Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:40
Ik open even een topic om iets waar ik me al langer vragen bij stel te bespreken.

Zowel in België als in Nederland hebben we een aantal wettelijke betaalde feestdagen. In België zijn dat er 10; in Nederland 11

België
  • Nieuwjaar - 1 Januari 2019
  • Paasmaandag - 22 April 2019
  • Dag van de Arbeid - 1 Mei 2019
  • O.H. Hemelvaart - 30 Mei 2019
  • Pinkstermaandag - 10 Juni 2019
  • Nationale feestdag - 21 Juli 2019
  • O.L.V. hemelvaart - 15 Augustus 2019
  • Allerheiligen - 1 November 2019
  • Wapenstilstand - 11 November 2019
  • Kerstmis - 25 December 2019
Nederland
  • Nieuwjaar - 1 Januari 2019
  • Goede vrijdag - 19 April 2019
  • Pasen - 21 April 2019
  • Paasmaandag - 22 April 2019
  • Koningsdag - 27 April 2019
  • Bevrijdingsdag - 5 Mei 2019
  • O.H. Hemelvaart - 30 Mei 2019
  • Pinksteren - 9 Juni 2019
  • Pinkstermaandag -10 Juni 2019
  • Kerstmis - 25 December 2019
  • 2de Kerstdag - 26 December 2019
Een groot deel van deze dagen hebben een oorspronkelijk Christelijke betekenis, in onze beide landen (in NL wel iets minder naar mijn weten) is het aantal mensen dat veel van deze Christelijke feestdagen viert serieus afgenomen (met uitzondering van Kerstmis, en alternatief misschien ook Pasen).

Bijvoorbeeld gisteren was het Onze Lieve Heer Hemelvaart, binnen een dikke week Pinksteren. Voor beiden heb ik moeten opzoeken wat deze eigenlijk inhouden. Verder ken ik eigenlijk weinig mensen die weten waar deze feestdagen effectief voor staan, laat staan actief deze gebeurtenissen vieren/herdenken.

In Vlaanderen is er de voorbije jaren enkele keren (erg voorzichtig) geopperd om enkele van deze dagen te vervangen door "neutralere" feestdagen (dag van de vrouw, dag tegen racisme, ...) maar deze voorstellen kregen veel kritiek. Gezien het feit dat je zaken gaat veranderen (maar eigenlijk niet verbeteren) begrijp ik die kritiek ook wel, zeker in het huidige politieke klimaat.

Mijn voorstel is evenwel niet om deze dagen te veranderen door andere feestdagen, maar om 5 van deze dagen (zie hieronder) gewoon af te schaffen en in ruil het aantal wettelijke vakantiedagen op te trekken van 20 naar 25 (volgens mij is in onze beide landen 20 het wettelijke minimum?).

Naar mijn aanvoelen zou dit een verbetering zijn voor een erg groot deel van de bevolking voor diverse redenen (meer vrij te besteden vakantiedagen, minder verlies van vakantiedagen door verplichte brugdagen (in sommige sectoren toch), ...)
*Ook voor onze niet Christelijke inwoners is dit uiteraard interessanter, maar zeg dat niet te hardop of bepaalde politici gaan me betichten een aanval te plegen op de tradities van West-Europa… Terwijl ik gewoon een weekje extra vakantie wil kunnen nemen :+

Dagen die ik zou afschaffen:

Bijvoorbeeld (BE)
  • Paasmaandag
  • OH Hemelvaart
  • Pinkstermaandag
  • O.L.V. hemelvaart
  • Allerheiligen
Voor NL dacht ik dan aan de volgenden (maar ik heb geen Nederlander, ik ken de gebruiken uiteraard minder goed dus dit is een best effort, gezien jullie een dagje meer hebben mogen jullie Paaszondag wel behouden :+ )
  • Goede vrijdag
  • Pasenmaandag
  • O.H. Hemelvaart
  • Pinksteren
  • Pinkstermaandag
Sta ik alleen met dit idee? Of zijn er nog andere mensen die als een goed alternatief zien?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:46

SeatRider

Hips don't lie

Sowieso tweede kerstdag, tweede paasdag en tweede pinksterdag, dat is iets dat alleen hier bestaat.

Ik ben inderdaad voor het afschaffen van alle religieuze feestdagen, en daar gewoon een pakketje vrij opneembare dagen voor terug. Dan moeten we alleen even kijken hoe we dat oplossen in scholen, want dat gaat mogelijk niet werken als leerlingen zelf hun vrije dagen mogen bepalen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Meh, en dan over een paar jaar die 5 extra dagen weer inleveren omdat ze toch geen traditie kennen?

Neen, liever niet. En heb je er al aan gedacht dat het juist speciaal is dat "iedereen" vrij is op die dagen? Dat is nu net het mooie. Extra vakantiedagen, dat wordt dan een soort ratjetoe.

-Edit, ter verduidelijking:

Stel dat we inderdaad lekker individualistisch zelf te kiezen vrije dagen krijgen toebedeeld,dan:

- mag je al je vrienden en familie zelf vrij gaan laten nemen op eens gezamenlijk iets te kunnen doen. Nu heb je daar gewoon logische weekenden voor, waarbij je zeker weet dat iedereen vrij is, zonder gezeik met data schuiven en vakantie-aanvragen.
- heb je nooit meer die écht lekker rustige dagen. Gisteren was echt fantastisch. Iedereen is vrij, iedereen heeft tijd, weinig auto's die rondrijden, even niet die 24\7 aan mentaliteit.
- krijg je sowieso gezeik op het werk qua aanvragen voor verlof. Want stiekem vinden veel mensen die "traditionele" dagen toch belangrijk. En even buiten het Randstad-perspectief: in de provincie zijn veel van die feestdagen nog gelinked aan dorpsfestivals en feesten. Dus gaat toch weer iedereen die dag vrij nemen...

[ Voor 60% gewijzigd door Jeroenneman op 31-05-2019 16:51 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nee je staat niet alleen. 1e Pinksterdag is altijd een zondag, Goede vrijdag is in NL al geen wettelijke feestdag (alleen ambtenaren werken dan niet).
En NL is de grote meerderheid inmiddels ook atheïstisch cq. niet-praktiserend.

We hebben onze Koningsdag al. En bevrijdingsdag 1x/5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar het gevaar zit is dat velen alsnog deze dagen vrij nemen waardoor heel veel bedrijven met een dusdanig lagere bezetting zitten dat het de bedrijfsefficiëntie in gevaar brengt terwijl ze tegelijkertijd wel open moeten zijn voor de werknemers/klanten die geen vrij nemen.
Daarnaast moeten mensen die deze dagen vrij willen nemen hun werkgever er om verzoeken en kan zo'n verzoek ook geweigerd worden, daar moet ook aan gedacht worden.

Als ik puur naar mijn eigen situatie kijk ben ik voorstander, ik bepaal graag zelf wanneer ik vrij ben en ik kan ook makkelijk vanuit thuis werken als mijn collega's wel vrij nemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Goede Vrijdag is in NL geen algemene vrije dag. Lang niet iedereen is dan vrij, zeker niet in het bedrijfsleven. In de overheid wel iets meer, maar ook daar niet overal.

En 5 mei is maar één keer per 5 jaar een vrije dag.

Alle "Tweede dagen", dus 2e Pinksterdag, 2e Paasdag en 2e Kerstdag zouden ze van mij idd mogen afschafffen. Die hebben niks met de gebeurtenis an zich te maken, maar is puur commercieel. Geef die dan terug als 3 flexibele vrije dagen, door iedereen zelf te bepalen wanneer ze die opnemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 01:39
NL:
Bedrijven die het wettelijk minimum aan vakantiedagen hebben zijn beperkt. De meeste zullen al 5 werkweken vakantie geven, waarbij de extra dagen vaak nog langer houdbaar zijn dan de wettelijke. En dan krijg je wat @Jeroenneman al aangeeft, waardoor je de dagen weer kwijtraakt en je blijft zitten met minder flexibele uren.

Inleveren van bijv. Hemelvaart (want dat valt heel irritant niet aan het weekend vast) en dan Bevrijdingsdag weer elk jaar een vrije dag en Koningsdag een doordeweekse dag vrij als het in het weekend valt ben ik dan nog wel voor te porren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Juist zo'n donderdag vrij breekt de week lekker op.
Tsurany schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:21:
Waar het gevaar zit is dat velen alsnog deze dagen vrij nemen waardoor heel veel bedrijven met een dusdanig lagere bezetting zitten dat het de bedrijfsefficiëntie in gevaar brengt terwijl ze tegelijkertijd wel open moeten zijn voor de werknemers/klanten die geen vrij nemen.
Maar is dat echt anders als wat we al hebben bijvoorbeeld vandaag? En bij een tweede kerstdag bijvoorbeeld denk ik wel dat het een gevaar is. Bij iets als Hemelvaart betwijfel ik het.
Jeroenneman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:21:
Meh, en dan over een paar jaar die 5 extra dagen weer inleveren omdat ze toch geen traditie kennen?

Neen, liever niet. En heb je er al aan gedacht dat het juist speciaal is dat "iedereen" vrij is op die dagen? Dat is nu net het mooie. Extra vakantiedagen, dat wordt dan een soort ratjetoe.
Ja, lekker mooi met zijn allen bij de Ikea in de file staan :P.

In theorie vind ik het overigens zelf een prima idee. Tegelijk gaat het een enorme hoop gezeik opleveren voor een beperkt voordeel.
Overigens mis ik wel beetje waarom nou net tweede Paasdag bijvoorbeeld zou moeten afgeschaft worden. Omdat het alleen commercie is? En dat is een slechtere reden dan een religieus iets wat slechts door fractie van de mensen gevolgd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Een voordeel ( ven de verder beroerde CAO Beveiliging ) is dat die feestdagen, gecompenseerd worden.
De CAO geeft aan dat een periode ( 4 weken ) gebaseerd is op 20 werkdagen.
Dat zijn dagen die op alle 7 dagen van de week vallen.
De beveiliger krijgt per jaar ALLE doordeweekse feestdagen als verlofdagen toegekend, omdat het niet duidelijk is of je werkt of niet.
( werk je die dag niet, vervalt de dag alsnog )

Dus werkje die dag, kan je ze alsnog inzetten op andere dagen

* FreshMaker is daar best happy mee - geeft niets om die feestdagen

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 31-05-2019 16:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Waarom moet het weer afgeschaft worden? Heerlijk toch die paar vrije dagen?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

We hebben al zo weinig vrije dagen (in vergelijking met de rest van de EU), NLS is Nederland in onderstaande tabel, bron: http://clients.rte-france.../vie/vie_jours_feries.jsp
DateDayGERAUSBELDENSPAFRAITALU1NORNLSPORUKSWESWICZE
01/01/2019New Year's Day111111111111111
06/01/2019Epiphany1111111
18/04/2019Maundy Thursday11
19/04/2019Maundy Friday11111111
21/04/2019Easter111111
22/04/2019Easter Monday11111111111111
25/04/2019Liberation Italy - Freedom day Portugal11
27/04/2019Koningsdag (national Holiday Netherlands)1
01/05/2019Labor Day / State Holiday Austria / Day of Repentance and Prayer Danemark11111111111
02/05/2019Labor Day (United Kingdom)1
08/05/2019Victory Day 1945 / Fête de l'iris - Belgium / Liberation Day - Czech Republic111
17/05/2019National Day (Norway)1
27/05/2019Spring Bank Holiday - United Kingdom1
30/05/2019Ascension Day11111111
02/06/2019Republic Day Italy1
06/06/2019Swedish National Holiday1
09/06/2019Whitsun111
10/06/2019Portugal day1
10/06/2019Whit Monday111111111
20/06/2019Corpus Christi1
23/06/2019Lu1embourg National Holiday1
24/06/2019Midsummer day (Sweden)1
05/07/2019Saints Cyril and Methodius's Day (Czech Republic)1
06/07/2019Jan Hus Day (Czech Republic)1
11/07/2019Flemish Community Holiday (Belgium)1
14/07/2019French National Holiday1
21/07/2019Belgium National Holiday1
01/08/2019National Day (Switzerland)1
15/08/2019Assumption Day1111111
27/09/2019French Community Day (Belgium)1
28/09/2019Czech Statehood Day - Saint Venceslas1
03/10/2019National Unity Day (Germany)1
05/10/2019Republic day (Portugal)1
12/10/2019National Day (Spain)1
26/10/2019National Day (Austria)1
28/10/2019Independance Day 1918 (Czech Republic)1
01/11/2019All Saints' Day1111111
02/11/2019All Saints' Day - Sweden1
11/11/2019Armistice Day 191811
15/11/2019German Community Day (Belgium)1
17/11/2019Struggle for Freedom and Democracy Day1
06/12/2019Constitution Day (Spain)1
08/12/2019Immaculate Conception11111
24/12/2019Christmas Eve11
25/12/2019Christmas111111111111111
26/12/20192nd Christmas Day / St. Stephen's Day1111111111111
Totaal1013131112131210128106111312
toon volledige bericht

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

pjot1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:44:
Waarom moet het weer afgeschaft worden? Heerlijk toch die paar vrije dagen?
Het gaat niet om de vrije dagen maar om het idee erachter.

Ben het wat dat helemaal eens met de stelling; ben niet religieus opgevoed, geen interesse in religieuze dagen maar wel verplicht om een dag niet te werken omdat een konijn eieren wil verstoppen.. Leuk voor de kinderen maar mij niet gezien, ik krijg liever vrij te besteden vrije dagen en wat mij betreft mogen alle aan religie gerelateerde feestdagen worden geschrapt uit het boekje 'verplichte vrije dagen'. Wat mij betreft worden ze helemaal geschrapt maar ik begrijp dat er tegen beter weten in toch mensen zijn die ze vieren en gezien het een vrij land is kun je zoiets dus niet maken.

Nieuwjaar is er ook zoëen; wat mij betreft alleen vrije-dag-waardig omdat dan toch iedereen een kater heeft :+

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:56
Klein, maar belangrijk verschil tussen Nederland en Belgie: Als de feestdag in Nederland in het weekend valt is het: jammer, geen dag vrij.

Als ik het goed heb is dat in Belgie niet (altijd) het geval.
Vaak zal de werkdag erna of een andere vrije dag toegekend worden. Hierdoor hebben wij netto minder 'vrije' feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jebus4life schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:15:
Ik open even een topic om iets waar ik me al langer vragen bij stel te bespreken.

Een groot deel van deze dagen hebben een oorspronkelijk Christelijke betekenis, in onze beide landen (in NL wel iets minder naar mijn weten) is het aantal mensen dat veel van deze Christelijke feestdagen viert serieus afgenomen (met uitzondering van Kerstmis, en alternatief misschien ook Pasen).
Ach, oorspronkelijk zijn veel van deze dagen niet alleen Christelijk, maar mede afkomstig van oudere Germaanse geloven. Kerstmis=midwinterfeest, Pasen=lentefeest, Pinksteren=oogstfeest. Als ik de geschiedenisboeken mag geloven was dit om de weerstand tegen het Christelijk geloof te verminderen (in de tijd van missionarissen zoals Willibrordus, Bonifatius, etc).

Ik hecht persoonlijk niet zoveel waarde aan de Christelijke betekenis van veel feestdagen. Het zou niet gek zijn om eens een Christelijke feestdag in te wisselen voor een ander feest. Maar ik denk dat er veel weerstand zou zijn tegen een voorstel om het Islamitische suikerfeest of offerfeest als officiele feestdag te maken, of Chinees nieuwjaar. Dat de genoemde feestdagen geen vaste datum hebben, maakt het niet gemakkelijker om het in te voeren.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor zover ik weet is dit zelfs een wereldwijde afspraak qua "aantal dagen". Wij zijn hier in de EU bijvoorbeeld ook niet vrij als de US "Thanks-Giving" viert.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 19:30
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:21:
Nee je staat niet alleen. 1e Pinksterdag is altijd een zondag, Goede vrijdag is in NL al geen wettelijke feestdag (alleen ambtenaren werken dan niet).
Euh, ik moet toch echt gewoon werken op Goede Vrijdag als rijksambtenaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
BlackLabel01 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:24:
[...]

5 mei heb je dan wel weer vrij. Is in de meeste CAO's buiten de overheid maar eens in de 5 jaar. Toen ik nog bij de rijksoverheid werkte, noemden we die dag altijd de nationale koopzondag voor ambtenaren :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

BlackLabel01 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:24:
[...]

Klopt, bij de overheid is het ook niet altijd een vrije dag, zat overheden waar gewoon doorgewerkt wordt op Goede Vrijdag :)

Heb in totaal bij 4 overheidsinstellingen gewerkt als gedetacheerde (2 gemeentes, een onderwijsinstelling en een andere overheidsinstelling), en alleen bij de onderwijsinstellingen was het wel een vrije dag. Bij de andere 3 instellingen werd er gewoon doorgewerkt op Goede Vrijdag :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wildhagen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:33:
[...]

Klopt, bij de overheid is het ook niet altijd een vrije dag, zat overheden waar gewoon doorgewerkt wordt op Goede Vrijdag :)

Heb in totaal bij 4 overheidsinstellingen gewerkt als gedetacheerde (2 gemeentes, een onderwijsinstelling en een andere overheidsinstelling), en alleen bij de onderwijsinstellingen was het wel een vrije dag. Bij de andere 3 instellingen werd er gewoon doorgewerkt op Goede Vrijdag :)
Meestal zijn het alleen banken + daar aan gelieerde bedrijven welke dan een verplichte vrije dag hebben (en dan met name de banken welke van oudsher een "katholieke herkomst" hebben).

Er mág op die dag (van oudsher) niet gehandeld worden vanuit 't katholieke geloof :9

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 31-05-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 02:45
Heb nog nooit vrij gekregen voor 5 mei. Tenzij het zaterdag/zondag was...

Het is geen vrije dag, tenzij CAO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ImdaMned schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:37:
Heb nog nooit vrij gekregen voor 5 mei. Tenzij het zaterdag/zondag was...

Het is geen vrije dag, tenzij CAO
5 Mei is (tegenwoordig) wettelijk ééns in de 5 jaar een vrije dag, helaas valt die dag meestal in 't weekend en dus was je sowieso al vrij 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

True schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:48:
We hebben al zo weinig vrije dagen (in vergelijking met de rest van de EU), NLS is Nederland in onderstaande tabel, bron: http://clients.rte-france.../vie/vie_jours_feries.jsp

[...]
Da's inderdaad iets waar menig leerling van mij over klaagt, dat we zo weinig vrije dagen hebben, en dat ze nog eens beroerd verdeeld zijn ook. Vanaf Pinksteren, ergens in juni, heb je niks meer tot de laatste week van het jaar 8)7

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobinHood schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:43:
[...]

Da's inderdaad iets waar menig leerling van mij over klaagt, dat we zo weinig vrije dagen hebben, en dat ze nog eens beroerd verdeeld zijn ook. Vanaf Pinksteren, ergens in juni, heb je niks meer tot de laatste week van het jaar 8)7
Leg dát eens uit aan ouders welke om de haverklap vrij moeten nemen vanwege studiedagen van leraren óf stakingen....

De BSO's kunnen d'r lol inmiddels niet meer op :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

wimmel_1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:45:
[...]

Leg dát eens uit aan ouders welke om de haverklap vrij moeten nemen vanwege studiedagen van leraren óf stakingen....

De BSO's kunnen d'r lol inmiddels niet meer op :'(
Ik ben NT2 docent, andere tak van de sport :P

Ik heb dus wat buitenlandse leerlingen die hier inmiddels ook een baan hebben, maar die missen vaak hun sloot aan vrije dagen :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Welke laatste week ?
Want in mijn wereld is dat dan week 52 - december
In de schoolweken is dat dan rond begin juli ?
want tussen pinksteren en einde jaar zit sowieso de grote vakantie, regelmatig 6 á 7 weken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:21

Aganim

I have a cunning plan..

wimmel_1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:43:
[...]
5 Mei is (tegenwoordig) wettelijk ééns in de 5 jaar een vrije dag, helaas valt die dag meestal in 't weekend en was je sowieso al vrij 8)
5 mei is wettelijk helemaal niets op dat vlak. ;)
Werkt u in loondienst bij een bedrijf? Bij de meeste bedrijven is Bevrijdingsdag geen vrije dag. Het is wel zo dat in verschillende cao’s Bevrijdingsdag 1 keer in de 5 jaar een (doorbetaalde) vrije dag is. De eerstvolgende keer is in 2020.
Bron: https://www.rijksoverheid...jdingsdag-5-mei-vrije-dag.

Afbeeldingslocatie: https://www.4en5mei.nl/tmp/media/afbeeldingen/vierenwesamenop5mei_w350.png

Kan iemand onze overheid hier ook van overtuigen? :+

Maar om on-topic te blijven, het lijkt mij ook een stuk eerlijker om mensen een aantal extra dagen te geven die vrij te verdelen zijn over (feest)dagen naar keuze. Maar aan de andere kant, worden we als land niet nóg individualistischer als we cultureel bepaalde feestdagen ook gaan schrappen? Verlies je dan op een gegeven moment je identiteit niet helemaal?

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 01-06-2019 00:12 . Reden: Kleine verduidelijking dat ik doelde op het wel of niet wettelijk vrij zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Euh?

Wat dacht je van de wekenlange zomervakantie en nog een week herfstvakantie?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Ik zie er op zich wel brood in om zelf mijn vrije dagen te kunnen bepalen in plaats van een aantal vaste feestdagen maar ik vraag me wel af hoe dat in de praktijk gaat werken en of die vrije dagen niet gewoon weggelobbied gaat worden door het bedrijfsleven op den duur.

Ik vind sowieso dat we collectief te veel werken dus van mij mogen die vrije dagen sowieso wel omhoog.

[ Voor 7% gewijzigd door Koffiebarbaar op 31-05-2019 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
In het huidige klimaat is hier geen rationele discussie over mogelijk zonder dat het als katalysator van populisme ingezet zal worden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-04-2020
Virtuozzo schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:05:
In het huidige klimaat is hier geen rationele discussie over mogelijk zonder dat het als katalysator van populisme ingezet zal worden.
Je kan je ook afvragen of dat rationele uitleg is om discussie ook maar gewoon te laten.
Als ze dat hier in Den Haag doen is het land onbestuurbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:52

Zowel in België als in Nederland hebben we een aantal wettelijke betaalde feestdagen.
In Nederland bestaan geen wettelijke betaalde feestdagen maar geldt het volgende:
Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen.
https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-05 02:45
wimmel_1 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:43:
[...]

5 Mei is (tegenwoordig) wettelijk ééns in de 5 jaar een vrije dag, helaas valt die dag meestal in 't weekend en dus was je sowieso al vrij 8)
5 mei is een keer per vijf jaar een officiële feestdag. Dit betekent echter niet dat 5 mei dan ook een verplichte (doorbetaalde) vrije dag is.

In artikel 19 van de CAO voor de sector metaal en techniek (kleinmetaal) is afgesproken: alleen als 5 mei door de CAO partijen uitgeroepen is tot nationale feestdag, hoeft er geen arbeid verricht te worden. Als 5 mei dan valt op een dag waarop normaal gesproken gewerkt zou moeten worden, wordt deze dag als collectieve vrije dag aangewezen. Deze dag wordt dan afgeboekt van het saldo vakantiedagen van de werknemer (komt dus voor rekening van de werknemer).

In de CAO's metalektro en CAO motorvoertuigen- en tweewielerbedrijf zijn geen aparte afspraken over 5 mei gemaakt. In deze CAO's is 5 mei dus altijd een gewone werkdag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Het ging anders best prima met de discussie. Waarom gooi je er zo'n rare verbinding naar het populisme in?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Ik heb familie aan de andere kant van het land. Pinksteren en kerstdagen zijn dan een uitgelezen kans om elkaar op te zoeken. We zijn immers allemaal vrij. Als je daar losse dagen van maakt dan wordt het niets. En zoals iemand anders hier al postte, je knippert met je ogen en je bent ergens anders weer een verlof dag kwijt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

wildhagen schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:56:
[...]
Euh?

Wat dacht je van de wekenlange zomervakantie en nog een week herfstvakantie?
Het ging over feestdagen, niet schoolvakanties.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Maareh... Even een puur praktisch punt... Als we dingen als Hemelvaart, tweede pinksterdag en dat soort non-feestdagen af gaan schaffen ? Waar hebben we dan nog in de IT ons onderhoudswindow over, zonder dat we op eerste kerstdag hoeven te werken ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Gewoon alles afschaffen, behalve 4, 5 mei en Koningsdag. Alle religies eruit. Beoefen je maar in een privésfeer ofwel thuis.

Mensen meer vrije betaalde dagen geven, of bepaalde dagen standaard vrij geven aan iedereen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ivysaur schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 21:44:
Gewoon alles afschaffen, behalve 4, 5 mei en Koningsdag. Alle religies eruit.
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:41

J8S

Mensen meer vrije betaalde dagen geven, of bepaalde dagen standaard vrij geven aan iedereen.
Is dat niet precies wat we nu ook doen? :+ Als zelfs de achtergrond van deze dagen al genoeg is om ze eruit te gooien zit de haat (?) wel heel diep.

[ Voor 17% gewijzigd door J8S op 31-05-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Gewoon alles afschaffen, behalve 4, 5 mei en Koningsdag. Alle religies eruit. Beoefen je maar in een privésfeer ofwel thuis.

Ehm, dat is toch precies wat er nu gebeurt? Of wordt je door anderen gedwongen om met Pasen en Hemelvaart in de kerk te zitten?

Of zie je liever een totaal random dag vrij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Jeroenneman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:41:
[...]

Ehm, dat is toch precies wat er nu gebeurt? Of wordt je door anderen gedwongen om met Pasen en Hemelvaart in de kerk te zitten?

Of zie je liever een totaal random dag vrij dan?
Yup, willekeurige dagen vrij en wat meer vrije dagen ivm de normale vrije dagen die we nu al hebben bv kerst en pasen enzo.

Nederland heeft de minste vrije dagen van Europa. Kunnen er vast wat meer. 20 ofzo en dan nog 24 verplichte dagen die je moet opnemen. Hoppa klaar. Maar buitenom de religieuze vrije dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ivysaur schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Yup, willekeurige dagen vrij en wat meer vrije dagen ivm de normale vrije dagen die we nu al hebben bv kerst en pasen enzo.

Nederland heeft de minste vrije dagen van Europa. Kunnen er vast wat meer. 20 ofzo en dan nog 24 verplichte dagen die je moet opnemen. Hoppa klaar. Maar buitenom de religieuze vrije dagen.
Aha, dus willekeurige dagen, en dan 20 ipv 10 die we nu hebben? En dat willekeurige moet er dan in omdat je een aversie hebt van alles wat ook maar losjes verbonden is met de kerk?

Klinkt totaal realistisch. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Jeroenneman

Alles moet seculier. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
De dagen zijn natuurlijk allemaal een uitloop van 'oud recht'
Vroeger werkte men in loondienst, en waren de werknemersrechten 'dunnetjes' om het simpel te zeggen.
Vakbonden waren er niet, dus het was kerk en staat die de dienst uitmaakten.

Grote bazen knepen hun personeel uit tot het bot ( letterlijk ) en zou het aan hun gelegen hebben, was de werknemer 24/24 op de werkvloer natuurlijk
Eerst bemoeide de kerk zich er mee, religieuze dagen werden 'vrije dagen' (om in te zetten voor het kerkelijke)
Eerst alleen zondagen, maar daarna ook de paas, pinkster en kerstdagen.

Nu wil men er weer vanaf, werkgevers hebben het al 'voor elkaar' om je in wisselende diensten in te zetten, zondagen zijn niet "heilig" meer, want bedrijfsbelang
Werkgevers krijgen meer mogelijkheden, ontslagrechten worden versoepeld, we hebben eht ZZP debacle bij bezorgdiensten gezien ...

Als de gemiddelde werknemer OOK nog gaat instemmen met het loslaten van de 'traditionele' feestdagen, heeft dat ook impact op de vergoedingen voor diegene die wel moeten werken, want het is geen vrije dag - geen toeslagen nodig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn eigen gevoel zegt, lekker zo laten. Ik vind het nu al ontzettend stom dat allerlei winkels menen bijvoorbeeld met Kerst open te moeten zijn. Hoe moeilijk is het om wat zooi voor een paar dagen in huis te halen? Om het allemaal extra verwarrend te maken, zijn winkels met Kerst open, terwijl ze dan op een dag als Hemelvaart weer gesloten zijn. Dat maakt het ook niet duidelijker.

Daarnaast zullen veel mensen er tegen zijn. Veel mensen hebben tijdens bepaalde genoemde dagen allerlei tradities die ze al jaren doen. Zo zie ik hier in de wijk mensen die al jaren hun caravan met Hemelvaart uit de stalling sleuren om deze weer tiptop voor elkaar te maken voor het seizoen. Of mensen die jaarlijks een weekendje weg plannen met vrienden of familie tijdens Pinksteren of Pasen.

Ook op het sociale vlak lijkt het me niet wenselijk. We hebben tegenwoordig al zo weinig contact met 'elkaar'. Haal de, oh zo verplichte, maar achteraf toch wel weer gezellige, familiebezoeken tijdens deze feestdagen weg en er blijft nog minder over.

Wat je terugkrijgt zijn 5 vakantiedagen die je smekend aan je werkgever moet vragen om in te zetten, maar waarbij het belang van het bedrijf boven jouw vrije dag gaat en dus wordt geweigerd.

Maak het dan zo... 5 van deze dagen worden omgezet naar vrij inzetbare vakantiedagen die je altijd mag inzetten en die de werkgever niet mag weigeren. Zo kan degene die daar behoefte aan heeft, deze dagen gewoon in blijven zetten voor de feestdagen waar ze vandaan kwamen en een ander kan ze ergens anders gebruiken.

Ik vrees wel dat over een aantal jaren de boel wordt versoberd en dan zijn deze 5 dagen of een aantal ervan weg.

Met andere woorden, ik bekijk je idee met gemengde gevoelens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Dan graag ook Koningsdag eruit, waarom moeten we de verjaardag vieren van iemand die de mazzel heeft gehad uit het juiste gat gepoept te zijn? Ik zie daar geen enkele reden toe of meerwaarde van.

4 mei? Pff, zodat de massa kan herdenken dat oorlog een vieze bende is en de volgende dag die k*t Syriërs weer kunnen verwensen omdat die zonodig hier naartoe moeten komen? Waarom heb je uberhaupt een bepaalde dag in het jaar nodig om hieraan te denken?

5 mei? Oh ja, die hypocriete dag waarom we 'samen' onze vrijheid vieren. Mits dit in je CAO is opgenomen natuurlijk (en dan waarschijnlijk slechts eens in de 5 jaar), anders kan je gewoon met je luie donder in alle vrijheid aan het werk. Ook maar compleet afschaffen dan, in de huidige vorm valt het moeilijk serieus te nemen. En dan nog, inmiddels al zo lang geleden. :O

Bovenstaande is gechargeerd natuurlijk, maar punt is dat ook voor die dagen zat standpunten tegen (en voor uiteraard) zijn te vinden, waarom moeten alleen religieuze dagen eraan geloven? Laat men dan helemaal volledig zelf kiezen en ga me die 3 dagen dan ook niet opdringen. ;)
ImdaMned schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 20:36:
[...]

5 mei is een keer per vijf jaar een officiële feestdag.
5 mei is al sinds 1990 een jaarlijkse feestdag, alleen aangezien we in Nederland geen plicht kennen om mensen ook daadwerkelijk vrij te geven kan je je afvragen in hoeverre dat van enige toegevoegde waarde is. Voor die tijd werd het inderdaad eens in de 5 jaar gevierd, tegenwoordig is het afhankelijk van je CAO. Er vanuitgaande dat je onder een CAO valt, anders heb je, zoals ondergetekende, gewoon botte pech.

[ Voor 22% gewijzigd door Aganim op 01-06-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:41
Aganim schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:54:
[...]

Dan graag ook Koningsdag eruit, waarom moeten we de verjaardag vieren van iemand die de mazzel heeft gehad uit het juiste gat gepoept te zijn? Ik zie daar geen enkele reden toe of meerwaarde van.
Leuk omschreven :X, maar ik vind persoonlijk het idee van een nationale feestdag wel leuk. Ik denk wel dat het goed is voor de saamhorigheid, misschien wel meer dan een pasen of een kerst. Maar ben het wel met je eens dat als je alle regilieuze feestdagen eruit gooit dat dit dan ook een grijs gebied is.
wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:36:
Mijn eigen gevoel zegt, lekker zo laten. Ik vind het nu al ontzettend stom dat allerlei winkels menen bijvoorbeeld met Kerst open te moeten zijn. Hoe moeilijk is het om wat zooi voor een paar dagen in huis te halen? Om het allemaal extra verwarrend te maken, zijn winkels met Kerst open, terwijl ze dan op een dag als Hemelvaart weer gesloten zijn. Dat maakt het ook niet duidelijker.
Hoe moeilijk is het om te leven en te laten leven? Prima dat jij kerst wilt vieren met je familie, maar ik wil bij (bijvoorbeeld gebrek aan familiefeestjes) die vrije dag zelf wel nuttig invullen - bijvoorbeeld door boodschappen te doen. Dat heeft niets te maken dat het moeilijk is om voor een paar dagen boodschappen in huis te halen, maar simpelweg hoe je een vrije dag wilt indelen.

Overigens is het toch prima zoals het nu is? Winkels mogen openzijn op feestdagen maar zijn dat niet verplicht. Ze doen dat als daar commercieel vraag naar is, blijkbaar zijn er dan genoeg mensen die de winkel bezoeken wat een prima reden is om ze open te doen, zowel maatschappelijk als commercieel gezien.

Wat betreft de topicvraag;
Als je het heel nuchter benaderd is het afschaffen van alle 'verplichte' vrije dagen het meest logisch. Immers als je gaat besluiten dat iemand geen Pinksteren hoeft te vieren, waarom dan wel Koningsdag of Kerst? Dan moet je iedereen voor alle feestdagen zelf de vrije keuze geven. Maar voor populaire feestdagen heeft dit wel gevolgen, zo zal een overgrote meerderheid alsnog vrij willen nemen met Kerst. Daarnaast denk ik dat hier sowieso niet genoeg draagvlak voor is.

Logischer zou dan zijn om inderdaad de loze extra feestdagen af te schaffen. Zo kom je niet aan het feest zelf maar perk het wel in. Dus in ieder geval
- 2e paasdag
- 2e pinksterdag
- 2e kerstdag
- Eventueel hemelvaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

SeatRider schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:20:
Dan moeten we alleen even kijken hoe we dat oplossen in scholen, want dat gaat mogelijk niet werken als leerlingen zelf hun vrije dagen mogen bepalen.
Nee, dat doen de schoolbesturen eventueel in overleg met de MR.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zowel in België als in Nederland hebben we een aantal wettelijke betaalde feestdagen.
België geen idee maar hier in Nederland hebben we exact twee officiële feestdagen:

• Koningsdag, op dit moment 27 april (tenzij dat een zondag is, dan de 26e)
• Bevrijdingsdag, 5 mei (ongeacht of dat een zondag is en overigens niet elke 5 jaar maar elk jaar)

Of je daarop wel of niet vrij bent is evenwel een afspraak tussen jou en je werkgever.

M.a.w. je hele plan valt een beetje in het water aangezien die vrije dagen al een kwestie van individuele arbeidsovereenkomsten zijn. Het is slechts gebruikelijk dat die dagen vrij zijn (of extra betaald worden). En dat is dan weer omdat de werknemers dat graag zo hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-04 15:55
Of voor je het weet gaat Wilders weer roepen dat we het christendom omruilen voor de Islam. :+ 8)7.

Van mij mag het ook afgeschaft worden. Ik heb donderdag en vrijdag gewoon gewerkt (bedrijf was wel dicht maar ik ben vanuit huis gewoon doorgegaan waar ik gebleven was woensdag). Ik heb dit samen gedaan met nog een collega die het niet viert en ook niets speciaals doet op die dag.

[ Voor 28% gewijzigd door Khayma op 01-06-2019 04:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik vind het juist fijn dat er een aantal dagen zijn waarop de wereld even stilstaat. De meeste mensen hebben dan een lang weekend vrij, en er is geen gezeur over omdat dat voor (bijna) iedereen geldt.

Dat zijn ideale weekenden om iets te ondernemen, en die paar kortere weekjes zijn een mooie aanloop richting de zomer.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 07:03:
Ik vind het juist fijn dat er een aantal dagen zijn waarop de wereld even stilstaat. De meeste mensen hebben dan een lang weekend vrij, en er is geen gezeur over omdat dat voor (bijna) iedereen geldt.

Dat zijn ideale weekenden om iets te ondernemen, en die paar kortere weekjes zijn een mooie aanloop richting de zomer.
Er is een handjevol dagen waar het werk zich aanpast aan het sociale leven in plaats van andersom. Met Hemelvaart en Pinksteren wordt bijvoorbeeld heel veel georganiseerd.

Laten we dat inderdaad zo houden (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:28
Vaste vrije dagen zijn prima. Nu is de familie of vriendengroep tenminste verplicht vrij en is het niet zo lastig plannen om gezamelijk bij elkaar te zijn.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Stel dat we inderdaad lekker individualistisch zelf te kiezen vrije dagen krijgen toebedeeld,dan:

- mag je al je vrienden en familie zelf vrij gaan laten nemen op eens gezamenlijk iets te kunnen doen. Nu heb je daar gewoon logische weekenden voor, waarbij je zeker weet dat iedereen vrij is, zonder gezeik met data schuiven en vakantie-aanvragen.
Dat valt nog te bezien, aangezien mensen ook tijdens deze dagen werken. Voordeel van eigen vrije dagen is dat je ze kunt plannen wanneer jij dat wilt, en niet vast zit aan deze vaste dagen in het jaar.
- heb je nooit meer die écht lekker rustige dagen. Gisteren was echt fantastisch. Iedereen is vrij, iedereen heeft tijd, weinig auto's die rondrijden, even niet die 24\7 aan mentaliteit.
Waar woon je? Mijn ervaring is dat er echt geen verschil meer is tussen een feestdag en een normale dag. Winkels zijn open, mensen gaan klussen, boren, lamballen, naar woonboulevards, etc, etc. Ik ben het met je eens, liefst heb ik ook dat mensen een keertje rust pakken in het jaar, maar het gebeurt gewoon niet.
- krijg je sowieso gezeik op het werk qua aanvragen voor verlof. Want stiekem vinden veel mensen die "traditionele" dagen toch belangrijk. En even buiten het Randstad-perspectief: in de provincie zijn veel van die feestdagen nog gelinked aan dorpsfestivals en feesten. Dus gaat toch weer iedereen die dag vrij nemen...
Dat is nu hier net de vraag... vinden we deze dagen belangrijk of niet? Ik totaal niet en ik heb liever deze dagen als extra zelf opneembare vrije dagen. En dan kan elk dorp in zijn eigen periode/moment een feestdag organiseren, waar de belangstellenden vrij voor nemen. Kijk maar naar carnaval: geen officiële vrije dag, maar de liefhebbers nog toch wel vrij. Dat kan gewoon.

Als we dan toch wettelijke verplichte vrije dagen moeten hebben, dan liever een paar niet religieuze dagen, zoals bevrijdingsdag. Dan gaat het tenminste nog ergens over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jebus4life Waarom zou je uberhaupt deze feestdagen omzetten naar een andere betekenis ?
Het hoort bij de traditie, of je nu christelijk bent of niet. In NL zijn er al minder vrije dagen dan in andere Europese landen. en dan is afschaffen of veranderen voor mij niet gewenst. Vaderdag en Moederdag bestaat al en is op zondag. net als 1e paasdag en 1e pinksterdag. Dat jij niet weet wat de betekenis is, ligt veel al aan je opvoeding/scholing. Een extra dag ben ik altijd voor te porren :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat Kerst gewoon bij Nederlandse traditie hoort kan ik me geheel in vinden. Maar Pasen, Pinksteren en Hemelvaart? Neu, dat is gewoon een dag waarbij mensen blijkbaar graag met zijn allen bij de Ikea doorbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

PcDealer schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:45:
[...]

Nee, dat doen de schoolbesturen eventueel in overleg met de MR.
Dan krijg je dus toch weer christelijke scholen, versus moslimscholen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Silvos schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:03:
[...]

Leuk omschreven :X, maar ik vind persoonlijk het idee van een nationale feestdag wel leuk. Ik denk wel dat het goed is voor de saamhorigheid, misschien wel meer dan een pasen of een kerst. Maar ben het wel met je eens dat als je alle regilieuze feestdagen eruit gooit dat dit dan ook een grijs gebied is.

[...]

Hoe moeilijk is het om te leven en te laten leven? Prima dat jij kerst wilt vieren met je familie, maar ik wil bij (bijvoorbeeld gebrek aan familiefeestjes) die vrije dag zelf wel nuttig invullen - bijvoorbeeld door boodschappen te doen. Dat heeft niets te maken dat het moeilijk is om voor een paar dagen boodschappen in huis te halen, maar simpelweg hoe je een vrije dag wilt indelen.

Overigens is het toch prima zoals het nu is? Winkels mogen openzijn op feestdagen maar zijn dat niet verplicht. Ze doen dat als daar commercieel vraag naar is, blijkbaar zijn er dan genoeg mensen die de winkel bezoeken wat een prima reden is om ze open te doen, zowel maatschappelijk als commercieel gezien.

Wat betreft de topicvraag;
Als je het heel nuchter benaderd is het afschaffen van alle 'verplichte' vrije dagen het meest logisch. Immers als je gaat besluiten dat iemand geen Pinksteren hoeft te vieren, waarom dan wel Koningsdag of Kerst? Dan moet je iedereen voor alle feestdagen zelf de vrije keuze geven. Maar voor populaire feestdagen heeft dit wel gevolgen, zo zal een overgrote meerderheid alsnog vrij willen nemen met Kerst. Daarnaast denk ik dat hier sowieso niet genoeg draagvlak voor is.

Logischer zou dan zijn om inderdaad de loze extra feestdagen af te schaffen. Zo kom je niet aan het feest zelf maar perk het wel in. Dus in ieder geval
- 2e paasdag
- 2e pinksterdag
- 2e kerstdag
- Eventueel hemelvaart
toon volledige bericht
Wat betreft deel 1... Het zal afhankelijk zijn van waar je woont. Hier, in het barbaarse Achterhoek, zie je dat bijv. supermarkten open gaan (ook op zondagen) omdat die andere concurrent dat ook doet. Niet dat het uit kan, want je ziet maar heel weinig klanten. Dat de supermarkteigenaar er ook maar weinig zin in heeft, zie je aan de lege schappen van bijvoorbeeld brood of vlees.

Wat betreft de topicvraag... Jij vindt de ‘extra’ feestdagen loos. Een ander hecht er waarde aan. Ik denk dat velen toch het gevoel krijgt dat er iets wordt afgepakt in plaats van dat je daarvoor vrij invulbare dagen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

wolly_a schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:36:

Daarnaast zullen veel mensen er tegen zijn. Veel mensen hebben tijdens bepaalde genoemde dagen allerlei tradities die ze al jaren doen. Zo zie ik hier in de wijk mensen die al jaren hun caravan met Hemelvaart uit de stalling sleuren om deze weer tiptop voor elkaar te maken voor het seizoen. Of mensen die jaarlijks een weekendje weg plannen met vrienden of familie tijdens Pinksteren of Pasen.

Ook op het sociale vlak lijkt het me niet wenselijk. We hebben tegenwoordig al zo weinig contact met 'elkaar'. Haal de, oh zo verplichte, maar achteraf toch wel weer gezellige, familiebezoeken tijdens deze feestdagen weg en er blijft nog minder over.

Wat je terugkrijgt zijn 5 vakantiedagen die je smekend aan je werkgever moet vragen om in te zetten, maar waarbij het belang van het bedrijf boven jouw vrije dag gaat en dus wordt geweigerd.

Maak het dan zo... 5 van deze dagen worden omgezet naar vrij inzetbare vakantiedagen die je altijd mag inzetten en die de werkgever niet mag weigeren. Zo kan degene die daar behoefte aan heeft, deze dagen gewoon in blijven zetten voor de feestdagen waar ze vandaan kwamen en een ander kan ze ergens anders gebruiken.

Ik vrees wel dat over een aantal jaren de boel wordt versoberd en dan zijn deze 5 dagen of een aantal ervan weg.

Met andere woorden, ik bekijk je idee met gemengde gevoelens.
toon volledige bericht
Voor wat betreft die supermarkten die open zijn: ik vindt het een zegen dat ik op eerste kerstdag net zo makkelijk naar de supermarkt kan als op 3 juni. Aangezien ik niets heb met al die feestdagen (en genoeg banen heb gehad waarbij ik ze ook gewoon moest werken) ben ik erg blij dat ik gewoon 365 dagen per jaar de plaatselijke supermarkt in kan lopen. Ongeacht of er ooit iemand aan een sadistisch latwerk getimmerd is, of dat men net klaar is met een maand hongerlijden bij zonlicht.

Overigens: dat ik niets met de dag zelf heb, neemt niet weg dat ik op zijn tijd een vrije dag helemaal niet erg vindt. En als het inderdaad gewoon sigaren uit eigen doos zijn, dan vindt ik het absoluut geen bezwaar om ze op te steken wanneer ik daar trek in heb.
Voor de scholen maakt het ook niet heel veel uit. Zoals de zomervakantie, de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie gewoon op de kalender gepland worden, zo kan dat ook met andere vakanties. (Let maar op, meestal is het een periode van een week of 6,7 wat er tussen zit). Ik zou het daarbij wel prettig(er) vinden als allerlei studiedagen voor het personeel dan IN zo'n vakantie vallen, in plaats van op de eerste maandag erna ;)

Uiteraard zal er wat gepolderd moeten worden, op basis van bovenstaande ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Jester-NL schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:39:
[...]
Voor wat betreft die supermarkten die open zijn: ik vindt het een zegen dat ik op eerste kerstdag net zo makkelijk naar de supermarkt kan als op 3 juni. Aangezien ik niets heb met al die feestdagen (en genoeg banen heb gehad waarbij ik ze ook gewoon moest werken) ben ik erg blij dat ik gewoon 365 dagen per jaar de plaatselijke supermarkt in kan lopen. Ongeacht of er ooit iemand aan een sadistisch latwerk getimmerd is, of dat men net klaar is met een maand hongerlijden bij zonlicht.

Overigens: dat ik niets met de dag zelf heb, neemt niet weg dat ik op zijn tijd een vrije dag helemaal niet erg vindt. En als het inderdaad gewoon sigaren uit eigen doos zijn, dan vindt ik het absoluut geen bezwaar om ze op te steken wanneer ik daar trek in heb.
Voor de scholen maakt het ook niet heel veel uit. Zoals de zomervakantie, de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie gewoon op de kalender gepland worden, zo kan dat ook met andere vakanties. (Let maar op, meestal is het een periode van een week of 6,7 wat er tussen zit). Ik zou het daarbij wel prettig(er) vinden als allerlei studiedagen voor het personeel dan IN zo'n vakantie vallen, in plaats van op de eerste maandag erna ;)

Uiteraard zal er wat gepolderd moeten worden, op basis van bovenstaande ;)
Voor mij is allemaal om het even hoor. Ik ben ZZP-er en mijn werk brengt met zich mee dat ik ook op zon- en feestdagen de kans heb dat ik moet werken. Ik probeer in deze discussie op te komen voor de bij een baas werkende man en vrouw.

Waar ik bang voor ben, is dat door het gepolder er eigenlijk een gedrocht uit komt waar men minder vrije dagen voor terug krijgt die je ook nog niet eens fatsoenlijk in kunt zetten als je wel een bepaalde feestdag wil vieren en die je na een paar jaar ook nog eens bijten bij onderhandelingen tussen werknemer en werkgever, want je hebt al zoveel vrije dagen! Plus dat dit weer een grote speerpunt wordt van zekere politieke partijen, want: Al ‘onze’ feestdagen worden ingeruild voor de ‘hunne’ of ‘onze’ feestdagen worden afgepakt door de grote boze werkgevers.

Ik kijk tegen deze discussie net zo aan als die van de zomer- en/of wintertijd. Het werkt toch prima zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

wolly_a schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:55:
[...]
Plus dat dit weer een grote speerpunt wordt van zekere politieke partijen, want: Al ‘onze’ feestdagen worden ingeruild voor de ‘hunne’ of ‘onze’ feestdagen worden afgepakt door de grote boze werkgevers.
Ik zie niet helemaal hoe het inruilen van 'religieuze' feestdagen tegen vrij inwisselbare extra vrije dagen uitgelegd kan worden als "wij tegen zij". Als jij Kerst wilt vieren, neem je dan lekker vrij, en vier je het niet... dan bewaar je die dagen voor een ander moment (en dat zou zomaar een religieuze feestdag kunnen zijn, maar net zo goed de Landmachtdagen...
Ik wil juist die religieuze angel ERUIT. Juist om ook tweespalt zaaiende populisten de pas af te snijden. En even voor de goeie orde: een werkgever kan niet zomaar dagen afpakken. Dan botst op zaken als CAO's... en leidt uiteindelijk tot niet-rijdende treinen en bussen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
SeatRider schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 16:20:
want dat gaat mogelijk niet werken als leerlingen zelf hun vrije dagen mogen bepalen.
Dat is nu juist het beste idee ooit. Leerlingen zelf vrije dagen laten bepalen zorgt ervoor dat leerlingen leren plannen. Om samen met hun ouders een vakantieperiode te selecteren. Om een leerplan te maken om geen achterstand op te lopen. Want wat is nu de reden dat zo veel H.B.O. en W.O. studenten falen? Juist: planning. Op de basisschool, maar op de M.A.V.O, H.A.V.O. en op het V.W.O. wordt er geen aandacht besteed aan planning.

Nadeel is dan wel dat het buiten de "vakantieperiodes" drukker zal worden, voordeel is dat leerlingen al in hun jeugd leren plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Trommelrem schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:17:
[...]

Dat is nu juist het beste idee ooit. Leerlingen zelf vrije dagen laten bepalen zorgt ervoor dat leerlingen leren plannen. Om samen met hun ouders een vakantieperiode te selecteren. Om een leerplan te maken om geen achterstand op te lopen. Want wat is nu de reden dat zo veel H.B.O. en W.O. studenten falen? Juist: planning. Op de basisschool, maar op de M.A.V.O, H.A.V.O. en op het V.W.O. wordt er geen aandacht besteed aan planning.

Nadeel is dan wel dat het buiten de "vakantieperiodes" drukker zal worden, voordeel is dat leerlingen al in hun jeugd leren plannen.
Ik ben het met je eens, maar weet niet of dat aan het begin van de basisschool ook al gaat vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Ehm, beetje jammer als jij als leerkracht dan continu zit met leerlingen die een toets hebben gemist, zodat je 13 verschillende versies mag maken. En dat je geen fatsoenlijk rooster meer gemaakt krijgt op een school omdat iedere leerling zelf z'n dagje vrij mag plannen.

En wat ga je doen met die leerkracht? Gaat die wisselend een klas van 10, 20 of 15 leerlingen les geven? Groepswerk? Projecten? En moet de leerkracht dan de stof maar even herhalen voor alle leerlingen die een week weg zijn geweest terwijl de rest door is gegaan? Hoe zie je dit in godsnaam voor je?

Als je op de universiteit of HBO nog niet kan plannen, dan is er wel meer misgegaan. Daar hoef je echt niet het hele onderwijssysteem op het vmbo (MAVO, is dat uit de jaren 80?), havo en vwo voor om te gaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Jester-NL schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:10:
[...]
Ik zie niet helemaal hoe het inruilen van 'religieuze' feestdagen tegen vrij inwisselbare extra vrije dagen uitgelegd kan worden als "wij tegen zij". Als jij Kerst wilt vieren, neem je dan lekker vrij, en vier je het niet... dan bewaar je die dagen voor een ander moment (en dat zou zomaar een religieuze feestdag kunnen zijn, maar net zo goed de Landmachtdagen...
Ik wil juist die religieuze angel ERUIT. Juist om ook tweespalt zaaiende populisten de pas af te snijden. En even voor de goeie orde: een werkgever kan niet zomaar dagen afpakken. Dan botst op zaken als CAO's... en leidt uiteindelijk tot niet-rijdende treinen en bussen.
Vergeet niet dat er een verschil is tussen willen en moeten werken. Als ik (en misschien wel 200 collega's) willen werken met kerst, moet er ook minstens 2 man beveiliging zijn. en moet het bedrijfsrestaurant open, moet er automatenservicing zijn, de IT-afdeling moet bezet zijn. Onder die mensen die moeten komen, omdat er een verplichte bezetting is, zitten misschien mensen die wel kerst hadden willen vieren.
[...]

Ik ken basisscholen waar leerlingen dagelijks een kwartier of half uur extra mogen maken. Dat leidt dan tot één of twee weken vrij opneembare vakantie. Overigens wordt die wel door de ouders ingepland. Jonge kinderen kunnen immers alleen thuis zijn wanneer er opvang is door een volwassene. In de praktijk gebruiken veel ouders die dagen om een vakantie te plannen in een goedkope periode),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

En leerkrachten vinden die les willen geven ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
Jester-NL schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:10:
[...]
Die angel kun je er zelf uittrekken door je negatieve gevoel erbij opzij te zetten. Voor mij hebben deze dagen geen religieuze betekenis.

Ik ben van ‘huis uit katholiek’ maar niet praktiserend. Ik zie deze feestdagen dan ook vooral als een rustmoment, waarbij je gemakkelijk met vrienden of familie iets kunt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aangezien de meeste landen zo’n 12 feestdagen per jaar hebben, zie ik het wel zitten dat we elke 1e maandag van de maand vrij krijgen i.p.v. de random historisch bepaalde dagen die we nu hebben. Dan zijn ze beter verdeeld en geven ze meer verplichte rust van werk. Heb je geen feestdagen die in het weekend vallen. Je kan eventueel in de maanden met significante feestdagen verplaatsen. Dus in december bijvoorbeeld naar kerst en januari naar nieuwjaarsdag, in mei naar de dag van de arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-04 08:34
Ik weet niet waar TS de vergelijking van vrije dagen vandaan haalt, maar ik zie er al 3 die per direct afvallen, en dan nog bevrijdingsdag die slechts eens per 5 jaar is. Immers, die vrijheid, wat maakt het uit.

En wat eerder al benoemd was, vrije dagen die in het weekend vallen; helaas pindakaas. In Belgie wordt dat gewoon doorgeschoven.

Kortom, wij hebben bij lange na niet zoveel vrije dagen.

Als antwoord op de kwestie zelf; ik vind zo'n dag vrij best wel chill. Het breekt de sleur, ik kijk altijd wel uit naar dergelijke perioden. Als je dat zelf mag invullen, dan mist het dat gevoel denk ik. Dan moet je zelf zien te ontsnappen aan de sleur.

Daarnaast, ik heb niets met het geloof, maar mag van mij wel blijven. Dat is een stukje dat gewoon bij de tradities hoort. Ik vind het alleen sneu dat 4 en 5 mei geen vaste vrije dagen zijn, maar goed. Anderzijds, aan de betekenis van 4 mei wordt al dusdanig getrokken, dat we straks die 5 mei onwaardig zijn, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Laatst online: 28-04 23:00

Cio

Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:03:
Dat Kerst gewoon bij Nederlandse traditie hoort kan ik me geheel in vinden. Maar Pasen, Pinksteren en Hemelvaart? Neu, dat is gewoon een dag waarbij mensen blijkbaar graag met zijn allen bij de Ikea doorbrengen.
Als iemand die vlakbij een Ikea woont en nooit in een gebedshuis komt, is dit een mooie samenvatting. Alleen, dat is wel erg 'randstedelijk'; er zijn zat lokale volksfeesten die goed aansluiten bij de andere dagen!

Maar in het onderwijs is die serie verspliterde vrije dagen van eind april (goede vrijdag) tot begin juni (pinksteren) vaak erg onhandig, dan eindig je bijvoorbeeld met 4 of 5 lesmomenten i.p.v. 8 omdat jouw vak net op de verkeerde dag valt.

Wat mij betreft komen er i.p.v. al die losse dagen gewoon 2 lange weekenden, waarbij Koningsdag of Bevrijdingsdag de kans krijgen een echt 'nationaal' feest te worden. Dat missen we in Nederland toch wel een beetje in de jaren dat we niet met een EK of WK meedoen :P

Kijken naar internationale feestdagen i.v.m. handelsbelangen lijkt me dan wel verstandig, dus erg grote aanpassingen t.o.v. de europese/christelijke feestdagen zitten er dan ook niet in.

Als de Ramadan nu op dezelfde kalender zou werken zou je ook daar rekening mee kunnen houden, maar dat is 2% van de bevolking ofzo, en ze hebben de keuze het vasten in te halen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

CyBeR schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:50:
[...]

België geen idee maar hier in Nederland hebben we exact twee officiële feestdagen:

• Koningsdag, op dit moment 27 april (tenzij dat een zondag is, dan de 26e)
• Bevrijdingsdag, 5 mei (ongeacht of dat een zondag is en overigens niet elke 5 jaar maar elk jaar)
Pardon? Het zijn er wel iets meer dan dat:

Feestdagen 2019
  • Nieuwjaarsdag: dinsdag 1 januari 2019
  • Goede vrijdag: vrijdag 19 april 2019
  • Pasen (eerste en tweede paasdag): zondag 21 en maandag 22 april 2019
  • Koningsdag: zaterdag 27 april 2019
  • Bevrijdingsdag: zondag 5 mei 2019
  • Hemelvaartsdag: donderdag 30 mei 2019
  • Pinksteren (eerste en tweede pinksterdag): zondag 9 en maandag 10 juni 2019
  • Kerstmis (eerste en tweede kerstdag): woensdag 25 en donderdag 26 december 2019
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen

[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 01-06-2019 15:12 . Reden: Fix titel lijst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Veel bedrijven en dienstverleners kennen ook iets als een minimale bezetting. Dan is het juist fijn dat je allemaal vrij kunt zijn op de nationale feestdagen en niet met elkaar hoeft te ruilen per jaar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Ehm, beetje jammer als jij als leerkracht dan continu zit met leerlingen die een toets hebben gemist, zodat je 13 verschillende versies mag maken. En dat je geen fatsoenlijk rooster meer gemaakt krijgt op een school omdat iedere leerling zelf z'n dagje vrij mag plannen.
Waarom gaat het bij bedrijven dan wel goed? Als een manager een keer met vakantie gaat, dan stort echt niet het hele bedrijf in. Als een docent een week weg gaat, dan moeten leerlingen toch wel zelfstandig verder kunnen?
En wat ga je doen met die leerkracht? Gaat die wisselend een klas van 10, 20 of 15 leerlingen les geven? Groepswerk? Projecten? En moet de leerkracht dan de stof maar even herhalen voor alle leerlingen die een week weg zijn geweest terwijl de rest door is gegaan? Hoe zie je dit in godsnaam voor je?
Ja. Precies zoals het in een bedrijf ook gebeurt. Als een projectlid of groepslid een week of een maand weg gaat, dan loopt een project gewoon door. Dat is de essentie van projectmatig werken.
Als je op de universiteit of HBO nog niet kan plannen, dan is er wel meer misgegaan. Daar hoef je echt niet het hele onderwijssysteem op het vmbo (MAVO, is dat uit de jaren 80?), havo en vwo voor om te gaan gooien.
Er zijn vele mensen die veel sneller hun H.B.O. of W.O. kunnen afmaken als ze in het verleden de basics hebben geleerd: plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Laatst online: 20:39
Liever vaste feestdagen, zodat iedereen bijna vrij is. Dan hoef je ook minder met elkaar rekening te gaan houden als je de planning rond deze periodes op elkaar probeert af te stemmen. Je weet dan dat rond deze tijd de meeste leveranciers, klanten, personeel etc. allemaal verplicht vrij heeft.

Wel zo fijn dat je dan je toko gemakkelijker kan dichtgooien.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Monkeydancer schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:48:
Liever vaste feestdagen, zodat iedereen bijna vrij is. Dan hoef je ook minder met elkaar rekening te gaan houden als je de planning rond deze periodes op elkaar probeert af te stemmen. Je weet dan dat rond deze tijd de meeste leveranciers, klanten, personeel etc. allemaal verplicht vrij heeft.

Wel zo fijn dat je dan je toko gemakkelijker kan dichtgooien.
Dat supermarkten op feestdagen open zijn is vrij eenvoudig. Die hebben een grote pool van 15-19 jarig personeel, waarvan er altijd wel een aantal willen werken. Want met die feestdagentoeslag, is die nieuwe playstation sneller bij elkaar gespaard.

Maar denk ook even aan de kleinere ondernemers, bijvoorbeeld de groenteboer die de zaak samen met zijn vrouw runt. Die werken 6 dagen per week, en als ze met de feestdagen de zaak kunnen sluiten, hebben die ook eens een lang weekend. Als we feestdagen vrij opneembaar maken, gaan we ook verwachten dat zij het hele jaar open zijn. En hebben ze nooit meer een paar dagen vrij.

Daarnaast, in het bedrijfsleven is het echt niet zo dat alles stil ligt op kantoren. "Loze" feestdagen zoals hemelvaart worden bij ons op kantoor altijd gebruikt door facilitaire dienst en IT om grotere acties uit te voeren die tijdens kantooruren overlast opleveren. Denk aan grotere interne verhuizingen, vervanging van werkplekken, vloeren in de was zetten (mag daarna 2 dagen niet op gelopen worden) of het testen van het brandalarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:37
Het is een interessant idee. Echter begint zo iets klein en later heeft de werkende man de nadelen hier van.

Indien de dagen worden omgezet naar vrij besteedbare dagen, laten we zeggen: 5 dagen. Dan wordt het minimum opgetrokken naar 25 vrije dagen per jaar.
Zodra er een reorganisatie/CAO onderhandeling plaatsvindt, dan ziet de machthebbende partij 25 dagen dat hem geld kost. Hierdoor zullen ze gaan lobbyen om de 25 terug te brengen naar 24 en na 8 jaar sta je weer vrolijk op 20 dagen.

Daarom zou ik het zo laten, vanwege toekomstige waarborging, maar ook een stukje samenhorigheid.

Wat ik wél een interessante toevoeging vind: wellicht moeten wij als Nederlander ook een vrije dag krijgen op de dag van het Suikerfeest, aangezien Moslims ook vrij zijn op "onze" dagen, waarom "wij" dan niet op die van "hun".
Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Ehm, beetje jammer als jij als leerkracht dan continu zit met leerlingen die een toets hebben gemist, zodat je 13 verschillende versies mag maken.
Dit kan je oplossen door bv. een periode af te blokken waar geen vrije dagen gepland kan worden. In sommige branches gebeurd dit nu ook al (bv BTW-week). Het moet natuurlijk niet een free-for-all gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CuBras schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:35:
Het is een interessant idee. Echter begint zo iets klein en later heeft de werkende man de nadelen hier van.

Indien de dagen worden omgezet naar vrij besteedbare dagen, laten we zeggen: 5 dagen. Dan wordt het minimum opgetrokken naar 25 vrije dagen per jaar.
Zodra er een reorganisatie/CAO onderhandeling plaatsvindt, dan ziet de machthebbende partij 25 dagen dat hem geld kost. Hierdoor zullen ze gaan lobbyen om de 25 terug te brengen naar 24 en na 8 jaar sta je weer vrolijk op 20 dagen.
Ik zie deze steeds terug komen, maar waarom zouden ze nu niet dan gewoon het verlagen naar 15 dagen? Ik zie geen enkele reden waarom met minder verplichte vrije dagen ze het wel zouden verlagen, en met het huidige aantal niet. 20 dagen + 5 feestdagen kost die werkgever exact evenveel als 25 dagen. Zijn jullie dan ook voorstander van juist veel meer dagen verplichten, en dan dus minder vrije dagen zelf te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Ik zie deze steeds terug komen, maar waarom zouden ze nu niet dan gewoon het verlagen naar 15 dagen?
Omdat die 20 dagen een hard wettelijk minimum is. Anders had ik het sommige bedrijven al lang zien doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:20
[...]

en als je een jaartje pech hebt, heb je een vroege Pinksteren en valt dat jaar eerste Kerstdag op zaterdag, tweede Kerstdag op zondag en automatisch nieuwjaarsdag op zaterdag. Gevolgd door een late Pasen, mag je bijna een jaar wachten op je eerste officiële vrije dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Pardon afschaffen? Ze moeten ze juist gaan garanderen. Kerst/Koningsdag in het weekend? Dan de maandag erna vrij. Zo doen andere landen het ook. Heb veel met India samengewerkt en daar hebben ze elke maand wel een paar vaste vrije feestdagen. We zijn welvarend genoeg om dit te kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Laatst online: 15-03-2021
CuBras schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:35:
Wat ik wél een interessante toevoeging vind: wellicht moeten wij als Nederlander ook een vrije dag krijgen op de dag van het Suikerfeest, aangezien Moslims ook vrij zijn op "onze" dagen, waarom "wij" dan niet op die van "hun".
Nu doe je net alsof moslims de keuze hebben om vrij te zijn op feestdagen met een christelijke achtergrond. Die nemen niet stiekem ook vrij, doe moeten vrij nemen. Want, zoals @Oekiejoekie zegt, de baas gaat niet voor een of twee moslims zijn hele bedrijf open gooien en daar kosten voor maken. Zou me niet verbazen als er genoeg moslims zijn die met kerst graag willen werken, maar het niet kunnen, want feestdag.

Het zou voor een multiculturele samenleving best goed zijn als we feestdagen zouden delen. Echter zou dat voor sommigen weer als zwaktebod gezien kunnen worden en de capitulatie van de Nederlandse cultuur en dan kom je weer uit op de conclusie van @Virtuozzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Omdat die 20 dagen een hard wettelijk minimum is. Anders had ik het sommige bedrijven al lang zien doen.
Uiteraard als je 5 feestdagen afschaft wordt het wettelijk minimum 5 hoger, dat lijkt me nogal overduidelijk.
Droefsnoet schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:28:
[...]

Nu doe je net alsof moslims de keuze hebben om vrij te zijn op feestdagen met een christelijke achtergrond. Die nemen niet stiekem ook vrij, doe moeten vrij nemen. Want, zoals @Oekiejoekie zegt, de baas gaat niet voor een of twee moslims zijn hele bedrijf open gooien en daar kosten voor maken. Zou me niet verbazen als er genoeg moslims zijn die met kerst graag willen werken, maar het niet kunnen, want feestdag.

Het zou voor een multiculturele samenleving best goed zijn als we feestdagen zouden delen. Echter zou dat voor sommigen weer als zwaktebod gezien kunnen worden en de capitulatie van de Nederlandse cultuur en dan kom je weer uit op de conclusie van @Virtuozzo.
In principe eens met je conclusie. Tegelijk denk ik soms ook van moslims dat je niet christelijk hoeft te zijn om iets te vieren. Dat heel veel Nederlanders kerst vieren is niet om Jesus zijn geboorte te herdenken.

[ Voor 60% gewijzigd door Sissors op 01-06-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:37
Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:46:
[...]

Uiteraard als je 5 feestdagen afschaft wordt het wettelijk minimum 5 hoger, dat lijkt me nogal overduidelijk.

[...]

In principe eens met je conclusie. Tegelijk denk ik soms ook van moslims dat je niet christelijk hoeft te zijn om iets te vieren. Dat heel veel Nederlanders kerst vieren is niet om Jesus zijn geboorte te herdenken.
Dat is alleen als het vastgelegd wordt in de wet/CAO. Maar hij bedoelt dat de hoeveelheid al afgenomen door bedrijven zou zijn als de dagen "vrij" waren geweest om te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Sissors schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Dat heel veel Nederlanders kerst vieren is niet om Jesus zijn geboorte te herdenken.
Jezus ??? Met kerst en pasen herdenken we toch Ingvar Kamprad ??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

SeatRider schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 09:11:
[...]

Dan krijg je dus toch weer christelijke scholen, versus moslimscholen...
Ik zit bij een openbare school. Mijn vrouw in het speciaal onderwijs.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Trommelrem schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:19:
[...]
Waarom gaat het bij bedrijven dan wel goed? Als een manager een keer met vakantie gaat, dan stort echt niet het hele bedrijf in. Als een docent een week weg gaat, dan moeten leerlingen toch wel zelfstandig verder kunnen?

[...]
Ja. Precies zoals het in een bedrijf ook gebeurt. Als een projectlid of groepslid een week of een maand weg gaat, dan loopt een project gewoon door. Dat is de essentie van projectmatig werken.
[...]
Er zijn vele mensen die veel sneller hun H.B.O. of W.O. kunnen afmaken als ze in het verleden de basics hebben geleerd: plannen.
Oh boy, ik vrees dat je de gemiddelde leerling sterk overschat. Als je nu al leest hoevaak leraren totaal worden overrompeld door brutale leerlingen, heb ik sterk het vermoeden dat dit niet de leerlingen zullen zijn die zelfstandig aan het werk gaan. Op die leeftijd zit actie-consequentie er nog niet zo goed in.

Ik gok dat de klas dan leeg zal blijven. En tja, dan hebben we nog wat meer schoolverlaters die later niet helemaal lekker integreren. Maar gelukkig is er dan een klein percentage kinderen wat zelf een vakantie heeft kunnen boeken. Super goede trade-off lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Jeroenneman schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:06:
[...]

Oh boy, ik vrees dat je de gemiddelde leerling sterk overschat. Als je nu al leest hoevaak leraren totaal worden overrompeld door brutale leerlingen, heb ik sterk het vermoeden dat dit niet de leerlingen zullen zijn die zelfstandig aan het werk gaan. Op die leeftijd zit actie-consequentie er nog niet zo goed in.

Ik gok dat de klas dan leeg zal blijven. En tja, dan hebben we nog wat meer schoolverlaters die later niet helemaal lekker integreren. Maar gelukkig is er dan een klein percentage kinderen wat zelf een vakantie heeft kunnen boeken. Super goede trade-off lijkt me...
Al 25 jaar geleden hadden wij op de middelbare school vanaf het 4e jaar een snipperkaart. Dat systeem werkte goed. Per rapportperiode mochten wij 24 uur vrij nemen. Die uren kon je bijvoorbeeld gebruiken om het lesuur voor een proefwerk nog even alles er in te stampen. Of om een middag vrij te nemen als het mooi weer was.

Daar waren wel regels aan verbonden. Proefwerken/overhoringen snipperen mocht niet. Als een leraar belangrijke stof ging behandelen, mocht het ook niet. En als je zwak stond voor een vak, mocht je dat vak niet snipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Erapaz schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:04:
Heb veel met India samengewerkt en daar hebben ze elke maand wel een paar vaste vrije feestdagen. We zijn welvarend genoeg om dit te kunnen dragen.
Ik denk dat jij de impact op de economie van "elke maand een paar vaste vrije feestdagen" een beetje onderschat.

Ja we zijn welvarend, maar misschien juist wel omdat we een hardwerkend volkje zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03

defiant

Moderator General Chat
SeatRider schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:08:
Ja we zijn welvarend, maar misschien juist wel omdat we een hardwerkend volkje zijn? :)
Een hardnekkig misverstand:
Liever lui dan moe? Of juist efficiënt? Nederlanders werken het minst van alle Europeanen
Maar het CBS heeft nu voor het eerst becijferd hoeveel uren alle Nederlandse 15- tot 75-jarigen bij elkaar opgeteld werken. 'Het daadwerkelijke aantal gewerkte uren is in Nederland heel laag in vergelijking met de rest van Europa', concludeert CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. 'Nederlanders werken zoals bekend graag in deeltijd, maar daar staat tegenover dat de arbeidsdeelname heel hoog is. Maar uit de nieuwe cijfers blijkt dat de hoge arbeidsdeelname de korte werkweken niet compenseert.'

Nederlanders draaien gemiddeld een 20-urige werkweek, terwijl koplopers Estland, Tsjechië en Zweden boven de 24 uur uitkomen.

Hier staat tegenover dat Nederlanders tijdens hun werkuren relatief veel presteren, ziet Van Mulligen.
We werken dus efficiënt, maar niet bepaald hard als je puur in uren rekent :)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Afschaffen van feestdagen? Wees blij dat er feestdagen zijn, anders was je alleen vrij als je nog vakantie uren kon opnemen.
En wie wil dit dan afschaffen, en waarom? Als je zo graag meer wil werken, wordt dan baas van je eigen bedrijfje. Dan kun je elke dag werken zoveel je wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
[...]

Ik denk dat jij de impact op de economie van "elke maand een paar vaste vrije feestdagen" een beetje onderschat.

Je hebt ook tijd nodig om geld uit te geven natuurlijk :) Ben wel benieuwd of er ooit onderzoek is gedaan naar de impact.

Overigens pleit ik niet voor een paar dagen per maand, maar wel een garantie voor de dagen die we hebben. En flexibel vrij van school, maar dat is buiten de strekking van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bij ons in het bedrijf hebben ze geloof ik 1 van de verplichte vrije dagen er uit gegooid. Voor het overgrote deel van de mensen is dat geen probleem, die zitten op een afdeling waar er genoeg mensen zijn en het dus prima verdeeld kan worden.

Ik zit op een afdeling van in totaal, inclusief mezelf, 2 personen. Er moet *altijd* een van ons aanwezig zijn of tenminste thuis aan het werk en bereikbaar voor calamiteiten. (ICT, dus ook support en het verhelpen van storingen die door de dag heen kunnen voorkomen. Alleen buiten kantoortijden hebben we geen standbydienst omdat dat niet te doen is met 2 personen.)

Het afschaffen van een deel van de verplichte vrije dagen, zou voor mij behoorlijk impact hebben. Juist die wettelijke dagen zorgen er voor dat je beiden vrij kunt hebben en je niet de boel moet verdelen. Het ene jaar de ene, het andere jaar de ander.

Natuurlijk heeft het voordelen omdat je er extra dagen bij krijgt (wij zouden dan naar 30 gaan ipv 25), maar het beperkt ook het aantal dagen dat we ook de ICT afdeling dicht kunnen gooien en dát zou best nadelig zijn.

Natuurlijk zijn er genoeg beroepen waar dit hoe dan ook niet speelt. Waar bij nacht en ontij, 365 dagen per jaar moet worden gewerkt. Helaas hoor dát gewoon bij die beroepen. Voor afdelingen als die van mij, waar er ook zát in Nederland en België van zijn, is het vind ik wel serieus nadelig.

Dus ik ben niet voor, puur eigenbelang, ik wil niet nóg minder dagen per jaar de afdeling niet mogen sluiten. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 22:58

odan

The dark side is within all!

hemelvaart wordt er in grote delen van het oosten en noorden (en duitsland ;) ) aan dauwtrappen gedaan. (niet zoals vroeger bij zonsopgang) dus lekker met groepen vrienden/familie/verenigingen erop uit, gevolgd door een bbq na de tijd bijvoorbeeld. ook zijn er vele lokale feesten op deze dag.

ik zie het niet zitten om deze traditie op te geven omdat mensen uit het westen niks beters te doen hebben dan naar de bouwmarkt/ikea te gaan.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:53:
ik zie het niet zitten om deze traditie op te geven omdat mensen uit het westen niks beters te doen hebben dan naar de bouwmarkt/ikea te gaan.
Wat belet je om de traditie voort te zetten indien het geen officiele feestdag/vrije dag meer is? Je kan alsnog een dag vrij nemen om de traditie voort te zetten. Is de traditie zo broos dat die niet in ere gehouden kan worden zodra het geen betaalde verlofdag meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 22:58

odan

The dark side is within all!

Napo schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:58:
[...]

Wat belet je om de traditie voort te zetten indien het geen officiele feestdag/vrije dag meer is? Je kan alsnog een dag vrij nemen om de traditie voort te zetten. Is de traditie zo broos dat die niet in ere gehouden kan worden zodra het geen betaalde verlofdag meer is?
nu: iedereen vrij, speciale feesten, weinig verkeer (want vrij en hemelvaart dus veel wandelaars en fietsers).

dan: niet iedereen zal vrij kunnen krijgen, geen/minder feesten, veel verkeer (want gewone werkdag).

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
odan schreef op zondag 2 juni 2019 @ 23:49:
[...]

nu: iedereen vrij, speciale feesten, weinig verkeer (want vrij en hemelvaart dus veel wandelaars en fietsers).

dan: niet iedereen zal vrij kunnen krijgen, geen/minder feesten, veel verkeer (want gewone werkdag).
Ik hoor eerlijk gezegd nog steeds geen redenen waarom de traditie niet in stand gehouden kan worden indien de officiele feestdagen vervallen. Natuurlijk zal er een impact zijn op de mensen die zpmaar even langskomen omdat ze nu vrij hebben.

Weinig verkeer is een voordeel maar dat is niet een blokeerd iets en speciale feesten zijn nog steeds te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

*knip*, je mening delen mag, maar laat de beledigingen dan achterwege.

[ Voor 85% gewijzigd door Migrator op 03-06-2019 10:17 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 03:28
[...]

Misschien wordt het dan tijd dat we eens de economie niet voor alles laten voorgaan en een stapje terug doen. Tegenwoordig moet alles maar wijken zodat de economie blijft groeien.
Napo schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:58:
[...]

Omdat je dan ook nog een werkgever en scholen hebt die je om vrij moet vragen -voor het hele gezin-. Dat is een hoop gedoe voor mensen met een lastige werkgever.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:47
Wat is nu eigenlijk precies te reden om vrije dagen af te schaffen? Is dat enkel en alleen om meer zelf te kiezen dagen over te houden?

Is de oplossing dan niet veel makkelijker om dit bij je baas zelf te bedingen, zodat je niet de rest van het land opzadeld met een oplossing voor een probleem dat niet bestaat?

Verder kan ik uit onderstaand lijstje voor mijn eigen sector (Metaal) alvast een paar wegstrepen en valt de rest altijd in het weekend (Italic) of geregeld. Wat doordat wij hier niet aan "volgende dag vrij" doen inhoud dat we effectief er minder hebben dan omliggende landen.

Nieuwjaar - 1 Januari 2019
Goede vrijdag - 19 April 2019
Pasen - 21 April 2019
Paasmaandag - 22 April 2019
Koningsdag - 27 April 2019
Bevrijdingsdag - 5 Mei 2019
O.H. Hemelvaart - 30 Mei 2019
Pinksteren - 9 Juni 2019
Pinkstermaandag -10 Juni 2019
Kerstmis - 25 December 2019
2de Kerstdag - 26 December 2019

Dus als je het afschaffen variabel maakt en daarmee altijd de 4 'nutteloze' feestdagen pakt, en dan ieder jaar 1 feestdag erbij die ook in het weekend valt, dan ben ik het er wel mee eens. Zo niet, moeten we misschien gaan praten over extra feestdagen in september/oktober ofzo. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genetai
  • Laatst online: 03-05 23:01
Afschaffen en omzetten naar vrij op te nemen dagen lijkt mij geen goed idee. Meer vrije dagen is altijd lekker maar een aantal verplicht vrij vind ik juist ook goed. Voor mensen, zoals ik, die de neiging hebben niet genoeg vrije dagen op te nemen dan is het juist erg goed dat je om de zoveel tijd even verplicht aan de kant wordt gezet (burnouts en stress zijn niet voor niets al een groot probleem). Daarnaast zijn vrij op te nemen dagen voor sommige bedrijven ook best lastig dus vaste afspraken voor een deel zijn dan wel handig.

Is inderdaad wel erg irritant dat het vaak allemaal tegelijk valt nu en dat we straks dus helemaal tot de kerst niks meer hebben.

Ik zou zeggen een mix van:
  • Vaste vrije dagen verdeeld over het jaar. Lang weekend iedere 2 maanden oid (dus geen religie meer, tenzij het toevallig goed uit komt)
  • Vrij op te nemen dagen (mag eventueel iets omhoog :))
Zit nog te twijfelen of die dan van maandag moet zijn vanwege lage impact op winkels en dergelijke, want die zijn toch al dicht, of vrijdag omdat de cultuur in Nederland toch zuipen is op die dagen en dan kan men het weekend nog ff bijkomen zodat de baas er geen last van heeft.

Edit: of dit inderdaad :P
Hogader schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:14:
[...]
Zo niet, moeten we misschien gaan praten over extra feestdagen in september/oktober ofzo. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Genetai op 03-06-2019 09:21 ]

Pagina: 1 2 Laatste