Er kan niet van een goede deal gesproken worden als de handelaar helemaal geen kosten in rekening mag brengen voor het conform maken van het goed (artikel 7:21 lid 2 BW). Dan is iedere cent per definitie een slechte deal.
Dat nu na twee jaar blijkt dat je wellicht een ander model hebt dan je toen dacht te kopen is irrelevant. Dat staat totaal los van de reparatiediscussie en is hooguit een truc om er goedkoper vanaf te komen. Aangezien je blijkbaar twee jaar met plezier gebruik hebt gemaakt van het product denk ik niet dat je daarin erg sterk staat.

Het is wel degelijk relevant. De handelaar heeft nooit een televisie conform de overeenkomst geleverd. Daar komt bij dat de televisie die in de plaats van het overeengekomen is geleverd, nu ook nog eens qua werking niet blijkt te voldoen aan de overeenkomst. Het is een opeenstapeling van tekortkomingen door de handelaar die maken dat de TS hier sterk staat in zijn eis.
Pazo schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:16:
[...]
Ik heb ik een eerder reactie richt TVReus al aangeven het juiste model conform bestelling / factuur te willen ontvangen. Daar reageren ze niet op. Tevens heb ik zelf al gezien dat die niet meer leverbaar is; dan zouden ze er zelf nog 1 op de plank moeten hebben liggen.
Voor de goede orde zou ik toch die e-mail versturen.
[...]
En daar zit de cru. De één hier zegt dat ondanks we ruim 2 jaar verder zijn, er gewoon een verkeerd product is geleverd, dus nog steeds koop mag ontbinden.
De levering van een onjuist product maakt niet dat je de koop kan ontbinden. Ook hier geldt dat je vervang of herstel kunt eisen en indien dit niet (binnen redelijk termijn en zonder ernstig overlast) mogelijk is, dan pas kun je ontbinden. Al heb je kans dat hier sprake is van een te geringe afwijking om ontbinding te rechtvaardigen en je slechts recht hebt op prijsvermindering. Daar ga ik eigenlijk wel vanuit.
Maar dat een televisie is geleverd die niet was bedoeld voor de Nederlandse markt, moet je niet voorop stellen. De gebrekkige werking is waar jij je vooral op moet richten en het verkeerde typenummer komt op tweede plaats. @
Gonadan heeft namelijk wel een punt dat jij al meer dan twee jaar onbewust was van het feit dat het de verkeerde televisie betreft.
De ander (jij bijvoorbeeld) zegt dat dat er niet toe doet. Wil ik mijn recht halen, moet ik mijn rechten, buiten de 2 jaar garantie, wel zeker weten. En hier zit nog (te veel) onduidelijkheid in.
Ik hoef niet perse een nieuwe TV. Ik ben ook tevreden als mijn TV gerepareerd wordt. Liefst kosteloos natuurlijk, maar wederom, wat is wettelijk bepaald na 2 jaar?
Jij en anderen hebben teveel die twee jaar garantie in het hoofd. Die garantie moet je vergeten, want die is niet wettelijk bepaald. Het gaat hier nog steeds om het conformiteit-beginsel:
"1 De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2 Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
3 Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.
[...]"
Artikel 7:17 BW
Hierin is geen termijn opgenomen, mede omdat ieder product andere verwachtingen heeft. Tevens zal een vast termijn geen stand houden omdat niet iedereen een product even vaak gebruikt. Waar de een maar 8 uur per week televisie kijkt, kan de ander 8 uur per dag televisie kijken. Een televisie waar maar 8 uur per week mee gekeken wordt, moet het in jaren natuurlijk veel langer uithouden dan een televisie die 8 uur per dag aan staat.
Het komt er zo ongeveer op neer dat als een gebrek in een product dat niet door eigen toedoen ontstaat en niet onder normale slijtage valt, het product bij een consumentenkoop niet aan de overeenkomst beantwoord.
Dat doet 'ie wel degelijk:
"De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht."
Artikel 7:21 lid 2 BW Tenzij het product écht ondeugdelijk is, maar dat lijkt mij in dit geval niet helemaal aan de orde.
Hoezo zou dit niet helemaal aan de orde zijn?
Zie ook een citaat van de consumentenbond:
[...]
In het
Quelle AG-arrest is in 2008 al door het Europese Hof bepaald dat dit niet is toegestaan. Uit het arrest:
41. Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.
Op iets dergelijks lijkt de Consumentenbond met de waarschuwing ook te melden. Het is onduidelijk waar de rest van de tekst dan voor bedoeld is.
Slecht advies om twee redenen:
1) Het moet nog blijken of Samsung (gratis) reparatie gaat uitvoeren met aangepaste localsets.
2) Dit is een vorm van fraude en strafbaar. Je moet niets strafbaars willen doen in een civiel geschil.