• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Voor mijzelf iets klaar maken vind ik niet echt leuk: meestal gooi ik snel iets in de pan uit een verpakking, sausje erbij, ondertussen iets in het waren later koken, etc. Al-met-al ben ik niet echt langer dan 15/20min. bezig voordat mijn avondeten op tafel staat.

Nu heb ik de laatste tijd nogal discussie met wat kennissen. Zij zijn er van overtuigd dat 'verse groeten/vlees' gezonder en lekkerder is. Mijn standpunt is dat ik meer weggooi, meer tijd nodig heb met (goed) schoonmaken en het niet echt geloof dat het perse beter/slechter is dan iets los kopen.

Stel ik koop een voorgepakte hamburger (niet voor de magnetron), die eventueel gekruid is. Waarom zou deze dan niet lekkerder/gezonder zijn dan een zelfgemaakte variant? Bij het zelf maken gebruik ik gehakt, kruiden, bindmiddel (ei, beschuit), etc., die zitten ook in de voorgepakte hamburger.

Ook met spaghettigroenten die tegenwoordig in één verpakking kan kopen, is steeds het argument dat losse groenten kopen, waarvan ik sommige moet weggooien na verloop van tijd, goedkoper en wederom beter zijn.

Is dat allemaal wel zo? In mijn ogen komt het allemaal uit dezelfde fabriek, die ene hamburger wordt bijvoorbeeld ook van hetzelfde vlees gemaakt.

Heb ik het mis? Is het echt zoveel gezonder en beter voor de portemonnee?
Ik denk dat andere zich vergissen en nu eenmaal meer doen met de groente die zij kopen.

PS. Ik vries veel in, dus grote verpakkingen voor iets specifieks zijn prima te doen. Voor mij zou alles gewoon gemaakt mogen worden op één persoonsverpakkingen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is in ieder geval een feit dat gesneden groenten voor het grootste deel bestaat uit mislukte groenten die de supermarkt niet halen maar kwalitatief niks minder zijn dan de gelukte groenten. Het enige voordeel is dat de supermarkt en de tussenhandel er meer aan verdient.

Recent was er een keuringsdienst van waarde waarin dit werd besproken. Misschien een idee om die terug te kijken?

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Zelf een hamburger draaien hoeft volgens mij niet per se gezonder te zijn, maar je hebt wel meer controle over de kruiden. Voor geproduceerd spul heeft vaak veel zout en/of suiker want dat zijn smaakversterkers en dat is in grotere hoeveelheden niet zo goed voor je. Dus dat kun je dan beter controleren. Zelfde geld ook voor sauzen, maar naast suiker en zout gaat het daarbij ook om vet (want dat smaakt ook zo goed).

Voorgesneden groente is wel duurder en lang niet altijd van beter kwaliteit. Als je het zelf snijd ben je wel iets langer bezig (hoewel dat echt niet veel langer hoeft te zijn als je je koken goed plant) maar als je een deel invriest of in de koelkast gooit kan het echt handiger en goedkoper zijn.

edit: oh, en bij groente gaan volgens mij de vitamine etc redelijk snel verloren wanneer gesneden. Zo'n beschermde atmosfeer helpt wel, maar vers gesneden is toch wel beter

[ Voor 10% gewijzigd door Gropah op 08-06-2019 20:04 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vraag is vooral wat er met het eten gebeurt is. Enkel snijwerk zal geen negatieve effecten hebben maar bepaalde bereidingsprocessen kunnen wel de smaak of de vitaminewaarde aantasten. En vaak hebben kant en klare producten (sauzen, maaltijden,...) veel te veel zout, suiker en andere toevoegingen die niet bepaald gezond zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56

Rmg

Was laatst een aflevering over op npo.

https://www.npo3.nl/broodje-gezond/23-05-2019/KN_1706189

Komt er op neer dat het niet zo te zeggen is, er gaan vitamines verloren bij het verhitten en het snijden (door oxidatie) . Maar er zijn ook voedingsstoffen die beter worden opgenomen/verteerd.

Voorverpakt supermarkt vlees zitten conserveringsmiddelen in maar jah word je nou echt slechter van wat citroenzuur...

Voorgesneden groenten zijn echt exact hetzelfde behalve dat ze er cosmetisch gezien wat minder uitzagen.

Het enige waar echt winst is te halen hoeveel suiker en zout er minder in je eigen gerechten kan tov. Pakjes

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

HollowGamer schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:56:
Voor mijzelf iets klaar maken vind ik niet echt leuk: meestal gooi ik snel iets in de pan uit een verpakking, sausje erbij, ondertussen iets in het waren later koken, etc. Al-met-al ben ik niet echt langer dan 15/20min. bezig voordat mijn avondeten op tafel staat.

Nu heb ik de laatste tijd nogal discussie met wat kennissen. Zij zijn er van overtuigd dat 'verse groeten/vlees' gezonder en lekkerder is. Mijn standpunt is dat ik meer weggooi en het niet echt geloof dat het perse beter/slechter is dan iets los kopen.

Stel ik koop een voorgepakte hamburger (niet voor de magnetron), die eventueel gekruid is. Waarom zou deze dan niet lekkerder/gezonder zijn dan een zelfgemaakte variant? Bij het zelf maken gebruik ik gehakt, kruiden, bindmiddel (ei, beschuit), etc., die zitten ook in de voorgepakte hamburger.

Ook met spaghettigroenten die tegenwoordig in één verpakking kan kopen, is steeds het argument dat losse groenten kopen, waarvan ik sommige moet weggooien na verloop van tijd, goedkoper en wederom beter zijn.

Is dat allemaal wel zo? In mijn ogen komt het allemaal uit dezelfde fabriek, die ene hamburger wordt bijvoorbeeld ook van hetzelfde vlees gemaakt.

Heb ik het mis? Is het echt zoveel gezonder en beter voor de portemonnee?
Ik denk dat andere zich vergissen en nu eenmaal meer doen met de groente die zij kopen.

PS. Ik vries veel in, dus grote verpakkingen voor iets specifieks zijn prima te doen. Voor mij zou alles gewoon gemaakt mogen worden op één persoonsverpakkingen.
je leest het verschil achter op de verpakking. verse hamburger voorverpakt vs voorverpakte gehakt wat je zelf gaat bereiden tot hamburger. zoals hierboven is gezegd heb je daar dus zelf de controle over wat je toevoegt. zo ook met kant en klaar gesneden groenten, waar vaak toevoegingen in zitten om het langer 'vers ' te tonen en houdbaar te houden. vaak wel dag of 5. oa paprika snij je dan zelf en is niets toegevoegd

stukje leesvoer https://supersnelgezond.nl/voorgesneden-groenten-en-fruit/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Met helemaal vers ben ik meestal binnen 25 minuten klaar. Kan wel overweg met een koksmes. Dat scheelt echt een bak tijd.

Enkele keer kook ik met voorgesneden mix-groente. Valt altijd weer tegen. Omdat de garing van de groente ongelijk is. Wortels, prei en kool tegelijk in de pan 'klopt' gewoon niet.

Mijn rode kool (zelfs als die uit de vriezer komt) is zoveel lekkerder dan een pakje. Nog net beetje een bite. Goede appel, cider. Mjummie :)

Als ik rode kool maak is dat ook meteen 1,5 kg. Kook ik een andere dag in vijf minuten.

Wat mij betreft is het dus inderdaad ontzettend veel lekkerder. En de moeite waard. Aan de andere kant ken ik ook mensen die spruiten en brocolli tot groene p**p gaar koken... In dat geval maakt het geen verschil.

Gezonder ook. Zoals hierboven staat: minder zout, suiker en toevoegingen.

Over Conimex vs zelfgemaakte boemboe schrijf ik later misschien nog iets ;) Nu eten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2019 20:20 ]

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-11 16:43
Rmg schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:07:
Het enige waar echt winst is te halen hoeveel suiker en zout er minder in je eigen gerechten kan tov. Pakjes
Eigenlijk 'gewoon' dit. Er wordt soms (ontzettend veel) suiker of zout gebruikt. Niet per se in het zakje met groenten, maar zeker wel in die voorverpakte burgers. Meestal in de vorm van glucosestroop.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Groente uit pot is net zo gezond als vers en soms misschien wel gezonder. Het voordeel is dat je ook niet 5-15% weg gooit. Daarnaast loop je het risico dat je bij zelf koken in plaats van opwarmen je te veel verhit en daardoor de vitaminen kapot maakt. Er zijn veel mensen die je anders wilt laten geloven, maar gewoon niet luisteren :) Vlees is een ander verhaal, net zoals vis, daar geloof ik zelf dat de visboer en de ambacht slager toch beter zijn.

Zelf kook ik zoutloos maar niet zonder kruiden en ik geloof dat er in voedsel zelf voldoende zout zit. Maar dat is natuur persoonlijk.

Aan de andere kant, wanneer ik bijvoorbeeld bloemkool en Brokkoli kook, dan gebruik ik het kookvocht om saus te maken en het zelfde vocht om de aardappelen in af te garen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:12:
[...]

je leest het verschil achter op de verpakking. verse hamburger voorverpakt vs voorverpakte gehakt wat je zelf gaat bereiden tot hamburger. zoals hierboven is gezegd heb je daar dus zelf de controle over wat je toevoegt. zo ook met kant en klaar gesneden groenten, waar vaak toevoegingen in zitten om het langer 'vers ' te tonen en houdbaar te houden. vaak wel dag of 5. oa paprika snij je dan zelf en is niets toegevoegd

Welke toevoegingen bedoel je? Ik ken alleen de inerte gassen, bedoel je die?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:12:
[...]

Je hebt controle over wat je toevoegt, niet wat er al in dat gehakt zit. Dus of de hamburger dan zoveel meer troep bevat dan het gehakt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:27:
Groente uit pot is net zo gezond als vers en soms misschien wel gezonder. Het voordeel is dat je ook niet 5-15% weg gooit. Daarnaast loop je het risico dat je bij zelf koken in plaats van opwarmen je te veel verhit en daardoor de vitaminen kapot maakt. Er zijn veel mensen die je anders wilt laten geloven, maar gewoon niet luisteren :) Vlees is een ander verhaal, net zoals vis, daar geloof ik zelf dat de visboer en de ambacht slager toch beter zijn.

Zelf kook ik zoutloos maar niet zonder kruiden en ik geloof dat er in voedsel zelf voldoende zout zit. Maar dat is natuur persoonlijk.

Aan de andere kant, wanneer ik bijvoorbeeld bloemkool en Brokkoli kook, dan gebruik ik het kookvocht om saus te maken en het zelfde vocht om de aardappelen in af te garen.
oa broccoli wordt vaak kapot gekookt a 20min. dus ligt ook aan degene die het eten thuis kookt. steamer wordt hier in huis gebruikt en groente beetgaar opgediend
Tsurany schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:35:
[...]

Je hebt controle over wat je toevoegt, niet wat er al in dat gehakt zit. Dus of de hamburger dan zoveel meer troep bevat dan het gehakt?
oa keuze uit mager rundergehakt ipv kant en klare hamburgers, waar je kunt kiezen voor kruiden zonder zout. magerder vlees etc. (ook al blijft het beperkt door voorverpakt voor supermarkt)

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 08-06-2019 20:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-11 09:24
Op RTLZ is een interessante serie over voeding (Koolhydraten / Suiker / Obesitas / Vitaminen ) terug te zien.
Geeft goed inzicht in het belang van gezonde voeding. Na het kijken kan je wellicht zelf je vraag beantwoorden.

Het afgelopen half jaar ben ik anders gaan eten; geen vlees, meer vis, voornamelijk groenten, minder aardappels, brood en pasta. Geen blikjes, voorverpakt eten meer. Resultaat is meer energie, minder vermoeidheid en veel minder verspilling. Echter, het is niet per definitie goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door Lumics op 08-06-2019 20:47 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:31:
[...]

Welke toevoegingen bedoel je? Ik ken alleen de inerte gassen, bedoel je die?
Wat toevoegingen aan gehakt betreft: vitamine C, azijn, glucosestroop, dextrose zout en granaatappel? Dat zijn een aantal dingen die hier genoemd worden na een rondje supermarktgehakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd1 op 08-06-2019 20:53 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:37:

oa keuze uit mager rundergehakt ipv kant en klare hamburgers, waar je kunt kiezen voor kruiden zonder zout. magerder vlees etc. (ook al blijft het beperkt door voorverpakt voor supermarkt)
Mager rundergehakt voor hamburgers? :X

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd1 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Wat toevoegingen aan gehakt betreft: vitamine C, azijn, glucosestroop, dextrose zout en granaatappel? Dat zijn een aantal dingen die hier genoemd worden na een rondje supermarktgehakt.
Ging om groente :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:29
Tsurany schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:53:
[...]

je kan ook voor onbewerkt vlees gaan, zoals bijvoorbeeld sucadelappen, bieflappen, entrecote, biefstuk, bavette... enzovoort

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:55:
[...]

je kan ook voor onbewerkt vlees gaan, zoals bijvoorbeeld sucadelappen, bieflappen, entrecote, biefstuk, bavette... enzovoort
Wat meer moeite, maar wat een verbetering qua hamburgers (en gehakt uiteraard).

Koop een gehaktmolen en er gaat een wereld voor je open, van worsten maken tot allerlei soorten gehakt/burgers.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tsurany schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:53:
[...]

Mora mag ook :P

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hackus schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:37:
[...]

oa broccoli wordt vaak kapot gekookt a 20min. dus ligt ook aan degene die het eten thuis kookt. steamer wordt hier in huis gebruikt en groente beetgaar opgediend

[...]

Veel verse groenten zijn ook een crime om te koken voor velen. Alleen daarom is uit pot al aan te raden. Daarnaast vraag ik mij af hoe gezond "verse" groente is wanneer je het eerst onder de kraan spoelt om daarna in kraanwater te koken, zeker met die sporen van bijvoorbeeld medicatie welke in kraanwater wordt aangetroffen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Fly-guy
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:52:
[...]

Veel verse groenten zijn ook een crime om te koken voor velen. Alleen daarom is uit pot al aan te raden. Daarnaast vraag ik mij af hoe gezond "verse" groente is wanneer je het eerst onder de kraan spoelt om daarna in kraanwater te koken, zeker met die sporen van bijvoorbeeld medicatie welke in kraanwater wordt aangetroffen.
Zal hak medicijn-vrij water hebben?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:10
'Je bent wat je eet.'
Je kunt vrij goed aan je lichaam en je conditie zien of je eten en drinken van goede kwaliteit is.

Zelf ben ik niet zo bang om eens troep te eten, dat kan een gezond lichaam wel aan. Maar dan moeten er dus op een ander moment wel de juiste voedingsstoffen binnen komen... balans.

• Verwijderd1
  • Niet online
Daarnaast vraag ik mij af hoe gezond "verse" groente is wanneer je het eerst onder de kraan spoelt om daarna in kraanwater te koken, zeker met die sporen van bijvoorbeeld medicatie welke in kraanwater wordt aangetroffen.
En het drinken van kraanwater of daarmee gezette thee, is dat dan ook een probleem? 8)7

Vergeet ook niet de pesticide op de groente zelf. Interessante achtergrond:
The researchers found median concentrations of OP metabolites six times lower in the children with organic diets. Average concentrations for the organic group were actually nine times lower, suggesting that some children eating conventional produce had much higher concentrations of OP metabolites in their systems.

http://www.panna.org/legacy/panups/panup_20030131.dv.html
Na wat googlen lijkt Hak veel met 'pesticidevrij' (of dat ook betekent dat er geen pesticide bij betrokken zijn weet ik niet) te adverteren, maar er zijn natuurlijk tal van pot-groentemerken.
Playa del C. schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:14:
Zelf ben ik niet zo bang om eens troep te eten, dat kan een gezond lichaam wel aan. Maar dan moeten er dus op een ander moment wel de juiste voedingsstoffen binnen komen... balans.
Zo werkt het niet. Ja, zo kun je wat slechte voedingsstoffen best compenseren, maar echt nare stoffen niet. Denk aan dingen die het lichaam niet uitscheidt maar in je lichaamsvetten blijven hangen.

Denk aan iets als Yushō disease. ;(

Maar ook meer recentelijk en dichterbij huis: 2008 Ierse varkenscrisis.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd1 op 08-06-2019 22:20 ]

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10 21:00
Diepgevroren groenten uit de supermarkt schijnt gezonder en meer vitamines te bevatten dan zelf verse groentes koken. Of het lekkerder is, is een kwestie van smaak.

Elke dag vlees is niet nodig. Er vindt al overbevissing plaats. Niet goed voor het ecosysteem, er spoelen meer en meer uitgehonderde zoogdieren aan.

Bovendien worden er teveel dieren geslacht, waardoor er veel te veel CO2 vrijkomt wat volgens geleerden voor opwarming van de aarde zorgt met alle gevolgen van dien. Denk aan je kinderen!

Ook een toetje is niet nodig. Koemelk is eigenlijk helemaal niet geschikt voor consumptie. In veel landen worden mensen er zelfs ziek van.

Gewoon een multivitamine erbij slikken en wat biergisttabletten en alles is ok! d:)b

• Playa del C.
@Verwijderd1 Mee eens. Ik bedoelde met troep niet de giftige dingen, maar waar dit topic over ging: voorgesneden of bewerkte groente vs. verse groente.

Met andere woorden: een keer voorgesneden groente is niet erg, als je ook regelmatig een vers topproduct binnen krijgt.

• Verwijderd1
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:33:

Met andere woorden: een keer voorgesneden groente is niet erg, als je ook regelmatig een vers topproduct binnen krijgt.
Ik zie eigenlijk ook niet zoveel problemen met voorgesneden of gepotte groente. Denk je dat dat daadwerkelijk beter is dan dat 'vers topproduct'? Je kunt er misschien een beter eindproduct van maken maar voedingstechnisch denk ik niet dat het veel verschil maakt.

Zoals al gezegd door andere denk ik dat de bereidingswijze meer uitmaakt dat de vorm waarin je het uit de supermarkt meeneemt. Om lekker extreem te doen, de drie keer gebakken friet van Blumenthal zal een stuk ongezonder zijn dan de gekookte aardappelschijfjes (voorgesneden en toegevoegd citroenzuur voor versheid / kleurbehoud). ;)

Kook je ze allebei dan denk ik dat het verschil wat voedingswaarde betreft minimaal is.

• Playa del C.
@Verwijderd1 Ook mee eens. Groenten van Hak lijken mij eerlijk gezegd beter dan de half aangevreten groentes uit de tuin van mijn oma.

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@HollowGamer Je moet gewoon doen waar jij het beste bij voelt; als je maar niet elke dag zit te vreten zoals chips, frituur, afhaal, bestel, enzovoort.

Gewoon elke dag voor jezelf koken/bakken/wokken/grillen. Of het nou uit de diepvries komt, of 'vers' of het nou vlees of vis is, A, B of Thuismerk. Alles tegenwoordig toch één grote vieze oplichtingsbende. :D

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-11 10:55
Ach, ‘vers’ zal wel beter zijn, maar als we echt vers willen dan zouden we zelf de koe moeten slachten en de groente eten uit onze eigen tuin.

We slaan een beetje door hierin. Het zal mij worst wezen of die gesneden groente minder gezond is. Why? Groente is groente, daar us weinig aan te verklooien. Dan zitten er maar 80% vitamientjes in in plaats van 100%. Gemak is ook wat waard.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Daarnaast vraag ik mij af hoe gezond "verse" groente is wanneer je het eerst onder de kraan spoelt om daarna in kraanwater te koken, zeker met die sporen van bijvoorbeeld medicatie welke in kraanwater wordt aangetroffen.
Dat zijn dan ook echt sporen. Als het meer zou zijn dan dat, zou kraanwater echt niet veilig voor consumptie geacht worden.

En zoals al gezegd zit dit in al het (zoete) water. Dus ook het water dat Hak in het potje stopt, en, nog belangrijker, het grondwater waarop de groenten verbouwd worden.

Als laatste vind ik het zeer vreemd dat je je druk maakt over het afspoelen van groenten met kraanwater, terwijl je natuurlijk veel meer binnenkrijgt door het drinken van het water.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 08-06-2019 23:43 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Verwijderd1
  • Niet online
rimave schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:21:
Why? Groente is groente, daar us weinig aan te verklooien.
Groente kan wel degelijk dodelijk zijn hoor. Slechte bereiding, toevalligheden, pech.. Ik zal een paar gevallen noemen, soms geïsoleerde gevallen (bijvoorbeeld iets wat thuis gemaakt is) maar soms ook op schaal (ergens in het productieproces met veel slachtoffers als gevolg).

Cucurbitacins in thuis gegroeide courgette:
The widow of a 79-year-old man killed by a courgette stew in southern Germany this week has described the fatal meal that led to her husband's death.

https://www.thelocal.de/2...s-pensioner-in-heidelberg
E.coli op spinazie (regelmatig uitbraken in het nieuws) (veel meer zieken, enkele doden):
Three deaths in confirmed cases have been associated with the outbreak. One was in an elderly woman from Wisconsin. Yesterday, Idaho confirmed that stool samples from a 2-year-old child with HUS who died on September 20 contained E. coli O157 with a “DNA fingerprint” pattern that matches the outbreak strain. Today, Nebraska reported the death of an elderly woman with an illness compatible with E. coli O157 infection who consumed raw spinach; E. coli O157 with the outbreak strain “DNA fingerprint” was detected in the remaining spinach.

https://www.cdc.gov/ecoli/2006/spinach-10-2006.html
Botulisme door canning:
The warm hospitality of the Heins had tragic results for the host family and for many of the guests. Toxic botulism poisoning lurked in the salad that was served as part of the midnight lunch. Home-canned peas in the salad proved to be a deadly poison. Between Saturday, January 31 and Monday, February 2, five members of the Hein family and seven of their guests had succumbed.

https://www.nal.usda.gov/...its/show/results/botulism
Salmonella door komkommers:
In some people, the diarrhea may be so severe that they need to be hospitalized. In these patients, the Salmonella infection may spread from the intestines to the blood stream, and then to other body sites and can cause death unless the person is treated promptly with antibiotics.

https://www.fda.gov/food/...la-poona-linked-cucumbers
Rotte aardappels (al moet ik erbij zeggen, dit komt van Sputnik en het slachtoffer was een 'university teacher'):
Four members of one family in Russia’s republic of Tatarstan, on the Volga, have been killed by gas from rotten potatoes they were storing in a garage, local investigators said on Friday.

https://sputniknews.com/r...an-Garage--Investigators/
Listeria (bijvoorbeeld op diepvriesgroente):
Nine people infected with the outbreak strains of Listeria have been reported from four states since September 13, 2013.

All nine people were hospitalized, and three of them died. Listeriosis was considered to be a cause of death for one person in Connecticut. For the two deaths in Maryland and Washington, listeriosis was not considered to be a cause of death.

https://www.cdc.gov/liste...getables-05-16/index.html
Maar goed, er zijn ook mensen die dagelijks groente eten en jaren later aan iets anders doodgaan. Roken bijvoorbeeld. :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
Vers vs potje of plastic bakje hoeft niet veel beter of slechter te zijn. Heel veel kant en klaar voedsel uit de supermarkt bevat bakken met zout of toegevoegde suiker, dat is dan wel weer slecht.

Potjes Hak is niks mis mee, zit weinig tot geen rotzooi aan toegevoegd, je kunt de meeste soorten zelfs zoutvrij krijgen en als je het vergelijkt met de kwaliteit van verse groente in sommige supermarkten heb je liever een pot groente. Een pot Hak groente smaakt nagenoeg altijd hetzelfde, moet je eens proberen met spruiten of sperziebonen die "vers" in de supermarkt liggen.

Wat wel een wereld van verschil is, is babyvoeding. Wij hebben bij onze kleine een aantal potjes van Olvarit, Jumbo en Lidl geprobeerd, meneer wil er geen bek op zetten, houd zijn mond stijf dicht en mocht je er wat in krijgen (eerste 2 lepeltjes, daarna is ie overtuigd dat het er niet in komt) spuugt ie het er direct weer uit. Ik schil een paar wortels of roosjes bloemkool, aardappeltje erbij, stoom die 20 minuten, gooi het met een klont margarine in de blender en zowaar meneer schrokt het naarbinnen totdat het hem de neus uit komt.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

@HollowGamer Als ik het goed begrijp hou je helemaal niet van koken, maar probeer je toch iets "vers" op tafel te zetten.

Eet je dan ook wel eens versmaaltijden (magnetron) of vers salades? Of is dat toch niet wat je wil en maak je het liever zelf, maar dan met kant en klare zakjes groenten, een potje saus en een reeds geportioneerd stukje vlees of vis? Dat is allemaal prima natuurlijk, maar bedenk je wel dat het allemaal goedkoper en veel lekkerder kan.

Neem je gehakt/hamburger voorbeeld. Als je een pond gehakt koopt kun je daar van de helft hamburgers van maken en de andere helft gebruik je voor een pasta gerecht. Koop daar een pak spaghetti, tomaten, broodjes en wat sla bij. De eerste dag maak je een broodje hamburger, de tweede dag een spaghetti bolognese.

Kijk nu eens wat die losse ingrediënten je bij elkaar geteld kosten (ik kijk dan niet naar de kruiden/specerijen etc. die je waarschijnlijk toch al in huis hebt) en vergelijk dat eens met een versmaaltijd Bolognese en 2 van die kant en klare hamburgers in prijs.

Ik durf te wedden dat de eerste optie van zelf maken goedkoper, gezonder en vooral lekkerder is. Het kost je alleen iets meer tijd en moeite...

Hetzelfde verhaal voor die maaltijd pakketten, bijvoorbeeld erwtensoep. Voor de € 3,50 die zo'n pakket kost krijg je een kilo aan vaak al wat uitgedroogde groente. Koop je al die groenten los (die je zelf kunt uitzoeken op kwaliteit) dan heb je voor diezelfde € 3,50 ineens 2 kilo!

Ik kook ook voor mezelf, maar dan voor meerdere dagen tegelijk dus voor 2 of 3 personen. En dan gaat die hele prei, wortel of bleekselderij meteen helemaal op. En wat ik niet direct opeet is voor de volgende dag of gaat direct in de vriezer.

Specs

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Kant en klaar producten hebben vaak extra rommel erin. Dus conserveermiddelen, kleur, geur en smaakstoffen etc. Niet alles trouwens. Kijk naar die supermarkt Marqt, die het houdt op pure producten.

Het is niet van alle stoffen wetenschappelijk aangetoond dat het slecht voor je is. Bijvoorbeeld e nummers. echter is het wel een feit dat veel zakje, soepjes in het niet-vers schap meer suiker bevatten (om het bijvoorbeeld lekkerder te maken). Kant en klaar pizzas hebben een laagje zeg maar soort glazuur die aangetoond kankerverwekkend is (moet je wel relativeren gezien je dagelijks uitlaatgassen inademt etc).

Een kant en klaar hamburger is niet het grootste probleem, mijns inziens, daar zit niet heel erg veel in (mijn mening dan he? niet heel erg kunstmatig etc). De sausje en soepen mijns inziens wel. Zit vanalles in behalve wat de naam zegt. Een percentage groente dat veel lager is dan als je zelf zou maken. Suiker en vet etc. Magere pindakaas in bijvoorbeeld onzin, er zitten meer koolhydraten, wel minder vetten. Verder de ergste troep die je kan eten: Pringles. Als je een arts vraagt wat dat met je lichaam doet eet je het nooit meer.

Diepvries groenten is prima en de potjes van HAK zijn geloof ik ook prima. De achterkant zegt een hoop.

Boek: Martijn Katan: "Voedingsmythes" enkele tijd terug gelezen en hij komt wel met bewijs aan. Niet alles wat kunstmatig is is slecht voor je. Sommige stoffen zijn natuurlijk beter en sommige chemisch (bepaalde vitamines en bijvoorbeeld foliumzuur is kunstmatig handiger). Voorgesneden groenten van AH zijn prima en verliezen geen voedingswaarde is aangetoond (blijkbaar, het is maar waar je je geld aan wil besteden qua onderzoek) die zakjes hebben minder zuurstof waardoor de groenten niet zo snel bederven als normaliter in een zakje. Schijnt verder ook een heel speciaal zakje te zijn, Katan is zelf gaan kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door LucyLG op 09-06-2019 01:39 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
LucyLG schreef op zondag 9 juni 2019 @ 01:32:
Kant en klaar pizzas hebben een laagje zeg maar soort glazuur die aangetoond kankerverwekkend is (moet je wel relativeren gezien je dagelijks uitlaatgassen inademt etc).
Volgens mij staat in de instructies meestal dat je die er eerst af moet halen. Sowieso is plastic in de oven een no-go. ;)

Maar als je het over kankerverwekkend hebt, houd dan vooral rekening met acrylamide:
Acrylamide is een stof die kan ontstaan als zetmeelrijke producten worden verhit boven 120 °C. Producten waarin acrylamide voorkomt zijn bijvoorbeeld gefrituurde aardappelproducten zoals friet en chips, koffie, ontbijtkoek, ontbijtgranen, brood (vooral geroosterd), biscuits en crackers.

[...]

Als aardappelen onder de 8°C bewaard worden, neemt het suikergehalte van aardappelen sterk toe. Dit zorgt ervoor dat acrylamide eerder ontstaat als de aardappelen worden gebakken of gefrituurd.

[...]

Frituur op 175 °C en niet langer dan nodig.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/acrylamide.aspx

Verwijderd

Gelukkig zijn nitraat, nitriet en daaruit gevormde nitrosaminen dan toch weer niet zo schadelijk. Kans dat ik kom te overlijden aan vis met spinazie en patat blijft daarmee gelijk :+

Paar jaar voortijdig overlijden aan teveel risicovolle informatie over voedsel daarentegen...

Ontopic: heb me jaren afgevraagd hoe dat nou zat met diepvriesspinazie. Zelf opwarmen werd afgeraden vanwege nitriet vorming.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 02:29 ]

• Ivysaur
  • Niet online
Ach, je kan van alles dood gaan. Ik eet graag mijn appel of peer 100% op. Die pitjes zijn ook giftig. Cynacide ofzo. RIP. Maar dan moet ik er kilo's van eten, hehe.

Heb wel een keer rijst gegeten van een dag oud. Las dat dat niet mocht, hoppa meteen lichte paniekaanval. RIP ivy.

• Verwijderd1
  • Niet online
Ivysaur schreef op zondag 9 juni 2019 @ 02:41:
Ach, je kan van alles dood gaan. Ik eet graag mijn appel of peer 100% op. Die pitjes zijn ook giftig. Cynacide ofzo. RIP. Maar dan moet ik er kilo's van eten, hehe.

Heb wel een keer rijst gegeten van een dag oud. Las dat dat niet mocht, hoppa meteen lichte paniekaanval. RIP ivy.
Beter wegblijven van de kersen / abrikozen dan. Daar zijn een paar pitjes genoeg (hogere concentratie), zeker als je ze kapotbijt.
Based on these limits and the amounts of amygdalin typically present in raw apricot kernels, EFSA’s experts estimate that adults could consume three small apricot kernels (370mg), without exceeding the ARfD. For toddlers the amount would be 60mg which is about half of one small kernel.

https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/160427
En wat dichterbij huis:
Gert Arts werd doodziek van de abrikozenpitten.
Ze liggen naast de cashewnoten in de winkel: abrikozenpitten. Maar ze zijn levensgevaarlijk. Gert Arts uit Roermond at een half zakje leeg. Het werd hem bijna fataal. "Ik heb een zeer zware vergiftiging gehad. Ik heb een tijd op het randje van de dood gezweefd."

[...]

Het gaat om het binnenste van de abrikozen, legt hij uit. "Die slaan ze kapot, het binnenste kun je eten. Ze hebben het formaat van gewone nootjes." Maar het zíjn dus geen gewone nootjes, weet Gert nu. "Een handje is al dodelijk."

https://www.rtlnieuws.nl/...zenpitten-het-puur-vergif

• Ivysaur
  • Niet online
Ja dat wist ik al wel. Die te groot om op te eten. Haha.

Verwijderd

HollowGamer schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:56:

Voorverpakte groenten maakt niets uit. Dat zijn vaak groenten met een 'rare vorm' die mensen doorgaans niet willen kopen. Een paprika met een deuk erin, bijvoorbeeld.

Maar vergis je niet ten aanzien van die voorverpakte hamburgers. Bedenk je eens hoe het mogelijk is dat zo'n stuk vlees een jaar houdbaar is en dat je hem niet in de koelkast hoeft te bewaren. Lees de ingrediëntenlijst ook eens goed door. Zo'n lap vlees bestaat meestal voor zo'n 76 tot 85% uit vlees. Waar bestaat de overige zooi dan uit? Daar bovenop zit er als kruiden vaak zout en glucose is. Als je zelf je vlees kruidt kun je zelf bepalen wat je er in wil stoppen. Dus ja, ik ben er van overtuigd dat zelf een hamburger maken een stuk gezonder is dan zo'n voorverpakte hamburger.

Verschillende vormen van conserveermiddelen kunnen op de lange termijn kankerverwekkend zijn:

https://www.consumentenbo...d-eten/conserveermiddelen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 07:41 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Goed vlees koop je sowieso niet in een supermarkt, maar bij de betere (keur)slager (en ja, je hebt ook slechte slagers). Kijk eens naar wat er overblijft van een kipfilel uit de supermarkt of die van een goede slager. In de supermarkt wordt het veel opgespoten met water. De naam "AH Waterbom" komt ergens vandaan...

En ja, bij een slager betaal je iets meer, maar daar is de kwaliteit dan ook naar.

En al die voorbewerkte shit laat ik sowieso liggen. Dat zit vol met zout, conserveermiddelen en andere kunstmatige toevoegingen zoals zoetstoffen, kleurstoffen etc. Echt vlees ziet er niet zo mooi uit, dat zijn de kleurstoffen die je ziet....

Zelfde, maar in iets mindere mate, met groente. Tuurlijk, een potje is handig en er is qua toevoegingen weinig tot niks mis mee, en ik pak het ook wel eens. Maar echt verse groenten (bonen, wortelen, diverse soorten kool etc) van de groentenboer vind ik toch echt wel een stuk lekkerder.

En "verse" groenten uit de supermsrkt moet ik sowieso niet, dan nog liever een pot groente of diepvries-groente (waar ook relatief wienig mis mee is). Dat "verse" spul ligt vaak al een halve dag of langer te sudderen bij te hoge temperaturen, iedereen knijpt er lekker in en legt het dan lekker terug, het ligt zo opgestapeld dat de onderste laag lekker gekneusd word etc etc.

En ja, het doppen van boontjes, en het koken van groente, duurt wat langer als je ze vers koopt ipv een potje. Dat klopt, maar aan de andere kant vind ik het wel een stuk lekkerder, en zó enorm veel moeite is het nou ook weer niet. Je moet toch al een tijd wachten tot je aardappels of je pasta gekookt is, kan je in de tussentijd mooi de groente snijden en koken.

Ik zelf haal al mijn vlees bij een goede slager. Meeste van mijn groenten komt bij een echte groentenboer vandaan. Alleen als ik haast heb wil ik nog wel eens wat diepvriesgroente of ene potje Hak halen. Maar ik haal letterlijk nooit vlees bij de supermarkt.

Voordeel bij mij is wel dat zowel de groentenboer, de slager (2 stuks zelfs, 1 keurslager en 1 Turkse slager, beiden van goede kwaliteit) en de supermarkt binnen 200 meter van elkaar zitten, dus ik kan zo één rondje doen :)

Voor wat betreft weggooien: tsja, dat bezwaar zie ik niet zo. Je kan bij een groentenboer of een slager ook kleinere porties kopen. Jij geeft aan hoeveel je wilt, en voor je ogen snijden en verpaakken ze het dan voor je. Bij de supermarkt zit je vaak vast aan de verpakkingen zoals ze er vaak al liggen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:50:

En ja, het doppen van boontjes, en het koken van groente, duurt wat langer als je ze vers koopt ipv een potje. Dat klopt, maar aan de andere kant vind ik het wel een stuk lekkerder, en zó enorm veel moeite is het nou ook weer niet. Je moet toch al een tijd wachten tot je aardappels of je pasta gekookt is, kan je in de tussentijd mooi de groente snijden en koken.
Eens. Ik heb mijn sperziebonen het liefst geblancheerd zodat ze nog lekker knapperig zijn. Klontje boter en een beetje nootmuskaat erbij. Heerlijk. Die zooi in een potje zijn helemaal tot snot gekookt. Mijn kinderen houden ook totaal niet van het mondgevoel van tot snot gekookte groenten.

• _JGC_
@wildhagen ene groenteboer is de andere ook niet. Verse groente is nou eenmaal al even onderweg voor het bij jou terechtkomt.

Aardappelen haal ik meestal bij een groenteboer, de supermarkten gooien ermee en zijn allemaal blauw. Liefst haal ik het rechtstreeks bij een boer die het zelf verbouwt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:13:
@wildhagen ene groenteboer is de andere ook niet. Verse groente is nou eenmaal al even onderweg voor het bij jou terechtkomt.
Uiteraard. Ook daar heb je goede en minder goede tussen zitten. Net als je goede en slechte slagers hebt.

Maar die groente is vaak langer onderweg naar de supermarkt (via de logistieke kanalen), dan naar je groentenboer, waar er minder transportlagen (en dus tijd) overheen gaat.
Aardappelen haal ik meestal bij een groenteboer, de supermarkten gooien ermee en zijn allemaal blauw. Liefst haal ik het rechtstreeks bij een boer die het zelf verbouwt.
Ik haal mijn aardappelen meestal ook direct bij de boer. Voor hetzelfde bedrag als ik in de supermarkt voor 3 kilo aardappelen betaal, krijg ik een zak van 10 kg bij de boer. En zo komt alles direct bij de boer terecht, ipv voor 90 procent bij de supermarkt-eigenaar.

En ja, dat kost idd een ritje naar die boer, maar met zo'n zak kan ik 6+ weken vooruit, dus zo'n drama is dat nou uook weer niet. Gewoon koel, droog en (vooral) donker opslaan in de berging , en ze blijven enorm lang goed.

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 09-06-2019 08:22 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Z___Z
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:19:
[...]

Uiteraard. Ook daar heb je goede en minder goede tussen zitten. Net als je goede en slechte slagers hebt.

Maar die groente is vaak langer onderweg naar de supermarkt (via de logistieke kanalen), dan naar je groentenboer, waar er minder transportlagen (en dus tijd) overheen gaat.

[...]

Ik haal mijn aardappelen meestal ook direct bij de boer. Voor hetzelfde bedrag als ik in de supermarkt voor 3 kilo aardappelen betaal, krijg ik een zak van 10 kg bij de boer. En zo komt alles direct bij de boer terecht, ipv voor 90 procent bij de supermarkt-eigenaar.

En ja, dat kost idd een ritje naar die boer, maar met zo'n zak kan ik 6+ weken vooruit, dus zo'n drama is dat nou uook weer niet. Gewoon koel, droog en (vooral) donker opslaan in de berging , en ze blijven enorm lang goed.
Misschien een idee om een topic te starten over waar je direct bij de boer kan kopen. Boeren zijn meestal niet zo goed met internet, dus Google helpt hierbij niet altijd.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Z___Z schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:24:
[...]

Misschien een idee om een topic te starten over waar je direct bij de boer kan kopen. Boeren zijn meestal niet zo goed met internet, dus Google helpt hierbij niet altijd.
Die site is er al: https://www.productenvandeboer.com/ ;)

Virussen? Scan ze hier!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:53:
[...]

Eens. Ik heb mijn sperziebonen het liefst geblancheerd zodat ze nog lekker knapperig zijn. Klontje boter en een beetje nootmuskaat erbij. Heerlijk. Die zooi in een potje zijn helemaal tot snot gekookt. Mijn kinderen houden ook totaal niet van het mondgevoel van tot snot gekookte groenten.
Die sperziebonen uit glas zijn inderdaad geen sperziebonen meer. Veel te gaar en ze voegen iets toe aan het vocht, waardoor de sperziebonen niet meer naar sperziebonen smaken. Dat heb ik overigens ongeveer met als groente uit blik of glas.

En wat vlees betreft: ook voorverpakt heb je veel keuze. Je kunt de euroknaller hamburger kopen, die zo gekruid is dat je weet dat ze iets proberen weg te moffelen, of je koopt de hamburger die 2x zo duur is, maar niet zo gekruid is. Slager VS supermarkt VS zelfgemaakt, heb ik dan weer nooit uitgeprobeerd.

Groentes vind ik vers trouwens lekkerder. Het maakt voor mij echt uit of er voorverpakte groentes in de pastasaus zitten of verse groentes. Bovendien kun je ook zelf bepalen wat er in komt. Houd je van wortel? Dan gooi je er veel wortel in. Hou je niet zo van prei? Dan laat je die achterwegenOok spinazie verschilt heel erg. Je hebt spinazie alla snot die zo gekruid is dat je er bang van wordt. Overigens smaakt deze echt niet naar spinazie. En je hebt verse spinazie en diepvries spinazie. Ook de diepvries spinazie vind ik maar magertjes ten op zichte van verse spinazie. En vaak zitten er allemaal bruine stukken in de diepvries spinazie. Dat eet gewoon niet zo lekker. Die bruine stukken kun je bij vers er bij voorbaat uithalen. . Ook de verpakking waar de voorverpakte groentes inzitten zijn ronduit vervuilend. Verse groentes koop je los of krijg je mee in een papieren zak (behalve dan in de supermarkt, maar dan kun je er voor kiezen, geen plastic zak te gebruiken). Oja, en dat je veel weggooit, kun je voorkomen. Paprika's die niet meer zo vers zijn, snij je in repen. Beetje water erbij en vervolgens laten sudderen (is dat het woord?). Resultaat: heerlijk zachte en zoete paprikareepjes die te gebruiken zijn in sauzen, op de pizza of los als groente. Alles wat je niet op krijgt, doe je in de diepvries. Zo zijn er vast nog wel wat 'recepten' die verlepte groente weer lekker maken. Oja, spinazie is ook prima in te vriezen. Doen we thuis ook en we leven allemaal nog. Dat er nitriet vrijkomt en dat dit slecht is, heb ik nooit zo begrepen. Wordt de spinazie in de fabriek dan magisch gegaard zonder hitte en vervolgens magisch ingevroren? (even over het milieuaspect: verse spinazie zal vast vervuilende zijn. Komt vaak namelijk in plastic zakken en je hebt erg veel spinazie nodig om een goede portie te maken. Als je diepgevroren spinazie koopt, zit het vaak in karton (minder vervuilend) en heb je minder verpakkingsmateriaal nodig, omdat de spinazie voor het verpakken als geslonken is). Maar 't is wel lekkerder.

Het is trouwens wel heel afhankelijk van wat je gewend bent. Als je thuis al altijd alles uit pakjes en potjes at, zal je er gewend aan zijn. M'n ouders koken zoveel mogelijk vers. Alleen als het snel moet, vind je hier soms een verdwaalde pot witte bonen in tomatensaus (overigens ook niet lekker. Veel te zoet die saus). Ik zou zeggen probeer eens een week of één - twee alleen vers te eten. Als dat niet uitmaakt voor jou, dan weet je dat en kun je lekker alles uit potjes en pakjes eten. Makkelijk, maar niet zoveel moeite en voor jou maakt het dan blijkbaar toch geen verschil.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43

Honesty

kattenneus!

Bedenk dat 'vers' niet alleen beter hoort te zijn(minder zout, suikers, toegevoegde producten) maar dat die pakjes zo algemeen mogelijk op smaak worden gebracht, de pest is dat zout de goedkoopste smaakversterker is en suikers bij de meeste mensen goed in de smaak vallen.
Zodra je zelf begint te koken zal je merken dat sommige kruiden veel lekkerder zijn dan zout en dat je ook beter je smaak leert ontdekken. In het begin zou het ook duurder zijn omdat je per nieuw recept(pakjes vervanger) steeds nieuwe kruiden nodig hebt, eenmaal een tijdje bezig zal je zien dat je alles al hebt terwijl die pakjes altijd al 2 euro kosten.

In het begin is het natuurlijk niet makkelijk, als je nooit een verse paprika hebt gesneden ligt je keuken vol met pitjes, een ui pellen en snipperen is als je niet mesvaardig bent ook een heel karwei. Maar hoe meer ervaring je krijgt hoe beter je kan inschatten hoeveel werk je hebt en wat je kan voorbereiden en wat je vlak voor het eten pas kan doen.

Zo heb zelfs geen kerriepoeder meer in huis omdat die meestal te zoet vind, kerrie is een mix en je kan door 5 losse doosjes kruiden te kopen ipv kerriepoeder precies de smaak maken die jij lekker vind, voor mij betekend dat altijd extra kurkuma.

Alleen as je heel onhandig bent en steeds uitschiet met de zoutpot zal ik pakjes aanbevelen:)
En het helpt natuurlijk als je koken leuk vind om er mee bezig te zijn, ik vind het leuk maar de meeste gerechten(roti, lasagne, spaghetti risotto) eten we met zijn vieren twee dagen van. Als je dan op maandag in de keuken hebt gestaan, heb je dinsdag je eigen opwarmmaaltijd.

Festina lente

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Voor mij persoonlijk is gemak toch de grootste factor. De prijs van voorgesneden kan bijvoorbeeld 2x zo hoog zijn maar als ik reken met €20/uur is 10 minuten meer werk al €3,33 waard.

Ik geloof zeker dat je plezier kan hebben in eten bereiden. Echter als ik uit het werk kom heb ik geen tijd/zin om weloverwogen te shoppen en dan is bereiden ook al minder leuk (nooit het juiste in huis).

Het liefst zou ik hebben dat eten altijd voor me bereid werd. Zo heb ik een collega waarvoor zijn buurvrouw altijd eten kookt tegen kleine vergoeding, lijkt me ideaal.

Voor mij is eten koken gewoon werken en ik doe mijn eigen werk veel liever. Iedere minuut besteed is (op dit moment) een verloren minuut.

Als ik vakantie heb kan ik dan weer wel genieten van eten bereiden. Eerst een uur op internet inspiratie opdoen, dan een uur winkelen en dan een uur bereiden. Dan is het leuk maar dan is het ook niet meer simpelweg zorgen voor dagelijkse caloriebehoefte. Uiteraard wordt je efficiënter door het veel te doen en kun je het trainen maar dat geldt voor alles en ik heb andere prioriteiten.

Qua gezondheid, wij eten geen vlees en nauwelijks aardappelen/pasta/rijst. Wij eten dusdanig veel groente en gevarieerd dat ik me vrij weinig zorgen maak over xx% degradatie.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 09-06-2019 09:08 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:30
Haal je groentes uit het vriesvak. Deze worden na de oogste direct bevroren zodat alles behouden wordt. Daarnaast wordt het ook getest en gekeurd op van alles. Verse groenten kunnen er al een tijdje liggen en worden vaak op minder getest. Idem met fruit trouwens.
Uiteraard zit er kwaliteitsverschil in de merken, alles heeft met de prijs te maken.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07
assje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:06:
Voor mij persoonlijk is gemak toch de grootste factor. De prijs van voorgesneden kan bijvoorbeeld 2x zo hoog zijn maar als ik reken met €20/uur is 10 minuten meer werk al €3,33 waard.

Ik geloof zeker dat je plezier kan hebben in eten bereiden. Echter als ik uit het werk kom heb ik geen tijd/zin om weloverwogen te shoppen en dan is bereiden ook al minder leuk (nooit het juiste in huis).

Het liefst zou ik hebben dat eten altijd voor me bereid werd. Zo heb ik een collega waarvoor zijn buurvrouw altijd eten kookt tegen kleine vergoeding, lijkt me ideaal.

Voor mij is eten koken gewoon werken en ik doe mijn eigen werk veel liever. Iedere minuut besteed is (op dit moment) een verloren minuut.

Als ik vakantie heb kan ik dan weer wel genieten van eten bereiden. Eerst een uur op internet inspiratie opdoen, dan een uur winkelen en dan een uur bereiden. Dan is het leuk maar dan is het ook niet meer simpelweg zorgen voor dagelijkse caloriebehoefte. Uiteraard wordt je efficiënter door het veel te doen en kun je het trainen maar dat geldt voor alles en ik heb andere prioriteiten.

Qua gezondheid, wij eten geen vlees en nauwelijks aardappelen/pasta/rijst. Wij eten dusdanig veel groente en gevarieerd dat ik me vrij weinig zorgen maak over xx% degradatie.
En als je nou eens voor een hele week boodschapjes doet en in het weekend op een zondag alles alvast gaat bereiden? Dan hoef je niets kant en klaar te kopen en ben je gewoon goedkoper uit en heb je gedurende de week ook nog eens meer tijd! Tel uit je winst.

Strava | AP | IP | AW

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En dan heb ik een flink gedeelte van mijn zondag geen tijd meer om wat leuks te doen. Ik blijf iig wel lekker potjes gebruiken.

Overigens wat betreft die bite van de sperziebonen, ook die kwam terug bij het programma wat @Rmg linkte op de eerste pagina: Tegenwoordig kunnen ze bij Hak die ook bij de sperziebonen in een potje wel behouden, maar dat hadden ze geprobeerd, en daar waren de meeste klanten niet blij mee. Oftewel dat is gewoon voorkeur, of je liever met of zonder bite hebt. En ja, wil je ze wel met wat bite zal je het zelf moeten klaarmaken. Maar als je denkt dat je verse groenten gezonder zijn dan ben je jezelf voor de gek aan het houden.
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:34:
[...]

Maar vergis je niet ten aanzien van die voorverpakte hamburgers. Bedenk je eens hoe het mogelijk is dat zo'n stuk vlees een jaar houdbaar is en dat je hem niet in de koelkast hoeft te bewaren.
Ik weet niet wat voor een hamburgers jij koopt bij de supermarkt, maar mijne zijn echt geen jaar houdbaar, en al helemaal niet buiten de koelkast (tenzij je de vriezer ook mee telt als buiten de koelkast).

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

_JGC_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 00:29:
Een pot Hak groente smaakt nagenoeg altijd hetzelfde, moet je eens proberen met spruiten of sperziebonen die "vers" in de supermarkt liggen.
En eigenlijk is dat dus compleet onnatuurlijk. Voedsel smaakt niet altijd hetzelfde. Die aardbei, aardappel, appel, peer, of koe heeft iedere keer net anders geleefd, net andere voedingsstoffen binnen gehad, net een andere DNA, net wat meer of minder water gehad, net wat meer of minder zon, etc. Het is echt onnatuurlijk om altijd voedsel te willen dat hetzelfde smaakt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Serieus? TS vraagt of een zakje met voorgesneden groente minder goed is dan de ongesneden variant en een mes, en er gaat hier een aantal mensen een partij Anti-vaxx op potjes, blikjes en zakjes... wauw!!

Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt. Natuurlijk is een onbespoten, in spa blauw gewasssen en met een mithril mes gesneden courgette net zo smerig als de voorgesneden en gekookte variant van Hak.... En gaat er vast iets aan vitaminen verloren als je voorgesneden wortels koopt, in plaats van dat je ze zelf snijdt. Maar uiteindelijk is het idee dat die groenten je van nuttige bouwstoffen moeten voorzien, en alle paniekzaaiers hierboven doen het voorkomen dat er 30 seconden na het snijden alleen maar plakken oranje spul met wat wortelsmaak liggen en dat alles aan bouwstoffen **POEF** gedaan heeft.

Ik heb zelf ondertussen uitgevonden dat mijn nasi lekkerder is als ik zelf de kruiden meng en mijn vlees marineer. Dat houdt in dat ik eerder op de dag een paar minuten met het vlees bezig ben en tijdens (of vlak voor) het koken mijn kruiden sta te mengen. Na wat oefening (en ik ben bij lange na geen hobby-kok) kost dat niet of nauwelijks extra tijd. En de groente? Het ligt er maar net aan hoeveel zin ik heb om die te snijden (of wat ik wil combineren). Soms is het voorgesneden, en soms niet.
Uiteindelijk is het wel altijd smakelijk, en ga ik vanuit, gezond... want alles vers ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Sissors
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:53:
[...]

En eigenlijk is dat dus compleet onnatuurlijk. Voedsel smaakt niet altijd hetzelfde. Die aardbei, aardappel, appel, peer, of koe heeft iedere keer net anders geleefd, net andere voedingsstoffen binnen gehad, net een andere DNA, net wat meer of minder water gehad, net wat meer of minder zon, etc. Het is echt onnatuurlijk om altijd voedsel te willen dat hetzelfde smaakt.
Je zegt het alsof daar wat mis mee is. Ja het is onnatuurlijk, maar so what?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Dat 'kookt' men ook vaak, ipv opwarmen. En 'vervuiling' van ons drinkwater valt wel mee. denk dat verwerkingsbedrijven hetzelfde water gebruiken

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Sissors schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:00:
[...]
Dat we de halve natuur om zeep helpen omdat we willen dat alles hetzelfde smaakt en eruit ziet. Er zijn tientallen, misschien wel honderden soorten verdwenen omdat we wilden dat groenten X altijd dezelfde smaak hadden. Dat is slecht voor de biodiversiteit. En binnen die enkele soort wordt ook nog eens eem groot deel weggegooid omdat ze niet mooi genoeg zijn. Ook dat is verspilling.

Tevens zijn de groenten die over gebleven zijn wel mooier en groter geworden, maar niet voedzamer.

Dus ja, het is een slecht ding.

Overigens, als ik het goed heb, verbruikt de voedsel-in-potjes-industrie echt bovenmatig veel water en moet het minimaal 2 keer vervoerd worden, en extra verpakt. In die zin is het juist weer millieubewuster om het vers te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 09-06-2019 10:11 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:00:
[...]

Compleet onderbuik gevoel in combinatie met verschil van smaak:

Hydrocultuur is de enige manier om consistent dezelfde smaak te krijgen. De voeding voor hydrocultuur is wetenschappelijk samengesteld. Commercie is een belangrijke factor in de 'wetenschap van voedsel'. Het zou mij niet verbazen als blijkt dat 'we' door deze kweekmethoden spoorelementen te kort komen, met gevolgen van dien.

Meer filosofische gedachte dan een praktische trouwens. Zonder dat soort kweekmethoden is er vast te weinig voedsel. En tegen de tijd dat we er achter zijn welk spoorelement het dan is passen we het recept voor de plantenvoeding gewoon aan ;)

En wat Ardana zegt. De banaan is hier een 'mooi' voorbeeld van. Of de gepatenteerde aardappel voor Lays chips.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 10:16 ]

• Sissors
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:09:
[...]

Dat we de halve natuur om zeep helpen omdat we willen dat alles hetzelfde smaakt en eruit ziet. Er zijn tientallen, misschien wel honderden soorten verdwenen omdat we wilden dat groenten X altijd dezelfde smaak hadden. Dat is slecht voor de biodiversiteit. En binnen die enkele soort wordt ook nog eens eem groot deel weggegooid omdat ze niet mooi genoeg zijn. Ook dat is verspilling.

Tevens zijn de groenten die over gebleven zijn wel mooier en groter geworden, maar niet voedzamer.

Dus ja, het is een slecht ding.

Overigens, als ik het goed heb, verbruikt de voedsel-in-potjes-industrie echt bovenmatig veel water en moet het minimaal 2 keer vervoerd worden, en extra verpakt. In die zin is het juist weer millieubewuster om het vers te kopen.
Dat er bij sommige planten problemen zijn door gebrek aan diversiteit is niet te ontkennen, zoals bananen die allemaal problemen hebben met dezelfde schimmel. Volgens mij wordt er alleen echter nagenoeg niks weggegooid aan groente. Het mooiste ligt in de supermarkt, daarna wordt het gebruikt voor de voorgesneden salades en potjes (nog een reden dat die beter voor de natuur zijn dan de verse, minder verspilling ;) ), en hetgeen wat echt niet eruit ziet zal naar de varkens gaan.

Maar het oorspronkelijke punt was niet moderne vs oude groentes, maar dat een pot Hak altijd hetzelfde smaakt. Terwijl dat volgens mij niet wezenlijk andere groentes zijn dan wat bij de vers afdeling ligt. Ik verwacht dat het verschil hier primair is dat Hak het altijd op exact dezelfde manier klaar maakt met groentes die altijd exact een bepaalde tijd geleden zijn geoogst.

• _JGC_
Ardana schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Groente in de supermarkt wordt er zelfs op gekweekt. Zoek maar eens naar F1 Hybride. Je zaait wat tomaten en een paar maand later heb je een tuin vol planten met dezelfde vruchten qua vorm en smaak, net zoals dat bakje in de supermarkt.

• Roenie
  • Niet online
...En binnen die enkele soort wordt ook nog eens eem groot deel weggegooid omdat ze niet mooi genoeg zijn...
Dat komt toch juist in de zakken voorgesneden groente terecht :?

Maar goed in het algemeen, voor mij ligt het aan de tijd zin die ik heb en aan de beschikbaarheid. De ene keer los (niet per se vers), dan weer voorgesneden en een andere keer uit diepvries of pot. Sommige zaken kun je niet eens los kopen. Denk bijvoorbeeld aan doperwten.

Dat voorgesneden duurder zou zijn ligt aan hoe je jouw tijd waardeert en hoe handig je met koken bent. Voorgesneden geeft tijdwinst en gemak. Als je niet handig bent met een mes en/of geen tijd ervoor over hebt dan snap ik de keuze voor voorgesneden wel.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Er wordt echt niks weggegooid, zelfs niet als er rotte stukken op zitten.

En met de huidige wereldbevolking is het simpelweg een mythe dat je iedereen kan voeden met de kleine akkertjes van vroeger. Efficiëntie is cruciaal en een constante kwaliteit ook. De halve oogst weg moeten gooien is pas belastend voor het milieu.

Daarnaast worden rassen ook zo gekweekt dat ze met minimale hoeveelheid grondstoffen kunnen groeien.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roenie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:20:
[...]
Grotendeels wel ja, maar er wordt ook wel degelijk een hoop "lelijke' (maar verder wel prima eetbare) groente en fruit weggegooid. Het exacte percentage is alleen niet bekend.

Aardig artikel over: https://www.nrc.nl/nieuws...niet-mooi-genoeg-a1613810

Virussen? Scan ze hier!

• Fly-guy
  • Niet online
Roenie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:20:
[...]
Precies, juist dat komt gesneden in de winkel. Wel krijgt de boer daar peanuts voor, vergeleken met een mooi exemplaar die geheel in de schappen komt te liggen.
Heel weinig wat van het land komt wordt weggegooid, daar is gewoonweg geen financiële ruimte voor. Vroeger hadden we daar jams, moes en andere weck mogelijkheden voor, nu is het vooral de voorgesneden en bereidde maaltijden die die rol opnemen.

• _JGC_
Mja, als de AH bepaalt dat er franse ipv hollandse bloemkolen in de schappen moeten zit die hollandse boer met een oogst die hij voor een groot deel weg kan gooien.
Vorig jaar door de droogte een boer met gele bloemkolen, is toen een actie geweest om die direct bij de boer te kopen, de supermarkt hoeft ze niet.

20 jaar geleden werkte ik bij een broccoli boer, daar sneden we voor AH. Alles wat te groot was namen we zelf mee naar huis of gaven we weg. Hebben hele zomers 2x per week broccoli gegeten als het zo warm was dat een kool in 1 dag van formaat net te klein uitgroeide naar 2x te groot. Hadden een beugel op ons mes waarmee we de juiste lengte konden snijden, als je die diagonaal boven de kool hield had je ook de gewenste breedte.

Als je ziet wat nu in de supermarkt ligt, 25cm steel en wat losse stukjes bijelkaar geplakt tot ongeveer 500 gram, er wordt nu minder verspild, maar ik vind het gewoon niet meer te vreten. 2 roosjes door de bloemkool voor de variatie wil nog wel, maar verder... bah.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:09:
Mja, als de AH bepaalt dat er franse ipv hollandse bloemkolen in de schappen moeten zit die hollandse boer met een oogst die hij voor een groot deel weg kan gooien.
Vorig jaar door de droogte een boer met gele bloemkolen, is toen een actie geweest om die direct bij de boer te kopen, de supermarkt hoeft ze niet.
Waren vorig jaar wel meer trieste voorbeelden van:

- Boer Kees kan 60.000 kilo pruimen niet kwijt aan supermarkt: ze zijn door de droogte te klein

- Dringende oproep van perenteler: 45.000 kilo aan 'klein maar fijne' peren te koop!

Eigenlijk te triest voor woorden dat tonnen aan voedsel bijna staat weg te rotten, omdat de supermarkten het niet moeten omdat de pruimen 3 mm kleiner zijn dan de ge-eiste 38 mm, terwijl er verder helemaal niks mis mee is :X

Virussen? Scan ze hier!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-11 01:49
De meeste groente wat we kopen is diepvries groente (biologisch)
Rauwkost verpakt, en aardappels geschild en ook verpakt. Deze laatste vriezen we ook weer in.
Voor we het klaar maken word alles afgewogen per persoon. Zodoende gooi je niets weg.
Vlees is ook afgewogen en in porties ingevroren.

Verder eten we nooit sauzen en restaurants vinden we lastig (90% kan nog geen aardappel koken)

Ik denk dat iedereen wel zijn eigen draai vind wat hij of zij gezond en verantwoord vinden..

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

LucyLG schreef op zondag 9 juni 2019 @ 01:32:
Het is niet van alle stoffen wetenschappelijk aangetoond dat het slecht voor je is. Bijvoorbeeld e nummers.
Rare manier om dat te verwoorden. E-nummers zijn juist toevoegingen die door de EU goedgekeurd zijn omdat ze veilig voor consumptie zijn.
Kant en klaar pizzas hebben een laagje zeg maar soort glazuur die aangetoond kankerverwekkend is (moet je wel relativeren gezien je dagelijks uitlaatgassen inademt etc).
[citation needed]
Verder de ergste troep die je kan eten: Pringles. Als je een arts vraagt wat dat met je lichaam doet eet je het nooit meer.
Ook hier onderbouwing graag.

Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:34:
[...]
Maar vergis je niet ten aanzien van die voorverpakte hamburgers. Bedenk je eens hoe het mogelijk is dat zo'n stuk vlees een jaar houdbaar is en dat je hem niet in de koelkast hoeft te bewaren.
Ik heb nog nooit hamburgers gezien die bij kamertemperatuur houdbaar zijn, en al helemaal niet een jaar. De enige manier waarop je hamburgers een jaar kunt bewaren is in de vriezer.

Verwijderd

Unox, onze 'food wizards', hebben een hamburger die buiten de koeling een jaar houdbaar is! (Vraag me niet hoe ik dat weet :D ;))

https://www.seasonwithlove.nl/hamburgers-uit-een-zakje-2/

Verwijderd

Voorbeeld;
Je darmen kunnen uit een rauwe wortel minder vitaminen halen. Als je de wortel kookt treedt er vitamineverlies op.
Uit een rauwe wortel haal je in principe niet genoeg vitaminen, terwijl je uit een gekookte wortel wel genoeg vitaminen kunt halen.

Hoe zit het dan met vers eten?
Voor vers is helaas geen wettelijke termijn vast gelegd....
Verse tomaten die al 2 weken onderweg zijn vanuit Marokko....

Er treedt vitamineverlies op naarmate een product langer ligt, toch zit er nog genoeg in voor een mens, ook als je het daarna nog kookt.

Hoe verser een product, hoe meer smaak en bite het heeft.

Hoe zit het dan met potjes?
In potjes zit te veel toegevoegde suiker en zout, en de smaak / bite is verdwenen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:40
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 11:57:
Unox, onze 'food wizards', hebben een hamburger die buiten de koeling een jaar houdbaar is! (Vraag me niet hoe ik dat weet :D ;))

Waarschijnlijk op drie manieren.
Gaar; dus geen of sterk verminderde hoeveelheid bacteriën
Verpakking; spreekt voor zich, maar waarschijnlijk het belangrijkste component.
Conserveringsmiddelen; zout en diverse fosfaten.

Ik zie het een beetje als variatie op voedingswaar pekelen en droge worst, met als moeilijkheid dat je 't niet te zout wil en wél vocht wilt bewaren. Maar ik zie in principe geen gekke dingen op de ingrediëntenlijst staan. Niet dat ik een voedingsexpert ben. Maar toch. :P

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-11 15:15
Mooi dat bijna niemand een daadwerkelijk onderbouwd antwoord op de vraag van de TS heeft, maar in plaats daarvan de hele onderbuik spuwt over onnatuurlijke toevoegingen en het al dan wel of niet lekkerder en "verser" zijn. :P

Verwijderd

Sissors schreef op zondag 9 juni 2019 @ 09:48:

Ik weet niet wat voor een hamburgers jij koopt bij de supermarkt, maar mijne zijn echt geen jaar houdbaar, en al helemaal niet buiten de koelkast (tenzij je de vriezer ook mee telt als buiten de koelkast).
Nog nooit Lupack-hamburgers in de super zien liggen?
Tuttel schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:54:
Mooi dat bijna niemand een daadwerkelijk onderbouwd antwoord op de vraag van de TS heeft, maar in plaats daarvan de hele onderbuik spuwt over onnatuurlijke toevoegingen en het al dan wel of niet lekkerder en "verser" zijn. :P
Dat kant-en-klare hamburgers veel te veel zout bevatten vind je onderbuik spuwen? Ik lees genoeg reacties die antwoord geven op de vraag van TS.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 13:10 ]

Verwijderd

*snip* een dubbelpost om hetzelfde te zeggen is niet heel handig...

[ Voor 86% gewijzigd door Señor Sjon op 10-06-2019 10:41 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd1 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Heel veel van dit soort websites en blogjes zijn niet geschreven door een expert, dus ik zou ze ook maar met een korreltje zout nemen. ;) Granaatappelextract zit vol met zuren en wordt daarom gebruikt voor het verlengen van de shelf-life van een product. Echter is dat veel minder goed te purificeren dan een aantal e-nummers, waardoor het minder duidelijk is hoeveel er precies in het gehakt zit. Het is dus verstandiger volgens meerdere hoogleraren om niet deze "groene" manier te gebruiken om je producten langer houdbaar te laten zijn.

Er kan eenvoudigweg minder toezicht op worden gehouden.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:09:
[...]

Lupack heeft dat al jaren en dat is nu overgenomen door Kips. Zoals gezegd zijn die dingen een jaar buiten de koeling houdbaar. Daar had ik het over, maar ik zie dat lang niet iedereen het kent.
Ik kende het inderdaad niet.

Het is volgens mij ook zeer aan discussie onderhevig of je die units nog "hamburgers" kunt noemen :P

• Tuttel
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:05:

[...]

Dat kant-en-klare hamburgers veel te veel zout bevatten vind je onderbuik spuwen? Ik lees genoeg reacties die antwoord geven op de vraag van TS.
Wat is veel te veel? Al deze afwegingen zouden gedaan moeten worden op de dosis van bepaalde stoffen en dat is wat verdomd weinig terugkomt in al die blogjes van zelfbenoemde voedingsguru’s.

Uiteraard pak je nu een makkelijk voorbeeld waar je door de regel genomen inderdaad van uit kan gaan dat er relatief meer zout in zit (en er dan vanuit gaande dat je bij zelfbereiding deze hoeveelheid niet alsnog toevoegt).

Een gezonde dosis zout per dag voor een volwassene ligt tegen de 4 gram en er wordt aangeraden niet meer dan 6 gram zout per dag in te nemen. Een kant-en-klare burger van de AH bevat 0,8 aan toegevoegd zout, dus ik zou dat niet bestempelen als “veel te veel” zout.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:53:
[...]

Zo herkenbaar :) Ik lust graag sperziebonen, maar alleen als ze nog knapperig zijn. Bij dat spul in een potje heb ik dit gevoel:

March of the Eagles

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39

Niks nieuws toch: nooit iets uit blik gegeten? ook jaren houdbaar

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Net zoals de friet uit de McDonald's, die na 6 maanden op de grond gelegen te hebben nog steeds hetzelfde uitziet :p

March of the Eagles

Verwijderd

Tuttel schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:53:
[...]
Een gezonde dosis zout per dag voor een volwassene ligt tegen de 4 gram en er wordt aangeraden niet meer dan 6 gram zout per dag in te nemen. Een kant-en-klare burger van de AH bevat 0,8 aan toegevoegd zout, dus ik zou dat niet bestempelen als “veel te veel” zout.
1,2 gram, waarvan 0,8 gram toegevoegd (https://www.ah.nl/producten/product/wi169238/ah-hamburgers) Dat 'toegevoegd' vind ik een mooie omschrijving ;) Mora Beefburger 2,1% zout (https://www.ah.nl/producten/product/wi226496/mora-beefburger) AH slavinkje 0,8%. Jumbo hamburger 1,6% (https://www.jumbo.com/jum...er-4-stuks-440g/87910BAK/)

Brood zit op 1% (of 1,8% droge stof maximaal) Dat is een aantal jaar naar beneden bijgesteld vanwege te hoge zoutconsumptie. En omdat de zoutgewenning wat naar beneden te krijgen.
Tens schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Jazeker wel. Ben maar een beetje snob ;) Ik reageerde op Compizfox die schreef dat hij nog nooit een houdbare 'hamburger' had gezien.

offtopic:
guilty pleasure: witte bonen in tomatensaus :D
XWB schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:06:
[...]

Net zoals de friet uit de McDonald's, die na 6 maanden op de grond gelegen te hebben nog steeds hetzelfde uitziet :p
Ik had die 2 jaar oude doos pizza van New York Pizza moeten fotograferen die ik tegen kwam tijdens m'n verhuizing. Na een biertje en door de wimpers bekeken...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 14:28 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RIVM: Nederlanders krijgen nog steeds te veel zout en suiker binnen

Feit is dat veel bewerkt voedsel meer zout bevat dan nodig, waardoor mensen simpelweg teveel zout binnenkrijgen.

De gemiddelde Nederlander eet per dag bijna 9 gram zout. Het advies ligt op maximaal 6 gram en het lichaam heeft hooguit 3-4 gram nodig. Reden genoeg om geen bewerkt voedsel te kopen, of om in elk geval bewuster om te gaan met aankoop van voedsel.

March of the Eagles

• Tuttel
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:09:
[...]

1,2 gram, waarvan 0,8 gram toegevoegd (https://www.ah.nl/producten/product/wi169238/ah-hamburgers) Dat 'toegevoegd' vind ik een mooie omschrijving ;) Brood zit op 1% (of 1,8% droge stof maximaal) Dat is een aantal jaar naar beneden bijgesteld vanwege te hoge zoutconsumptie. En omdat de zoutgewenning wat naar beneden te krijgen.
Ja, ik noem het toch ook expliciet toegevoegd? Wil je een vergelijking maken tussen “kant en klaar” en “vers” bereid, dan kijk je naar wat het verschil is, dus in deze wat er is toegevoegd.

• Aikon
  • Niet online
Tens schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Wou het net zeggen. Spul wat jaren buiten de koeling houdbaar is, is idd niks nieuws. Blik wordt hier al decennia voor gebruikt, maar elke moderne verpakking die stevig is en geen/weinig zuurstof/licht e.d. doorlaat volstaat. Overigens kan je met alleen plastic ook vanalles jaren houdbaar maken (bijv. rookworsten), maar geen tientallen jaren.

Ook de discussie over eten dat wordt versplid valt reuze mee, bijna alles komt wel ergens in terecht. Denk aan jams/sauzen/soepen etc. Er moet wel erg veel overproductie zijn moest niet iemand het opkopen en verwerken. En juist die komen dan even in de media, want dat is hip. Verspilling zit met name aan de andere kant: bij de gebruiker. Die koopt teveel (al dan niet bewust of verplicht (grotere verpakking dan nodig)).
XWB schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:06:
[...]

Nee, niet zoals de friet van de mac. Heeft er echt niks mee te maken. Alles wat snel genoeg uitdroogt ziet er na jaren nog hetzelfde uit, simpelweg omdat er zonder water ook niets te bederven valt. Ook uberverse frieten van biologisch geknuffelde aardappelen bederven niet.
Tuttel schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Wat is veel te veel? Al deze afwegingen zouden gedaan moeten worden op de dosis van bepaalde stoffen en dat is wat verdomd weinig terugkomt in al die blogjes van zelfbenoemde voedingsguru’s.

Uiteraard pak je nu een makkelijk voorbeeld waar je door de regel genomen inderdaad van uit kan gaan dat er relatief meer zout in zit (en er dan vanuit gaande dat je bij zelfbereiding deze hoeveelheid niet alsnog toevoegt).

2 burgers dus en je zit op de helft van de norm, en dan mis je nog de saus en broodjes. En de rest van de dag natuurlijk. Ik weet niet hoeveel zout er in een 'verse' hamburger zit hoor, wellicht ook een hoop. Maar het is wel veel te veel, maar afhankelijk van de rest van je dieet uiteraard.

Al eerder genoemd, maar de aflevering van Broodje Gezond sluit perfect aan op de vraag van de TS. Daarnaast wat is vers? Het komt er dus op neer dat het er maar net aan ligt per product wat de beste optie is.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:09:

offtopic:
guilty pleasure: witte bonen in tomatensaus :D

:P Voor mij Nasi goreng uit blik.... Vroeger tenminste al jaren geen Suzi Wan meer in de super gezien

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tuttel
XWB schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:14:
[...]

RIVM: Nederlanders krijgen nog steeds te veel zout en suiker binnen

Feit is dat veel bewerkt voedsel meer zout bevat dan nodig, waardoor mensen simpelweg teveel zout binnenkrijgen.

De gemiddelde Nederlander eet per dag bijna 9 gram zout. Het advies ligt op maximaal 6 gram en het lichaam heeft hooguit 3-4 gram nodig. Reden genoeg om geen bewerkt voedsel te kopen, of om in elk geval bewuster om te gaan met aankoop van voedsel.
Absoluut, juist het bewuster je keuzes maken. Echter vind ik ongefundeerd uit gaan van willekeurige kreten van zelf uitgeroepen experts zonder enige wetenschappelijke basis helemaal niet bewust, dat is het volgen van de onderbuik. In feite is het gewoon populisme en dat is waar ik tegen ageer.

Men kan namelijk prima een bewuste keuze maken om voor die kant en klare burger te gaan, zonder “veel te veel” zout binnen te krijgen.

In dit geval gaat het om een redelijk eenduidig voorbeeld waar je in de regel inderdaad kant en klare burgers of sausjes beter links kan liggen wanneer je niet je complete zout behoefte op de mg af nauwkeurig wilt uitrekenen. Er zit vaak ook gewoon relatief veel zout en/of suiker in waar we al snel te veel van binnen krijgen. Maar ik kan wel boos worden om het een bewuste keuze te benoemen als ik referenties zie van reacties en bronnen lees die geen flauw idee hebben waar ze nou precies “bewust” in zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Tuttel op 09-06-2019 14:27 ]

• _JGC_
@Aikon wat die friet van de mac betreft, die is zo droog omdat het geconserveerd wordt door die 20 gram zout die ze erover gooien. (waarom zou je er anders een halve liter cola bij drinken)

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:53

liberque

Vrijzinnig!

Het grootste verschil zit hem in onderbuikgevoelens en bereiding:

Wie kent niet de horrorverhalen over appelmoes: gestampte appel met gratis vlees (wormen en insecten) die in grote vaten worden bereid en waarvan jij als consument niet precies kan achterhalen wat de kwaliteit is. Niemand weet 100% zeker of het waar is, maar voor sommigen geeft het een geruster gevoel om het daarom zelf te maken - en ook dan kan er nog wel eens een verdwaalde insect in verdwalen. Dit geldt eigenlijk voor alle massaproductie. We analyseren graag en voor velen is het een veiliger gevoel als ze het zelf kunnen maken. Daarnaast wie zegt dat een gemalen worm niet gezond is?

Wat betreft bereiding: kant en klaar wokgroente is natuurlijk nooit gezond. De bereiding van een wortel heeft nu eenmaal wat langer nodig dan een prei. Echter nu gooien we het allemaal tegelijk in de wok waardoor de ene groente te gaar is en de andere weer te weinig. Ook dit heeft verder nauwelijks vat op de vers vs. voorgesneden discussie: wokken an sich is gewoon niet goed als je de optimale vitaminen uit je groente wilt halen.

Potgroenten vs vers: potgroenten zijn in veel gevallen gezonder omdat de consument er makkelijker mee om kan gaan. Wordt daardoor veel minder snel over- of onderverwarmd, maar is volgens sommigen dan weer minder lekker. Echter moet je niet vergeten dat er meer controle is over deze groenten terwijl je bij verse groenten meestal maar moet afvragen hoe oud het is, of het bespoten is of niet en hoelang je het moet wassen.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Aikon
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:25:
@Aikon wat die friet van de mac betreft, die is zo droog omdat het geconserveerd wordt door die 20 gram zout die ze erover gooien. (waarom zou je er anders een halve liter cola bij drinken)
Hou toch op met die onzin. Die is niet droog, die droogt uit omdat dingen nu eenmaal uitdrogen.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het sluit wel aan op mijn vraag. :)
Overigens heb je wel gelijk over 'lekkerder' en toevoegingen, dat argument hoor ik namelijk altijd als ik hierover discussie heb. Ik proef het verschil niet zo tussen vers en verpakte voeding, maar misschien mis ik daarvoor de ervaring. :9

Als leek zijnde heb ik nooit echt gelet op allemaal die toevoegingen (zout, suiker, e-nummers), het enige waar ik naar kijk zijn de calorieën en of het eventueel een 'gezond'/minder label heeft.

Als ik morgen naar de winkel ga, neem ik eens een kijkje op de achterkant van zowel gehakt als ook een burger. Ook de prijs lijkt me een goede, al vind ik die extra euro niet zo'n probleem omdat het nog allemaal past in mijn budget wat ik ongeveer uit wil geven aan eten. Die extra euro voor gesneden groenten is mij het wel waard.

• _JGC_
Aikon schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Hou toch op met die onzin. Die is niet droog, die droogt uit omdat dingen nu eenmaal uitdrogen.
Die frietjes zijn dunner dan die van de snackbar, bevatten sowieso minder vocht. Die test met mac friet vs friet van de snackbar is onder een stolp uitgevoerd. Dan maakt die vracht met zout en de dunnere friet gewoon het verschil tussen wel of niet bederven.

Het is gewoon gesneden aardappel, elke bewerking die erop gedaan wordt kost geld en gaat van de marge af. Dat is bij de snackbar niet anders.
Het wordt gesneden, gefrituurd en ingevroren, daarna is het tijden houdbaar. De doorloopsnelheid bij de mac is ook snel zat, dus waarom zouden ze het extra bewerken?

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:01
_JGC_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:46:
[...]

Die frietjes zijn dunner dan die van de snackbar, bevatten sowieso minder vocht. Die test met mac friet vs friet van de snackbar is onder een stolp uitgevoerd. Dan maakt die vracht met zout en de dunnere friet gewoon het verschil tussen wel of niet bederven.

Het is gewoon gesneden aardappel, elke bewerking die erop gedaan wordt kost geld en gaat van de marge af. Dat is bij de snackbar niet anders.
Het wordt gesneden, gefrituurd en ingevroren, daarna is het tijden houdbaar. De doorloopsnelheid bij de mac is ook snel zat, dus waarom zouden ze het extra bewerken?
Omdat elk frietje dezelfde kleur moet hebben, zelfde smaak, zelfde textuur en ga maar door. In de VS heeft de McDonalds friet 14 ingrediënten https://www.ad.nl/economi...14-ingredienten~a149f24c/

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-11 00:54
_JGC_ schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:46:
[...]dus waarom zouden ze het extra bewerken?
Op de schaal van Mc Donalds zijn de kosten die er aan verbonden zijn van het monogaam maken van hun producten dermate klein dat het toegevoegde waarde voor ze geeft, de klant herkent het product overal.

Kijk even voor de gein hoe kip nuggets gemaakt worden

https://www.mirror.co.uk/...-nuggets-actually-6761910
er is nog weinig basis product over in onze voedingsindustrie,

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

T-Forever schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:58:
[...]

Op de schaal van Mc Donalds zijn de kosten die er aan verbonden zijn van het monogaam maken van hun producten dermate klein dat het toegevoegde waarde voor ze geeft, de klant herkent het product overal.

Kijk even voor de gein hoe kip nuggets gemaakt worden

https://www.mirror.co.uk/...-nuggets-actually-6761910
er is nog weinig basis product over in onze voedingsindustrie,
;)
De grap aan dat artikel (en het achterliggende schrijven) is dat van alle ingredienten een even grote blob of berg wordt getoond, waarmee de illusie wordt gewekt dat er net zoveel zout (dat overigens drie keer wordt genoemd bij die 40 ingredienten) inzit als kip of olie.
Natuurlijk, het oog wil ook wat (en dat weten ze bij McDonalds net zo goed als de maker van dat boek).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Verwijderd1
  • Niet online
Frozen schreef op zondag 9 juni 2019 @ 13:29:
[...]

Heel veel van dit soort websites en blogjes zijn niet geschreven door een expert, dus ik zou ze ook maar met een korreltje zout nemen. ;)
Ach, je hoort het ook dichterbij huis:
Gonadan schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:54:
Wat stoppen ze tegenwoordig in die salami? :?

Vandaag weer eens pannenkoeken maken, gaat altijd prima. Hartig is dan lekker en zeker als je de salami eerst even bakt voordat je het deeg erbij gooit.
Nu pruttelt er gelige meuk (vet) uit, verschrompelt de boel en heb ik een beitel nodig om het weer uit de pan te krijgen. Vaag, vroeger ging dat altijd prima, al was dat wel in een antiaanbakpan. Maar dan nog, verder doe ik alles in die kan. Zouden ze er suiker in gestopt hebben of zo?

Edit:
Verpakking erbij gepakt, yup, suikers. Zal ook wel weer opgekrikt zijn met de tijd. -O-
Zoals je ziet gaat met uiteindelijk voor de hightech analysemethode 'het etiket lezen'. Bij de eerste de beste gehakt van Jumbo: water, azijn, E301, citroenzuur en zonnebloemolie toegevoegd.

Dat valt nog wel mee zou je zeggen. Het wordt leuker bij de bacon. Lekker toch? Even knapperig bakken in je nieuwe plaatstalen pan? Nope, want bij de bacon zit dextrose en dat karameliseert voordat je bacon knapperig is.

En die gele prut waar @Gonadan het over heeft zal wel door een (combinatie van E nummers komen): E325, E450, E412, E301, E250. Ja, die zijn allemaal goedgekeurd voor consumptie, maar dat wil niet zeggen dat je bacon er ook lekkerder van wordt. :Y) :N ;( :r

• bvk
  • Laatst online: 00:29

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Verwijderd1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:19:

Zoals je ziet gaat met uiteindelijk voor de hightech analysemethode 'het etiket lezen'. Bij de eerste de beste gehakt van Jumbo: water, azijn, E301, citroenzuur en zonnebloemolie toegevoegd.
Staat niet op hun site, maar ik heb vanmiddag "slagersgehakt gemengd" gekocht.

Ingredienten: Varkensvlees 59%, Rundvlees 39%, natuurlijk aroma.

Dat lijkt al heel wat meer op het gehakt wat je ook bij de gemiddelde slager koopt. En voor mij prima om hamburgers mee te maken ;)
Dat valt nog wel mee zou je zeggen. Het wordt leuker bij de bacon. Lekker toch? Even knapperig bakken in je nieuwe plaatstalen pan? Nope, want bij de bacon zit dextrose en dat karameliseert voordat je bacon knapperig is.

En die gele prut waar @Gonadan het over heeft zal wel door een (combinatie van E nummers komen): E325, E450, E412, E301, E250. Ja, die zijn allemaal goedgekeurd voor consumptie, maar dat wil niet zeggen dat je bacon er ook lekkerder van wordt. :Y) :N ;( :r
In een Debuyer gaat dat inderdaad aardig plakken, maar als je het vuur niet al te hoog zet wordt dat toch wel crispy hoor. Maar daarom moet je bacon ook bij de versafdeling kopen, of gewoon bij de slager natuurlijk.

Edit: En voor het bakken hebben ze dus ook nog een ander product, zonder dextrose: https://www.jumbo.com/jum...-bakbacon-150g/136435PAK/

Maar het topic begint een beetje af te dwalen, we zijn nu de hele voedsel industrie aan het analyseren...

[ Voor 4% gewijzigd door bvk op 09-06-2019 17:19 ]

Specs

Verwijderd

Tuttel schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Absoluut, juist het bewuster je keuzes maken. Echter vind ik ongefundeerd uit gaan van willekeurige kreten van zelf uitgeroepen experts zonder enige wetenschappelijke basis helemaal niet bewust, dat is het volgen van de onderbuik. In feite is het gewoon populisme en dat is waar ik tegen ageer.

Men kan namelijk prima een bewuste keuze maken om voor die kant en klare burger te gaan, zonder “veel te veel” zout binnen te krijgen.
En vervolgens kijk jij enkel naar het zoutgehalte in 1 burger, waarbij je en passant nog even benoemt dat 4 gram zout een 'gezonde dosis' zou zijn (nee, dat is de max dosis van een dag die een volwassene niet zou moeten overschrijden) zonder daarbij te kijken naar wat iemand nog meer op 1 dag eet aan toegevoegde zouten, en dan mag je mij nog eens vertellen wie er in deze discussie vanuit zijn onderbuik loopt te praten.

• Verwijderd1
  • Niet online
bvk schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:08:

In een Debuyer gaat dat inderdaad aardig plakken, maar als je het vuur niet al te hoog zet wordt dat toch wel crispy hoor. Maar daarom moet je bacon ook bij de versafdeling kopen, of gewoon bij de slager natuurlijk.

Maar het topic begint een beetje af te dwalen, we zijn nu de hele voedsel industrie aan het analyseren...
Daar gaat het topic juist over, vers vs. vers-ish vs. verwerkt voedsel. ;)

Maar goed, vers is ook niet altijd wat je ervan hoopt. En deze discussie speelt al jaren, lang voor de oprichting van Tweakers.

[YouTube: Seinfeld, Bad peach]
You got a bad peach? That's an act of God. He makes the peaches. I don't make the peaches. I sell the peaches. You got a problem, you talk to him.

Verwijderd

bvk schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:08:
[...]
Edit: En voor het bakken hebben ze dus ook nog een ander product, zonder dextrose: https://www.jumbo.com/jum...-bakbacon-150g/136435PAK/
En wat is dat "rook" dat op de ingrediëntenlijst staat?

Even voor de mensen die het niet weten: op een ingrediëntenlijst hoort het ingrediënt wat er het meest in zit als eerste benoemd te worden. Ze zijn nu niet verplicht om te zeggen hoeveel zout of dextrose ergens in zit, maar zodra je zout als 3e ingrediënt voorbij ziet komen op een verpakking dat weet je in ieder geval dat dat qua hoeveelheid het 3e ingrediënt is.

Maar in 2/3e (100 van de 150 gram) van dat pakje handgezouten bacon zit dus al meer zout dan de maximale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout voor een volwassene per dag.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2019 17:30 ]

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:29:
[...]

En wat is dat "rook" dat op de ingrediëntenlijst staat?

Even voor de mensen die het niet weten: op een ingrediëntenlijst hoort het ingrediënt wat er het meest in zit als eerste benoemd te worden. Ze zijn nu niet verplicht om te zeggen hoeveel zout of dextrose ergens in zit, maar zodra je zout als 3e ingrediënt voorbij ziet komen op een verpakking dat weet je in ieder geval dat dat qua hoeveelheid het 3e ingrediënt is.
Zout en suiker gehalte staan wel heel vaak (weet niet zeker of het verplicht is) bij de voedingswaarden. In die link dus 0.2g suiker en 4.83g zout (per 100 gram product). Dat is dus vrij veel zout, een paar plakjes en je zit al aan je dagelijkse aanbevolen maximum. :/
Pagina: 1 2 Laatste