Destijds heb ik met enige verbazing dit topic gevolgd. Maar ja er is ook een topic over boxer-shorts (echt waar)…. Dus waarom niet dit. Maar eigenlijk is de vraag van TS helemaal niet zo vreemd. De reacties daarop in dit topic vind ik wel regelmatig lachwekkend.
Blijkbaar zijn er hier veel stadsbewoners die het maar wat eng vinden om buiten de bebouwing te komen….
Hieronder wat ik in een vluchtige scan ben tegengekomen en mijn gedachten daarbij.
Eerst even wat context: zelf woon ik in het buitengebied, aan een zandweg, niet in het bos zelf, maar wel grenzend aan bosgebied, natuurgebied en landbouwgebied in de Achterhoek. We hebben zelf wat weiland en wat bossages.
In het verleden heb ik ook in de bebouwing van dorpen en steden gewoond, maar niet echt hartje stad.
Stilte/saai
Tja, die stilte is juist vaak een reden om buitenaf te gaan wonen. De hectiek van het stedelijk leven vind je in het buitengebied niet.
Insekten/muggen
Vroeger waren er buiten de stad veel meer insekten. Met dank aan de huidige landbouw is het insektenleven in het buitengebied gedecimeerd en dat werkt ook door in de natuurgebieden en bossen. Binnen de bebouwing net zoveel last van steekmuggen als daarbuiten. Ik woon vlakbij een groot hoogveengebied. Dat levert wel af en toe wat overlast op van knutten, maar niet meer steekmuggen dan elders. Steekmuggen zitten in regentonnen, dakgoten etc.
Teken/lyme
Teken komen tegenwoordig overal voor. Misschien niet hartje stad, maar in bebouwing met enig groen zitten ze ook. Teken komen vooral in huis door rondscharrelende huisdieren. En ja er valt meer te scharrelen in het buitengebied.
Eikenprocessierups
Komt overal voor waar eiken staan. Niet specifiek voor buitengebied. Daar staan weliswaar meer eiken, maar daar zijn vaak ook meer predatoren. Ik heb jaarlijks meerdere nesten in mijn bomen, maar ze krijgen niet de kans zich zodanig te vermeerderen dat het overlast oplevert.
Wild
Reeën en andere beesten willen zich wel eens tegoed doen aan groente en fruit in de moestuin en aan de aanplant van jonge boomjes. Vogels en fruit is altijd lastig, ook in de bebouwing. Kwestie van een goede afscherming.
Wild zwijn werd genoemd. Die mag officieel alleen in bepaalde gebieden voorkomen en moet daarbuiten worden bestreden. Faunabeheer kan aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade.
Huisdieren vs wild
Katten en honden zouden aangevallen worden door wild zwijn. Katten laten dat niet snel gebeuren. Honden, nou ja dan moet je ze maar niet laten loslopen in het bos. Probleem is niet het wild, maar de katten en honden die los in de bossen lopen te struinen. Dus als een wild zwijn dat niet pikt, juich ik dat van harte toe.
Vogellawaai
Als je daar last van hebt is buiten wonen niks voor je. Je hebt zelfs mensen die last hebben van merels die in de zomer bij ochtendgloren gaan zingen… Die kunnen maar beter binnen blijven
Homo’s
Strikt genomen gaat het niet om homo’s, maar om mensen die hun lusten niet kunnen bedwingen en “hun ding” doen in de bosjes. Welnu die laatste categorie ben ik zelden tegengekomen en niet bij mij in de buurt. Heb er verder geen last van (en wij zijn zelf ook wel eens buiten gezwicht voor de hormonen…).
Maar inderdaad, het merendeel is toch vooral (homo-)man. Homo-ontmoetingsplekken zijn veelal op bepaalde plekken. Natuurlijk niet fijn als dat net naast jouw tuin is, maar die kans is niet groot en bovendien kan er worden opgetreden. Het is niet zo dat ieder bos vol zit met zich aan lust overgevende medemensen.
Inbraakgevoeligheid
Zou kunnen. Er is natuurlijk weinig sociale controle, bij gebrek aan buren. Tegelijkertijd is het voor een inbreker een veel grotere tijdsinvestering om buitenaf huizen af te lopen om te kijken of er wat te halen valt. Wordt iets anders als men weet dat er wat bij jou te halen valt. Maar meeste inbraken in Nederland zijn niet zo gericht. Wat wel voorkomt is dat mensen hun schuren niet op slot doen en daar wel dure tuingereedschappen opslaan. Dat soort diefstallen zijn in mijn regio wel bekend. Overigens niet bij mij (ook een schuur die niet op slot is, maar daar geen kostbaarheden in).
Mobiel bereik/internet/tv
Hier geen probleem. 4G werkt niet met alle netwerken evengoed. Dan kies je toch een andere provider. Voor mij is 4G ook niet belangrijk. Internet ging tot 3/4 jaar geleden prima via ADSL, inclusief thuiswerken. Juist in het buitengebied is veel glasvezel aangelegd. Moest inderdaad wel bijbetalen vanwege de afgelegen ligging. Er was voordien geen kabel, dus tv ging via satelliet. Ik kijk en heb geen tv, dus ik weet niet of daar problemen mee waren.
Lawaai bosonderhoud/agrarische werkzaamheden
Als het bos van een ander is, dan kun je verrast worden door werkzaamheden die overlast geven. Doorgaans is dat niet jaarlijks, maar een piek van een paar dagen eens per zoveel jaar. Een boseigenaar kan ook een bos vrijwel geheel kappen en dan een paar boompjes laten staan. Soms wordt er dan wel nieuw bos aangeplant, maar je uitzicht/omgeving is er wel door veranderd.
Dat kan wel jammer zijn.
In meer agrarisch gebied kan er af en toe last zijn van geluidsoverlast van stallen en machines, stankoverlast door mest etc. Mijn ervaring is dat veel boeren gewoon hun gang gaan en zich niets aantrekken van anderen. Dan kan het gebeuren dat je opeens middernacht wordt geconfronteerd met oogstmachines die met veel kabaal aan het werk gaan.
Maar dat is allemaal niet iets wat dag in/dag uit voorkomt.
Mensen in de tuin/toerisme
Mooi wonen betekent dat je in een omgeving woont die ook interessant is voor anderen. En dat kan overlast geven. Ik heb af en toe ook mensen op mijn terrein, bijvoorbeeld omdat ze dachten dat een of ander wildspoor een pad was (zeggen ze). En ik wil geen hekken rond mijn terrein en ook geen borden verboden toegang. Dus het komt voor. Nu wil ik wel eens in adamskostuum in het zonnetje liggen en ja, dan kan het zijn dat ze mij in natuurlijke staat tegenkomen. Voor mij geen probleem.
Ik heb wel een keer een plassende dame betrapt op mijn terrein. In plaats van excuses werd ze boos omdat ik haar geen privacy gaf….
Mountainbikers zijn wel een probleem, vooral in groepen. Die houden zich niet aan paden/routes, hebben een grote bek en maken veel kabaal. Ik was die schreeuwende zuurstokken zo zat dat ik een mountainbikeroute die liep over mijn terrein heb afgesloten.
Bladeren/Onderhoud
Ja, bomen betekent bladeren. Op het gazon verwijderen, kost een of twee middagen en dat is dan ook weer klaar. Is overigens een prima grondstof voor de (moes)tuin.
Groen vraagt altijd onderhoud en dus moet je ook af en toe wat doen aan je bomen en andere beplantingen. Hoort er bij, levert openhaard-hout op en is verder doorgaans geen enorme klus.
Pakjes bezorgen
Geen verschil met wonen in de bebouwing. Beetje afhankelijk van wie de bezorger is. PostNL gaat altijd goed en snel. DHL meestal ook. DPD wat minder.
Afstand tot winkels/voorzieningen
Klopt, boodschappen doen moet met de auto. Even snel naar de winkel op de hoek is er niet bij. Een voorraadkast, koelkast en ruime vriezer is handig.
Mosgroei op dak
Zou kunnen, ik heb veel mos op het dak, maar ik zie het bezwaar er niet van.
Buitenaf-(zand)wegen
Onverharde wegen kunnen inderdaad stof-overlast geven. En in de winter is er geen gladheidbestrijding. Dan ga ik toch een paar dagen niet de weg op?
En toch nog een nadeel, maar van een heel andere orde: De meeste Nederlanders wonen in een dorp of stad. Ze lijken te denken dat het buitengebied de plek is om van alles en nog wat neer te plempen: windmolens, bedrijventerreinen, zonneparken etc. Valt in echte natuurgebieden/bossen nog wel mee, maar verder dreigt het hele platteland verder te verrommelen. Dat gaat in een vrij hoog tempo. Dit kan betekenen dat je veel geld uitgeeft voor een huis op een mooie plek, waarna je vervolgens wordt geconfronteerd met allerlei onzalige plannen van anderen voor jouw woonomgeving.
Zo, is dat een essay of niet?
...