Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:45
Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen en heb daarvoor research gedaan en meerdere offertes opgevraagd.
Ik ben benieuwd of jullie nog tips / input hebben, waarvoor alvast bedankt!

Situatie
  • tussenwoning west Noord-Holland
  • Dakligging ZW
  • Hellingshoek 35°
  • geen schaduw
  • waarschijnlijk ruimte en wens voor 12 panelen, zeker ruimte voor 10
  • 2 pers. huishouden
  • 2700 kWh verbruik per jaar (zal in toekomst meer worden, elektrisch koken/auto van gas af etc.)
Foto bovenkant dak met ligging 12 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/tATUIsS.png

Ik wil het laten leggen. Ben zelf niet onhandig, maar heb geen zin om het dak op te gaan en met elektra te klooien en betaal graag iets meer om het zelf niet te hoeven doen.

Ik heb meerdere offertes, waarbij ik die van 2 partijen het meest interessant vind.
Van partij 1 heb ik een offerte met 10 en 12 panelen, van partij 2 heb ik dat ook en met mogelijke upgrade naar omvormer met optimizers (ik schat in dat dat overbodig is voor mijn dak, aangezien er geen schaduw is).
Partij 2 werkt met vaste configuraties, dus dit zijn de enige keuzes.

Ik heb deze offertes in een overzicht gezet.
Momenteel neig ik naar 12 panelen van partij 2 met de Goodwe omvormer ivm prijs/kwaliteit/opbrengst/garantie van onderdelen en installatie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xfg8cML.png

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Klopt het dat er 2 hoge bomen voor de deur staan, die in de loop van de middag, begin van de avond, een flinke schaduw over je dak gooien?

Zo ja, wat zeggen de diverse installateurs daar dan van? Hoe wordt daar rekening mee gehouden, en/of wat voor performance verliezen verwachten ze hierdoor?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
een tip.
neem niet de SMA 3.0 maar de 3.6. (of nog iets zwaarder de 4.0 of 5.0.) ;)
(een fronius zou ook kunnen of goodwe/hosola/omnik, maar daar zitten wel beperkingen aan die je van te voren wil weten.)
en hang daar de 12 panelen aan.

die is iets krachtiger en kan later nog geupgrade worden.
al die omvormers hebben 2x een mpp, maar kunnen ook op 1x mpp werken.
(dit kost amper extra geld, een 2de omvormer kopen is veel duurder.
en die wil je straks toch als je over gaat naar een elektra auto/warmtepomp.
je kunt je nu nog dat geld besparen. ;) )

dan heb je voor nu een leuke opbrengst, en als je straks tekort komt maak je er een oost-west variant van.
zie mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat beide kanten een iets ander moment hebben van top halen.
dus meer Wp op kleinere omvormer is goed mogenlijk.
ik heb 6,4kWp op een 4kW omvormer.
dit levert mij toch nog een 5500kWh op per jaar. ;)

persoonlijk: maar ik zou op dit moment geen 300Wp panelen meer pakken.
maar eerder de 310-330Wp panelen,die zijn snel kosten effectiever als je laat leggen.
(leg kosten zijn het zelfde als je 280Wp of 330Wp laat leggen.)

edit:
we rekenen hier vaak in prijzen ex BTW, die krijg je toch grote deels terug.
en vaak is het handig om totaal prijs delen door aantal Wp te doen.
eigenlijk zou dan de prijs kleiner kunnen worden (zelfs met de luxe die ik hier boven schrijf) 1€ per Wp (<1€/Wp)
dus vind de prijzen aardig hoog, maar kan het slecht over zien door je berekening?

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 16-05-2019 13:22 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hoe dacht je op magische wijze >300 kWh extra uit dezelfde panelen te gaan halen met SolarEdge op een schaduwvrij dak?

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Reken ik met winkelman prijzen dan:

12 Ja solar305 black 125ex 1500 ex
12 montagemateriaal , kabels, stekkers, transport , meterkastaanpassingen e.d. 600 ex
Omvormer: 450 ex
montage en voorrijkosten: 750 ex
Zit je op 3300ex. Zelfs als je de panelen gepoetst wilt hebben en ze vragen de btw voor je terug zou dat nooit gek veel meer dan 3660 ex mogen kosten (1 euro per watt ex btw zoemend opgeleverd).

Je ziet dat je offertes dus structureel te duur zijn voor wat je krijgt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Eens met @migjes
Als de verslaving erin zit, wil je, aan de andere kant, onder de dakkapel of op je uitbouw ook panelen.
Dan is het wel zo handig om alvast een omvormer te hebben met 2x mppt.
Spreiding is ook wel handig als salderen afgelopen is.

Je hebt wel iets schaduw van schoorsteentjes denk ik, maar niet iets wat SMA optitrac niet op kan lossen.
In de middag heb ik ook een schoorsteen schaduw. Zie hieronder 2 stringen op hetzelfde vlak. 1 met en 1 zonder schaduw.
https://pvoutput.org/comp...20190513&gs=0&t=0&c=0&t=0

Als je gezien hebt hoe makkelijk het installeren is, kan je dat zelf aan de andere kant doen en uitbreiden.

Gezien de logging perikelen bij Goodwe, zou ik daar vandaan blijven
(maar is misschien op te lossen door zelf te loggen via rs485)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 14:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:45
  • Op basis van jullie input heb ik het overzicht aangepast en de focus meer op de ex btw prijs gelegd en Prijs € per Wp toegevoegd. Goed idee!
  • Daarnaast heb ik nog even goed gekeken en die Goodwe GW3000D-NS heeft 2 MPPT Trackers ipv 1, dus dat is erg gunstig ivm later bijplaatsen (wellicht op platte dak van de dakkapel aan de NO kant van het huis)
BartS12 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:06:
Klopt het dat er 2 hoge bomen voor de deur staan, die in de loop van de middag, begin van de avond, een flinke schaduw over je dak gooien?
Nee klopt niet, helemaal schaduwvrij, mogelijk alleen wat schaduw van de schoorsteen
migjes schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:10:
een tip.
neem niet de SMA 3.0 maar de 3.6. (of nog iets zwaarder de 4.0 of 5.0.) ;)
(een fronius zou ook kunnen of goodwe/hosola/omnik, maar daar zitten wel beperkingen aan die je van te voren wil weten.)
en hang daar de 12 panelen aan.

persoonlijk: maar ik zou op dit moment geen 300Wp panelen meer pakken.
maar eerder de 310-330Wp panelen,die zijn snel kosten effectiever als je laat leggen.
(leg kosten zijn het zelfde als je 280Wp of 330Wp laat leggen.)
Die SMA heeft maar 5 jaar garantie en die Goodwe's 10 jaar.
Plus Partij 2 levert 6 jaar installatie garantie en partij 1 maar 1,5 jaar. Daarom neig ik meer naar Goodwe.
Daarnaast ben ik er dus achter dat die Goodwe GW3000D-NS ook 2 MPPT trackers heeft, dus dat is helemaal top.

Als ik bij verschillende partijen kijk naar de 330Wp panelen (van een knap merk) configuraties, zijn die al snel €60a €70 per paneel duurder. Ik denk dat ik die uitgave dan beter over een paar jaar kan doen als er wellicht 400 / 450Wp panelen zijn en ik ga uitbreiden.
Tweeke schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:39:
Hoe dacht je op magische wijze >300 kWh extra uit dezelfde panelen te gaan halen met SolarEdge op een schaduwvrij dak?
Ik heb de waardes overgenomen uit de offertes, dus daar komt het verschil vandaan.
Lardman schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:13:
Reken ik met winkelman prijzen dan:

12 Ja solar305 black 125ex 1500 ex
12 montagemateriaal , kabels, stekkers, transport , meterkastaanpassingen e.d. 600 ex
Omvormer: 450 ex
montage en voorrijkosten: 750 ex
Zit je op 3300ex. Zelfs als je de panelen gepoetst wilt hebben en ze vragen de btw voor je terug zou dat nooit gek veel meer dan 3660 ex mogen kosten (1 euro per watt ex btw zoemend opgeleverd).

Je ziet dat je offertes dus structureel te duur zijn voor wat je krijgt.
Ik zie dat Winkelman aangeef:
We installeren in een cirkel van ongeveer een uur rijden van Hengelo.
Dat gaat hem voor mij dus helaas al niet worden.
Partij 2 is dan naar vergelijking zo'n 10% duurder. Daar kan ik mee leven.
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:25:

Gezien de logging perikelen bij Goodwe, zou ik daar vandaan blijven
(maar is misschien op te lossen door zelf te loggen via rs485)
Wat zijn die logging perikelen dan?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Probleem Goodwe omvormer offline
Goodwe Sem Portal app problemen
In tweakers zit een zoekfunctie: https://gathering.tweakers.net/forum/find/?keyword=goodwe

Als je nog gaat uitbreiden op mppt 2 is de Goodwe 3000 D-NS te klein.(aftoppen)
SMA tool kwam zelf al met de SMA 3.0 (minimum) als configuratie voor de 12 panelen.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NVyydolAXc1Z2BPfZ1irFnBk/thumb.jpg

Je dak is ook maar 3m30 hoog? Of passen er ook 2x 1 mtr panelen ?
Maar ik denk dat je gaat voor laagste prijs, dus laat maar.

Edit: pas het vermogen omvormer even aan in je tabel.
Je geeft het DC vermogen aan. (vermoed ik)
Uit een SMA 2.5 komt echt niet meer dan 2500 Watt AC vermogen

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-05-2019 19:26 ]

Verwijderd

Opbrengst van aanbieder 2 is wat enthousiast genomen.
Verder ben ik persoonlijk gezien met mijn eigen ervaring geen fan van string omvormers. Je hebt minimaal 6 panelen nodig voor een string. Daarnaast moeten deze panelen hetzelfde zijn.
Dit kan lastig worden wanneer er een paneel over 10 jaar kapot gaat en vervangen moet worden.

SolarEdge is wel duurder maar daar heb je dan wel de zekerheid van dat je 12 jaar goed verzekerd zit dat er garantie is. (200 euro meer en je hebt 25jaar).
Pak de P370 optimizer en je kunt alles vervangen met elk willekeurig paneel in de toekomst tot 370wp.
Daarnaast uitbreiding is ook voor makkelijker. Wel vragen voor een SE3680 omvormer.

Je trekt met SolarEdge wel de kleine positieve tolerantie extra eruit.
Met de app zie je zeer snel wanneer er iets mis is.

Succes met je koop.

Ps. laat je niet ompraten door sommige mensen die zeggen dat je het systeem. Om de 5 jaar moet vervangen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Met solaredge P370 heb je minimaal 8 panelen nodig.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
Wie betaalt de (voorrijd)kosten voor de installateur voor vervanging solaredge onderdelen en schade aan het dak, is dat ook in de garantie?

Ben benieuwd wat voor persoonlijke (slechte) ervaringen je hebt met stringomvormers.
Met 2 verschillende orientaties is een 2x mppt- stringomvormer hier toch wel in het voordeel.
(afhankelijk van de hoeveelheid panelen in de uitbreiding)
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2019 08:15 ]

Verwijderd

Mijn persoonlijke ervaring is dat je nooit de juiste paneel vindt na 3 jaar... Een echte solaredge installateur kan de kosten vergoeden bij SolarEdge.. Kan het weten. Ik ben er een. Een ander die wel kosten in rekening brengt is een die geen waarde hecht aan garantie of geen solaredge installateur is.
Pagina: 1