Tweakers,
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil zelf mijn mail gaan hosten. Op dit moment heb ik al mijn mail, zowel zakelijk als privé, via Google G Suite lopen, maar dat wordt mij toch echt wat te duur!
Google G Suite is ge-wel-dig voor mail, voornamelijk op het gebied van SPAM en push ondersteuning op mobiele mail clients, maar het is zo verschrikkelijk duur. Op dit moment ben ik met 6 domeinen een slordige €350 per jaar kwijt.
Één zakelijk domein wil ik graag bij G Suite laten omdat deze ondertussen te ver in het Google eco systeem zit. Ik zou deze eventueel ook zelf in beheer willen nemen maar zover ik kan vinden is het praktisch onmogelijk om Adwords, G Docs en Analytics te behouden. De overige domeinen wil ik zelf gaan hosten.
Nu wil ik, als een echte Tweaker, de mail zelf gaan regelen, in de long run kan mij dit tijd, spam en natuurlijk geld besparen. En het is natuurlijk leuker. Maar ik zie wat beren op de weg en kan maar met moeite vinden welke mail server ik zou moeten gebruiken. Alle software uitproberen is natuurlijk niet te doen.
Tweaks die ik wil toepassen
Exchange valt af, rules op wildcards zoals een bericht van unopened naar opened zetten zijn enkel client sided.
Open-Xchange lijkt dit allemaal te kunnen, inclusief een mooi dashboard. Open-Xchange bevat echter wel veel hoop "troep". Het gaat mij enkel om mail.
Eisen
Twijfels / denkvoer
Een behoorlijke lap tekst zonder concrete vragen. Ik heb er bewust voor gekozen om geen concrete vragen te stellen omdat ik ze simpelweg niet wist te formuleren en nog in de oriëntatiefase zit. Ik heb mijn gedichtenspinsels hierboven uitgewerkt en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Niet aan beginnen, wellicht handig om...., ervaringen, heb je daar wel rekening mee gehouden, alternatieven, tips, of andere nuttige informatie zodat ik een wat betere blik krijg of het daadwerkelijk wijs is om de overstap te wagen.
Mods: kleine twijfel of dit wel de juiste plek is voor dit topic, het gaat om server software maar niet specifiek over Windows. Mocht het ergens anders thuishoren, excuses.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil zelf mijn mail gaan hosten. Op dit moment heb ik al mijn mail, zowel zakelijk als privé, via Google G Suite lopen, maar dat wordt mij toch echt wat te duur!
Google G Suite is ge-wel-dig voor mail, voornamelijk op het gebied van SPAM en push ondersteuning op mobiele mail clients, maar het is zo verschrikkelijk duur. Op dit moment ben ik met 6 domeinen een slordige €350 per jaar kwijt.
Één zakelijk domein wil ik graag bij G Suite laten omdat deze ondertussen te ver in het Google eco systeem zit. Ik zou deze eventueel ook zelf in beheer willen nemen maar zover ik kan vinden is het praktisch onmogelijk om Adwords, G Docs en Analytics te behouden. De overige domeinen wil ik zelf gaan hosten.
Nu wil ik, als een echte Tweaker, de mail zelf gaan regelen, in de long run kan mij dit tijd, spam en natuurlijk geld besparen. En het is natuurlijk leuker. Maar ik zie wat beren op de weg en kan maar met moeite vinden welke mail server ik zou moeten gebruiken. Alle software uitproberen is natuurlijk niet te doen.
Tweaks die ik wil toepassen
- Wildcard adressen
- Wildcard met prefix bijv. (zalando|wehkamp)-nieuwsbrief@domein.nl
- Mogelijkheid om acties uit te voeren op wildcards. De nieuwsbrief bijv. in een aparte folder zetten en als geopend markeren.
- Wildcard adressen blokkeren, ik wil namelijk wildcards gaan gebruiken voor elke service waar ik mij aanmeld zodat ik in geval van spam deze wildcard direct kan laten bouncen.
- [/li]
- Tijdelijke adressen als in de bekende 10minute mail
Exchange valt af, rules op wildcards zoals een bericht van unopened naar opened zetten zijn enkel client sided.
Open-Xchange lijkt dit allemaal te kunnen, inclusief een mooi dashboard. Open-Xchange bevat echter wel veel hoop "troep". Het gaat mij enkel om mail.
Eisen
- Push mail. Ik gebruik Spark op mijn telefoon en Apple mail op mijn desktop. IMAP IDLE of Exchange worden door beide ondersteund voor push mail
- Application specific passwords. Aangezien applicaties op iOS niet onbeperkt op de achtergrond mogen draaien (wat natuurlijk ook niet wenselijk is) logt Spark op hun eigen servers in op mijn mail server om pushnotificaties mogelijk te maken. Mocht Spark ooit gehacked worden zie ik het niet zitten om overal mijn WW aan te passen.
Twijfels / denkvoer
- Spam. Ik denk dat ik maar op de koop toe moet nemen dat Spam nooit zo mooi gefilterd gaat worden als in Gmail. SpamAssassin + blacklists is een optie maar ik heb altijd het idee dat SpamAssassin meet goed dan kwaad doet. Ook blacklists bevatten enorm veel false positives. Iemand tips?
- Downtime. Volgens RFC 5321 is het verplicht om de mail op een later tijdstip opnieuw te sturen. Ik kan alleen niet achterhalen in hoeverre dit ook nageleefd wordt en of ik hier blind op kan vertrouwen. Bovendien mag de strategie zelf bepaald worden waardoor het mogelijk is om na een tweede poging de mail niet nogmaals te versturen. Een backup server maakt het kostenplaatje ineens een stuk groter waardoor het verschil met G Suite nihil zal zijn.
- Hosting. IP reputatie en uptime zijn belangrijk, bij een budgetboer gaan zitten is dus niet verstandig. Een goede server is duur waardoor G Suite weer aantrekkelijk wordt. Ik heb echter een server bij een betrouwbare partij waar allerlei kleinen wissewasjes op draaien zoals IoT dashboards e.d. verstandig om mail daar bij te zetten of kan ik toch echt beter een losse server gebruiken?
- Ik ben geen expert als het aankomt op mail. Ik weet behoorlijk wat als het aankomt op het afleveren van mail omdat ik hier praktisch dagelijks mee te maken heb in de applicaties die ik onderhoud voor klanten. Moet ik hier wel in willen duiken, is de learning curve niet te groot t.o.v. de besparing?
Een behoorlijke lap tekst zonder concrete vragen. Ik heb er bewust voor gekozen om geen concrete vragen te stellen omdat ik ze simpelweg niet wist te formuleren en nog in de oriëntatiefase zit. Ik heb mijn gedichtenspinsels hierboven uitgewerkt en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Niet aan beginnen, wellicht handig om...., ervaringen, heb je daar wel rekening mee gehouden, alternatieven, tips, of andere nuttige informatie zodat ik een wat betere blik krijg of het daadwerkelijk wijs is om de overstap te wagen.
Mods: kleine twijfel of dit wel de juiste plek is voor dit topic, het gaat om server software maar niet specifiek over Windows. Mocht het ergens anders thuishoren, excuses.