Wonen grenzend aan een bos, wat zijn de nadelen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Laurensius88 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:57:
[...]

Voordeel van in de midde -of nowhere wonen is dat het toezicht ook wat minder is.. Maar ik dacht trouwens dat de kraaiachtigen (waar kouwen ook onder vallen) het hele jaar door gejaagd mogen worden (mits ze schade aan gewassen aanrichten)
Maar goed, dat terzijde natuurlijk :)
offtopic:
Als je 40ha aan aaneengesloten terrein hebt, en een jachtakte ja ;) . Buiten dat is het niet triviaal als er serieuze hoeveelheden van die beesten zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2019 15:08 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

m.lammers schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:20:
Wat nog niet langs gekomen is..... Boomsappen op je auto. Verschrikkelijk. Van tijd tot tijd je auto goed detailen is wel een must.
En marters die aan kabels van je wagen knabbelen (volgens mijn buurman, ik heb ze zelf nog nooit gezien en ook nooit beschadigingen aan mijn wagen gehad).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-07 11:25
Anoniem: 1068241 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:18:
Soms vinden er activiteiten plaats in het bos, waar je kinderen liever niet aan blootstelt. Zoals homo's die in een bos elkaar seksuele diensten verlenen. Maar voor de rest kan ik 1,2,3 geen andere nadelen bedenken.
Seksuele activiteiten van alle geslachten vinden vooral tijdens carnaval in steden en dorpen plaats.
In het bos geen idee, maar ik vertrouw op je ervaringsdeskundigheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Xfile op 08-06-2019 19:55 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:59
Het luistert nogal nauw vind ik. In het bos, met om het huis heen overal bomen zou ik niet snel doen. Wij hebben een vakantiehuis dat eerst voor 3/4 omringd was door hoge bomen. Door oude/ziekte zijn er de afgelopen jaren 4 grote jongens aan een zijde omgehakt. En aan de achterzijde zijn een paar eiken omgehaald voor de veiligheid. Nu zijn 2 zijden vol in de zon en pakt het huis veel meer licht. Dat merk je binnen ook. Ik zou niet meer ingesloten door bomen willen zitten.
B.v. dit huis ben ik op afgehaakt door de bomen. Verder mooi huis en locatie.
https://www.funda.nl/koop...134545-hoekenburglaan-43/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtebosbewoner
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-02-2021
Grappig, ik lees een heleboel uitingen van iedereen die een idee over een bos heeft. Alleen is deze discussie inmiddels al niet meer interessant en over en uit. Toch maar even proberen, want ik woon niet alleen aan de rand van een bos, maar gewoon een 100 m in een bos en dat alweer een jaar of 13.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56
echtebosbewoner schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 23:44:
Grappig, ik lees een heleboel uitingen van iedereen die een idee over een bos heeft. Alleen is deze discussie inmiddels al niet meer interessant en over en uit. Toch maar even proberen, want ik woon niet alleen aan de rand van een bos, maar gewoon een 100 m in een bos en dat alweer een jaar of 13.
Nou, wat lees je voor dingen waar je het niet mee eens bent? Of juist wel? Of welke zaken mis je?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54
@418O2 @echtebosbewoner Ik ben ook wel erg benieuwd en heb meteen al mijn plannen voor vanavond gecanceld om ruimte te maken voor het lezen van deel 1 van een mooi essay rond "echt wonen in een bos". Dat is toch wel het minste wat ik verwacht, aangezien er speciaal voor dit doeleinde een account is aangemaakt! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Mickey77

Allround ICT-er

@Valorian

Ik heb in dit topic al eerder een stukje geschreven dat wel kan worden gezien als een kort essay ;-)
Mickey77 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:00:
Ik denk dat je jezelf af moet vragen of je (en anderen in je gezin) een stadsmens bent of wil zijn, of een natuurmens. Ik heb in een dorp gewoond, in een oude stad en een nieuwe stad en woon nu alweer 9 jaar midden in een Drents bos. De bomen zijn hier ca. 30m hoog en mijn buren wonen beide kanten op 1,5 km afstand... (meer)
Ik woon dus inmiddels 12 jaar in het bos en zal @echtebosbewoner dus niet inhalen, maar ik woon dus wel dieper het bos in, dan de meeste andere mensen in dit topic. Mijn stukje is nog steeds relevant denk ik, als actuele toevoeging kan ik zeggen dat het wel ondoenlijk is om sneeuw te schuiven op een groot erf en dat het grappig is om te zien dat muizen samen met vogels eten van de vetbollen :D

[ Voor 3% gewijzigd door Mickey77 op 10-02-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-07 19:07
Ondertussen vraag ik me af of @Greyfox er al woont, en of het bevalt om er te wonen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:13
Wat voor de 1 een nadeel is, is voor de ander een voordeel.

Ik zag vocht en ik zie dat het gaat om een nieuw te bouwen huis: Zorg voor zo min mogelijk houtwerk om je huis, geen daklijsten bijvoorbeeld.
Ik zag bomen en denk dan: mooi! Minder heet in de zomer in deze tijd van klimaatverandering.
Ik zag teken en denk, ja die heb je tegenwoordig in ieder park en ook hier midden in de polder.
Bomen die omwaaien, in de stad doen ze vaak meer schade.
Groot erf met veel sneeuw is heerlijk voor de kids om een enorme sneeuwman te bouwen. Overigens, bij een groot erf hoort ook een trekkertje waar naast de grasmaaier ook een sneeuwschuif en een shovelbak op passen.

Ik zou ook om het hele huis heen wild camera's of beveiligingscamera's ophangen, doorgelust naar je TV zodat je het (on)gedierte live kunt bekijken. Nieuw huis, breng het op orde en ga er wonen. Ieder nadeel heb z'n voordeel.

Ik zou t wel weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Mijn vrouw en ik zijn een jaar of 10 geleden vanuit de stad (Rijswijk ZH) naar Maarn (Utrechtse Heuvelrug) verhuisd; de keus voor regio Utrecht was gebaseerd op werk, maar de keus voor Maarn vanwege het ontzettend rustige, bosachtige karakter. Wij zijn allebei opgegroeid als echte stadsmensen, dus ik had in eerste instantie wel een bepaalde angst om niet te kunnen aarden. We hebben echter nooit spijt gehad van onze keus: heerlijk onthaast, altijd ruimte en natuur om je heen, veel meer sociale contact in de buurt zelf (OK, we hebben honden, dat scheelt daar ook in). Daarentegen zitten we ook niet in een uithoek, dus het voelt nog als de 'bewoonde' wereld. Voor ons de ideale combinatie eigenlijk.

Wat betreft het 'wonen aan het bos': we zitten niet direct in het bos zelf, maar op ongeveer 100 meter van de eerste bosingang. De wijk zelf is overigens wel bosachtig opgezet: veel bomen/oude eiken, heel veel groen, grote tuinen, etc.

Over het algemeen kan ik alleen maar voordelen noemen of kleine dingen die al gezegd zijn; als ik dan echt iets moet verzinnen om rekening mee te houden:

- 's Avonds/'s Nachts is er veel minder straatverlichting. Het kan even wennen zijn dat je in het donker niet meer overal lopend of fietsend op je gemak naartoe gaat; zeker het bos zelf niet.

- Meer kans op schimmel; niet alleen vanwege de vochtige lucht maar er zitten ook veel meer sporen in je de lucht.

- Beetje afhankelijk van waar je gaat wonen, maar over het algemeen zijn de afstanden naar bijzondere voorzieningen (sportclubs, winkelcentra) wat groter en ben je meer op de auto aangewezen voor dat soort dingen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Blad
Mos
Minder zon
Licht inval
Goten vol met blad.
Meer algen (groen afzetting) op staatwerk

Maar die nadelen wegen niet op tegen de voordelen!

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Mickey77 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:00:
Ik denk dat je jezelf af moet vragen of je (en anderen in je gezin) een stadsmens bent of wil zijn, of een natuurmens. Ik heb in een dorp gewoond, in een oude stad en een nieuwe stad en woon nu alweer 9 jaar midden in een Drents bos. De bomen zijn hier ca. 30m hoog en mijn buren wonen beide kanten op 1,5 km afstand. Ik woon nu dus echt wel in een bos.

Als je een natuurmens bent (of wilt zijn) dan zijn alle genoemde obstakels heel klein. In het begin zul je altijd met de auto boodschappen doen omdat het zo ver is, maar ik ga nu ook regelmatig met de fiets. Muizen die door de woonkamer lopen, dat went ook. In het seizoen dagelijks controleren op teken, dat went ook. Natuurlijk kun je het vervelend vinden dat uilen veel schijten, maar ik geniet van hoe mooi en stil kerkuilen langs mijn slaapkamerraam vliegen. Met een buitenlamp zie je ze goed door de lucht glijden. Waanzinnig mooi. Ik heb op zolder steenmarters en boommarters gehad en ook kleine marters. Ze staan bekend als vernielers, maar hier vernielen ze niets. Ik heb alle spullen op zolder en alle etenswaren goed opgeborgen in plastic boxen. Als je hier woont moet je jezelf aanpassen, je bent onderdeel van de natuur.

De natuur heeft natuurlijk meerdere kanten. Twee maanden terug liep hier dagelijks een ree met twee jongen in de tuin, lekker de paardenbloemen tussen het gras weg eten. Een maand geleden werd moeder dood gereden een km verder op. Ik heb haar zien liggen. Een van de jonkies zie ik niet meer, maar het andere jong zie ik vrijwel elke dag. Ze heeft sinds drie weken gezelschap van een bokje van een jaar oud. Die durfde eerst nog niet het erf op, maar inmiddels durven ze samen voor mijn keuken raam te grazen. Even met een voorpootje bladeren weg duwen en dan kijken wat er onder zit. Ondertussen om zich heen kijken. Het is een fantastisch schouwspel.

Als je een blinkende auto en maaltijdbezorging belangrijk vind, blijf dan in de stad wonen. Ik sta elke ochtend en avond zo rond 6 uur oog in oog met ze, werkelijk waar op slechts 3m afstand met een alleen een keukenraam er tussen. Ze zien mij staan en glimlachen, en blijven grazen. Ze weten dat ik hier woon maar mijn tuin is niet van mij. Die is ook een beetje van haar. Van hun. Als je zo in het leven staat en een spinnetje hier en een muisje daar ook ziet als natuur, dan moet je niet twijfelen maar verhuizen naar een plek in of bij het bos. Er gaat een wereld voor je open. De natuur.
toon volledige bericht
Klinkt geweldig!

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
EJlol schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:01:
Ondertussen vraag ik me af of @Greyfox er al woont, en of het bevalt om er te wonen ;).
Helaas is het allemaal niet door gegaan :'(

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
Greyfox schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Helaas is het allemaal niet door gegaan :'(
Ai, wat jammer. Nog wel de wens c.q. op zoek naar een huis in de natuur, of zijn de plannen helemaal gewijzigd?

There can be only fun

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:21

inhico

pw

Destijds heb ik met enige verbazing dit topic gevolgd. Maar ja er is ook een topic over boxer-shorts (echt waar)…. Dus waarom niet dit. Maar eigenlijk is de vraag van TS helemaal niet zo vreemd. De reacties daarop in dit topic vind ik wel regelmatig lachwekkend.
Blijkbaar zijn er hier veel stadsbewoners die het maar wat eng vinden om buiten de bebouwing te komen….
Hieronder wat ik in een vluchtige scan ben tegengekomen en mijn gedachten daarbij.
Eerst even wat context: zelf woon ik in het buitengebied, aan een zandweg, niet in het bos zelf, maar wel grenzend aan bosgebied, natuurgebied en landbouwgebied in de Achterhoek. We hebben zelf wat weiland en wat bossages.
In het verleden heb ik ook in de bebouwing van dorpen en steden gewoond, maar niet echt hartje stad.

Stilte/saai
Tja, die stilte is juist vaak een reden om buitenaf te gaan wonen. De hectiek van het stedelijk leven vind je in het buitengebied niet.

Insekten/muggen
Vroeger waren er buiten de stad veel meer insekten. Met dank aan de huidige landbouw is het insektenleven in het buitengebied gedecimeerd en dat werkt ook door in de natuurgebieden en bossen. Binnen de bebouwing net zoveel last van steekmuggen als daarbuiten. Ik woon vlakbij een groot hoogveengebied. Dat levert wel af en toe wat overlast op van knutten, maar niet meer steekmuggen dan elders. Steekmuggen zitten in regentonnen, dakgoten etc.

Teken/lyme
Teken komen tegenwoordig overal voor. Misschien niet hartje stad, maar in bebouwing met enig groen zitten ze ook. Teken komen vooral in huis door rondscharrelende huisdieren. En ja er valt meer te scharrelen in het buitengebied.

Eikenprocessierups
Komt overal voor waar eiken staan. Niet specifiek voor buitengebied. Daar staan weliswaar meer eiken, maar daar zijn vaak ook meer predatoren. Ik heb jaarlijks meerdere nesten in mijn bomen, maar ze krijgen niet de kans zich zodanig te vermeerderen dat het overlast oplevert.

Wild
Reeën en andere beesten willen zich wel eens tegoed doen aan groente en fruit in de moestuin en aan de aanplant van jonge boomjes. Vogels en fruit is altijd lastig, ook in de bebouwing. Kwestie van een goede afscherming.
Wild zwijn werd genoemd. Die mag officieel alleen in bepaalde gebieden voorkomen en moet daarbuiten worden bestreden. Faunabeheer kan aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade.

Huisdieren vs wild
Katten en honden zouden aangevallen worden door wild zwijn. Katten laten dat niet snel gebeuren. Honden, nou ja dan moet je ze maar niet laten loslopen in het bos. Probleem is niet het wild, maar de katten en honden die los in de bossen lopen te struinen. Dus als een wild zwijn dat niet pikt, juich ik dat van harte toe.

Vogellawaai
Als je daar last van hebt is buiten wonen niks voor je. Je hebt zelfs mensen die last hebben van merels die in de zomer bij ochtendgloren gaan zingen… Die kunnen maar beter binnen blijven

Homo’s
Strikt genomen gaat het niet om homo’s, maar om mensen die hun lusten niet kunnen bedwingen en “hun ding” doen in de bosjes. Welnu die laatste categorie ben ik zelden tegengekomen en niet bij mij in de buurt. Heb er verder geen last van (en wij zijn zelf ook wel eens buiten gezwicht voor de hormonen…).
Maar inderdaad, het merendeel is toch vooral (homo-)man. Homo-ontmoetingsplekken zijn veelal op bepaalde plekken. Natuurlijk niet fijn als dat net naast jouw tuin is, maar die kans is niet groot en bovendien kan er worden opgetreden. Het is niet zo dat ieder bos vol zit met zich aan lust overgevende medemensen.

Inbraakgevoeligheid
Zou kunnen. Er is natuurlijk weinig sociale controle, bij gebrek aan buren. Tegelijkertijd is het voor een inbreker een veel grotere tijdsinvestering om buitenaf huizen af te lopen om te kijken of er wat te halen valt. Wordt iets anders als men weet dat er wat bij jou te halen valt. Maar meeste inbraken in Nederland zijn niet zo gericht. Wat wel voorkomt is dat mensen hun schuren niet op slot doen en daar wel dure tuingereedschappen opslaan. Dat soort diefstallen zijn in mijn regio wel bekend. Overigens niet bij mij (ook een schuur die niet op slot is, maar daar geen kostbaarheden in).

Mobiel bereik/internet/tv
Hier geen probleem. 4G werkt niet met alle netwerken evengoed. Dan kies je toch een andere provider. Voor mij is 4G ook niet belangrijk. Internet ging tot 3/4 jaar geleden prima via ADSL, inclusief thuiswerken. Juist in het buitengebied is veel glasvezel aangelegd. Moest inderdaad wel bijbetalen vanwege de afgelegen ligging. Er was voordien geen kabel, dus tv ging via satelliet. Ik kijk en heb geen tv, dus ik weet niet of daar problemen mee waren.

Lawaai bosonderhoud/agrarische werkzaamheden
Als het bos van een ander is, dan kun je verrast worden door werkzaamheden die overlast geven. Doorgaans is dat niet jaarlijks, maar een piek van een paar dagen eens per zoveel jaar. Een boseigenaar kan ook een bos vrijwel geheel kappen en dan een paar boompjes laten staan. Soms wordt er dan wel nieuw bos aangeplant, maar je uitzicht/omgeving is er wel door veranderd.
Dat kan wel jammer zijn.
In meer agrarisch gebied kan er af en toe last zijn van geluidsoverlast van stallen en machines, stankoverlast door mest etc. Mijn ervaring is dat veel boeren gewoon hun gang gaan en zich niets aantrekken van anderen. Dan kan het gebeuren dat je opeens middernacht wordt geconfronteerd met oogstmachines die met veel kabaal aan het werk gaan.
Maar dat is allemaal niet iets wat dag in/dag uit voorkomt.

Mensen in de tuin/toerisme
Mooi wonen betekent dat je in een omgeving woont die ook interessant is voor anderen. En dat kan overlast geven. Ik heb af en toe ook mensen op mijn terrein, bijvoorbeeld omdat ze dachten dat een of ander wildspoor een pad was (zeggen ze). En ik wil geen hekken rond mijn terrein en ook geen borden verboden toegang. Dus het komt voor. Nu wil ik wel eens in adamskostuum in het zonnetje liggen en ja, dan kan het zijn dat ze mij in natuurlijke staat tegenkomen. Voor mij geen probleem.
Ik heb wel een keer een plassende dame betrapt op mijn terrein. In plaats van excuses werd ze boos omdat ik haar geen privacy gaf….
Mountainbikers zijn wel een probleem, vooral in groepen. Die houden zich niet aan paden/routes, hebben een grote bek en maken veel kabaal. Ik was die schreeuwende zuurstokken zo zat dat ik een mountainbikeroute die liep over mijn terrein heb afgesloten.

Bladeren/Onderhoud
Ja, bomen betekent bladeren. Op het gazon verwijderen, kost een of twee middagen en dat is dan ook weer klaar. Is overigens een prima grondstof voor de (moes)tuin.
Groen vraagt altijd onderhoud en dus moet je ook af en toe wat doen aan je bomen en andere beplantingen. Hoort er bij, levert openhaard-hout op en is verder doorgaans geen enorme klus.

Pakjes bezorgen
Geen verschil met wonen in de bebouwing. Beetje afhankelijk van wie de bezorger is. PostNL gaat altijd goed en snel. DHL meestal ook. DPD wat minder.

Afstand tot winkels/voorzieningen
Klopt, boodschappen doen moet met de auto. Even snel naar de winkel op de hoek is er niet bij. Een voorraadkast, koelkast en ruime vriezer is handig.

Mosgroei op dak
Zou kunnen, ik heb veel mos op het dak, maar ik zie het bezwaar er niet van.

Buitenaf-(zand)wegen
Onverharde wegen kunnen inderdaad stof-overlast geven. En in de winter is er geen gladheidbestrijding. Dan ga ik toch een paar dagen niet de weg op?

En toch nog een nadeel, maar van een heel andere orde: De meeste Nederlanders wonen in een dorp of stad. Ze lijken te denken dat het buitengebied de plek is om van alles en nog wat neer te plempen: windmolens, bedrijventerreinen, zonneparken etc. Valt in echte natuurgebieden/bossen nog wel mee, maar verder dreigt het hele platteland verder te verrommelen. Dat gaat in een vrij hoog tempo. Dit kan betekenen dat je veel geld uitgeeft voor een huis op een mooie plek, waarna je vervolgens wordt geconfronteerd met allerlei onzalige plannen van anderen voor jouw woonomgeving.

Zo, is dat een essay of niet?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:07
Ik vind het altijd wel grappig dat het 'in the middle of nowhere' genoemd wordt. In Amerika ergens afgelegen ja, dan moet je soms uren rijden om een klein winkeltje tegen te komen. Dat vind ik afgelegen. Maar een kwartiertje voor een supermarkt hier in Nederland, nee dat kan ik niet afgelegen noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:13
inhico schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:52:

<knipje>

Geweldig!!!

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 10-02-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Topicstarter
secret17 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Ai, wat jammer. Nog wel de wens c.q. op zoek naar een huis in de natuur, of zijn de plannen helemaal gewijzigd?
Nee, zeker nog op zoek maar langzamerhand zijn de mooie plekjes wel redelijk onbetaalbaar geworden.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Laat maar weten als je er eentje gevonden hebt inderdaad...

Toevallig afgelopen weekend doorgebracht in een vrijstaand huisje midden in een bos op de Veluwe (airbnb). Echt heel mooi wonen en ter plekke Funda erbij gepakt, alles wat daar in de buurt lag was helaas instappen vanaf een miljoen.

Puntje van @inhico wat mij daarbij ook wel bezig houdt is dat je heel veel betaalt voor de ligging en dat is deels een momentopname. Als dat stukje bos waar je woont verloren gaat door ziekte, klimaatverandering of brand dan is het ineens niet meer waarvoor je daarheen bent verhuisd en heel veel geld hebt neergelegd. Ben wel benieuwd of je daartegen kunt verzekeren.

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Destijds heb ik met enige verbazing dit topic gevolgd.
<knip>
Ik deel je verbazing. Je kunt type bos nog toevoegen, loofbos, naaldbos, gemengd bos maken ook nogal verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 23:57

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mrnn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:54:

Puntje van @inhico wat mij daarbij ook wel bezig houdt is dat je heel veel betaalt voor de ligging en dat is deels een momentopname. Als dat stukje bos waar je woont verloren gaat door ziekte, klimaatverandering of brand dan is het ineens niet meer waarvoor je daarheen bent verhuisd en heel veel geld hebt neergelegd. Ben wel benieuwd of je daartegen kunt verzekeren.
Je betaald toch helemaal niet zo veel voor de ligging in juist meer afgelegen gebieden?
Waar ik woon zijn afgelegen woningen en grondstukken juist véél goedkoper per vierkante meter ...
Wél koop je vaak ook een veel groter oppervlakte en groter of vrijstaand huis, voor een prijs die je in een dichtbevolkt gebied nooit zoveel ruimte en woonplek zou opleveren.

Ik zou dan wel aanraden goed de ontwikkelings- en bestemmngsplannen, van zowel je eigen grond als de omgeving een beetje in de gaten te houden.
Dat is zeker ook iets dat zowel strk in je voordeel kan spelen alswel je zelf vermogenswinsten kan opleveren
(grond met bouwbestemming is veel meer waard dan grond dat enkel als natuur of landbouwbestemming gebruikt mag worden)

Wat betreft het idee dat je omgeving kan veranderen..... ik zou sterk afraden om vanuit onjuist romantische ideeen ergens heen te verhuizen dat het 'altijd hetzelfde blijft'.... Dat is niet zo (nergens) en moet je niet eens willen...
De omgeving verandert altijd, ik raad eerder aan om eerder zelf mee te plannen hoe je je omgeving wilt vormen; Als je ergens gaat wonen zal je deel worden van die ontwikkeling.
juist aangezien je vaak veel ruimte hebt ben je veel minder afhankelijk van anderen en heb je vaak veel eigen speelruimte en mogelijkheden.

Aan de andere kant, mensen die ergens vanuit de stad op het land trekken vanuit onrealistische romantische ideeen en dan overal op tegen gaan zijn of klagen als de 'romantiek' niet genoeg zou passen zijn ontzettend ongeliefd (en meestal vertrekken ze snel en ongelukkig).

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
mrnn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:54:
Enige manier hoe je je daartegen kan verzekeren is door simpelweg alle grond van je uitzicht te gaan kopen.

Zolang het andermans grond is heb jij er niets over te zeggen / gaat niemand er verzekeringen / garanties voor afgeven.

• mrnn
@RM-rf Dat hangt nogal van het gebied af. Het voorbeeld wat je noemt waar jij woont, is dat in of vlak tegen het bos of platteland? Want het topic gaat over het bos en daar zie ik zelf een stuk minder aanbod en wat ik zie kost heel veel geld.

Ben het eens met je strekking dat omgeving altijd verandert en dat je deel wordt van deze ontwikkeling. Daar niet voor open staan word je alleen maar ongelukkig van. Maar qua zelf vormen van je omgeving, als je het wonen tussen hoge bomen erg belangrijk vindt dan valt daar niet veel aan te vormen in minder dan 30 jaar. Ze zijn er of ze zijn er niet (meer).

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
mrnn schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:34:
Maar qua zelf vormen van je omgeving, als je het wonen tussen hoge bomen erg belangrijk vindt dan valt daar niet veel aan te vormen in minder dan 30 jaar. Ze zijn er of ze zijn er niet (meer).
Tja, dat is enkel in het begin. Daarna gaat dus meespelen of de bomen op jouw terrein staan of niet.

Ik weet genoeg verhalen van mensen die huizen kochten zonder naar bestemmingsplannen te kijken en die dus een huis kochten met schitterende uitzicht over wijde weilanden.
Alleen stond er in het bestemmingsplan dan al 10 jaar dat er een weg door de weilanden vlak langs de huizen zou gaan lopen.
En als dat dus nadat iemand er 5 jaar woont ingezet wordt, tja dan moet je niet opeens gaan mekkeren dat je geen weg achter je tuin wilt hebben en dat je uitzicht verpest wordt. Dan had je je maar beter moeten informeren.
En als de gemeente van plan is om het bestemmingsplan te wijzigen, terwijl je er woont, ja dan heb je er ook zelf een stem in.

Alleen als jij het erg belangrijk vind om tussen hoge bomen te wonen en die bomen zijn van je buurman, tja dan moet je niet verbaasd zijn als die er morgen niet meer staan, dan had je zelf maar die grond moeten kopen.

Je krijgt simpelweg nergens gratis eeuwig uitzicht bij.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07 16:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gomez12 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:57:
[...]
Alleen als jij het erg belangrijk vind om tussen hoge bomen te wonen en die bomen zijn van je buurman, tja dan moet je niet verbaasd zijn als die er morgen niet meer staan, dan had je zelf maar die grond moeten kopen.
En zelfs dan moet je niet al te gek opkijken als er een aantal bomen omgaan bij een storm.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Voor @mrnn en anderen die in het bos wil wonen maar alles te duur vind: dan moet je mogelijk iets verder kijken dan de Veluwe. Ik woon in een oude boswachterswoning in Drenthe. Ooit had elk bos een boswachterswoning maar omdat SBB en boswachters door de jaren heen steeds meer zijn gecentraliseerd, zijn die verkocht aan particulieren.

Waar je dan over zou kunnen vallen is dat je alleen de opstallen koopt, de grond blijft eigendom van SBB en daar betaal je dan jaarlijks pacht over. Die pacht maakt het lastiger hypotheek te krijgen, plus je kunt het vervelend vinden dat je de grond niet in eigendom hebt. Maar het maakt de zaak als geheel wel betaalbaar.

De opstallen die ik samen met mijn ex heb gekocht zijn circa 250k waard en de grond ongeveer 100k. Je hoeft dan dus maar 200k te betalen en dan betaal je elk jaar ongeveer 4k pacht. Je kunt bang zijn voor pacht of het zien als een soort hypotheek (hoeveel huizen zijn echt eigendom van de bewoner?) Voor die 250k heb je een woonhuis/vakantiehuis met een of meer schuren en een erf dat je in stedelijk gebied niet kunt betalen (in mijn geval ca 5000m2).

Alternatieven zijn om in een klein dorp te wonen dat grenst aan een bos, of een boerderij kopen in de buurt van bosgebied. Ook in die gevallen moet je rekening houden met veel klussen, binnen en buiten (!) en als je geen berg geld hebt kun je er ook leven als je bereid bent om wat wooncomfort in te leveren. Ondertussen woon je wel in een heel mooie omgeving.

Dus het kan echt wel, maar dan moet je misschien iets Noorderlijker zoeken en/of niet bang zijn voor pacht.

• mrnn
@Mickey77 pacht is inderdaad in het bos in mijn omgeving ook standaard. De woningen die ik daar zag ging het om een stuk meer dan 4K per jaar en onzekerheid over het tarief in de toekomst en het effect daarvan op de waarde van je opstal, maar dat kan een kwestie van zoeken zijn en inderdaad absoluut de locatie. Ik zit dicht bij de randstad, daar wordt het niet goedkoper van..

Een woonsituatie zoals die van jou, vind je dat ook gewoon via Funda of zijn daar andere ingangen voor?

[ Voor 11% gewijzigd door mrnn op 11-02-2021 11:35 ]

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

@mrnn Wij hebben dit geheel gewoon op funda gevonden. SBB zette het te koop via een makelaar in Friesland en die zette het op funda. Echter... het was heeeeeel slecht beschreven. De beschrijving gaf alleen informatie over het huis en dat er bijgebouwen waren. Omdat die voor ons (zakelijk) erg belangrijk waren, zijn we gewoon half Nederland door gereden en gaan kijken. Gewoon langs het erf gelopen en toen zagen we dat er drie schuren bij zaten, waarvan 2 groter dan het huis(!) Toen afspraak gemaakt met de makelaars en gelijk gekocht.

Het aantal boswachterswoningen is natuurlijk niet supergroot dus geode kans dat er op dit moment geen leeg staan. Maar ik weet dat er nog steeds boswachterswoningen worden bewoond door mensen van SBB en het kan best dat die alsnog op de markt komen als ze met pensioen gaan. Ook geld voor huidige bewoners dat de situaties kunnen veranderen, ofwel door scheiding (...) ofwel omdat de pacht in perioden van 10 jaar wordt vastgesteld en situaties dan kunnen veranderen. Ik zou hier niet weg willen, dus om nu overstag te gaan zou het een heel goed bod moeten zijn, maar in 2030 is de kans 90% dat we de opstallen gaan verkopen, tegen een reële prijs.

Ik heb wel eens verhalen gelezen dat mensen woningen hebben gevonden door in hun favoriete straat gewoon huis aan huis briefjes in de bus te doen. Als je echt wilt, zou je gewoon 100 brieven kunnen sturen aan bewoners van boswachtershuizen en wie weet krijg je ergens een lekker bakkie koffie aangeboden... nee heb je... ja kun je zomaar krijgen als je het niet verwacht. Vergeet Funda, wees pro-actief!
Pagina: 1 2 Laatste