liberque schreef op maandag 3 juni 2019 @ 07:53:
Ik vraag me af hoe het dan zit voor de gezinnen die erg op budget leven en hun kids toch willen laten sporten, maar nu tegen het gegeven aanlopen dat ze de extra contributie niet kunnen betalen. Hoe gaat de vereniging daar mee om? Tevens is het moment wel heel erg oportuun gekozen - toeval of niet - want mensen hebben/krijgen hun vakantiegeld dus er zal wel gedacht worden "dat kunnen ze wel missen".
Die gaan over het algemeen, excuse le moi, niet hockeyen. Dat is daarvoor simpelweg te duur. Als ik even naar lokale verenigingen hier in de regio kijk, dan zie ik dat je voor A (U19) junioren bij het voetbal minder betaald dan voor F (U9) junioren in het hockey. Daar zit al 30 euro verschil in. Tussen de A junioren zit, regioclub!, al 100 euro per jaar verschil met de voetbalclub. De hockeyclub van TS zit nog eens 140 euro hoger in zijn contributie voor de A junioren. TS zijn kinderen hebben selectie gespeeld (zie mail secretaris). Dat betekent dat TS nog een toeslag heeft gehad van ca. 150 euro (per kind), er komt nog een reiskostentoeslag bij a 2 tientjes en een kledingtoeslag van 2 10tjes.
TS heeft aan contributie dit jaar bijna 500 euro betaald voor het veldhockey en 175 voor het zaalhockey, even uitgaande van het feit dat de kinderen daaraan hebben meegedaan. Ohja, dat is per kind. Daarbij komen dan nog schoenen, bitje en sticks, deze club verzorgd voor een kleine bijdrage de kleding. Gemiddelde jeugdselectiespeler verslijt 2 tot 3 sticks per seizoen op het veld en dan ook nog 1 tot 2 per zaalseizoen. Goede stick doet zo'n 150 tot 250 euro. Alleen de jongens B lijn van deze club heeft een minder jaar, maar verder is deze club een redelijk stabiele factor in de interdistricts en landelijke competities van het Nederlandse jeugdhockey. Dat betekent dat TS bijvoorbeeld naar Enschede, Bloemendaal, Den Bosch, Groningen, Weert e.d. moet.*
Bij het voetbal in dezelfde plaats, willekeurige vereniging, ben je voor zo'n 150 euro per seizoen klaar, per kind.
Ja, het is een correctie over het huidige seizoen dus logischerwijs zou je - ook al heb je voor volgend seizoen opgezegd - inderdaad verwachten dat je het moet betalen. Toch is het absoluut niet netjes: de liquideitsproblemen van een vereniging - en dan zeker door wanbestuur - mogen niet leiden tot liquideitsproblemen bij gezinnen. Ik zou hier gewoon bezwaar over opmaken.
Maar TS heeft geen liquiditeitsprobleem. Hij kan het dragen. En wanbestuur wordt uiteindelijk ook door de ALV gecontroleerd. Overigens zijn dit soort dingen bij wel meer verenigingen aan de hand.
Wat Freakertje zegt: niet aanwezig zijn bij een ALV betekent niet dat je daardoor direct vogelvrij ben. Het gaat dan ook om redelijkheid. Stel er wordt op een ALV gezegd dat de contributie met 2,50 per maand wordt verhoogd dan is dat binnen alle redelijkheid. We hebben het hier echter over 150 euro voor 2 kids. Ik heb even gegoogled en kwam bij HC Rijnvliet uit waar een jaarcontributie voor jeugd op gemiddeld zo'n 375 euro steekt en dan is 75 euro extra betalen een verhoging van 20%. Om ouders hiermee te belasten is dus niet redelijk meer en mag m.i. niet zomaar op een ALV worden beslist. Ieder lid per e-mail aanschrijven en om toestemming vragen was logischer geweest.
Het is 15% van de jaarcontributie met een maximum van 2 gezinsleden. In de ALV samenvatting op de website staat letterlijk dat men voor een percentage kiest omdat dan iedereen evenredig naar contributie belast wordt en dat wel zo eerlijk is. En met alle respect, maar Rijnvliet is geen vereniging waar je naartoe gaat als je tophockey wilt en kan spelen.
Vergeet niet wat een doorsnee tophockeyclub aan kosten en inkomsten heeft, de begroting is enorm (en vaak nog te kort). Op een jeugd selectieteam staan meestal 2 betaalde trainers, die vaak ook beide coachen. De technische commissie bij bijvoorbeeld een Amsterdam bestaat uit beroepskrachten. Bloemendaal idem. Wat denk je dat een trainer van een eerste heren of damesteam verdient? De technische staff is enorm. En terecht, wij hebben in Nederland de beste (!) jeugdcompetities van de wereld. Nationale jeugdteams uit andere landen komen tegen Nederlandse clubteams oefenen.
Dit soort dingen komen vaker voor. Club in de regio hier is eens een paar keer achter elkaar door de mazen van de belastingdienst heen gekomen en toen hebben de leden ook besloten dat geld te gebruiken. Lang verhaal kort: de belastingdienst kwam erachter dat ze een fout hadden gemaakt en hebben toen alsnog de naheffingen opgestuurd en de club stond toen ook in het rood.
* Als begeleiding zijn dat ook leuke dagen. Ik woon minder centraal dan TS, ik ben in principe mijn dag gewoon kwijt.
EDIT:
Ik wil hier toch nog even op reageren: De basiscontributie gaat aardig op bij TS, maar wat bij TS lekker erin hakt is de toeslag a 140 euro voor tophockey. Een toeslag die, imho, niet meer dan terecht is, want je kan niet verwacht dat andere teams de volledige verplichting die hoort bij tophockey gaan dragen. Andere teams betalen al mee aan het team van TS. Qua qualiteit trainingen en aantal/duur van de trainingen, zit TS aan de netto ontvangst kant. Zijn kinderen trainen vaker en langer onder leiding van een betere trainer op een beter veld dan het kind dat in het 7e elftal zit van dezelfde leeftijdslijn, maar ook dezelfde contributie betaald, zij het zonder de topsporttoeslag. De meeste selectieteams beginnen in Augustus al met trainen, waar de breedteteams een tot twee weken voor de competitiestart pas beginnen. Voor breedtesport geldt vaak dat er 2x per week 1 uur anderhalf uur getraind wordt. Selectie zit meestal op 3x-4x per week anderhalf tot 2 uur. De breedteteams krijgen training van een goedwillende ouder of senior/jeugdtrainer. De selectie heeft een duurbetaalde trainer/coach. Selectie zal nagenoeg altijd op een topveld staan. In het hockey een waterveld. Breedteteams staan ook op zandvelden. Gezien het niveau van de kinderen van TS spelen deze ook bijna altijd op fatsoenlijke tijdstippen als ze tot de A of B junioren behoren (12:30 en 14:15, door de hockeybond vastgesteld), waar breedteteams ook om 9 uur of om half 6 kunnen worden ingedeeld.
[
Voor 15% gewijzigd door
Pizza_Boom op 03-06-2019 10:00
]