Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:02:
[...]
Als de fabrikant nou gewoon de term 'mager' weg laat uit de naam van een product met meer suiker toegevoegd dan aardbei... Dat 'magere' product heeft nu gewoon meer calorieën (74) dan het volle (59)
Jouw vergelijking gaat voor mij weer niet op. Iedereen wéét dat friet en een Big Mac vet zijn. Fruit is goed en gezond en het is gewoon yoghurt. Niet met iets er bij! - typte ik heel simpel
De (gemiddelde) mens is niet gemaakt om 'gewoon' etiketten te lezen. Sterker nog het is dood vervelend om bij ieder produkt een heel verhaal te moeten lezen.
Een paar richtlijnen, 'rules of thumb' - en 'eerlijke' verpakkingen - en iedereen zou zonder teveel moeite goed moeten kunnen eten. 'Fruityoghurt bevat veel calorieën, magere zelfs meer dan volle yoghurt' vind ik best een aardige.
[off-topic]nog even en ik ga over metacognitie beginnen ;)[/off-topic]
Omdat wat je eet zo ongeveer het belangrijkste is wat je doet op een dag, zou het lezen van een etiketje dat ook moeten zijn. Er zou alleen op school veel meer aandacht aan besteed moeten worden zodat het de normaalste zaak van de wereld wordt en iedereen weet wat gezond is om te eten.
Leuke vergelijking van 2 broden, 1 van de AH en 1 van de bakker om de hoek.
Maisbrood 1:
tarwebloem, mix [tarwebloem, mais (gepoft), zonnebloempitten, maisgries, tarwegluten, bakkerszout, plantaardige olie (raapzaad), enzymen (tarwe), curcumaextract, emulgator (E472e)], water, gist, bakkerszout, invertsuikerstroop, plantaardig vet (palm), tarwezetmeel, zuurdesempoeder (tarwe), plantaardige olie (raapzaad), Zetmeel (zetmeel), emulgator [E476, E471], voedingszuur (E263), aroma (aroma (gerst)), enzymen (tarwe), tarwemoutmeel, antiklontermiddel (E535), emulgator (E322)
Maisbrood 2:
TARWEbloem, water, 5,5% maisgrut, bakkersgist, 2,5% maisvlok, 2,5% maismeel, TARWEGLUTEN, 1,5% zonnebloempit, gejodeerd zout, specerijen, TARWEmoutmeel, acerolapoeder.
De tweede is een stuk gezonder dan die eerste, want de eerste lijkt meer op een koekje dan op brood. Velen zullen (zonder etiket te lezen) denken dat de 1e gezonder is omdat deze dus van de echte bakker komt ipv de supermarkt.
[
Voor 26% gewijzigd door
Ernemmer op 10-06-2019 10:17
]