-
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2022 00:05 ]
Dan is nog minder duidelijk welk probleem je met een eigen router denkt op te lossen. Je gaat namelijk hoe dan ook het modemdeel van de Ziggo-modemrouter moeten gebruiken. Als de DOCSIS (coax)verbinding goed is, is dat snel en stabiel, is dat niet het geval, dan gaat een andere router niet helpen.Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:45:
@MAX3400 Voor de WiFi heb ik verder niet echt na gedacht, wat dat betreft vind ik een stabiel en snel bekabeld internet wat belangrijker.
Om Scotty te citeren: "Cap'n, I cannae change the laws o' physics"Mijn vriendin gebruik haar mobiel veel voor youtube video's, instagram, facebook etc. Maar ik gebruik mijn mobiel amper. En het kan zijn dat er keer een laptop bij aan staan, voor de rest hebben wij geen wireless aparaten. Het huis kan ik ook nog weinig over zeggen, deze wordt momenteel gebouwd en ik weet dus nog niet wat de dikte van de muren zullen zijn, en de afstanden.
@Vesper64 Waarom kan je bij een nieuwbouwwoning de WiFi naar meerdere verdiepingen vergeten?
Uitermate verstandig. Wat er komende 30 jaar gaat gebeuren kan niemand zeggen. Heb toevallig van de week plannen van twee WiFi chipset vendors aan mogen horen en die gingen niet verder dan 5 jaar de toekomst in. Een ding is wel duidelijk: snelheden gaan omhoog en naarmate snelheden omhoog gaan, gaat het belang van een bedrade backbone in huis toenemen. Ongeacht of je apparaten bedraad, via WiFi of via nog uit te vinden draadloze technieken gaat aansluiten. Met Cat6 kun je op 'korte afstand' (lees: normale thuissituatie) 10GbE vervoeren. Je zou eventueel Cat6A kunnen overwegen om zeker die 10GbE te halen - meerprijs is beperkt. Met mogelijkheid tot 10Gbps kun je nog wel een tijdje vooruit.Het huis wordt momenteel gebouwd en is eind dit jaar klaar. De reden dat ik CAT6 wil is ook voornamelijk dat ik had gelezen dat dit beter is voor meerdere verbindingen en dat zal ook best veel voorkomen. En ik verwacht dan ook in de toekomst dat mijn netwerk uiteindelijk niet alleen maar 250mbps is maar 1000 of meer.
Als je er niet zoveel verstand van hebt, is de kans dat je de grenzen gaat opzoeken beperkt. Bedenk dat Ziggo letterlijk tientallen verschillende modemrouters uitgeleverd heeft en dat de dingen van 10 jaar terug niet te vergelijken zijn met wat ze nu inzetten. Wederom: probeer het uit. Worst-case valt het tegen en kun je alsnog een losse router kopen, best-case heb je je ~ EUR 120 bespaard.@borft Ik vraag mij sowieso wel af of de router/modem van Ziggo snel genoeg is voor wat ik wil maar dat vind ik lastig in te schatten. Voor het zelfde geldt is het helemaal prima en werkt het super snel. Wat ik wel online veel lees is dat nieuwe routers ook beter om kan gaan met veel connecties, prioriteiten kan leggen, etc daar zie ik zelf wel veel voordelen in.
Ik heb ook niet zoveel verstand van netwerk, dat is ook de reden dat ik advies erin zoek. Elk geval voor iedereen die heeft gereageerd, dankjewel!
Oslik blyat! Oslik!
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Welke functie mis je momenteel in de standaard Ziggo modem/router dat je een andere router wilt gebruiken?Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:03:
Nu willen wij ook graag het meeste uit het netwerk halen door nieuwe mode/router.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2019 21:39 ]
Als je er minimaal 30 jaar wil blijven wonen zou ik zeker investeren in je wifi.. iets als Unifi AP's. Dat 'werkt' gewoon, in tegenstelling tot eigenlijk alle andere consumer-producten die ik in gebruik heb gehad. De laatste nieuwe modems van bijvoorbeeld Ziggo en KPN hebben van zichzelf al een heel aardige wifi-functionaliteit, daar hoef je dus geen andere router voor te gaan kopen. Hang op de begane grond en op de eerste verdieping 1 AP en ervaar altijd stabiele wifi.Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:37:
@MAX3400 bedankt voor je antwoord!
1) Top!
2) Kan je wellicht onderbouwen waarom die 2?
3) Daar maak ik mij niet zo druk om, ik verwacht sowieso met een andere router dat het wat beter/stabieler zou zijn dan Ziggo modem/router en het wordt alleen gebruikt op de beneden verdieping voor mobiel en
@Nielson Het is een huis waar mijn vriendin en ik op minst 30 jaar in willen blijven. Het idee is dus ook vooral dat het toekomst gericht is. En omdat het netwerk door het gehele huis gaat, wil ik graag zo stabiel en snel netwerk hebben. Ik verwacht hierbij problemen met de Ziggo modem/router.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Nee. Ja. Er zijn voldoende topics waarin deze twee routers er relatief vaak uitkomen om "net ff wat rapper" te zijn dan de rest.Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:37:
2) Kan je wellicht onderbouwen waarom die 2?
Dat zegt niks. Als jouw meterkast voorzien is van 50cm betonnen muren, moet je alsnog extra AP's gaan ophangen zoals @Kuusj zegt3) Daar maak ik mij niet zo druk om, ik verwacht sowieso met een andere router dat het wat beter/stabieler zou zijn dan Ziggo modem/router en het wordt alleen gebruikt op de beneden verdieping voor mobiel en
30 jaar & toekomst? Geen idee hoe oud je bent of je qua ontwikkelingen hebt gevolgd maar 30 jaar is natuurlijk een eeuwigheid in "computerland". Ik kan je vertellen dat je met een jaar of 5 waarschijnlijk dus al een nieuwe router moet kopen want dan zijn de meeste mobiele devices & routers voorzien van 802.11ax. Dan wordt de vraag of je nog Ziggo hebt en/of dat de WAN-speeds zijn; grote kans dat je meer dan 1Gbit kan afnemen (want nieuwe DOCSIS) dus dan moet je een router hebben met 2.5Gbit poorten.Het idee is dus ook vooral dat het toekomst gericht is. En omdat het netwerk door het gehele huis gaat, wil ik graag zo stabiel en snel netwerk hebben. Ik verwacht hierbij problemen met de Ziggo modem/router.
Als je het toekomst bestendig wilt maken zou ik me eerder wagen bij Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:03:
Hoi allemaal!
Eind dit jaar gaan mijn vriendin en ik verhuizen naar een nieuw huis.
Ik wil hierbij gelijk mijn netwerk goed aanleggen. Mijn idee hierbij is om overal CAT6 kabels te laten aanleggen door het huis heen, met een wandaansluiting voor netwerk CAT5e dat vervolgens weer naar onze apparaten kan ( consoles, tv, computer, laptop etc ). Wij gebruiken ong. 15-20 apparaten op het netwerk.
Onze provider is Ziggo, wij hebben de de Alles-in-één complete abbo met 250MB internet.
Nu willen wij ook graag het meeste uit het netwerk halen door nieuwe mode/router. En hierin zoek ik beetje advies. Ik heb hierbij de volgende vragen;
) Is er snelheids verlies als we de modem van Ziggo in bridge mode zetten met hieraan een andere modem/router?
) Welke modem/router raden jullie mij aan? Mijn budget ligt ongeveer tussen de 100-150 euro. Natuurlijk iets hoger is ook geen probleemDit is meer een richtlijn.
) Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Tja vanalles
Waarom beveel je een router van 6 jaar oud (2013) aan? Denk dat TS toch beter iets recenters kan kopen...MAX3400 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:12:
2. Tja, een AC68U of R7000?
En je suggesties zijn dan...?MaxTheKing schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:17:
[...]
Waarom beveel je een router van 6 jaar oud (2013) aan? Denk dat TS toch beter iets recenters kan kopen...
Niet direct zo aangevallen voelen, er is genoeg te vinden in de pricewatch van routers. Een Edgerouter X met een tweetal UniFi APs zou een solide keus zijn.
Correct. Ze krijgen nog software updates maar de hardware is verouderd, en je kunt me niet vertellen dat de technologie rondom Routers, Wi-Fi en switches heeft stilgestaan de afgelopen 6 jaar, al helemaal omdat TS zegt iets 'future-proofs' te willen hebben.MAX3400 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:19:
[...]
Hoezo iets recenters? Beide routers krijgen gewoon nog firmware updated en tenzij ik het mis heb, is er niks veranderd in de T-BASE standaarden of in 802.11ac.
Hoezo beoordeel je een router op wifi standaarden? Dat is toch meer iets voor een AP? Afgezien van het feit dat er wel degelijk dingen veranderd zijn, niet per se in de standaarden, maar wel in de implementaties, als ook in performance. Veel routers van 5 jaar geleden of ouder zijn niet in staat om moderne snelheden bij te houden. Zie bijvoorbeeld ook benchmarks van wan-to-lan speeds op smallnetbuilder.MAX3400 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:19:
[...]
En je suggesties zijn dan...?
Hoezo iets recenters? Beide routers krijgen gewoon nog firmware updated en tenzij ik het mis heb, is er niks veranderd in de T-BASE standaarden of in 802.11ac.
Alternatief is een 802.11ax router maar dat gebruik je niet (zie mijn vorige beargumentering over toekomst)
[ Voor 13% gewijzigd door borft op 06-06-2019 13:28 ]
Als je iets minder selectief leest: gister is er ook al aan @Verwijderd gevraagd of / hoe WiFi bedacht / nodig is. Daar is nog geen antwoord op.MaxTheKing schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:22:
[...]
Niet direct zo aangevallen voelen, er is genoeg te vinden in de pricewatch van routers. Een Edgerouter X met een tweetal UniFi APs zou een solide keus zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Vesper64 op 06-06-2019 13:59 ]
Dan is nog minder duidelijk welk probleem je met een eigen router denkt op te lossen. Je gaat namelijk hoe dan ook het modemdeel van de Ziggo-modemrouter moeten gebruiken. Als de DOCSIS (coax)verbinding goed is, is dat snel en stabiel, is dat niet het geval, dan gaat een andere router niet helpen.Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:45:
@MAX3400 Voor de WiFi heb ik verder niet echt na gedacht, wat dat betreft vind ik een stabiel en snel bekabeld internet wat belangrijker.
Om Scotty te citeren: "Cap'n, I cannae change the laws o' physics"Mijn vriendin gebruik haar mobiel veel voor youtube video's, instagram, facebook etc. Maar ik gebruik mijn mobiel amper. En het kan zijn dat er keer een laptop bij aan staan, voor de rest hebben wij geen wireless aparaten. Het huis kan ik ook nog weinig over zeggen, deze wordt momenteel gebouwd en ik weet dus nog niet wat de dikte van de muren zullen zijn, en de afstanden.
@Vesper64 Waarom kan je bij een nieuwbouwwoning de WiFi naar meerdere verdiepingen vergeten?
Uitermate verstandig. Wat er komende 30 jaar gaat gebeuren kan niemand zeggen. Heb toevallig van de week plannen van twee WiFi chipset vendors aan mogen horen en die gingen niet verder dan 5 jaar de toekomst in. Een ding is wel duidelijk: snelheden gaan omhoog en naarmate snelheden omhoog gaan, gaat het belang van een bedrade backbone in huis toenemen. Ongeacht of je apparaten bedraad, via WiFi of via nog uit te vinden draadloze technieken gaat aansluiten. Met Cat6 kun je op 'korte afstand' (lees: normale thuissituatie) 10GbE vervoeren. Je zou eventueel Cat6A kunnen overwegen om zeker die 10GbE te halen - meerprijs is beperkt. Met mogelijkheid tot 10Gbps kun je nog wel een tijdje vooruit.Het huis wordt momenteel gebouwd en is eind dit jaar klaar. De reden dat ik CAT6 wil is ook voornamelijk dat ik had gelezen dat dit beter is voor meerdere verbindingen en dat zal ook best veel voorkomen. En ik verwacht dan ook in de toekomst dat mijn netwerk uiteindelijk niet alleen maar 250mbps is maar 1000 of meer.
Als je er niet zoveel verstand van hebt, is de kans dat je de grenzen gaat opzoeken beperkt. Bedenk dat Ziggo letterlijk tientallen verschillende modemrouters uitgeleverd heeft en dat de dingen van 10 jaar terug niet te vergelijken zijn met wat ze nu inzetten. Wederom: probeer het uit. Worst-case valt het tegen en kun je alsnog een losse router kopen, best-case heb je je ~ EUR 120 bespaard.@borft Ik vraag mij sowieso wel af of de router/modem van Ziggo snel genoeg is voor wat ik wil maar dat vind ik lastig in te schatten. Voor het zelfde geldt is het helemaal prima en werkt het super snel. Wat ik wel online veel lees is dat nieuwe routers ook beter om kan gaan met veel connecties, prioriteiten kan leggen, etc daar zie ik zelf wel veel voordelen in.
Ik heb ook niet zoveel verstand van netwerk, dat is ook de reden dat ik advies erin zoek. Elk geval voor iedereen die heeft gereageerd, dankjewel!
Oslik blyat! Oslik!
yes, bekijk voor je gaat vloeren enzo of je bv niet nog een netwerkkabel naar de zolder wil , of iets dergelijksVerwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:03:
Nu willen wij ook graag het meeste uit het netwerk halen door nieuwe mode/router.
) Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
VerstandigVerwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:54:
@dion_b Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Wanneer wij gaan verhuizen dan laten wij eerst in ieder geval het netwerk aanleggen met CAT6 kabels. En dan gaan wij het eerst wel proberen om met de Ziggo router het te doen, en dan kunnen wij ook goed kijken of er problemen zijn met de WiFi en altijd nog extra materiaal er bij kopen.
Allereerst: je LAN en je WAN zijn twee totaal verschillende dingen. Het maakt niet uit of je internetverbinding 40Mbps of 1Gbps is, je wilt je LAN gewoon op orde hebben om intern 940Mbps (=max netto TCP bij 1GbE) overal te kunnen halen.Heb je toevallig nog advies hoe ik het beste problemen in het netwerk kan analyseren / benchmarken? Ik zou het bijvoorbeeld jammer vinden als ik met mijn Ziggo abbo bijvoorbeeld 250mbps kan krijgen, maar door gehele huis maar 100mbps eruit krijg.. Dat is wat ik ook graag wil voorkomen
[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 06-06-2019 21:11 ]
Oslik blyat! Oslik!
Als je overal in je huis de volle 250mbps wilt bereiken, zal je hoogstwaarschijnlijk niet genoeg hebben met de wifi in de modem van je provider, als access point. Het beste is dan om te investeren in een geheel eigen "WiFi-systeem". Hier heb ik producten van TP-Link (EAP225 V3, Outdoor en In-Wall) hangen met hun Omada controller op Linux server als centrale monitoring en beheer (exclusief switches).Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:54:
Ik zou het bijvoorbeeld jammer vinden als ik met mijn Ziggo abbo bijvoorbeeld 250mbps kan krijgen, maar door gehele huis maar 100mbps eruit krijg.. Dat is wat ik ook graag wil voorkomen
Ik zou me hier (iig voor je bedrade netwerk) niet te druk over maken. Als je 1) goede kabels gebruikt (zie ook Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels) en 2) die fatsoenlijk aansluit of laat aansluiten (zie de vele topics hier over het aansluiten van kabels op wandcontactdozen (WCDs), zal dit over het algemeen gewoon goed werken.Verwijderd schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:54:
Heb je toevallig nog advies hoe ik het beste problemen in het netwerk kan analyseren / benchmarken? Ik zou het bijvoorbeeld jammer vinden als ik met mijn Ziggo abbo bijvoorbeeld 250mbps kan krijgen, maar door gehele huis maar 100mbps eruit krijg.. Dat is wat ik ook graag wil voorkomen
[ Voor 11% gewijzigd door Cpt.Morgan op 07-06-2019 09:40 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq