leecher schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 05:46:
Wonen grenzend aan een bos bij de veluwe is gewoon niet te doen.
- overal beesten, groot en klein die je lastig vallen en waar je enge ziektes van krijgt
- er zit niks in de buurt
- er wordt niks thuisbezorgd
- nagenoeg geen internet
- en mobiel bereik
- je wordt overal omvergelopen door toeristen
- overal seks ontmoetingsplaatsen
- overal refo's waar je niks van mag (dus dan toch maar naar die seks ontmoetingsplaatsen)
- niet snel genoeg bereikbaar voor hulpdiensten, als je dood gaat ga je gewoon dood (god willst it, vraag de refo's maar)
- overal mos, echt overal. Is het niet lelijk dan ga je er wel van op je bek
Ik zou het niet doen TS. Ik woon er zelf ook en kan niet wachten totdat ik terug naar de randstad kan.
Heb midden in de Veluwezoom gewoond 4,5 jaar, 1,5km van een doorgaande weg tussen twee dorpen bij Arnhem. Vaak nachtelijke wandelingen en wat je hier toch zegt is bijzonder.
- Beesten, ja. Vooral wolfspinnen die zo af en toe binnenkomen, maar die zijn ideaal tegen andere insecten. Zeker niet meer dan in de stad. In de stad meer mierenplagen gehad dan in het bos
- Prima ADSL destijds, tegenwoordig VDSL, geen probleem
- Genoeg in de buurt, zeker als je aan de bosrand woont van een of ander leuk dorp
- Wij kregen het voor elkaar om in het bos pizza's bezorgd te krijgen
- Mobiel bereik klopt wellicht als je in het bos woont, maar prima aan de rand. Switch dan van provider als je problemen ondervindt
- Toeristen heb je overal wel, snap je opmerking niet helemaal. Ga naar een stadsboerderij en je wordt platgedrukt door de massa mensen op een klein aantal m²
- Seks ontmoetingsplaatsen nooit gezien, ondanks de vele (nachtelijke) wandelingen, en die heb je in de stad of rand van een stad net zo goed (parken, kleine bosjes langs de weg, etc.). Heb meer last in de randstad hiervan dan dat ik ooit op de Veluwe heb gehad
- Hulpdiensten aan een bosrand een probleem? Komaan het zit niet midden in de rimboe
- Gereformeerden, blijkbaar heb je daar slechte ervaringen mee en wellicht zit dat dieper in je kring dan menig persoon. Nooit ervaring mee gehad en ik zie niet waarom dit een algemeen probleem is volgens jou
- Mos is overal waar vooral schaduw zit, wat is hier nu erg aan en hoe ga je er van op je bek?
Je lijst slaat echt kant noch wal. Of je zit enorm te trollen, of je ben een dermate verwend stadsmens dat je gewoon niet buiten een stad moet gaan wonen.
Ben opgegroeid in de randstad en heb het altijd prachtig gevonden in de Veluwe. Heb zelf niks met steden en sindsdien woon ik liever landelijk. Wat waren de nadelen die ik ondervond? Vooral qua techniek ben je gelimiteerd:
- Internet is zoeken, vaak zit je aan (het dure) KPN vast, maar VDSL2 is een prima techniek
- Mobiel bereik is midden in het bos moeilijk, tenzij je KPN hebt. Gebiedsafhankelijk en een KPN abo kost dan net even wat meer
Vond het zelf geen nadeel, maar inderdaad zal je beesten binnenshuis zien zoals wolfspinnen. Die doen niks kwaad, eerder goed, maar als jij of je partner bang van spinnen zijn is het wel even schrikken (ze kunnen groot worden en zijn snel

).
We hebben één keer een aanvaring gehad met wilde zwijnen bij een nachtelijke wandeling, omdat we per ongeluk tussen een roede met jongeren geraakten. Verder vaak zwijnen plus jongeren zo'n 2 meter van ons huis en ze deden nooit wat. Keken nauwelijks op van ons.
Teken hadden we nauwelijks op de Veluwezoom, maar het Rozendaalsebos dat ernaast ligt, was wel een werkelijke plaag altijd. Desondanks maar één of twee keer een teek gehad.
Als je van gras houdt is het wellicht lastig. Ik laat de natuur z'n ding doen, dit heeft in ons huidige huis gezorgd voor glimwormen, eekhoorns, egels, veel vogels en (nu) bijzondere vlinders als de koninginnenpage.
Wat ik fijn vind:
- Ruimte, rust en stilte
- Natuur en dieren; eekhoorns, uilen, reeën, wilde zwijnen, "wilde" paarden, dassen, hagedissen etc.
- Prachtige wandelingen vanuit je tuin
Gezien sommige commentaren is het zeker niet voor iedereen weggelegd, en ook op werk hoor ik genoeg stadsmensen welke niet begrijpen hoe ik zo landelijk kan wonen. Zij zitten liever in een appartementje met veel mensen om zich heen en op straat, en alles op de hoek van supermarkten tot afhalen.
Ik kan zelf de overlast van buren moeilijk verdragen, zoals regelmatige tuinfeesten tot 4 uur 's ochtends midden in je woonwijk, contactgeluid (vooral in appartementen) waar je iedereen hoort ademen, hangjeugd die luidruchtig drinken, roken onder je raam en met scooters of auto's met zware geluidsinstallaties dag en nacht bezig zijn. Mij dan ook niet meer gezien in de stad
Je kan het beste afwegen wat je fijn vindt aan je huidige situatie en wat niet, en zien met alle input hier wat je verwacht leuk te vinden en wat je verwacht niet leuk te vinden. Ben benieuwd naar je keuze
Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security