Tweakers.net moet eerlijk zijn over commercie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +40 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte redactie,

de laatste maanden zien we een grote toename van reviews van producten waarvoor de reviewer niet betaald heeft. Daar is absoluut niets mis mee. Maar voor veel lezers zijn de reviews nog altijd de mening van mening een eigenaar over een product. Met regelmaat lees ik een review waarvan ik denk dat er iets niet fris ruikt en dan blijkt het dat de gebruiker het product niet betaald heeft. Voorheen stond dat er duidelijk boven maar nu is dat vervangen door [testpanel] en moet je op daarop klikken om te zien dat het hier om een niet betaald product is.

Net als het 'vermommen' van advertenties als artikelen door het toelaten van comments (waaruit OVERDUIDELIJK blijkt dat de lezers niet doorhebben dat het om een betaald artikel gaat) is dit een verdergaande verwarring van commercie en gebruikers. Het gebruiken van gebruikers om artikelen aan te prijzen (luister, reviews van gratis producten zijn per definite meer positief) is journalistiek gevaarlijk. Advertorials zijn een glijdende schaal de verkeerde kant op in mijn mening.

Ik heb werkelijk alle begrip dat tweakers geld nodig heeft en snap best dat een advertentie veeeeeel minder betaald dan een advertorial waarbij de lezer voor de gek gehouden word (nogmaals, de reacties tonen dat gewoon aan). Ik snap ook best dat positieve reviews commercieel veel beter zijn omdat dat kopen aanmoedigt.

Maar ik ben een oude trouwe tweaker en zie de verregaande min of meer verborgen vermenging van redactionele content en content van adverteerders als onjuist. Ik zie het gebruiken van tweakers om gesponsorde producten te promoten zonder dat overduidelijk te maken als onjuist. Niet des tweakers.

Ik pleit er niet voor dit soort dingen niet te doen, ik vraag slechts om gewoon duidelijke taal. Niet [Testpanel] maar [De reviewer heeft dit product gratis ter beschikking gekregen] eh gewoon 'Dit is geen Tweakers artikel maar een advertorial' waar dat nodig is. Eerlijk, duidelijk.

Jullie promoten tweakers nog altijd als een gebruikersplatform. De reden waarom ik graag bijdraag. Maar langzaam begint het hier niet fris te ruiken. Iets wat super makkelijk te verhelpen is. En ja dat zal de marketing waarde van tweakers een beetje verlagen maar jullie ondermijnen wat tweakers zo sterk maakt. Of maak gewoon de stap en zeg niet meer dat je er voor de gebruikers bent maar voor gebruikers en adverteerders. Ik denk dat vrijwel elke tweaker die stap jullie niet kwalijk zullen nemen. Alleen 13 jarigen denken dat je een tweakers.net kan maken als hobby. en die zijn commercieel toch niet erg belangrijk.

Eerlijk, open, duidelijk. Met respect voor de gebruiker en adverteerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:47
Wat mij opvalt is dat in elk draadje dat over netwerken gaat meteen 1 merk wordt genoemd en de hele technische discussie steeds op de achtergrond wordt geplaatst. Er zijn toch wel meer goede merken/ systemen dan die ene? Of wordt het forum gebruikt om op een goedkope manier campagne te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hier staan de opties vermeld: Uitleg status afkomst product
Testpanel = gratis verkregen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:57:
Hier staan de opties vermeld: Uitleg status afkomst product
Testpanel = gratis verkregen.
Als je dat op een losse pagina moet uitleggen is het dus niet duidelijk. Het heeft behoorlijk wat weg van de gebruikers misleiden doormiddel van "kleine lettertjes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 16:31
De vraag is: wat ga je er tegen doen? Tweakers minder vaak bezoeken? Je eigen nieuwssite beginnen? Je minder laten leiden door de reviews?

In vergelijking met andere sites, is Tweakers nog steeds relatief 'open'. Wellicht proberen ze zaken anders te noemen, maar een advertorial is nog steeds herkenbaar. Mits je maar gewoon goed oplet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
scartissue schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:51:
[...]

Als je dat op een losse pagina moet uitleggen is het dus niet duidelijk. Het heeft behoorlijk wat weg van de gebruikers misleiden doormiddel van "kleine lettertjes"
Dat is inderdaad het punt. Ik zeg niet dat het er NIET staat, ik zeg dat het steeds minder duidelijk word en dat vind ik een zorgwekkende ontwikkeling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
r_acker schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 08:53:
De vraag is: wat ga je er tegen doen? Tweakers minder vaak bezoeken? Je eigen nieuwssite beginnen? Je minder laten leiden door de reviews?

In vergelijking met andere sites, is Tweakers nog steeds relatief 'open'. Wellicht proberen ze zaken anders te noemen, maar een advertorial is nog steeds herkenbaar. Mits je maar gewoon goed oplet.
Wat er tegen ga doen? Wel je hebt het gelezen, mijn zorgen delen met de redactie!

En ja, reviews van gesponsorde producten zijn aanwijsbaar overmatig positief dus ik trek me daar minder van aan. Maar advertorials.... lees gewoon de reacties van tweakers en je ziet dat DIE het in elk geval niet vaak zien. Zelfs GeenStijl zet de optie tot reacties uit bij advertorials om dat probleem te omzeilen, vrijwel elke site die ik ken doet dat. Met goede redenen omdat je als redactie ten alle tijde wil voorkomen dat je in dit soort problemen komt. De lezer vragen 'goed op te letten' is natuurlijk nooit een argument.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik en een paar anderen proberen dit al heel erg lang bespreekbaar en inzichtelijk te maken op en voor Tweakers. Het heeft tweeënhalf jaar (!!!) geduurd voordat er een soort van halfbakken maatregelen genomen werden. Dit soort kritiek is op Tweakers aan dovemansoren gericht, bespaar je de moeite. Probeer er ook vooral niet te exacte voorbeelden bij te noemen, voor je het weet word je uit alle mogelijke hoeken beschimpt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 16:31
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:03:
[...]
Zelfs GeenStijl zet de optie tot reacties uit bij advertorials om dat probleem te omzeilen
Ik vermoed dat Geenstijl dat uitschakelt omdat ze bang zijn voor hun eigen trollen. Als adverteerder ben je best geinteresseerd in de mening over je product, maar alleen als het daadwerkelijk inhoudelijk kan zijn. Dat zal het bij Geenstijl niet zijn, bij Tweakers wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:08:
Ik en een paar anderen proberen dit al heel erg lang bespreekbaar en inzichtelijk te maken op en voor Tweakers. Het heeft tweeënhalf jaar (!!!) geduurd voordat er een soort van halfbakken maatregelen genomen werden. Dit soort kritiek is op Tweakers aan dovemansoren gericht, bespaar je de moeite. Probeer er ook vooral niet te exacte voorbeelden bij te noemen, voor je het weet word je uit alle mogelijke hoeken beschimpt.
Ik heb het in de advertenties getracht duidelijk te maken (ten tijde van het media offensief van de P30 Pro) maar idd aan dovemansoren. Uiteindelijk maar extra filters in mijn adblocker gezet zodat dit soort nieuws artikelen niet meer getoond worden op mijn pc.

Ik begrijp nu uit de openingspost dat gebruikersreviews inmiddels ook al deels gesponsorde content is. Dat haalt voor mij de gehele betrouwbaarheid onderuit als dat daadwerkelijk zo is. Mij is het iig nooit opgevallen en ik was in de schijnbaar naïeve veronderstelling dat de gebruikersreviews werden geschreven door mensen die de producten hebben gekocht en dus gebruikerservaring hebben, ook over de prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Nou ja, ik vind het toch wel duidelijk hoor.

Neem plan: De Samsung S10+ nader bekeken – Drie tweakers laten hun licht schijnen
- In de lijst op de frontpage staat de prefix .Adv
- Boven het artikel staat een rode streep met blokje Advertorial
- Onder het artikel staat
Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar een advertorial. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen, daar zullen collega's aanwezig zijn om jouw vragen en/of opmerkingen te bespreken/beantwoorden.
Dan denk ik... Hoeveel duidelijker moet je nog zijn? Reacties zijn nuttig op dergelijke artikelen, zowel voor de lezers als jij en ik (wat vinden minder bevooroordeelde gebruikers ervan, vragen en antwoorden, etc) als voor de adverteerder en Tweakers (feedback voor product c.q. advertentie).

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tjolk schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:27:

Neem plan: De Samsung S10+ nader bekeken – Drie tweakers laten hun licht schijnen

[...]

Dan denk ik... Hoeveel duidelijker moet je nog zijn? Reacties zijn nuttig op dergelijke artikelen, zowel voor de lezers als jij en ik (wat vinden minder bevooroordeelde gebruikers ervan, vragen en antwoorden, etc) als voor de adverteerder en Tweakers (feedback voor product c.q. advertentie).
Ik heb het betreffende artikel eens bekeken en kan het eigenlijk alleen maar met je eens zijn. Het staat er duidelijk in op meerdere plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:17:
[...]

Ik heb het in de advertenties getracht duidelijk te maken (ten tijde van het media offensief van de P30 Pro) maar idd aan dovemansoren. Uiteindelijk maar extra filters in mijn adblocker gezet zodat dit soort nieuws artikelen niet meer getoond worden op mijn pc.

Ik begrijp nu uit de openingspost dat gebruikersreviews inmiddels ook al deels gesponsorde content is. Dat haalt voor mij de gehele betrouwbaarheid onderuit als dat daadwerkelijk zo is. Mij is het iig nooit opgevallen en ik was in de schijnbaar naïeve veronderstelling dat de gebruikersreviews werden geschreven door mensen die de producten hebben gekocht en dus gebruikerservaring hebben, ook over de prijs/kwaliteit verhouding.
Gebruikersreviews hebben altijd al uit gesponsorde content kunnen bestaan. Al jarenlang heeft tweakers acties waarbij gebruikers zelf producten kunnen testen, vaak ook mogen houden na het testen maar ze wel een review moeten schrijven en deze als gebruikersreview moeten publiceren op de site. Ik wordt al enkele jaren het feit dat een review vanuit zo een actie komt duidelijk gemaakt bij die review.

En daarnaast heb je natuurlijk ook mensen zoals Foritain die niets anders doen dan producten reviewen die worden uitgeleend of soms gewoon worden weggegeven. En ook daar wordt duidelijk gemaakt dat dit het geval is.

Al blijft het in de meeste gevallen natuurlijk aan de schrijven van de review om correct aan te geven hoe men aan het product is gekomen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:53

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:03:
reviews van gesponsorde producten zijn aanwijsbaar overmatig positief
Correlatie != causaliteit.

Cunning linguist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:42
Bart ® schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:56:
[...]

Maar in dit geval…. Natuurlijk wel. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

[...]

Ik ben het eens dat advertorials duidelijk worden aangegeven. Al nog steeds vind ik het twijfelachtig om het tussen het nieuws door te doen, maar goed, so be it.

Tegelijk vind ik wel de Testpanel reviews zelf erg goed verborgen dat het gesponsord is. Ik ben te lui voor screenshots, dus linkjes:
Hier heb je de testpanel reviews bovenaan, wat een subtiel boxje is, wat eigenlijk totaal niet opvalt naast de Karma vakjes: productreview: Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 512GB Keramisch Zwart review ...

Dan iemand die het gratis heeft gekregen: productreview: NZXT H500 Zwart review door pclinde. Hier staat het duidelijk in rood, met nog in het blauw een uitleg erbij. Doe gewoon exact hetzelfde voor testpanel zou ik zeggen, en het is prima duidelijk. Maar nu is het behoorlijk subtiel verborgen bij een testpanel review.
Bart ® schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:56:
[...]

Ja, maar logischerwijs zou de correlatie andersom zijn. (Mensen die iets kopen hebben eerst onderzoek gedaan erna, en kopen dus waar ze al verwachten van dat het het beste bij hun wensen aansluit, terwijl als je willekeurig iets gratis krijgt het maar afwachten is).
aljooge schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:08:
Wat mij opvalt is dat in elk draadje dat over netwerken gaat meteen 1 merk wordt genoemd en de hele technische discussie steeds op de achtergrond wordt geplaatst. Er zijn toch wel meer goede merken/ systemen dan die ene? Of wordt het forum gebruikt om op een goedkope manier campagne te voeren?
Dat is volgens mij gewoon omdat het bij een aantal die daar veelvuldig reageren hun favoriete merk is, dus ongerelateerd hieraan. Overigens wel met je eens dat als een oud oma'tje komt met de vraag wat voor Wifi ze nodig heeft zodat haar kleinkinderen kunnen internetten, ze alsnog een advies krijgt om een compleet Ubiquiti mesh netwerk aan te leggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 31-05-2019 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

Dit speelt al veel langer. Ik heb zelfs nog gepleit voor een nieuwe feature waarbij we gesponsorde reviews kunnen verbergen/filteren. En om dit soort reviews duidelijker aan te merken. Maar wat doen die 'reviewers' dan. Die markeren in hun 'review' dat ze het product hebben 'geleend' ipv dat het gesponsord is. Dit om te verbergen dat er een mogelijke commerciële motief is. Maar dit alles is schijnbaar prima hier op Tweakers. Dus mijn oplossing is om de review gedeelte zoveel mogelijk te laten voor wat het is.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:36
Sissors schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:13:
[...]

Ja, maar logischerwijs zou de correlatie andersom zijn. (Mensen die iets kopen hebben eerst onderzoek gedaan erna, en kopen dus waar ze al verwachten van dat het het beste bij hun wensen aansluit, terwijl als je willekeurig iets gratis krijgt het maar afwachten is).
Maar fabrikanten geven natuurlijk ook liever topproducten aan reviewers :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AvAars schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:38:
[...]

Maar fabrikanten geven natuurlijk ook liever topproducten aan reviewers :Y
En die geven ze enkel aan reviewers waarvan ze weten dat ze, zelfs bijontevredenheid, niet het product afzeiken. Dus als reviewer moet je altijd balanceren tussen objectiviteit en het pleasen van de fabrikant.

Echter vind ik dit op Tweakers duidelijk genoeg. Je ziet snel genoeg wat gesponsorde reviews zijn en wat advertorials zijn. Juist het open laten van comments op advertorials vind ik getuigen van openheid, gebruikers kunnen daar het product volledig affakkelen en zolang dat op een nette wijze gebeurt wordt er nooit ingegrepen.
Daarnaast kan Tweakers wel overal in grote letters neerzetten dat het reclame is maar laten we realistisch zijn, dat gaat een zeer negatieve impact hebben op de inkomsten.

Bovendien zit de kracht van Tweakers naar mijn idee niet bij de redacteurs, ook al schrijven die wel aardige artikelen, maar bij een selectieve groep gebruikers die inhoudelijke kennis hebben en zaken in de comments verduidelijken, bediscussiëren of bekritiseren. Dan maakt het mij niet uit wat de aanleiding van het artikel is geweest, dat deel van de comments blijft even waardevol.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar dat is dan ook direct het verschil met bijv. een testpanel of een winactie. Dat zijn geen reviewers, geen mensen die de leverancier te vriend moeten houden. Zij hebben wel een kans om het product af te kraken als ze dat willen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barcht
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 13:11

[...]

Dit lijkt mij juist een heel duidelijk voorbeeld van de misleiding waar TS het over heeft.
Er staat "Drie tweakers laten hun licht schijnen" (matig Nederlands overigens). Daarmee wordt de status van 'tweakers' gebruikt om vertrouwen te wekken. Echter, de schrijvers hebben hier een duidelijk andere status, namelijk betaalde auteurs van een promotiestukje. Door ze dan te presenteren als leden van de community in plaats van reclamejongens, wordt de lezer op het verkeerde been gezet.

Onderweg naar Tertius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Er staat "Drie tweakers" omdat het mensen uit de eigen community zijn. Het artikel geeft de insteek zeer goed weer. Het zijn ook geen reclamejongens n dat Samsung hen niet verplicht heeft van een positieve review te schrijven. En ook zijn het geen mensen die dagelijks aan het reviewen slaan. Bij de review staat dan ook netjes dat zij deel uitmaken van een testpanel. Het enige wat ik bij dit soort testpanels graag zou willen zien is een verwijzing naar de bijhorende advertorial(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:53

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

analogworm schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 11:10:
[...]

Maar in dit geval…. Natuurlijk wel. 8)7
:?
Welke onderbouwing heb je daar precies voor?
Logischerwijs kopen mensen producten in de gehele range van kwaliteit, maar sturen fabrikanten alleen hun beste producten op voor een review. Dan is het niet gek dat gesponsorde reviews gemiddeld een hoger cijfer opleveren dan niet-gesponsorde reviews.

En dat is dus precies mijn punt. Je kunt niets zeggen over dit soort cijfers zonder een fatsoenlijk onderzoek. Er zijn immers meerdere logische redeneringen te verzinnen voor beide kanten.

[ Voor 66% gewijzigd door Bart ® op 31-05-2019 13:31 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:17:
[...]

Ik heb het in de advertenties getracht duidelijk te maken (ten tijde van het media offensief van de P30 Pro) maar idd aan dovemansoren.
Is dat zo, of heb je het op de verkeerde plaats gepost? Enorm veel ad reclame over huawei p30 series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Is dat zo, of heb je het op de verkeerde plaats gepost? Enorm veel ad reclame over huawei p30 series
Zie jij enige terugkoppeling in dat topic? Het wordt intern besproken en vervolgens hoor je er niets meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:42:
[...]

Zie jij enige terugkoppeling in dat topic?
Jazeker:
Bart Zoetmulder in "Enorm veel ad reclame over huawei p30 series"
Bart Zoetmulder in "Enorm veel ad reclame over huawei p30 series"

Is het na april nog een keer voorgekomen? Het is mij niet opgevallen.
Het wordt intern besproken en vervolgens hoor je er niets meer van.
Ik ben het met je eens dat feedback geven zeer slecht gebeurt. Als er dan tussendoor om een update wordt gevraagd is het "We zijn er mee bezig" of "Als er nieuws is melden we dat wel". Dat laatste gebeurt dan alleen bij nog een aantal reminders.

Zo had ik laatst een mod gevraagd of er nog nieuws was n.a.v. een gesloten topic :') Er was niets te melden maanden nadien...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En letterlijk (!) het allereerste woord van de allereerste reactie is "Advertentie? " Blijkbaar was het voor deze reageerder niet duidelijk. Lees daarna de reacties door en je ziet dat het gewoon niet duidelijk is voor de reageerders. Ik vind het prima dat het voor jouw duidelijk is dat het een advertentie is maar ik denk dat je niet kan ontkennen dat het voor de meeste reageerders gewoon niet zo is. Nogmaals kudo's als jij het ziet maar het is overduidelijk dat de meeste lezers het gewoon niet zien.

En als je dat toegeeft kan je niet anders dan concluderen dat de redactie niet slaagt in hun opzet om advertenties en redactionele content gescheiden te houden.

Enkele reageerders hebben al gezegd dat ik mijn neus in een wespennest steek en dat sommige tweakers gewoon geen commentaar op 'hun' site willen. Helaas denk ik dat ze gelijk hebben. Hoewel ik duidelijk maak dat Tweakers mij zeer dierbaar is en dat ik juist daarom iets wat mij zorgen baart aanduid, word dat argument gewoon niet gelezen. Net zoals het feit dat je gewoon kan zien dat lezers het verschil tussen commercie en content niet altijd duidelijk is word gezien.

Ik heb het grootste respect voor de redactie, maar juist tegen mensen die je respecteert moet je eerlijk zijn. Ik ben tweaker sinds ik mijn eerste draaitafel gebouwd heb rond 1975. Ik lees tweakers sinds tien jaar, karma status 250. Ik denk dat ik niet hoef te zeggen dat tweaker.net me lief is.

En juist daarom spreek ik mijn zorgen uit. Als je die niet deelt, als je vind dat de verdergaande vermenging van redactie en content en redactie geen probleem is, even goede vrienden.

Btw, omdat ik denk dat ik alles wat wilde zeggen gezegd heb trek ik me even terug uit de discussie. Helaas waren sommige reacties niet al te fris, geen idee waar ik dat aan verdient had. Als die reacties met minder dan drie spelvouten per sin geweesd zouten zijn zou ik me er werkelijk aan geërgerd hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2019 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

Tegelijk vind ik wel de Testpanel reviews zelf erg goed verborgen dat het gesponsord is. Ik ben te lui voor screenshots, dus linkjes:
Moet je eens op mobiel kijken: "Testpanel" net zo grijs als de rest van de tekst met kleiner lettergrootte en niet klikbaar voor uitleg over de betekenis.

In tegenstelling tot mobiel wordt op de desktop bij mij twee maal het woord Testpanel genoemd: een keer met en een keer zonder kader. In het kader geeft een klik een uitleg erover.

[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 01-06-2019 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ik ben het eens dat advertorials duidelijk worden aangegeven. Al nog steeds vind ik het twijfelachtig om het tussen het nieuws door te doen, maar goed, so be it.

Hier heb je de testpanel reviews bovenaan, wat een subtiel boxje is, wat eigenlijk totaal niet opvalt naast de Karma vakjes: productreview: Samsung Galaxy S10+ (8GB intern) 512GB Keramisch Zwart review ...
Whow, dit is inderdaad wel bij de ratten af. Zeer slecht, tweakers. Wat een verkwanseling van de goede naam.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eens met de topicstarter. Dit doet afbreuk aan tweakers.net.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat je Testpanel wat beter mag uitleggen (bijvoorbeeld met "(gesponsord)" er achter, net zoals dat gaat met de volledig gesponsorde reviews.

Test panel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZGaCIpo.png

Volledig gesponsord:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d5AsQj3.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:59:
[...]
Enkele reageerders hebben al gezegd dat ik mijn neus in een wespennest steek en dat sommige tweakers gewoon geen commentaar op 'hun' site willen. Helaas denk ik dat ze gelijk hebben. Hoewel ik duidelijk maak dat Tweakers mij zeer dierbaar is en dat ik juist daarom iets wat mij zorgen baart aanduid, word dat argument gewoon niet gelezen. Net zoals het feit dat je gewoon kan zien dat lezers het verschil tussen commercie en content niet altijd duidelijk is word gezien.
Ik geef je alleen mijn mening; volgens mij maak ik niemand een verwijt?

En inderdaad; mensen lezen slecht. Maar eerlijk is eerlijk; buiten het stukje "product volledig gesponsord" bij de reviews van de gebruikers zie ik weinig ruimte voor verbetering.

Tuurlijk, men kan met blinkende marquees gaan aangeven dat iets een advertentie is, maar de gebruiker die vraagt of het artikel een advertentie is, heeft op dat moment al 3x in zijn scherm zien staan dat het, nou ja, een advertentie is. Waarvan 2x in afwijkende opmaak. En de auteur is "Tweakers partners" in plaats van een Arnoud Wokke, Chris Broesder etc. Nu geloof ik direct dat niet iedereen dat doorheeft, maar dan nog: als al meerdere keren wordt aangegeven dat het een advertentie/advertorial is en er letterlijk staat "geen redactioneel artikel, maar een advertorial", moet je dan nog vragen of iets een advertentie is? Gaat het dan helpen om -weet ik veel- de achtergrond oranje te maken, nog meer koeienletters "Dit is reclame" etc toe te voegen? Zou men het dan wel lezen?

Jouw stelling is dat T.net eerlijk moet zijn over reclame. Nogmaals: zowel voor het open klikken van het artikel als in het artikel zelf wordt duidelijkheid gegeven. Daar lijkt me in ieder geval niets oneerlijks aan.
Wellicht kan er meer duidelijkheid gegeven worden, maar dan praat je al over heel iets anders. Kom dan ook vooral met tips.

Who knows, brainfart uit mijn toetsenbord: in de achtergrond in klein diagonaal herhalend schrift (grijs op wit) "advertorial" toevoegen ofzo?

Het moet uiteindelijk ook wel gewoon leesbaar blijven.
Btw, omdat ik denk dat ik alles wat wilde zeggen gezegd heb trek ik me even terug uit de discussie. Helaas waren sommige reacties niet al te fris, geen idee waar ik dat aan verdient had. Als die reacties met minder dan drie spelvouten per sin geweesd zouten zijn zou ik me er werkelijk aan geërgerd hebben.
Ik hoop toch dat hier een constructieve discussie uit voort kan vloeien. Mochten mensen onfris reageren, gebruik dan vooral de topicreport.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

@Verwijderd, het is inderdaad mogelijk dat de reviews van een Tweakers testpanel minder opvallen dan gesponsorde reviews. Ik ben bekend met beide concepten.

Er zit ook wel een verschil in gesponsorde reviews en Testpanels. Het is niet alleen de snelheid om een review online te zetten (binnen 2 weken), maar vooral om het feit dat je de producten over het algemeen terug moet sturen en niet mag houden. Vorig jaar leek dat echter het geval te zijn dan ik tot nu toe dit jaar heb gezien

Hier zijn de voorbeelden van voor-aankondigingen van Testpanels uit 2019.

(3 producten, 3 winnaars) plan: Belsimpel geeft je de kans om de Motorola One Vision te reviewen en te ...
(6 producten, 1 winnaar) plan: ​Kom naar het AV Festival en test de HP ZBook Studio x360 en HP Z4
(3 producten, 3 winnaars) plan: Belsimpel biedt de kans om de nieuwe OnePlus 7 Pro te reviewen en te wi...
(8 producten, 1 winnaar) plan: Ga jij de next-gen-Samsung Galaxy S10+ testen?
9 producten, 9 winnaars + reis) plan: Test de camera van de nieuwe Huawei P30 Series in Parijs
(6 producten, 6 winnaars) plan: Test afrekenen met een wearable en win een Fitbit of Garmin
(6 producten, 1 winnaar) plan: Test en maak kans op de HP Elitebook - Zijn ze praktisch genoeg?
(9 producten, 3 winnaars) plan: Doe mee aan de Microsoft Surface Road Race en win een Surface Pro 6
(onbekend aantal producten, iedereen een tegoedbon) plan: Kom de nieuwe gamelaptops van Republic of Gamers testen op het Tweakers-HQ
(5 producten, 1 winnaar) plan: Test de OnePlus 6T - Een superieure Android-ervaring?

Voordeel van de Testpanels: Gebruikers kunnen proeven aan het schrijven en plaatsen van reviews zonder daarvoor een duur product aan te moeten schaffen. Daarnaast is de compleetheid van dergelijke reviews een stuk hoger dan bij veel andere reviews. Dit is een win-win situatie voor de tester, maar uiteraard ook voor de fabrikant. Hoog gewaardeerde reviews, leveren meer hits op.

De gebruikers worden op geen enkele manier beïnvloed om een positieve review achter te laten, dit mag gewoon negatief zijn. In de praktijk zul je zien dat de meeste positief over een product zijn, doordat Tweakers niet snel met een B-merk in zee gaat.

Het nadeel van dergelijke reviews: Ze worden vaak binnen 2 weken online gezet, waardoor het product niet altijd door en door is getest.
Ze worden vaak rond hetzelfde moment geplaatst, waardoor je soms reviews kan missen. De producten zijn niet gekocht, dit kan zowel een voor- als nadeel zijn, doordat je geen onderzoek vooraf hebt gedaan.

Als ik bepaalde reviews bekijk, dan hebben sommige users bij gekochte producten ook geen onderzoek gedaan of zweven nog op een roze wolk vanwege dat nieuwe product ;)

Misvatting:
Iedereen mag de producten houden waardoor het op voorhand een gesponsord product is.
In werkelijkheid mag vaak slechts 1 tester het product houden en de rest krijgt een cadeaubon/product van zo'n €50,-. Hiervoor mocht de reviewer een tijd lang een product testen (enkele dagen + avonden +weekenden), een review schrijven (minimaal 10 uur als ik de goede reviews bekijk) en daarvoor mogen ze het product vaak niet houden, maar moet het weer retour. De tester zwaait het product uit en gaat van die dikke 65" OLED 4K tv terug naar de 42" tv met Full-HD LCD scherm.

Kortom, Testpanels zijn vaak geen vetpot, maar een mooie kans om iets voor de community te doen.

Wat mij betref is het duidelijk aangegeven en zijn ze niet (geheel) gekleurd. Zowel gekochte als geleende producten kunnen gekleurd zijn, maar door de kleine banner, reviewtekst en weergave van de review kun je er wel uit halen of het een eerlijke of gekleurde (gelogen) review is.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:19
Ga maar geen reactie verwachten vanuit Tweakers zelf. Helaas houden ze zich vaak stil als het over dit onderwerp gaat. Het is mij ook een doorn in het oog sinds jaren. En ondanks Tweakers zegt dat het niet commerciëler wordt en nog steeds de community als primair doel heeft, ben ik toch van mening dat de laatste 5 jaar ofzo het steeds commerciëler wordt. Dat begon ermee dat de abonnemnten veranderen en wat voorheen een abbo was, werd toen een Supporter abbo (met minder mogelijkheden dan voorheen). En vervolgens enkele duurdere abbo's met meer features. (waarvan sommigen eerst gratis waren)
Vervolgens ontvang je als abonneehouders (zoals ik) toch nog wel reclame.
En daarna ontstonden steeds meer acties en ander gesponsorde zaken. Denk aan:

- Tweakers die een product mogen reviewen.
- De beste review van de maand.
- Een overzicht van de beste vakantiegadgets.
- Wat koop jij met je vakantiegeld?
- Black friday acties,
- etc, etc, etc, etc.
Alles is gericht op verkoop, verkoop, verkoop. En een stuk minder op informatie verschaffing.

Het is wat mij betreft overduidelijk dat deze commerciële trend is ingezet nadat Tweakers is overgenomen door de Persgroep. Geld verdienen en enigszins de schijn ophouden dat het allemaal 100% community driven is.

Wat hierboven ook al wordt gezegd: de meeste artikelen zijn niet echt kwalitatief meer en je moet het eerder hebben van de reacties van enkelen die er wel verstand van hebben. Nee, ik kom hier vooral voor het forum en de rest laat ik grotendeels links liggen. Jammer, want er was een tijd dat het nieuwsoverzicht ook echt de moeite waard was.
Kiswum schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 21:10:
De gebruikers worden op geen enkele manier beïnvloed om een positieve review achter te laten, dit mag gewoon negatief zijn. In de praktijk zul je zien dat de meeste positief over een product zijn, doordat Tweakers niet snel met een B-merk in zee gaat.
Jawel, door het lekker te maken voor het reviewen van een nieuw product :) Als jij uitgekozen wordt om een nieuw product te mogen reviewen (zeker als je langs mag komen en samen het product mag uitproberen), geeft dat een speciaal gevoel. Dat beïnvloed al de beoordeling, je staat er positiever tegenover en je zult minder gauw een negatief, kritisch geluid geven, dan wanneer je zelf geld neerlegt voor dat product. Sorry, bij mij gaat het echt niet erin dat een review van een gratis geleend product, waarvoor je ook nog eens geld krijgt, dezelfde kritisch blik krijgt, dan wanneer je het zelf koopt. No way.

[ Voor 32% gewijzigd door segil op 10-06-2019 17:45 ]

Pagina: 1