Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kennen jullie andere domotica software die bij mij past?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-10 07:16
(Een beetje een kromme titel, had eigenlijk moeten zijn: "Kennen jullie nog andere domotica software die beter bij mij past?")

Net zoals (amper) twee jaar geleden, ben ik weer op zoek naar voor mij de meest geschikte domotica software. In twee jaar is er echter veel veranderd in mijn kunnen, en nog veel meer in de wereld van domotica software, dus ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Huidige systeem: Domoticz
Pluspunten:
  • Inmiddels goed mee bekend
  • Mogelijkheid om scripts te gebruiken, en daarin praktisch alles te doen
  • Veel in mogelijk
Minpunten:
  • Lijkt traag te zijn, vooral bij het in de UI updaten van de staat (schakelaar omzetten, apparaat reageert meteen, maar de UI update pas een dikke seconde later)
  • Scripts gebruiken is omslachtig. Of je moet een bash script gebruiken (ik eet nog liever een paar zweetsokken op), of je gebruikt dzVents. En hoewel dzVents prima werkt, lijkt het toch een behoorlijke vertraging toe te voegen. In de UI een schakelaar omzetten resulteert na ongeveer 100 milliseconden al in een reactie. Als je een simpel scriptje maakt dat hetzelfde doet, zit je toch al snel richting de 400/500ms.
  • Verouderde UI
Nu heb ik de afgelopen jaren mijn oren constant open gehouden qua domotica software, en het lijkt (helaas) alsof iedereen richting home assistant gaat. Begrijp me niet verkeerd: voor velen zal HA een prima oplossing zijn, en de UI ziet er ook prima uit, maar voor mij is het simpelweg niet geschikt. Ik schrijf liever een script vanuit niets, dan dat ik aan de slag ga met yaml files en allerlei rules etc.

Met wat googelen kwam openHAB 2 ook als kandidaat uit de bus, voornamelijk vanwege z'n strakke UI. Nu ben ik nog niet diep in oH gedoken, maar wat ik er tot nu toe van gezien heb, lijkt het in veel op HA: Alles met modules, configuratie bestanden, en weinig manieren om scripts te gebruiken.

Nu heb ik nog een keer de video van Femme Taken z'n huis teruggekeken, omdat ik me herinnerde dat zijn systeem er goed uit zag, en snel reageerde. Bij het zien van het prijskaartje echter... Dat is meer iets voor later.

Nu zullen de problemen die ik heb met Domoticz geen onoverkomelijke problemen zijn, ik weet dat er UI addons etc. te installeren zijn, en misschien is het ook wel mogelijk om java of C scripts te draaien, maar dat neemt niet weg dat Domoticz verouderd en als een lappendeken begint te voelen.

Het liefst zou ik met een volledig schone lei beginnen. Een webpagina hosten op m'n pi met de daar achter liggende code, allemaal zelf gemaakt. Ik heb dit ook gedaan voor mijn beregeningssysteem in de tuin, en van het hele systeem ben ik hier veruit het meest tevreden over. Het enige probleem: 2000 regels code aan de webpagina kant, 700 aan de server kant, en nog eens 700 regels aan HTML en CSS. Allemaal voor één simpele webpagina. Natuurlijk ben ik geen professionele ontwikkelaar, en zal dat allemaal vast een stuk kleiner kunnen, maar dit is waar ik op uit kwam. Daar komt dan nog bij dat ik ook Z-Wave producten gebruik. MQTT kan je vast nog wel zo implementeren, maar Z-Wave via zo'n opprikbordje zal wat lastiger worden ben ik bang.

TL;DR:
Vandaar dus mijn vraag: Kent iemand een domotica systeem waarin scripts een grote rol spelen, automations en rules optioneel zijn of niet bestaan, en wat een beetje een toonbare UI heeft (of wat te maken valt)? Ook suggesties over dingen die zelf te maken zijn zijn zeker welkom.

Bekende programmeertalen: Java, JavaScirpt, lua.
Ik ben ook zeker bereid om talen als C, C++ of andere breed gebruikte talen op te pikken, zolang het maar geen proprietary of outdated taal (*kuch* bash) is, zal dat ook geen enkel probleem zijn.

Alle reacties

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:19

de Peer

under peer review

Zelf gebruik ik Dashticz voor Domoticz. Dan ziet het er toch mooi uit en volledig te customizen. Is dat geen optie?
Dan kun je 2 van je minpunten in ieder geval doorstrepen.
'Omslachtige en trage scripts' blijf je dan houden. Persoonlijk heb ik daar eigenlijk geen last van, dat ligt misschien niet aan domoticz?

En zoals hieronder inderdaad genoemd. Domotica gaat toch vooral over automatiseren, dus als het goed is heb je de interface maar heel zelden nodig, voor zaken waarbij het (nog) niet gelukt is om te automatiseren.

Je hoort wel eens 'ik wil mijn lampen met een app kunnen bedienen'. Dan denk ik altijd: ik wil mijn verlichting juist zonder app bedienen (en ook niet met mijn stem). Het moet gewoon automatisch gaan. Laat staan dat je meerdere apps zou hebben voor elk los apparaat (licht, airco, tv, security camera, etc)

[ Voor 47% gewijzigd door de Peer op 24-05-2019 10:14 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-11 11:28
Waarop draai je je domoticz? Ik merkte bij mij echt wel een verschil in responstijd of ik hem op een Pi 1b of Pi 3b draaide.

Dat de interface van Domoticz langzaam reageert kan je natuurlijk afvragen of je de interface nodig hebt. Als je het goed programmeert kan je natuurlijk zo goed als alles automatiseren en heb je de interface nooit nodig. Persoonlijk log ik alleen nog maar in op de interface als ik apparaten toevoeg. De rest gaat automatisch m.b.v. scripts en verschillende soorten triggers.

Dat Domoticz oud aanvoelt door ook het uiterlijk ben ik met je eens, maar de grafische rambam interesseert me niet. Liever lelijk en compact dan met veel toeters en bellen en log.

[ Voor 33% gewijzigd door Nat-Water op 24-05-2019 10:09 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

timmiej93 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:35:
Nu heb ik nog een keer de video van Femme Taken z'n huis teruggekeken, omdat ik me herinnerde dat zijn systeem er goed uit zag, en snel reageerde. Bij het zien van het prijskaartje echter... Dat is meer iets voor later.
€ 100 euro voor een stuk werkende software is volgens mij niet heel duur toch? Out of the box werkend met Z-wave, MQTT en een hele zwik andere dingen. Het werk snel, ook vanaf een Pi 2. Programmeren in PHP, dus geen hele vreemde, outdated, taal.

Nadeel, weinig standaard functionaliteit, dus er moet echt nog wel wat geprogrammeerd worden. Zie ook het IP Symcon topic.

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 24-05-2019 10:49 ]

• timmiej93
T-Infinity
de Peer schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:54:
Zelf gebruik ik Dashticz voor Domoticz. Dan ziet het er toch mooi uit en volledig te customizen. Is dat geen optie?
Waarschijnlijk wel, maar zoals ik in de originele post zei heb ik daar nog niet veel naar gekeken, omdat ik meer problemen begon te krijgen met Domoticz, en dus eerst verder wilde kijken of er al iets kant en klaar beschikbaar was om Domoticz helemaal te vervangen. Ik zal in ieder geval Dashticz weer even bekijken.
Dan kun je 2 van je minpunten in ieder geval doorstrepen.
'Omslachtige en trage scripts' blijf je dan houden. Persoonlijk heb ik daar eigenlijk geen last van, dat ligt misschien niet aan domoticz?
Draai jij je scripts ook via dzVents, of gewoon shell scripts? Zoals ik zei, als ik in de UI gewoon op een knop klik die gelinkt is aan een MQTT schakelaar, dan reageert de schakelaar bijna meteen, minder dan 100ms gok ik. Als ik een simpel dzVents script maak wat triggert op een scene, met daarin maar één regeltje om diezelfde schakelaar te schakelen, dan zitten we al op 400 tot 500ms. Ik zou dan eerlijk gezegd niet weten waar het anders nog aan kan liggen. Shell scripts vind ik véél te beperkt (buiten het feit om dat het een waardeloze programmeertaal is), dus die zal ik niet snel gebruiken. Ik heb geen idee of java of C scripts aan knoppen hangen misschien een succes is, maar ik vermoed dat dat meteen een stuk beperkter is dan dzVents.
En zoals hieronder inderdaad genoemd. Domotica gaat toch vooral over automatiseren, dus als het goed is heb je de interface maar heel zelden nodig, voor zaken waarbij het (nog) niet gelukt is om te automatiseren.

Je hoort wel eens 'ik wil mijn lampen met een app kunnen bedienen'. Dan denk ik altijd: ik wil mijn verlichting juist zonder app bedienen (en ook niet met mijn stem). Het moet gewoon automatisch gaan. Laat staan dat je meerdere apps zou hebben voor elk los apparaat (licht, airco, tv, security camera, etc)
Ik ben het volledig met je eens. Bij mij gaat het voor nu nog maar om één kamer, en daar gaan de lichten aan op basis van bewegingsdetectie, of na een bepaalde tijd als m'n TV of PC aan staan. Eigenlijk heb ik de UI ook zelden nodig, maar áls ik 'm dan een keer gebruik, erger ik me er wel aan. Perfectionist zijn is niet altijd geweldig |:(

Nat-Water
Nat-Water schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:58:
Waarop draai je je domoticz? Ik merkte bij mij echt wel een verschil in responstijd of ik hem op een Pi 1b of Pi 3b draaide.
Momenteel nog op een 2B, maar hier draait onder andere ook nog pi-hole op. Ik heb ook al een 3B+ klaar staan om 'm te vervangen (alleen zo jammer dat die 3B+ zo warm loopt met een case)
Nat-Water schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:58:
Dat de interface van Domoticz langzaam reageert kan je natuurlijk afvragen of je de interface nodig hebt. Als je het goed programmeert kan je natuurlijk zo goed als alles automatiseren en heb je de interface nooit nodig. Persoonlijk log ik alleen nog maar in op de interface als ik apparaten toevoeg. De rest gaat automatisch m.b.v. scripts en verschillende soorten triggers.

Dat Domoticz oud aanvoelt door ook het uiterlijk ben ik met je eens, maar de grafische rambam interesseert me niet. Liever lelijk en compact dan met veel toeters en bellen en log.
Zoals ik hierboven ook al zei: Ik gebruik de interface eigenlijk ook helemaal niet vaak, maar als ik 'm gebruik, erger ik me er wel aan. Dat Domoticz lelijk is ben ik met je eens, maar compact toch wat minder. Vergeleken met bijvoorbeeld Home Assistant kan er bij Domoticz toch net wat minder op het scherm. En ook zodra je je systeem uit gaat breiden, mis je bij Domoticz gewoon heel erg de optie om groepen te maken. Je kan op het dashboard je switches wel ordenen, maar niet zoals bij Home Assistant (bijvoorbeeld: plaatje). Ik snap je punt wel, liever simpel en robuust dan vol met half werkende functies, maar tegenwoordig moet vol met werkende functies én robuust toch ook mogelijk zijn. Misschien dat mij een oudere interface meer stoort omdat ik nog jonger ben (niet dat ik jullie oud wil noemen hoor 8)7 )?

deWit
deWit schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:49:
€ 100 euro voor een stuk werkende software is volgens mij niet heel duur toch? Out of the box werkend met Z-wave, MQTT en een hele zwik andere dingen. Het werk snel, ook vanaf een Pi 2. Programmeren in PHP, dus geen hele vreemde, outdated, taal.
Nee, niet heel duur, maar voor een student die maar €300 in de maand binnen krijgt is het wel prijzig. Als ik gewoon werkte en een mooi salaris had was het een compleet ander verhaal geweest. Ook ben ik geen fan van die abonnementsdienst om updates te krijgen. Ook al is het maar €40 per jaar, het is wel weer €40 per jaar. Ook heb ik zo'n vermoeden dat als je die abonnementsdienst niet hebt, en je een beetje out of date raakt, je systeem opeens niet meer samenwerkt met de app, o.i.d.
Ik heb me eerlijk gezegd ook niet helemaal verdiept in wat die 'variabelen' precies zijn, en hoe het zit met de limiet op webfronts (of wat dat zijn). Dat zijn meteen zo'n beetje de enige verschillen tussen de 3 versies, maar het verschil in prijs is daarvoor wel flink.
deWit schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:49:
Nadeel, weinig standaard functionaliteit, dus er moet echt nog wel wat geprogrammeerd worden. Zie ook het IP Symcon topic.
Ik vermoed dat dit voor mij juist een voordeel is. Dingen zoals blockly o.i.d. gebruik ik toch niet, net zoals 90% van de geïntegreerde zooi in alle domotica software. Ik heb geen Hue lampen, en die wil ik ook niet, ik maak veel liever zelf wat, en zorg dan dat het via MQTT werkt. Vendor lock is een van die dingen waar ik absoluut niet aan mee wil doen.

• de Peer

de Peer

under peer review

timmiej93 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:56:
T-Infinity

Draai jij je scripts ook via dzVents, of gewoon shell scripts? Zoals ik zei, als ik in de UI gewoon op een knop klik die gelinkt is aan een MQTT schakelaar, dan reageert de schakelaar bijna meteen, minder dan 100ms gok ik. Als ik een simpel dzVents script maak wat triggert op een scene, met daarin maar één regeltje om diezelfde schakelaar te schakelen, dan zitten we al op 400 tot 500ms. Ik zou dan eerlijk gezegd niet weten waar het anders nog aan kan liggen. Shell scripts vind ik véél te beperkt (buiten het feit om dat het een waardeloze programmeertaal is), dus die zal ik niet snel gebruiken. Ik heb geen idee of java of C scripts aan knoppen hangen misschien een succes is, maar ik vermoed dat dat meteen een stuk beperkter is dan dzVents.
Ik heb alleen maar zelfgeschreven lua scripts en kan daar prima mee uit de voeten eigenlijk. Van vertragingen heb ik geen last. Wel bij KAKU maar dat ligt niet aan Domoticz.
Ik denk inderdaad dat je het vooral jezelf moeilijk maakt met je perfectionisme :P

• timmiej93
de Peer schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:18:
Ik heb alleen maar zelfgeschreven lua scripts en kan daar prima mee uit de voeten eigenlijk. Van vertragingen heb ik geen last. Wel bij KAKU maar dat ligt niet aan Domoticz.
Ik neem aan dat je dan de losse scripts bedoelt (die de commandArray gebruiken), en niet dzVents scripts?
de Peer schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 08:18:
Ik denk inderdaad dat je het vooral jezelf moeilijk maakt met je perfectionisme :P
Die kans zit er dik in, zou helaas niet de eerste keer zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

timmiej93 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 15:09:
[...]

Ik neem aan dat je dan de losse scripts bedoelt (die de commandArray gebruiken), en niet dzVents scripts?
klopt.

En perfectionisme kun je wel afleren hoor, als je dat wilt. Maakt je leven een stuk simpeler :P

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01
Node-RED ? Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)
Gebruik ik ook om wat dingen aan elkaar te knopen.

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2019 15:16 ]

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:27
Ook voor Home Assistant kun je zelf allerlei eigen scripts/services maken. Zo heb ik o.a. een service geschreven die met stepper motors de luxaflex open en dicht maakt in 5 verschillende standen. Je ontkomt er echter niet helemaal aan om het uiteindelijk te koppelen met de HA configuratie bestanden (yamls). Je zal toch seintjes moeten afgeven en oppakken.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Pagina: 1