Met tieners naar een klein dorp - doen of niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
servies schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:06:
[...]

Laat me gokken: Biblebelt of soortgelijk geloof in de plaats en jullie gingen ook nog eens niet naar dezelfde richting...
Dat niet, wel een echt katholiek boeren dorp. Jaloezie is en blijft daar een probleem (zelfs nu nog). Je ziet ook dat een bepaalde kliek er blijft wonen. De rest vertrekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-05 19:49
Interessante discussie, heel herkenbaar.

Ik heb ‘heel mijn leven’ gewoond in een dorp met 1500 inwoners.
Geen supermarkt, geen voorzieningen, een café waar niks te doen is.
We hebben geen bus, daarvoor moet je fietsen naar het dorp erlangs.

Middelbare school altijd 1 uur fietsen, later op het MBO HBO 30 minuten fietsen en 1,5 uur reistijd met de bus.

Kortom: elke dag 2 tot 4 uur tijd kwijt van de dag.

Nooit meer van mijn leven, met geen haar op mijn hoofd.
Mijn dochter is nu 5 en we zijn bezig om te verhuizen naar een serieus dorp met alle voorzieningen.

Alle reistijd opgeteld, dood zonde van alle tijd.
Die tijd kan je veel beter investeren in hobby’s, bijbaantjes, et c.

Ik heb na afronding van alle studies jaren geen fiets meer aangeraakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Ze gaan langs de weg van ons 'dorp' in ene zo'n tankstation+4 vreetgelegenheden bouwen. Echt waardeloos, bakken met slecht eten op loopafstand.

En mijn betoog om te beweren dat het platteland goed is voor je gezondheid / BMI blijkt ook een fabeltje:
https://www.volksgezondhe...p-gezond-gewicht-gemeente

Enfin, tjah.. ik vond het in het dorp waarin ik opgroeide vaak wel saai, dus trok er vaak op uit om in de omringende bossen en waters te klooien. Ik gok dat men in steden ook dat soort tijdverdrijf zoekt en dan andere dingen gaat doen? Wij waren altijd buiten - maar das sowieso niet helemaal meer van nu heb ik het idee.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Uit welke regio kom je zelf vandaan en je wil in de omgeving van Zutphen/ Apeldoorn? Misschien kan ik je wat vertellen over de dorpjes, ik woon in Zutphen.

Zelf ben in in groep 6 verhuisd van een stad van 10.000 inwoners naar een dorp 2700 inwoners. Hemelsbreed 10km van elkaar vandaan, maar een wereld van verschil. Ik kan makkelijk integreren, maar daar ging het totaal niet. Ik ben buitengesloten en genegeerd. Voor mij was het geen goede deal.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Outerspace schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 23:40:
Uit welke regio kom je zelf vandaan en je wil in de omgeving van Zutphen/ Apeldoorn? Misschien kan ik je wat vertellen over de dorpjes, ik woon in Zutphen.
Die regio (met omgeving Deventer er ook nog bij als optie) ben ik idd naar aan het kijken. Ik woon nu in een klein dorp in de Randstad, vlak bij Alphen a/d Rijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
Je kunt toch ook in het Westen van Apeldoorn wonen, de Veluwe kant. Is erg groene omgeving en je tieners hebben toch toegang tot het uitgaansleven, scholen in de stad zelf en goed OV.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Ik kom uit een dorp en heb altijd op het platteland gewoond ( geen boerderij gewoon achteraf )
Basisschool was 2 km fietsen. Onderwijs 10 km. Later na het MBO was 17 km op de fiets. Je went eraan en weet niet beter. Zelfs toen ik 16 jaar werd bleef ik fietsen ondanks dat ik scooter of brommer kon gaan rijden. Vrienden die woonden wat verder weg maar ook dat gaat prima op de fiets. Uitgaan was ook altijd eerst een eind fietsen. Je blijft gezond met al dat gefiets.

Heb 7 jaar in een groot dorp gewoond ( met alle winkels etc op loopafstand ). Maar miste toch het achteraf wonen. Zoveel vrijer, geen rekening hoeven houden met de buren, nooit parkeerproblemen.
Dit jaar verhuizen we naar een nieuwbouwwijk waar de buren om ons heen wonen. Zal weer wennen worden.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Ankona
Getriggerd door een pm, een kleine update.

We hebben vorig jaar vrij snel de knoop doorgehakt en zijn naar een klein dorp onder de rook van Deventer verhuisd. Kinderen kwamen afgelopen jaar hier in het dorp op school en zijn gelukkig goed geintegreerd. Ze hebben hier nieuwe vrienden en ook nog regelmatig contact met hun oude vriendjes uit de randstad.
De oudste heeft hier groep 8 gedaan en gaat nu met 5 klasgenoten naar dezelfde school in Deventer, 2 komen bij hem in de klas.

Alles bij elkaar is het snel gegaan, was het een grote stap maar het bevalt ons hier prima. Salland is in elk geval veel beter wonen dan de Randstad. (Maar dat moeten jullie vooral niet geloven, het is lekker rustig hier en dat mag wel zo blijven :P )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:11
Gefeliciteerd.
Maar bij de topic-titel had ik toch het idee dat je verder van een stad vandaan zou gaan wonen. Ik heb de indruk dat dit dorp op fietsafstand van Deventer ligt? Verhuizen naar een dorp op fietsafstand van een stad met fatsoenlijke middelbare scholen is in mijn ogen niet echt heel anders dan verhuizen naar een (buiten-)wijk binnen die stad. Uiteraard is verhuizen naar een ander deel van het land zeker wel ingrijpend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:38:
Gefeliciteerd.
Maar bij de topic-titel had ik toch het idee dat je verder van een stad vandaan zou gaan wonen. Ik heb de indruk dat dit dorp op fietsafstand van Deventer ligt? Verhuizen naar een dorp op fietsafstand van een stad met fatsoenlijke middelbare scholen is in mijn ogen niet echt heel anders dan verhuizen naar een (buiten-)wijk binnen die stad. Uiteraard is verhuizen naar een ander deel van het land zeker wel ingrijpend.
In een los dorp wonen is zeker wel anders. In die regio is het namelijk niet zo dat de omliggende dorpen afgevuld worden met overloop uit de naastgelegen stad. (Wat in de randstad en bv Eindhoven wel het geval is.)

Ik had op de middelbare school redelijk wat klasgenoten die uit de dorpen in de Stedendriehoek Apeldoorn, Deventer, Zutphen kwamen. Dat is allemaal fietsbaar net als Deventer een ring aan dorpen op fietsafstand heeft. Dat ze uit een dorp kwamen kon je vaak wel horen :P

Je woont dus wel in een dorp maar hebt faciliteiten in de buurt. Dat maakt het echter nog geen onderdeel van de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Ankona schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:19:

We hebben vorig jaar vrij snel de knoop doorgehakt en zijn naar een klein dorp onder de rook van Deventer verhuisd. Kinderen kwamen afgelopen jaar hier in het dorp op school en zijn gelukkig goed geintegreerd. Ze hebben hier nieuwe vrienden en ook nog regelmatig contact met hun oude vriendjes uit de randstad.
De oudste heeft hier groep 8 gedaan en gaat nu met 5 klasgenoten naar dezelfde school in Deventer, 2 komen bij hem in de klas.

Alles bij elkaar is het snel gegaan, was het een grote stap maar het bevalt ons hier prima. Salland is in elk geval veel beter wonen dan de Randstad. (Maar dat moeten jullie vooral niet geloven, het is lekker rustig hier en dat mag wel zo blijven :P )
Goede stap. Wij hebben in 2016 de randstad ingeruild voor de polder. Geen seconde spijt gehad van dat besluit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is al een oud topic, maar ik heb ‘m met vermaak doorgelezen. Zelf ook een Achterhoeker. Ik zie op mijn Facebook tijdlijn onderstaande bericht regelmatig voorbij komen. Ik moest er meteen aan denken toen ik dit topic las...
Voor randstedelingen die besluiten een woning te kopen in een dorp voor de rust en de ruimte,

DOE HET NIET!

Ik zal uitleggen waarom. Wij hebben:

- Dorpsfeesten/ tentfeesten (vergelijkbaar met mini zwarte cross) dagen lang herrie en heel veel bier. Dagenlang! Elk jaar, in elk dorp!
- Carbid schieten met oud en nieuw = onmundige herrie de hele dag door! En heel veel bier. Elk jaar!

- Sinterklaasintochten mèt Zwarte Pieten!
- Schone lucht en geen CO2!

- Elk jaar Autocross en elke week motorcross = onwies veul herrie!

- Volksfeesten/kermis/braderieën = onmeuige herrie en veel bier. Elk jaar!

- Boerenaroma = niet te harden!
- Hardwerkende boeren 7 dagen per week dus ook op zondag lawaai!!
- Noaberplicht = de buren weten eerder wat er thuis bij jullie aan de hand is dan jijzelf! En altijd erger!

- We zijn niet te verstaan!!

- Wij zijn onaanpasbaar. Heb je ergens problemen mee? Ut zal ons an de reet roest'n. Aanpassen of opzouten!

Wees gewaarschuwd! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
wolly_a schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:53:
Het is al een oud topic, maar ik heb ‘m met vermaak doorgelezen. Zelf ook een Achterhoeker. Ik zie op mijn Facebook tijdlijn onderstaande bericht regelmatig voorbij komen. Ik moest er meteen aan denken toen ik dit topic las...

[...]
Teveel herrie dus. Nee dan kunnen we inderdaad beter in de stille Randstad blijven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
XWB schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Teveel herrie dus. Nee dan kunnen we inderdaad beter in de stille Randstad blijven.
Absoluut! Veel beter dan dat vieze oosten van het land. Wij domme boeren offeren ons wel op voor de randstedelingen! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Je moest eens weten hoeveel mensen er verhuizen naar een 'rustig landelijk' gekregen woonboerderijtje met vrij uitzicht over de landerijen en vervolgens verbaasd zijn als er regelmatig 's ochtends vroeg landbouwmachines op dat land rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer een gek mijn huis voor te veel koopt in de stad ben ik in een blink of an eye verdwenen naar het dorp waar ik als tiener opgegroeid ben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 21:00
Ligt er heel erg aan wat voor dorp het is. De ons kent ons factor kan vervelend zijn, in sommige dorpen blijven jij en je gezin buitenstaanders. Mijd idd de refo dorpen, die zijn uitzonderlijk ongastvrij. Tenzij je je aansluit bij hun kerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daphora
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-03-2021
Ik ben opgegroeid in een klein dorpje vlakbij Apeldoorn (+/- 4000 inwoners). Basisvoorzieningen aanwezig (supermarkt, station, drogist, kroeg, sportvereniging met sporthal, bloemenzaak, basisschool). Middelbare school in Apeldoorn op zo'n 6/7 km afstand wat echt prima te doen was op de fiets. Meestal in groepjes die kant op en soms alleen maar heb het nooit als een probleem gezien. De jeugd uit het dorp blijft vaak van jongs af aan bij elkaar in een vriendengroep en er wordt van alles georganiseerd voor alle leeftijden. Ook is er een kroeg, feestzaal en in omliggende dorpen is er genoeg te doen in de weekenden (met name in het zomerseizoen, denk aan zomerfeesten, feesttenten etc). Stad is drie kwartier fietsen maar daar ga je meestal met een groepje naar toe en dan is dat prima en anders bestaat er ook nog zoiets als een taxi en wanneer ze oud genoeg zijn kan er iemand de bob zijn. Ik zou echt niet anders willen. De ruimte, vrijheid, vriendelijkheid en gemoedelijkheid in het dorp zou ik echt niet opgeven voor de stad. Snelwegen A1 en A50 op 10 auto minuten waardoor alle kanten van het land goed bereikbaar zijn. Station erg handig voor eventuele studies in de toekomst! Kortom, lekker doen! Je kinderen gaan er wel aan wennen en zullen vast gaan genieten van de ruimte en vrijheid die ze buiten de randstad hebben! Wel zul je in veel kleine dorpen wel wat moeite moeten doen om er tussen te komen. Denk aan buurt maken, je gezicht laten zien op een dorpsfeest etc, maar dan ben je in een mum van tijd geaccepteerd en hoor je er ook helemaal bij. Ga je je afzonderen tja.. dan zal je de buitenstaander blijven en die mensen blijven hier vaak ook niet lang wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door Daphora op 12-07-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ankona schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:19:

FYI: ‘onder de rook van Deventer’ en Salland is niet hetzelfde... Salland is meer richting Ommen en Hardenberg, vanaf daar is Deventer alweer het buitenland zowat... :P

Mooi dat het zo positief is bevallen. En inderdaad, als je voorzieningen, scholen en vriendjes op 10-15 min fidtsen hebt zitten is dat niet echt anders dan in de grote stad toch? Enige verschil is dat je nu een keer een bordje ‘bebouwde kom’ tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:28
Icephase schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:04:
[...]

FYI: ‘onder de rook van Deventer’ en Salland is niet hetzelfde... Salland is meer richting Ommen en Hardenberg, vanaf daar is Deventer alweer het buitenland zowat... :P

Mooi dat het zo positief is bevallen. En inderdaad, als je voorzieningen, scholen en vriendjes op 10-15 min fidtsen hebt zitten is dat niet echt anders dan in de grote stad toch? Enige verschil is dat je nu een keer een bordje ‘bebouwde kom’ tegen komt.
Voor zover ik weet ligt Deventer ook in Salland (wel net aan). Afhankelijk van welke kant de wind komt, en je dus onder de rook van Deventer woont, is Salland dus goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

BartW schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:13:
[...]

Voor zover ik weet ligt Deventer ook in Salland (wel net aan). Afhankelijk van welke kant de wind komt, en je dus onder de rook van Deventer woont, is Salland dus goed mogelijk.
Verdumd, je hebt gelijk! Toch voelt Deventer veel verder weg... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:20
Deemtah!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:34:
Je moest eens weten hoeveel mensen er verhuizen naar een 'rustig landelijk' gekregen woonboerderijtje met vrij uitzicht over de landerijen en vervolgens verbaasd zijn als er regelmatig 's ochtends vroeg landbouwmachines op dat land rijden.
Of dat ze last hebben van mestlucht ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ThinClientQ schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:50:
Interessante discussie, heel herkenbaar.

Ik heb ‘heel mijn leven’ gewoond in een dorp met 1500 inwoners.
Geen supermarkt, geen voorzieningen, een café waar niks te doen is.
We hebben geen bus, daarvoor moet je fietsen naar het dorp erlangs.

Middelbare school altijd 1 uur fietsen, later op het MBO HBO 30 minuten fietsen en 1,5 uur reistijd met de bus.

Kortom: elke dag 2 tot 4 uur tijd kwijt van de dag.

Nooit meer van mijn leven, met geen haar op mijn hoofd.
Mijn dochter is nu 5 en we zijn bezig om te verhuizen naar een serieus dorp met alle voorzieningen.

Alle reistijd opgeteld, dood zonde van alle tijd.
Die tijd kan je veel beter investeren in hobby’s, bijbaantjes, et c.

Ik heb na afronding van alle studies jaren geen fiets meer aangeraakt!
Dat is wel een heel klein dorp. In mijn dorp reden bussen (30 minuten naar de stad, maar fietsen duurde niet heel veel langer, reden om het uur), stoptreinen (om het half uur, intercities kwamen niet).

Prima tijd gehad, lagere school op loopafstand gehad, daarna een school die een kwartiertje fietsen was. Daarna ging ik naar scholen in de stad met de trein en bus en fiets en brommer tot ik uit huis ging en in die stad ging wonen. Dat reizen ging met fiets en brommer altijd in groepjes, dat was nog best gezellig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:56
mierenfokker schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Of dat ze last hebben van mestlucht ;(
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:34:
Tja, en dat is de reden waarom alles overgoten wordt met sloten bier. Eigenlijk kunnen die autochtonen ook niet tegen de mestlucht en de herrie.

Als Belg zie ik een opkomende afzetmarkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 12-07-2020 20:46 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:05

[...]
Komt me bekend voor, na een jaar als randstedeling in de Achterhoek. Vooral na 10 Grolsch zijn ze niet te verstaan >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Apiekool schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Komt me bekend voor, na een jaar als randstedeling in de Achterhoek. Vooral na 10 Grolsch zijn ze niet te verstaan >:)
Dat mek niks uut, a’j maor neet as ‘n eigenwieze stadse pradde doet, bu’j bi-j ons altied welkom.

Als je onze vele betekenissen van jao jao (spreek uit: joh joh) maar begrijpt, want dat kan van alles betekenen, van ja tot nee.

Leerzaam begin: https://www.mijnwoordenbo...hterhoeks&page=1&naarNL=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Daphora schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:55:
Ik ben opgegroeid in een klein dorpje vlakbij Apeldoorn (+/- 4000 inwoners). Basisvoorzieningen aanwezig (supermarkt, station, drogist, kroeg, sportvereniging met sporthal, bloemenzaak, basisschool). Middelbare school in Apeldoorn op zo'n 6/7 km afstand wat echt prima te doen was op de fiets. Meestal in groepjes die kant op en soms alleen maar heb het nooit als een probleem gezien. De jeugd uit het dorp blijft vaak van jongs af aan bij elkaar in een vriendengroep en er wordt van alles georganiseerd voor alle leeftijden.
...
Zelf als kind ervaring met een dorp dicht bij een grotere stad en met mijn eigen kinderen een dorp dicht bij een wat kleinere plaats (voor veel dorpsbewoners 'de stad'). Veel herken ik wel, maar ik vond het op een gegeven moment wel heel benauwend worden. Bij mijn eigen kinderen kwam daar nog bij dat in de grotere plaats 1 middelbare school was, waar bijna iedereen 'dus' naartoe ging, maar waarbij ik geen goed gevoel had. In een stad iets verderop wel volop keus en daar een middelbare school gevonden waar zowel wij als de kinderen ons wel meteen thuis voelden. Wel een halfuur reizen, wat voor veel dorpsgenoten een grote wereldreis leek...

Achteraf bleek ons voorgevoel over de school terecht. De school deed niet meer dan het meest noodzakelijke, want het gros van de leerlingen (en ouders) bleef toch wel bij die school. Ook al waren ze ontevreden. Dus veel verhalen van (ouders van) oud klasgenoten uit het dorp dat dingen niet goed gingen, conflicten met leraren, kinderen die (in mijn ogen onterecht) naar een lager niveau moesten omdat het niet 'klikte' met de leraren etc. Die dorpse 'saamhorigheid' waarbij ook iedereen 'automatisch' naar de zelfde school ging etc. had dus ook wel zijn nadelen. (Nog los van het feit dat het wel moet klikken met de dorpsgenoten en tussen de kinderen.)

Voor de baisschool vind ik een dorp dus wel ideaal, maar het moet dan wel op een redelijke reisafstand zijn van een stad met voldoende keus uit middelbare scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

Dieken Taffert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:58:
Ligt er heel erg aan wat voor dorp het is. De ons kent ons factor kan vervelend zijn, in sommige dorpen blijven jij en je gezin buitenstaanders. Mijd idd de refo dorpen, die zijn uitzonderlijk ongastvrij. Tenzij je je aansluit bij hun kerk.
Idd erg van dorp afhankelijk.
Wij zijn 3 jaar geleden vanuit Arnhem naar een klein dorp (~1400 inwoners) in de Achterhoek verhuisd. M'n vriendin vond dat vooral spannend (die komt uit Utrecht), maar in principe zijn wij aardig geïntegreerd (op het accent na :P).
Iedereen is heel vriendelijk en proberen je bij van allerlei dingen te betrekken, en het motto is ook, niks moet, alles mag. En ze vinden het leuk als je ook mee doet met van alles (tijdens de eerste keer kermis hier heb ik mij over laten halen om mee te doen met vogelschieten, sta je dan om 9:30 zondagochtend na 3 uurtjes slaap met een biertje in je handen en een opgevoerde luchtbuks een houten vogel van een stok te schieten 8)7 :D
In een refo-dorp zal dat wel anders zijn verwacht ik :P

Overigens heb ik de situatie van de TS andersom meegemaakt. Van een dorp (in de rook van Nijmegen) naar de stad (Nijmegen) verhuisd toen ik 14 was. Ik vond het verschrikkelijk :o Net in de periode dat je vriendengroepjes krijgt om samen te gaan stappen, ging ik verhuizen.
Toen ik wat ouder was en ging studeren was het wel weer prettig. Je leert dan toch een hoop nieuwe mensen kennen. Maar zo'n hechte vriendengroep vanuit mijn jeugd/dorp heb ik dus niet. Dat vind ik op zich wel jammer..

[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 13-07-2020 12:53 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona

[...]
Die waarschuwing heb ik dus te laat gelezen, maar heel herkenbaar! (En dat terwijl ik hiervoor ook in een klein dorp woonde, maar dan in de Randstad). Dat hele sociale gebeuren is hier idd veel sterker. Enige wat je nog mist is de jaarlijkse kermis. De meeste mensen houden met de vakantie rekening met de kermis zodat ze dan thuis zijn voor de dorpsfeesten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:56
-tom-562 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:50:
[...]

Idd erg van dorp afhankelijk.
Wij zijn 3 jaar geleden vanuit Arnhem naar een klein dorp (~1400 inwoners) in de Achterhoek verhuisd. M'n vriendin vond dat vooral spannend (die komt uit Utrecht), maar in principe zijn wij aardig geïntegreerd (op het accent na :P).
Iedereen is heel vriendelijk en proberen je bij van allerlei dingen te betrekken, en het motto is ook, niks moet, alles mag. En ze vinden het leuk als je ook mee doet met van alles (tijdens de eerste keer kermis hier heb ik mij over laten halen om mee te doen met vogelschieten, sta je dan om 9:30 zondagochtend na 3 uurtjes slaap met een biertje in je handen en een opgevoerde luchtbuks een houten vogel van een stok te schieten 8)7 :D
In een refo-dorp zal dat wel anders zijn verwacht ik :P

Overigens heb ik de situatie van de TS andersom meegemaakt. Van een dorp (in de rook van Nijmegen) naar de stad (Nijmegen) verhuisd toen ik 14 was. Ik vond het verschrikkelijk :o Net in de periode dat je vriendengroepjes krijgt om samen te gaan stappen, ging ik verhuizen.
Toen ik wat ouder was en ging studeren was het wel weer prettig. Je leert dan toch een hoop nieuwe mensen kennen. Maar zo'n hechte vriendengroep vanuit mijn jeugd/dorp heb ik dus niet. Dat vind ik op zich wel jammer..
in Arnhem geboren en getogen woon ook in een dorpje al meer dan 30 jaar woon er prima niks mis mee mijn vrouw is geboren hier vandaar dat ik er terecht ben gekomen

maar ik moet er wel bij zeggen nou ik ouder ben ik mijn stadje wel meer mis dan in het begin zal wel met de leeftijd te maken hebben ;) maar goed woon er ook niet honderden kilometers er vandaan en ga er regelmatig heen dat scheelt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:43
Apiekool schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:52:
[...]
Heel grappig om te lezen dit :D mijn vriendin komt uit Rotterdam. We wonen beiden nu op het randje Achterhoek (ik kom hier vandaan). Laatst een eindje wezen fietsen, gestopt bij een boerderij die koffie/gebak aanbood en die man maakt een praatje met ons. Vriendin verstond er niks van :') moest even als tolk spelen, al schakelde die man wel snel over op ABN.

Hou wel rekening met heel vaak de vraag 'ge komt niet van hier of wel?' Dat is vaak een van de eerste vragen die ze krijgt als ze haar Rotterdamse accent horen. Het is ook totaal niet bot bedoeld, maar gewoon interesse :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:24
Joahjoah, laat als Zwollenaar die ellendige verf maar lekker staan, die plaatsnamen tussen Deemtah en Zwollywood zijn nou wel vaak genoeg aangepast :>

Oh, en voor de mensen uit de randstad, het is hier verschrikkelijk, dus wees gewaarschuwd en blijf vooral weg! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 12:47
Ik ben zelf ooit verhuisd als tiener van een nabij randstad gelegen dorp naar een gehucht in Zeeland, jaar of 16 was ik.

Ik heb het zelf nooit als vervelend ervaren om stukken te moeten fietsen (hoewel de brommer een major upgrade was) in weer en wind of dat vrienden verder zaten. Vond het juist fijn, stuk relaxter wonen, maar nu ben ik zelf ook wel een solo artiest die doorgaans op zijn homecomputertje zat te pielen.

Je kinderen zijn nog jong (lees: kneedbaar), die passen zichzelf wel aan.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:12
Ankona schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:11:
[...]

Die waarschuwing heb ik dus te laat gelezen, maar heel herkenbaar! (En dat terwijl ik hiervoor ook in een klein dorp woonde, maar dan in de Randstad). Dat hele sociale gebeuren is hier idd veel sterker. Enige wat je nog mist is de jaarlijkse kermis. De meeste mensen houden met de vakantie rekening met de kermis zodat ze dan thuis zijn voor de dorpsfeesten.
Het klinkt alsof je in het dorp bent gaan wonen waar ik vandaan kom (ook in de buurt van Deventer).
Maar dat lijkt me sterk aangezien de grootte daarvan wel een erg groot contrast zal zijn met de randstad ;)
Ik weet inderdaad ook niet beter dan dat er met vakantie rekening moest worden gehouden met de kermis en aangezien die altijd midden in de school vakantie is, was dat soms lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:31
Ik zie dat het grootste deel van de Tweakers het geen probleem vonden als kind. Maar ik denk dat je wel rekening mee moet houden dat je het op een forum waar veel mensen zitten die op zichzelf zijn goed kunnen waarderen en daarnaast veel van hun sociale contact hebben opgedaan/opdoen via internet (games, forums, etc...).

Dat past misschien niet bij jouw kinderen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:21
Heb opgroeien in een klein dorp altijd als een positief iets ervaren. Kom nu dagelijks in steden als Leiden, Utrecht en Rotterdam en ben totaal niet jaloers op/zou niet willen ruilen met de kinderen/jongeren die daar vandaan komen.

Als jongvolwassene daarentegen (20-35) trekt de stad mij wel véél meer. Als vrijgezel met een drukke baan wil je gewoon niet je vrije tijd in the middle of nowhere doorbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 16-07-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:30

-tom-562

Oliesjeik

Ypuh schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:34:
Heb opgroeien in een klein dorp altijd als een positief iets ervaren. Kom nu dagelijks in steden als Leiden, Utrecht en Rotterdam en ben totaal niet jaloers op/zou niet willen ruilen met de kinderen/jongeren die daar vandaan komen.

Als jongvolwassene daarentegen (20-35) trekt de stad mij wel véél meer. Als vrijgezel met een drukke baan wil je gewoon niet je vrije tijd in the middle of nowhere doorbrengen.
Is dat dan ook niet gewoon een fase? Dat heb ik ook gehad (na m'n studie met een paar vrienden een appartement gehuurd in een stad, aantal jaar later zelf een appartement in Arnhem centrum gehuurd), maar ik zou nou echt niet meer terug willen :P (33 jaar en sinds een jaar vader) Ik zie het ook bij veel van mijn oud studiegenoten, een aantal komen uit de Achterhoek, een aantal van hen zijn toen aan de slag gegaan in het zuiden van het land, maar die zijn eigenlijk allemaal weer terug gekomen (en hebben ook weer werk hier).
Daarbij waren er trouwens ook een aantal die gewoon na hun studie zijn in hun dorp zijn gebleven, maar die hadden daar dus ook gewoon hun hele sociale/verenigingsleven.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:21
-tom-562 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:41:
[...]

Is dat dan ook niet gewoon een fase?
Waarschijnlijk wel ja. Ben ook van het noorden naar het midden/zuiden van het land verhuisd en woon hier inmiddels een jaar of 5. Zal vast nog wel even blijven, maar heb het eigenlijk ook wel weer gezien en zou op termijn wel terug willen naar het noorden. Liefst wel naar de stad Groningen of vlak daar buiten. Ook al wonen mijn jeugdvrienden dan 25km verderop, vergeleken met de reistijd in de Randstad is dat om de hoek.

[ Voor 36% gewijzigd door Ypuh op 16-07-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vroeger fietsten we voor een middelbare school naar een ander dorp, heen tegenwind en terug weer.
In het dorp zelf was niet veel te beleven als je niks had met sport e.d. Er was openbaar vervoer maar 1 of 2x per uur en later op de avond of weekeind hield het helemaal op.
En het OV kan ook veranderen, het is in het oude dorp zowaar verbeterd maar sinds mijn ouders op 40 minuten loopafstand een treinstation kregen rijdt er geen enkele bus meer door dat dorp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:05
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Heel grappig om te lezen dit :D mijn vriendin komt uit Rotterdam. We wonen beiden nu op het randje Achterhoek (ik kom hier vandaan). Laatst een eindje wezen fietsen, gestopt bij een boerderij die koffie/gebak aanbood en die man maakt een praatje met ons. Vriendin verstond er niks van :') moest even als tolk spelen, al schakelde die man wel snel over op ABN.

Hou wel rekening met heel vaak de vraag 'ge komt niet van hier of wel?' Dat is vaak een van de eerste vragen die ze krijgt als ze haar Rotterdamse accent horen. Het is ook totaal niet bot bedoeld, maar gewoon interesse :)
Dat horen we inderdaad heel veel, 'ge komt niet van hier of wel?' :)

Wat we wel merken is dat er steeds meer westerlingen deze kant op komen. geholpen door de achterlijke prijzen van de huizen in het westen en de nog lage (maar rap stijgende) huizenprijzen in het oosten.

Ik moet ook zeggen dat ik inmiddels het dialect ook makkelijk versta. Mijn zoontje van 6 begint het nu ook te praten, heel grappig ;)

Voor de gein heb ik wel eens gekeken hoe ver hij straks moet fietsen naar de middelbare school, en dat is wel behoorlijk. Maar goed, ik ben van 10km fietsen enkele reis ook niet slechter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Apiekool en @Piet_Piraat7 En zelfs in de streek zijn er nog grote verschillen. Als je over ge en gi-j hebt, dan heb je het voor mijn omgeving over 'de verkeerde kant van de Iesel (Oude IJssel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Grappig, hier in het dorp praten ze hartstikke plat maar kent iedereen ons al lang dus zullen ze ons er nooit op aanspreken. In Deventer wordt redelijk abn gesproken (of turks) en vallen wij niet zo op.

(Onze kinderen konden na twee weken al omschakelen naar dialect, voor mij is het nog heel onnatuurlijk dus ik probeer het maar niet)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Mooi hè, 'n Achterhooker zun. Onmundig völ Grolsch zoepen en toch bekend stoan as dat nuchtere volk! :Y)

Maar hier ook in klein dorp in het zuiden van de Achterhoek opgegroeid. Hechte vriendengroep (nog steeds), gestudeerd in Utrecht en inmiddels voor het werk 'vast' in de Betuwe. We hebben een tijdje in Tiel gewoond, maar gezien de inmiddels vervulde kinderwens, verhuisd naar een klein dorp in de Betuwe. Door de corona nog geen 'buurt kunnen maken', maar dat komt vast goed.

Ik heb zo'n fijne jeugd gehad op het platteland dat ik er niet aan zou moeten denken om mijn kinderen te laten opgroeien in de stad. Al moeten ze drie kwartier fietsen... :Y
Pagina: 1 2 Laatste