| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Vroeger werkte men in loondienst, en waren de werknemersrechten 'dunnetjes' om het simpel te zeggen.
Vakbonden waren er niet, dus het was kerk en staat die de dienst uitmaakten.
Grote bazen knepen hun personeel uit tot het bot ( letterlijk ) en zou het aan hun gelegen hebben, was de werknemer 24/24 op de werkvloer natuurlijk
Eerst bemoeide de kerk zich er mee, religieuze dagen werden 'vrije dagen' (om in te zetten voor het kerkelijke)
Eerst alleen zondagen, maar daarna ook de paas, pinkster en kerstdagen.
Nu wil men er weer vanaf, werkgevers hebben het al 'voor elkaar' om je in wisselende diensten in te zetten, zondagen zijn niet "heilig" meer, want bedrijfsbelang
Werkgevers krijgen meer mogelijkheden, ontslagrechten worden versoepeld, we hebben eht ZZP debacle bij bezorgdiensten gezien ...
Als de gemiddelde werknemer OOK nog gaat instemmen met het loslaten van de 'traditionele' feestdagen, heeft dat ook impact op de vergoedingen voor diegene die wel moeten werken, want het is geen vrije dag - geen toeslagen nodig
Daarnaast zullen veel mensen er tegen zijn. Veel mensen hebben tijdens bepaalde genoemde dagen allerlei tradities die ze al jaren doen. Zo zie ik hier in de wijk mensen die al jaren hun caravan met Hemelvaart uit de stalling sleuren om deze weer tiptop voor elkaar te maken voor het seizoen. Of mensen die jaarlijks een weekendje weg plannen met vrienden of familie tijdens Pinksteren of Pasen.
Ook op het sociale vlak lijkt het me niet wenselijk. We hebben tegenwoordig al zo weinig contact met 'elkaar'. Haal de, oh zo verplichte, maar achteraf toch wel weer gezellige, familiebezoeken tijdens deze feestdagen weg en er blijft nog minder over.
Wat je terugkrijgt zijn 5 vakantiedagen die je smekend aan je werkgever moet vragen om in te zetten, maar waarbij het belang van het bedrijf boven jouw vrije dag gaat en dus wordt geweigerd.
Maak het dan zo... 5 van deze dagen worden omgezet naar vrij inzetbare vakantiedagen die je altijd mag inzetten en die de werkgever niet mag weigeren. Zo kan degene die daar behoefte aan heeft, deze dagen gewoon in blijven zetten voor de feestdagen waar ze vandaan kwamen en een ander kan ze ergens anders gebruiken.
Ik vrees wel dat over een aantal jaren de boel wordt versoberd en dan zijn deze 5 dagen of een aantal ervan weg.
Met andere woorden, ik bekijk je idee met gemengde gevoelens.
Dan graag ook Koningsdag eruit, waarom moeten we de verjaardag vieren van iemand die de mazzel heeft gehad uit het juiste gat gepoept te zijn? Ik zie daar geen enkele reden toe of meerwaarde van.Ivysaur schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:44:
Gewoon alles afschaffen, behalve 4, 5 mei en Koningsdag. Alle religies eruit. Beoefen je maar in een privésfeer ofwel thuis.
4 mei? Pff, zodat de massa kan herdenken dat oorlog een vieze bende is en de volgende dag die k*t Syriërs weer kunnen verwensen omdat die zonodig hier naartoe moeten komen? Waarom heb je uberhaupt een bepaalde dag in het jaar nodig om hieraan te denken?
5 mei? Oh ja, die hypocriete dag waarom we 'samen' onze vrijheid vieren. Mits dit in je CAO is opgenomen natuurlijk (en dan waarschijnlijk slechts eens in de 5 jaar), anders kan je gewoon met je luie donder in alle vrijheid aan het werk. Ook maar compleet afschaffen dan, in de huidige vorm valt het moeilijk serieus te nemen. En dan nog, inmiddels al zo lang geleden.

Bovenstaande is gechargeerd natuurlijk, maar punt is dat ook voor die dagen zat standpunten tegen (en voor uiteraard) zijn te vinden, waarom moeten alleen religieuze dagen eraan geloven? Laat men dan helemaal volledig zelf kiezen en ga me die 3 dagen dan ook niet opdringen.
5 mei is al sinds 1990 een jaarlijkse feestdag, alleen aangezien we in Nederland geen plicht kennen om mensen ook daadwerkelijk vrij te geven kan je je afvragen in hoeverre dat van enige toegevoegde waarde is. Voor die tijd werd het inderdaad eens in de 5 jaar gevierd, tegenwoordig is het afhankelijk van je CAO. Er vanuitgaande dat je onder een CAO valt, anders heb je, zoals ondergetekende, gewoon botte pech.ImdaMned schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:36:
[...]
5 mei is een keer per vijf jaar een officiële feestdag.
[ Voor 22% gewijzigd door Aganim op 01-06-2019 00:11 ]
Leuk omschrevenAganim schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:54:
[...]
Dan graag ook Koningsdag eruit, waarom moeten we de verjaardag vieren van iemand die de mazzel heeft gehad uit het juiste gat gepoept te zijn? Ik zie daar geen enkele reden toe of meerwaarde van.

Hoe moeilijk is het om te leven en te laten leven? Prima dat jij kerst wilt vieren met je familie, maar ik wil bij (bijvoorbeeld gebrek aan familiefeestjes) die vrije dag zelf wel nuttig invullen - bijvoorbeeld door boodschappen te doen. Dat heeft niets te maken dat het moeilijk is om voor een paar dagen boodschappen in huis te halen, maar simpelweg hoe je een vrije dag wilt indelen.wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:36:
Mijn eigen gevoel zegt, lekker zo laten. Ik vind het nu al ontzettend stom dat allerlei winkels menen bijvoorbeeld met Kerst open te moeten zijn. Hoe moeilijk is het om wat zooi voor een paar dagen in huis te halen? Om het allemaal extra verwarrend te maken, zijn winkels met Kerst open, terwijl ze dan op een dag als Hemelvaart weer gesloten zijn. Dat maakt het ook niet duidelijker.
Overigens is het toch prima zoals het nu is? Winkels mogen openzijn op feestdagen maar zijn dat niet verplicht. Ze doen dat als daar commercieel vraag naar is, blijkbaar zijn er dan genoeg mensen die de winkel bezoeken wat een prima reden is om ze open te doen, zowel maatschappelijk als commercieel gezien.
Wat betreft de topicvraag;
Als je het heel nuchter benaderd is het afschaffen van alle 'verplichte' vrije dagen het meest logisch. Immers als je gaat besluiten dat iemand geen Pinksteren hoeft te vieren, waarom dan wel Koningsdag of Kerst? Dan moet je iedereen voor alle feestdagen zelf de vrije keuze geven. Maar voor populaire feestdagen heeft dit wel gevolgen, zo zal een overgrote meerderheid alsnog vrij willen nemen met Kerst. Daarnaast denk ik dat hier sowieso niet genoeg draagvlak voor is.
Logischer zou dan zijn om inderdaad de loze extra feestdagen af te schaffen. Zo kom je niet aan het feest zelf maar perk het wel in. Dus in ieder geval
- 2e paasdag
- 2e pinksterdag
- 2e kerstdag
- Eventueel hemelvaart
Nee, dat doen de schoolbesturen eventueel in overleg met de MR.SeatRider schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:20:
Dan moeten we alleen even kijken hoe we dat oplossen in scholen, want dat gaat mogelijk niet werken als leerlingen zelf hun vrije dagen mogen bepalen.
België geen idee maar hier in Nederland hebben we exact twee officiële feestdagen:Jebus4life schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:15:
Ik open even een topic om iets waar ik me al langer vragen bij stel te bespreken.
Zowel in België als in Nederland hebben we een aantal wettelijke betaalde feestdagen.
• Koningsdag, op dit moment 27 april (tenzij dat een zondag is, dan de 26e)
• Bevrijdingsdag, 5 mei (ongeacht of dat een zondag is en overigens niet elke 5 jaar maar elk jaar)
Of je daarop wel of niet vrij bent is evenwel een afspraak tussen jou en je werkgever.
M.a.w. je hele plan valt een beetje in het water aangezien die vrije dagen al een kwestie van individuele arbeidsovereenkomsten zijn. Het is slechts gebruikelijk dat die dagen vrij zijn (of extra betaald worden). En dat is dan weer omdat de werknemers dat graag zo hebben.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Of voor je het weet gaat Wilders weer roepen dat we het christendom omruilen voor de Islam.Virtuozzo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:05:
In het huidige klimaat is hier geen rationele discussie over mogelijk zonder dat het als katalysator van populisme ingezet zal worden.

Van mij mag het ook afgeschaft worden. Ik heb donderdag en vrijdag gewoon gewerkt (bedrijf was wel dicht maar ik ben vanuit huis gewoon doorgegaan waar ik gebleven was woensdag). Ik heb dit samen gedaan met nog een collega die het niet viert en ook niets speciaals doet op die dag.
[ Voor 28% gewijzigd door Khayma op 01-06-2019 04:09 ]
Dat zijn ideale weekenden om iets te ondernemen, en die paar kortere weekjes zijn een mooie aanloop richting de zomer.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Er is een handjevol dagen waar het werk zich aanpast aan het sociale leven in plaats van andersom. Met Hemelvaart en Pinksteren wordt bijvoorbeeld heel veel georganiseerd.DrivinUCrazy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 07:03:
Ik vind het juist fijn dat er een aantal dagen zijn waarop de wereld even stilstaat. De meeste mensen hebben dan een lang weekend vrij, en er is geen gezeur over omdat dat voor (bijna) iedereen geldt.
Dat zijn ideale weekenden om iets te ondernemen, en die paar kortere weekjes zijn een mooie aanloop richting de zomer.
Laten we dat inderdaad zo houden
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat valt nog te bezien, aangezien mensen ook tijdens deze dagen werken. Voordeel van eigen vrije dagen is dat je ze kunt plannen wanneer jij dat wilt, en niet vast zit aan deze vaste dagen in het jaar.Jeroenneman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:21:
Meh, en dan over een paar jaar die 5 extra dagen weer inleveren omdat ze toch geen traditie kennen?
Stel dat we inderdaad lekker individualistisch zelf te kiezen vrije dagen krijgen toebedeeld,dan:
- mag je al je vrienden en familie zelf vrij gaan laten nemen op eens gezamenlijk iets te kunnen doen. Nu heb je daar gewoon logische weekenden voor, waarbij je zeker weet dat iedereen vrij is, zonder gezeik met data schuiven en vakantie-aanvragen.
Waar woon je? Mijn ervaring is dat er echt geen verschil meer is tussen een feestdag en een normale dag. Winkels zijn open, mensen gaan klussen, boren, lamballen, naar woonboulevards, etc, etc. Ik ben het met je eens, liefst heb ik ook dat mensen een keertje rust pakken in het jaar, maar het gebeurt gewoon niet.- heb je nooit meer die écht lekker rustige dagen. Gisteren was echt fantastisch. Iedereen is vrij, iedereen heeft tijd, weinig auto's die rondrijden, even niet die 24\7 aan mentaliteit.
Dat is nu hier net de vraag... vinden we deze dagen belangrijk of niet? Ik totaal niet en ik heb liever deze dagen als extra zelf opneembare vrije dagen. En dan kan elk dorp in zijn eigen periode/moment een feestdag organiseren, waar de belangstellenden vrij voor nemen. Kijk maar naar carnaval: geen officiële vrije dag, maar de liefhebbers nog toch wel vrij. Dat kan gewoon.- krijg je sowieso gezeik op het werk qua aanvragen voor verlof. Want stiekem vinden veel mensen die "traditionele" dagen toch belangrijk. En even buiten het Randstad-perspectief: in de provincie zijn veel van die feestdagen nog gelinked aan dorpsfestivals en feesten. Dus gaat toch weer iedereen die dag vrij nemen...
Als we dan toch wettelijke verplichte vrije dagen moeten hebben, dan liever een paar niet religieuze dagen, zoals bevrijdingsdag. Dan gaat het tenminste nog ergens over.
Het hoort bij de traditie, of je nu christelijk bent of niet. In NL zijn er al minder vrije dagen dan in andere Europese landen. en dan is afschaffen of veranderen voor mij niet gewenst. Vaderdag en Moederdag bestaat al en is op zondag. net als 1e paasdag en 1e pinksterdag. Dat jij niet weet wat de betekenis is, ligt veel al aan je opvoeding/scholing. Een extra dag ben ik altijd voor te porren
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dan krijg je dus toch weer christelijke scholen, versus moslimscholen...PcDealer schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:45:
[...]
Nee, dat doen de schoolbesturen eventueel in overleg met de MR.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Wat betreft deel 1... Het zal afhankelijk zijn van waar je woont. Hier, in het barbaarse Achterhoek, zie je dat bijv. supermarkten open gaan (ook op zondagen) omdat die andere concurrent dat ook doet. Niet dat het uit kan, want je ziet maar heel weinig klanten. Dat de supermarkteigenaar er ook maar weinig zin in heeft, zie je aan de lege schappen van bijvoorbeeld brood of vlees.Silvos schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:03:
[...]
Leuk omschreven, maar ik vind persoonlijk het idee van een nationale feestdag wel leuk. Ik denk wel dat het goed is voor de saamhorigheid, misschien wel meer dan een pasen of een kerst. Maar ben het wel met je eens dat als je alle regilieuze feestdagen eruit gooit dat dit dan ook een grijs gebied is.
[...]
Hoe moeilijk is het om te leven en te laten leven? Prima dat jij kerst wilt vieren met je familie, maar ik wil bij (bijvoorbeeld gebrek aan familiefeestjes) die vrije dag zelf wel nuttig invullen - bijvoorbeeld door boodschappen te doen. Dat heeft niets te maken dat het moeilijk is om voor een paar dagen boodschappen in huis te halen, maar simpelweg hoe je een vrije dag wilt indelen.
Overigens is het toch prima zoals het nu is? Winkels mogen openzijn op feestdagen maar zijn dat niet verplicht. Ze doen dat als daar commercieel vraag naar is, blijkbaar zijn er dan genoeg mensen die de winkel bezoeken wat een prima reden is om ze open te doen, zowel maatschappelijk als commercieel gezien.
Wat betreft de topicvraag;
Als je het heel nuchter benaderd is het afschaffen van alle 'verplichte' vrije dagen het meest logisch. Immers als je gaat besluiten dat iemand geen Pinksteren hoeft te vieren, waarom dan wel Koningsdag of Kerst? Dan moet je iedereen voor alle feestdagen zelf de vrije keuze geven. Maar voor populaire feestdagen heeft dit wel gevolgen, zo zal een overgrote meerderheid alsnog vrij willen nemen met Kerst. Daarnaast denk ik dat hier sowieso niet genoeg draagvlak voor is.
Logischer zou dan zijn om inderdaad de loze extra feestdagen af te schaffen. Zo kom je niet aan het feest zelf maar perk het wel in. Dus in ieder geval
- 2e paasdag
- 2e pinksterdag
- 2e kerstdag
- Eventueel hemelvaart
Wat betreft de topicvraag... Jij vindt de ‘extra’ feestdagen loos. Een ander hecht er waarde aan. Ik denk dat velen toch het gevoel krijgt dat er iets wordt afgepakt in plaats van dat je daarvoor vrij invulbare dagen krijgt.
Voor wat betreft die supermarkten die open zijn: ik vindt het een zegen dat ik op eerste kerstdag net zo makkelijk naar de supermarkt kan als op 3 juni. Aangezien ik niets heb met al die feestdagen (en genoeg banen heb gehad waarbij ik ze ook gewoon moest werken) ben ik erg blij dat ik gewoon 365 dagen per jaar de plaatselijke supermarkt in kan lopen. Ongeacht of er ooit iemand aan een sadistisch latwerk getimmerd is, of dat men net klaar is met een maand hongerlijden bij zonlicht.wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:36:
Mijn eigen gevoel zegt, lekker zo laten. Ik vind het nu al ontzettend stom dat allerlei winkels menen bijvoorbeeld met Kerst open te moeten zijn. Hoe moeilijk is het om wat zooi voor een paar dagen in huis te halen? Om het allemaal extra verwarrend te maken, zijn winkels met Kerst open, terwijl ze dan op een dag als Hemelvaart weer gesloten zijn. Dat maakt het ook niet duidelijker.
Daarnaast zullen veel mensen er tegen zijn. Veel mensen hebben tijdens bepaalde genoemde dagen allerlei tradities die ze al jaren doen. Zo zie ik hier in de wijk mensen die al jaren hun caravan met Hemelvaart uit de stalling sleuren om deze weer tiptop voor elkaar te maken voor het seizoen. Of mensen die jaarlijks een weekendje weg plannen met vrienden of familie tijdens Pinksteren of Pasen.
Ook op het sociale vlak lijkt het me niet wenselijk. We hebben tegenwoordig al zo weinig contact met 'elkaar'. Haal de, oh zo verplichte, maar achteraf toch wel weer gezellige, familiebezoeken tijdens deze feestdagen weg en er blijft nog minder over.
Wat je terugkrijgt zijn 5 vakantiedagen die je smekend aan je werkgever moet vragen om in te zetten, maar waarbij het belang van het bedrijf boven jouw vrije dag gaat en dus wordt geweigerd.
Maak het dan zo... 5 van deze dagen worden omgezet naar vrij inzetbare vakantiedagen die je altijd mag inzetten en die de werkgever niet mag weigeren. Zo kan degene die daar behoefte aan heeft, deze dagen gewoon in blijven zetten voor de feestdagen waar ze vandaan kwamen en een ander kan ze ergens anders gebruiken.
Ik vrees wel dat over een aantal jaren de boel wordt versoberd en dan zijn deze 5 dagen of een aantal ervan weg.
Met andere woorden, ik bekijk je idee met gemengde gevoelens.
Overigens: dat ik niets met de dag zelf heb, neemt niet weg dat ik op zijn tijd een vrije dag helemaal niet erg vindt. En als het inderdaad gewoon sigaren uit eigen doos zijn, dan vindt ik het absoluut geen bezwaar om ze op te steken wanneer ik daar trek in heb.
Voor de scholen maakt het ook niet heel veel uit. Zoals de zomervakantie, de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie gewoon op de kalender gepland worden, zo kan dat ook met andere vakanties. (Let maar op, meestal is het een periode van een week of 6,7 wat er tussen zit). Ik zou het daarbij wel prettig(er) vinden als allerlei studiedagen voor het personeel dan IN zo'n vakantie vallen, in plaats van op de eerste maandag erna
Uiteraard zal er wat gepolderd moeten worden, op basis van bovenstaande
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Voor mij is allemaal om het even hoor. Ik ben ZZP-er en mijn werk brengt met zich mee dat ik ook op zon- en feestdagen de kans heb dat ik moet werken. Ik probeer in deze discussie op te komen voor de bij een baas werkende man en vrouw.Jester-NL schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:39:
[...]
Voor wat betreft die supermarkten die open zijn: ik vindt het een zegen dat ik op eerste kerstdag net zo makkelijk naar de supermarkt kan als op 3 juni. Aangezien ik niets heb met al die feestdagen (en genoeg banen heb gehad waarbij ik ze ook gewoon moest werken) ben ik erg blij dat ik gewoon 365 dagen per jaar de plaatselijke supermarkt in kan lopen. Ongeacht of er ooit iemand aan een sadistisch latwerk getimmerd is, of dat men net klaar is met een maand hongerlijden bij zonlicht.
Overigens: dat ik niets met de dag zelf heb, neemt niet weg dat ik op zijn tijd een vrije dag helemaal niet erg vindt. En als het inderdaad gewoon sigaren uit eigen doos zijn, dan vindt ik het absoluut geen bezwaar om ze op te steken wanneer ik daar trek in heb.
Voor de scholen maakt het ook niet heel veel uit. Zoals de zomervakantie, de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie gewoon op de kalender gepland worden, zo kan dat ook met andere vakanties. (Let maar op, meestal is het een periode van een week of 6,7 wat er tussen zit). Ik zou het daarbij wel prettig(er) vinden als allerlei studiedagen voor het personeel dan IN zo'n vakantie vallen, in plaats van op de eerste maandag erna
Uiteraard zal er wat gepolderd moeten worden, op basis van bovenstaande
Waar ik bang voor ben, is dat door het gepolder er eigenlijk een gedrocht uit komt waar men minder vrije dagen voor terug krijgt die je ook nog niet eens fatsoenlijk in kunt zetten als je wel een bepaalde feestdag wil vieren en die je na een paar jaar ook nog eens bijten bij onderhandelingen tussen werknemer en werkgever, want je hebt al zoveel vrije dagen! Plus dat dit weer een grote speerpunt wordt van zekere politieke partijen, want: Al ‘onze’ feestdagen worden ingeruild voor de ‘hunne’ of ‘onze’ feestdagen worden afgepakt door de grote boze werkgevers.
Ik kijk tegen deze discussie net zo aan als die van de zomer- en/of wintertijd. Het werkt toch prima zo?
Ik zie niet helemaal hoe het inruilen van 'religieuze' feestdagen tegen vrij inwisselbare extra vrije dagen uitgelegd kan worden als "wij tegen zij". Als jij Kerst wilt vieren, neem je dan lekker vrij, en vier je het niet... dan bewaar je die dagen voor een ander moment (en dat zou zomaar een religieuze feestdag kunnen zijn, maar net zo goed de Landmachtdagen...wolly_a schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:55:
[...]
Plus dat dit weer een grote speerpunt wordt van zekere politieke partijen, want: Al ‘onze’ feestdagen worden ingeruild voor de ‘hunne’ of ‘onze’ feestdagen worden afgepakt door de grote boze werkgevers.
Ik wil juist die religieuze angel ERUIT. Juist om ook tweespalt zaaiende populisten de pas af te snijden. En even voor de goeie orde: een werkgever kan niet zomaar dagen afpakken. Dan botst op zaken als CAO's... en leidt uiteindelijk tot niet-rijdende treinen en bussen.
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Dat is nu juist het beste idee ooit. Leerlingen zelf vrije dagen laten bepalen zorgt ervoor dat leerlingen leren plannen. Om samen met hun ouders een vakantieperiode te selecteren. Om een leerplan te maken om geen achterstand op te lopen. Want wat is nu de reden dat zo veel H.B.O. en W.O. studenten falen? Juist: planning. Op de basisschool, maar op de M.A.V.O, H.A.V.O. en op het V.W.O. wordt er geen aandacht besteed aan planning.SeatRider schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:20:
want dat gaat mogelijk niet werken als leerlingen zelf hun vrije dagen mogen bepalen.
Nadeel is dan wel dat het buiten de "vakantieperiodes" drukker zal worden, voordeel is dat leerlingen al in hun jeugd leren plannen.
Ik ben het met je eens, maar weet niet of dat aan het begin van de basisschool ook al gaat vliegen.Trommelrem schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:17:
[...]
Dat is nu juist het beste idee ooit. Leerlingen zelf vrije dagen laten bepalen zorgt ervoor dat leerlingen leren plannen. Om samen met hun ouders een vakantieperiode te selecteren. Om een leerplan te maken om geen achterstand op te lopen. Want wat is nu de reden dat zo veel H.B.O. en W.O. studenten falen? Juist: planning. Op de basisschool, maar op de M.A.V.O, H.A.V.O. en op het V.W.O. wordt er geen aandacht besteed aan planning.
Nadeel is dan wel dat het buiten de "vakantieperiodes" drukker zal worden, voordeel is dat leerlingen al in hun jeugd leren plannen.
Ehm, beetje jammer als jij als leerkracht dan continu zit met leerlingen die een toets hebben gemist, zodat je 13 verschillende versies mag maken. En dat je geen fatsoenlijk rooster meer gemaakt krijgt op een school omdat iedere leerling zelf z'n dagje vrij mag plannen.Trommelrem schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:17:
[...]
Dat is nu juist het beste idee ooit. Leerlingen zelf vrije dagen laten bepalen zorgt ervoor dat leerlingen leren plannen. Om samen met hun ouders een vakantieperiode te selecteren. Om een leerplan te maken om geen achterstand op te lopen. Want wat is nu de reden dat zo veel H.B.O. en W.O. studenten falen? Juist: planning. Op de basisschool, maar op de M.A.V.O, H.A.V.O. en op het V.W.O. wordt er geen aandacht besteed aan planning.
En wat ga je doen met die leerkracht? Gaat die wisselend een klas van 10, 20 of 15 leerlingen les geven? Groepswerk? Projecten? En moet de leerkracht dan de stof maar even herhalen voor alle leerlingen die een week weg zijn geweest terwijl de rest door is gegaan? Hoe zie je dit in godsnaam voor je?
Als je op de universiteit of HBO nog niet kan plannen, dan is er wel meer misgegaan. Daar hoef je echt niet het hele onderwijssysteem op het vmbo (MAVO, is dat uit de jaren 80?), havo en vwo voor om te gaan gooien.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Vergeet niet dat er een verschil is tussen willen en moeten werken. Als ik (en misschien wel 200 collega's) willen werken met kerst, moet er ook minstens 2 man beveiliging zijn. en moet het bedrijfsrestaurant open, moet er automatenservicing zijn, de IT-afdeling moet bezet zijn. Onder die mensen die moeten komen, omdat er een verplichte bezetting is, zitten misschien mensen die wel kerst hadden willen vieren.Jester-NL schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:10:
[...]
Ik zie niet helemaal hoe het inruilen van 'religieuze' feestdagen tegen vrij inwisselbare extra vrije dagen uitgelegd kan worden als "wij tegen zij". Als jij Kerst wilt vieren, neem je dan lekker vrij, en vier je het niet... dan bewaar je die dagen voor een ander moment (en dat zou zomaar een religieuze feestdag kunnen zijn, maar net zo goed de Landmachtdagen...
Ik wil juist die religieuze angel ERUIT. Juist om ook tweespalt zaaiende populisten de pas af te snijden. En even voor de goeie orde: een werkgever kan niet zomaar dagen afpakken. Dan botst op zaken als CAO's... en leidt uiteindelijk tot niet-rijdende treinen en bussen.
Ik ken basisscholen waar leerlingen dagelijks een kwartier of half uur extra mogen maken. Dat leidt dan tot één of twee weken vrij opneembare vakantie. Overigens wordt die wel door de ouders ingepland. Jonge kinderen kunnen immers alleen thuis zijn wanneer er opvang is door een volwassene. In de praktijk gebruiken veel ouders die dagen om een vakantie te plannen in een goedkope periode),Trommelrem schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:17:
[...]
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
En leerkrachten vinden die les willen gevenTrommelrem schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:17:
[...]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Die angel kun je er zelf uittrekken door je negatieve gevoel erbij opzij te zetten. Voor mij hebben deze dagen geen religieuze betekenis.Jester-NL schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:10:
[...]
Ik zie niet helemaal hoe het inruilen van 'religieuze' feestdagen tegen vrij inwisselbare extra vrije dagen uitgelegd kan worden als "wij tegen zij". Als jij Kerst wilt vieren, neem je dan lekker vrij, en vier je het niet... dan bewaar je die dagen voor een ander moment (en dat zou zomaar een religieuze feestdag kunnen zijn, maar net zo goed de Landmachtdagen...
Ik ben van ‘huis uit katholiek’ maar niet praktiserend. Ik zie deze feestdagen dan ook vooral als een rustmoment, waarbij je gemakkelijk met vrienden of familie iets kunt gaan doen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En wat eerder al benoemd was, vrije dagen die in het weekend vallen; helaas pindakaas. In Belgie wordt dat gewoon doorgeschoven.
Kortom, wij hebben bij lange na niet zoveel vrije dagen.
Als antwoord op de kwestie zelf; ik vind zo'n dag vrij best wel chill. Het breekt de sleur, ik kijk altijd wel uit naar dergelijke perioden. Als je dat zelf mag invullen, dan mist het dat gevoel denk ik. Dan moet je zelf zien te ontsnappen aan de sleur.
Daarnaast, ik heb niets met het geloof, maar mag van mij wel blijven. Dat is een stukje dat gewoon bij de tradities hoort. Ik vind het alleen sneu dat 4 en 5 mei geen vaste vrije dagen zijn, maar goed. Anderzijds, aan de betekenis van 4 mei wordt al dusdanig getrokken, dat we straks die 5 mei onwaardig zijn, maar dat is een andere discussie.
Als iemand die vlakbij een Ikea woont en nooit in een gebedshuis komt, is dit een mooie samenvatting. Alleen, dat is wel erg 'randstedelijk'; er zijn zat lokale volksfeesten die goed aansluiten bij de andere dagen!Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:03:
Dat Kerst gewoon bij Nederlandse traditie hoort kan ik me geheel in vinden. Maar Pasen, Pinksteren en Hemelvaart? Neu, dat is gewoon een dag waarbij mensen blijkbaar graag met zijn allen bij de Ikea doorbrengen.
Maar in het onderwijs is die serie verspliterde vrije dagen van eind april (goede vrijdag) tot begin juni (pinksteren) vaak erg onhandig, dan eindig je bijvoorbeeld met 4 of 5 lesmomenten i.p.v. 8 omdat jouw vak net op de verkeerde dag valt.
Wat mij betreft komen er i.p.v. al die losse dagen gewoon 2 lange weekenden, waarbij Koningsdag of Bevrijdingsdag de kans krijgen een echt 'nationaal' feest te worden. Dat missen we in Nederland toch wel een beetje in de jaren dat we niet met een EK of WK meedoen
Kijken naar internationale feestdagen i.v.m. handelsbelangen lijkt me dan wel verstandig, dus erg grote aanpassingen t.o.v. de europese/christelijke feestdagen zitten er dan ook niet in.
Als de Ramadan nu op dezelfde kalender zou werken zou je ook daar rekening mee kunnen houden, maar dat is 2% van de bevolking ofzo, en ze hebben de keuze het vasten in te halen.
Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!
Pardon? Het zijn er wel iets meer dan dat:CyBeR schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:50:
[...]
België geen idee maar hier in Nederland hebben we exact twee officiële feestdagen:
• Koningsdag, op dit moment 27 april (tenzij dat een zondag is, dan de 26e)
• Bevrijdingsdag, 5 mei (ongeacht of dat een zondag is en overigens niet elke 5 jaar maar elk jaar)
Feestdagen 2019
- Nieuwjaarsdag: dinsdag 1 januari 2019
- Goede vrijdag: vrijdag 19 april 2019
- Pasen (eerste en tweede paasdag): zondag 21 en maandag 22 april 2019
- Koningsdag: zaterdag 27 april 2019
- Bevrijdingsdag: zondag 5 mei 2019
- Hemelvaartsdag: donderdag 30 mei 2019
- Pinksteren (eerste en tweede pinksterdag): zondag 9 en maandag 10 juni 2019
- Kerstmis (eerste en tweede kerstdag): woensdag 25 en donderdag 26 december 2019
[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 01-06-2019 15:12 . Reden: Fix titel lijst ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Waarom gaat het bij bedrijven dan wel goed? Als een manager een keer met vakantie gaat, dan stort echt niet het hele bedrijf in. Als een docent een week weg gaat, dan moeten leerlingen toch wel zelfstandig verder kunnen?Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:24:
[...]
Ehm, beetje jammer als jij als leerkracht dan continu zit met leerlingen die een toets hebben gemist, zodat je 13 verschillende versies mag maken. En dat je geen fatsoenlijk rooster meer gemaakt krijgt op een school omdat iedere leerling zelf z'n dagje vrij mag plannen.
Ja. Precies zoals het in een bedrijf ook gebeurt. Als een projectlid of groepslid een week of een maand weg gaat, dan loopt een project gewoon door. Dat is de essentie van projectmatig werken.En wat ga je doen met die leerkracht? Gaat die wisselend een klas van 10, 20 of 15 leerlingen les geven? Groepswerk? Projecten? En moet de leerkracht dan de stof maar even herhalen voor alle leerlingen die een week weg zijn geweest terwijl de rest door is gegaan? Hoe zie je dit in godsnaam voor je?
Er zijn vele mensen die veel sneller hun H.B.O. of W.O. kunnen afmaken als ze in het verleden de basics hebben geleerd: plannen.Als je op de universiteit of HBO nog niet kan plannen, dan is er wel meer misgegaan. Daar hoef je echt niet het hele onderwijssysteem op het vmbo (MAVO, is dat uit de jaren 80?), havo en vwo voor om te gaan gooien.
Wel zo fijn dat je dan je toko gemakkelijker kan dichtgooien.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Dat supermarkten op feestdagen open zijn is vrij eenvoudig. Die hebben een grote pool van 15-19 jarig personeel, waarvan er altijd wel een aantal willen werken. Want met die feestdagentoeslag, is die nieuwe playstation sneller bij elkaar gespaard.Monkeydancer schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:48:
Liever vaste feestdagen, zodat iedereen bijna vrij is. Dan hoef je ook minder met elkaar rekening te gaan houden als je de planning rond deze periodes op elkaar probeert af te stemmen. Je weet dan dat rond deze tijd de meeste leveranciers, klanten, personeel etc. allemaal verplicht vrij heeft.
Wel zo fijn dat je dan je toko gemakkelijker kan dichtgooien.
Maar denk ook even aan de kleinere ondernemers, bijvoorbeeld de groenteboer die de zaak samen met zijn vrouw runt. Die werken 6 dagen per week, en als ze met de feestdagen de zaak kunnen sluiten, hebben die ook eens een lang weekend. Als we feestdagen vrij opneembaar maken, gaan we ook verwachten dat zij het hele jaar open zijn. En hebben ze nooit meer een paar dagen vrij.
Daarnaast, in het bedrijfsleven is het echt niet zo dat alles stil ligt op kantoren. "Loze" feestdagen zoals hemelvaart worden bij ons op kantoor altijd gebruikt door facilitaire dienst en IT om grotere acties uit te voeren die tijdens kantooruren overlast opleveren. Denk aan grotere interne verhuizingen, vervanging van werkplekken, vloeren in de was zetten (mag daarna 2 dagen niet op gelopen worden) of het testen van het brandalarm.
Indien de dagen worden omgezet naar vrij besteedbare dagen, laten we zeggen: 5 dagen. Dan wordt het minimum opgetrokken naar 25 vrije dagen per jaar.
Zodra er een reorganisatie/CAO onderhandeling plaatsvindt, dan ziet de machthebbende partij 25 dagen dat hem geld kost. Hierdoor zullen ze gaan lobbyen om de 25 terug te brengen naar 24 en na 8 jaar sta je weer vrolijk op 20 dagen.
Daarom zou ik het zo laten, vanwege toekomstige waarborging, maar ook een stukje samenhorigheid.
Wat ik wél een interessante toevoeging vind: wellicht moeten wij als Nederlander ook een vrije dag krijgen op de dag van het Suikerfeest, aangezien Moslims ook vrij zijn op "onze" dagen, waarom "wij" dan niet op die van "hun".
Dit kan je oplossen door bv. een periode af te blokken waar geen vrije dagen gepland kan worden. In sommige branches gebeurd dit nu ook al (bv BTW-week). Het moet natuurlijk niet een free-for-all gaan worden.Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:24:
[...]
Ehm, beetje jammer als jij als leerkracht dan continu zit met leerlingen die een toets hebben gemist, zodat je 13 verschillende versies mag maken.
Ik zie deze steeds terug komen, maar waarom zouden ze nu niet dan gewoon het verlagen naar 15 dagen? Ik zie geen enkele reden waarom met minder verplichte vrije dagen ze het wel zouden verlagen, en met het huidige aantal niet. 20 dagen + 5 feestdagen kost die werkgever exact evenveel als 25 dagen. Zijn jullie dan ook voorstander van juist veel meer dagen verplichten, en dan dus minder vrije dagen zelf te kiezen?CuBras schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:35:
Het is een interessant idee. Echter begint zo iets klein en later heeft de werkende man de nadelen hier van.
Indien de dagen worden omgezet naar vrij besteedbare dagen, laten we zeggen: 5 dagen. Dan wordt het minimum opgetrokken naar 25 vrije dagen per jaar.
Zodra er een reorganisatie/CAO onderhandeling plaatsvindt, dan ziet de machthebbende partij 25 dagen dat hem geld kost. Hierdoor zullen ze gaan lobbyen om de 25 terug te brengen naar 24 en na 8 jaar sta je weer vrolijk op 20 dagen.
Omdat die 20 dagen een hard wettelijk minimum is. Anders had ik het sommige bedrijven al lang zien doen.Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:53:
[...]
Ik zie deze steeds terug komen, maar waarom zouden ze nu niet dan gewoon het verlagen naar 15 dagen?
en als je een jaartje pech hebt, heb je een vroege Pinksteren en valt dat jaar eerste Kerstdag op zaterdag, tweede Kerstdag op zondag en automatisch nieuwjaarsdag op zaterdag. Gevolgd door een late Pasen, mag je bijna een jaar wachten op je eerste officiële vrije dag.RobinHood schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:43:
[...]
Da's inderdaad iets waar menig leerling van mij over klaagt, dat we zo weinig vrije dagen hebben, en dat ze nog eens beroerd verdeeld zijn ook. Vanaf Pinksteren, ergens in juni, heb je niks meer tot de laatste week van het jaar
Nu doe je net alsof moslims de keuze hebben om vrij te zijn op feestdagen met een christelijke achtergrond. Die nemen niet stiekem ook vrij, doe moeten vrij nemen. Want, zoals @Oekiejoekie zegt, de baas gaat niet voor een of twee moslims zijn hele bedrijf open gooien en daar kosten voor maken. Zou me niet verbazen als er genoeg moslims zijn die met kerst graag willen werken, maar het niet kunnen, want feestdag.CuBras schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:35:
Wat ik wél een interessante toevoeging vind: wellicht moeten wij als Nederlander ook een vrije dag krijgen op de dag van het Suikerfeest, aangezien Moslims ook vrij zijn op "onze" dagen, waarom "wij" dan niet op die van "hun".
Het zou voor een multiculturele samenleving best goed zijn als we feestdagen zouden delen. Echter zou dat voor sommigen weer als zwaktebod gezien kunnen worden en de capitulatie van de Nederlandse cultuur en dan kom je weer uit op de conclusie van @Virtuozzo.
Uiteraard als je 5 feestdagen afschaft wordt het wettelijk minimum 5 hoger, dat lijkt me nogal overduidelijk.Oekiejoekie schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:58:
[...]
Omdat die 20 dagen een hard wettelijk minimum is. Anders had ik het sommige bedrijven al lang zien doen.
In principe eens met je conclusie. Tegelijk denk ik soms ook van moslims dat je niet christelijk hoeft te zijn om iets te vieren. Dat heel veel Nederlanders kerst vieren is niet om Jesus zijn geboorte te herdenken.Droefsnoet schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:28:
[...]
Nu doe je net alsof moslims de keuze hebben om vrij te zijn op feestdagen met een christelijke achtergrond. Die nemen niet stiekem ook vrij, doe moeten vrij nemen. Want, zoals @Oekiejoekie zegt, de baas gaat niet voor een of twee moslims zijn hele bedrijf open gooien en daar kosten voor maken. Zou me niet verbazen als er genoeg moslims zijn die met kerst graag willen werken, maar het niet kunnen, want feestdag.
Het zou voor een multiculturele samenleving best goed zijn als we feestdagen zouden delen. Echter zou dat voor sommigen weer als zwaktebod gezien kunnen worden en de capitulatie van de Nederlandse cultuur en dan kom je weer uit op de conclusie van @Virtuozzo.
[ Voor 60% gewijzigd door Sissors op 01-06-2019 14:48 ]
Dat is alleen als het vastgelegd wordt in de wet/CAO. Maar hij bedoelt dat de hoeveelheid al afgenomen door bedrijven zou zijn als de dagen "vrij" waren geweest om te besteden.Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Uiteraard als je 5 feestdagen afschaft wordt het wettelijk minimum 5 hoger, dat lijkt me nogal overduidelijk.
[...]
In principe eens met je conclusie. Tegelijk denk ik soms ook van moslims dat je niet christelijk hoeft te zijn om iets te vieren. Dat heel veel Nederlanders kerst vieren is niet om Jesus zijn geboorte te herdenken.
Jezus ??? Met kerst en pasen herdenken we toch Ingvar Kamprad ???Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Dat heel veel Nederlanders kerst vieren is niet om Jesus zijn geboorte te herdenken.
Ik zit bij een openbare school. Mijn vrouw in het speciaal onderwijs.SeatRider schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:11:
[...]
Dan krijg je dus toch weer christelijke scholen, versus moslimscholen...
Oh boy, ik vrees dat je de gemiddelde leerling sterk overschat. Als je nu al leest hoevaak leraren totaal worden overrompeld door brutale leerlingen, heb ik sterk het vermoeden dat dit niet de leerlingen zullen zijn die zelfstandig aan het werk gaan. Op die leeftijd zit actie-consequentie er nog niet zo goed in.Trommelrem schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:19:
[...]
Waarom gaat het bij bedrijven dan wel goed? Als een manager een keer met vakantie gaat, dan stort echt niet het hele bedrijf in. Als een docent een week weg gaat, dan moeten leerlingen toch wel zelfstandig verder kunnen?
[...]
Ja. Precies zoals het in een bedrijf ook gebeurt. Als een projectlid of groepslid een week of een maand weg gaat, dan loopt een project gewoon door. Dat is de essentie van projectmatig werken.
[...]
Er zijn vele mensen die veel sneller hun H.B.O. of W.O. kunnen afmaken als ze in het verleden de basics hebben geleerd: plannen.
Ik gok dat de klas dan leeg zal blijven. En tja, dan hebben we nog wat meer schoolverlaters die later niet helemaal lekker integreren. Maar gelukkig is er dan een klein percentage kinderen wat zelf een vakantie heeft kunnen boeken. Super goede trade-off lijkt me...
Al 25 jaar geleden hadden wij op de middelbare school vanaf het 4e jaar een snipperkaart. Dat systeem werkte goed. Per rapportperiode mochten wij 24 uur vrij nemen. Die uren kon je bijvoorbeeld gebruiken om het lesuur voor een proefwerk nog even alles er in te stampen. Of om een middag vrij te nemen als het mooi weer was.Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:06:
[...]
Oh boy, ik vrees dat je de gemiddelde leerling sterk overschat. Als je nu al leest hoevaak leraren totaal worden overrompeld door brutale leerlingen, heb ik sterk het vermoeden dat dit niet de leerlingen zullen zijn die zelfstandig aan het werk gaan. Op die leeftijd zit actie-consequentie er nog niet zo goed in.
Ik gok dat de klas dan leeg zal blijven. En tja, dan hebben we nog wat meer schoolverlaters die later niet helemaal lekker integreren. Maar gelukkig is er dan een klein percentage kinderen wat zelf een vakantie heeft kunnen boeken. Super goede trade-off lijkt me...
Daar waren wel regels aan verbonden. Proefwerken/overhoringen snipperen mocht niet. Als een leraar belangrijke stof ging behandelen, mocht het ook niet. En als je zwak stond voor een vak, mocht je dat vak niet snipperen.
Ik denk dat jij de impact op de economie van "elke maand een paar vaste vrije feestdagen" een beetje onderschat.Erapaz schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:04:
Heb veel met India samengewerkt en daar hebben ze elke maand wel een paar vaste vrije feestdagen. We zijn welvarend genoeg om dit te kunnen dragen.
Ja we zijn welvarend, maar misschien juist wel omdat we een hardwerkend volkje zijn?
Een hardnekkig misverstand:SeatRider schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:08:
Ja we zijn welvarend, maar misschien juist wel omdat we een hardwerkend volkje zijn?
Liever lui dan moe? Of juist efficiënt? Nederlanders werken het minst van alle Europeanen
We werken dus efficiënt, maar niet bepaald hard als je puur in uren rekentMaar het CBS heeft nu voor het eerst becijferd hoeveel uren alle Nederlandse 15- tot 75-jarigen bij elkaar opgeteld werken. 'Het daadwerkelijke aantal gewerkte uren is in Nederland heel laag in vergelijking met de rest van Europa', concludeert CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. 'Nederlanders werken zoals bekend graag in deeltijd, maar daar staat tegenover dat de arbeidsdeelname heel hoog is. Maar uit de nieuwe cijfers blijkt dat de hoge arbeidsdeelname de korte werkweken niet compenseert.'
Nederlanders draaien gemiddeld een 20-urige werkweek, terwijl koplopers Estland, Tsjechië en Zweden boven de 24 uur uitkomen.
Hier staat tegenover dat Nederlanders tijdens hun werkuren relatief veel presteren, ziet Van Mulligen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Verwijderd
En wie wil dit dan afschaffen, en waarom? Als je zo graag meer wil werken, wordt dan baas van je eigen bedrijfje. Dan kun je elke dag werken zoveel je wil!
Je hebt ook tijd nodig om geld uit te geven natuurlijkSeatRider schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat jij de impact op de economie van "elke maand een paar vaste vrije feestdagen" een beetje onderschat.
Overigens pleit ik niet voor een paar dagen per maand, maar wel een garantie voor de dagen die we hebben. En flexibel vrij van school, maar dat is buiten de strekking van dit topic.
Ik zit op een afdeling van in totaal, inclusief mezelf, 2 personen. Er moet *altijd* een van ons aanwezig zijn of tenminste thuis aan het werk en bereikbaar voor calamiteiten. (ICT, dus ook support en het verhelpen van storingen die door de dag heen kunnen voorkomen. Alleen buiten kantoortijden hebben we geen standbydienst omdat dat niet te doen is met 2 personen.)
Het afschaffen van een deel van de verplichte vrije dagen, zou voor mij behoorlijk impact hebben. Juist die wettelijke dagen zorgen er voor dat je beiden vrij kunt hebben en je niet de boel moet verdelen. Het ene jaar de ene, het andere jaar de ander.
Natuurlijk heeft het voordelen omdat je er extra dagen bij krijgt (wij zouden dan naar 30 gaan ipv 25), maar het beperkt ook het aantal dagen dat we ook de ICT afdeling dicht kunnen gooien en dát zou best nadelig zijn.
Natuurlijk zijn er genoeg beroepen waar dit hoe dan ook niet speelt. Waar bij nacht en ontij, 365 dagen per jaar moet worden gewerkt. Helaas hoor dát gewoon bij die beroepen. Voor afdelingen als die van mij, waar er ook zát in Nederland en België van zijn, is het vind ik wel serieus nadelig.
Dus ik ben niet voor, puur eigenbelang, ik wil niet nóg minder dagen per jaar de afdeling niet mogen sluiten.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
ik zie het niet zitten om deze traditie op te geven omdat mensen uit het westen niks beters te doen hebben dan naar de bouwmarkt/ikea te gaan.
Wat belet je om de traditie voort te zetten indien het geen officiele feestdag/vrije dag meer is? Je kan alsnog een dag vrij nemen om de traditie voort te zetten. Is de traditie zo broos dat die niet in ere gehouden kan worden zodra het geen betaalde verlofdag meer is?odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:53:
ik zie het niet zitten om deze traditie op te geven omdat mensen uit het westen niks beters te doen hebben dan naar de bouwmarkt/ikea te gaan.
nu: iedereen vrij, speciale feesten, weinig verkeer (want vrij en hemelvaart dus veel wandelaars en fietsers).Napo schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:58:
[...]
Wat belet je om de traditie voort te zetten indien het geen officiele feestdag/vrije dag meer is? Je kan alsnog een dag vrij nemen om de traditie voort te zetten. Is de traditie zo broos dat die niet in ere gehouden kan worden zodra het geen betaalde verlofdag meer is?
dan: niet iedereen zal vrij kunnen krijgen, geen/minder feesten, veel verkeer (want gewone werkdag).
Ik hoor eerlijk gezegd nog steeds geen redenen waarom de traditie niet in stand gehouden kan worden indien de officiele feestdagen vervallen. Natuurlijk zal er een impact zijn op de mensen die zpmaar even langskomen omdat ze nu vrij hebben.odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:49:
[...]
nu: iedereen vrij, speciale feesten, weinig verkeer (want vrij en hemelvaart dus veel wandelaars en fietsers).
dan: niet iedereen zal vrij kunnen krijgen, geen/minder feesten, veel verkeer (want gewone werkdag).
Weinig verkeer is een voordeel maar dat is niet een blokeerd iets en speciale feesten zijn nog steeds te realiseren.
[ Voor 85% gewijzigd door Migrator op 03-06-2019 10:17 ]
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Misschien wordt het dan tijd dat we eens de economie niet voor alles laten voorgaan en een stapje terug doen. Tegenwoordig moet alles maar wijken zodat de economie blijft groeien.SeatRider schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat jij de impact op de economie van "elke maand een paar vaste vrije feestdagen" een beetje onderschat.
Omdat je dan ook nog een werkgever en scholen hebt die je om vrij moet vragen -voor het hele gezin-. Dat is een hoop gedoe voor mensen met een lastige werkgever.Napo schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:58:
[...]
Wat belet je om de traditie voort te zetten indien het geen officiele feestdag/vrije dag meer is? Je kan alsnog een dag vrij nemen om de traditie voort te zetten. Is de traditie zo broos dat die niet in ere gehouden kan worden zodra het geen betaalde verlofdag meer is?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Is de oplossing dan niet veel makkelijker om dit bij je baas zelf te bedingen, zodat je niet de rest van het land opzadeld met een oplossing voor een probleem dat niet bestaat?
Verder kan ik uit onderstaand lijstje voor mijn eigen sector (Metaal) alvast een paar wegstrepen en valt de rest altijd in het weekend (Italic) of geregeld. Wat doordat wij hier niet aan "volgende dag vrij" doen inhoud dat we effectief er minder hebben dan omliggende landen.
Nieuwjaar - 1 Januari 2019
Goede vrijdag - 19 April 2019
Pasen - 21 April 2019
Paasmaandag - 22 April 2019
Koningsdag - 27 April 2019
Bevrijdingsdag - 5 Mei 2019
O.H. Hemelvaart - 30 Mei 2019
Pinksteren - 9 Juni 2019
Pinkstermaandag -10 Juni 2019
Kerstmis - 25 December 2019
2de Kerstdag - 26 December 2019
Dus als je het afschaffen variabel maakt en daarmee altijd de 4 'nutteloze' feestdagen pakt, en dan ieder jaar 1 feestdag erbij die ook in het weekend valt, dan ben ik het er wel mee eens. Zo niet, moeten we misschien gaan praten over extra feestdagen in september/oktober ofzo.
Is inderdaad wel erg irritant dat het vaak allemaal tegelijk valt nu en dat we straks dus helemaal tot de kerst niks meer hebben.
Ik zou zeggen een mix van:
- Vaste vrije dagen verdeeld over het jaar. Lang weekend iedere 2 maanden oid (dus geen religie meer, tenzij het toevallig goed uit komt)
- Vrij op te nemen dagen (mag eventueel iets omhoog
)
Edit: of dit inderdaad
Hogader schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:14:
[...]
Zo niet, moeten we misschien gaan praten over extra feestdagen in september/oktober ofzo.
[ Voor 9% gewijzigd door Genetai op 03-06-2019 09:21 ]
Waarom minder feesten als het een traditie is waar iedereen dol op zou zijn? Natuurlijk, een enkeling zal geen vrij kunnen krijgen, maar veruit het merendeel wel. De zuiderlingen weten ook nog steeds jaarlijks carnaval te vieren zonder dat het een nationale feestdag (/week) is.odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:49:
[...]
nu: iedereen vrij, speciale feesten, weinig verkeer (want vrij en hemelvaart dus veel wandelaars en fietsers).
Denk eens aan alle evenenten en andere niet-religieuze tradities zoals voetbaltoernooitjes in het lokale verenigingsleven idd.odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:53:
hemelvaart wordt er in grote delen van het oosten en noorden (en duitsland) aan dauwtrappen gedaan. (niet zoals vroeger bij zonsopgang) dus lekker met groepen vrienden/familie/verenigingen erop uit, gevolgd door een bbq na de tijd bijvoorbeeld. ook zijn er vele lokale feesten op deze dag.
Het idee om 5 dagen zelf in te kunnen plannen, zodat de mensen op de traditionele 'christelijke' feestdagen alsnog vrij kunnen hebben (wat 9 van de 10 ook zal doen in Nederland), is leuk, maar niet realistisch.
In de praktijk komt het er op neer dat de werkgever dan ook 'nee' kan zeggen tegen een verlofaanvraag.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
- Nieuwjaarsdag
- 1e en 2e Paasdag
- Koningsdag
- Hemelvaart
- 1e en 2e Pinksterdag
- 1e en 2e Kerstdag
Dat zijn 9 betaalde vrije dagen, aangezien het grootste deel werkt van maandag t/m vrijdag vallen daar sowieso al twee dagen van af (1e paasdag en 2e paasdag). Dit jaar viel koningsdag ook nog af, aangezien het op zaterdag viel. Dan blijven er nog 6 dagen over. In het slechtste geval vallen 1e en 2e kerstdag op zaterdag en zondag en nieuwjaarsdag ook, dan heb je nog 4 dagen over.
Dan heb je nog feestdagen waarop je vrij kan zijn, maar daar ook nog eens een vrije dag voor mag inleveren. Dat zijn dan voornamelijk goede vrijdag en bevrijdingsdag.
Wettelijk heb je recht op 20 vrije dagen plus 9 officiële feestdagen, waarvan in de praktijk dit uitkomt op 25 tot 27 dagen per jaar. Daarmee hebben we niet alleen de minste wettelijke vrije dagen van West Europa, maar ook de minste officiële feestdagen van West Europa. Neem je daar de vrije dagen in de CAO (dit zal voor de meeste mensen standaard 5 dagen zijn) kom je uit op 29 á 32 vrije dagen per jaar. We eindigen daarmee vrijwel onderaan de lijst. Ik zou juist opperen voor meer wettelijke vrije dagen én de officiële feestdagen laten zoals het is.
Edit: aanpassing aangezien nieuwjaarsdag ook in het weekend kan vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Audiowaste op 03-06-2019 09:47 ]
Daarnaast is het omzetten van die vaste dagen naar standaard verlof is denk ik heel dom, omdat iedereen die iets verder denkt dat zijn/haar neus lang is kan bedenken dat hier heel snel misbruik van wordt gemaakt door werkgevers. Het wettelijk minimum van 20 naar 25 dagen verhogen levert denk ik heel snel het volgende op:
- Werkgevers X, Y en Z boden bij hun vacatures altijd al 26 of 27 verlofdagen aan
- De vaste feestagen worden omgezet en het minimum aantal verlofdagen wordt verhoogd van 20 naar 25 dagen
- Werkgevers X, Y en Z voldoen nog steeds aan het minimum aantal dagen, dus laten het erbij
- Enkele andere werkgevers zijn "gul" en verhogen het aantal vrije dagen met 2 of 3, om op te vallen
- Mogelijk dat alleen de overheidsinstanties ook daadwerkelijk het aantal vrije dagen met 5 verhoogd, omdat ze niet anders kunnen
Uiteindelijk heb je dan onder de streep minder vrije dagen. Daarbij komen dan ook nog alle nadelen die ook al eerder genoemd zijn, zoals het "coordineren" van vrije dagen met vrienden en familie. Nu heb je bepaalde dagen gewoon standaard vrij en kan je daarop gemakkelijk iets plannen met familie en/of vrienden, probeer dat maar eens te doen als deze vrij inzetbaar worden. Kortom: nee dank je, laat het maar lekker zoals het is.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
desalniettemin zou ik graag mijn vrije dagen voor kerst op een andere manier willen besteden. Ik heb dan echt helemaal niets te doen, de dagen zijn super kort, vakanties zijn heel erg duur én enig "kerstgevoel" ontbreekt totaal. Daarnaast vind ik persoonlijk dit soort religieuze vrije dagen niet helemaal passen binnen het seculiere gedachtegoed dat we hier in het westen vaak hebben. Liefst zie ik dan enkele vrij dagen die van historisch en/of nationaal belang zijn en idd wat dagen die vrij opneembaar zijn.
Napo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:41:
[...]
Ik hoor eerlijk gezegd nog steeds geen redenen waarom de traditie niet in stand gehouden kan worden indien de officiele feestdagen vervallen. Natuurlijk zal er een impact zijn op de mensen die zpmaar even langskomen omdat ze nu vrij hebben.
Weinig verkeer is een voordeel maar dat is niet een blokeerd iets en speciale feesten zijn nog steeds te realiseren.
kinderen moeten naar school. lang niet iedereen zal vrij kunnen krijgen, toevallig was ik dit jaar op pad met een aantal leraren die dus waarschijnlijk geen vrij hadden kunnen krijgen. dus de groep waar ik mee fietste was al gehalveerd geweest. en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.Sissors schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:27:
[...]
Waarom minder feesten als het een traditie is waar iedereen dol op zou zijn? Natuurlijk, een enkeling zal geen vrij kunnen krijgen, maar veruit het merendeel wel. De zuiderlingen weten ook nog steeds jaarlijks carnaval te vieren zonder dat het een nationale feestdag (/week) is.
meer verkeer zal ervoor zorgen dat de routes hier meer rekening mee moeten houden, met grote groepen fietsers zit je niet te wachten op vrachtwagens etc.
ben nog nooit voor carnaval in het zuiden geweest, maar vallen de meeste feesten/evenementen daarvoor niet in het weekend? zo is het hier in ieder geval wel voor de meeste dingen.
Wanneer je het suikerfeest (als het al zou kunnen) als een nationale feestdag gaat bestempelen, lijkt mij ook een beetje het hek van de dam. Dan zou je hetzelfde moeten doen met Jom Kipoer voor de joden en waarschijnlijk ook voor het Hindoeïsme en Boeddhisme nog bepaalde dagen.lasharor schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:56:
Vluchtig doorgelezen; als moslim zijnde zie ik hier een paar keer geopperd worden dat we ook maar vrij moeten hebben op bijv. suikerfeest. Ik denk niet dat dit per definitie goed gaat omdat natuurlijk ook binnen de religie verschillen bestaan en het vrij regelmatig gebeurt dat de Arabische gemeenschap een andere dag aan het feesten is dan bijv. de Turken in Nederland.
desalniettemin zou ik graag mijn vrije dagen voor kerst op een andere manier willen besteden. Ik heb dan echt helemaal niets te doen, de dagen zijn super kort, vakanties zijn heel erg duur én enig "kerstgevoel" ontbreekt totaal. Daarnaast vind ik persoonlijk dit soort religieuze vrije dagen niet helemaal passen binnen het seculiere gedachtegoed dat we hier in het westen vaak hebben. Liefst zie ik dan enkele vrij dagen die van historisch en/of nationaal belang zijn en idd wat dagen die vrij opneembaar zijn.
Heel veel mensen hebben niets met de Christelijke feestdagen behalve vaak de verplichtingen bij familie. Zelf heb ik ook helemaal niets met koningsdag, al vind ik het wel een prima feestdag omdat iedereen zich daar in kan herkennen (behalve Jehova getuigen, want die vieren geen verjaardagen).
Vergeet de republiekeinen onder ons ook niet.Audiowaste schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:34:
[...]
Heel veel mensen hebben niets met de Christelijke feestdagen behalve vaak de verplichtingen bij familie. Zelf heb ik ook helemaal niets met koningsdag, al vind ik het wel een prima feestdag omdat iedereen zich daar in kan herkennen (behalve Jehova getuigen, want die vieren geen verjaardagen).
Ik zou persoonlijk liever een deel van de dagen in het voorjaar afschaffen en ruilen voor een paar verplichte dagen in het najaar zodat het goed verdeeld zit tussen zomer en kerst.
Ook ben ik groot fan van koningsdag afschaffen en bevrijdijngsdag de feestdag maken. Eventueel ook dag van de arbeid nationale feestdag maken en hemelvaart en pasen (2e paasdag dus) afschaffen.
Bij ons zijn zowat alle dagen door de werkgever vast gezet. We hebben maar 3 dagen per jaar vrij te kiezen.
Maar wat doe je dan met die 5 vrije dagen die vroeger vast stonden en nu vrij worden bij scholen?
Grappig genoeg - word er nogal gediscussierd over het christelijke gehalte van de feestdagen en dat we die misschien moeten vervangen/afschaffen.
maar er is ook gewoon nog een andere optie namelijk: Meer feestdagen/nationale vrije dagen. Niet in plaats of als vervanging van, gewoon een of twee meer. 5 mei altijd vrij bijvoorbeeld, en het suikerfeest ook een vrijedag van maken. Daar ben ik eerder voorstander van.
Ik heb niks met het gedachtegoed van de feestdag, maar ik heb veel and het opbreken van een werk-periode met een extra snipper dagje om een biertje op het terras met familie of vrienden te drinken.
En wie gaat die dagen betalen danJos_V schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:18:
maar er is ook gewoon nog een andere optie namelijk: Meer feestdagen/nationale vrije dagen. Niet in plaats of als vervanging van, gewoon een of twee meer. 5 mei altijd vrij bijvoorbeeld, en het suikerfeest ook een vrijedag van maken. Daar ben ik eerder voorstander van.
Prima als we vrije dagen gaan wisselen (5 mei voor Hemelsvaart bijvoorbeeld), maar extra vrije dagen hebben we echt niet nodig.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Daarom is mijn suggestie dan ook het volledig afschaffen van religieuze vaste dagen in Nederland. Ik denk, met de scheiding van kerk en staat dat we met z'n alle bepaalde keuzes die gemaakt zijn in het verleden moeten heroverwegen. Religieuze tradities hoeven wat mij betreft niet de basis van dit soort beslissingen te vormen (al dan niet hebben van vrije dagen).Audiowaste schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:34:
[...]
Wanneer je het suikerfeest (als het al zou kunnen) als een nationale feestdag gaat bestempelen, lijkt mij ook een beetje het hek van de dam. Dan zou je hetzelfde moeten doen met Jom Kipoer voor de joden en waarschijnlijk ook voor het Hindoeïsme en Boeddhisme nog bepaalde dagen.
Werkgevers natuurlijk. Twee dagen komt neer op een "loonsverhoging" van iets van een procent. Na jaren van hand op de knip moet dat er maar eens af kunnen.
Regeren is vooruitschuiven
Bij het lezen van de openingspost dacht ik gelijk: "wat mij betreft prima".Jeroenneman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:21:
Meh, en dan over een paar jaar die 5 extra dagen weer inleveren omdat ze toch geen traditie kennen?
Neen, liever niet. En heb je er al aan gedacht dat het juist speciaal is dat "iedereen" vrij is op die dagen? Dat is nu net het mooie. Extra vakantiedagen, dat wordt dan een soort ratjetoe.
-Edit, ter verduidelijking:
Stel dat we inderdaad lekker individualistisch zelf te kiezen vrije dagen krijgen toebedeeld,dan:
- mag je al je vrienden en familie zelf vrij gaan laten nemen op eens gezamenlijk iets te kunnen doen. Nu heb je daar gewoon logische weekenden voor, waarbij je zeker weet dat iedereen vrij is, zonder gezeik met data schuiven en vakantie-aanvragen.
- heb je nooit meer die écht lekker rustige dagen. Gisteren was echt fantastisch. Iedereen is vrij, iedereen heeft tijd, weinig auto's die rondrijden, even niet die 24\7 aan mentaliteit.
- krijg je sowieso gezeik op het werk qua aanvragen voor verlof. Want stiekem vinden veel mensen die "traditionele" dagen toch belangrijk. En even buiten het Randstad-perspectief: in de provincie zijn veel van die feestdagen nog gelinked aan dorpsfestivals en feesten. Dus gaat toch weer iedereen die dag vrij nemen...
Ik vier immers alleen Kerst, Pasen, Koningsdag en nieuwjaar. De eerste twee niet vanuit een geloofsovertuiging, maar uit traditie en gezellig met familie. Nieuwjaarsdag is toch altijd wel fijn na oudjaarsdag, alhoewel ik liever oudjaarsdag verplicht vrij heb. Echter, verplicht of niet ik zou ook nieuwjaarsdag vrij nemen (wel zo fijn als het laat de wordt de avond/nacht ervoor...)
Koningsdag is vaak ook één van de leukste dagen met vrienden.
Dan ga je er over nadenken en dan zijn twee dagen Kerst en Pasen toch wel handig, want eerste dag eigen familie en tweede dag schoonfamilie.
Hemelvaart, Pinksteren, goede vrijdag etc “vier” ik niet. Toch vind ik het fijne dagen, want het voorjaar vliegt om omdat je eens in de zoveel weken weer een lang weekend hebt waarin je leuke dingen kan doen, er ook vaak genoeg iets te doen is in de omgeving en vaak is het op minstens één van die dagen wel goed weer. Dus ook al blijf je thuis, dan nog is het fijn om vrij te zijn.
Dus nee, eigenlijk vind ik het wel prima zo!
Hoewel ik weinig op heb met welk geloof dan ook vind ik niet dat wij als Nederland zomaar af moeten stappen van onze Christelijke grondslag omdat er steeds minder mensen geloven en/of een ander geloof aanhangen. Wij zijn Nederland en daar mogen best wel wat (Christelijke) tradities aan kleven zonder dat ik daarmee nou gelijk bepaalde bevolkingsgroepen voor de schenen wil trappen.
Een aantal vaste dagen is inderdaad prima. Zeker als het vrijdagen en maandagen zijn. Maar nu hebben we dus ook afgelopen week een vrije donerdag gehad. Heel vervelend.B-Real schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:22:
[...]
Bij het lezen van de openingspost dacht ik gelijk: "wat mij betreft prima".
Ik vier immers alleen Kerst, Pasen, Koningsdag en nieuwjaar. De eerste twee niet vanuit een geloofsovertuiging, maar uit traditie en gezellig met familie. Nieuwjaarsdag is toch altijd wel fijn na oudjaarsdag, alhoewel ik liever oudjaarsdag verplicht vrij heb. Echter, verplicht of niet ik zou ook nieuwjaarsdag vrij nemen (wel zo fijn als het laat de wordt de avond/nacht ervoor...)
Koningsdag is vaak ook één van de leukste dagen met vrienden.
Dan ga je er over nadenken en dan zijn twee dagen Kerst en Pasen toch wel handig, want eerste dag eigen familie en tweede dag schoonfamilie.
Hemelvaart, Pinksteren, goede vrijdag etc “vier” ik niet. Toch vind ik het fijne dagen, want het voorjaar vliegt om omdat je eens in de zoveel weken weer een lang weekend hebt waarin je leuke dingen kan doen, er ook vaak genoeg iets te doen is in de omgeving en vaak is het op minstens één van die dagen wel goed weer. Dus ook al blijf je thuis, dan nog is het fijn om vrij te zijn.
Dus nee, eigenlijk vind ik het wel prima zo!
Waarom zou Nederland een Christelijke grondslag hebben en moeten houden? We hebben toch scheiding van kerk en staat?Hoewel ik weinig op heb met welk geloof dan ook vind ik niet dat wij als Nederland zomaar af moeten stappen van onze Christelijke grondslag omdat er steeds minder mensen geloven en/of een ander geloof aanhangen. Wij zijn Nederland en daar mogen best wel wat (Christelijke) tradities aan kleven zonder dat ik daarmee nou gelijk bepaalde bevolkingsgroepen voor de schenen wil trappen.
Nee, het Christendom heeft ons meer oorlogen en ellende bezorgd dan veel andere zaken, lijkt mij geen reden om het extra status toe te kennen.
Een vrije donderdag vervelend? Plak die vrijdag erbij en je hebt een heerlijk weekend!Philip Ross schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:38:
[...]
Een aantal vaste dagen is inderdaad prima. Zeker als het vrijdagen en maandagen zijn. Maar nu hebben we dus ook afgelopen week een vrije donerdag gehad. Heel vervelend.
[...]
Waarom zou Nederland een Christelijke grondslag hebben en moeten houden? We hebben toch scheiding van kerk en staat?
Nee, het Christendom heeft ons meer oorlogen en ellende bezorgd dan veel andere zaken, lijkt mij geen reden om het extra status toe te kennen.
Welkome momenten van afwisseling in het jaar waarin je een lang weekend hebt of met opname van wat extra vrije dagen zomaar een week vrij hebt. Dat heeft niets te maken met bijv. het wel of niet leuk vinden van je werk.
Het is gewoon fijn/handig dat er wat momenten in het jaar zijn waarbij veel van je vrienden/familie vrij zijn en je gezamenlijk wat kan doen. Je met je partner er tussenuit kunt (of juist niet) omdat je vrij bent. Doorgaans makkelijker dan zelf gezamenlijk vrij plannen.
Ik ben het met je eens. Ben wel van mening als je helemaal een kerkloze staat / atheistische staat wil dan zijn er bepaalden religies die dan de kans zien om de macht te grijpen.
De ontkerkelijking is o.a voor de Islam een 'godsgeschenk', want kerken worden afgebroken of anders benut en de moskeeën en synagoges worden hoppa uit de grond gestampt.
Alles scheiden prima, maar dan moeten andere geloven en vrije dagen niet de plaats innemen. Doe dan de 28 daagse kalender en geef op bepaalde dagen iedereen vrij. of willekeurig aan de hand van de keuze van werknemer zelf. Lotto ofzo. Stempelkaart. enz
[ Voor 14% gewijzigd door Ivysaur op 03-06-2019 16:47 ]
Behalve dat die vrijdag dus uit mijn eigen vrije dagen moet komen. Wat als ik toevallig een ander weekend vrij zou willen?Jeroenneman schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:43:
[...]
Een vrije donderdag vervelend? Plak die vrijdag erbij en je hebt een heerlijk weekend!
Zoals ik aangaf ben ik ook voorstander van verplichte vrije dagen maar dan op logische momenten zoals bijvoorbeeld bevrijdingsdag. En verder zo veel mogelijk zoals in engeland waar ze alle vrije dagen naar maandag verplaatst hebben.B-Real schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:45:
Ik ken er ook geen status aan toe en ben het helemaal met je eens dat geloof de oorzaak is van een hoop ellende in de wereld, maar ik vind de (verplichte) vrije dagen die we hebben wel prettig. Dat deze een Christelijke grondslag hebben maakt me daarbij niet uit. Daarom schreef ik ook "(Christelijke) tradities".
Welkome momenten van afwisseling in het jaar waarin je een lang weekend hebt of met opname van wat extra vrije dagen zomaar een week vrij hebt. Dat heeft niets te maken met bijv. het wel of niet leuk vinden van je werk.
Het is gewoon fijn/handig dat er wat momenten in het jaar zijn waarbij veel van je vrienden/familie vrij zijn en je gezamenlijk wat kan doen. Je met je partner er tussenuit kunt (of juist niet) omdat je vrij bent. Doorgaans makkelijker dan zelf gezamenlijk vrij plannen.
Ik ben juist voorstander van de bevoorrechte positie die het Christendom heeft zo veel mogelijk afschaffen.
Dit gaat natuurlijk niet gebeuren. Hoe kan een kerkloze staat nou een bepaalde religie de macht laten grijpen? Andere religies hetzelfde behandelen als het christendom is niet hun de macht geven.Ivysaur schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:45:
@Philip Ross
Ik ben het met je eens. Ben wel van mening als je helemaal een kerkloze staat / atheistische staat wil dan zijn er bepaalden religies die dan de kans zien om de macht te grijpen.
Wat is er mis met leegstaande panden gebruiken voor andere doelen? Als er christenen een kerk nodig hebben mag dat gewoon en als moslims een moskee nodig hebben toch ook?De ontkerkelijking is o.a voor de Islam een 'godsgeschenk', want kerken worden afgebroken of anders benut en de moskeeën en synagoges worden hoppa uit de grond gestampt.
We hebben nog steeds een zeer laag percentage moslims in nederland, nog veel lager dan christenen.
Zoals ik aangaf als voorbeelden, bevrijdingsdag of dag van de arbeid zijn internationaal gezien goede kandidaten. Of anders gewoon willekeurige maandagen/vrijdagen goed verdeeld over het jaar.Alles scheiden prima, maar dan moeten andere geloven en vrije dagen niet de plaats innemen. Doe dan de 28 daagse kalender en geef op bepaalde dagen iedereen vrij. of willekeurig aan de hand van de keuze van werknemer zelf. Lotto ofzo. Stempelkaart. enz
Hij wil.
Daar wordt het alleen maar slechter van. 5 mei valt ongeveer 2/7e van de tijd in het weekend. Hemelvaart is altijd een donderdag.klaaas schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:58:
Wat wordt er nou precies beter als we bv hemelvaart zouden inruilen voor bevrijdingsdag als verplichte vrije dag? Los van persoonlijke voorkeuren? Ik zie het niet echt. Of echt niet.
Regeren is vooruitschuiven
Ik vind 4 en 5 mei belangrijker dan een Hemelvaart. Koningsdag is een leuke en actuele traditie, maar niet belangrijker dan 4 en 5 mei.lasharor schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:03:
[...]
Daar ben ik het ook wel mee eens. Daarom is mijn suggestie dan ook het volledig afschaffen van religieuze vaste dagen in Nederland. Ik denk, met de scheiding van kerk en staat dat we met z'n alle bepaalde keuzes die gemaakt zijn in het verleden moeten heroverwegen. Religieuze tradities hoeven wat mij betreft niet de basis van dit soort beslissingen te vormen (al dan niet hebben van vrije dagen).
Maar ik ben het niet eens met jouw redenatie. Hoewel de vrije dagen zijn gebaseerd op religieuze momenten - die Nederland en Europa gemaakt hebben tot wat het is - kan je het onmogelijk een religieuze traditie noemen.
Daarnaast, gezien het gezeik de laatste jaren omtrent 4 mei, vind ik het zorgelijk wie er dan precies op basis van welke parameters gaat bepalen wat wel en geen vrije dag waard is. Want elk kabinet gaat hier vervolgens elke 4 jaar mee aan de haal, waarmee tradities dan nog minder tradities worden, etc.
Maar die andere feestdagen ? Dan vervelen we ons te pletter. En wat doet de gemiddelde Nederlander dan ? Funshoppen !
Pasen valt zo ongeveer samen met de periode dat het tijd is om de tuin weer zomerklaar gemaakt moet worden. Als je dat op een "normale" zaterdag doet, dan heb je ook nog andere verplichtingen. De kinderen moeten naar sport, er moeten nog boodschappen gedaan worden, je hebt om 15.00 nog een afspraak bij de kapper. En tussendoor raus je nog even door het tuincentrum heen, je rent naar buiten met 2 kisten viooltjes voor in de border en een zak potgrond. Totale uitgave: 12 euro.
Maar met pasen hebben we de tijd. En het gemiddelde tuincentrum is tegenwoordig een halve "garden-experience", met restaurant en al. En als we de tijd hebben dan kijken we ook nog even naar zo'n longeset van 1000 euro. Dat zou lekker zijn om daar van de zomer 's avonds op te zitten. En dan nog zo'n buitenhaard er bij van 200 euro. Want dat is ook wel gezellig. En zo loop je ruim 1200 euro lichter het tuincentrum uit.
Met hemelvaart vervelen we ons weer te pletter, en gaan we naar de meubelboulevard. Vorig jaar heb je een nieuw, lichter dressoir gekocht, en dat donkerbruine bankstel, wat op zich nog prima is, past er eigenlijk niet meer bij. En plotseling zie je het ideale bankstel voor jou. En als je door de IKEA loopt, dan zie je op de begane grond altijd wel iets wat handig is voor in de keuken, of leuk is voor in huis of zo. Je keuken is 8 jaar oud, kan nog prima mee, maar je ergert je wat aan de indeling die de vorige bewoners gekozen hebben. Je loopt ook nog even bij een keukenboer binnen, en die doet je een aanbod wat hij echt alleen met hemelvaart mag doen (jaja, dat zal wel... Maar als Nederlanders korting horen, trappen ze er massaal in
Komend weekend is het pinksteren. Het vakantiegeld is net gestort. En volgens mij zijn tuincentra, meubelboulevards en autodealers er dol op om ons dat met speciale acties uit de zak te kloppen. Dit soort impulsaankopen is volgens mij een godsvermogen...
De economische waarde is +/- 0. Het creëert geen geld, het centreert alleen uitgaven. Er is een + aan toeristen die (voornamelijk) Amsterdam bezoeken en een - doordat veel Nederlanders een weekend weg gaan of gaan skiën.Oekiejoekie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:03:
Wat is eigenlijk de economische waarde van die feestdagen ? De enige 2 waarvan je dat echt terug kunt vinden is kerst, waar we allemaal extra uitgeven voor een zo mooi mogelijk kerstdiner en kerstcadeaus, en je jaar op jaar in het nieuws leest dat er weer records aan pinbetalingen zijn, en nieuwjaarsdag, wanneer er elk jaar weer een groter vermogen aan vuurwerk de lucht in geblazen wordt.
Die + aan toeristen, die mag je in deze niet meerekenen. Het gaat hier over de Nederlandse feestdagen. Duitsland heeft een aantal feestdagen die wij hier niet kennen, en dan zit Zeeland ook vol. Op Belgische nationale feestdagen heeft de Efteling ongetwijfeld ook meer Belgische bezoekers. Als wij onze feestdagen af zouden schaffen voor vrij opneembare dagen, hebben zij ze nog steeds.PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:12:
[...]
De economische waarde is +/- 0. Het creëert geen geld, het centreert alleen uitgaven. Er is een + aan toeristen die (voornamelijk) Amsterdam bezoeken en een - doordat veel Nederlanders een weekend weg gaan of gaan skiën.
Verder kan ik mijn euro maar een keer uitgeven. Als ik mijn vakantiegeld met een pinksteractie bij de keukenboer besteed, rolt het geld weer. Als ik het oppot, of ik realiseer me dat het zinniger is om het af te lossen op het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek, dan rolt het niet.
Heb je daar een onderbouwing voor? Probeer voor de grap eens op zo'n feestdag een bootje te huren in Giethoorn (of iets vergelijkbaars). Het is dan filevaren in de grachten. Ik geloof er eigenlijk niks van dat die mensen anders op een andere dag ook wel zouden gaan.PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:12:
[...]
De economische waarde is +/- 0. Het creëert geen geld, het centreert alleen uitgaven.
Hij wil.
Over welk soort toerisme in de plus heeft @PWM het eigenlijk ? Buitenlands toerisme ? Dat blijft wel door gaan, die houden hun feestdagen. Binnenlands toerisme ? Voor bijvoorbeeld het pinksterweekend heb ik zoiets van het is maar 3 dagen, dagje Efteling ? Als ik 10 dagen bijgeplust zou krijgen in verband met afschaffen feestdagen, zou ik misschien eerder roepen weekje vrij, pretpark in het buitenland.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:39:
[...]
Heb je daar een onderbouwing voor? Probeer voor de grap eens op zo'n feestdag een bootje te huren in Giethoorn (of iets vergelijkbaars). Het is dan filevaren in de grachten. Ik geloof er eigenlijk niks van die mensen anders op een andere dag ook wel zouden gaan.
Fair point. Dan blijft alleen de - overOekiejoekie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:38:
[...]
Die + aan toeristen, die mag je in deze niet meerekenen. Het gaat hier over de Nederlandse feestdagen. Duitsland heeft een aantal feestdagen die wij hier niet kennen, en dan zit Zeeland ook vol. Op Belgische nationale feestdagen heeft de Efteling ongetwijfeld ook meer Belgische bezoekers. Als wij onze feestdagen af zouden schaffen voor vrij opneembare dagen, hebben zij ze nog steeds.
Dat bedoel ik precies met het het centreren van de uitgaven. Zoals Oekiejoekie terecht zegt, die buitenlandse toeristen komen toch wel, los of wij vrij zijn of niet.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:39:
[...]
Heb je daar een onderbouwing voor? Probeer voor de grap eens op zo'n feestdag een bootje te huren in Giethoorn (of iets vergelijkbaars). Het is dan filevaren in de grachten. Ik geloof er eigenlijk niks van dat die mensen anders op een andere dag ook wel zouden gaan.
Maar de Nederlanders trekken er inderdaad massaal op uit. En geven hun geld uit. Maar dat ik geen extra geld. Mensen besteden die dag gewoon geld, wat anders verspreid ook wel de economie in was gegaan. Het is niet zo dat ze die 200,- boothuur dan door de WC hadden gespoeld.
Natuurlijk profiteert de leisure sector er wel van, die dagen zorgen ervoor dat het geld hun kant op komt in plaats van dat het op zaterdag in de Gamma word uitgegeven.
Als je zo gaat redeneren bestaat 'extra geld uitgeven' dus niet. Dan wordt het een nogal zinloos statement, nietwaar?PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:49:
Maar de Nederlanders trekken er inderdaad massaal op uit. En geven hun geld uit. Maar dat ik geen extra geld. Mensen besteden die dag gewoon geld, wat anders verspreid ook wel de economie in was gegaan. Het is niet zo dat ze die 200,- boothuur dan door de WC hadden gespoeld.
Of het geld werd anders opgepot of gebruikt om schulden af te lossen. Hoe dan ook, voor dit soort ondernemers zijn feestdagen natuurlijk wel degelijk van groot economisch belang.Natuurlijk profiteert de leisure sector er wel van, die dagen zorgen ervoor dat het geld hun kant op komt in plaats van dat het op zaterdag in de Gamma word uitgegeven.
Hij wil.
De vraag was wat het economisch resultaat was en dat is dus nihil.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:58:
[...]
Als je zo gaat redeneren bestaat 'extra geld uitgeven' dus niet. Dan wordt het een nogal zinloos statement, nietwaar?
Natuurlijk is het gecompliceerder dan dit. Ja, er komt wat opgepot geld vrij. Maar je mist ook weer 2 arbeidsproductieve dagen, etc etc. Maar onder aan de streep komt het er gewoon op neer dat onze economie niet bijster slechter zou worden van het afschaffen van deze dagen.
Die min in economisch opzicht, die bereik je in de toerismebranche juist door het afschaffen van de feestdagen. Daar is de prijs afhankelijk van vraag/aanbod. Bijvoorbeeld een bungalowpark: Een lang weekendje pinksteren kost me bijvoorbeeld 500 euro. Een weekend later staat datzelfde weekend bij wijze van spreke voor 150 euro op vakantieveilingen. Bij meer opneembare vrije dagen, zal iedereen proberen voor de bodemprijs te boeken.
De min van de niet productieve dagen moet je niet meenemen want die heb je ook bij het aanwijzen van andere vrije dagen of het vrij opneembaar maken van die dagen (ervan uitgaande dat ze opgenomen worden).PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:58:
[...]
De vraag was wat het economisch resultaat was en dat is dus nihil.
Natuurlijk is het gecompliceerder dan dit. Ja, er komt wat opgepot geld vrij. Maar je mist ook weer 2 arbeidsproductieve dagen, etc etc. Maar onder aan de streep komt het er gewoon op neer dat onze economie niet bijster slechter zou worden van het afschaffen van deze dagen.
En de plus lijkt me bij collectieve vrije dagen groter dan bij vrij opneembare, vanwege georganiseerde activiteiten, feestdag gevoel (we gaan toch iets leuks doen) en de hogere prijzen waar al aan gerefereerd werd.
Edit: je kunt nog betogen dat bij vrij opneembare dagen de verminderde productiviteit niet 100% is omdat bedrijven wel door kunnen werken. Dat lijkt me een fair punt. Maar of dat opweegt tegen de verminderde omzet in b.v. de leisure sector is dan de vraag.
[ Voor 12% gewijzigd door klaaas op 04-06-2019 13:24 ]
Hij wil.
Sterker nog, bij het vrij opneembaar maken, verhoog je die lasten voor de werkgevers juist. Op dit moment, met een feestdag, ligt op een kantoor bijna alles stil. Iedereen is vrij, er is zelfs geen ventilatie nodig. Die staat dus ook maar beperkt ingeschakeld op die dagen.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:19:
[...]
De min van de niet productieve dagen moet je niet meenemen want die heb je ook bij het aanwijzen van andere vrije dagen of het vrij opneembaar maken van die dagen (ervan uitgaande dat ze opgenomen worden).
En de plus lijkt me bij collectieve vrije dagen groter dan bij vrij opneembare, vanwege georganiseerde activiteiten, feestdag gevoel (we gaan toch iets leuks doen) en de hogere prijzen waar al aan gerefereerd werd.
Edit: je kunt nog betogen dat bij vrij opneembare dagen de verminderde productiviteit niet 100% is omdat bedrijven wel door kunnen werken. Dat lijkt me een fair punt. Maar of dat opweegt tegen de verminderde omzet in b.v. de leisure sector is dan de vraag.
Stel, we ruilen onze feestdagen in voor 10 vrij opneembare dagen. Dat is 10 dagen extra, dat het klimaatsysteem aan moet. Dat er beveiliging komt om half 7 's morgens, die het openingsrondje doet en de balie bemant. Dat er cateringpersoneel moet zijn, want ik wil 3 kannen koffie en 2 kannen thee bij mijn vergadering van 10.00 uur. Dat er helpdeskbezetting moet zijn, want stel dat ik niet kan inloggen. Dat er facilitaire dienst moet zijn. Want als die TL-buis net boven mijn bureau begint te knipperen, wordt ik er gek van en wil ik wel dat die vervangen wordt. Dat de koffieautomaten bijgevuld moeten worden. Oh, en schoonmaak, het is wel zo prettig als ik op het werk naar een schoon toilet kan. En ondertussen is de middag/avondploeg van de beveiliging al binnen gekomen om 's avonds weer de sluitronde te lopen om 20.30, om te kijken of we allemaal de ramen gesloten hebben...
Door collectief vrij te nemen/geven heb je die kosten niet. Extra keuzedagen, is meer van dit soort overheadkosten.
Hij wil.
Omdat de beveiliging inderdaad bij ons in dienst is. Dus dat zijn dan kosten ja, En mogelijk moet er door die extra openingsuren een FTE bij. De catering is aanbesteed. Maar ook die zal in de komende contractonderhandelingen zijn prijzen aanpassen als er 10 dagen per jaar meer gewerkt moet worden.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:52:
Jij noemt het kosten maar een beveiliger of cateraar noemt het omzet...
Dus als jij persoonlijk vindt dat je bijvoorbeeld liever vrij opneembare dagen hebt, dan kan je dat gewoon opnemen met je werkgever en/of je ondernemingsraad. De vraag is natuurlijk of je collega's er ook zo over denken. Maar er valt helemaal niks landelijk af te schaffen, want het is niet landelijk geregeld (in NL, van BE weet ik het niet).
In de praktijk zijn feestdagen voor mij ook al vrij opneembaar. Wij hebben een goede thuiswerkregeling.Lapa schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:03:
Ongeacht of het wel of geen goed idee is, wie moet die dagen afschaffen? Het is helemaal niet wettelijk geregeld dat je op die dagen vrij hebt, dit is vastgesteld in je CAO of je individuele arbeidsovereenkomst.
Dus als jij persoonlijk vindt dat je bijvoorbeeld liever vrij opneembare dagen hebt, dan kan je dat gewoon opnemen met je werkgever en/of je ondernemingsraad. De vraag is natuurlijk of je collega's er ook zo over denken. Maar er valt helemaal niks landelijk af te schaffen, want het is niet landelijk geregeld (in NL, van BE weet ik het niet).
Bij ons geldt: Móet je die dag werken (bijvoorbeeld voor een project/release), dan mag je overuren/toeslagen schrijven. Wil je zelf op een feestdag werken ? Om bijvoorbeeld volgende week bij een studiedag van de kinderen vrij te hebben ? Dan is het gewoon verschoven werktijd, en mogen we die toeslagen niet schrijven.
Een mensen leven is niet een accountants boekje waar we alle baten en lasten netjes bij elkaar weg moeten strepen.
Mensen hebben nu eenmaal een gezonde werk-leef balans nodig, daaronder valt ook ruimte en tijd voor spiritualiteit. ( Ik zie geen verschil tussen een uurtje hersenloos gamen en een uurtje bidden of bij de psycholoog zitten, doe wat werkt voor jou, om je geest gezond te houden.) en daaronder vallen nu dingen als weekend en vrije-dagen zoals vakantie en feestdagen.
we kunnen met zijn allen ook gewoon 80 uur per week werken tegen het zelfde loon als 40 uur, dat zal de productiviteit van de werkgever ook ten-baat komen.
Er is niet voor niets een trend naar minder werken om de uren die wel gewerkt worden zo productief mogelijk te maken, zoals bijvoorbeeld onderzoek naar de 4 daagse werkweek. Blije werknemers zijn uiteindelijk productieve werknemers.
het antwoord: Wie betaalt dat dan is duidelijk, de maatschappij(werkgevers in dit geval), net zoals all deze besluiten door de maatschappij worden betaald - met alle gevolgen van dien, de vraag of het wenselijk is? Dat hangt van perspectief af.
Uiteindelijk bij mijn eigen baas werk ik ook genoeg feestdagen als het moet - ik heb de laatste 3 koningsdagen in het buitenland op zakenreis mogen meemaken, net als de paas dagen, maar dat word dan gewoon netjes gedisconteerd. Ik had ook nee kunnen zeggen - ik vlieg volgende week wel.
Wat ik zelf fijn vind aan vaste feestdagen (wat die dan ook mogen zijn.) Is dat gezamenlijk vrij hebben het juist makkelijk maakt om dingen met vrienden en familie af te spreken, samen barbecue, of een spelletje spelen, of gewoon even een biertje drinken. een festivaletje pakken, of naar een dorp-feest gaan.
Maar ik ben ook voorstander van flexibiliteit, je moet niet vastgepind zijn op die dagen. Het lijkt mij daarom handiger om te zeggen: Dit zijn de feestdagen die we in-principe vrij hebben, en als je dat wilt verplaatsen dan mag dat. In plaats van hier heb je 6 feestdagen - vul ze maar in wanneer je wilt.
voor mij en waarschijnlijk veel anderen is het een stuk makkelijker om vrij te hebben op een feestdag, dan te zeggen hey deze dinsdag neem ik vrij als feestdag, dan ga ik vissen.
het leuke aan een feestdag voor mij is ook dat dit vaak dagen zijn waarin ik vol mijn hobby projectjes kan doen als ik niks anders in de planning heb. Weekenden zitten vaak al vol met de normale sleur van alle standaard dingen die niet altijd even rustgevend zijn.
Nee hoor:wimmel_1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:43:
[...]
5 Mei is (tegenwoordig) wettelijk ééns in de 5 jaar een vrije dag, helaas valt die dag meestal in 't weekend en dus was je sowieso al vrij
5 mei 2000: vrijdag
5 mei 2005: donderdag
5 mei 2010: woensdag
5 mei 2015: dinsdag
5 mei 2020: dinsdag
Dus in 21 jaar tijd betreft 't 5 dagen welke daadwerkelijk een 'vrije' dag op leveren buiten een weekend... Da's mínder dan 25% en dus valt er méér dan 75% in een weekendKrulliebol schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Nee hoor:
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
In 2005 viel het samen met Hemelvaartsdag.Krulliebol schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Nee hoor:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.