Question Mark schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:13:
[...]
Het is geen lening van TS's ouders aan zijn ex. Het was een lening van zijn ouders
aan hun beiden.
Dat TS en zijn ex onderling afspreken wie wat terug gaat betalen, maakt niet dat het dan maar "klaar" is. Ze hebben met zijn
beiden 7000 euro geleend, en zijn
beiden voor het hele bedrag volledig aansprakelijk (voor zover ik weet).
Nee, in het convenant is afgeproken dat TS voor de ene helft verantwoordelijk is, en de ex voor de andere helft. Ik denk dat TS er goed aan doet om zich te realiseren: Niet. Jouw. Probleem. #NotMyProblem. Je bent niet verantwoordelijk, je hebt niets te willen.
Ik speel even advocaat van de duivel.
-Zelf heb ik ook al een aantal e-mails verstuurd waarin ik haar vraag hoe ze dit wilt gaan terug betalen.
Waar bemoei jij je mee? Als je net een jaar gescheiden bent is het laatste wat je moet doen je ongevraagd gaan bemoeien met haar financiele zaken.
-Dit kan ik natuurlijk begrijpen, immers
Doet er niet toe wat je begrijpt of niet.
-Nu vind ik het wel welletjes, en dient er gewoon betaald te worden
Ah, de almachtige in je is opgestaan? ;-) Regel je ook even dat kindjes wereldwijd geen honger meer hebben en geen onschuldige burgers omvergemaaid worden door fanatici? Vind ik namelijk ook al een hele tijd welletjes en dient niet te gebeuren. Maarja..... we kunnen niet alles om ons heen controleren.
Kortom, het enige gedrag waar jij wat over te zeggen hebt, en waar je verantwoordelijk voor bent, is dat van jezelf. Als het idee jou niet aanstaat dat jouw ouders 3500 euro moeten missen, en je voelt je daarvoor verantwoordelijk, maak dan 3500 euro naar je ouders over en los het op die manier op. Het is vervolgens aan je ouders om aan je ex te communiceren dat e.e.a. kwijtgescholden wordt - en dat is dan weer
hun verantwoordelijkheid. En als je het niet jouw verantwoordelijkheid vindt om op te lossen (en dat is het volgens het convenant ook niet): #notmyproblem, let it go. Ze betaalt niet. Dat zijn de feiten. Er zijn zoveel wanbetalers op de wereld. Je ex is er 1 van. Nou en? Je ouders vinden het vervelend. Nou en? Er zijn zoveel mensen die dingen vervelend vinden. Ik vind ook wel eens iets vervelend. Niet jouw probleem, het is niet jouw taak in het leven om te voorkomen dat je ouders dingen vervelend vinden.
En nog een praktische tip: los dit wel op voor jezelf. Het kan tussen jou en je ouders in komen te staan, en als het om grotere geldbedragen gaat, reageren mensen soms een beetje anders dan je zou verwachten. Spreek het goed door met je ouders, wees transparant. Wacht niet af om hun voorkeur te horen, want ze zullen nooit van hun eigen kind gaan vragen om zoiets op te hoesten. Neem zelf het initiatief en maak je eigen beslissing waar je achter staat. Of dat nou is het bij je ex laten, of dat het is dat jij het voor ze oplost (omdat ze er toch een beetje via jou in beland zijn, in deze penarie), doet er niet zoveel toe, maar maak zelf een duidelijke keus, en licht die afweging aan ze toe. Wacht niet af wat zij zeggen, je bent hun kind en ze willen voor je zorgen. Dat kan zeker conflicteren met hun andere belang: financieel en moreel dat ze willen dat ze het geld terugkrijgen dat ze uitgeleend hebben.
Mijn advies is: deel je ouders mede dat jij dit probleem als jouw verantwoordelijkheid ziet, want dat is overduidelijk zo gezien je eerste post, en kondig aan (niet afwachtend, het is geen vraag maar een mededeling) dat jij dit wilt gaan oplossen. Stel voor dat je een betalingsregeling afspreekt waarin jij drie jaar lang elke maand 100 euro naar ze overmaakt. Of verzin iets anders: een voorschot op de erfenis. Maak het direct ineens over als je het paraat hebt. Dan is het probleem (want dat is het zeker) in ieder geval niet meer aanwezig
tussen jou en je ouders. Geloof me: je wil geen financiële strubbelingen / issues met je ouders.
En dan kan jij naar hartelust je ex gaan lastigvallen met je morele meningen over eerlijk terugbetalen etc etc als jij dat wilt. Heb je kinderen? Zo ja, dan raad ik je dringend af om er ooit nog met je ex over te beginnen.
[
Voor 26% gewijzigd door
Znorkus op 05-06-2019 11:40
]