Waarom minder feesten als het een traditie is waar iedereen dol op zou zijn? Natuurlijk, een enkeling zal geen vrij kunnen krijgen, maar veruit het merendeel wel. De zuiderlingen weten ook nog steeds jaarlijks carnaval te vieren zonder dat het een nationale feestdag (/week) is.odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:49:
[...]
nu: iedereen vrij, speciale feesten, weinig verkeer (want vrij en hemelvaart dus veel wandelaars en fietsers).
dan: niet iedereen zal vrij kunnen krijgen, geen/minder feesten, veel verkeer (want gewone werkdag).
Denk eens aan alle evenenten en andere niet-religieuze tradities zoals voetbaltoernooitjes in het lokale verenigingsleven idd.odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:53:
hemelvaart wordt er in grote delen van het oosten en noorden (en duitsland) aan dauwtrappen gedaan. (niet zoals vroeger bij zonsopgang) dus lekker met groepen vrienden/familie/verenigingen erop uit, gevolgd door een bbq na de tijd bijvoorbeeld. ook zijn er vele lokale feesten op deze dag.
ik zie het niet zitten om deze traditie op te geven omdat mensen uit het westen niks beters te doen hebben dan naar de bouwmarkt/ikea te gaan.
Het idee om 5 dagen zelf in te kunnen plannen, zodat de mensen op de traditionele 'christelijke' feestdagen alsnog vrij kunnen hebben (wat 9 van de 10 ook zal doen in Nederland), is leuk, maar niet realistisch.
In de praktijk komt het er op neer dat de werkgever dan ook 'nee' kan zeggen tegen een verlofaanvraag.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het verschilt uiteraard per beroepsgroep en CAO, maar een officiële feestdag staat niet gelijk aan een betaalde vrije dag. Correct me if I'm wrong, maar de volgende feestdagen zijn voor het gros betaalde vrije dagen:
- Nieuwjaarsdag
- 1e en 2e Paasdag
- Koningsdag
- Hemelvaart
- 1e en 2e Pinksterdag
- 1e en 2e Kerstdag
Dat zijn 9 betaalde vrije dagen, aangezien het grootste deel werkt van maandag t/m vrijdag vallen daar sowieso al twee dagen van af (1e paasdag en 2e paasdag). Dit jaar viel koningsdag ook nog af, aangezien het op zaterdag viel. Dan blijven er nog 6 dagen over. In het slechtste geval vallen 1e en 2e kerstdag op zaterdag en zondag en nieuwjaarsdag ook, dan heb je nog 4 dagen over.
Dan heb je nog feestdagen waarop je vrij kan zijn, maar daar ook nog eens een vrije dag voor mag inleveren. Dat zijn dan voornamelijk goede vrijdag en bevrijdingsdag.
Wettelijk heb je recht op 20 vrije dagen plus 9 officiële feestdagen, waarvan in de praktijk dit uitkomt op 25 tot 27 dagen per jaar. Daarmee hebben we niet alleen de minste wettelijke vrije dagen van West Europa, maar ook de minste officiële feestdagen van West Europa. Neem je daar de vrije dagen in de CAO (dit zal voor de meeste mensen standaard 5 dagen zijn) kom je uit op 29 á 32 vrije dagen per jaar. We eindigen daarmee vrijwel onderaan de lijst. Ik zou juist opperen voor meer wettelijke vrije dagen én de officiële feestdagen laten zoals het is.
Edit: aanpassing aangezien nieuwjaarsdag ook in het weekend kan vallen.
- Nieuwjaarsdag
- 1e en 2e Paasdag
- Koningsdag
- Hemelvaart
- 1e en 2e Pinksterdag
- 1e en 2e Kerstdag
Dat zijn 9 betaalde vrije dagen, aangezien het grootste deel werkt van maandag t/m vrijdag vallen daar sowieso al twee dagen van af (1e paasdag en 2e paasdag). Dit jaar viel koningsdag ook nog af, aangezien het op zaterdag viel. Dan blijven er nog 6 dagen over. In het slechtste geval vallen 1e en 2e kerstdag op zaterdag en zondag en nieuwjaarsdag ook, dan heb je nog 4 dagen over.
Dan heb je nog feestdagen waarop je vrij kan zijn, maar daar ook nog eens een vrije dag voor mag inleveren. Dat zijn dan voornamelijk goede vrijdag en bevrijdingsdag.
Wettelijk heb je recht op 20 vrije dagen plus 9 officiële feestdagen, waarvan in de praktijk dit uitkomt op 25 tot 27 dagen per jaar. Daarmee hebben we niet alleen de minste wettelijke vrije dagen van West Europa, maar ook de minste officiële feestdagen van West Europa. Neem je daar de vrije dagen in de CAO (dit zal voor de meeste mensen standaard 5 dagen zijn) kom je uit op 29 á 32 vrije dagen per jaar. We eindigen daarmee vrijwel onderaan de lijst. Ik zou juist opperen voor meer wettelijke vrije dagen én de officiële feestdagen laten zoals het is.
Edit: aanpassing aangezien nieuwjaarsdag ook in het weekend kan vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Audiowaste op 03-06-2019 09:47 ]
Zoals menigeen al aangegeven heeft, ook mij lijkt het een zeer slecht idee. De meeste dagen die TS aangeeft hebben met het (christelijke) geloof te maken en alhoewel geloof in het algemeen in Nederland minder in trek aan het worden is, speelt het voor genoeg mensen nog een belangrijke rol (inclusief diens feestdagen).
Daarnaast is het omzetten van die vaste dagen naar standaard verlof is denk ik heel dom, omdat iedereen die iets verder denkt dat zijn/haar neus lang is kan bedenken dat hier heel snel misbruik van wordt gemaakt door werkgevers. Het wettelijk minimum van 20 naar 25 dagen verhogen levert denk ik heel snel het volgende op:
- Werkgevers X, Y en Z boden bij hun vacatures altijd al 26 of 27 verlofdagen aan
- De vaste feestagen worden omgezet en het minimum aantal verlofdagen wordt verhoogd van 20 naar 25 dagen
- Werkgevers X, Y en Z voldoen nog steeds aan het minimum aantal dagen, dus laten het erbij
- Enkele andere werkgevers zijn "gul" en verhogen het aantal vrije dagen met 2 of 3, om op te vallen
- Mogelijk dat alleen de overheidsinstanties ook daadwerkelijk het aantal vrije dagen met 5 verhoogd, omdat ze niet anders kunnen
Uiteindelijk heb je dan onder de streep minder vrije dagen. Daarbij komen dan ook nog alle nadelen die ook al eerder genoemd zijn, zoals het "coordineren" van vrije dagen met vrienden en familie. Nu heb je bepaalde dagen gewoon standaard vrij en kan je daarop gemakkelijk iets plannen met familie en/of vrienden, probeer dat maar eens te doen als deze vrij inzetbaar worden. Kortom: nee dank je, laat het maar lekker zoals het is.
Daarnaast is het omzetten van die vaste dagen naar standaard verlof is denk ik heel dom, omdat iedereen die iets verder denkt dat zijn/haar neus lang is kan bedenken dat hier heel snel misbruik van wordt gemaakt door werkgevers. Het wettelijk minimum van 20 naar 25 dagen verhogen levert denk ik heel snel het volgende op:
- Werkgevers X, Y en Z boden bij hun vacatures altijd al 26 of 27 verlofdagen aan
- De vaste feestagen worden omgezet en het minimum aantal verlofdagen wordt verhoogd van 20 naar 25 dagen
- Werkgevers X, Y en Z voldoen nog steeds aan het minimum aantal dagen, dus laten het erbij
- Enkele andere werkgevers zijn "gul" en verhogen het aantal vrije dagen met 2 of 3, om op te vallen
- Mogelijk dat alleen de overheidsinstanties ook daadwerkelijk het aantal vrije dagen met 5 verhoogd, omdat ze niet anders kunnen
Uiteindelijk heb je dan onder de streep minder vrije dagen. Daarbij komen dan ook nog alle nadelen die ook al eerder genoemd zijn, zoals het "coordineren" van vrije dagen met vrienden en familie. Nu heb je bepaalde dagen gewoon standaard vrij en kan je daarop gemakkelijk iets plannen met familie en/of vrienden, probeer dat maar eens te doen als deze vrij inzetbaar worden. Kortom: nee dank je, laat het maar lekker zoals het is.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Vluchtig doorgelezen; als moslim zijnde zie ik hier een paar keer geopperd worden dat we ook maar vrij moeten hebben op bijv. suikerfeest. Ik denk niet dat dit per definitie goed gaat omdat natuurlijk ook binnen de religie verschillen bestaan en het vrij regelmatig gebeurt dat de Arabische gemeenschap een andere dag aan het feesten is dan bijv. de Turken in Nederland.
desalniettemin zou ik graag mijn vrije dagen voor kerst op een andere manier willen besteden. Ik heb dan echt helemaal niets te doen, de dagen zijn super kort, vakanties zijn heel erg duur én enig "kerstgevoel" ontbreekt totaal. Daarnaast vind ik persoonlijk dit soort religieuze vrije dagen niet helemaal passen binnen het seculiere gedachtegoed dat we hier in het westen vaak hebben. Liefst zie ik dan enkele vrij dagen die van historisch en/of nationaal belang zijn en idd wat dagen die vrij opneembaar zijn.
desalniettemin zou ik graag mijn vrije dagen voor kerst op een andere manier willen besteden. Ik heb dan echt helemaal niets te doen, de dagen zijn super kort, vakanties zijn heel erg duur én enig "kerstgevoel" ontbreekt totaal. Daarnaast vind ik persoonlijk dit soort religieuze vrije dagen niet helemaal passen binnen het seculiere gedachtegoed dat we hier in het westen vaak hebben. Liefst zie ik dan enkele vrij dagen die van historisch en/of nationaal belang zijn en idd wat dagen die vrij opneembaar zijn.
Napo schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:41:
[...]
Ik hoor eerlijk gezegd nog steeds geen redenen waarom de traditie niet in stand gehouden kan worden indien de officiele feestdagen vervallen. Natuurlijk zal er een impact zijn op de mensen die zpmaar even langskomen omdat ze nu vrij hebben.
Weinig verkeer is een voordeel maar dat is niet een blokeerd iets en speciale feesten zijn nog steeds te realiseren.
kinderen moeten naar school. lang niet iedereen zal vrij kunnen krijgen, toevallig was ik dit jaar op pad met een aantal leraren die dus waarschijnlijk geen vrij hadden kunnen krijgen. dus de groep waar ik mee fietste was al gehalveerd geweest. en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.Sissors schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:27:
[...]
Waarom minder feesten als het een traditie is waar iedereen dol op zou zijn? Natuurlijk, een enkeling zal geen vrij kunnen krijgen, maar veruit het merendeel wel. De zuiderlingen weten ook nog steeds jaarlijks carnaval te vieren zonder dat het een nationale feestdag (/week) is.
meer verkeer zal ervoor zorgen dat de routes hier meer rekening mee moeten houden, met grote groepen fietsers zit je niet te wachten op vrachtwagens etc.
ben nog nooit voor carnaval in het zuiden geweest, maar vallen de meeste feesten/evenementen daarvoor niet in het weekend? zo is het hier in ieder geval wel voor de meeste dingen.
Wanneer je het suikerfeest (als het al zou kunnen) als een nationale feestdag gaat bestempelen, lijkt mij ook een beetje het hek van de dam. Dan zou je hetzelfde moeten doen met Jom Kipoer voor de joden en waarschijnlijk ook voor het Hindoeïsme en Boeddhisme nog bepaalde dagen.lasharor schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:56:
Vluchtig doorgelezen; als moslim zijnde zie ik hier een paar keer geopperd worden dat we ook maar vrij moeten hebben op bijv. suikerfeest. Ik denk niet dat dit per definitie goed gaat omdat natuurlijk ook binnen de religie verschillen bestaan en het vrij regelmatig gebeurt dat de Arabische gemeenschap een andere dag aan het feesten is dan bijv. de Turken in Nederland.
Heel veel mensen hebben niets met de Christelijke feestdagen behalve vaak de verplichtingen bij familie. Zelf heb ik ook helemaal niets met koningsdag, al vind ik het wel een prima feestdag omdat iedereen zich daar in kan herkennen (behalve Jehova getuigen, want die vieren geen verjaardagen).
Vergeet de republiekeinen onder ons ook niet.Audiowaste schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:34:
[...]
Heel veel mensen hebben niets met de Christelijke feestdagen behalve vaak de verplichtingen bij familie. Zelf heb ik ook helemaal niets met koningsdag, al vind ik het wel een prima feestdag omdat iedereen zich daar in kan herkennen (behalve Jehova getuigen, want die vieren geen verjaardagen).
Ik zou persoonlijk liever een deel van de dagen in het voorjaar afschaffen en ruilen voor een paar verplichte dagen in het najaar zodat het goed verdeeld zit tussen zomer en kerst.
Ook ben ik groot fan van koningsdag afschaffen en bevrijdijngsdag de feestdag maken. Eventueel ook dag van de arbeid nationale feestdag maken en hemelvaart en pasen (2e paasdag dus) afschaffen.
Mij maakt het niet uit.
Bij ons zijn zowat alle dagen door de werkgever vast gezet. We hebben maar 3 dagen per jaar vrij te kiezen.
Maar wat doe je dan met die 5 vrije dagen die vroeger vast stonden en nu vrij worden bij scholen?
Bij ons zijn zowat alle dagen door de werkgever vast gezet. We hebben maar 3 dagen per jaar vrij te kiezen.
Maar wat doe je dan met die 5 vrije dagen die vroeger vast stonden en nu vrij worden bij scholen?
Leuke discussie, zelf ben ik groot voorstander van een stel vaste feestdagen. als die dagen gewoon vrij-inzetbaar worden, zijn het gewoon extra vrije-dagen.
Grappig genoeg - word er nogal gediscussierd over het christelijke gehalte van de feestdagen en dat we die misschien moeten vervangen/afschaffen.
maar er is ook gewoon nog een andere optie namelijk: Meer feestdagen/nationale vrije dagen. Niet in plaats of als vervanging van, gewoon een of twee meer. 5 mei altijd vrij bijvoorbeeld, en het suikerfeest ook een vrijedag van maken. Daar ben ik eerder voorstander van.
Ik heb niks met het gedachtegoed van de feestdag, maar ik heb veel and het opbreken van een werk-periode met een extra snipper dagje om een biertje op het terras met familie of vrienden te drinken.
Grappig genoeg - word er nogal gediscussierd over het christelijke gehalte van de feestdagen en dat we die misschien moeten vervangen/afschaffen.
maar er is ook gewoon nog een andere optie namelijk: Meer feestdagen/nationale vrije dagen. Niet in plaats of als vervanging van, gewoon een of twee meer. 5 mei altijd vrij bijvoorbeeld, en het suikerfeest ook een vrijedag van maken. Daar ben ik eerder voorstander van.
Ik heb niks met het gedachtegoed van de feestdag, maar ik heb veel and het opbreken van een werk-periode met een extra snipper dagje om een biertje op het terras met familie of vrienden te drinken.
En wie gaat die dagen betalen danJos_V schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:18:
Prima als we vrije dagen gaan wisselen (5 mei voor Hemelsvaart bijvoorbeeld), maar extra vrije dagen hebben we echt niet nodig.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Daarom is mijn suggestie dan ook het volledig afschaffen van religieuze vaste dagen in Nederland. Ik denk, met de scheiding van kerk en staat dat we met z'n alle bepaalde keuzes die gemaakt zijn in het verleden moeten heroverwegen. Religieuze tradities hoeven wat mij betreft niet de basis van dit soort beslissingen te vormen (al dan niet hebben van vrije dagen).Audiowaste schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:34:
[...]
Wanneer je het suikerfeest (als het al zou kunnen) als een nationale feestdag gaat bestempelen, lijkt mij ook een beetje het hek van de dam. Dan zou je hetzelfde moeten doen met Jom Kipoer voor de joden en waarschijnlijk ook voor het Hindoeïsme en Boeddhisme nog bepaalde dagen.
Werkgevers natuurlijk. Twee dagen komt neer op een "loonsverhoging" van iets van een procent. Na jaren van hand op de knip moet dat er maar eens af kunnen.
Regeren is vooruitschuiven
Bij het lezen van de openingspost dacht ik gelijk: "wat mij betreft prima".Jeroenneman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:21:
Meh, en dan over een paar jaar die 5 extra dagen weer inleveren omdat ze toch geen traditie kennen?
Neen, liever niet. En heb je er al aan gedacht dat het juist speciaal is dat "iedereen" vrij is op die dagen? Dat is nu net het mooie. Extra vakantiedagen, dat wordt dan een soort ratjetoe.
-Edit, ter verduidelijking:
Stel dat we inderdaad lekker individualistisch zelf te kiezen vrije dagen krijgen toebedeeld,dan:
- mag je al je vrienden en familie zelf vrij gaan laten nemen op eens gezamenlijk iets te kunnen doen. Nu heb je daar gewoon logische weekenden voor, waarbij je zeker weet dat iedereen vrij is, zonder gezeik met data schuiven en vakantie-aanvragen.
- heb je nooit meer die écht lekker rustige dagen. Gisteren was echt fantastisch. Iedereen is vrij, iedereen heeft tijd, weinig auto's die rondrijden, even niet die 24\7 aan mentaliteit.
- krijg je sowieso gezeik op het werk qua aanvragen voor verlof. Want stiekem vinden veel mensen die "traditionele" dagen toch belangrijk. En even buiten het Randstad-perspectief: in de provincie zijn veel van die feestdagen nog gelinked aan dorpsfestivals en feesten. Dus gaat toch weer iedereen die dag vrij nemen...
Ik vier immers alleen Kerst, Pasen, Koningsdag en nieuwjaar. De eerste twee niet vanuit een geloofsovertuiging, maar uit traditie en gezellig met familie. Nieuwjaarsdag is toch altijd wel fijn na oudjaarsdag, alhoewel ik liever oudjaarsdag verplicht vrij heb. Echter, verplicht of niet ik zou ook nieuwjaarsdag vrij nemen (wel zo fijn als het laat de wordt de avond/nacht ervoor...)
Koningsdag is vaak ook één van de leukste dagen met vrienden.
Dan ga je er over nadenken en dan zijn twee dagen Kerst en Pasen toch wel handig, want eerste dag eigen familie en tweede dag schoonfamilie.
Hemelvaart, Pinksteren, goede vrijdag etc “vier” ik niet. Toch vind ik het fijne dagen, want het voorjaar vliegt om omdat je eens in de zoveel weken weer een lang weekend hebt waarin je leuke dingen kan doen, er ook vaak genoeg iets te doen is in de omgeving en vaak is het op minstens één van die dagen wel goed weer. Dus ook al blijf je thuis, dan nog is het fijn om vrij te zijn.
Dus nee, eigenlijk vind ik het wel prima zo!
Hoewel ik weinig op heb met welk geloof dan ook vind ik niet dat wij als Nederland zomaar af moeten stappen van onze Christelijke grondslag omdat er steeds minder mensen geloven en/of een ander geloof aanhangen. Wij zijn Nederland en daar mogen best wel wat (Christelijke) tradities aan kleven zonder dat ik daarmee nou gelijk bepaalde bevolkingsgroepen voor de schenen wil trappen.
Een aantal vaste dagen is inderdaad prima. Zeker als het vrijdagen en maandagen zijn. Maar nu hebben we dus ook afgelopen week een vrije donerdag gehad. Heel vervelend.B-Real schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:22:
[...]
Bij het lezen van de openingspost dacht ik gelijk: "wat mij betreft prima".
Ik vier immers alleen Kerst, Pasen, Koningsdag en nieuwjaar. De eerste twee niet vanuit een geloofsovertuiging, maar uit traditie en gezellig met familie. Nieuwjaarsdag is toch altijd wel fijn na oudjaarsdag, alhoewel ik liever oudjaarsdag verplicht vrij heb. Echter, verplicht of niet ik zou ook nieuwjaarsdag vrij nemen (wel zo fijn als het laat de wordt de avond/nacht ervoor...)
Koningsdag is vaak ook één van de leukste dagen met vrienden.
Dan ga je er over nadenken en dan zijn twee dagen Kerst en Pasen toch wel handig, want eerste dag eigen familie en tweede dag schoonfamilie.
Hemelvaart, Pinksteren, goede vrijdag etc “vier” ik niet. Toch vind ik het fijne dagen, want het voorjaar vliegt om omdat je eens in de zoveel weken weer een lang weekend hebt waarin je leuke dingen kan doen, er ook vaak genoeg iets te doen is in de omgeving en vaak is het op minstens één van die dagen wel goed weer. Dus ook al blijf je thuis, dan nog is het fijn om vrij te zijn.
Dus nee, eigenlijk vind ik het wel prima zo!
Waarom zou Nederland een Christelijke grondslag hebben en moeten houden? We hebben toch scheiding van kerk en staat?Hoewel ik weinig op heb met welk geloof dan ook vind ik niet dat wij als Nederland zomaar af moeten stappen van onze Christelijke grondslag omdat er steeds minder mensen geloven en/of een ander geloof aanhangen. Wij zijn Nederland en daar mogen best wel wat (Christelijke) tradities aan kleven zonder dat ik daarmee nou gelijk bepaalde bevolkingsgroepen voor de schenen wil trappen.
Nee, het Christendom heeft ons meer oorlogen en ellende bezorgd dan veel andere zaken, lijkt mij geen reden om het extra status toe te kennen.
Een vrije donderdag vervelend? Plak die vrijdag erbij en je hebt een heerlijk weekend!Philip Ross schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:38:
[...]
Een aantal vaste dagen is inderdaad prima. Zeker als het vrijdagen en maandagen zijn. Maar nu hebben we dus ook afgelopen week een vrije donerdag gehad. Heel vervelend.
[...]
Waarom zou Nederland een Christelijke grondslag hebben en moeten houden? We hebben toch scheiding van kerk en staat?
Nee, het Christendom heeft ons meer oorlogen en ellende bezorgd dan veel andere zaken, lijkt mij geen reden om het extra status toe te kennen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik ken er ook geen status aan toe en ben het helemaal met je eens dat geloof de oorzaak is van een hoop ellende in de wereld, maar ik vind de (verplichte) vrije dagen die we hebben wel prettig. Dat deze een Christelijke grondslag hebben maakt me daarbij niet uit. Daarom schreef ik ook "(Christelijke) tradities".
Welkome momenten van afwisseling in het jaar waarin je een lang weekend hebt of met opname van wat extra vrije dagen zomaar een week vrij hebt. Dat heeft niets te maken met bijv. het wel of niet leuk vinden van je werk.
Het is gewoon fijn/handig dat er wat momenten in het jaar zijn waarbij veel van je vrienden/familie vrij zijn en je gezamenlijk wat kan doen. Je met je partner er tussenuit kunt (of juist niet) omdat je vrij bent. Doorgaans makkelijker dan zelf gezamenlijk vrij plannen.
Welkome momenten van afwisseling in het jaar waarin je een lang weekend hebt of met opname van wat extra vrije dagen zomaar een week vrij hebt. Dat heeft niets te maken met bijv. het wel of niet leuk vinden van je werk.
Het is gewoon fijn/handig dat er wat momenten in het jaar zijn waarbij veel van je vrienden/familie vrij zijn en je gezamenlijk wat kan doen. Je met je partner er tussenuit kunt (of juist niet) omdat je vrij bent. Doorgaans makkelijker dan zelf gezamenlijk vrij plannen.
@Philip Ross
Ik ben het met je eens. Ben wel van mening als je helemaal een kerkloze staat / atheistische staat wil dan zijn er bepaalden religies die dan de kans zien om de macht te grijpen.
De ontkerkelijking is o.a voor de Islam een 'godsgeschenk', want kerken worden afgebroken of anders benut en de moskeeën en synagoges worden hoppa uit de grond gestampt.
Alles scheiden prima, maar dan moeten andere geloven en vrije dagen niet de plaats innemen. Doe dan de 28 daagse kalender en geef op bepaalde dagen iedereen vrij. of willekeurig aan de hand van de keuze van werknemer zelf. Lotto ofzo. Stempelkaart. enz
Ik ben het met je eens. Ben wel van mening als je helemaal een kerkloze staat / atheistische staat wil dan zijn er bepaalden religies die dan de kans zien om de macht te grijpen.
De ontkerkelijking is o.a voor de Islam een 'godsgeschenk', want kerken worden afgebroken of anders benut en de moskeeën en synagoges worden hoppa uit de grond gestampt.
Alles scheiden prima, maar dan moeten andere geloven en vrije dagen niet de plaats innemen. Doe dan de 28 daagse kalender en geef op bepaalde dagen iedereen vrij. of willekeurig aan de hand van de keuze van werknemer zelf. Lotto ofzo. Stempelkaart. enz
[ Voor 14% gewijzigd door Ivysaur op 03-06-2019 16:47 ]
Behalve dat die vrijdag dus uit mijn eigen vrije dagen moet komen. Wat als ik toevallig een ander weekend vrij zou willen?Jeroenneman schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:43:
[...]
Een vrije donderdag vervelend? Plak die vrijdag erbij en je hebt een heerlijk weekend!
Zoals ik aangaf ben ik ook voorstander van verplichte vrije dagen maar dan op logische momenten zoals bijvoorbeeld bevrijdingsdag. En verder zo veel mogelijk zoals in engeland waar ze alle vrije dagen naar maandag verplaatst hebben.B-Real schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:45:
Ik ken er ook geen status aan toe en ben het helemaal met je eens dat geloof de oorzaak is van een hoop ellende in de wereld, maar ik vind de (verplichte) vrije dagen die we hebben wel prettig. Dat deze een Christelijke grondslag hebben maakt me daarbij niet uit. Daarom schreef ik ook "(Christelijke) tradities".
Ik ben juist voorstander van de bevoorrechte positie die het Christendom heeft zo veel mogelijk afschaffen.
Dit gaat natuurlijk niet gebeuren. Hoe kan een kerkloze staat nou een bepaalde religie de macht laten grijpen? Andere religies hetzelfde behandelen als het christendom is niet hun de macht geven.Ivysaur schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:45:
@Philip Ross
Wat is er mis met leegstaande panden gebruiken voor andere doelen? Als er christenen een kerk nodig hebben mag dat gewoon en als moslims een moskee nodig hebben toch ook?De ontkerkelijking is o.a voor de Islam een 'godsgeschenk', want kerken worden afgebroken of anders benut en de moskeeën en synagoges worden hoppa uit de grond gestampt.
We hebben nog steeds een zeer laag percentage moslims in nederland, nog veel lager dan christenen.
Zoals ik aangaf als voorbeelden, bevrijdingsdag of dag van de arbeid zijn internationaal gezien goede kandidaten. Of anders gewoon willekeurige maandagen/vrijdagen goed verdeeld over het jaar.Alles scheiden prima, maar dan moeten andere geloven en vrije dagen niet de plaats innemen. Doe dan de 28 daagse kalender en geef op bepaalde dagen iedereen vrij. of willekeurig aan de hand van de keuze van werknemer zelf. Lotto ofzo. Stempelkaart. enz
Wat wordt er nou precies beter als we bv hemelvaart zouden inruilen voor bevrijdingsdag als verplichte vrije dag? Los van persoonlijke voorkeuren? Ik zie het niet echt. Of echt niet.
Hij wil.
Daar wordt het alleen maar slechter van. 5 mei valt ongeveer 2/7e van de tijd in het weekend. Hemelvaart is altijd een donderdag.klaaas schreef op maandag 3 juni 2019 @ 17:58:
Wat wordt er nou precies beter als we bv hemelvaart zouden inruilen voor bevrijdingsdag als verplichte vrije dag? Los van persoonlijke voorkeuren? Ik zie het niet echt. Of echt niet.
Regeren is vooruitschuiven
Ik vind 4 en 5 mei belangrijker dan een Hemelvaart. Koningsdag is een leuke en actuele traditie, maar niet belangrijker dan 4 en 5 mei.lasharor schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:03:
[...]
Daar ben ik het ook wel mee eens. Daarom is mijn suggestie dan ook het volledig afschaffen van religieuze vaste dagen in Nederland. Ik denk, met de scheiding van kerk en staat dat we met z'n alle bepaalde keuzes die gemaakt zijn in het verleden moeten heroverwegen. Religieuze tradities hoeven wat mij betreft niet de basis van dit soort beslissingen te vormen (al dan niet hebben van vrije dagen).
Maar ik ben het niet eens met jouw redenatie. Hoewel de vrije dagen zijn gebaseerd op religieuze momenten - die Nederland en Europa gemaakt hebben tot wat het is - kan je het onmogelijk een religieuze traditie noemen.
Daarnaast, gezien het gezeik de laatste jaren omtrent 4 mei, vind ik het zorgelijk wie er dan precies op basis van welke parameters gaat bepalen wat wel en geen vrije dag waard is. Want elk kabinet gaat hier vervolgens elke 4 jaar mee aan de haal, waarmee tradities dan nog minder tradities worden, etc.
Wat is eigenlijk de economische waarde van die feestdagen ? De enige 2 waarvan je dat echt terug kunt vinden is kerst, waar we allemaal extra uitgeven voor een zo mooi mogelijk kerstdiner en kerstcadeaus, en je jaar op jaar in het nieuws leest dat er weer records aan pinbetalingen zijn, en nieuwjaarsdag, wanneer er elk jaar weer een groter vermogen aan vuurwerk de lucht in geblazen wordt.
Maar die andere feestdagen ? Dan vervelen we ons te pletter. En wat doet de gemiddelde Nederlander dan ? Funshoppen !
Pasen valt zo ongeveer samen met de periode dat het tijd is om de tuin weer zomerklaar gemaakt moet worden. Als je dat op een "normale" zaterdag doet, dan heb je ook nog andere verplichtingen. De kinderen moeten naar sport, er moeten nog boodschappen gedaan worden, je hebt om 15.00 nog een afspraak bij de kapper. En tussendoor raus je nog even door het tuincentrum heen, je rent naar buiten met 2 kisten viooltjes voor in de border en een zak potgrond. Totale uitgave: 12 euro.
Maar met pasen hebben we de tijd. En het gemiddelde tuincentrum is tegenwoordig een halve "garden-experience", met restaurant en al. En als we de tijd hebben dan kijken we ook nog even naar zo'n longeset van 1000 euro. Dat zou lekker zijn om daar van de zomer 's avonds op te zitten. En dan nog zo'n buitenhaard er bij van 200 euro. Want dat is ook wel gezellig. En zo loop je ruim 1200 euro lichter het tuincentrum uit.
Met hemelvaart vervelen we ons weer te pletter, en gaan we naar de meubelboulevard. Vorig jaar heb je een nieuw, lichter dressoir gekocht, en dat donkerbruine bankstel, wat op zich nog prima is, past er eigenlijk niet meer bij. En plotseling zie je het ideale bankstel voor jou. En als je door de IKEA loopt, dan zie je op de begane grond altijd wel iets wat handig is voor in de keuken, of leuk is voor in huis of zo. Je keuken is 8 jaar oud, kan nog prima mee, maar je ergert je wat aan de indeling die de vorige bewoners gekozen hebben. Je loopt ook nog even bij een keukenboer binnen, en die doet je een aanbod wat hij echt alleen met hemelvaart mag doen (jaja, dat zal wel... Maar als Nederlanders korting horen, trappen ze er massaal in
)
Komend weekend is het pinksteren. Het vakantiegeld is net gestort. En volgens mij zijn tuincentra, meubelboulevards en autodealers er dol op om ons dat met speciale acties uit de zak te kloppen. Dit soort impulsaankopen is volgens mij een godsvermogen...
Maar die andere feestdagen ? Dan vervelen we ons te pletter. En wat doet de gemiddelde Nederlander dan ? Funshoppen !
Pasen valt zo ongeveer samen met de periode dat het tijd is om de tuin weer zomerklaar gemaakt moet worden. Als je dat op een "normale" zaterdag doet, dan heb je ook nog andere verplichtingen. De kinderen moeten naar sport, er moeten nog boodschappen gedaan worden, je hebt om 15.00 nog een afspraak bij de kapper. En tussendoor raus je nog even door het tuincentrum heen, je rent naar buiten met 2 kisten viooltjes voor in de border en een zak potgrond. Totale uitgave: 12 euro.
Maar met pasen hebben we de tijd. En het gemiddelde tuincentrum is tegenwoordig een halve "garden-experience", met restaurant en al. En als we de tijd hebben dan kijken we ook nog even naar zo'n longeset van 1000 euro. Dat zou lekker zijn om daar van de zomer 's avonds op te zitten. En dan nog zo'n buitenhaard er bij van 200 euro. Want dat is ook wel gezellig. En zo loop je ruim 1200 euro lichter het tuincentrum uit.
Met hemelvaart vervelen we ons weer te pletter, en gaan we naar de meubelboulevard. Vorig jaar heb je een nieuw, lichter dressoir gekocht, en dat donkerbruine bankstel, wat op zich nog prima is, past er eigenlijk niet meer bij. En plotseling zie je het ideale bankstel voor jou. En als je door de IKEA loopt, dan zie je op de begane grond altijd wel iets wat handig is voor in de keuken, of leuk is voor in huis of zo. Je keuken is 8 jaar oud, kan nog prima mee, maar je ergert je wat aan de indeling die de vorige bewoners gekozen hebben. Je loopt ook nog even bij een keukenboer binnen, en die doet je een aanbod wat hij echt alleen met hemelvaart mag doen (jaja, dat zal wel... Maar als Nederlanders korting horen, trappen ze er massaal in
Komend weekend is het pinksteren. Het vakantiegeld is net gestort. En volgens mij zijn tuincentra, meubelboulevards en autodealers er dol op om ons dat met speciale acties uit de zak te kloppen. Dit soort impulsaankopen is volgens mij een godsvermogen...
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
De economische waarde is +/- 0. Het creëert geen geld, het centreert alleen uitgaven. Er is een + aan toeristen die (voornamelijk) Amsterdam bezoeken en een - doordat veel Nederlanders een weekend weg gaan of gaan skiën.Oekiejoekie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:03:
Wat is eigenlijk de economische waarde van die feestdagen ? De enige 2 waarvan je dat echt terug kunt vinden is kerst, waar we allemaal extra uitgeven voor een zo mooi mogelijk kerstdiner en kerstcadeaus, en je jaar op jaar in het nieuws leest dat er weer records aan pinbetalingen zijn, en nieuwjaarsdag, wanneer er elk jaar weer een groter vermogen aan vuurwerk de lucht in geblazen wordt.
Die + aan toeristen, die mag je in deze niet meerekenen. Het gaat hier over de Nederlandse feestdagen. Duitsland heeft een aantal feestdagen die wij hier niet kennen, en dan zit Zeeland ook vol. Op Belgische nationale feestdagen heeft de Efteling ongetwijfeld ook meer Belgische bezoekers. Als wij onze feestdagen af zouden schaffen voor vrij opneembare dagen, hebben zij ze nog steeds.PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:12:
[...]
De economische waarde is +/- 0. Het creëert geen geld, het centreert alleen uitgaven. Er is een + aan toeristen die (voornamelijk) Amsterdam bezoeken en een - doordat veel Nederlanders een weekend weg gaan of gaan skiën.
Verder kan ik mijn euro maar een keer uitgeven. Als ik mijn vakantiegeld met een pinksteractie bij de keukenboer besteed, rolt het geld weer. Als ik het oppot, of ik realiseer me dat het zinniger is om het af te lossen op het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek, dan rolt het niet.
Heb je daar een onderbouwing voor? Probeer voor de grap eens op zo'n feestdag een bootje te huren in Giethoorn (of iets vergelijkbaars). Het is dan filevaren in de grachten. Ik geloof er eigenlijk niks van dat die mensen anders op een andere dag ook wel zouden gaan.PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:12:
[...]
De economische waarde is +/- 0. Het creëert geen geld, het centreert alleen uitgaven.
Hij wil.
Over welk soort toerisme in de plus heeft @PWM het eigenlijk ? Buitenlands toerisme ? Dat blijft wel door gaan, die houden hun feestdagen. Binnenlands toerisme ? Voor bijvoorbeeld het pinksterweekend heb ik zoiets van het is maar 3 dagen, dagje Efteling ? Als ik 10 dagen bijgeplust zou krijgen in verband met afschaffen feestdagen, zou ik misschien eerder roepen weekje vrij, pretpark in het buitenland.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:39:
[...]
Heb je daar een onderbouwing voor? Probeer voor de grap eens op zo'n feestdag een bootje te huren in Giethoorn (of iets vergelijkbaars). Het is dan filevaren in de grachten. Ik geloof er eigenlijk niks van die mensen anders op een andere dag ook wel zouden gaan.
Fair point. Dan blijft alleen de - overOekiejoekie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:38:
[...]
Die + aan toeristen, die mag je in deze niet meerekenen. Het gaat hier over de Nederlandse feestdagen. Duitsland heeft een aantal feestdagen die wij hier niet kennen, en dan zit Zeeland ook vol. Op Belgische nationale feestdagen heeft de Efteling ongetwijfeld ook meer Belgische bezoekers. Als wij onze feestdagen af zouden schaffen voor vrij opneembare dagen, hebben zij ze nog steeds.
Dat bedoel ik precies met het het centreren van de uitgaven. Zoals Oekiejoekie terecht zegt, die buitenlandse toeristen komen toch wel, los of wij vrij zijn of niet.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:39:
[...]
Heb je daar een onderbouwing voor? Probeer voor de grap eens op zo'n feestdag een bootje te huren in Giethoorn (of iets vergelijkbaars). Het is dan filevaren in de grachten. Ik geloof er eigenlijk niks van dat die mensen anders op een andere dag ook wel zouden gaan.
Maar de Nederlanders trekken er inderdaad massaal op uit. En geven hun geld uit. Maar dat ik geen extra geld. Mensen besteden die dag gewoon geld, wat anders verspreid ook wel de economie in was gegaan. Het is niet zo dat ze die 200,- boothuur dan door de WC hadden gespoeld.
Natuurlijk profiteert de leisure sector er wel van, die dagen zorgen ervoor dat het geld hun kant op komt in plaats van dat het op zaterdag in de Gamma word uitgegeven.
Als je zo gaat redeneren bestaat 'extra geld uitgeven' dus niet. Dan wordt het een nogal zinloos statement, nietwaar?PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:49:
Maar de Nederlanders trekken er inderdaad massaal op uit. En geven hun geld uit. Maar dat ik geen extra geld. Mensen besteden die dag gewoon geld, wat anders verspreid ook wel de economie in was gegaan. Het is niet zo dat ze die 200,- boothuur dan door de WC hadden gespoeld.
Of het geld werd anders opgepot of gebruikt om schulden af te lossen. Hoe dan ook, voor dit soort ondernemers zijn feestdagen natuurlijk wel degelijk van groot economisch belang.Natuurlijk profiteert de leisure sector er wel van, die dagen zorgen ervoor dat het geld hun kant op komt in plaats van dat het op zaterdag in de Gamma word uitgegeven.
Hij wil.
De vraag was wat het economisch resultaat was en dat is dus nihil.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:58:
[...]
Als je zo gaat redeneren bestaat 'extra geld uitgeven' dus niet. Dan wordt het een nogal zinloos statement, nietwaar?
Natuurlijk is het gecompliceerder dan dit. Ja, er komt wat opgepot geld vrij. Maar je mist ook weer 2 arbeidsproductieve dagen, etc etc. Maar onder aan de streep komt het er gewoon op neer dat onze economie niet bijster slechter zou worden van het afschaffen van deze dagen.
Die min in economisch opzicht, die bereik je in de toerismebranche juist door het afschaffen van de feestdagen. Daar is de prijs afhankelijk van vraag/aanbod. Bijvoorbeeld een bungalowpark: Een lang weekendje pinksteren kost me bijvoorbeeld 500 euro. Een weekend later staat datzelfde weekend bij wijze van spreke voor 150 euro op vakantieveilingen. Bij meer opneembare vrije dagen, zal iedereen proberen voor de bodemprijs te boeken.
De min van de niet productieve dagen moet je niet meenemen want die heb je ook bij het aanwijzen van andere vrije dagen of het vrij opneembaar maken van die dagen (ervan uitgaande dat ze opgenomen worden).PWM schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:58:
[...]
De vraag was wat het economisch resultaat was en dat is dus nihil.
Natuurlijk is het gecompliceerder dan dit. Ja, er komt wat opgepot geld vrij. Maar je mist ook weer 2 arbeidsproductieve dagen, etc etc. Maar onder aan de streep komt het er gewoon op neer dat onze economie niet bijster slechter zou worden van het afschaffen van deze dagen.
En de plus lijkt me bij collectieve vrije dagen groter dan bij vrij opneembare, vanwege georganiseerde activiteiten, feestdag gevoel (we gaan toch iets leuks doen) en de hogere prijzen waar al aan gerefereerd werd.
Edit: je kunt nog betogen dat bij vrij opneembare dagen de verminderde productiviteit niet 100% is omdat bedrijven wel door kunnen werken. Dat lijkt me een fair punt. Maar of dat opweegt tegen de verminderde omzet in b.v. de leisure sector is dan de vraag.
[ Voor 12% gewijzigd door klaaas op 04-06-2019 13:24 ]
Hij wil.
Sterker nog, bij het vrij opneembaar maken, verhoog je die lasten voor de werkgevers juist. Op dit moment, met een feestdag, ligt op een kantoor bijna alles stil. Iedereen is vrij, er is zelfs geen ventilatie nodig. Die staat dus ook maar beperkt ingeschakeld op die dagen.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:19:
[...]
De min van de niet productieve dagen moet je niet meenemen want die heb je ook bij het aanwijzen van andere vrije dagen of het vrij opneembaar maken van die dagen (ervan uitgaande dat ze opgenomen worden).
En de plus lijkt me bij collectieve vrije dagen groter dan bij vrij opneembare, vanwege georganiseerde activiteiten, feestdag gevoel (we gaan toch iets leuks doen) en de hogere prijzen waar al aan gerefereerd werd.
Edit: je kunt nog betogen dat bij vrij opneembare dagen de verminderde productiviteit niet 100% is omdat bedrijven wel door kunnen werken. Dat lijkt me een fair punt. Maar of dat opweegt tegen de verminderde omzet in b.v. de leisure sector is dan de vraag.
Stel, we ruilen onze feestdagen in voor 10 vrij opneembare dagen. Dat is 10 dagen extra, dat het klimaatsysteem aan moet. Dat er beveiliging komt om half 7 's morgens, die het openingsrondje doet en de balie bemant. Dat er cateringpersoneel moet zijn, want ik wil 3 kannen koffie en 2 kannen thee bij mijn vergadering van 10.00 uur. Dat er helpdeskbezetting moet zijn, want stel dat ik niet kan inloggen. Dat er facilitaire dienst moet zijn. Want als die TL-buis net boven mijn bureau begint te knipperen, wordt ik er gek van en wil ik wel dat die vervangen wordt. Dat de koffieautomaten bijgevuld moeten worden. Oh, en schoonmaak, het is wel zo prettig als ik op het werk naar een schoon toilet kan. En ondertussen is de middag/avondploeg van de beveiliging al binnen gekomen om 's avonds weer de sluitronde te lopen om 20.30, om te kijken of we allemaal de ramen gesloten hebben...
Door collectief vrij te nemen/geven heb je die kosten niet. Extra keuzedagen, is meer van dit soort overheadkosten.
Jij noemt het kosten maar een beveiliger of cateraar noemt het omzet...
Hij wil.
Omdat de beveiliging inderdaad bij ons in dienst is. Dus dat zijn dan kosten ja, En mogelijk moet er door die extra openingsuren een FTE bij. De catering is aanbesteed. Maar ook die zal in de komende contractonderhandelingen zijn prijzen aanpassen als er 10 dagen per jaar meer gewerkt moet worden.klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:52:
Jij noemt het kosten maar een beveiliger of cateraar noemt het omzet...
Ongeacht of het wel of geen goed idee is, wie moet die dagen afschaffen? Het is helemaal niet wettelijk geregeld dat je op die dagen vrij hebt, dit is vastgesteld in je CAO of je individuele arbeidsovereenkomst.
Dus als jij persoonlijk vindt dat je bijvoorbeeld liever vrij opneembare dagen hebt, dan kan je dat gewoon opnemen met je werkgever en/of je ondernemingsraad. De vraag is natuurlijk of je collega's er ook zo over denken. Maar er valt helemaal niks landelijk af te schaffen, want het is niet landelijk geregeld (in NL, van BE weet ik het niet).
Dus als jij persoonlijk vindt dat je bijvoorbeeld liever vrij opneembare dagen hebt, dan kan je dat gewoon opnemen met je werkgever en/of je ondernemingsraad. De vraag is natuurlijk of je collega's er ook zo over denken. Maar er valt helemaal niks landelijk af te schaffen, want het is niet landelijk geregeld (in NL, van BE weet ik het niet).
In de praktijk zijn feestdagen voor mij ook al vrij opneembaar. Wij hebben een goede thuiswerkregeling.Lapa schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:03:
Ongeacht of het wel of geen goed idee is, wie moet die dagen afschaffen? Het is helemaal niet wettelijk geregeld dat je op die dagen vrij hebt, dit is vastgesteld in je CAO of je individuele arbeidsovereenkomst.
Bij ons geldt: Móet je die dag werken (bijvoorbeeld voor een project/release), dan mag je overuren/toeslagen schrijven. Wil je zelf op een feestdag werken ? Om bijvoorbeeld volgende week bij een studiedag van de kinderen vrij te hebben ? Dan is het gewoon verschoven werktijd, en mogen we die toeslagen niet schrijven.
Ach ja, een weekend heeft ook geen economische baat, dus laten we dat ook maar afschaffen.
Een mensen leven is niet een accountants boekje waar we alle baten en lasten netjes bij elkaar weg moeten strepen.
Mensen hebben nu eenmaal een gezonde werk-leef balans nodig, daaronder valt ook ruimte en tijd voor spiritualiteit. ( Ik zie geen verschil tussen een uurtje hersenloos gamen en een uurtje bidden of bij de psycholoog zitten, doe wat werkt voor jou, om je geest gezond te houden.) en daaronder vallen nu dingen als weekend en vrije-dagen zoals vakantie en feestdagen.
we kunnen met zijn allen ook gewoon 80 uur per week werken tegen het zelfde loon als 40 uur, dat zal de productiviteit van de werkgever ook ten-baat komen.
Er is niet voor niets een trend naar minder werken om de uren die wel gewerkt worden zo productief mogelijk te maken, zoals bijvoorbeeld onderzoek naar de 4 daagse werkweek. Blije werknemers zijn uiteindelijk productieve werknemers.
het antwoord: Wie betaalt dat dan is duidelijk, de maatschappij(werkgevers in dit geval), net zoals all deze besluiten door de maatschappij worden betaald - met alle gevolgen van dien, de vraag of het wenselijk is? Dat hangt van perspectief af.
Uiteindelijk bij mijn eigen baas werk ik ook genoeg feestdagen als het moet - ik heb de laatste 3 koningsdagen in het buitenland op zakenreis mogen meemaken, net als de paas dagen, maar dat word dan gewoon netjes gedisconteerd. Ik had ook nee kunnen zeggen - ik vlieg volgende week wel.
Wat ik zelf fijn vind aan vaste feestdagen (wat die dan ook mogen zijn.) Is dat gezamenlijk vrij hebben het juist makkelijk maakt om dingen met vrienden en familie af te spreken, samen barbecue, of een spelletje spelen, of gewoon even een biertje drinken. een festivaletje pakken, of naar een dorp-feest gaan.
Maar ik ben ook voorstander van flexibiliteit, je moet niet vastgepind zijn op die dagen. Het lijkt mij daarom handiger om te zeggen: Dit zijn de feestdagen die we in-principe vrij hebben, en als je dat wilt verplaatsen dan mag dat. In plaats van hier heb je 6 feestdagen - vul ze maar in wanneer je wilt.
voor mij en waarschijnlijk veel anderen is het een stuk makkelijker om vrij te hebben op een feestdag, dan te zeggen hey deze dinsdag neem ik vrij als feestdag, dan ga ik vissen.
het leuke aan een feestdag voor mij is ook dat dit vaak dagen zijn waarin ik vol mijn hobby projectjes kan doen als ik niks anders in de planning heb. Weekenden zitten vaak al vol met de normale sleur van alle standaard dingen die niet altijd even rustgevend zijn.
Een mensen leven is niet een accountants boekje waar we alle baten en lasten netjes bij elkaar weg moeten strepen.
Mensen hebben nu eenmaal een gezonde werk-leef balans nodig, daaronder valt ook ruimte en tijd voor spiritualiteit. ( Ik zie geen verschil tussen een uurtje hersenloos gamen en een uurtje bidden of bij de psycholoog zitten, doe wat werkt voor jou, om je geest gezond te houden.) en daaronder vallen nu dingen als weekend en vrije-dagen zoals vakantie en feestdagen.
we kunnen met zijn allen ook gewoon 80 uur per week werken tegen het zelfde loon als 40 uur, dat zal de productiviteit van de werkgever ook ten-baat komen.
Er is niet voor niets een trend naar minder werken om de uren die wel gewerkt worden zo productief mogelijk te maken, zoals bijvoorbeeld onderzoek naar de 4 daagse werkweek. Blije werknemers zijn uiteindelijk productieve werknemers.
het antwoord: Wie betaalt dat dan is duidelijk, de maatschappij(werkgevers in dit geval), net zoals all deze besluiten door de maatschappij worden betaald - met alle gevolgen van dien, de vraag of het wenselijk is? Dat hangt van perspectief af.
Uiteindelijk bij mijn eigen baas werk ik ook genoeg feestdagen als het moet - ik heb de laatste 3 koningsdagen in het buitenland op zakenreis mogen meemaken, net als de paas dagen, maar dat word dan gewoon netjes gedisconteerd. Ik had ook nee kunnen zeggen - ik vlieg volgende week wel.
Wat ik zelf fijn vind aan vaste feestdagen (wat die dan ook mogen zijn.) Is dat gezamenlijk vrij hebben het juist makkelijk maakt om dingen met vrienden en familie af te spreken, samen barbecue, of een spelletje spelen, of gewoon even een biertje drinken. een festivaletje pakken, of naar een dorp-feest gaan.
Maar ik ben ook voorstander van flexibiliteit, je moet niet vastgepind zijn op die dagen. Het lijkt mij daarom handiger om te zeggen: Dit zijn de feestdagen die we in-principe vrij hebben, en als je dat wilt verplaatsen dan mag dat. In plaats van hier heb je 6 feestdagen - vul ze maar in wanneer je wilt.
voor mij en waarschijnlijk veel anderen is het een stuk makkelijker om vrij te hebben op een feestdag, dan te zeggen hey deze dinsdag neem ik vrij als feestdag, dan ga ik vissen.
het leuke aan een feestdag voor mij is ook dat dit vaak dagen zijn waarin ik vol mijn hobby projectjes kan doen als ik niks anders in de planning heb. Weekenden zitten vaak al vol met de normale sleur van alle standaard dingen die niet altijd even rustgevend zijn.
Nee hoor:wimmel_1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:43:
[...]
5 Mei is (tegenwoordig) wettelijk ééns in de 5 jaar een vrije dag, helaas valt die dag meestal in 't weekend en dus was je sowieso al vrij
5 mei 2000: vrijdag
5 mei 2005: donderdag
5 mei 2010: woensdag
5 mei 2015: dinsdag
5 mei 2020: dinsdag
Dus in 21 jaar tijd betreft 't 5 dagen welke daadwerkelijk een 'vrije' dag op leveren buiten een weekend... Da's mínder dan 25% en dus valt er méér dan 75% in een weekendKrulliebol schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Nee hoor:
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
In 2005 viel het samen met Hemelvaartsdag.Krulliebol schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Nee hoor:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.