Ik kan niet antwoorden uit naam van mijn collega, maar ik vermoed dat jouw post wel de aanleiding is (niet zozeer kritiek).assje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:54:
[...]
Oprechte vraag niet bedoeld als kritiek; was dit (deels) gericht op mijn post? Het rijden met duitse kentekenplaten in Duitsland is namelijk zo ver ik weet juist wel toegestaan (alleen in NL niet, vandaar eendagskenteken vanaf de grens).
Het was juist een suggestie hoe legaal op te lossen.
Ik heb het topic even doorgescand en er zitten wat posts tussen die mogelijk wel heel erg op het randje balanceren tussen legaal en illegaal. Ik ben geen jurist en kan dus niet modereren hierop. Zolang iets niet overduidelijk illegaal is (bijv. rijden zonder kenteken, met een kartonnen kenteken, etc) blijft het punt dat de TS zelf altijd moet nagaan of iets legaal is of niet.
Ik kan hier eigenlijk maar één advies verder over geven, en dat is om contact op te nemen met de RDW. Zij zijn de bevoegde autoriteit op dit vlak.
Je mag in Nederland als ingeschreven inwoner best met een auto met buitenlands kenteken rijden, zelfs als die in eigen bezit is (bron). Je kan zelfs vrijstelling aanvragen op belastingen. Er is alleen een maximaal termijn gesteld van 2 weken.BvZwolle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:15:
[...]
Je mag als Nederlander, die oko ingeschreven staat in Nederland, niet in Nederland rijden met een buitenlands kenteken. dus die vlieger gaat niet op.
In mijn optiek zijn dit de mogelijkheden:
- Auto met autoambulance ophalen (aanhanger en lading valt onder de verzekering)
- Auto met Kurzkenzeigen naar de grens rijden, daar een eendagskenteken van de RDW, verzekerd!, naar de RDW rijden om te keuren, daarna naar huis rijden vanaf RDW (korts mogelijke route verplicht) en de auto van de openbare weg af stallen en wachten op het kentekenbewijs.
Er zijn heel veel andere mogelijkheden die gedoogd worden of waarbij de politie niet weet hoe ze moeten optreden, maar in mijn optiek zijn dit de enige juiste uitvoeringen.
Het zou ook raar zijn, ik zou dan bijv. niet met een auto de grens over mogen die ik in België of Duitsland heb gehuurd (immers buitenlands kenteken).
@Hertog_Martin
Als je financieel de ruimte hebt, zou ik zelf voor de makkelijkste optie gaan, en dat is of een geschikte aanhanger huren of een autoambulance. Een zware autoambulance (tot 3500kg laadvermogen) kost de wereld niet per dag (€150), alleen de kilometers kunnen aantikken bij dit soort voertuigen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier