Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen plat dak SW of NWSE

Pagina: 1
Acties:

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:16
Na het lurken in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV), en de buurman die toch niet via via zonnepanelen kon regelen, hierbij een verzoekje tot feedback op mijn installatie.
Ik heb het idee dat ik aannames doe die volgens mij niet helemaal kloppen, maar kan er de vinger niet op leggen.

Ik ben tot het volgende gekomen.

Vaste waarden:
  • Plat dak
  • 6150mm - voor-achter
  • 4800mm - zij-zij (zonder schaduw)
  • 5000mm - zij-zij (met schaduw)
  • Ferraris meter, verbruik ~2600kWh. (Dit jaar wel een airco en keukenboiler geïnstalleerd)
De zon draait (volgens het plaatje) van Rechts, naar Onder, naar Links (clockwise)

Mogelijkheden om te leggen:
  • Zuid-West
  • Azimut van 32
  • Helling van 13
  • NoordWest / ZuidOost
  • Azimut van -58 en +121
  • Helling van 13
Het dak
PlatDak
Google Maps
https://tweakers.net/ext/f/rBl4IFV1r94fa58LRdwDz0Yp/thumb.png
De toren (660mm hoog)
https://tweakers.net/ext/f/2YtCnQX1kXkZ2s9hOI3RvT45/thumb.jpg
Legplan
https://tweakers.net/ext/f/Sho8WEwdGOQWydsUF5IArlBG/thumb.png

De installatie ZuidWest
12* URE 310WP Mono€1788
1* Growatt 3600-MTL-S €645
1* Tigo TS4-R Optimizer€49
1* Flatfix Fusion €990
Totaal€2869 ex BTW

De optimizer is voor het ene paneel wat gedurende de dag de schaduw van de luchtafvoer van de CV te verwerken krijgt.

De installatie NoordWest/ZuidOost
14* URE 310WP Mono€2086
1* Growatt 3600-MTL-S €645
1* Flatfix Fusion (duaal) €797
1* Flatfix Fusion (enkel) €168
Totaal€3054 ex BTW

Ik heb een berekening gedaan via de SunnyDesign portal die her en der gepost werd en dan kom ik tot de volgende waarden:
ZuidWest911 kWh/kWp
Jaarlijkse opbrengst3.442,94 kWh
NWSE841 kWh/kWp/kWp
Jaarlijkse opbrengstKon geen goede berekening maken met 14 panelen (12 = 3.178,48 kWh)

Ben ik nog iets vergeten?
Zijn er nog dingen die getweaked kunnen worden?

Te koop: GSX-R 600 L1

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Eest de vraag wat je belangrijker vind? Hoger direct eigen verbruik (NWSE) of hoger totale opwekking (SW)?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Deshmir
@CurlyMo Goeie, ik ga dat even toevoegen
We hebben nog een oude teller, dus eigenverbruik/opwekking maakt niet zoveel uit denk ik.
Terugdraaien gaat tegen het hoge tarief (geen onderscheid, zolang ik maar > 0 blijf).
Dus ik denk dat ik beter voor de hogere opwekking kan gaan.

Klopt het verder qua keuzes (omvormer, etc etc?)

Deshmir wijzigde deze reactie 11-06-2019 10:15 (69%)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-06 22:45
@Deshmir
oei dit is een moeilijke keuze of een makkelijke. ;)

12x op zuid, dat geeft 12x32Vmpp = 384V perfect voor 1 mpp omvormer. >:)
(TL omvormers willen het liefste 350Vmpp hebben. dan werken ze op het hoogste rendement.
de Vmpp zakt nog iets als ze warm worden.)

de NWSE daar heb je 2x een mpp voor nodig.
en dan heb je maar 7 panelen per mpp.
dus 7x32Vmpp= 224Vmpp (zakt naar de +/-200V)
dit is voldoende, en zal werken, no prob klein beetje minder rendement.

mijn optie die ik zou kiezen. ;)
NWSE optie, maar dan meer panelen er op hangen.
(zie ik daar nog een lager gelegen stukje dak?
of desnoods tegen de gevel aan. optimizers lossen het wel op.
gaan met die banaan, niet watten, meer Wp is altijd beter. )
kWh opmaken is altijd makkelijker als opwekken. >:)

PV is verslavend, begin er niet aan.
straks wil je meer Wp voor meer opbengst. ;)

edit:
negeer die opbrengst berekeningen, daar klopt wel iets van maar met zo een grote afwijking, dat je er weinig aan hebt. ;)
de NWSE optie word in ieder geval verkeert berekend. ;)

migjes wijzigde deze reactie 11-06-2019 11:43 (19%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Deshmir
@migjes danku! ;)
Dat kleine stukje voor de opbouw is <1 meter dus daar kan helaas niks op; dan kan "ik" trouwens ook de ramen niet meer lappen (#WAF).
Op de gevel gaat ook niet, links tot rechts zijn ramen, op 85cm na (dat is waar de afvoer van de airco nu langs loopt).

Maar als ik je goed begrijp zou op lange termijn ZuidWest beter zijn want:
- Lagere prijs (=> ipv de 3600-MTL-S, zou ik de 3000-S kunnen nemen? => die is gecapped op 3400, maar panelen zijn max 3720.)
- bij NWSE iets rendements verlies ivm 2 MPP's
- meer opwekking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tattooboy1985
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-06 10:34
zou op dat dak met de groen/grijze 470k24 dakbedekking geen panelen plaatsen maar eerst een laagje over gezien de detaild en naden trekt dat dak het geen 5 jaar meer

straks kom je er niet meer bij of bij problemen loopt de dakdekker gewoon weg als het vol staat met panelen .

randstroken niet ver genoeg op het vlak (met kans op problemen )

tattooboy1985 wijzigde deze reactie 11-06-2019 12:13 (35%)

• migjes
Deshmir schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:07:
@migjes danku! ;)
Dat kleine stukje voor de opbouw is <1 meter dus daar kan helaas niks op; dan kan "ik" trouwens ook de ramen niet meer lappen (#WAF).
Op de gevel gaat ook niet, links tot rechts zijn ramen, op 85cm na (dat is waar de afvoer van de airco nu langs loopt).
oke, duidelijk.

maar hier onder, ja maar verkeerde redenen. ;)
Maar als ik je goed begrijp zou op lange termijn ZuidWest beter zijn want:
- Lagere prijs (=> ipv de 3600-MTL-S, zou ik de 3000-S kunnen nemen? => die is gecapped op 3400, maar panelen zijn max 3720.)
nee, ook 12x300W op zuid geeft 12x220W noct dus kan nog op een 2600W omvormer. ;)
het topt dan soms iets af, maar dat merk je amper in je jaar opbrengst.
alleen het prijs verschil tussen een 3kW en 3,6kW omvormer dat is zo klein ongeveer 90€, dat de meeste wel kiezen voor niet aftoppen.

een goodwe 3000-MTL-S is geen 3400W, maar 3000W of 3000VA.
of het W is of VA, geen idee is altijd lastig te zeggen met dat merk.
de omvormer zelf kan gewoon 2x12x300Wp=7kWp+ aangehangen worden als het echt moet. >:)
- bij NWSE iets rendements verlies ivm 2 MPP's
een mpp geeft geen verlies, ook niet als je er 2 hebt. ;)
maar stringen van maar 6 panelen geeft wel een beetje verlies ook als je er 2 hebt.
(de Vmpp word lager.)
- meer opwekking
vooral meer Wp, en dat is meer opwekking, maar dan heb je nog wel meer Wp nodig om effectief te zijn.

ik zou zeggen schrap die 310Wp, en ga over naar 330Wp panelen.
(denk aan zoiets of zo b.v.:
https://www.winkelman-zon...llen/51742/?display=tiles)
net iets meer Wp en dat 12X. ;)

(al je opties kunnen, is maar net wat je wil bereiken.
dus denk ook niet te moeilijk. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Deshmir
@migjes dank je wel voor de uitleg.

Als ik het goed begrijp kan ik dus beter 12x duaal + 2x zuid west leggen tov alleen zuid west? Want meer panelen is altijd beter :+

En dan 6+1 paneel op 1 MPP voor SE en hetzelfde voor 6+1 paneel op 1 MPP voor NW?

Dan zou een omvormer voor die 330 JA Solar afdoende zijn met 7x241=1687 max W (noct) (Bijvoorbeeld de 2500-MTL-S)?

Toch maar even een boekje electrotechniek open slaan :/

• Technoturk
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12-06 02:12
ik zoek een goedkoop beunhaas die mijn panelen op dak kan instaleren . waar vind ik die

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 14:05
Technoturk schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 02:12:
ik zoek een goedkoop beunhaas die mijn panelen op dak kan instaleren . waar vind ik die
werkspot :) maar of je dat moet doen is een 2de :)

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ik kan zijn uitleg vaak minder goed volgen, maar gelukkig ligt dat dus aan mij ;)
Als ik het goed begrijp kan ik dus beter 12x duaal + 2x zuid west leggen tov alleen zuid west? Want meer panelen is altijd beter :+
Wat betekent dit nu? 12x duaal = 2 rijen van 6 panelen over twee windrichtingen?

En twee keer ZW betekent 2 panelen?
En dan 6+1 paneel op 1 MPP voor SE en hetzelfde voor 6+1 paneel op 1 MPP voor NW?
En ga je dan hier twee windrichtingen combineren op 1 MPPT met een SE omvormer? SE 6 panelen + SW 1 paneel en NW 6 panelen + SW 1 paneel?
Toch maar even een boekje electrotechniek open slaan :/
Ik heb ook geen elektrotechniek gestudeerd, maar kan de specificaties van een omvormer prima volgen. Maak het dus niet te groot. En opnieuw, niet ideaal is niet per definitie slecht. Als je niet aan die 350V vuistregel komt is het allemaal geen ramp. Mij zuid string komt daar ook niet aan met 9 panelen, maar die string presteert helemaal prima.

CurlyMo wijzigde deze reactie 12-06-2019 08:27 (3%)

• Deshmir
@CurlyMo Klopt inderdaad, ik kan 12 panelen op NWSE leggen in duale opstelling (de oost/west opstelling), en dan heb ik nog ruimte over voor 2 panelen op SW (naast de rook afvoer kanalen).
Het lijkt mij dan handig om de ene windrichting (6xSE) samen met 1 paneel van SW op de ene MPP te leggen en de andere NW+SW (6+1) op de andere.

Dan heb ik een minder ideale opstelling maar wel meer panelen.
CurlyMo schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:21:
maar kan de specificaties van een omvormer prima volgen
Waar moet je dan op letten? op W op V, op andere waardes?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:25
Deshmir schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:32:
@CurlyMo Klopt inderdaad, ik kan 12 panelen op NWSE leggen in duale opstelling (de oost/west opstelling), en dan heb ik nog ruimte over voor 2 panelen op SW (naast de rook afvoer kanalen).
Het lijkt mij dan handig om de ene windrichting (6xSE) samen met 1 paneel van SW op de ene MPP te leggen en de andere NW+SW (6+1) op de andere.

Dan heb ik een minder ideale opstelling maar wel meer panelen.

[...]
Wat jij wil met dat ene afwijkende paneel dat gaat niet. Kun je beter die twee aan een micro omvormer hangen.

Zes panelen in een string werkt inderdaad belabberd. Dan is twaalf stuks dezelfde kant op stukken beter en goedkoper uit te voeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Deshmir schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:32:
Je kan zover ik weet geen windrichtingen op één MPPT combineren zonder alles een optimizer te geven. Daarom verbaas ik me over dat plan.
Waar moet je dan op letten? op W op V, op andere waardes?
Voltage per paneel * aantal panelen bij strings in serie.
Ampère per paneel * aantal parallel strings (van gelijk aantal panelen).

Oftewel, 2x 6 panelen van 300Wp à ~ 30V geeft:
6 * 30 = 180V
300Wp / 30 = 10A
2 * 10A = 20A

Vervolgens zoek je een omvormer met een max. MPPT voltage en ampère die voldoet aan die waardes. Dat staat altijd in de specificaties. Als die 20A teveel is voor 1 MPPT, dan werkt parallel dus niet en zal je 2 MPPT nodig hebben.

Als laatste kijk je naar het startvoltage. Als die bijv. 90V is en je hebt 3 panelen liggen, dan kan het voorkomen dat je MPPT bij heel warm weer uitvalt omdat het voltage dan onder de 90V zakt. Bij 180V geeft dat vrijwel nooit problemen.
reneeke1970 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:37:
[...]
Zes panelen in een string werkt inderdaad belabberd. Dan is twaalf stuks dezelfde kant op stukken beter en goedkoper uit te voeren.
Kan je belabberd kwantificeren? Nu blijft het allemaal bangmakerij en heeft @Deshmir geen enkele informatie om zijn weloverwogen keuze voor 'belabberd' op te baseren.

CurlyMo wijzigde deze reactie 12-06-2019 09:20 (12%)

• Deshmir
Als ik het zo lees ben ik goedkoper/beter/makkelijker uit met de volgende setup voor SW:

Growatt 3000-S€451
Growatt Shinelan€11
12* JAM60S03-325 Mono€1788
Flatfix Fusion 4x3 1320mm€665
Tigo Optimizer TS4-R-O€53
Totaal€2503 ex btw

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Zijn hoog voltage panelen geen optie?

Ik zou zelf overigens nog steeds voor de twee windrichtingen gaan.

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:29:
Zijn hoog voltage panelen geen optie?

Ik zou zelf overigens nog steeds voor de twee windrichtingen gaan.
Dat maakt het alleen extra duur, en dat is het niet waard voor beetje extra spreiding. Dan is piek vermogen ook goed met alles één richting op.
Met belabberd bedoel ik dat de mpp geen bal kan met een spanning van zes panelen. Hij gaat dan staan te zwabberen met zijn vermogen wat dan grotendeels aan de zeer lage kant zal zijn.
Start voltage van omvormer is totaal onbelangrijk en wil zeker niet zeggen dat hij vanaf dat voltage ook goed functioneerd.
Als alle panelen een optimiser hebben en daarmee de mpp van omvormer buiten werking zetten dan gaat het wel. Maar anders........ Start voltage zou verboden moeten worden in de folder haha

• migjes
@Deshmir
zo als ik al zeg: "oei dit is een moeilijke keuze of een makkelijke."
erg goedkoop om gewoon voor 12x op zuid te gaan.
dat geeft de meeste kWh per Wp (rond de 1 kWh per Wp).

dit staat tegen over een oost-west, waar mee je makkelijk meer Wp op het dak kunt krijgen.
ongeveer 50% meer, maar met minder kWh per Wp. (rond de 0,8 kWh per Wp).
dan heb je voor meer kosten wel meer kWh per jaar.

(voor oost-west, bedenk je ook dat je panasonic panelen kunt krijgen van 330Wp + 295Wp + 245Wp.
en al die verschillende maten panelen kun je mixen in 1 string. ;) )

als het mijn dak zou zijn, dan zou ik voor oost-west gaan, je kunt haast niet genoeg kWh hebben.
knelle een warmtepomp slobbert het zo op. opmaken is makkelijker als opwekken. >:)
en terug verdienen doe je het allemaal, kan hoog uit iets langer duren.

een zuid optie is best goed voor je dak, het is alleen niet erg tweakerig om zo een simpele oplossing te kiezen.
jouw geld, jouw dak, jouw keuze. ;)

@CurlyMo
jep "start voltage" is een erg verwarrende term.
gewoon de juiste grafiek gebruiken:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
de meeste TL omvormers dan is 200Vmpp (inc temperatuur van de cellen) eigenlijk wel het minimum wat je zou moeten willen. lager doe je alleen als het niet anders kan op een TL omvormer.
starten op 100V, dat boeit totaal niet. :P

(maar dan heb je ook nog die verschrikkelijke omvormers waar de marketing meer bepaald van de techspecs als de technische dienst. 8)7 )

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@migjes @reneeke1970 waarmee we weer terug komen bij mijn eerste vraag. Wil @Deshmir liever meer eigen verbruik of efficiëntere en hogere pieken. Dat is afhankelijk waar je meer 'waarde' van ziet.

Ik hecht meer waarde aan een hoog eigen verbruik, genoeg familieleden die daarom mijn noord volstrekte onzin vinden, omdat zij meer waarde hechten aan een hoge en efficiënte piek.

Ik zou dus kiezen voor twee windrichtingen.

@reneeke1970 start-voltage is relevant als je er tegenaan loopt zoals ik had met mijn uitvallende noord van 3 panelen ;)

@migjes Wat betreft jouw plaatje. We hebben het daarbij over een paar % punt verschil. Ik vind dat marginaal, maar dat is weer mijn mening.

CurlyMo wijzigde deze reactie 12-06-2019 11:50 (11%)

• migjes
@CurlyMo
meer eigen gebruik met oost-west.
mmm, dat word wel gezegd, maar als ik kijk naar mijn eigen cijfers dan valt dat vies tegen.
het is iets meer maar dat heeft andere factoren als echt het oost-west effect. ;)

het voordeel is eigenlijk dat je meer Wp op een omvormer kunt hangen als met alleen zuid zonder aftoppen.
daardoor heb ik nu 6,4kWp op een 4kW omvormer, als het dan bewolkt is, heb je door de weerkaatsing op de wolken van het zon licht minder last van de richting die ze op kijken.
en dan heb je vaak nog een 20%-30% van je omvormer vermogen en ook op die dagen een redelijke opbrengst.
dit geeft iets meer eigen gebruik, maar dat is bijna alleen sluipverbruik wat je daar mee dekt. ;)

je snapt de grafiek dus nog niet. ;)
dat is het moment rendement, maar neem je alle factoren mee en kijk je naar jaar rendement dan is het stiekem al 10% geworden.
en dat kan het verschil zijn met 3000Wp een 3000kWh of 2700kWh zijn per jaar.
(ik scoor nu in mijn stad een 1100kWh/kWp met een paar perfecte setjes. niet slecht voor een stad als Tilburg.
heb van de winter een set opgehangen waar mee ik hoop de 1150+kWh/kWp te gaan breken.
we zullen het zien of het lukt. :?
maar veel mensen denken nog vaak dat 900kWh/kWp een goede score is, maar eigenlijk is dat belabberd. :-( )

migjes wijzigde deze reactie 12-06-2019 12:14 (4%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

migjes schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:10:
@CurlyMo
je snapt de grafiek dus nog niet. ;)
Dan moet je het dus voor mij beter uitleggen ;)

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Dan moet je het dus voor mij beter uitleggen ;)
Die grafiek is voor rendement, maar laat niet de slechte werking van mpp zien met 180 volt en daar vleugje schaduw bij of laag ampère vanwege donker weer.....
Dat zie je pas als je het op je dak hebt (gehad ) zoals ik.
Oost west is prima maar wel met juiste spanning, bewust voor lage kiezen terwijl het anders kan vind ik beetje dom.

• Deshmir
dank voor de discussie allen!

@reneeke1970 bij een OW opstelling is een hogere spanning per paneel beter, zodat bij minder lichtinval de spanning niet onder de opstartspanning van de omvormer valt, correct?

@migjes wat je dus voorstelt is meer Wp per paneel in een OW opstelling? Ik zit dan beperkt op 6 + 6, of ik moet een paneel kiezen die kleiner is dan 166, dan kan ik 3 rijen doen (en dus max 18 panelen kwijt kunnen (panasonic van 160*80 = 7*3 = 21 zelfs)).
Hoe zit dat dan precies met de omvormer, want ik lees tegenstrijdige berichten dat 6 panelen op 1 mpp niet echt lekker werkt.

Of heeft het zin om alle 12 op 1 MPP te doen? :?

Deshmir wijzigde deze reactie 12-06-2019 12:58 (3%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Deshmir schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:55:

@reneeke1970 bij een OW opstelling is een hogere spanning per paneel beter, zodat bij minder lichtinval de spanning niet onder de opstartspanning van de omvormer valt, correct?
Die opstart spanning is geen probleem. Dat ging over 3 panelen van 30 bij een 90V start spanning.
@migjes wat je dus voorstelt is meer Wp per paneel in een OW opstelling? Ik zit dan beperkt op 6 + 6, of ik moet een paneel kiezen die kleiner is dan 166, dan kan ik 3 rijen doen (en dus max 18 panelen kwijt kunnen).
Waarom geen hoog voltage panelen zoals (de nu onverkrijgbare) SF of sommige Panasonics?

Paneelmaten kan je makkelijk terugvinden op http://solar-bouwmarkt.nl
Ik had je al de rekensom gegeven. Kan je het zelf nazoeken.

• reneeke1970

@migjes wat je dus voorstelt is meer Wp per paneel in een OW opstelling? Ik zit dan beperkt op 6 + 6, of ik moet een paneel kiezen die kleiner is dan 166, dan kan ik 3 rijen doen (en dus max 18 panelen kwijt kunnen (panasonic van 160*80 = 7*3 = 21 zelfs)).
Hoe zit dat dan precies met de omvormer, want ik lees tegenstrijdige berichten dat 6 panelen op 1 mpp niet echt lekker werkt.

Opstart spanning is onbelangrijk. De spanning mag niet buiten werk gebied vallen van de mpp,dat is belangrijk.

Maar hoge spanning panelen lost alles op, neem de panasonic kuro en je hebt 6×60 volt, helemaal perfect. Weet alleen niet of je de prijs leuk vind van 240 euro voor 335 wp?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes

vergeet die opstart spanning, die is niet belangrijk.
(als je die niet haalt dan moet je geen Wp leggen, totaal onbelangrijk getal. ;) )
altijd zoveel mogenlijk Wp kiezen als je portemonnee aan kan, maakt niet uit voor welke oplossing je gaat. ;)
maar check even de panasonic panelen, en zie hoeveel Vmpp die leveren.
met 6 panelen zit je dan al over de 300V heen. >:)
dan moeten alle 12 panelen wel de zelfde kant op kijken.
en dan heb je een 12x32Vmpp = recept voor perfectie mooi in de buurt van de 350Vmpp. ;)
dus ja, je zuid idee, dat is al vrij perfect te noemen en dat op 1 mpp zetten.

dan heb je nog het oost-west alternatief.
(die raden we ook aan, gewoon omdat je dan meer Wp hebt, helaas iets lagere opbrengst per Wp, maar meer kWh per jaar. dit doen we gewoon omdat we weten dat je altijd wel kWh tekort komt. zeg maar ervaring)
dit moet je helaas waarschijnlijk uitvoeren met panasonic (is duur weten we, maar ook weer niet een Gods fortuin.) .

check even bij panasonic zelf naar die panelen.
ze hebben ze in verschillende maten, dan kun je mischien wel een oost-west maken met 6,5-7 panelen. ;)
(de 295Wp zijn +/-135cm, die zijn combineerbaar met de +/-160cm panelen in 1 string)

jouw probleem is niet de panelen, maar je hebt 2 mogenlijkheden.
en beiden kunnen perfect uitgevoerd worden, dat maakt het een moeilijke/makkelijke keuze, gelukkig/helaas. ;)
maar ook jouw portemonnee die het moet kunnen dragen.
(panasonic is een grotere investering met meer opbrengst)

hier mijn kWh/kWp 365 dagen opbrengst van mijn oost-west dak.
(kWh/kWp = uit factoren van aantal Wp
365 dagen opbrengst = uit factoren dat je winter en zomer hebt.)
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20365%20groot.jpg
kun je goed zien wanneer ik problemen had met oude panelen. :-(
en wanneer ik die Panasonic heb toegevoegd. :*)
jep, die leveren per Wp iets meer kWh op.

• Deshmir
@migjes Ik wilde wel zo rond de €3000 ex btw zitten.
Dus als het dak niet helemaal vol ligt voor die prijs kan ik altijd nog uitbreiden.
een paar keer 100-300€ doet minder pijn dan in 1x 3000-4000€.

Ben ook nog aan het rondkijken voor montagematerialen, wat precies handig is aangezien veel een "vaste afstand tussen begin en eind is".

Het 'mooiste' wordt dus \ / \ / \ / \ met de HIT Mono N245 (160x80), dan zit ik op 21 panelen (maximaal).

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Deshmir schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:11:
Het 'mooiste' wordt dus \ / \ / \ / \ met de HIT Mono N245 (160x80), dan zit ik op 21 panelen (maximaal).
Als het budget het toelaat is dat zeker een goed idee.

Je kan natuurlijk ook altijd met een deel beginnen op zuid en later, wanneer salderen stop, het geheel ombouwen naar oost/west. Enige waar je nu rekening mee moet houden is dat je omvormer dat aankan.

CurlyMo wijzigde deze reactie 12-06-2019 14:24 (27%)

• migjes
Deshmir schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:11:
@migjes Ik wilde wel zo rond de €3000 ex btw zitten.
Dus als het dak niet helemaal vol ligt voor die prijs kan ik altijd nog uitbreiden.
een paar keer 100-300€ doet minder pijn dan in 1x 3000-4000€.

Ben ook nog aan het rondkijken voor montagematerialen, wat precies handig is aangezien veel een "vaste afstand tussen begin en eind is".

ach, je kunt ook gewoon zuid doen, met 12x daar doe je wel een 700€ per jaar mee besparen en TVTen in 4 jaar (waarschijnlijk 5) en dan eens verder kijken wat je nog wil doen. ;)

voor oost-west: probeer eens te mixen met verschillende maten panasonic panelen.
een paar panelen van 100cm breed en een paar van 80cm geeft soms leuke resultaten.

voor montage materieel is altijd van alles te verzinnen.
maar hangt ook af van hoe handig je bent. ;)
(gewoon een malletje maken en dan met beton voetjes maken is niet al te ingewikkeld. ;) )

(pas wel een beetje op met denken, ik kan altijd uitbreiden.
soms kun je bepaalde panelen niet meer krijgen na een half jaar.
dus soms is het wel verstandig dingen in 1x te doen. ;) )

• Deshmir
@CurlyMo Is inderdaad ook een optie. En kan de omvormer dan altijd nog 2e hands aanbieden, dan druk je de kosten ook weer iets.

@migjes met zelf gemaakte voeten, zit je dan niet weer aan allerlei berekeningen? ballast e.d.?

• reneeke1970
Deshmir schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:47:
@CurlyMo Is inderdaad ook een optie. En kan de omvormer dan altijd nog 2e hands aanbieden, dan druk je de kosten ook weer iets.

@migjes met zelf gemaakte voeten, zit je dan niet weer aan allerlei berekeningen? ballast e.d.?
Of zelf een gebruikte omvormer aanschaffen en gebruikte panelen alles voor de helft.
Beton voeten even rekenen dat je 25/30 kg haalt is genoeg.
Of je hanteert de oude tip van @migjes je neemt normalen rails, gat in boren, draadeind erdoor, beetje ombuigen omdat hij als verankering dient, hang hem in/op emmer, en dan emmer vol met beton gooien. Neem twee hoogtes emmers en je hebt mooie schuine opstelling voor weinig geld, mits je zelf cement mengt en geen kant en klaar zakken.....
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True