Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:37
Dennahz schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:25:
Speciale constructie. Als ik een jaarabonnement afsluit bij de fitness en dit in 1x betaal, dan kunnen zij toch na 11 maanden ook niet opeens zeggen van: "Ja, sorry, we komen niet uit de kosten, je moet nog 150 euro bijbetalen".

Je kan toch niet opdraaien voor iemand anders z'n financieel wanbeleid?
Er zit hier verschil in een product/dienst afnemen bij een bedrijf of lid zijn bij een vereniging. Bij de vereniging met ben je namelijk zelf ook direct "mede-eigenaar" van de vereniging. Bij een bedrijf ben je gewoon een klant.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ik heb een mailtje gestuurd, ben benieuwd naar de reactie. Ik ga proberen om er wat vanaf te krijgen, heb niet de illusie dat ik niets ga betalen. Het is een vereniging en we zijn nog steeds lid.

Voor mezelf vind ik het nog niet eens zo spannend (alhoewel ik die € 150 liever aan andere dingen besteed), ik weet zeker dat er mensen zijn die het er stukken moeilijker mee hebben. Dan was de optie opzeggen of betalen in het nieuwe seizoen een stuk schappelijker (en in mijn ogen logischer) geweest dan de verhoging er achteraf nog door te drukken in dit jaar.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennahz schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:25:
Is al eerder beantwoord: het verschil zit hem in of je klant of lid bent. Bij een ledenstructuur is het dus te zien als eigen financieel wanbeleid, want de leden bepalen zelf de richting. Ook al is dat natuurlijk een vreemd perspectief als je niet actief bent in de beleidvoering en je jezelf meer een klant voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 29-05-2019 15:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
ZieMaar! schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:07:
Komop @bie100 :). Als je even het topic leest zie je dat dat gewoon niet klopt (buiten dan dat de TS niet wil betalen, dat klopt wel). Een vereniging doet wat de leden willen. De aanwezige leden zagen geen andere mogelijkheid om dat gat te dichten dan deze maatregel. Iedereen die er niet was, is het daar automatisch mee eens en de les staat hierboven in de post van @Gomez12 mooi uitgelegd.

Neemt niet weg dat vragen altijd kan, maar waarom zou jij over het huidige seizoen minder betalen dan de rest? Alleen omdat je weggaat?
begrijp die vereniging wel maar wat ik niet begrijp hoezo minder betaald?hij heeft net zoveel betaald als een ander ja goed ze komen geld te kort dus gooien ze de contributie omhoog maar doe dat dan het nieuwe seizoen niet achteraf

doe een bingo avond of een loterijtje om het gat te dichten er zullen toch ook wel mensen bij zitten die het niet kunnen missen

ben zelf al 40 lid van een worstelvereniging en dat hoef je niet te doen achteraf dan breekt de pleuris uit maar goed we zijn wel wat gewend :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:54
Die iemand ben je zelf. De vereniging is van de leden en ieder lid heeft hier z'n verantwoordelijkheid in. Bestuursleden voeren slechts de dagelijkse bestuurstaken uit waarvoor zij op de ALV verantwoording afleggen. De leden dienen zelf controle te houden op het financiële reilen en zeilen van de vereniging, dit kan je doen door de financiële stukken (verstrekt vóór de ALV) door te nemen en/of zitting te nemen in de kascommissie.
doe een bingo avond of een loterijtje om het gat te dichten
Het gat is €40.000,00 knappe bingo als je dat wilt overhouden na een avondje bingo.
Dan was de optie opzeggen of betalen in het nieuwe seizoen een stuk schappelijker (en in mijn ogen logischer) geweest dan de verhoging er achteraf nog door te drukken in dit jaar.
Ga er maar vanuit dat dit soort besluiten/maatregelen niet zo maar genomen worden op zo'n korte termijn. Er is een liquiditeitsprobleem dat acuut verhopen dient te worden, tja dan zijn de mogelijkheden nu eenmaal beperkt. Ik denk dat de penningmeester werd achtervolgt door een paar hardnekkige crediteuren, en dat het een kwestie van slikken of stikken was.

[ Voor 41% gewijzigd door Bushie op 29-05-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

janvanduschoten schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:27:
Dan was de optie opzeggen of betalen in het nieuwe seizoen een stuk schappelijker (en in mijn ogen logischer) geweest dan de verhoging er achteraf nog door te drukken in dit jaar.
Lijkt mij ook, en dan is het ook van tevoren aangekondigd - maar weet je zeker of er niet óók komend jaar een verhoging is? Ik kan me voorstellen dat dat te veel van het goede zou zijn en ze het daarom uitsmeren over het huidige jaar en komend jaar.

Als het écht eenmalig is en daarna weer terug naar het oude tarief is deze gang van zaken wel wat vreemd.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 29-05-2019 15:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:32
Nu hebben ze de mogelijkheid om dit volgend jaar nog een keer te doen dus wat dat betreft snap ik wel dat ze gekozen hebben om dit voor het lopende seizoen te doen ;) wel wat minder netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Gomez12 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:19:

[...]

Daarom bevatte de e-mail wel de zin : "informeren over de financiële positie van de club en de maatregelen die het bestuur voor ogen heeft."
Dat betekent in normaal Nederlands dat er iets uitzonderlijks financieel aan de hand is en daarom moet het bestuur financiele maatregelen nemen. Oftewel wil je daarover meestemmen dan moet je erbij zijn.
"informeren over de financiële positie van de club en de maatregelen die het bestuur voor ogen heeft.". Dat komt bij mij over als we gaan in de kosten snijden. Die triggert bij mij nou niet echt dat er binnenkort een eenmalige extra contributie aan komt.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12
Gomez12 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:59:
[...] Het besluit over de bijdrage is genomen en zal blijven staan[...]
Een vergadering van een vereniging die in de aanloop of uitvoer niet volgens de gestelde regels gehouden wordt, neemt al snel nietige of vernietigbare besluiten.

Het bijvoegen van de juiste agenda, documenten en informatie is één van die voorwaarden. Door deze niet duidelijk in de uitnodiging mee te nemen, het is tenslotte een zeer groot onderwerp, is m.i. discutabel handelen. Één regel met de toelichting op de financiën met het bedrag van 40k had echt op de uitnodiging gekund en gemoeten.

(FYI, ik zit al bijna tien jaar in het bestuur van een VVE en openheid en transparantie is daarbij heel belangrijk. Ook bij gevoelige onderwerpen zoals financiën).

Wat verder van belang is, is het quorum vast gesteld (en behaald). Zijn de notulen op tijd aangeleverd en staat uitslag van de stemming vastgelegd in concrete aantallen.

Als het een kleine club is met net genoeg leden in teams, dan kun je overwegen om "per direct" op te zeggen i.v.m. de verhoging. Grote kans dat ze je die laatste één/twee wedstrijden nog wel laten meespelen om teams niet in de problemen te laten komen.

Zeker zo kort voor het einde van het seizoen, ook al loopt 't lidmaatschap nog t/m augustus, vind ik de naheffing/verhoging niet fair. Feitelijk ben je begin juni (los van wat toernooien) klaar met de club/lidmaatschap.
Bushie schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:32:
[...]
Die iemand ben je zelf. De vereniging is van de leden en ieder lid heeft hier z'n verantwoordelijkheid in. Bestuursleden voeren slechts de dagelijkse bestuurstaken uit waarvoor zij op de ALV verantwoording afleggen. De leden dienen zelf controle te houden op het financiële reilen en zeilen van de vereniging, dit kan je doen door de financiële stukken (verstrekt vóór de ALV) door te nemen en/of zitting te nemen in de kascommissie.
[...]
Niet helemaal waar, het bestuur komt met een begroting die op de ALV wordt goed gekeurd. Als vervolgens als bestuur vervolgens ruim voor 't einde van het boekjaar 40k tekort komt, dat komt niet op één dag aanwaaien en dus ben je verkeerd bezig als bestuur. Dan had je al eerder de koers moeten aanpassen, of aan de bel moeten trekken. Niet vergaderen en roepen "het geld is NU op", wilt u even bijbetalen.

En een gebrek aan betrokkenheid (in verenigingen) is heden ten dage meer regel dan uitzondering. Dat is geen excuus voor het bestuur om er financieel een potje van te maken.

Clubs sparen over het algemeen ook voor vervanging van velden eens in de zoveel jaar. Acute liquiditeitsproblemen zou dus niet mogen, want dan komt dat nieuwe veld een jaartje later.

In mij vereniging gaan grote uitgaven eerst langs de ALV voor het komende jaar. Nooit met een petje langs de leden omdat 't geld al uitgegeven is. De uitgave en dus ook de inleg ligt altijd in de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PROnline schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:47:
[...]
Als het een kleine club is met net genoeg leden in teams, dan kun je overwegen om "per direct" op te zeggen i.v.m. de verhoging. Grote kans dat ze je die laatste één/twee wedstrijden nog wel laten meespelen om teams niet in de problemen te laten komen.
Is het een grotere vereniging, dan besmet je de naam van je kinderen als ze hier ooit later weer willen spelen. Spelen de kinderen selectie, dan mag je bij een andere club uitleggen waarom ze de laatste wedstrijden van het jaar gemist hebben.

Dit is sociaal gezien zo'n vervelende variant dat niemand hier voor kiest.
offtopic:
Het is hockey, men praat. Als kinderen volgend jaar zijn uitgeselecteerd dan vult men gewoon voor je in dat dit de reden van vertrek was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
ANdrode schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:52:
[...]

Is het een grotere vereniging, dan besmet je de naam van je kinderen als ze hier ooit later weer willen spelen. Spelen de kinderen selectie, dan mag je bij een andere club uitleggen waarom ze de laatste wedstrijden van het jaar gemist hebben.

Dit is sociaal gezien zo'n vervelende variant dat niemand hier voor kiest.
offtopic:
Het is hockey, men praat. Als kinderen volgend jaar zijn uitgeselecteerd dan vult men gewoon voor je in dat dit de reden van vertrek was :+
Geen bijzonder grote vereniging, maar wel een bekende in die wereld. Nu heb ik ook nog een wat aparte achternaam, die kom je maar 2x tegen in de hockey wereld, dat zijn mijn kinderen.

Ik wacht even de reactie van de penningmeester af en ga eens proberen een compromis te sluiten.

Sowieso niet heel veel ouders over de bijdrage gehoord, het is nog erg vers nieuws. Ook zet ik mijn 12 jaar oude Fabia vaak tussen de nieuwe Tesla's, Jaguars en Audi's, die mensen vinden het blijkbaar niet zo bijzonder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
janvanduschoten schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:09:
[...]

Ook zet ik mijn 12 jaar oude Fabia vaak tussen de nieuwe Tesla's, Jaguars en Audi's, die mensen vinden het blijkbaar niet zo bijzonder :p
Dat was bij ons op de hockeyvereniging het verschil tussen oud geld en nieuw geld... Nieuw geld had de patsersbakken, Oud geld reed rustig een 12 jaar oude Volvo (auto's gingen in de jaren 80 nog niet zo lang mee, van sommige merken werd zelfs beweerd dat ze al in de folder roestten :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Erg toevallig, wij zijn met onze dochter net een maand lid en hebben dezelfde email gekregen, valt wel een beetje rauw op dak maar verder geen probleem. Toevallig in Wageningen? Moet bijna wel dezelfde vereniging zijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

MrMonkE schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:23:
Meh

Nare man legt het goed uit.

Betekent dus wel als je een sportclublidmaatschap neemt dat je eerst een jurist moet laten kijken naar de statuten.
Dat is denk ik niet nodig. Redelijkheid en billijkheid gaan hier ook op, ik vermoed dat je totale risico niet zomaar veel groter zal zijn dan een aantal normale jaarcontributies.

Als in dit geval gevraagd zou zijn om een eenmalige extra contributie van duizend euro per lid, dan zal de teneur op de vergadering al snel zijn geweest om de boel failliet te laten gaan en opnieuw te beginnen :P

Maar ik geloof graag dat het bewustzijn van het risico dat je loopt bij lidmaatschap van een vereniging in het algemeen er niet is bij veel mensen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26
Zonde dat zo weinig mensen (willen) begrijpen wat lidmaatschap van een vereniging inhoudt. Het 'klantgedrag' wat tentoongespreid wordt is hemeltergend (als je commercieel zou moeten afnemen wat een vereniging typisch aanbiedt dan kom je op een veelvoud aan kosten).

En topicstarter die met grote stelligheid zonder de ALV uberhaupt te hebben bijgewoond stelt dat hij tegen zou stemmen :? Een vereniging doet dit typisch niet zo als het niet anders kan. Zou je een vereniging waar je jaren lid van bent geweest bv failliet willen laten gaan?

Dat gezegd hebbende is het bestuur toch ook wel tekort geschoten door bewust geen open kaart te spelen en het randje op te zoeken wat volgens de statuten mogelijk was:
janvanduschoten schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:45:
Ik zat nog even de mails na te kijken ( nu ik het toch aan het uitzoeken ben ) en zag dat de uitnodiging van 28 april
met daarin:
Zoals beloofd half april en met de aanvullende financiële informatie willen we jullie, alle leden en ouders van leden, informeren over de financiële positie van de club en de maatregelen die het bestuur voor ogen heeft.
Graag nodigen we jullie uit voor een ALV op XX mei om XX uur. De agenda en een ge-update presentatie zullen volgende week op de site komen.
We zien jullie graag dan.
MuddyMagical schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:39:
[...]

Artikel 20.
1. De algemene vergaderingen worden, onverminderd het bepaalde in artikel 16lid 4, bijeengeroepen door het bestuur. De oproeping geschiedt langs elektronische weg door toezending van een aankondiging aan de elektronische adressen van alle leden volgens het ledenregister.De termijn voor de oproeping bedraagt ten minste veertien dagen, de dag van de verzending niet meegerekend.

2.Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld

De agenda mag dus niet worden verstopt achter een inlog maar moet bij de uitnodiging. Is geen reden om niet te betalen, maar wel een argument om de gang van zaken ter discussie te stellen en desnoods met (minimaal) 30 andere leden een nieuwe ALV aan te vragen waar duidelijk wordt aangegeven dat er een besluit genomen moet worden.
Het is zelfs nog iets erger. De ALV is op de kortst mogelijke termijn aangekondigd. En men geeft zelf al aan dat de agenda ten tijde van de oproeping niet beschikbaar was - al is heel strikt genomen het onderwerp wel vermeld. Een erg treurige gang van zaken.

Niets houd je tegen om een poging te wagen om een nieuwe ALV te houden. Ik ken ze wel, zo'n ALV als een Poolse landdag, waar bestuurders gewantrouwd worden, waar en-bloc met volmachten wordt gestemd, waar advocaten aanschuiven, etc. :X

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 29-05-2019 23:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb niet alle 5 pagina's gelezen en ik kan niet in je portemonnee kijken ;), maar is het een idee om dat geld gewoon te betalen en het verder met rust te laten? Ik ben ook ooit lid geweest van zo'n hockeyclub en doorgaans komt de contributie ten bate aan (uiteindelijk) de kinderen die met plezier en zonder (geld)zorgen een balletje kunnen slaan :). Lijkt mij een prima doel! Denk ook aan al die vrijwilligers die zonder vergoeding iedere zaterdag aanwezig zijn zodat jouw 2 kinderen fijn kunnen hockeyen.

Mocht je die 150 euro niet kunnen missen, dan begrijp ik je heel goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 29-05-2019 20:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 21:20

Mickey77

Allround ICT-er

Ik heb een mailtje gestuurd, ben benieuwd naar de reactie. Ik ga proberen om er wat vanaf te krijgen, heb niet de illusie dat ik niets ga betalen. Het is een vereniging en we zijn nog steeds lid.

Voor mezelf vind ik het nog niet eens zo spannend (alhoewel ik die € 150 liever aan andere dingen besteed), ik weet zeker dat er mensen zijn die het er stukken moeilijker mee hebben. Dan was de optie opzeggen of betalen in het nieuwe seizoen een stuk schappelijker (en in mijn ogen logischer) geweest dan de verhoging er achteraf nog door te drukken in dit jaar.
De verhoging voor het volgende seizoen plannen had tot een leegloop kunnen leiden, dus ik begrijp wel dat men dat niet heeft overwogen. Ook krijg je het geld dan dus niet nu maar over x maanden. Maar het woord "maanden' brengt mij wel op het idee, je het voorstel kunnen doen om naar rato te betalen van het lopende seizoen.

Stel je hebt 2/3 van het seizoen meegemaakt en zegt dan op, dan zou je kunnen zeggen dat je bereid bent om 2/3 x 150 = 100 euro te betalen. Want het is een verhoging die geldt voor het huidige seizoen maar jij/jouw kinderen speelden niet het gehele seizoen voor de club. Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:50:
Het is zelfs nog iets erger. De ALV is op de kortst mogelijke termijn aangekondigd. En men geeft zelf al aan dat de agenda ten tijde van de oproeping niet beschikbaar was - al is heel strikt genomen het onderwerp wel vermeld. Een erg treurige gang van zaken.
offtopic:
Ik denk eerlijk gezegd dat deze oproeping met daarin welke onderwerpen besproken gaan worden al een agenda is. Je ziet ook dat deze mail dezelfde informatie bevat als de uiteindelijke agenda.

Het is erg gebruikelijk om een (irreguliere) ALV op de grens van wat mogelijk is aan te kondigen. Bovendien heeft het weinig zin om de volledige stukken als 'wat er besloten gaat worden' te zien – erg mag praktisch onbegrensd geamendeerd worden zolang het originele punt op de agenda stond; je moet er bij zijn.

Mijn vraagteken zou zijn wanneer het liquiditeitsprobleem door het bestuur ontdekt werd en hoe snel men daarna geacteerd heeft. De keuze om de heffing voor de laatste wedstrijden op te leggen zorgt er voor dat leden niet per direct opzeggen en ik zou benieuwd zijn of dat tactiek was of dat men dit direct in gang heeft gezet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Oftewel een belangrijke les geleerd. Gewoon altijd naar een ALV gaan om dit soort verrassingen te voorkomen (althans, dan kun je iig stemmen en is het geen verrassing meer), en deze extra contributie gewoon betalen.
Rukapul schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:50:
Zonde dat zo weinig mensen (willen) begrijpen wat lidmaatschap van een vereniging inhoudt. Het 'klantgedrag' wat tentoongespreid wordt is hemeltergend (als je commercieel zou moeten afnemen wat een vereniging typisch aanbiedt dan kom je op een veelvoud aan kosten).

En topicstarter die met grote stelligheid zonder de ALV uberhaupt te hebben bijgewoond stelt dat hij tegen zou stemmen :? Een vereniging doet dit typisch niet zo als het niet anders kan. Zou je een vereniging waar je jaren lid van bent geweest bv failliet willen laten gaan?

*knip*
Ik begrijp wel wat het inhoud om lid te zijn van een vereniging, samen spelen = samen delen.

Ik ben ook niet zo zeer tegen het idee om een extra bijdrage te vragen, dat is zelfs nodig om de boel overeind te houden heb ik gezien. Er is zo lang met geld geschoven (al een paar jaar) en geleend om het probleem te verschuiven dat het nu acuut nodig is. De timing is uiteraard erg slecht, aan het einde van een seizoen, alles is inmiddels vrijwel klaar, de laatste wedstrijden worden dit weekend gespeeld.
Ik ben er overigens ook vrijwilliger (zoals vele), ben er wekelijks te vinden, ben absoluut geen ouder die er nooit iets voor doet. Buiten de contributie betalen steken we thuis ook aardig wat uren vrije tijd (en km's rijden met privé auto's) in de club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:19

icecreamfarmer

en het is

Als dit al jaren speelt waarom is er dan nooit ingegrepen bij de presentatie van de begroting en de financiële resultaten? Waarom is de contributie niet verhoogd de voorgaande jaren?

Ik ben zelf penningmeester maar dit snap ik echt niet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:13:
Als dit al jaren speelt waarom is er dan nooit ingegrepen bij de presentatie van de begroting en de financiële resultaten? Waarom is de contributie niet verhoogd de voorgaande jaren?

Ik heb het zelf ook zien gebeuren bij een vereniging dat men ondanks > 75K aan vlottende activa een liquiditeitstekort ontstond doordat er een vordering (<< 75K) direct opeisbaar geworden was en men met dit risico geen rekening had gehouden in de liquiditeitsbegroting.

Dat men dit nu aanvult (voor de zomerstop, voor einde competitie) en niet door een acuut liquiditeitstekort vraagt om vooruit betalen van contributie is een relatief goede uitkomst.

Extra lenen of achtergestelde leningen tegen een zakelijke rente laten geld uit de vereniging verdampen.
offtopic:
Denk aan 12%. Of erg betrokken leden die prive een extreem groot risico aangaan

Het is alleen erg zuur dat leden die al lid af zouden gaan worden moeten deelnemen. Dat gaat een beetje in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Aan de andere kant gaat - als je in de uitleg van de penningmeester meegaat ook om diensten waar deze leden voordeel van hebben genoten. Met lenen om de kosten te verschuiven raak je dan ook andere leden.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 02-06-2019 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

icecreamfarmer schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:13:

Ikzelf heb ook aardig wat verenigingservaring (iets met een studentenvereniging en op elke statuutsregel-slak zout weten te leggen door de leden... :P). Ik las het volgende aan het begin van het topic:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De keuzes die gemaakt zijn, lijken tegen wanbestuur aan te liggen, maar vermoedelijk treft de ALV hier ook blaam. De grote posten zullen ongetwijfeld begroot zijn geweest en de begroting goedgekeurd. Het is dan aan de ALV om ook te controleren dat er geen toekomstige problemen gaan ontstaan. Ik gok dat het oude bestuur al decharge heeft gekregen en dat de ALV daarmee de verantwoordelijkheid heeft genomen voor de financiën zoals gevoerd over die jaren.
Let op, ik heb geen idee wat er in de voorgaande ALV's zich heeft afgespeeld, voor hetzelfde geld heeft de ALV met het volle bewustzijn ingestemd met de risico's en treft het bestuur helemaal geen blaam, omdat ze uitvoeren wat de ALV besluit.

Als mijn aannames kloppen. dan had de TS dit dus al eerder moeten kunnen bevroeden dat het niet helemaal pluis zit. Heeft hij de voorgaande ALV's ook niet bezocht, dan is het pech.
Anders was daar al het moment geweest om op te zeggen, omdat je het niet eens was met de te lopen risico's. Als de ALV besluit met zijn allen met 200km/h op een afgrond af te rijden, dan kun je of per direct uitstappen of accepteren dat er op een gegeven moment hééél hard geremd moet worden en je niet dan nog even uit kunt stappen ;)

Lang verhaal kort, TS is het eens geweest met de eerder genomen besluiten, heeft profijt gehad van de besluiten en zal naar mijn idee daarom nu ook de beurs moeten trekken daarvoor.

Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat de ALV coulance had kunnen betrachten voor de mensen die al voor de aankondiging van de ALV hadden opgezegd, maar dan nog... ook die mensen hebben wel kunnen profiteren van de genomen besluiten.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Ik vraag me af hoe het dan zit voor de gezinnen die erg op budget leven en hun kids toch willen laten sporten, maar nu tegen het gegeven aanlopen dat ze de extra contributie niet kunnen betalen. Hoe gaat de vereniging daar mee om? Tevens is het moment wel heel erg oportuun gekozen - toeval of niet - want mensen hebben/krijgen hun vakantiegeld dus er zal wel gedacht worden "dat kunnen ze wel missen".

Ja, het is een correctie over het huidige seizoen dus logischerwijs zou je - ook al heb je voor volgend seizoen opgezegd - inderdaad verwachten dat je het moet betalen. Toch is het absoluut niet netjes: de liquideitsproblemen van een vereniging - en dan zeker door wanbestuur - mogen niet leiden tot liquideitsproblemen bij gezinnen. Ik zou hier gewoon bezwaar over opmaken.

Wat Freakertje zegt: niet aanwezig zijn bij een ALV betekent niet dat je daardoor direct vogelvrij ben. Het gaat dan ook om redelijkheid. Stel er wordt op een ALV gezegd dat de contributie met 2,50 per maand wordt verhoogd dan is dat binnen alle redelijkheid. We hebben het hier echter over 150 euro voor 2 kids. Ik heb even gegoogled en kwam bij HC Rijnvliet uit waar een jaarcontributie voor jeugd op gemiddeld zo'n 375 euro steekt en dan is 75 euro extra betalen een verhoging van 20%. Om ouders hiermee te belasten is dus niet redelijk meer en mag m.i. niet zomaar op een ALV worden beslist. Ieder lid per e-mail aanschrijven en om toestemming vragen was logischer geweest.

[ Voor 20% gewijzigd door liberque op 03-06-2019 08:04 ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11

odan

The dark side is within all!

liberque schreef op maandag 3 juni 2019 @ 07:53:
Ik vraag me af hoe het dan zit voor de gezinnen die erg op budget leven en hun kids toch willen laten sporten, maar nu tegen het gegeven aanlopen dat ze de extra contributie niet kunnen betalen. Hoe gaat de vereniging daar mee om? Tevens is het moment wel heel erg oportuun gekozen - toeval of niet - want mensen hebben/krijgen hun vakantiegeld dus er zal wel gedacht worden "dat kunnen ze wel missen".

Ja, het is een correctie over het huidige seizoen dus logischerwijs zou je - ook al heb je voor volgend seizoen opgezegd - inderdaad verwachten dat je het moet betalen. Toch is het absoluut niet netjes: de liquideitsproblemen van een vereniging - en dan zeker door wanbestuur - mogen niet leiden tot liquideitsproblemen bij gezinnen. Ik zou hier gewoon bezwaar over opmaken.

Wat Freakertje zegt: niet aanwezig zijn bij een ALV betekent niet dat je daardoor direct vogelvrij ben. Het gaat dan ook om redelijkheid. Stel er wordt op een ALV gezegd dat de contributie met 2,50 per maand wordt verhoogd dan is dat binnen alle redelijkheid. We hebben het hier echter over 150 euro voor 2 kids. Ik heb even gegoogled en kwam bij HC Rijnvliet uit waar een jaarcontributie voor jeugd op gemiddeld zo'n 375 euro steekt en dan is 75 euro extra betalen een verhoging van 20%. Om ouders hiermee te belasten is dus niet redelijk meer en mag m.i. niet zomaar op een ALV worden beslist. Ieder lid per e-mail aanschrijven en om toestemming vragen was logischer geweest.
als je al krap zit, doe je of je kind niet op een dure sport zoals hockey (erg duur vergeleken met bijvoorbeeld voetbal). of je zorgt dat je aanklopt bij het jeugdsportfonds.

elk lid wordt uitgenodigd voor de ALV en juist de ALV is bedoelt om dit soort beslissingen te nemen.

er is door de vereniging ook al rekening gehouden met een max bijdrage sinds ze maximaal 2 gezinsleden belasten met de extra contributie.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:34
liberque schreef op maandag 3 juni 2019 @ 07:53:
Die gaan over het algemeen, excuse le moi, niet hockeyen. Dat is daarvoor simpelweg te duur. Als ik even naar lokale verenigingen hier in de regio kijk, dan zie ik dat je voor A (U19) junioren bij het voetbal minder betaald dan voor F (U9) junioren in het hockey. Daar zit al 30 euro verschil in. Tussen de A junioren zit, regioclub!, al 100 euro per jaar verschil met de voetbalclub. De hockeyclub van TS zit nog eens 140 euro hoger in zijn contributie voor de A junioren. TS zijn kinderen hebben selectie gespeeld (zie mail secretaris). Dat betekent dat TS nog een toeslag heeft gehad van ca. 150 euro (per kind), er komt nog een reiskostentoeslag bij a 2 tientjes en een kledingtoeslag van 2 10tjes.
TS heeft aan contributie dit jaar bijna 500 euro betaald voor het veldhockey en 175 voor het zaalhockey, even uitgaande van het feit dat de kinderen daaraan hebben meegedaan. Ohja, dat is per kind. Daarbij komen dan nog schoenen, bitje en sticks, deze club verzorgd voor een kleine bijdrage de kleding. Gemiddelde jeugdselectiespeler verslijt 2 tot 3 sticks per seizoen op het veld en dan ook nog 1 tot 2 per zaalseizoen. Goede stick doet zo'n 150 tot 250 euro. Alleen de jongens B lijn van deze club heeft een minder jaar, maar verder is deze club een redelijk stabiele factor in de interdistricts en landelijke competities van het Nederlandse jeugdhockey. Dat betekent dat TS bijvoorbeeld naar Enschede, Bloemendaal, Den Bosch, Groningen, Weert e.d. moet.*
Bij het voetbal in dezelfde plaats, willekeurige vereniging, ben je voor zo'n 150 euro per seizoen klaar, per kind.
Maar TS heeft geen liquiditeitsprobleem. Hij kan het dragen. En wanbestuur wordt uiteindelijk ook door de ALV gecontroleerd. Overigens zijn dit soort dingen bij wel meer verenigingen aan de hand.
Het is 15% van de jaarcontributie met een maximum van 2 gezinsleden. In de ALV samenvatting op de website staat letterlijk dat men voor een percentage kiest omdat dan iedereen evenredig naar contributie belast wordt en dat wel zo eerlijk is. En met alle respect, maar Rijnvliet is geen vereniging waar je naartoe gaat als je tophockey wilt en kan spelen.
Vergeet niet wat een doorsnee tophockeyclub aan kosten en inkomsten heeft, de begroting is enorm (en vaak nog te kort). Op een jeugd selectieteam staan meestal 2 betaalde trainers, die vaak ook beide coachen. De technische commissie bij bijvoorbeeld een Amsterdam bestaat uit beroepskrachten. Bloemendaal idem. Wat denk je dat een trainer van een eerste heren of damesteam verdient? De technische staff is enorm. En terecht, wij hebben in Nederland de beste (!) jeugdcompetities van de wereld. Nationale jeugdteams uit andere landen komen tegen Nederlandse clubteams oefenen.
Dit soort dingen komen vaker voor. Club in de regio hier is eens een paar keer achter elkaar door de mazen van de belastingdienst heen gekomen en toen hebben de leden ook besloten dat geld te gebruiken. Lang verhaal kort: de belastingdienst kwam erachter dat ze een fout hadden gemaakt en hebben toen alsnog de naheffingen opgestuurd en de club stond toen ook in het rood.

* Als begeleiding zijn dat ook leuke dagen. Ik woon minder centraal dan TS, ik ben in principe mijn dag gewoon kwijt.

EDIT:
bernardV schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:22:
Bovendien is de normale contributie dus al redelijk hoog; als €74,10 dus 15% is van de normale contributie praat je dus over bijna 500,- aan normale contributie (74,10 / 0,15).
Dit is al ver boven het gemiddelde: https://www.telegraaf.nl/...-is-sporten-in-jouw-regio
Ik wil hier toch nog even op reageren: De basiscontributie gaat aardig op bij TS, maar wat bij TS lekker erin hakt is de toeslag a 140 euro voor tophockey. Een toeslag die, imho, niet meer dan terecht is, want je kan niet verwacht dat andere teams de volledige verplichting die hoort bij tophockey gaan dragen. Andere teams betalen al mee aan het team van TS. Qua qualiteit trainingen en aantal/duur van de trainingen, zit TS aan de netto ontvangst kant. Zijn kinderen trainen vaker en langer onder leiding van een betere trainer op een beter veld dan het kind dat in het 7e elftal zit van dezelfde leeftijdslijn, maar ook dezelfde contributie betaald, zij het zonder de topsporttoeslag. De meeste selectieteams beginnen in Augustus al met trainen, waar de breedteteams een tot twee weken voor de competitiestart pas beginnen. Voor breedtesport geldt vaak dat er 2x per week 1 uur anderhalf uur getraind wordt. Selectie zit meestal op 3x-4x per week anderhalf tot 2 uur. De breedteteams krijgen training van een goedwillende ouder of senior/jeugdtrainer. De selectie heeft een duurbetaalde trainer/coach. Selectie zal nagenoeg altijd op een topveld staan. In het hockey een waterveld. Breedteteams staan ook op zandvelden. Gezien het niveau van de kinderen van TS spelen deze ook bijna altijd op fatsoenlijke tijdstippen als ze tot de A of B junioren behoren (12:30 en 14:15, door de hockeybond vastgesteld), waar breedteteams ook om 9 uur of om half 6 kunnen worden ingedeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-06-2019 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ik moet ook de hand in eigen boezem steken, ik ben nog nooit naar een ALV van de club geweest. Tussen alle andere voorlichtingen van hockey en school door geef ik 1 á 2 x per week trainingen door heel het land, dus heeft de ALV de laagste prioriteit gekregen.
Het oude bestuur heeft gaten met nieuwe gaten gevuld, maar tijdens (toch al niet druk bezochte) ALV's is dat blijkbaar niet (goed?) naar voren gekomen. Bleek dat de laatste jaren rond april / mei er geld werd geleend om het uit te zingen tot de volgende contributie betalingsronde. Er is wel bezuinigd, maar onvoldoende.
Nu heeft een van de schuldeisers blijkbaar gesteld dat er verbetering moet komen van de financiële situatie, anders trekken ze de stekker uit een financiering, dus het probleem werd acuut en kan niet wachten op een nieuw seizoen.

Aan gezinnen die minder te besteden hebben of het niet kunnen betalen is gevraag contact op te nemen met het bestuur / penningmeester, dus daar zal een regeling voor zijn.
Alsnog blijft het een beetje frustrerend, maar het is niet anders. In het vervolg zal ik zeker naar ALV's gaan om dit soort verrassingen te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Vervelend als zoiets gebeurt, maar het klinkt alsof het in principe is aangepakt zoals het hoort (op misschien de duidelijkheid van de agenda en stukken van de ALV na?)
Er is een probleem in het huidige jaar, de leden besluiten samen hoe ze dat op willen lossen, en voor mensen die daardoor in de problemen komen wordt individueel een oplossing gezocht. Wat mij betreft is dat helemaal volgens het boekje. Maar goed, dat dat de betaling niet leuker maakt, begrijp ik ook.

(En ja, ga allemaal naar ALV's, in elk geval af en toe, om een vinger aan de pols te houden, en geef een machtiging af aan iemand die je vertrouwt als er over belangrijke dingen gestemd wordt en je kunt er niet bij zijn. De ledenvergadering is de controle op het bestuur, en de manier om mee te bepalen wat er gebeurt. Doe het, heel belangrijk!)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

janvanduschoten schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:31: In het vervolg zal ik zeker naar ALV's gaan om dit soort verrassingen te voorkomen.
Of lees minimaal de notulen achteraf, maar dan blijf je afhankelijk van de kwaliteit van de notulist en de 'kwaliteit' (kritisch zijn) van de ALV. Plus je mist altijd de nuances die tijdens eventuele discussies naar boven komen.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Wat is er nu uiteindelijk uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Hankie0412 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:32:
Lees zelf even het topic terug. @TS heeft werkelijk alle informatie hier gepost, inclusief de latere reactie van het bestuur waarom deze beslissing zo genomen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:34
Hankie0412 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:32:
Uit de ALV? Dat TS 2x 74 euro af moet tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Oekiejoekie schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:38:
[...]

Lees zelf even het topic terug. @TS heeft werkelijk alle informatie hier gepost, inclusief de latere reactie van het bestuur waarom deze beslissing zo genomen was.
Excuses ik had zijn reactie op de vorige pagina anders begrepen.
Pagina: 1 2 Laatste