Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Oké hier komt het...

Ik heb meerdere websites op mijn nas draaien, een paar hiervan wil ik voorzien van een domeinnaam en hier dan ook mail op gebruiken... ik wil de mail echter ergens anders "serveren" dan op de nas... ik dacht aan een vps...
Eventueel wil ik ook een paar websites overzetten naar de vps en ze daarop draaien...
Ook wil ik vanaf verschillende apparaten backups kunnen maken van vooraf bepaalde mappen naar de vps...
Ben best handig geworden met mijn nas vind ik zelf maar heb 0 ervaring met een vps of andere server... denk dat ik er wel uit ga komen als ik er eenmaal 1 ter beschikking heb maar na het nodige speurwerk online en vele mails naar diverse hosting aanbieders is het mij nog steeds niet duidelijk of een vps voor mij de beste oplossing is en waar kan ik het dan beter vragen dan hier :-)
...

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je NAS draait waarschijnlijk een Linux-afgeleid OS. Je kan dus "elke" hosting-vorm overwegen mits je enige kennis van Linux, http-daemons etc hebt. En natuurlijk een stukje security.

Hou wel in de gaten dat "veel vps'en" een pooled IP-range hebben. Dus maakt je buurman misbruik van zijn IP, kan het zomaar zijn dat 51.231.56.xxx blacklisted wordt bij Spamhaus en consorten; han houdt jouw mail-verkeer ook vrij rap op.

/edit: niet alle VPS'en hebben veel RAM. Als je mem-caching wil gebruiken, kan je beter overwegen een kleine dedicated server te overwegen. Bijvoorbeeld (maar niet verplicht) ovh.nl ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 17-05-2019 19:32 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Waarom niet een paar webhosting pakketten afnemen? Geen idee hoeveel domeinen je hebt maar 4-5 webhosting pakketten zijn vaak even duur als 1 vps waar je ook een control panel voor moet kopen.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
Ik heb zelf bij TransIP een VPS en die handelt ook mijn mail af, maar daarvoor gebruik ik een server van TransIP die je moet instellen als uitgaande server. Dit geeft je bij een VPS geloof ik de mogelijkheid om 2000 mails per dag te versturen. Ontvangen is sowieso geen probleem, ook al zou je IP geblokkeerd zijn.

//EDIT:
Hier te vinden: https://www.transip.nl/kn...ps-mailservice-instellen/

[ Voor 14% gewijzigd door BernardV op 17-05-2019 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
@MAX3400 qua linux en http-deamons is het voor mij allemaal nieuw maar als ik zie hoe makkelijk het ging om te snappen hoe de nas werkt denk ik dat dat, met wat googlen en zoeken op fora, het wel gaat lukken...
Vandaar de overweging... het plan was eigenlijk om de optie die @Luchtbakker al gaf af te gaan nemen maar door de extra wens van back ups maken... en dat er wellicht nog meer grote voordelen zijn toch maar dit topic gestart...@bernardV ik vond transip wat duur... kijk nu bij hetzner... voor evt webhosting weet ik al wel waar ik het evt af wil nemen...
Alvast bedankt voor de reacties zover maar nog niet echt wijzer haha...

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Waar zou je backups willen maken als een hosting partij dat al voor je doet? Als je een vps neemt is dat trouwens niet standaard vanzelfsprekend dat ze gemaakt worden, met normale webhosting pakketten wel.

Hetzner is trouwens een prima partij. Ik heb vaak genoeg diensten bij ze afgenomen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14
Houd er rekening mee dat mail best pittig is. Je krijgt te maken met dns, als je verder gaat met dnssec (dane, spf etc)

Ik heb een stack met Postfix/dovecot draaien met authenticatie en de hele reut, maar daar heb ik best lang over gedaan.

Voor het leren? Doen! Maar als je een simpel mailboxje zou willen hebben kijk ik nu naar office365.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
@Luchtbakker voor wat betreft backups doel ik niet op backups van de websites of mail...
Ik wil zeg maar van bepaalde mappen op diverse laptops, telefoons en nas(sen) backups kunnen maken...

Op mijn nas heb ik bijvoorbeeld gebruikers aangemaakt welke op afstand door die gebruikers te benaderen zijn en waar ze kleine hoeveelheden data op kunnen slaan en vanaf kunnen halen... soort mini clouds voor meerdere mensen zeg maar... zelf maak ik back ups van mijn laptop naar de nas... maar mocht die toevallig ook eens de geest geven dan heb ik wat extra zekerheid en ben ik niet al mijn bestanden kwijt...
Dat ze niet vanzelf gemaakt worden op een vps wist ik... maar daarvoor kan ik wel iets als hyper backup gebruiken dacht ik...

@DiedX dane, spf, postfix en dovecot zeggen me helemaal niks... :p ik liep met mijn nas ook al tegen het dns gebeuren aan... het instellen van domeinen en certificaten instellen was wel even uitzoeken maar is uiteindelijk wel gelukt... mail zal wel lastiger zijn maar er is vast genoeg informatie te vinden om dit tot een succes te brengen...
Voor nu denk ik dat ik toch maar voor de webhosting moet gaan... dan over een tijdje maar een kleine vps afnemen om daar mee te gaan stoeien... zo leer ik het makkelijkst is mijn ervaring...

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Breng je mail extern onder, betrouwbaar verzenden en ontvangen is best een opgave. En omdat je hele leven vandaag de dag samenkomt in je mail, is veiligheid ook een niet te onderschatten aspect. Kijk eens naar protonmail, die helpt je om van je eigen domeinnaam de nameservers juist in te stellen voor gebruik ivm hun dienst.

Voor de "backups": zoek een vps op lowendbox.com (hostus heeft in Amsterdam nog altijd een aanbieding lopen). Installeer VestaCP als control panel (opensource, gratis, functioneel) en OwnCloud als backup dienst. Heeft een desktop client en mobiele apps, als ik mij niet vergis

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Kijk even naar sovereign. Met ansible kan je je eigen mail server deployen. Zorg wel voor goede backups etc. Zie ook [VPS] Opzetten en onderhouden

Ovh, transip zijn partijen die vps aanbieden, zie ook Storage VPS voor private cloud

En E-mail hosten voor nog achtergrond. Office 365 kan misschien ook een oplossing voor je email zijn.

Maar als je wat minder vaardig bent, kan je ook zoeken naar een website en mail hoster. Minder zorgen :)

[ Voor 27% gewijzigd door jeanj op 18-05-2019 12:44 ]

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1