Met tieners naar een klein dorp - doen of niet?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Wij overwegen om te verhuizen naar een andere regio. Gewoon omdat het kan en omdat we in een mooiere omgeving willen wonen (groter huis voor een goede prijs, wandelen en fietsen in de omgeving etc)

Dat je dan wat inlevert op de woon-werk reistijden neem ik graag voor lief (woon nu zeer centraal in de randstad)

Wat ik nu op het oog heb is een mooi huis in een klein dorp (we wonen nu ook in een klein dorpje, maar dat dorp is nog iets kleiner en ligt ca 10 km van steden met voorzieningen)

Voor mij prima. Ik hou wel van dat landelijke. En met de auto kom ik toch wel overal. Maar ik heb ook twee kinderen. De oudste gaat na de zomer naar groep 8 van de lagere school en de jongste naar groep 6. Een lagere school is in dat dorp nog wel te vinden maar daarna zal het veel fietsen worden.

Daar zit dan ook mijn zorg. Hoe gaan die kinderen dat ervaren? (Ja ze hebben zelf erg veel zin in dat dorp, maar overzien niet de consequentie dat ze straks veel moeten fietsen en alle klasgenoten ver weg wonen)

Zijn er hier mensen met ervaringen met hoe het voor tieners is om in een dergelijk klein dorp op te groeien?

alles kan off-topic

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:33
Tjsa, hoort fietsen niet sowieso bij het middelbare schoolleven? Toen ik nog in een middelgroot stadje woonde moest ik ook fietsen.
Veel van mijn vrienden heb ik later leren kennen en komen uit een dorp zonder middelbaar onderwijs. Fietsend naar school is 5 tot 10 kilometer, men wist niet beter. Bus met slecht weer, anders de fiets. Als ik nu op de fiets naar mijn werk ga kom ik genoeg scootertjes tegen en ook steeds meer scholieren op de moderne interpretatie daarvan: een elektrische fiets.

Belangrijker is denk ik eerder of er nog wat meer tienervolk in dat dorp aanwezig is zodat ze ook nog wat aanspraak op loopafstand hebben.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Ligt aan meerdere dingen:

Wonen daar ook kinderen van die leeftijd waar ze mee om kunnen gaan? Anders zitten ze misschien alleen maar binnen.
Sporten de kinderen? Hoe ver naar sportaccommodatie eventueel?
Als de oudste naar de middelbare school gaat, is dat ver fietsen door wind en weer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:36
Ik heb tot mijn 16e in een gehucht gewoond.

Op de fiets naar de basisschool, op de fiets naar de mavo-havo, etc etc.

mavo-havo was de 1e 2 jaar 25minuut fietsen, enkele reis.
de jaren daarna was het 55minuut fietsen.

Ik heb het nooit een probleem gevonden :).

Vriendjes genoeg in de omgeving, ik had een crossbrommertje vanaf mijn 10e :p, iedereen hier had zo'n ding.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Heb zelf altijd dicht bij middelbare school gewoond maar ik zag complete kuddes met fietsers uit de omringende dorpen komen. Soms echt een sliert van 30 scholieren op de fiets, dat is natuurlijk heel anders dan wanneer je alleen moet fietsen zo'n stuk. De kinderen zelf geven er niet zo veel om meestal.

Zorg voor een goede fietsendrager zodat je ze bij echt heel slecht weer altijd even op kan pikken.

Nu gaat het alleen om fietsen naar school; maar denk er ook aan dat bij de middelbare school tijd je ook langzaamaan dichter bij het stappen gaat komen. Voel je je er prettig bij dat je kinderen midden in de nacht dat stuk naar huis nog gaan fietsen? Zo niet; zie je het zelf zitten om ze midden in de nacht op te halen?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 11:07
Woonde zelf als puber ook op zo'n 10 km van grote steden met veel voorzieningen, zelfs 16 km fietsen elke dag naar de middelbare school (waren er wel meer dichterbij maar dit was een goede). Nooit een probleem gevonden. Ze zullen misschien moeten wennen maar ik zou je woongenot er niet volledig van laten afhangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:05
Ik denk dat het er heel erg van af hangt hoe jij er mee om gaat.
Als jij ze om 1 uur snachts op haalt uit de kroeg dan hebben ze een manier om thuis te komen. (En ben jij de toffe ouder die zoegt dat ze niet in het midden van de nacht nog lang moeten fietsen) Ook dingen als makkelijk goed internet en een iets mooiere fiets helpen. Mijn ervaring met die tijd is dat fietsen geen probleem is, maar niks is zo funest als een krakkemikkige fiets. Bezuiniging vooral niet op veel onderhoud en de beste banden die je kunt kopen (en haal ze op als ze een lekke band hebben)

En fiets het zelf een keer. Als jij maar school/stad/etc kan fietsen is het geen probleem voor je kinderen. Als je dat niet kan dan word jet een uitdaging.

[ Voor 30% gewijzigd door Batavia op 20-05-2019 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik moest ook altijd fietsen vroeger. Was nog best gezellig, we reden altijd met een groepje.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ankona Fietsen is gezond. Houd er wel rekening mee of er OV is, voor als het echt slecht weer is of pech met de fiets.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Dank allemaal voor jullie ervaringen! Zelf kom ik uit een middelgroot dorp en moest ook elke dag 7 km enkele reis fietsen naar school en sport. Nooit echt als een probleem ervaren maar bij ons in het dorp woonden ook nog klasgenoten. (Geen idee hoe mijn ouders het ervaren hebben dat wij altijd ver moesten fietsen, daar sta ja als tiener niet bij stil)

Voordeel van nu is dat er mobielee telefoons en internet zijn. Fysieke afstanden worden niet korter maar contact is wel makkelijker.

Ik ga in elk geval zeker proberen een goed beeld te krijgen van het aantal leeftijdsgenoten in het dorpje.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ach ja, ik heb ook wel eens moeten lopen met mijn fiets. Dat kost dan een paar uur, maar kinderen zijn nog fit ;) En nu kunnen ze inderdaad makkelijk bellen als er iets is.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Zes jaar dagelijks 2x 25 min gefietst. Toen geen internet dus, buiten school, wat minder contact met vrienden uit andere dorpen. Geen probleem. Het was ook de sport om ongeacht het weer op de fiets te gaan. Tot aan plastic tassen om je schoenen om warm te blijven en ijs in je wenkbrauwen :) Was trouwens nooit ziek.

Enige minpuntje was dat je voor sommige dingen (Bioscoop, speciaalzaken) dik drie kwartier moest fietsen.

En lekke banden...

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:49
Ik heb zelf in een klein dorp gewoond, jarenlang 30/40 minuten fietsen naar de middelbare school. Prima te doen en goed voor de binding met de andere dorpsgenoten. Lekker in de polonaise naar school.
Het OV was wel dramatisch, 1x per uur een bus en na 17:00 geen bussen meer. Treinstation toen op 45 minuten fietsen. Dat was richting de universiteit dus wel dramatisch, veel kunnen lezen in de bus, maar even een avondje ergens blijven was altijd regelen met ouders/taxi dat ze me op konden halen vanaf het treinstation.
Enfin, ging daardoor wel snel het huis uit, ook fijn voor mijn ouders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:35
Het ligt er ook maar aan in welke regio je wilt gaan wonen. Wat had je op het oog?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Hier ook jarenlang alles op de fiets gedaan, weer of geen weer. Openbaar vervoer nooit gebruikt. Vond dat altijd maar lastig. Reed nooit wanneer je zelf wou. Volle bus reed door etc.
Tegen de regen goede regen kleding aanschaffen. Scheelt veel. Kinders wel leren hoe ze zelf een band moeten plakken en basis onderhoud moeten doen. Heb je later veel profijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Tegenwoordig zie ik ook heel veel kinderen met e-fietsen. Dat is echt TOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 16:29
The Fatal schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:03:
Hier ook jarenlang alles op de fiets gedaan, weer of geen weer. Openbaar vervoer nooit gebruikt. Vond dat altijd maar lastig. Reed nooit wanneer je zelf wou. Volle bus reed door etc.
Tegen de regen goede regen kleding aanschaffen. Scheelt veel. Kinders wel leren hoe ze zelf een band moeten plakken en basis onderhoud moeten doen. Heb je later veel profijt van!
Ik deel dit volledig. Moest ook altijd 3 kwartier fietsen. Ging prima en wist niet beter net als zovelen :)

©2004

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:17
Toen ik 11 was ben ik verhuisd (ouders gescheiden toen) van Breda (geboren en getogen) naar een kleine stad (meer een dorp, maar het heeft stadsrechten dus..) Goedereede (op Goeree Overflakkee)
Ik heb het er welgeteld 2 jaar volgehouden...
Het fietsen (of met het OV) naar school was nog wel het minste probleem.
Het 'cultuur' verschil tussen een grote stad als Breda en een gereformeerd stadje als Goedereede is gewoon killing.
Ik vond het zelf heel erg moeilijk aarden tussen de lokale bevolking.. (je bent toch een outsider, want hechte gemeenschap)
Daarnaast is er in zo'n 'dorp' echt niets te doen voor tieners en afspreken met vrienden of vriendinnen is helemaal een ramp. Vrienden en vriendinnen maak je over het algemeen op school. Ik ging toen naar de middelbare in Hellevoetsluis (+/- 14 km verderop) en je kon dus wel 'even' met iemand mee naar huis.. maar daarna terug thuiskomen zat je altijd te kloten met het OV.. of deze nog wel optijd reed etc..

Gezien mijn eigen ervaring zou ik het zelf mijn eigen kinderen NOOIT aan willen doen.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:44
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:42 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DonJunior
Deleon78 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:23:
[...]

Ja hallo, daar noem je ook wat. Hopelijk zie je zelf ook wel in dat dat niet voor heel NL geldt.
Wel iets voor TS om rekening mee te houden afhankelijk van regio of dorp, maar goed.
Ik beantwoord hiermee alleen de vraag van TS
Ankona schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:20:
[..]

Zijn er hier mensen met ervaringen met hoe het voor tieners is om in een dergelijk klein dorp op te groeien?
Gaat er mij meer om dat er meer invalshoeken zijn dan alleen OV en/of fietsen (waar de discussie in dit topic naar toe dreigt te gaan)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:23
Wij zijn verhuisd naar een dorp op ongeveer 9km afstand van de school. Van de kinderen (6, 9 en 12 (allemaal basisschool)) gaat de oudste regelmatig alleen naar school, fietst de middelste ook regelmatig zelf (maar met papa of mama) naar school en zelfs de jongste gaat wel eens zelf (uiteraard ook met papa of mama) op de fiets naar school. Voor ons en de kinderen is dat prima te doen. Ze zijn het inmiddels ook helemaal gewend, dus absoluut geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caithlyn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-12-2024
Wij zijn verhuisd toen ik naar groep 8 ging, middelste naar groep 6 en de jongste naar groep 4. Mijn ouders hebben eerst samen gekeken en daarna ons meegenomen. Wij mochten mee beslissen, iets waar we onze ouders nog steeds dankbaar voor zijn.
Ons geluk was dat we drie buurkinderen hadden die rond onze leeftijd waren en we daar veel mee buiten speelde. De vaders hebben een gat in de heg gemaakt zodat we vrij naar elkaars tuin konden. (tuin is 40 meter diep)

Het fietsen is misschien de eerste week even afzien maar uiteindelijk valt het wel mee. Alleen met slecht weer (storm en sneeuw) gingen we met het OV naar de middelbare school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
ik heb zelf de ook voor keuze gestaan vorig jaar maar de keuze gemaakt om het niet te doen.

vanwege het vele fietsen en afstanden en omdat de voorziening in zon dorp helemaal ruk zijn .
nu wonen we gewoon nog steeds in de stadt . dan maar iets minder meter voor je geld dan na een half jaar je huis weer verkopen omdat het toch niks blijkt te zijn

ik wilde dat mijn kinderen dat niet aan doen de oudste is 5. die keuze is voor elk persoonlijk

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
DonJunior schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:15:
Toen ik 11 was ben ik verhuisd (ouders gescheiden toen) van Breda (geboren en getogen) naar een kleine stad (meer een dorp, maar het heeft stadsrechten dus..) Goedereede (op Goeree Overflakkee)
Ik heb het er welgeteld 2 jaar volgehouden...
Het fietsen (of met het OV) naar school was nog wel het minste probleem.
Het 'cultuur' verschil tussen een grote stad als Breda en een gereformeerd stadje als Goedereede is gewoon killing.
Ik vond het zelf heel erg moeilijk aarden tussen de lokale bevolking.. (je bent toch een outsider, want hechte gemeenschap)
Daarnaast is er in zo'n 'dorp' echt niets te doen voor tieners en afspreken met vrienden of vriendinnen is helemaal een ramp. Vrienden en vriendinnen maak je over het algemeen op school. Ik ging toen naar de middelbare in Hellevoetsluis (+/- 14 km verderop) en je kon dus wel 'even' met iemand mee naar huis.. maar daarna terug thuiskomen zat je altijd te kloten met het OV.. of deze nog wel optijd reed etc..

Gezien mijn eigen ervaring zou ik het zelf mijn eigen kinderen NOOIT aan willen doen.
Ik herken je ervaringen aangezien ik nu ook in een klein dorp woon. Ons dorpje is een katholiek kerkdorp maar mijn mening is dat katholieken beter te pruimen zijn dan zware protestanten wanneer je zelf niets met hun geloof hebt. De regio die ik op het oog heb is noord Gelderland. Eigenlijk de Veluwe, maar juist vanwege het geloof mijd ik de biblebelt en kom ik iets oosterlijker uit.(regio Apeldoorn/Zutphen) En omdat ik dna weer meer van ruimte en bos hou dan van hoogbouw en pauperwijken.... kom ik uit op de kleinere dorpjes in de regio.
Een ander risico van een klein dorp kan zijn dat de inwoners allemaal generatie op generatie in dat dorp wonen, bij elkaar in de klas hebben gezeten en elkaar, hun ouders, kinderen en grootouders kennen. De vraag is of je ertussen komt. (bij ons in het dorp valt het mee, in een naburig iets kleiner dorp is dat minder. Dat is voor mij dus ook een aandachtspunt bij het kiezen van een nieuw huis)

[ Voor 10% gewijzigd door Ankona op 20-05-2019 12:54 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 18:36
Buiten het praktische (fietsen, daar wennen ze wel aan). Ik weet niet hoe goed je het dorp in kwestie kent en hoe groot het is. Ik heb vooral ervaring met dorpen rond de 2 a 3k inwoners. Hier geldt vaak dat er maar 1 basisschool is, 1 voetbalteam per leeftijdscategorie etc. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je kinderen geen keuze hebben en 'het moeten doen met de kinderen die ze treffen'. Wanneer za al bijna naar de middelbare school gaan wordt de wereld wat groter uiteraard.

Als ik hier in de regio kijk, is er per dorp wel een enorm verschil in openheid. Als je de mogelijkheid hebt, probeer eens na te gaan hoe die cultuur is, wordt er dialect gesproken, zijn er veel actieve verenigingen, hoe liberaal/conservatief is men doorgaans etc. Hoe ervaren andere 'buitenstaanders' die ernaartoe verhuisd zijn het dorp bijvoorbeeld. En ook, hoe gemakkelijk verwacht je dat je kinderen daarin zijn.

Voor de ruimte en de vrijheid van de kinderen kan ik het absoluut aanraden. Hier gaan ze al vanaf groep 1 met de fiets naar school, uiteraard begeleid in het begin, veel buiten spelen, veel sociale controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Kijk ook naar werkgelegenheid. Straks zijn ze 16 en willen ze een bijbaan. Of ze zijn begin 20, en willen een vaste baan. Is dat te vinden, en hoe breed is het aanbod? Kan je alleen werk vinden in een bepaalde sector, en moet je net geluk hebben dat dat je ligt?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Widow schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:57:
Kijk ook naar werkgelegenheid. Straks zijn ze 16 en willen ze een bijbaan. Of ze zijn begin 20, en willen een vaste baan. Is dat te vinden, en hoe breed is het aanbod? Kan je alleen werk vinden in een bepaalde sector, en moet je net geluk hebben dat dat je ligt?
Dat en studeren, wees voorbereid dat men al snel uit huis moet ivm. Reistijd of dat er veel kosten aan extra vervoer zijn (extra autotje). Imho is het niet meer dan redelijk om als ouder hier (deels) in te voorzien.

Ik zelf zat ook in een klein dorp op 8km van mijn middelbare school/stadje met voorzieningen. Nadat mijn ouders een 2e auto kochten (toen ik 14 oid was) kon ik gehaald en gebracht werden als het echt enorm kut weer was of bij een lekke band (overigens komt dat met goed materiaal/antilekbanden per voor, heb het zelf in 6 jaar misschien 2x opgelopen).

Qua studeren betekende het wel direct op kamers, enkel de wat lichtere (WO) studies met minder contact uren had ik nog kunnen bereizen (1.5 uur Maar had ik een auto nodig gehad voor een paar KM naar het station). Gezien ik echter een technische opleiding ging doen die dan op ruim 2 uur zat hebben mijn ouders mijn kamerhuur betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Lekke banden is echt een non-argument. Koop Schwalbe Marathon banden; gaan zeker 10.000 km mee en in die tijd 1x lekke band per paar.

10 km enkel x 40 weken x 2 ritten per dag x 5 dagen per week = 4000 km/ jaar, dus nog geen lekke band per 2 jaar.

Koop wel een fatsoenlijke fiets. Dus niet zo'n 300 euro ding maar gewoon eentje van 1K. Geen derailleur versnellingen en geen Shimano 7

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2019 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 15:47
Het ligt er ook aan hoe 'sociaal' je kinderen zijn. Die in groep acht komt op een middelbare school natuurlijk allerlei kinderen tegen uit verschillende plaatsen (dus maakt misschien best snel nieuwe vrienden), maar heeft, terug in het dorp, geen 'uitvalsbasis' van een groep kinderen in het dorp die hij al van acht jaar basisschool kent. Dat kan lastig zijn. Voor de middelbare school op zich gunstig, want daar is iedereen nieuw.

Die in groep zes moet midden in de basisschooltijd van school wisselen. Ik weet van de kinderen die bij mijn kinderen op school 'erbij' kwamen dat het regelmatig lang duurde voor ze 'er tussen' kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:50

Theo

moederbord

Fietsen naar de middelbare school is toch de standaard? Ik woonde ook in een klein dorp zonder middelbaar onderwijs. Dagelijks 2 x 5 km gefietst naar school. Ook met regen, wind en sneeuw.
Op die leeftijd is het ook een deel van het sociale leven; met vrienden naar school/huis fietsen.

Nadeel: de kinderen hebben een goede fiets nodig. Ga niet bezuinigen hierop, en op het onderhoud. Geen goedkope fiets van de Gamma; maar gewoon een degelijk ding. En zorg voor degelijke verlichting EN kliklampjes als backup. Die fietsen zijn voor wat jou een auto is; een noodzakelijk transportmiddel waar je van afhankelijk bent. Ga niet kniepen op de mobiliteit van je kinderen maar regel een goede, betrouwbare, stevige en hufterproof fiets voor ze.

En qua verder studeren; wellicht gaan ze relatief in de buurt studeren waardoor ze met een uurtje reizen op de opleiding kunnen zijn en blijven ze thuis wonen.

En verder qua sociaal leven; zolang er genoeg personen in de buurt wonen is er wel een sociaal leven voor ze. In 'den grooten stad' loop je met een paar vrienden even naar een kroeg via een shoarmazaak; in een dorpje heb je een vast bankje in het park en haal je bier in de supermarkt. Belangrijk hierbij is dat er een sociaal leven op te bouwen is. Dat is lastig als je in een dorpje zit met 7 huizen en een kerk; maar is goed te doen als je in een dorp met 10k+ inwoners zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 20-05-2019 13:18 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 15:57
Theo schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:17:
Dat is lastig als je in een dorpje zit met 7 huizen en een kerk; maar is goed te doen als je in een dorp met 10k+ inwoners zit.
10k+ inwoners is geen dorp meer IMHO dat is gewoon een stad / overloopgemeente. Elke plaats met 10k+ inwoners heeft gewoon alle basisvoorzieningen bij de hand en vast en zeker ook wel een VO school.

@Ankona Wat noem jij klein? IMHO is een klein dorp <1000 inwoners. Ik woon zelf in een klein dorp 200 huizen, 550 inwoners, dus als je zoiets bedoeld dan kan ik wel meepraten. Ons dorp heeft wel gewoon nog een basisschool en sportclub, snoepwinkel en tattooshop, dus dat is op zich wel prima.

Echter wat je wel merkt is dat het niveau van de basisschool echt bedroevend is. Ik heb er de laatste 8 jaar geen kinderen meer vanaf zien komen met een advies hoger dan VMBO-T. Dit komt met name omdat ze op onze basisschool maar twee groepen hebben 1 t/m 4 en 5 t/m 8 en dit werkt gewoon niet. Verschillen in leeftijd en niveau zijn gewoon te groot en 1 leerkracht moet 4 leerjaren aan lesstof overbrengen. Ik zou mijn kinderen nooit naar zo'n basisschool sturen. Dus controleer even het niveau van de basisschool in het dorp dat je op het oog hebt en kijk of ze ook gewoon 6-8 klassen hebben.

Verder wanneer stad met voorzieningen en VO school gewoon op 5-15km enkele reis ligt is het geen probleem. Bij ons is de dichtbijzijnde VO school op 5 km maar die is heel beperkt. 80% van de kinderen bij ons uit het dorp gaan of in Schagen of in Hoorn naar school en dat is gewoon 28km enkele reis en dus niet te fietsen. Dus houdt dan rekening met busabonnement.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
De kids zijn al wat ouder maar goed de oudste gaat naar het voorgezet onderwijs dus dat is opnieuw beginnen. En de jongste heeft nog 2,5 jaar op de basis school. Zelf hebben wij het gedaan met 6 en 8 jaar dat ging ook prima. Weet wel dat je ze bij hun vriendjes / vriendinnetjes weg haalt en dat kan lastig zijn. Je zal wel vaker voor taxi moeten spelen voor de kids alles is op grotere afstand en als je iets wil moet je al de auto pakken.

Wel een tip over basis school keuze. Zorg voordat je besluit een school te kiezen je kennis maakt het de school en met de directeur/directrice en de leraren die voor de klas staan.Kijk naar een plek waar een goede basis school zit en keuze voor voort gezet onderwijs.

Bij ons zitten de meeste voorgezet onderwijs scholen op ongeveer 10-12 kilometer en de basis school om de hoek. Dit is prima het is wel polders om elke dag een eind te fietsen en niet raar. Je kan een goede fiets kopen misschien met trap ondersteuning om tijd te besparen voor ze.

Kijk wel naar een drop die wat groter is en wat jongeren/kinderen in de buurt. Spelen is nog erg belangrijk voor de jongste. En het kan handig zijn dat er een station op redelijke afstand zit voor na het voorgezet onderwijs. Ik woonde redelijk in de buurt van een station en dat maakte dat ik makkelijk elke opleiding kon kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:33
Ik zie wat opmerkingen over de "sociale integratie" in het betreffende dorp. Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. En ligt ook wel aan het dorp in kwestie.

Wij wonen nu een kleine 10 jaar in een aanpalend dorp van een grote stad in Brabant. 7K inwoners, dus op zich niet heel groot, maar wel:
3 basisscholen
Kleine bibliotheek
2 kroegen
Voetbalclub
Tennisclub
Scouting
2 Schuttersgilden
Jongerencentrum
Manege
Diverse muziekvereningingen
Caranavalsvereniging

Plus allerlei andere horeca, verenigingen, etc. Er gaat bijna geen weekend voorbij zonder georganiseerde (semi-) openbare activiteiten.

Mijn advies als je echt wil integreren: sluit je aan bij het verenigingsleven. Kijk wat je leuk vind, wat je kinderen leuk vinden en ga als vrijwilliger aan de slag. Je leert dan meer mensen kennen en je krijgt via via ook veel meer gevoel met het dorp.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Als het dorp meer te bieden heeft dan enkel wat huizen dan zal je zien dat het allemaal wel op zijn plek zal vallen. Het gaat er om dat jullie je thuis voelen op de nieuwe locatie. Vrienden vinden je kinderen wel en als ze straks naar de middelbare school gaan en een stuk moeten fietsen zal je zien dat ze dit niet erg vinden. Zijn ze meteen in beweging wat ook weer een plus punt is. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Davidshadow13 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:25:
[...]

@Ankona Wat noem jij klein? IMHO is een klein dorp <1000 inwoners. Ik woon zelf in een klein dorp 200 huizen, 550 inwoners, dus als je zoiets bedoeld dan kan ik wel meepraten. Ons dorp heeft wel gewoon nog een basisschool en sportclub, snoepwinkel en tattooshop, dus dat is op zich wel prima.
De dorpen die ik nu op het oog heb hebben 600 respectievelijk 1800 inwoners (woon nu in een dorp met 1600 inwoners)

Met name dat dorp van 600 inwoners trekt aardig mijn aandacht. Er is relatief veel maar wel kleinschalig. (Een aantal sporten, aardig sportpark. Basisschool en zelfs een kleine supermarkt)

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
harm12nl schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:14:
[...]

Ik deel dit volledig. Moest ook altijd 3 kwartier fietsen. Ging prima en wist niet beter net als zovelen :)
Ik denk dat dit wel een belangrijk tegenpunt is. Iedereen die het helemaal prima vond was niet anders gewend. Dat zijn deze kinderen wel. Dan kan het wel even flink tegenvallen. Los daarvan zal het gezond en goed zijn voor ze, maar verwacht de eerste maanden een hoop gemopper.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Ankona schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:42:
[...]
Met name dat dorp van 600 inwoners trekt aardig mijn aandacht. Er is relatief veel maar wel kleinschalig. (Een aantal sporten, aardig sportpark. Basisschool en zelfs een kleine supermarkt)
Ah oké. Ik begrijp je helemaal een dorp met 600 inwoners kan/is ontzettend fijn om te wonen, veel rust, ruimte en in ons geval schone lucht. Kijk dat je al een kleine buurtsuper hebt is handig. Die is bij ons al 15 jaar weg.

Wat ik dan wel zou checken is inderdaad de levensvatbaarheid van de basischool, dus hoeveel kinderen, hoeveel gemengde klassen en de kwaliteit van het onderwijs als je overweegt om je jongste hier naar toe te sturen. Daarnaast controleer het OV even. Wij hebben enkel 2x per dag een normale bus verbinding voor de schooljeugd en verder enkel een buurtbus op vrijwillige basis. Kortom zonder auto ben je niks en kom je nergens. Iedereen heeft hier ook minimaal 2 auto's, kinderen 16, meteen scooter of canta. Een normale stabiele OV verbinding is het enige wat wij echt missen voor de kwetsbare groepen (ouderen) bij ons in het dorp. Als die twee dingen gewoon in orde zijn dan zie ik niet echt belemmeringen.

Vergeet niet dat het voor tieners ook erg leuk kan zijn, op een klein dorp wonen. Als ze straks wat ouder zijn kunnen ze naar de schuurfeesten of pakken ze gezellig een biertje in de zuipkeet op het terrein van Boer Geert. Waarschijnlijk krijgen ze ook eerder de mogelijkheid om op de auto/tractor te rijden of in het weekend lekker op de quad / crossmotor. Het heeft ook zijn voordelen :P

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 16:29
hexta schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:51:
[...]

Ik denk dat dit wel een belangrijk tegenpunt is. Iedereen die het helemaal prima vond was niet anders gewend. Dat zijn deze kinderen wel. Dan kan het wel even flink tegenvallen. Los daarvan zal het gezond en goed zijn voor ze, maar verwacht de eerste maanden een hoop gemopper.
Nog even voor de toevoeging van mijn eerdere reactie; het betrof de middelbare school. De basisschool was in het dorp.

Ik denk daarbij dat kinderen sneller wennen dan volwassenen. Wellicht maken wij (de volwassenen) er voor de kinderen een groter punt van dan dat het in werkelijkheid is.

[ Voor 8% gewijzigd door hk12nl op 20-05-2019 13:59 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

De dorpen die ik nu op het oog heb hebben 600 respectievelijk 1800 inwoners (woon nu in een dorp met 1600 inwoners)

Een actief verenigingsleven is erg handig met intergeren.
super markt is altijd handig bij ons kleine dorp 1100 totaal hebben we er ook een erg handig voor je broodje en kleine boodschap. Plus veel kleine kraampjes aan de weg voor eieren etc.
Een erg actief verenigingsleven is ook erg prettig.

Maar kijkt goed of de drop ook buitenstaanders toe laat dorpen waar wat nieuwbouw is laat het makkelijker toe dan dorpen die alleen maar oud bouw hebben. (dit zegt niet alles) maar praat met de mensen dat hebben wij ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je hebt twee kinderen in groep 6 en 8. Ik vind dat je ook rekening met hun moet houden, omdat ze al zo vertrouwd zijn op hun school en hun vriendjes hebben.

Als ze nu overstappen van school, moeten je kinderen opnieuw wennen, ze gaan misschien hun oude klasgenoten missen, ze zitten nu in een leerproces die je onderbreekt, jullie hebben vertrouwen in hun leraar of lerares (en zij kennen je kinderen goed). Dat zou voor mij al redenen zijn om even te wachten of niet te doen. Zeker die op groep 8. Het is zijn/haar laatste groep en dan wil je toch dat ze blijven tot de "eindmusical" samen met hun vriendjes waarmee je al jaren een band mee hebben?

Mis je de natuur? het groen, de rust? Ga anders gewoon wat vaker op vakantie naar het bos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Ik ben opgegroeid in een drop met <3500 inwoners. Er was een supermarkt, basisschool, sportvoorzieningen en zelfs een buitenzwembad. Het was maar liefst 17 kilometer fietsen naar het voortgezet onderwijs, dat gebeurde in mijn schooltijd echt nog in groepen. Ik zie tegenwoordig nooit meer groepen kinderen fietsen, dus ik neem aan dat dit niet zo veel meer voor komt / meer mensen met het OV reizen?

Mijn "nieuwe" voortgezet onderwijs vrienden woonden soms op afstanden die met een fiets niet redelijkerwijs te overbruggen zijn, maar gelukkig waren mijn ouders niet te beroerd om mij zo nu en dan met de auto te brengen of te halen. Op de dag dat ik 16 werd heb ik meteen mijn bromfiets rijbewijs gehaald, want ik was het lange fietsen spuugzat. Vanaf dit moment waren de afstanden geen bezwaar meer, want wat normaal een uur duurde met de fiets lukte nu in 15 minuten met de brommer omdat deze onverstandig hard liep :X.

Je moet je wel beseffen dat de reistijd voor je kinderen een directe aanslag is op de invulling van hun dag. Minder tijd voor vrienden,huiswerk en sport. Eerder naar huis om op tijd te zijn voor het eten, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:23
Hoe zijn je kinderen? Zijn zij vooral op zichzelf of hebben zij behoefte aan veel sociaal contact/activiteiten?
Ik had het mijn ouders vroeger nooit vergeven als ze maar naar een klein gehucht hadden meegenomen. Altijd de behoefte gehad aan activiteiten rondom mij heen.
Fijn dat jij je als ouder kan vermaken, maar probeer je in te beelden wat je kinderen gaan doen. Hoe ver zijn de middelbare school, sportverenigingen, hangplekken? Wat is er te doen in het weekend en wanneer je kinderen vrij zijn? Welke cultuur heerst er in het dorp (check b.v. verkiezingsuitslagen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
Als je wel een moment moet kiezen om te verhuizen dan moet je wel de zomervakantie doen kan je je oudste afronden en de jongste starten in het nieuwe jaar.

Maar heb je kids al gevraagd hoe ze er tegen aan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ongewoongewoon schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:31:
Ik ben opgegroeid in een drop met <3500 inwoners. Er was een supermarkt, basisschool, sportvoorzieningen en zelfs een buitenzwembad. Het was maar liefst 17 kilometer fietsen naar het voortgezet onderwijs, dat gebeurde in mijn schooltijd echt nog in groepen. Ik zie tegenwoordig nooit meer groepen kinderen fietsen, dus ik neem aan dat dit niet zo veel meer voor komt / meer mensen met het OV reizen?
Wellicht omdat je zelf allang op je werk zit tegen de tijd dat die stoet scholieren op de weg zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 96% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kabeltjekabel schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:37:
[...]

Wellicht omdat je zelf allang op je werk zit tegen de tijd dat die stoet scholieren op de weg zit?
Ik zie hier ook nog steeds groepen. Som zijn het er zo veel dat het een lange groep van 7 km is (dat is mijn afstand). Vroeger als scholier/student moest ik 15 km fietsen. Ook nog een periode met brommertjes (ook in een groep) gedaan maar het meeste gefietst.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:47

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Zelf altijd in een dorp gewoond (nog steeds) van rond de 3500 inwoners. Alles is er, verschillende sporten, supermarkt, gemeentehuis, basisschool, sportschool, industrieterrein, bouwwinkels, keukenwinkel, badkamerwinkel, noem het maar op.

Denk je dat ik mij ook maar 1 minuut heb verveeld? Nee, totaal niet. Op de basisschool kun je je kinderen bij wijze van alleen naar school laten lopen, wat je in de stad niet hoeft te proberen. Vriendjes en vriendinnetjes hebben ze genoeg, en bovendien woon je in een omgeving waar je beter buiten kan spelen. Wij waren iedere dag buiten aan het spelen, hutten bouwen in het bos en andere dingen die je in een stad niet hebt.

Dan middelbare school, 30 minuten fietsen. Heel vaak gaan er meer vrienden/vriendinnen mee naar die school dus kun je prima samen fietsen. Vrienden en vriendinnen die je op de middelbare krijgt zullen vaker wat (relatief) verder wonen, maar dat heb je in een stad net zo goed. Mijn ouders waren altijd bereid om mij te brengen. Een fatsoenlijke OV verbinding is wel handig.

Universiteit ligt op een half uur met de bus, hogeschool op 45 minuten. Allebei prima te doen. Daarnaast veel meer ruimte voor hobbies zoals auto's etc. Nu werk ik in de stad, en studeer er, maar ben altijd wel weer blij als ik thuis ben. In een rustige en ruime omgeving. Rustig hoeft overigens niet te betekenen dat er niks te doen is, in de meeste dorpen is er genoeg verenigingsleven. Wil je de stad in is dat een half uurtje fietsen, ook geen ramp dus. Zeker gezien er tegenwoordig nachtbussen rijden is met het OV gaan ook een optie.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS, kan je wat specifieker zijn vwb huidige en evt toekomstige locatie? Ik kwam in een gehucht terecht op mijn negende en vond het de eerste 3 jaar fantastisch, maar het kostte mij wel een profcarriere als voetballer. :-) Het niveau op het schoolplein was erbarmelijk! Middelbare school was 16km fietsen enkele reis, en de bus was al 3km fietsen. Wielrennen wordt geen hobby meer, kan ik je vertellen.
Het niveau van voorzieningen kan zoveel lager zijn dat je er echt iets tegenover moet stellen voor opgroeiende kids: buiten spelen, muziekstudio, eigen plek achter op het erf, crossbrommer, surfplank, flipperkast in de kelder. Gewoon dat het echt cool is! Beetje out of the box denken en dan zijn er zoveel mogelijkheden, maar die moet je WEL aanbieden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Kuusj schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:55:
Denk je dat ik mij ook maar 1 minuut heb verveeld? Nee, totaal niet. Op de basisschool kun je je kinderen bij wijze van alleen naar school laten lopen, wat je in de stad niet hoeft te proberen. Vriendjes en vriendinnetjes hebben ze genoeg, en bovendien woon je in een omgeving waar je beter buiten kan spelen. Wij waren iedere dag buiten aan het spelen, hutten bouwen in het bos en andere dingen die je in een stad niet hebt.
Denk dat dit ook één van de grote voordelen zijn. Kinderen van basisschool leeftijd (groep 7-8) tot eind middelbare school kunnen in de vakanties en weekenden gewoon tot 23:00 uur buitenspelen bij ons in het dorp. Je hoeft je geen zorgen te maken, de buurvrouw 4 staten verder houdt je kinderen wel in de gaten. Kinderen kunnen inderdaad meer buitenspelen, maar ook vissen bij ons in de vaart achter het dorp bijvoorbeeld. Er is nauwelijks verkeer en het hele dorp is een 30 km zone dus weinig gevaar, iedereen loopt / speelt hier ook gewoon op straat / de weg.

Ohja nog een voordeel kinderen spelen hier voorlop met oxboards, elektrische steps, elektrische eenwielers noem het maar op. Die dingen mogen natuurlijk niet op de openbare weg maar hier de 5 straten het dorp door is geen probleem en je hoeft niet bang te zijn dat dat ding afgepakt wordt. Er is hier nooit een verkeerscontrole en Politie komt alleen naar het dorp als je ze belt. :P

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 14:05
Woon zelf in een klein dorp met 600 inwoners, maar wel met 3 middelbare scholen in een straal van 15km. Altijd binnen een halfuur met de fiets op school kunnen zijn

Dus nogal locatie afhankelijk waar je gaat wonen en het blijft wel Nederland he, alles is relatief dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajeckm
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-05 20:32
Ik heb niet de hele thread doorgelezen, dus misschien is het al genoemd, maar ik zou je oudste (als dat kan) wel groep 8 laten afmaken op zijn huidige basisschool. Groep 8 is vaak 'het' jaar met kamp, eindmusical etc, en is best wel vervelend om in dat jaar naar een andere school te moeten.

Qua fietsen;
Ik denk niet dat de afstand een heel groot probleem is. Heb ook veel mensen leren kennen die een half uur / 40 minuten moeten fietsen en die het geen probleem vonden. Alleen is het bij slecht weer naar, maar dan kunnen ze ook wel een bus pakken.
Al moet ik zelf zeggen dat ik het wel altijd fijn heb gevonden dat ik in de buurt woon :$ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-01 13:22
Ik ervaar het als ideaal. Woon in een dorpje van 1200 inwoners. 5km verderop alle supermarkten die je kan bedenken (ah,plus,lidl enz) in een groter dorp. Middelbare scholen ook op 5km.
In ons dorp geen winkels maar een rijdende buurtsuper, merk zelf dat je meer in huis haalt en zorgt dat er wat voorraad is. verder zijn de winkels tot 20:00 open dus rij je gemakkelijk even heen en weer. Zover is 5km dan niet.
In het dorp 2 basisscholen met kleine klassen, ideaal voor de kinderen en voldoende aandacht voor deze kinderen. De 5km die de kinderen moeten fietsen naar de middelbare school wordt door vele juist als leuk gezien en niet als vervelend. Wat we hier tegenwoordig veel zien is dat de kinderen dan een elektrische fiets nemen, snel in gebruik en net zo duur als een buskaart.
Voor de grote steden (rotterdam/breda enz) wonen we op 35 min rijden met de auto en een klein uurtje met openbaar vervoer. Ikzelf heb dat nooit als negatief ervaren. Heerlijk slapen in de bus of alvast een stukje huiswerk maken.

trouwens ons huis staat te koop dus als je wilt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik ben zelf opgegroeid in een klein dorp (bakker, supermarkt, slager thats it). Naar mijn mening is het toch verre van ideaal. Vooral het afspreken met vrienden was altijd erg lastig (fietsen 30 min+ naar volgende plaats, bus 1x per uur en niet tot laat). Bij feestjes moest ik altijd opgehaald worden, blijven slapen of ik kon simpelweg niet, waardoor je er toch een beetje buiten valt.

Het zal vast van persoon tot persoon verschillen, sommige mensen houden er erg van, maar ik baal er van dat ik niet dichter bij de stad ben opgegroeid. Het heeft natuurlijk voordelen zo'n dorp (rust, ruimte, veiligheid) maar het heeft ook negatieve kanten.

Als je er toch gaat wonen, een electrische fiets of scooter zou denk ik ook al een stuk schelen, mits je oke bent met fietsen in het donker op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-05 17:01
deathmonkey schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:31:
Ik ben zelf opgegroeid in een klein dorp (bakker, supermarkt, slager thats it). Naar mijn mening is het toch verre van ideaal. Vooral het afspreken met vrienden was altijd erg lastig (fietsen 30 min+ naar volgende plaats, bus 1x per uur en niet tot laat). Bij feestjes moest ik altijd opgehaald worden, blijven slapen of ik kon simpelweg niet, waardoor je er toch een beetje buiten valt.

Het zal vast van persoon tot persoon verschillen, sommige mensen houden er erg van, maar ik baal er van dat ik niet dichter bij de stad ben opgegroeid. Het heeft natuurlijk voordelen zo'n dorp (rust, ruimte, veiligheid) maar het heeft ook negatieve kanten.

Als je er toch gaat wonen, een electrische fiets of scooter zou denk ik ook al een stuk schelen, mits je oke bent met fietsen in het donker op termijn.
Precies dit. Godzijdank is de dichtbijzijnste stad een Vinex-wijk met station gaan bouwen tijdens mn middelbare schooltijd in de buurt van ons dorp. Dat gaf me heel veel vrijheid en vermaak in de regio. Anders was ik gek geworden in het dorp.

Nu ik wat ouder ben en een auto heb merk ik dat volwassenen enorm onderschatten hoe geïsoleerd/ afhankelijk scholieren zijn. Met de auto is het geen enkel probleem dat er niks te doen is in het dorp. 10 minuutjes met de auto en je hebt alles binnen handbereik in naburige steden en dorpen. Maar zonder auto.. wordt het al snel een half uur tot uur.. ga je dan nog ?

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Daar zit dan ook mijn zorg. Hoe gaan die kinderen dat ervaren? (Ja ze hebben zelf erg veel zin in dat dorp, maar overzien niet de consequentie dat ze straks veel moeten fietsen en alle klasgenoten ver weg wonen)
Ik zou dit uitgebreid met je kinderen bespreken. Vraag hun of ze wel goed begrijpen wat er gaat gebeuren

En misschien dat hun mening zwaar genoeg doorweegt om toch niet naar een dorp te verhuizen?
Ankona schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:36:
Dank allemaal voor jullie ervaringen! Zelf kom ik uit een middelgroot dorp en moest ook elke dag 7 km enkele reis fietsen naar school en sport. Nooit echt als een probleem ervaren maar bij ons in het dorp woonden ook nog klasgenoten. (Geen idee hoe mijn ouders het ervaren hebben dat wij altijd ver moesten fietsen, daar sta ja als tiener niet bij stil)
Mja, 7 km stelt ook niks voor qua fietsafstand. Gewoon doen. Alleen met regen is het minder aangenaam. Maar zorg wel dat de kinderen over fatsoenlijke fietsen beschikken. Ik had destijds een fiets met veel versnellingen, heuvels waren dan ook nooit een issue en op de vlakke stukken kon ik flink tempo maken. Dan is fietsen ook nog eens leuk :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer de kinderen het nú zien zitten om te verhuizen zou ik dat ook doen, als je daar toch al klaar voor bent. Kunnen de kinderen later leren dat keuzes ook altijd gevolgen hebben, zowel positief als negatief.

Verhuizen is een keuze, dat kan op sommige punten goed uitpakken en op andere punten weer wat minder goed. Het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
sypie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 06:57:
[..]
Verhuizen is een keuze, d[..]
Geloof mij als ik je zeg dat dit dus echt niet altijd het geval is..
Maar dat is weer een andere discussie..

[ Voor 8% gewijzigd door DonJunior op 21-05-2019 07:17 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:56
Tjolk schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:29:
Ik zie wat opmerkingen over de "sociale integratie" in het betreffende dorp. Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. En ligt ook wel aan het dorp in kwestie.

Wij wonen nu een kleine 10 jaar in een aanpalend dorp van een grote stad in Brabant. 7K inwoners, dus op zich niet heel groot, maar wel:
3 basisscholen
Kleine bibliotheek
2 kroegen
Voetbalclub
Tennisclub
Scouting
2 Schuttersgilden
Jongerencentrum
Manege
Diverse muziekvereningingen
Caranavalsvereniging

Plus allerlei andere horeca, verenigingen, etc. Er gaat bijna geen weekend voorbij zonder georganiseerde (semi-) openbare activiteiten.

Mijn advies als je echt wil integreren: sluit je aan bij het verenigingsleven. Kijk wat je leuk vind, wat je kinderen leuk vinden en ga als vrijwilliger aan de slag. Je leert dan meer mensen kennen en je krijgt via via ook veel meer gevoel met het dorp.
er zijn ook genoeg mensen die niet willen integreren of lid willen worden van de plaatselijke drumband dan ben je gauw het buitenbeentje in een dorpje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:41
Naar school fietsen tot een kilometer of 10 (enkele reis) is voor pubers echt wel goed te doen. De afstand hoef je je niet druk om te maken.

Belangrijker is om je ook op andere zaken te focussen:
- Zijn er leeftijdgenootjes, zodat ze niet die 10 kilometer in hun uppie moeten afleggen?
En zodat ze na school ook nog eens makkelijk wat kunnen afspreken met een klasgenoot.

- Welke voorzieningen zijn er in het dorp? Dat je kinderen naar de middelbare school een stukje moeten fietsen en dat je zelf wat langer woon-werkverkeer hebt, is één. Maar kunnen je kinderen wel hun sport in de buurt uitoefenen? Anders ben jij ze hun hele puberteit ook nog heen en weer aan het rijden naar sport.

En hoe zit het met winkels? Moet je voor elk pakje boter of vergeten pak melk een eind reizen? Of heeft het dorp wat je op het oog hebt een redelijk winkel-aanbod. Denk ook aan winkels waar je kinderen zelf een kadootje kunnen kopen voor de verjaardag van hun ouders en vrienden/vriendinnen.

De woon-school en woon-werk afstand is in mijn ogen de minste zorg. Juist de ritten buiten die standaard dagelijkse rit om zullen het eerst gaan tegenstaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Mijn ouders zijn van een stad naar een gehucht 8km verderop verhuisd. Ik vond het zwaar klote. Je moet opeens een teringeind reizen om je vrienden te zien. Ik raad het af. Lekker doen als de kinderen het huis uit zijn.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 19:21

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben op mijn 14e verhuisd van een klein dorp bij Nijmegen naar Nijmegen zelf. Voorheen moest ik altijd 17km fietsen naar school, en daarna maar 2. Dat was dus wel relaxed. Ik heb het lange fietsen overigens nooit erg gevonden, aangezien we toch altijd met een groepje fietsten.
Overigens vond ik het verhuizen naar de stad wel echt kut. Het was net zo'n leeftijd dat er vaste vriendengroepen gingen vormen in het dorp, door het uitgaan en zo. Dat heb ik dus gemist. Verder vond ik het wonen in een dorp veel gemoedelijker (ik kwam echt 'thuis' als ik weer het dorp in fietste, dat heb ik in de stad nooit gehad).
Ik denk dus als je kinderen nog jong zijn dat ze prima de tijd hebben om te 'integreren' in het dorp en een vast vriendengroepje kunnen opbouwen.
Overigens heb ik vorig jaar ene huis gekocht in een gehucht in de Achterhoek (nog geen 1500 inwoners), zonder supermarkt e.d. in het dorp zelf. Als ik naar de supermarkt wil moet ik een whopping 6 minuten met de auto rijden. Dat is geloof ik minder dan dat de gemiddelde stadsbewoner er over doet om naar de supermarkt te komen :+
Ik zou echt nooit meer in een stad willen wonen ;) Mijn (toekomstige) kinderen weten straks niet beter dan dat ze naar de middelbare school moeten fietsen (die zit op zo'n 8km afstand) en hebben straks (als het goed is) al hun vriendjes/vriendinnetjes in het dorp/omliggende dorpen

[ Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 21-05-2019 09:15 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Bart ® schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:53:
Mijn ouders zijn van een stad naar een gehucht 8km verderop verhuisd. Ik vond het zwaar klote. Je moet opeens een teringeind reizen om je vrienden te zien. Ik raad het af. Lekker doen als de kinderen het huis uit zijn.
Het gaat hier om de kinderen op de basisschool......ik heb 20 jaar in hetzelfde dorp gewoond en dank m'n ouders voor die stabiliteit. Maar effectief heb ik nog 1 vriend van de basisschool en de rest is middelbare of later. Pas vanaf de middelbare school zou ik goed nadenken over verhuizen. Verder zou ik enkel niet te vaak verplaatsen, omdat kinderen het dan wel best kunnen vinden en niet meer de moeite doen met vrienden, want ze verhuizen toch wel weer.
Dat gezegd hebbende is het ene dorp het andere niet. Er zijn voldoende dorpen die ik te afgelegen zou vinden zonder voorzieningen. Een stad/middelbare school op fietsafstand en voldoende zaken in het dorp zelf zijn voor mij nodig, die dorpen zijn logischerwijs duurder om te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:39
Wij zijn 4 jaar terug naar een dorpje verhuisd, waardoor ze daar ineens 1000 inwoners hadden. 2 zoons, de oudste kwam in groep 4 van de dorps basisschool. 1e dag was leuk, daarna enkel gepest en dat is nu nog steeds zo. Wij als 'buitenlanders' moeten maar oprotten, de oudste wordt dagelijks op school gevraagd waarom hij nog niet dood is...

Pesten proberen op te lossen door praten met de kinderen, de ouders en na jaren uiteindelijk met wijkagent en zelfs de burgemeester.. De oudste heeft allemaal trainingen gevolgd en staat redelijk sterk in zijn schoenen, maar blijft een 'buitenlander'.

Pesten gaat soms belachelijk ver, zo heeft hij bijvoorbeeld al eens in zijn onderbroek opgesloten gezeten op de begraafplaats en hebben ze hem een keer onder gepiest...
Hij raakt er depressief van en heeft al enkele keren een week 'ziek' thuis gezeten om tot rust te komen..

Alle instanties zeggen: GA DAAR WEG!

Mijn jongste heeft er minder last van, soms als hij buiten wilt spelen gaat het fout om dezelfde reden.

Nu zeggen de gemeente en de politie wel dat dit een uitzonderlijk dorp is.

Even voor de duidelijkheid; Uiteraard proberen wij dan ook maar weg te gaan, het is niet gezond voor de kinderen. Wij blijven 'buitenlanders' ondanks dat de roots in dit dorp liggen. Ik ken nu aardig wat gezinnen die er gewoond hebben en er nooit meer willen komen... Zelfs vrienden met een mooi huis die het huis als postbus gebruiken en met 5-en en 3 honden in een stacaravan zijn gaan wonen omdat de kinderen daar beter aarden...

Dit wil natuurlijk niets zeggen over jullie situatie, maar wil toch aangeven hier op te letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:23:
[...]

Het gaat hier om de kinderen op de basisschool......ik heb 20 jaar in hetzelfde dorp gewoond en dank m'n ouders voor die stabiliteit. Maar effectief heb ik nog 1 vriend van de basisschool en de rest is middelbare of later. Pas vanaf de middelbare school zou ik goed nadenken over verhuizen. Vroeger zou ik enkel niet te vaak verplaatsen, omdat kinderen het dan wel best kunnen vinden en niet meer de moeite doen met vrienden, want ze verhuizen toch wel weer.
Dat gezegd hebbende is het ene dorp het andere niet. Er zijn voldoende dorpen die ik te afgelegen zou vinden zonder voorzieningen. Een stad/middelbare school op fietsafstand en voldoende zaken in het dorp zelf zijn voor mij nodig, die dorpen zijn logischerwijs duurder om te wonen.
dat maakt niet uit. Mijn vrouw is in haar basisschooltijd veel verhuisd. Die vind dat nog steeds ruk. Wij hebben ook bewust gekozen om te verhuizen voor onze dochter 4 is. En tot ze het huis uit gaat, gaan we niet meer verhuizen (en als het echt niet anders kan, dan in dezelfde stad zodat er voor onze dochter niets verandert).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik denk dat de fietstocht naar school de kleinste uitdaging is, al is fietsen door "the middle of nowhere" soms misschien nog wel gevaarlijker dan door een drukke stad. Maar dat weet je van tevoren. Bij mij op de middelbare school zaten ook redelijk wat mensen uit de regio en die hadden toch wel wat vaker last van ongelukjes met een ambulancerit tot gevolg. Logisch gevolg van veel kilometers door het buitengebied. Had vaak overigens ook niets met naar school fietsen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-05 13:56
Bart ® schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:51:
[...]
dat maakt niet uit. Mijn vrouw is in haar basisschooltijd veel verhuisd. Die vind dat nog steeds ruk. Wij hebben ook bewust gekozen om te verhuizen voor onze dochter 4 is. En tot ze het huis uit gaat, gaan we niet meer verhuizen (en als het echt niet anders kan, dan in dezelfde stad zodat er voor onze dochter niets verandert).
Ook binnen dezelfde stad kan er nog voldoende veranderen. Stel jij verhuist in Rotterdam van Oud-Mathenesse naar Nesselande, dan blijf je nog wel binnen dezelfde stad. Maar zeker voor de basisschool leeftijd verandert er toch wel aanzienlijk wat.

Wil alles hetzelfde blijven, dan moet je binnen dezelfde wijk verhuizen. Ik woonde vroeger zelf binnen een klein dorp. Toen ik een jaar of 6 was was één van mijn vriendjes verhuist, binnen hetzelfde dorp, 1 km verderop naar de andere kant. Gedurende enkele jaren alleen nog maar op school gezien en bij speel afspraakjes. Niet meer bij spelen in de buurt, voor beide 'te ver' op die leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

psychodude schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:10:
[...]

Ook binnen dezelfde stad kan er nog voldoende veranderen. Stel jij verhuist in Rotterdam van Oud-Mathenesse naar Nesselande, dan blijf je nog wel binnen dezelfde stad. Maar zeker voor de basisschool leeftijd verandert er toch wel aanzienlijk wat.

Wil alles hetzelfde blijven, dan moet je binnen dezelfde wijk verhuizen. Ik woonde vroeger zelf binnen een klein dorp. Toen ik een jaar of 6 was was één van mijn vriendjes verhuist, binnen hetzelfde dorp, 1 km verderop naar de andere kant. Gedurende enkele jaren alleen nog maar op school gezien en bij speel afspraakjes. Niet meer bij spelen in de buurt, voor beide 'te ver' op die leeftijd.
Ik woon in een stad van 25k inwoners, dus dat komt wel goed ;).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Het scheelt dat jullie van dorp naar dorp gaan. N=1 maar ik ging op mijn 11e van de stad naar een dorp en ik haatte het. Ik voelde me echt een buitenstaander, werd op school niet echt gepest maar was als stadjer in het dorp vaak een buitenstaander. Mensen die je zomaar een stomp geven terwijl je ze niet kent, dat soort zaken. Iemand die mij met een spiegel in de hand wou snijden (lang verhaal, ik had het gelukkig door) en me later achterna fietste en bespuugde. Moet wel zeggen dat mn zusje 5 jaar jonger is dus die integreerde wat makkelijker.

Ik zou zeggen dat het ook afhangt van het karakter af van je kinderen. Als de oudste bij wijze van liever de hele dag achter de tv hangt dan fietst bijvoorbeeld. Mij kreeg je als puber echt niet op de fiets voor 20km, gelukkig ging er een bus.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dwarlorf schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:19:
Ik zou zeggen dat het ook afhangt van het karakter af van je kinderen. Als de oudste bij wijze van liever de hele dag achter de tv hangt dan fietst bijvoorbeeld. Mij kreeg je als puber echt niet op de fiets voor 20km, gelukkig ging er een bus.
Dus je denkt dat jij als puber de lengte had gekregen van je ouders als er geen bus reed om niet meer naar school te gaan omdat het te ver fietsen was? Hahaha.. in de dromen van elke puber misschien. 0% chance!.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-05 13:56
Dwarlorf schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:19:
... werd op school niet echt gepest ... Mensen die je zomaar een stomp geven terwijl je ze niet kent ... Iemand die mij met een spiegel in de hand wou snijden ... en me later achterna fietste en bespuugde.
Man, als je dit al geen pesten noemt, maar leg jij de lat dan? Met een spiegel in je hand willen snijden, we zitten al op het kaliber lichamelijk letsel toebrengen :/.

Leeftijd zal overigens inderdaad een rol spelen. Maar ik denk dat daarnaast wat uitmaakt is waar je vandaan verhuist, dat dit vermoedelijk nog belangrijker is. Verhuizen van de stad naar een dorp, ongeacht de leeftijd, heeft als je het mij vraagt toch snel een nadelige uitwerking indien dit gedaan wordt door iemand die tot die tijd enkel binnen een stad gewoond heeft. Veelal lukt het slecht voor stadsmensen om zich te aarden in kleinere dorpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

psychodude schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:28:
[...]

Man, als je dit al geen pesten noemt, maar leg jij de lat dan? Met een spiegel in je hand willen snijden, we zitten al op het kaliber lichamelijk letsel toebrengen :/.

Leeftijd zal overigens inderdaad een rol spelen. Maar ik denk dat daarnaast wat uitmaakt is waar je vandaan verhuist, dat dit vermoedelijk nog belangrijker is. Verhuizen van de stad naar een dorp, ongeacht de leeftijd, heeft als je het mij vraagt toch snel een nadelige uitwerking indien dit gedaan wordt door iemand die tot die tijd enkel binnen een stad gewoond heeft. Veelal lukt het slecht voor stadsmensen om zich te aarden in kleinere dorpen.
Dit was niet op school maar 1 van de eerste keren na de verhuizing dat ik naar het zwembad ging. Die jongen wou niet geloven dat ik verhuisd was naar de straat waar ik zei. Ik woonde in de straat met de dure huizen in het dorp zeg maar. Op school was het meer niveautje negeren en af en toe een flauwe opmerking. (maar niet door iedereen gelukkig)
MrMonkE schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Dus je denkt dat jij als puber de lengte had gekregen van je ouders als er geen bus reed om niet meer naar school te gaan omdat het te ver fietsen was? Hahaha.. in de dromen van elke puber misschien. 0% chance!.
Nou nee, dat ook weer niet. Maar maar mijn punt, waar je aan voorbij gaat, was dat het (waarschijnlijk) wel zijn invloed zou hebben gehad op mijn mindstate.

[ Voor 29% gewijzigd door Dwarlorf op 21-05-2019 10:34 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar ik heb ook twee kinderen. De oudste gaat na de zomer naar groep 8 van de lagere school en de jongste naar groep 6. Een lagere school is in dat dorp nog wel te vinden maar daarna zal het veel fietsen worden.

Ik heb geen ervaring met kinderen (heb er geen), maar heb je het ook met jouw kinderen besproken? Nu vraag je het aan een forum op internet, dat jou noch jouw kinderen kent naar ervaringen, maar heb je jouw eigen kinderen hier al wel over gesproken, dat dit voor hen althans gaat betekenen dat wanneer zij naar de volgende school gaan, verder zullen moeten gaan fietsen? En zo ja, hoe reageerden zij daar op? Ik kan mij voorstellen dat je op deze manier hen hier al wel op kan voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 11:50
Het ene dorp is de andere niet. Ik woon zelf in een middel grote stad met meer dan genoeg dorpen in de buurt. Van veredelde buitenwijk tot donker platteland.
In het ene dorp zou ik zo gaan wonen omdat deze openstaan voor buitenstaanders (mits je een beetje intresse toont in het dorpsleven) en de ander ga je niet tussenkomen.
Is een vergelijkbaar huis met vergelijkbare zoorzieningen on het ende dorp goedkoper dan heeft dit vaak een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Bart ® schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:51:
[...]
Anders schrijf ik letterlijk dat te vaak verplaatsen sowieso niet goed is......leeftijd maakt wel degelijk uit als het om 1 of 2 verhuizingen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:55
Persoonlijk zou ik kiezen voor een grotere dorp tussen de 10-15k inwoners. Daar kan je nog prima ruim en landelijk wonen rond de rand van het dorp. Voordeel is dat er veel meer leeftijdsgenoten voor de kinderen zijn. Ander voordeel is dat de middelbare school er dichterbij zit.

Over het fietsen zou ik geen zorgen maken, heb zelf namelijk ook 4 jaar lang een half uur moeten fietsen per enkele rit en bijna nooit als naar ervaren. Alleen als er veel sneeuw lag en er een uur over deed.. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Anatidae schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:47:
[...]

Precies dit. Godzijdank is de dichtbijzijnste stad een Vinex-wijk met station gaan bouwen tijdens mn middelbare schooltijd in de buurt van ons dorp. Dat gaf me heel veel vrijheid en vermaak in de regio. Anders was ik gek geworden in het dorp.

Nu ik wat ouder ben en een auto heb merk ik dat volwassenen enorm onderschatten hoe geïsoleerd/ afhankelijk scholieren zijn. Met de auto is het geen enkel probleem dat er niks te doen is in het dorp. 10 minuutjes met de auto en je hebt alles binnen handbereik in naburige steden en dorpen. Maar zonder auto.. wordt het al snel een half uur tot uur.. ga je dan nog ?
Waarom krijg ik nu toch het idee dat jongeren tegenwoordig een stuk luier zijn dan vroeger...
Ik heb het erg gemakkelijk gehad in mijn tijd, ik woon(de) in wat t/m midden jaren 90 het 'Las Vegas van de Achterhoek' werd genoemd. Ik had alles op loopafstand maar iedere vrijdag/zaterdag avond zag je slierten van fietsende jongeren richting mijn woonplaats komen om te gaan stappen... en laat in de nacht weer terug... Veel daarvan moesten echt minimaal een uur fietsen (nuchter, over de andere toestand zullen we het maar niet hebben :+ ) Soms konden ze gedeeltelijk met horecavervoer vanuit de wat grotere dorpen rondom... Ook over het fietsen naar het MO hoorde je niemand klagen, hooguit wanneer het echt slecht weer was...
Maar als ze tegenwoordig een half uur moeten fietsen, dan beginnen ze al te jammeren...

En ja... "Las Vegas van de Achterhoek"... ongeveer 5000 bezoekers ieder weekend, ongeveer 30 horecagelegenheden waaronder 4 discotheken op het hoogtepunt. Dat alles op een bevolking van zo'n 8000 tot 9000 inwoners destijds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ikke_niet schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:40:
In het ene dorp zou ik zo gaan wonen omdat deze openstaan voor buitenstaanders (mits je een beetje intresse toont in het dorpsleven) en de ander ga je niet tussenkomen.
Ja dat is hier ook. Je kan hier in 1919 zijn komen wonen op 2 jarige leeftijd. Dan ben je 'niet van hier'.
Best wel vreemd.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:37
Fietsen heb ik nooit als probleem ervaren. In het begin is het misschien zwaar maar uiteindelijk is het natuurlijk gewoon conditietraining dus het went vanzelf. Het vereist wel meer planning en coördinatie. Even snel langsgaan bij vrienden in een ander dorp kan niet. Niet heel erg maar er zullen wel momenten zijn dat de moeite van het fietsen niet opweegt tegen de voordelen.

Ik zou wel zorgen voor een spaarpotje zodat je kinderen te zijner tijd snel hun rijbewijs kunnen halen (en dat ze de auto mogen lenen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Als het grootste probleem fietsen is dan valt het toch wel mee, die 10km? Ik woon in Den Haag en koos ook een middelbare school op 8 km fietsen. Het verschil met je kinderen dan wel dat het eigenlijk geen keuze is en er geen alternatieven zijn, maar eerlijk gezegd hoef je je om de kwaliteit van de school in het dorp denk ik ook minder zorgen te maken dan sommige scholen in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 13:42
[...]

Je woont nu in een dorp van 1600 inwoners? Dat is mijn inziens ook al een klein dorp ;). Hoe gaat het nu met de kinderen?

Ik heb m'n eerste 18jr in een klein dorp gewoond van ongeveer 800 inwoners. Heb een prima jeugd gehad (we woonden op een sierboerderij met veel ruimte) maar kan wel wat nadelen opnoemen:
- Fietsen naar school (is al een paar keer genoemd zag ik), was voor mij 10km (30min met goed weer en 45min met slecht weer/geen zin >:) ). Met de 16 ook gelijk een brommer gekocht.
- Kleine vriendengroep in het dorp (was niet heel veel jeugd), als die een bepaalde richting op gaan waar je zelf geen trek in hebt dan blijft er weinig over...

Woon zelf nu in een plaats van rond de 25K inwoners, geen stad maar ook geen dorp dus wat mij betreft precies goed _/-\o_.

Meer dan genoeg voorzieningen, 1 middelbare school op 2km afstand. Overige voorzieningen (zwembad/voetbal/tennis/hockey/basisschool/winkels etc.) nog dichterbij :).

Wij hebben 3 jonge kids (6, 4 en bijna 1) en zijn hier 3jr geleden gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Road-runner83 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:35:
[...]

Je woont nu in een dorp van 1600 inwoners? Dat is mijn inziens ook al een klein dorp ;). Hoe gaat het nu met de kinderen?
Ze zijn er geboren en zitten op de locale school en voetbalclub. Dus zij zijn aardig in het dorp geintegreerd. (wij komen zelf van buiten het dorp, vlak voor de oudste werd geboren zijn we er komen wonen)

Ik zie dus nu al een aantal sterke kanten van het wonen in een klein dorp maar ook een aantal aandachtspunten. Het dorp waar we nu wonen is redelijk open naar nieuwkomers (zoals wij) maar je merkt nog steeds (na 12 jaar) dat we van buiten komen.
Wat ik minder vind is dat je merkt dat het opleidingsniveau net wat lager is, de meeste mensen werken met hun handen (veel in de bouw) Daar is niets mis mee, maar het is wel een verschil. Studie ambitie en je best doen op school is hier niet zo gebruikelijk.
En hoe het is met pubers. Ja hier moeten ze ook ca 8 km fietsen naar de middelbare school. Dat fietsen zal het probleem niet zijn. Heb dat zelf vroeger ook niet echt als een probleem ervaren. Meer dat je geisoleerd woont van veel klasgenoten. Kinderen die op 2 km van school wonen komen niet snel even langs, dat is een wereldreis voor hun.
Dus waar we nu voor de keus staan om te verhuizen, een deel van de vragen gelden ook voor onze huidige situatie.

En wat betreft de mening van de jongens zelf. Die zien dat kleine dorp helemaal zitten. Maar ja, ze zijn een dorp gewend en zitten ook hier nog niet op de middelbare school. Ook denken ze nog niet aan studeren en de beschikbaarheid van het OV.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
servies schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:08:
[...]

Waarom krijg ik nu toch het idee dat jongeren tegenwoordig een stuk luier zijn dan vroeger...
Ik heb het erg gemakkelijk gehad in mijn tijd, ik woon(de) in wat t/m midden jaren 90 het 'Las Vegas van de Achterhoek' werd genoemd. Ik had alles op loopafstand maar iedere vrijdag/zaterdag avond zag je slierten van fietsende jongeren richting mijn woonplaats komen om te gaan stappen... en laat in de nacht weer terug... Veel daarvan moesten echt minimaal een uur fietsen (nuchter, over de andere toestand zullen we het maar niet hebben :+ ) Soms konden ze gedeeltelijk met horecavervoer vanuit de wat grotere dorpen rondom... Ook over het fietsen naar het MO hoorde je niemand klagen, hooguit wanneer het echt slecht weer was...
Maar als ze tegenwoordig een half uur moeten fietsen, dan beginnen ze al te jammeren...

En ja... "Las Vegas van de Achterhoek"... ongeveer 5000 bezoekers ieder weekend, ongeveer 30 horecagelegenheden waaronder 4 discotheken op het hoogtepunt. Dat alles op een bevolking van zo'n 8000 tot 9000 inwoners destijds...
Altijd gezellig in Groenlo :) wel iets minder druk tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Groenlo? Pff de radstake daar ging ik heen. Brommers kiek'n in de paardenstal.

* Kaasplank komt ook uit een klein dorpje. Niet het las vegas van de achterhoek maar die met de kathedraal van de achterhoek.

Fietsen hoorde er gewoon bij. Overal fietste je heen. Naar school, vrienden, werk of naar de kroeg. Alles deed je op de fiets en niemand dacht er wat van. Openbaar vervoer begon pas een dorp verderop dus voordat je op de bus naar school kon moest je eerst al een paar kilometers fietsen.

[ Voor 74% gewijzigd door Kaasplank op 21-05-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 12:25

Basszje

Reisvaap!]

Grappig topic. Ik kom uit een (slaap)dorp van 120K mensen en vond het eigenlijk altijd te klein ( ;) ) . Middelbare school was ook bijna 4 km fietsen trouwens, omdat de dichtsbijzijnde veelal christelijke scholen waren en daar had ik geen zin in.

Het is, kortom, maar wat je gewend bent. Ligt er natuurlijk ook aan wat er gebeurt in zo'n plaats en hoe de sfeer is.

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 21-05-2019 14:00 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:31

MadEgg

Tux is lievvv

Ankona schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:49:
[...]
En hoe het is met pubers. Ja hier moeten ze ook ca 8 km fietsen naar de middelbare school. Dat fietsen zal het probleem niet zijn. Heb dat zelf vroeger ook niet echt als een probleem ervaren. Meer dat je geisoleerd woont van veel klasgenoten. Kinderen die op 2 km van school wonen komen niet snel even langs, dat is een wereldreis voor hun.
Is dat zo? Zo heb ik het vroeger niet ervaren. Ik ben opgegroeid naast een dorp van 600 inwoners in Friesland. Mijn middelbare school was in een stadje van 12000 inwoners op 8 km fietsen afstand, met een verzorgingsgebied van +- 16 km rond de school. Ik had eigenlijk géén vrienden in mijn eigen dorp, maar wel in andere omliggende dorpen, en ook in dorpen die 12 km aan de andere kant van de stad lagen. Ik heb dat nooit als probleem ervaren - iedereen fietste zonder morren alle kanten op.

Met uitgaan was het iets meer geregel omdat we dan verder weg moesten, dan moest je met de nachtbus of de taxi. Maar dat is het "probleem" van de pubers, die willen graag uit en dus vinden ze daar wel een oplossing voor.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kaasplank schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:57:
offtopic, die stal was inderdaad wel een leuke plek om af en toe een uurtje door te brengen.

Ontopic, ik zou voor mijn kinderen altijd in de buurt van een school gaan wonen. Ook in de buurt van een HBO want als ze daar heen willen is het wel fijn als je op een beetje normale reisafstand er van woont.
Dit kan nog steeds in een klein dorp maar dan moet je deze wel goed uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 21-05-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Kaasplank schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:57:
Nooit geweest... Ik heb nooit van die megatokos gehouden, vond het veel te massaal. Mij kon je altijd vinden in de Pam Pam, heb er zelf ook jaren gewerkt.
Maar ook voor de Radstake gold, er werd gewoon naar toe gefietst van heinde en verre of de discobus werd gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-05 19:25
Zelf uit een dorp komende zie ik,terugdenkend, wel enige aandachtspunten.
- te veel sociale controle, als uit de band springende tiener altijd geroddel achter mijn rug om gehad.
- clanvorming, ga na of het dorp 'nieuwelingen' wel accepteert.
- leer je kinderen op tijd zelfstandig fietsen, eind augustus tot begin september is het soms levensgevaarlijk met de brugklassers die eerst nooit van t erf kwamen en nu ineens naar school moeten fietsen.

Het fietsen zelf is natuurlijk alleen maar goed voor de kinderen, denk aan al die kinderen met obesitas. Goed regenpak en goede verlichting is wel een must! Mbt de clanvorming, als je er tussen komt heeft dit ook voordelen. Als heel dorp fiets je van en naar de feestjes toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-05 17:01
servies schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:08:
[...]

Voor mij was 'de grote stad' ~45 min fietsen, en later 5 min fietsen + 7 min met de trein. Dan ga je toch wat vaker/ sneller op pad. Liever lui dan moe, dat klopt.

In mijn dorp was het enige vermaak voetbal, als je daar niet van houd, niemand uit je dorp op jouw middelbare school zit, dan heb je gewoon vrij weinig te zoeken in het dorp en ben je blij met snel transport :*)

Wat denk ik wel gezegd moet worden is dat veel voorzieningen begin 00's verdwenen zijn uit het dorp.

@Purzelbaum Dat eerste punt is het vreselijkste! Wat kunnen mensen zich bemoeien met anderen zeg. Je kan maar beter niet 'anders' zijn dan de norm van het dorp. Verademing om daar vanaf te zijn in een stad.

Voor TS misschien wel een puntje: Mochten je kinderen naar HBO/WO gaan is de kans veel groter dat ze snel op kamers gaan. Als ik naar mijn oud-studiegenoten kijk woonde die uit een (meestal slecht bereikbaar) dorp kwamen vrijwel allemaal op kamers, terwijl het bij die uit de stad ongeveer 50/50 was. Hoeft niet goed of slecht te zijn, maar misschien iets om over na te denken

[ Voor 15% gewijzigd door Anatidae op 21-05-2019 20:32 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-05 22:15
Toen ik de startpost las, moest ik denken aan Robert Long met de "De tijd van Perenbloesen". Over een verstikkend klein dorp waar Robert met zijn moeder gaat wonen. (Geniale slotzit!)

Maar 600 mensen valt nog wel mee. Je hebt in ieder geval niet de indruk dat het leven "elders" plaatsvind, en ik denk dat met 600 mensen er ook niet zo'n verstikkende cultuur is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 07:58
WoW interessant om te lezen. Wist eigenlijk niet dat er nog ‘dorpen’ bestaan waar je als buitenstaander echt nog ‘gepest’ Wordt. Of nog erger je kinderen. Zelf altijd in een dorp gewoond. Maar wel 20.000 mensen. En 5km van de grote stad. Ideaal. Hou nog steeds van een stad, maar zo blij dat ik dan toch in de (relatieve) rust woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:36
Wel iets van een ziekenhuis in de buurt?

En één voordeel: in zo'n klein dorp zal weinig werk zijn, dus je kinderen gaan later waarschijnlijk op een grote afstand een gezin stichten waar wel werk is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Ik ben ook in een kleindorp op gegroeid en ik vond het helemaal niks. Ondanks dat ik erzelf geboren was, bleef ik in de ogen van de bewoners een buitenstaander, omdat
mijn ouders daar niet vandaan kwamen.

Mijn zussen hebben het als nog veel naarder ervaren. Die waren echt 100% buitenstaanders (waren tussen 5-9) en zijn daar heel veel om gepest.

Spullen werden kapot gemaakt en alles wat je werd aangedaan werd verklaart onder het motto, daar heb jezelf om gevraagd.

Nu zijn de tijden misschien anders, maar ik zou je adviseren om heel goed te kijken naar wat voor een inwoners er in het dorp wonen.

Ga er eens naar de kroeg of een andere evement. Ga eens in dat dorp iets met je kinderen doen en kijk hoe andere (en vooral je eigen kinderen) daarop reageren.

Persoonlijk zou ik nooit in een dorp met <10000 inwoners kiezen, tenzij ik er al heel veel mensen kenden.

[ Voor 6% gewijzigd door Essie689 op 22-05-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

meermarco schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:24:
WoW interessant om te lezen. Wist eigenlijk niet dat er nog ‘dorpen’ bestaan waar je als buitenstaander echt nog ‘gepest’ Wordt. Of nog erger je kinderen. Zelf altijd in een dorp gewoond. Maar wel 20.000 mensen. En 5km van de grote stad. Ideaal. Hou nog steeds van een stad, maar zo blij dat ik dan toch in de (relatieve) rust woon.
Dit lijkt meer op een buitenwijk. Als je in een grote stad in een buitenwijk bent dan heb je ook 'relatieve rust' en woon je misschien ook met 10.000 mensen.

En hoe kleiner de gemeenschap, hoe groter de gemeenschapszin. Dat heeft nadelen (clanvorming) en voordelen (geborgenheid, voor elkaar zorgen). Dat er dus kleine dorpen zijn waar mensen last hebben van het 1e vind ik dan ook niet vreemd.

Mijn ouders hadden toen ik 8 was het plan om te verhuizen naar een klein dorp in de polder. Gelukkig deden ze goed onderzoek en hebben ze veel gesproken met anderen in het dorp die die stap eerder maakten. Op basis van hun ervaringen hebben ze toen besloten in de (buitenwijk van de) stad te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij verschilt het ook echt wel per regio (en zelfs dorp) hoe makkelijk je 'binnen komt'. Ik woon in een van de andere kernen waar @Kaasplank en @servies vandaan komen (die om de hoek bij de radstake :P), sinds 1,5 jaar. En iedereen is hier hartstikke open en als je wilt kan je met alles mee doen. Doe je niet mee, even goede vrienden.
B.v. met carnaval, daar heb ik niet zo veel mee, maar het mee denken vind ik wel leuk. Ik ben dus de afgelopen 2x wel bij de eerste buurtvergadering geweest voor het thema. Afgelopen zomer heb ik ook direct mee gedaan met het vogelschieten op de kermis , hartstikke toffe ervaring en iedereen vind het super mooi dat je meteen mee doet.
Dat is dan in de Achterhoek, kan mij voorstellen dat het b.v. in Urk of ergens in de biblebelt totaal anders is :P

En het is ook maar net hoe je er zelf in staat. Het helpt natuurlijk niet om je als een autist volledig af te sluiten van de buitenwereld (nooit goeiedag zeggen etc), en een keertje 'buurt maken' met je buren kan nooit kwaad.

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 22-05-2019 08:53 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

-tom-562 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:52:
Volgens mij verschilt het ook echt wel per regio (en zelfs dorp) hoe makkelijk je 'binnen komt'. Ik woon in een van de andere kernen waar @Kaasplank en @servies vandaan komen (die om de hoek bij de radstake :P), sinds 1,5 jaar. En iedereen is hier hartstikke open en als je wilt kan je met alles mee doen. Doe je niet mee, even goede vrienden.
B.v. met carnaval, daar heb ik niet zo veel mee, maar het mee denken vind ik wel leuk.
Harreveld dus :+ (De enige plek in de gemeente Oost Gelre waar ook nog carnaval wordt gevierd)
In alle plaatsen hier zijn ze blij met mensen die mee willen helpen... Dat is ook van essentieel belang voor de leefbaarheid.
Essie689 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:28:
Ik ben ook in een kleindorp op gegroeid en ik vond het helemaal niks. Ondanks dat ik erzelf geboren was, bleef ik in de ogen van de bewoners een buitenstaander, omdat mijn ouders daar niet vandaan kwamen.

Mijn zussen hebben het als nog veel naarder ervaren. Die waren echt 100% buitenstaanders (waren tussen 5-9) en zijn daar heel veel om gepest.

Spullen werden kapot gemaakt en alles wat je werd aangedaan werd verklaart onder het motto, daar heb jezelf om gevraagd.
Laat me gokken: Biblebelt of soortgelijk geloof in de plaats en jullie gingen ook nog eens niet naar dezelfde richting...

[ Voor 31% gewijzigd door servies op 22-05-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 07:58
Ojjorz schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:13:
[...]

Dit lijkt meer op een buitenwijk. Als je in een grote stad in een buitenwijk bent dan heb je ook 'relatieve rust' en woon je misschien ook met 10.000 mensen.

En hoe kleiner de gemeenschap, hoe groter de gemeenschapszin. Dat heeft nadelen (clanvorming) en voordelen (geborgenheid, voor elkaar zorgen). Dat er dus kleine dorpen zijn waar mensen last hebben van het 1e vind ik dan ook niet vreemd.

Mijn ouders hadden toen ik 8 was het plan om te verhuizen naar een klein dorp in de polder. Gelukkig deden ze goed onderzoek en hebben ze veel gesproken met anderen in het dorp die die stap eerder maakten. Op basis van hun ervaringen hebben ze toen besloten in de (buitenwijk van de) stad te blijven.
Santpoort. Niet echt een buitenwijk. Maar idd als je het vergelijkt met de dorpen zoals genoemd voelt het wel meer een buitenwijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

servies schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:06:
[...]

Harreveld dus :+ (De enige plek in de gemeente Oost Gelre waar ook nog carnaval wordt gevierd)
In alle plaatsen hier zijn ze blij met mensen die mee willen helpen... Dat is ook van essentieel belang voor de leefbaarheid.

[...]

Laat me gokken: Biblebelt of soortgelijk geloof in de plaats en jullie gingen ook nog eens niet naar dezelfde richting...
10 punten!
Ho ho ho, in Zieuwent vieren ze ook carnaval en Marienvelde heeft sinds dit jaar weer een CV :+
Binnen 1,5 week dat we er woonden kwam er ook al iemand aan de deur met de vraag of ik vrijwiller wilde worden bij de voetbalclub :P helaas voor hem haat ik voetbal :+

Maar idd, ik denk dat het heel veel uit maakt naar wat voor een dorp je verhuist. Ik kan mij niet voorstellen dat het heel veel anders is zoals ik omschrijf (open), in de rest van de dorpen hier in de regio (Achterhoek)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

-tom-562 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:27:
Maar idd, ik denk dat het heel veel uit maakt naar wat voor een dorp je verhuist. Ik kan mij niet voorstellen dat het heel veel anders is zoals ik omschrijf (open), in de rest van de dorpen hier in de regio (Achterhoek)
Om eerlijk te zijn heb ik van m'n ouders ook wel gehoord dat ze er in het begin ook moeilijk tussen kwamen in Groenlo (midden jaren 60). Dit zal ook wel wat aan de omstandigheden hebben gelegen: hard werken, huis verbouwen, zeer zwaar gehandicapt eerste kind, dus weinig tijd voor sociale bezigheden en dat soort dingen.
Maar tegenwoordig zijn ze overal blij (vooral met jongeren) als er nieuwe mensen bij komen....
Let wel op: "Joa joa" is geen "ja dat is goed..." maar het tegenovergestelde :+ Het wil nog wel eens tot misverstanden lijden...
Pagina: 1 2 Laatste