis kunnen hebben. Dan wordt het moeilijk om nieuw of tweedehands iets goedkoper te vinden natuurlijk. Dat de cpu wat ouder is, maakt niet zoveel uit voor linux VMs, toch? Het zullen echt voornamelijk dingen zijn als webservertje, home-assistant (of hass.io), ...
edit: maar misschien heb je wel een punt en probeer ik beter eens te achterhalen waarom de huidige machine vreemd doet...
Alleen je zal waarschijnlijk niet blij worden van de elektriciteitsrekening en soms ook de hoeveelheid geluid van zo'n server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Idle verbruikt zoiets zo'n 150 Watt (leesvoer - https://www.reddit.com/r/...er_consumption_questions/ )

Dat tikt wel hard aan als je hem 24/7 gebruikt hoor.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
150 Watt 24/7 is ongeveer 300 euro per jaar.
Een nieuw server zal misschien wel 100 watt zuiniger zijn en scheelt je dan 200 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Ok, dat is inderdaad nogal veel. Ik zal eens een ampere-meter voor m'n huidige server steken en zien wat die verbruikt, want daar heb ik totaal geen idee van.

Misschien dat ik de huidige weer stabiel krijg (herinstallatie kan al veel doen). Dan zou ik wel bij virtualbox blijven aangezien ik daar maar 8gb ram heb, maar dat is dan maar zo. Evt eens rondkijken voor wat extra ram... het zou in elk geval een hoop vragen oplossen (geen proxmox of zfs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:49:
Een nieuw server zal misschien wel 100 watt zuiniger zijn en scheelt je dan 200 euro per jaar.
Een moderne thuisserver met i3-8100 en 2x 5 TB 2.5" drives draait onder de 15W, dat tikt aardig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Overigens vind ik VirtualBox wel een aparte keuze.
Dat is niet gemaakt voor server virtualisatie, meer bedoeld om op een desktop een paar vm-etjes te draaien als lab. (En daar werkt het stiekem best heel goed voor.)

Juist een product als Proxmox of ESXi zijn beter geschikt voor dit soort zaken. Meer lightweight en purpose-built.

Is er een reden dat je speciek kiest voor VirtualBox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:48
@bmaster001
Ik heb hier een HP DL380p G8 in de schuur staan (via een prima deal gekocht van een Tweaker). 2x Xeon 2630 / 96GB Ram / 6x 300GB SAS 10k raid 10 en 1 cold spare.

Qua herrie valt dat echt wel mee. Als ik m op mijn bureau leg dan is het ook prima te doen. Het ligt ook aan de belasting van je CPU en warmte in je ruimte hoe hard je fans aan gaan slaan.

Qua stroom: ik heb er nu een 35tal mixed VM's (windows/linux) op staan (ESXi 6.5 als hypervisor) op een 150W continue. Het aantal VM's wisselt van 10 - 40, maar net waar ik mee bezig ben. De piek was 38 VM's met een piek van 165W continue. Stroomkosten 25 - 30 euro extra per maand, afh van de belasting. Ik heb het ingecalculeerd en wist dit dus van tevoren.
Dit is echt wel iets om rekening mee te houden en ook in de gaten te houden!

Je gaat nu van een 8GB PC model naar een 48GB server opzet. Ga je dat allemaal wel gebruiken?

- Wat zijn je stroomkosten nu
- Reken de stroomkosten ruim uit voor de nieuwe situatie en verhoog ook je voorschot (dan valt het achteraf ook niet tegen op je stroomrekning).
- Wat is je budget voor aanschaf van eventueel een andere setup.
- Wat zijn je eisen qua vm (Vcores/diskspace/ram per VM). Wat is je verwachting wat je gaat doen (4 VM's of zoveel mogelijk).
- Kun je de warmte afvoeren. Het valt wel mee, maar je merkt het wel.

Dan kun je bepalen wat voor hardware je nodig hebt.
Als je nu al de helft van die server wil strippen, dan heb je aan een nieuwe Intel/AMD cpu of HP Microserver meer dan voldoende.
zie topic: Het grote HP Proliant Microserver topic
Microserver V&A https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=microserver

Nog wat leesvoer om ideeën op te doen: Het grote zuinige server topic - deel 2

Zijn docker containers voldoende? > Intel NUC / simpele pc werkt ook prima

leuk leesvoer: https://reddit.com/r/homelab
Ideeën op doen wat je wil hosten: https://www.reddit.com/r/selfhosted/

Overkill is het pas als je een R710 of DL380 hebt draaien met maar 2VM's, dat is echt zonde van je geld en de stroom. Als ik er zo weinig heb draaien, dan zou die bij mij ook meer uit dan aan staan.

De VM's zelf backup ik niet. Mijn code heb ik in een gitlab online repository staan, dus als een server crashed of ik maak m stuk installeer ik m gewoon weer opnieuw en rol alles weer uit. Documentatie heb ik ook op orde buiten de server. Het is voor mij echt een heerlijke pruts omgeving, voor een ander zal het complete overkill zijn.

Je hebt dus voornamelijk veel (leuk) uitzoekwerk te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:49:
Toevoeging op wat @Dreamvoid al schreef: ik heb volwaardige servers die <8W doen met 4W in idle.

Er is een topic over zuinige servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:41:
[...]

Toevoeging op wat @Dreamvoid al schreef: ik heb volwaardige servers die <8W doen met 4W in idle.

Er is een topic over zuinige servers.
Het is maar wat je definitie van volwaardige server is imo.
Voor een thuisservertje met 2 VM's is een 8w servertje inderdaad vaak wel genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 27-06-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Het is maar wat je definitie van volwaardige server is imo.
Voor een thuisservertje met 2 VM's is een 8w servertje inderdaad vaak wel genoeg.
Nou ja, als je het over ~10W hebt, dan heb je het over een quadcore Coffee Lake (i3-8100 bv) met 32 GB RAM en NVMe SSD naar keuze, daar kan je toch wel een aardige lading VMs op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:34

nelizmastr

Goed wies kapot

unezra schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:42:
Zo'n machine gaat heel rap richting 150/200W.

Waarschijnljik is het én overkill én veel te duur in gebruik. Daarbij maakt zo'n ding nogal wat herrie.
Heb hier een DL380 G7 liggen, zelfde platform. 2x L5640, 96GB DDR3 en 8x 146GB 10K SAS. Als-ie staat de niksen slurpt het ding al 140W uit de muur, onder belasting circa 230W. Draait ESXi 6.5.

De zelfbouw oplossing met E5-2650V2 die er nu bij staat verbruikt idle een kwart, onder volle belasting minder dan de helft. Ook nog eens een stuk stiller (wel met SAS nog). Efficiëntie is ver te zoeken met die hele oude chipjes inderdaad.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@bmaster001 je hebt nu 150W tot 200W (zeg 1000 KWH extra in stroom verbruik (zoveel trok mijn oude server) reduceer dat bedrag eens met een 2 derde hierom kijk je eens in Het grote zuinige server topic - deel 2

ik heb een nieuwe server voor 700,-
- 32gb ram (max 64)
- 1tb nvme disk (intel p660 geloof ik)
- i5 CPU
- asrock gaming mobo (inverband met dual lan)

Zoiezo blaast een nvme disk de SAS(raid) disks weg kwa performance, en is zuiniger + stiller
i5 = 6 core (voor mij zat)

De extra paar euro, haal je dubbel en dwars per maand/per jaar terug in minder stroom verbruik over de levensduur van de pc .. (3 tot 5 jaar) en daarnaast kan je het ook nog eens (bijna) Passief koelen .. dus geluids niveau is ook erg laag.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 27-06-2019 17:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

nelizmastr schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:57:
[...]
Heb hier een DL380 G7 liggen, zelfde platform. 2x L5640, 96GB DDR3 en 8x 146GB 10K SAS. Als-ie staat de niksen slurpt het ding al 140W uit de muur, onder belasting circa 230W. Draait ESXi 6.5.

De zelfbouw oplossing met E5-2650V2 die er nu bij staat verbruikt idle een kwart, onder volle belasting minder dan de helft. Ook nog eens een stuk stiller (wel met SAS nog). Efficiëntie is ver te zoeken met die hele oude chipjes inderdaad.
Mja, zo'n DL380 G7 is ook wel een ander kaliber dan een thuisservertje natuurlijk. :)
Maar het zijn monsters. Ik heb een DL180G6 met 2xXeon(R) E5620 @ 2.40GHz (4-core) en 96G geheugen hier liggen. Ding doet 200W continu, bij lage belasting.

De DL380's G6 die ik heb liggen doen ook zoiets.

Moderne Gen8's zitten rond dezelfde waarde, maar performen wel beter. (2x8-core d'r in enzo)

Denk dat ook die G6 en G7 bakbeesten best efficient zijn, voor wat ze leveren. ILO is alleen al goed voor 20W enzo, maar is wel een belangrijke component die de gemiddelde thuisserver niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat is niet verstandig, buiten dat 2 voedingen of 1 nagenoeg niets uitmaakt, gaat bij 1 missende voeding de andere volluit draaien (fans).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De VM’s en test websites klinkt als zaken die niet 24/7 beschikbaar hoeven te zijn.

Een specifieke nas oplossing (met backup) zou dit kunnen vervangen, en hierdoor met minder energieverbruik.

2 fysieke apparaten, waarvan 1 via wake-on-lan beschikbaar te maken voor de vm’s en testwebsites.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Ik zit een beetje in dezelfde situatie dus ik volg dit topic mee op. Een tweedehands R710 is een erg interessant, maar luid én hongerig toestel. In mijn geval vind ik dat ok omdat ze goedkoop zijn én niet continu moeten draaien. Ik heb echter nog geen rack en een 1000mm diep rack raak ik niet kwijt dus ik zit eerder met size constraints :)

Ik ga zoals @Falcon zegt voor twee toestellen om de geluidshinder en stroom te beperken. Het always-on toestel zou een NUC met i3 worden, véél zuiniger en stiller. Misschien ook een goed pad voor jou?
Pagina: 1