Auto importeren uit Duitsland - veel onduidelijkheid

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 21:48
Hoi,

Ik wil (als Nederlander) een auto van een particulier in Duitsland kopen. Ik heb reeds uitgezocht hoe het zit met de RDW keuring zelf en aangifte BPM. Maar de nodige formaliteiten rondom het van de verkoper naar het RDW keuringsstation rijden van de auto levert wat kopzorgen.

Zoals het een tweaker betaamt heb ik uitgebreid gegoogled en op dit forum zelf gezocht, en het probleem is dat ik veel tegenstrijdige antwoorden lees. Niemand lijkt het echt te weten, ook bijvoorbeeld de ANWB, RDW of belastingdienst zelf niet als ik het zo lees.

Ik hoop dat we in dit topic concreet naar boven kunnen halen hoe het nu echt zit.

Vragen:

1. Moet je, ook als particuliere verkoop betreft met Duits kenteken, een speciaal Duits kenteken laten monteren voor export met verzekering daaraan gebonden?

2. Zoja: kies je dan voor het ausfuhrkennzeichen, kurzzeitkennzeichen of nog een ander kenteken?

3. Mag je daarmee dan naar RDW in NL of is het verboden om met export kenteken te rijden in Nederland?

4. Indien verboden kan je iig in NL gebruiken van eendagskenteken voor op dag van de keuring. Maar mag je die ook op de eerste de beste stop na de grens legaal er op plaatsen of zouden ze je in theorie al direct kunnen bekeuren?

5. Hoe zit het met verzekering met eendagskenteken?

Ofwel, hoe rijd je nou legaal en verzekerd van A naar B?

Ik lees voornamelijk wel dat je met Duitse (export) kentekens niet in NL mag rijden, ook niet tijdelijk. Dit verhaal zie je ook veel terug op sites van import bedrijven die wel leuk waarschuwen hiervoor, maar dan heel vaag zijn over hun oplossing waarbij over een algemeen geldend EU kenteken wordt gerept.

Toch zijn er ook die stellen dat je wel met de export kentekens NL in mag rijden volgens EU wetten.

Ook bestaat er een aanvraag voor twee weken vrijstelling van rijden op buitenlands kenteken, maar weet niet of die van toepassing is op export kentekens of meer bedoeld voor andere situaties zoals het lenen van een auto van een Duitse kennis.

Omdat ik bij particulier koop ook nog even onduidelijk hoe het zit met overschrijven en het kenteken wat er al op zit. Maar daar nog niet uitgebreid naar gezocht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Modbreak:Geen aanzet tot frauduleuze praktijken aub

[ Voor 88% gewijzigd door Outerspace op 16-05-2019 10:44 ]

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Hertog_Martin schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:31:
Vragen:

1. Moet je, ook als particuliere verkoop betreft met Duits kenteken, een speciaal Duits kenteken laten monteren voor export met verzekering daaraan gebonden?

2. Zoja: kies je dan voor het ausfuhrkennzeichen, kurzzeitkennzeichen of nog een ander kenteken?

3. Mag je daarmee dan naar RDW in NL of is het verboden om met export kenteken te rijden in Nederland?

4. Indien verboden kan je iig in NL gebruiken van eendagskenteken voor op dag van de keuring. Maar mag je die ook op de eerste de beste stop na de grens legaal er op plaatsen of zouden ze je in theorie al direct kunnen bekeuren?

5. Hoe zit het met verzekering met eendagskenteken?

Ofwel, hoe rijd je nou legaal en verzekerd van A naar B?

Ik lees voornamelijk wel dat je met Duitse (export) kentekens niet in NL mag rijden, ook niet tijdelijk. Dit verhaal zie je ook veel terug op sites van import bedrijven die wel leuk waarschuwen hiervoor, maar dan heel vaag zijn over hun oplossing waarbij over een algemeen geldend EU kenteken wordt gerept.

Toch zijn er ook die stellen dat je wel met de export kentekens NL in mag rijden volgens EU wetten.

Ook bestaat er een aanvraag voor twee weken vrijstelling van rijden op buitenlands kenteken, maar weet niet of die van toepassing is op export kentekens of meer bedoeld voor andere situaties zoals het lenen van een auto van een Duitse kennis.

Omdat ik bij particulier koop ook nog even onduidelijk hoe het zit met overschrijven en het kenteken wat er al op zit. Maar daar nog niet uitgebreid naar gezocht.
toon volledige bericht
Je moet met een ééndagskenteken direct naar het RDW rijden. Of je zet hem achterop een trailer. Aan de Duitse tijdelijke varianten heb je niks in Nederland, die mogen hier gewoon niet. Reguliere kenteken gaat er ook af, gezien dat persoonlijk is.
Verzekeren kan je tijdelijk doen op chassisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:49
Is het niet zo dat je als Nederlander niet met buitenlandse platen mag rijden en hierdoor "illegaal" rond rijdt totdat je deze aanmeld bij de belastingdienst voor kortstondige ontheffing? Je bent met de kurzzeitkennzeichen gewoon WA verzekerd namelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

1: ja
2: dat ligt eraan wat je wilt. tijdelijk kenteken kun je wat langer gebruik van maken. t/m eind van de datum wat je afsluit mag je hiermee rijden(op de Duitse weg, niet in Nederland) dus iets meer speling om je auto tot aan de Nederlandse grens te rijden

5 eendaags-kenteken krijg je vaak van RDW om heen en weer te rijden van je huis naar RDW en terug.

[ Voor 37% gewijzigd door Hackus op 14-06-2019 17:04 . Reden: iets duidelijker verwoord ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04

BCC

Het simpelste is om hem gewoon op een aanhanger te zetten en naar de RDW te rijden. Maar ik ben wel benieuwd of het anders kan want ik heb me hier ook al eens op stukgebeten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 13:16
Ik heb zelf een auto uit Duitsland geimporteerd en kwam tegen hetzelfde aan als jij, er is bijzonder veel onduidelijkheid omtrent een import/export kenteken en de legitimiteit hiervan. Ik ben destijds voor een import kentekenpakket gegaan (a iets van 200 euro, complete oplichterij), echter zou ik bij nader inzien voor een Zollkennzeichen zijn gegaan. Toen ik bij de RDW kwam voor een afspraak zag ik namelijk dat vrijwel alle 'louche' auto importeurs doodleuk dit kenteken gebruikte. Na een paar praatjes met een paar van die jongens zeiden ze dat ze dit al jaren deden en nog nooit problemen hadden gehad.

Mocht je op dezelfde dag nog naar het RDW willen rijden, dan kun je eerst een Zollkennzeichen halen en dan bij de Nederlandse grens je eendagskenteken erop zetten, dan weet je zeker dat je geen gezeur krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Junia op 15-05-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Niet legaal dus ;)

Maar toch niet gek bedacht: is het eendagskenteken van RDW niet gewoon in DLD al bruikbaar? Of krijg je dan weer met de polizei te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Outerspace op 16-05-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Junia schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:03:
Ik heb zelf een auto uit Duitsland geimporteerd en kwam tegen hetzelfde aan als jij, er is bijzonder veel onduidelijkheid omtrent een import/export kenteken en de legitimiteit hiervan. Ik ben destijds voor een import kentekenpakket gegaan (a iets van 200 euro, complete oplichterij), echter zou ik bij nader inzien voor een Zollkennzeichen zijn gegaan. Toen ik bij de RDW kwam voor een afspraak zag ik namelijk dat vrijwel alle 'louche' auto importeurs doodleuk dit kenteken gebruikte. Na een paar praatjes met een paar van die jongens zeiden ze dat ze dit al jaren deden en nog nooit problemen hadden gehad.

Mocht je op dezelfde dag nog naar het RDW willen rijden, dan kun je eerst een Zollkennzeichen halen en dan bij de Nederlandse grens je eendagskenteken erop zetten.
Het klinkt steeds meer alsof er überhaupt geen legale route bestaat van a naar b.

Als je dan dit leest:

https://www.automotiveimp...ntal-boetes-uitgeschreven

Zie je een hoop bangmakerij, met als 'oplossing':
1. Leg de route af met een tijdelijk Nederlands kenteken dat speciaal voor de import van voertuigen bedoeld is. Omdat wij de import van Duitse auto’s voor iedereen betaalbaar willen houden, en een hekel hebben aan dure importbedrijven, bieden wij een doe-het-zelf importpakket aan.
Je ontvangt onder andere tijdelijke transportkentekenplaten die gewoon geldig zijn in Nederland.
Dus een mysterieus tijdelijk transportkenteken die wél geldig is.

[ Voor 27% gewijzigd door Hertog_Martin op 15-05-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 13:16
Hertog_Martin schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:05:
[...]

Het klinkt steeds meer alsof er überhaupt geen legale route bestaat van a naar b.
Ik heb destijds ook met de belastingdienst contact gezocht, zelfs zij wisten niet hoe het precies zat anders dan een auto-ambulance te gebruiken. Ik heb er destijds niet op gelet wat voor soort kenteken ik kreeg uit het importpakket, deze was zogenaamd 5 dagen geldig incl verzekering.

De volgende keer haal ik een Zollkennzeichen en doe het daar mee. Mocht het lukken om op dezelfde dag naar het RDW te gaan, dan bij de grens een eendagskenteken omzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Junia op 15-05-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Hertog_Martin schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:04:
[...]

Niet legaal dus ;)

Maar toch niet gek bedacht: is het eendagskenteken van RDW niet gewoon in DLD al bruikbaar? Of krijg je dan weer met de polizei te maken.
Nee totaal niet legaal en je rijdt dan zelfs onverzekerd rond: ook zou het natuurlijk opvallen, als je kenteken gescand word door de politie en het blijkt dat het kenteken niet bij de auto hoort.

Mijn buurman die wil basically hetzelfde type auto kopen: een Suzuki Wagon R+ en die heeft hij nu ook, dus dan valt dat niet zo op. Maar het mag dus niet en je kunt er een aardige boete voor krijgen.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:52
Ik heb me hier ook wel eens in verdiept. Dit was de samenvatting die ik voor me zelf toen gemaakt heb. Echter geen garanties dat dit 100% klopt.

Benodigde papieren bij auto: Fahrzeugbrief, zulassungsbescheinung en keuringspapieren: hauptuntersuchung en abgasuntersuchung.
Transport naar NL: of op auto ambulance, of zelf rijden:
Ausfuhrkenzeichen regelen bij strassenverkehrsamt / KFZ-Zulassungsstelle : https://www.adac.de/infot...tkennzeichen/default.aspx
Hiervoor nodig:
Paspoort
Versicherungsbestätigung (in Papierform) https://www.strassenverke...chen/evb-nummer/bestellen of https://www.nondos.de/shopping/ausfuhr/
Zulassungsbescheinigung Teil I und Teil II
Hauptuntersuchung papieren
deutscher Fahrzeugschein (Vorder- und Rückseite) oder Fahrzeugbrief
abgemeldetes Fahrzeug
Vrijstelling MRB aanvragen zodat je in NL mag rijden met ausfuhrkenzeichen
Naar RDW gaan voor keuring
Kentekenplaat uit Duitsland wordt ingenomen. Vantevoren kopie maken van duits kentekenbewijs.
Aangifte MRB BPM doen via website belastingdienst
Na betalen BPM wordt kentekenbewijs opgestuurd
Kentekenplaten laten maken
Verzekeren

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fahrzeugschein krijg de koper niet. je krijgt een Fahrzeugbrief als koper met groen blaadje van afmelden. HU AU heb je niet nodig, dat wordt bij RDW gedaan. stempels staan op kfz brief. Fahrzeugschein is een klein formaat Kfz brief. zie het als kentekenbewijs.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alternatief: als de auto die je wil invoeren bij een dealer staat (bijvoorbeeld VW), dan zou je het volgende idee eens kunnen bekijken / bespreken:

- je betaalt VW een symbolisch bedrag om de auto naar een dealer in de buurt van de grensstreek te laten vervoeren; kan soms even duren maar veel dealer-organisaties hebben toch al "interne logistiek" voor het vervoer van voertuigen.

- je huurt dan een oprijwagen (laadvermogen max ~ 1450kg) in de buurt van de grens en daarmee rij je "even" heen en weer en kan je de auto dus "zonder gedoe met kentekens" over de grens krijgen. Dit kan met een B-rijbewijs omdat de oprijwagen + importwagen < 3500kg wegen. Of met een B+E-rijbewijs (afhankelijk van de afgifte van dit rijbewijs) en een goede trekauto, kan je ook een (goedkopere) dubbelas-aanhanger huren en dan gooi je lachend de importauto achter je trekauto en rij je naar de RDW.

- je dumpt de auto bij de RDW en daarna breng je de gehuurde "vervoer" terug.

Waarom begon ik met "vraag het de dealer"; veel huurbedrijven aan de grensstreek rekenen 100 tot 200km gratis binnen het huurbedrag. En met een beetje planning en voorbereid/snel papierwerk, rij je bijvoorbeeld om 8:00 weg uit Duiven en ben je om 12:00 weer terug in NL. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:36
Dit topic volg ik even.

Ben op zoek naar een Audi A3 bouwjaar 2008/2009 met Isofix (niet in Nederland uitgebracht) en de nodige opties. Helaas heb ik ook de oplossing nog niet gevonden. Oprijwagen leek mij ook de beste optie om van de grens naar huis te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaleVis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb het risico genomen en ben met duits kenteken naar nederland gereden (woon vlakbij de grens). Vervolgens de auto op de oprit gezet, eendagskenteken aangevraagd en naar de rdw gereden. Daar is de auto gekeurd, belastingpapieren in een brievenbus gedaan en na wat wachten kon ik met mijn kentekenbewijs de kentekenplaten laten maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
KaleVis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:19:
Ik heb het risico genomen en ben met duits kenteken naar nederland gereden (woon vlakbij de grens). Vervolgens de auto op de oprit gezet, eendagskenteken aangevraagd en naar de rdw gereden. Daar is de auto gekeurd, belastingpapieren in een brievenbus gedaan en na wat wachten kon ik met mijn kentekenbewijs de kentekenplaten laten maken. :)
Als ik mijn auto importeer zet ik hem wel bij jou op de oprit. Ik moet zo'n 100km door Nederland rijden.
Ben wel benieuwd of het nou wel of niet mogelijk is met een Duits ausfuhrkennzeichen.

Welke stappen heb jij allemaal gehad van aankoop tot platen?
Ohja, ook een foto? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:38
SmoothTweaker schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:16:
Dit topic volg ik even.

Ben op zoek naar een Audi A3 bouwjaar 2008/2009 met Isofix (niet in Nederland uitgebracht) en de nodige opties. Helaas heb ik ook de oplossing nog niet gevonden. Oprijwagen leek mij ook de beste optie om van de grens naar huis te rijden.
Voor zover ik weet hebben alle VAG auto’s (VW zeker) al sinds 1998 standaard isofix (op de achterbank). Onze golf uit 1998 en A4 uit 2005 hebben dit iig beide (top tether hebben ze niet).

Deze punten zie je niet / nauwelijks zitten tot je de zitkussens een beetje aan de kant duwt maar ze zitten er wel degelijk in.

Lijkt me stug dat een A3 uit 2008 dit niet heeft.

Of bedoel je isofix top tether of isofix op de bijrijdersstoel?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• KaleVis
SmoothTweaker schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:27:
[...]

Als ik mijn auto importeer zet ik hem wel bij jou op de oprit. Ik moet zo'n 100km door Nederland rijden.
Ben wel benieuwd of het nou wel of niet mogelijk is met een Duits ausfuhrkennzeichen.

Welke stappen heb jij allemaal gehad van aankoop tot platen?
Ohja, ook een foto? :)
Eerst heb ik op autoscout een leuke auto gevonden. Toen heb ik een student gezocht die voor mij een nette mail kon maken in het duits. Deze mail heb ik verzonden waarna ik een prijsonderhandeling heb gedaan.

In de tussentijd heb ik een laagdiktemeter gekocht, hiermee kan ik controleren of het plaatwerk opnieuw is overgespoten, dan is de laagdikte van de lak namelijk hoger. Zo'n meter kostte geloof ik 70 euro op internet.

Eenmaal op locatie bij de dealer heb ik een proefrit gemaakt in de auto, alles was in orde en er bleek zelfs ineens een trekhaak aanwezig te zijn _/-\o_. Ik heb alle autopapieren gefotografeerd, op deze papieren stond ook de naam van de vorige eigenaar. Bij een nederlandse mazdadealer heb ik de papieren gecontroleerd, deze bleken te kloppen. De vorige eigenaar heb ik opgespoord op internet (dat was nog een hele zoektocht) en vervolgens een mail gedaan met waarom de auto is verkocht aan de dealer. Het verhaal klopte aan beide kanten en ik vertrouwde het.

Met het VIN nummer van de auto heb ik 2 VIN-checks gedaan, deze kostte iets van 5-10 euro per stuk. Deze check kijkt of de auto nog een schadeverleden heeft. Er bleek een 'hit' te zijn in deze check, toen ik de check ontving bleken de verkoopfotos van de eerste eigenaar, bij aankoop bij de dealer, geregistreerd te zijn bij de VIN-check, daar was dus ook helemaal niks mis mee.

De auto heb ik vervolgens betaald via overboeking (contant geld vond ik een no-go :/). 2 dagen later kreeg ik bericht dat ik de auto kon komen ophalen. Ik kreeg een duits exportkenteken, dit kenteken is zoals al vaker vermeld in dit topic, alleen in Duitsland geldig. Vanaf de Nederlandse grens staan er hoge boetes op heb ik gelezen op internet. Het was 10 kilometer rijden dus het risico heb ik genomen. Een autoambulance etc was nogal prijzig en ik heb de auto om 20:00 naar nederland gereden.

In nederland heeft de auto een hele tijd op de oprit gestaan met duits kenteken, op eigen terrein is dit namelijk gewoon toegestaan. Een week later ben ik naar de RDW gereden met een tijdelijk eendagskenteken, dit kenteken dien je overigens ook te verzekeren.

Bij de RDW kan je na de keuring je bpm aangifte in een brievenbus gooien en dan rij je weer naar huis met je eensdagkenteken. Een week of 1,5 later ontving ik mijn kentekenbewijs en hiermee heb ik mijn kentekenplaten laten maken (tip: neem dan meteen luxe platen).

Hieronder nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FzmYxtg.jpg
De bezichtiging in Duitsland, hierna heb ik een proefrit gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JiyvCcR.jpg
De auto op de oprit van mijn vader, hier heeft deze een tijdje gestaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LVohwbo.jpg?1
Keuring bij de RDW :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rMZAZPV.jpg?1
Hier had ik mijn eendagskenteken erop zitten.

Hier had ik mijn eigen kentekenplaathouders en luxe kentekenplaten erop zitten, klaar om te rijden 8)

[ Voor 9% gewijzigd door KaleVis op 15-11-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Interessant.

Ook het filmpje wat in reacties wordt gedeeld:

YouTube: Blik op de Weg OFFICIAL - Special Kurzzeit-kenteken

Blik op de Weg kwam dus ook niet tot duidelijkheid.

Het lijkt er op dat er geen officiële wetten zijn die alles goed afdekken en dat er samenwerking met DLD nodig is. Waarschijnlijk is die er niet om de staatskas te beschermen.

Over kurzzeit lijken iig zowel DLD als NL het eens dat je daarmee niet buiten DLD mag rijden. Ausfuhrkennzeichen zeggen de Duitsers dat die in heel Europa geldig is en zijn de meningen over verdeeld tussen instanties in Nederland.

Denk dat ze het in NL vooral niet willen zien uit angst voor ontwijken BPM regels. Het lijkt er op dat als je ontheffing aanvraagt voor het Ausfuhrkennzeichen je alles dan wel afgedekt hebt?

Is alleen nog de vraag hoe je die verzekerd. Al zie ik dat Bramv82 daar wat linkjes voor heeft.

Ik vind het belangrijk om in beide landen verzekerd te zijn iig.

Ook met een auto ambulance is nog de vraag hoe je cargo ofwel je auto dan verzekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
Ik heb drie weken geleden een auto uit Duitsland geïmporteerd, ik had een makkie, ik heb de verkoper bereid gevonden hem in Venlo te brengen (ik heb zijn treinkaartje naar huis betaald).

Als je van een particulier koopt kan je proberen de verkoper zo ver te krijgen dat je met zijn platen naar huis de NL grens rijdt en ze daarna per post terug stuurt. Dit is wel legaal maar uiteraard een risico als er iets gebeurt voor de verkoper.

Mijn conclusie voor het proces was:
  • Zorgen dat je een afspraak hebt bij het RDW (lukte mij zonder probleem week van tevoren)
  • Duits kenteken (welke?)+ speciale verzekering (duur!)
  • Eendagskenteken vanaf de grens + verzekering op eendagskenteken. Dit kan vaak via je reguliere verzekering en zelfs gratis (op chassisnummet = duur)
  • Als je daarna thuis bent mag de auto niet op de openbare weg staan tot het kenteken er is. Daarnaast gaat het je niet lukken om hem te verzekeren tot die tijd. Als je bang aangelegd bent is een garage ergens dus fijn.
Als je ophalen en RDW niet op 1 dag doet is het lastige dus om legaal van de grens naar huis te komen (tenzij ik een optie gemist heb).

Uiteindelijk lijkt afhankelijk van de afstand zo'n all in optie inclusief transport helemaal niet zo gek, die prijs viel mij echt mee (tenzij je zoals ik geluk hebt dan).

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 21-05-2019 11:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

MAX3400 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:06:
Alternatief: als de auto die je wil invoeren bij een dealer staat (bijvoorbeeld VW), dan zou je het volgende idee eens kunnen bekijken / bespreken
- je huurt dan een oprijwagen (laadvermogen max ~ 1450kg) in de buurt van de grens en daarmee rij je "even" heen en weer en kan je de auto dus "zonder gedoe met kentekens" over de grens krijgen. Dit kan met een B-rijbewijs omdat de oprijwagen + importwagen < 3500kg wegen. Of met een B+E-rijbewijs (afhankelijk van de afgifte van dit rijbewijs) en een goede trekauto, kan je ook een (goedkopere) dubbelas-aanhanger huren en dan gooi je lachend de importauto achter je trekauto en rij je naar de RDW.
Het gaat om de Mtm van het samenstel, niet het feitelijke gewicht...veel geluk om combinatie te vinden die je met B kan rijden ( en dan nog 1500kilo mag trekken)....meeste auto aanhagers hebben een mtm van rond de 2 ton. Er moet immers iets opkunnen. Of moet zijn dat je fiatje of smartje gaat kopen, dan kan je hem met 4 man op,een enkelasser lichten :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
assje schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:19:
Ik heb drie weken geleden een auto uit Duitsland geïmporteerd, ik had een makkie, ik heb de verkoper bereid gevonden hem in Venlo te brengen (ik heb zijn treinkaartje naar huis betaald).

Als je van een particulier koopt kan je proberen de verkoper zo ver te krijgen dat je met zijn platen naar huis rijdt en ze daarna per post terug stuurt. Dit is wel legaal maar uiteraard een risico als er iets gebeurt voor de verkoper.

• Zorgen dat je een afspraak hebt bij het RDW (lukte mij zonder probleem week van tevoren)
  • Eendagskenteken vanaf de grens + verzekering op eendagskenteken. Dit kan vaak via je reguliere verzekering en zelfs gratis (op chassisnummet = duur)
  • Als je daarna thuis bent mag de auto niet op de openbare weg staan tot het kenteken er is. Daarnaast gaat het je niet lukken om hem te verzekeren tot die tijd. Als je bang aangelegd bent is een garage ergens dus fijn.
Als je ophalen en RDW niet op 1 dag doet is het lastige dus om legaal van de grens naar huis te komen (tenzij ik een optie gemist heb).

Uiteindelijk lijkt afhankelijk van de afstand zo'n all in optie inclusief transport helemaal niet zo gek, die prijs viel mij echt mee (tenzij je zoals ik geluk hebt dan).
toon volledige bericht
Ik zal eens kijken of verkoper bereid is naar NL te rijden. Ik zie dat je niet bij gemeente ofzo in DLD de auto hoeft over te schrijven dus alles zou in NL geregeld kunnen worden met de verkoper met een bak koffie. Vrees alleen dat de verkoper daar geen tijd voor wil uit trekken.

Qua zelf rijden op zijn kentekens: volgens mij zijn ze in DLD voornamelijk op bestuurder verzekerd ipv dat de auto verzekerd is.

Hoezo trouwens terug sturen van de platen? Wat zijn ze nog waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Aanzet tot frauduleuze praktijken is hier niet gewenst, houd daar rekening mee.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hertog_Martin schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:39:
Ik zal eens kijken of verkoper bereid is naar NL te rijden. Ik zie dat je niet bij gemeente ofzo in DLD de auto hoeft over te schrijven dus alles zou in NL geregeld kunnen worden met de verkoper met een bak koffie. Vrees alleen dat de verkoper daar geen tijd voor wil uit trekken.
Je kan natuurlijk een bedrag bieden voor het brengen van de auto (wat je anders ook kwijt zou zijn aan tijd/moeite).
Qua zelf rijden op zijn kentekens: volgens mij zijn ze in DLD voornamelijk op bestuurder verzekerd ipv dat de auto verzekerd is.
Dat betwijfel ik toch, daar rijden toch ook mensen in andermans auto's? Online werd dit ook genoemd als valide optie.
Hoezo trouwens terug sturen van de platen? Wat zijn ze nog waard?
Zoals je zegt, platen zijn gebonden aan de bestuurder. Verkoper zal ze dus op zijn nieuwe auto willen doen en heeft ze nodig voor afmelding verkochte voertuig.
Outerspace schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:46:
[modbreak]Aanzet tot frauduleuze praktijken is hier niet gewenst, houd daar rekening mee.[/]
Oprechte vraag niet bedoeld als kritiek; was dit (deels) gericht op mijn post? Het rijden met duitse kentekenplaten in Duitsland is namelijk zo ver ik weet juist wel toegestaan (alleen in NL niet, vandaar eendagskenteken vanaf de grens).

Het was juist een suggestie hoe legaal op te lossen.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 16-05-2019 10:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Laank schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:36:
[...]

Voor zover ik weet hebben alle VAG auto’s al sinds 1998 standaard isofix (op de achterbank). Onze golf uit 1998 en mij A4 uit 2005 hebben dit iig beide (top tether hebben ze niet).

Deze punten zie je niet / nauwelijks zitten tot je de zitkussens een beetje aan de kant duwt maar ze zitten er wel degelijk in.

Lijkt me stug dat een A3 uit 2008 dit niet heeft.

Of bedoel je isofix top tether of isofix op de bijrijdersstoel?
Excuses bedoelde inderdaad top tether.
Vandaag even contact gehad met een vriend die bij de politie werkt. Navraag binnen het korps daar leerde dat ze het zollkennzeichen wel 'gedogen'. Mits aantoonbaar is met een WA verzekering.

Kromme hieraan is dat veel websites adverteren dat ze 'speciale export platen' hebben maar dit zijn dus gewoon de zollkennzeichen platen met rode datum. Het lijkt erop dat de import websites zoveel mogelijk mensen probeert af te schikken om het zelf te doen, aangezien ze er dan zelf niets aan verdienen

Ben met een verkoper in onderhandeling over een Audi A3... ben benieuwd :9

[ Voor 10% gewijzigd door SmoothTweaker op 16-05-2019 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 22:27
Heb het met dit bedrijf geregeld een paar maanden terug voor onze Cadillac:

https://www.dasimport.nl/...delijk-kenteken-duitsland

Overigens gekozen voor exportkenteken met rode rand, incl tenaamstelling en verzekering op naam. Enige wat dan ‘mist’ is de BPM betaling, maarja, die wilde ik toch betalen en stond al gepland.

Heb de indruk dat er veel mensen een mening over hebben maar dat het importeren uiteindelijk helemaal niet ingewikkeld is. Ben met de witte platen met rode rand (die met hele rand zijn zonder tenaamstelling en zonder verzekering) door NL gereden, ben diverse politie autos tegen gekomen en heb geen bekeuring gekregen. De firma achter de link helpt je wr voor een bescheiden bedrag mee: scheelde me ook een bedrag aan BPM door een taxatie op de auto te laten doen ipv uit te gaan van de theoretische cataloguswaarde.

Edit: volgens deze site mag ook het rijden met een EU goedgekeurde duitse plaat met rode rand (incl groene kaart / tenaamstelling) niet:
https://www.automotiveimp...wing-duits-exportkenteken

Edit: de RDW is een stuk minder sceptisch, die stellen dat naar de RDW rijden ‘kan’:
https://www.rdw.nl/partic...en%20met%20een%20voertuig

Ze hebben mijn Duitse tijdelijke platen overigens niet ingenomen, die heb ik nog :)

De optie met eendagskenteken rijden kan dan ook nog. Heb ik ook aangevraagd, is gratis en gek genoeg wel legaal op een stuk karton gekrabbeld. Zie de RDW site voor een eendagskenteken. Heb ik dus niet

Edit nr zoveel:
Ook de belastingdienst verbiedt het rijden met de EU goedgekeurde Duitse platen als je in NL woont oid niet:
https://www.rijksoverheid...rland-importeren-invoeren

[ Voor 47% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-05-2019 22:57 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin

Als je van een particulier koopt kan je proberen de verkoper zo ver te krijgen dat je met zijn platen naar huis rijdt en ze daarna per post terug stuurt. Dit is wel legaal maar uiteraard een risico als er iets gebeurt voor de verkoper.
De verkoper stelde dit zelf direct voor tot mijn verbazing. Ze achten het risico klein.
In dat geval kan ik gewoon vrijstelling BPM voor 2 weken aanvragen op dat kenteken + VIN en dan naar keuring toch?

Ze vroegen of ik dan zelf de auto wil afmelden in DLD. Volgens hun kan dat. Ik heb daar nog niet eerder over gehoord/gelezen. En heb ik dan de fysieke kentekenplaten nog nodig (als in, moet ik voorkomen dat die ingenomen worden door RDW door ééndagskenteken te monteren)? Of enkel de verkoopovereenkomst en papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:53

toon volledige bericht
Je mag als Nederlander, die oko ingeschreven staat in Nederland, niet in Nederland rijden met een buitenlands kenteken. dus die vlieger gaat niet op.
In mijn optiek zijn dit de mogelijkheden:
- Auto met autoambulance ophalen (aanhanger en lading valt onder de verzekering)
- Auto met Kurzkenzeigen naar de grens rijden, daar een eendagskenteken van de RDW, verzekerd!, naar de RDW rijden om te keuren, daarna naar huis rijden vanaf RDW (korts mogelijke route verplicht) en de auto van de openbare weg af stallen en wachten op het kentekenbewijs.

Er zijn heel veel andere mogelijkheden die gedoogd worden of waarbij de politie niet weet hoe ze moeten optreden, maar in mijn optiek zijn dit de enige juiste uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
@BvZwolle dan lees je niet goed, ik noem specifiek het wisselen voor eendagskenteken bij de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

assje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:54:
[...]
Oprechte vraag niet bedoeld als kritiek; was dit (deels) gericht op mijn post? Het rijden met duitse kentekenplaten in Duitsland is namelijk zo ver ik weet juist wel toegestaan (alleen in NL niet, vandaar eendagskenteken vanaf de grens).

Het was juist een suggestie hoe legaal op te lossen.
Ik kan niet antwoorden uit naam van mijn collega, maar ik vermoed dat jouw post wel de aanleiding is (niet zozeer kritiek).
Ik heb het topic even doorgescand en er zitten wat posts tussen die mogelijk wel heel erg op het randje balanceren tussen legaal en illegaal. Ik ben geen jurist en kan dus niet modereren hierop. Zolang iets niet overduidelijk illegaal is (bijv. rijden zonder kenteken, met een kartonnen kenteken, etc) blijft het punt dat de TS zelf altijd moet nagaan of iets legaal is of niet.

Ik kan hier eigenlijk maar één advies verder over geven, en dat is om contact op te nemen met de RDW. Zij zijn de bevoegde autoriteit op dit vlak.
BvZwolle schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:15:
[...]

Je mag als Nederlander, die oko ingeschreven staat in Nederland, niet in Nederland rijden met een buitenlands kenteken. dus die vlieger gaat niet op.
In mijn optiek zijn dit de mogelijkheden:
- Auto met autoambulance ophalen (aanhanger en lading valt onder de verzekering)
- Auto met Kurzkenzeigen naar de grens rijden, daar een eendagskenteken van de RDW, verzekerd!, naar de RDW rijden om te keuren, daarna naar huis rijden vanaf RDW (korts mogelijke route verplicht) en de auto van de openbare weg af stallen en wachten op het kentekenbewijs.

Er zijn heel veel andere mogelijkheden die gedoogd worden of waarbij de politie niet weet hoe ze moeten optreden, maar in mijn optiek zijn dit de enige juiste uitvoeringen.
Je mag in Nederland als ingeschreven inwoner best met een auto met buitenlands kenteken rijden, zelfs als die in eigen bezit is (bron). Je kan zelfs vrijstelling aanvragen op belastingen. Er is alleen een maximaal termijn gesteld van 2 weken.

Het zou ook raar zijn, ik zou dan bijv. niet met een auto de grens over mogen die ik in België of Duitsland heb gehuurd (immers buitenlands kenteken).

@Hertog_Martin
Als je financieel de ruimte hebt, zou ik zelf voor de makkelijkste optie gaan, en dat is of een geschikte aanhanger huren of een autoambulance. Een zware autoambulance (tot 3500kg laadvermogen) kost de wereld niet per dag (€150), alleen de kilometers kunnen aantikken bij dit soort voertuigen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
assje schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:35:
@BvZwolle dan lees je niet goed, ik noem specifiek het wisselen voor eendagskenteken bij de grens.
Sorry, niet helemaal goed gelezen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
deepbass909 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:14:
Ik heb het topic even doorgescand en er zitten wat posts tussen die mogelijk wel heel erg op het randje balanceren tussen legaal en illegaal. Ik ben geen jurist en kan dus niet modereren hierop.
Probleem is hier dat de regels gewoon onduidelijk zijn op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Je mag in Nederland als ingeschreven inwoner best met een auto met buitenlands kenteken rijden, zelfs als die in eigen bezit is (bron). Je kan zelfs vrijstelling aanvragen op belastingen. Er is alleen een maximaal termijn gesteld van 2 weken.

Het zou ook raar zijn, ik zou dan bijv. niet met een auto de grens over mogen die ik in België of Duitsland heb gehuurd (immers buitenlands kenteken).
Je hebt gelijk, maar dit is niet bedoeld voor het importeren van de auto. Je moet daar zelf een vergunning voor aanvragen, wat me niet wenselijk lijkt.

Om een lang verhaal kort te maken: lekker op de aanhanger ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:49

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Wat ik zelf gedaan heb bij mijn laatste import vanuit Duitsland is de auto gewoon te laten vervoeren door een transportbedrijf. Dat kostte me 400 euro en dat was aan de hoge kant omdat het in the middle of nowhere was dus niet makkelijk gecombineerd kon worden met andere lading.

Als je dan kijkt naar de kosten van een oprijwagen, brandstof en/of verzekeringen, tijdelijke kentekens en dergelijke dan zou ik het een volgende keer weer precies zo doen. Het is zelf ook allemaal wel te regelen, maar het transport uitbesteden maakt het gewoon een stuk makkelijker tegen vrijwel geen meerkosten.

Als je de auto dan thuis hebt kun je gewoon met een eendagskenteken (en verzekering) naar de RDW en weer terug.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 13:48
Ik heb ook een auto geimporteerd vanuit Duitsland. Vond het zelf vrij simpel. Heb een uitvoerkenteken aangevraagd en laten maken in Duitsland bij die instantie (zou zeker zorgen daar zo vroeg mogelijk te zijn ivm lange wachttijden.) waar je de auto ook op je naam laat zetten. Daarna met die kentekenplaten laten verzekeren (dat is een europese verzekering en ook in NL geldig). Vervolgens mij die duitse uitvoerplaten naar Nederland gereden met een vrijstelling BPM/MRB op zak (daarmee mag je gewoon met buitenlands kenteken rijden voor max 2 weken). Daarna via RDW afspraak gemaakt voor keuring en voor die dag ééndagsplaat aangevraagd (die laten verzekeren vond ik nog onwijs veel gezeik) daarna auto op een prive parkeerplaats gestald tot dat ik mn nieuwe kentekenbewijs had en Nederlandse platen kon laten maken. Ik heb in NL vanwege een verhuizing zelfs nog met die exportplaten rond gereden en ben nooit aangehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

Mx. Alba

hen/die/zij

Ummm... Nee, dit mag dus NIET. Als Nederlander is het niet toegestaan om in Nederland een auto met buitenlands kenteken te besturen, dit in verband met (mogelijke) ontduiking van de wegenbelasting. De enige uitzonderingen zijn:

1) Je woont in het buitenland.
2) Je bent pas vanuit het buitenland naar Nederland verhuisd en bezat de auto al voordat je naar Nederland terug verhuisde en je laat de auto binnen enkele weken omzetten naar een Nederlands kenteken.
3) Je betaalt in Nederland wegenbelasting voor dat voertuig met buitenlands kenteken.

Oftewel, je hebt de auto in het buitenland gekocht en je rijdt er mee terug naar huis, dat is geen geldige reden om als Nederlander in Nederland met een voertuig met buitenlandse kentekens te rijden.

De enige manier om het correct te doen is om bij het RDW tijdelijke kentekenplaten aan te vragen. Zo kan je het voertuig ook netjes op jouw naam verzekeren.

[edit] Of zoals @Verona27 hierboven zegt inderdaad, het vanuit Duitsland regelen met exportkenteken en tijdelijke vrijstelling MRB.

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 21-05-2019 11:20 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Mx. Alba schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:19:
[...]
Ummm... Nee, dit mag dus NIET. Als Nederlander is het niet toegestaan om in Nederland een auto met buitenlands kenteken te besturen, dit in verband met (mogelijke) ontduiking van de wegenbelasting. De enige uitzonderingen zijn:
Wat ik beschreef in mijn post (of in ieder geval bedoelde te beschrijven):
  • Rijden tot de NL grens met buitenlands kenteken
  • Vanaf NL grens met eendagskenteken naar RDW
En dit mag dus wel. Ik noem specifiek nog dat het complex is om vanaf de NL grens naar huis te rijden i.p.v. direct naar RDW aangezien je dan geen ééndagskenteken kunt gebruiken.

Oorzaak voor de onduidelijkheid in mijn post gevonden en aangepast.
Verona27 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:02:
Daarna via RDW afspraak gemaakt voor keuring en voor die dag ééndagsplaat aangevraagd (die laten verzekeren vond ik nog onwijs veel gezeik)
Volgens mij is dit gewoon een service die door de meeste verzekeraars geleverd wordt, vaak zelfs zonder additionele kosten. Ik heb dit bij ANWB in ieder geval zo gedaan. Het handigst is dus direct de verzekeraar te gebruiken dit je daarna ook voor de definitieve verzekering wil gaan gebruiken.

Wel lastig is het om te verzekeren zonder eendagskenteken, dan moet het op chassisnummer en dit is lastig/duur.

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 21-05-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
assje schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:25:
[...]

Wat ik beschreef in mijn post (of in ieder geval bedoelde te beschrijven):
  • Rijden tot de NL grens met buitenlands kenteken
  • Vanaf NL grens met eendagskenteken naar RDW
En dit mag dus wel. Ik noem specifiek nog dat het complex is om vanaf de NL grens naar huis te rijden i.p.v. direct naar RDW aangezien je dan geen ééndagskenteken kunt gebruiken.
Dan moet je vanaf de grens wel gelijk naar de RDW rijden, officieel is die plaat alleen voor van en naar RDW.
Volgens mij is dit gewoon een service die door de meeste verzekeraars geleverd wordt, vaak zelfs zonder additionele kosten. Ik heb dit bij ANWB in ieder geval zo gedaan. Het handigst is dus direct de verzekeraar te gebruiken dit je daarna ook voor de definitieve verzekering wil gaan gebruiken.

Wel lastig is het om te verzekeren zonder eendagskenteken, dan moet het op chassisnummer en dit is lastig/duur.
Dit was mijn eerste auto dus ik had nog nergens een verzekering. Na navraag bij Independer bleek dat alleen 2 dure verzekeringen het verzekeren van een eendagsplaat deden.. Ik moest toen dus noodgedwongen naar Roxo, waar ik voor mijn VW polo 68 euro voor WA betaalde.. Dat dus 1 maand gedaan en toen overgestapt naar andere verzekeraar waar ik 35 euro voor WA betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verona27 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:31:
Dan moet je vanaf de grens wel gelijk naar de RDW rijden, officieel is die plaat alleen voor van en naar RDW.
[...]
Dit was mijn eerste auto dus ik had nog nergens een verzekering. Na navraag bij Independer bleek dat alleen 2 dure verzekeringen het verzekeren van een eendagsplaat deden.. Ik moest toen dus noodgedwongen naar Roxo, waar ik voor mijn VW polo 68 euro voor WA betaalde.. Dat dus 1 maand gedaan en toen overgestapt naar andere verzekeraar waar ik 35 euro voor WA betaal.
Ik stelde bij ANWB eerst de vraag naar mogelijkheden verzekeren op chassisnummer of verzekeren t.b.v. import, hierop was het antwoord resoluut nee.

Toen ik echter vroeg om een verzekering af te sluiten met voorafgaand een ééndagverzekering op ééndagskenteken was het geen enkel probleem. Je moet dus wel zorgvuldig zijn met je woordkeuze om de juiste mogelijkheden boven water te krijgen.

In ieder geval ANWB en Interpolis bieden dit aan, beide toch wel grote verzekeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:28
KaleVis schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:10:
[...]

lang en duidelijk verhaal
wat heeft het je nu financieel opgeleverd als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
Het lijkt wel alsof de regelgeving bewust vaag is, omdat men niet wil dat je een auto importeert?
Het makkelijkste is denk ik een auto ambulance, dan heb geen gezeur met kentekenplaten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

assje schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:25:

(Sommige) verzekeraars doen dit maar alleen als je daarna ook klant bij ze blijft. Als het gaat om die ene dag en je de auto daarna bijvoorbeeld eerst wilt schorsen dan kun je ook gewoon naar een bedrijf gaan dat hier een product voor heeft.

https://www.bokhorstverzekeringen.nl/eendagskenteken
https://www.sluitsnel.nl/...dagskenteken-verzekering/
https://www.diks.nl/eendagskenteken/ (drie keer zo duur)

Zelf ga ik donderdag naar de RDW, verzekering doe ik nu via Sluitsnel omdat de auto daarna in een oldtimerverzekering gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazzy op 21-05-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:47

Saffie_time

Why use this? 42!

Even uit eigen ervaring: let op dat ANWB niets doet als je met tijdelijk kenteken op weg naar de grens in Duitsland stil valt om wat voor reden dan ook.
Die geven geen ondersteuning aan Nederlanders met een buitenlands kenteken.

Dus denk ook na over een eventueel back-up plan mocht er onverhoopt toch iet stuk gaan onderweg.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verona27 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:02:
Ik heb ook een auto geimporteerd vanuit Duitsland. Vond het zelf vrij simpel. Heb een uitvoerkenteken aangevraagd en laten maken in Duitsland bij die instantie (zou zeker zorgen daar zo vroeg mogelijk te zijn ivm lange wachttijden.) waar je de auto ook op je naam laat zetten. Daarna met die kentekenplaten laten verzekeren (dat is een europese verzekering en ook in NL geldig). Vervolgens mij die duitse uitvoerplaten naar Nederland gereden met een vrijstelling BPM/MRB op zak (daarmee mag je gewoon met buitenlands kenteken rijden voor max 2 weken). Daarna via RDW afspraak gemaakt voor keuring en voor die dag ééndagsplaat aangevraagd (die laten verzekeren vond ik nog onwijs veel gezeik) daarna auto op een prive parkeerplaats gestald tot dat ik mn nieuwe kentekenbewijs had en Nederlandse platen kon laten maken. Ik heb in NL vanwege een verhuizing zelfs nog met die exportplaten rond gereden en ben nooit aangehouden.
Volgens mij is dit de juiste manier. De "Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik" bestaat volgens mij nog niet heel lang, en daarom is veel informatie op internet verouderd, of men weet niet van deze regeling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
En wat ik zei over met de kenteken van eigenaar naar NL rijden icm vrijstelling bpm op dat kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Saffie_time schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:06:
Even uit eigen ervaring: let op dat ANWB niets doet als je met tijdelijk kenteken op weg naar de grens in Duitsland stil valt om wat voor reden dan ook.
Die geven geen ondersteuning aan Nederlanders met een buitenlands kenteken.

Dus denk ook na over een eventueel back-up plan mocht er onverhoopt toch iet stuk gaan onderweg.
Euh ik heb sowieso geen ANWB (alleen verzekering via hun).

Dat is voor mij dus niets anders dan het op iedere andere dag zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Toen vanuit Engeland heb ik in Nederland het volgende geregeld:

- Tijdelijke importplaten
- dagverzekering (toen 125 euro)

Daarmee kon ik naar NL. En toen een week later op een trailer naar het RDW-keurstation.
(Als je de tijd hebt en de mogelijkheid is het natuurlijk te doen in 1 dag, waardoor je geen trailer nodig hebt)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:35:
En wat ik zei over met de kenteken van eigenaar naar NL rijden icm vrijstelling bpm op dat kenteken?
in duitsland zijn platen op naam geregistreerd, dus hoe ga je die platen van eigenaar laten wisselen, je hebt namelijk een geldig kentekenbewijs nodig als je bij de RDW komt (het originele kentekenbewijs wordt ingenomen). Ga gewoon samen met huidige eigenaar naar de Duitse instantie, neem tijdelijke uitvoerplaten en verzekering, en vraag BPM en MRB vrijstelling aan. Lijkt heel ingewikkeld maar het is echt goed te doen. Of laat de auto vervoeren op een trailer.
Mad-Matt schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:37:
Toen vanuit Engeland heb ik in Nederland het volgende geregeld:

- Tijdelijke importplaten
- dagverzekering (toen 125 euro)

Daarmee kon ik naar NL. En toen een week later op een trailer naar het RDW-keurstation.
(Als je de tijd hebt en de mogelijkheid is het natuurlijk te doen in 1 dag, waardoor je geen trailer nodig hebt)
of je vraagt gewoon gratis een eendagskenteken aan bij de RDW waardoor je ook geen trailer nodig hebt ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Verona27 op 21-05-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Verona27 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:43:
[...]

in duitsland zijn platen op naam geregistreerd, dus hoe ga je die platen van eigenaar laten wisselen, je hebt namelijk een geldig kentekenbewijs nodig als je bij de RDW komt (het originele kentekenbewijs wordt ingenomen). Ga gewoon samen met huidige eigenaar naar de Duitse instantie, neem tijdelijke uitvoerplaten en verzekering, en vraag BPM en MRB vrijstelling aan. Lijkt heel ingewikkeld maar het is echt goed te doen. Of laat de auto vervoeren op een trailer.
Als zij alle papieren meegeven kan ik gezamenlijk met getekende koopovereenkomst dus niet de auto invoeren bij RDW en daarna de auto afmelden in Duitsland?

Ik ga morgen de auto afhalen en verkoper geloofd dat het zo kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Als zij alle papieren meegeven kan ik gezamenlijk met getekende koopovereenkomst dus niet de auto invoeren bij RDW en daarna de auto afmelden in Duitsland?

kijk ik ben geen auto-export expert, ik heb zelf destijds bij de gemeentelijke instantie de auto op mijn naam moeten laten zetten en heb toen voor mijn nieuwe platen een nieuw kentekenbewijs gekregen, deze heb ik in moeten leveren bij de RDW. Ik snap niet waarom je het niet op de beschreven manier zou willen doen, nu moet je namelijk alsnog naar duitsland om zelf die auto uit te schrijven, als dat uberhaupt al mogelijk is.. Als je het gewoon gelijk doet heb je er ook geen gezeur meer van.

edit: toen ik de wagen op mijn naam liet zetten moest de verkopende partij zich ook identificeren ed. Ik zou de gok zeker niet nemen als ik jou was. Als je straks die wagen niet kan uitschrijven daar, wat ga je dan doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verona27 op 21-05-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Zo te zien kan het met een volmacht. Hoe het dan zou zijn is:

- Ik vraag vooraf vrijstelling bpm op VIN en kenteken aan
- Ik neem de auto mee, met kenteken op naam van verkoper (risico ligt bij hem, verkoper is hier van bewust)
- Ik parkeer de auto in garage, dus niet op openbare weg
- Ik ga met kentekenplaten en papieren over de grens (woon ik niet heel ver van) en schrijf voorzien van volmacht de auto uit in Duitsland
- Ik plaats ééndagskenteken van RDW op de auto (en verzeker het)
- Ik rijd naar RDW waar ik alle papieren overhandig, waarvan kentekenbewijs wordt ingenomen. (Heb bij RDW nagevraagd en auto hoeft niet op mijn naam te staan).
- Ik doe aangifte BPM
- Ik betaal BPM
- Ontvang kentekenbewijs NL
- Laat platen aanmaken
- Opschroeven, verzekering afsluiten en ready to drive.

[ Voor 4% gewijzigd door Hertog_Martin op 21-05-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

[...]

[...]

of je vraagt gewoon gratis een eendagskenteken aan bij de RDW waardoor je ook geen trailer nodig hebt ;)
Zit je als nog met je verzekering voor die dag. (dat is de reden waarom ik bij een kennis een trailer heb geleend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Mad-Matt schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:17:
[...]

Zit je als nog met je verzekering voor die dag. (dat is de reden waarom ik bij een kennis een trailer heb geleend)
Voor welke dag? Je kunt in Duitsland gewoon voor paar tientjes een verzekering afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleVis
107mb schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:38:
[...]

wat heeft het je nu financieel opgeleverd als ik vragen mag?
Zo’n 3.000 euro :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:28
dat is inderdaad de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Dit is ook hoe ik het heb gedaan paar weken geleden, bij mij was de verkoper er wel bij maar dat hoeft niet. Het enige wat je nodig hebt is de auto en deel 1 & 2 van het kentekenbewijs.

Naderhand wil de verkoper zijn kentekenplaten terug dus dat moet je regelen. De verkoper hoeft in Duitsland verder niets te doen, het RDW regelt de vrijwaring in Duitsland.
Hertog_Martin schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:55:
Zo te zien kan het met een volmacht.
Die heb je dus niet eens nodig.
[...]
in duitsland zijn platen op naam geregistreerd, dus hoe ga je die platen van eigenaar laten wisselen, je hebt namelijk een geldig kentekenbewijs nodig als je bij de RDW komt (het originele kentekenbewijs wordt ingenomen). Ga gewoon samen met huidige eigenaar naar de Duitse instantie, neem tijdelijke uitvoerplaten en verzekering, en vraag BPM en MRB vrijstelling aan.
De stap naar de Duitse instantie is dus niet noodzakelijk. Als de verkoper komt brengen of jij zijn platen mag gebruiken moet je dat dus juist niet doen. Het enige wat moet gebeuren is de platen terug naar de verkoper. Daarnaast zou ik als verkoper een verkoopcontract willen + kopie van afschrift bij het RDW voor het geval er iets mis zou gaan met de afmelding van het RDW naar de duitse instantie.

[ Voor 44% gewijzigd door assje op 22-05-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja nu wil het dat ik per ongeluk in dat traject ben gekomen. Gaan er nu voor dat RDW idd automatisch de auto in Duitsland afmeld. Kan dan alleen wel tot twee maanden duren tot ie overal in dld afgemeld is stelt het RDW.

Kentekens teruggeven is dan als bewijs dat je niet meer met verkoper zijn kenteken rijdt en hij verzekering kan afmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Laatste keer dat ik een auto in Duitsland kocht moest de verkoper eerst exportpapieren halen en heeft hij zelf de platen van de auto afgehaald. Zou niet weten waarom je met de Duitse platen langs de RDW moet en wat dat afmelden door de RDW precies inhoudt.

Waarom zou de verkoper zijn platen nog op de auto hebben of er verzekering voor betalen als de auto niet meer van hem is?

[ Voor 19% gewijzigd door Jazzy op 22-05-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Auto staat thuis. Heb tevens afspraak bij RDW morgen vroeg. Alleen dom geweest: vergeten vandaag een verzekering af te sluiten voor het eendagskenteken.

Is erg krap dit morgenochtend nog te regelen. Weet iemand of RDW bij keuring naast kentekenbewijs ook de nummerborden inneemt?

Kan namelijk terwijl ik bij keurstation ben verzekering regelen, maar heb wel de platen weer nodig om terug te geven aan de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
De meeste verzkeringen kun je wel telefonisch benaderen en dan is het in 5 minuten geregeld. Maar wellicht werkt jouw verzekering alleen web only (of sluiten ze geen verzekering af op chassisnummer).

Ik zou dan het volgende doen:
Voor het afsluiten heb je het chassisnummer en eendagskenteken van de auto nodig. Je kunt via Independer telefonisch (035 - 626 55 44) een autoverzekering afsluiten voor je eendagskenteken. Dat kan helaas niet via de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Uiteindelijk hele eendagskenteken niet gebruikt. Met Duitse kenteken naar RDW gereden (legaal: originele duitse kenteken met verzekering en ontheffing bpm). En ze nemen de platen dus sowieso niet in, alleen de papieren. En ze zeiden dat ik gewoon met de Duitse platen ook weer naar huis kon rijden. Vanaf dan wel afstellen en niet meer op de weg komen.

Alleen vlekkeloos gaat het niet; heeft een Dikke Duitse met Dikke vingers een typefout gemaakt waardoor eerste letter van code op Teil 1 en Teil 2 van kentekenbewijs niet overeenkomen (E i.p.v W). RDW moet dat nog overleggen met Duitse instanties... tot zover Ordnung muss sein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Oei, dat vind ik wel een bijzondere. Waarom was die medewerker zo zeker? Is dit een uitzonderingsregel?
Kentekenbewijs niet kunnen tonen € 45.00

Naar mijn idee is het kentekenbewijs zelfs niet meer geldig als het ingenomen is.
Geen geldig kentekenbewijs € 380.00

Balen van die typfout inderdaad :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 23-05-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:41

Typhone

Who Dares Wins

Wat veel mensen vergeten is dat je niet direct in overtreding bent als je de auto hier hebt staan op Duits/Export/Kurzzeit-kennzeichen. Al die importbedrijven maken de mens ernstig bang om niks. Wij zijn gewoon met de auto naar het politiebureau gereden jaren terug en gewoon gevraagd hoe de vork in de steel zat. Konden ons niet helpen of vertellen hoe en wat. Douane idem dito. Belastingdienst wel: binnen 2 weken BPM/MRB betalen anders in overtreding. Let wel: dat ben je pas nadat het meegedeeld is door een willekeurige instantie of wanneer ze het kunnen aantonen.

Ook wij zijn gewoon met de auto naar huis gereden, op de oprit gezet met het kenteken met die gele plaat erop en afspraak bij de RDW gemaakt. Vervolgens wat opties aankruisen in die BPM zuil en klaar is kees. Vier dagen later kwam kentekenbewijs in huis volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13599976_1055543517858099_9002884324235514429_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=6432c00cff3c07088c87ce3b6d159085&oe=5D9AE9A9

Ik heb voor de zakelijke auto die ik reed (geen lease maar een projectauto) met Duits kenteken gewoon een ontheffing aangevraagd omdat ik alleen in het weekend in NL was. Dus zo heel erg moeilijk doen ze in de regel ook niet met al die kentekens :).

Veel plezier met de auto @Hertog_Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Een nieuwe invalshoek over import: check even de verzekeringspremie op een geïmporteerd exemplaar een een vergelijkbaar NL exemplaar. In het BMW topic loopt momenteel een discussie, waarbij import een flink verschil lijkt te maken. De NL cataloguswaarde van de twee auto’s scheelt 6%, de premie een veelvoud.

Over ontheffing: die krijg je toch maar 1x per jaar voor 2 weken? En dus niet voor alle weekends?

[ Voor 36% gewijzigd door t_captain op 23-05-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Cheesy schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:28:
Oei, dat vind ik wel een bijzondere. Waarom was die medewerker zo zeker? Is dit een uitzonderingsregel?
Kentekenbewijs niet kunnen tonen € 45.00

Naar mijn idee is het kentekenbewijs zelfs niet meer geldig als het ingenomen is.
Geen geldig kentekenbewijs € 380.00

Balen van die typfout inderdaad :'(
Ik hoorde het 'm ook tegen een ander persoon zeggen, vol zekerheid. Beetje standaard procedure uitleg.
Klinkt inderdaad als een uitzondering dat je nog 1 rit mag doen voor je 'm afstelt. Wellicht dat daar met politie/belasting akkoord over is als je kan aantonen dat je van de keuring komt.

Maar ook hier lijkt dus duidelijke wetgeving te ontbreken

FYI: Ik kreeg trouwens kaartje mee met instructie om BPM aangifte direct via DigiD te doen. Zijn ze vorige maand mee begonnen om te testen. Kan het alleen dus helaas nog niet doen in afwachting van het typefout verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Hertog_Martin op 23-05-2019 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Typhone Vanaf 2018 is Nederland er streng op. Mede omdat er gesjoemeld wordt en er criminelen misbruik van maken. de foto van je BMW is een Duits handelskenteken en daar mag alleen een Duitse handelaar mee rijden in NL (om auto op te halen naar D te rijden) Je moet een auto ophalen met transsporter of groene platen als Nederlander. Boete is +- €450,-, en wat TS heeft gedaan is illegaal ! je mag als Nederlander niet met buitenlands kenteken in NL rijden, geen meter) RDW geeft zelf geen importkenteken uit, alleen 1 dag kenteken, om naar keuringsstation te rijden(vanuit NL)

gesjoemeld (geen BPM en wegenbelasting afdragen en kenteken is nergens voor NL'se autoriteit te vinden bij controle 'registratie')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Hackus
je mag als Nederlander niet met buitenlands kenteken in NL rijden
Klein beetje nuanceren, in het geval van import of gewoon omdat je denkt dat het goedkoper is, nee dan mag het niet, zelfs niet met een huurauto uit het buitenland. Je auto moet, indien zakelijk gereden, ook zijn voor opdrachten in het land.

Voor maximaal 2 weken vrijstelling per jaar:
https://www.belastingdien...b_bij_kortstondig_gebruik

Is je werkgever nou Duits of Belgisch kan je op de volgende manier wel met een buitenlands kenteken rijden:
https://www.belastingdien...rijstelling_bpm_werknemer
Voorwaarden
Met dit formulier vraagt u een Vergunning vrijstelling bpm werknemer aan. U kunt deze vrijstelling krijgen voor een personenauto, bestelauto of motor met een buitenlands kenteken als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont in Nederland en werkt voor een buitenlandse werkgever.
Uw werkgever stelt een motorrijtuig met een buitenlands kenteken aan u ter beschikking.
Uw werkgever verklaart schriftelijk dat het motorrijtuig hoofdzakelijk bestemd is voor uw werk buiten Nederland.
U mag niet beslissen in welk land de auto of motor wordt geregistreerd.
Bij beide is het van belang dat je ten alle tijden die goedkeuringen in je auto hebt liggen, anders krijg je het aan de stok met de douane / belastingdienst / politie.

Voor de rest van de vrijstellingen:
https://www.belastingdien.../vrijstelling//index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vorkie het gaat hier om auto import. btw, in het geval je voor Duitse werkgever werkt mag je alleen de kortste weg naar je eigen huis rijden.(in NL) met de ontheffing. maar verder offtopic om dit aan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Even een update van deze kant.

Vorige week in contact gekomen met een verkoper in Münster voor een Audi A3. Uiteindelijk afgelopen zaterdag de rit naar Duitsland gemaakt. Leuke mensen en gezellig op de koffie gezeten :9 .

Helaas kon in de auto niet direct meenemen naar Nederland omdat het op zaterdag niet mogelijk is om een kenteken over te schrijven. Gelukkig vonden ze het geen probleem om de auto naar Nederland te brengen (200km). Afgelopen maandag hebben ze de auto gebracht en de platen meegenomen (ja, natuurlijk kregen ze een pak echte roomboter stroopwafels mee :P ), vandaag de afgetekende papieren ontvangen per post. Dinsdag op voor de keuring :D

Nog een paar hobbels te nemen:
- Keuring (Benzine + LPG G2)
- BPM Betalen
- Kenteken aanvragen
- LPG installatie bij een erkende installateur als G3 laten markeren.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/02krr2JY/59eec0bf-da0f-4f7b-9ee2-48f3938496b3.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door SmoothTweaker op 24-05-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Hertog_Martin schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:17:
Met Duitse kenteken naar RDW gereden (legaal: originele duitse kenteken met verzekering en ontheffing bpm). En ze nemen de platen dus sowieso niet in, alleen de papieren.
Vandaar dat ik hierboven ook al vroeg waar dat verhaal over het innemen van platen vandaan komt? Platen innemen door de RDW is alleen van toepassing bij export.

Ik was zelf gisteren ook bij de RDW om mijn Porsche in te voeren. Omdat ik bij een andere auto het originele laatste Amerikaanse kenteken nog heb wilde ik eens kijken of ze ook genoegen namen met een kopie. Had natuurlijk het origineel wel bij me voor als het nodig was maar ze hebben er niet naar gevraagd, dat is leuk want dan kan ik het origineel bij de documentatie van de auto houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Jazzy schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:19:
[...]
Vandaar dat ik hierboven ook al vroeg waar dat verhaal over het innemen van platen vandaan komt? Platen innemen door de RDW is alleen van toepassing bij export.

Ik was zelf gisteren ook bij de RDW om mijn Porsche in te voeren. Omdat ik bij een andere auto het originele laatste Amerikaanse kenteken nog heb wilde ik eens kijken of ze ook genoegen namen met een kopie. Had natuurlijk het origineel wel bij me voor als het nodig was maar ze hebben er niet naar gevraagd, dat is leuk want dan kan ik het origineel bij de documentatie van de auto houden.
Kopieën van me Duitse papieren accepteren ze vast niet? Zou ook wel zijn originele papieren willen behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hackus schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:29:
@Typhone Vanaf 2018 is Nederland er streng op. Mede omdat er gesjoemeld wordt en er criminelen misbruik van maken. de foto van je BMW is een Duits handelskenteken en daar mag alleen een Duitse handelaar mee rijden in NL (om auto op te halen naar D te rijden) Je moet een auto ophalen met transsporter of groene platen als Nederlander. Boete is +- €450,-, en wat TS heeft gedaan is illegaal ! je mag als Nederlander niet met buitenlands kenteken in NL rijden, geen meter) RDW geeft zelf geen importkenteken uit, alleen 1 dag kenteken, om naar keuringsstation te rijden(vanuit NL)

gesjoemeld (geen BPM en wegenbelasting afdragen en kenteken is nergens voor NL'se autoriteit te vinden bij controle 'registratie')
Uhm wat ik heb gedaan is niet illegaal. Ik heb netjes vrijstelling aangevraagd voor ik de grens over reed. Niet zo hard onjuistheden roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hertog_Martin schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 00:08:
[...]

Uhm wat ik heb gedaan is niet illegaal. Ik heb netjes vrijstelling aangevraagd voor ik de grens over reed. Niet zo hard onjuistheden roepen.
Die regeling is niet voor auto import. Was de auto al afgemeld in D ?
Welke papieren heb jij meegekregen ?

Duitse eigenaar moet Fahrzeugschein en platen inleveren. bij deze platen worden de stickers van ASU/TUV en Kreis afgekrabd en maakt ze ongeldig. soms krijg je ze terug, en soms worden ze compleet ingenomen.
(bij Straßenverkehrsamt)

Rijdt u met het voertuig voorzien van de buitenlandse kentekenplaten en het geldige buitenlandse kentekenbewijs naar de RDW? Dan moet u er rekening mee houden dat de RDW wettelijk verplicht is om het buitenlandse kentekenbewijs in te nemen. U mag dan nadat u bij de RDW bent geweest, niet meer met het voertuig op de openbare weg rijden, omdat u niet meer in het bezit bent van een geldig kentekenbewijs. In dit geval kunt u een gratis eendagskenteken aanvragen bij de RDW. Dit eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring.

Op een keuringsstation gebeurt dat niet altijd, men weet vaak zelf niet hoe of wat. Het beste is als je geen groene platen kunt gebruiken, het eendagskenteken te gebruiken. Dat kenteken is ook voor controlerende instanties aan jou gekoppeld. oa belangrijk bij ongeval/overtredingen.

Tuurlijk zijn er 'mazen in de wet' en vaak weet RDW,Politie,Belastingtel. je niet te informeren.
Tot je te maken krijgt met een controle eo overtreding of ongeval.

edit: het beste zou zijn dat het RDW een importkenteken afgeeft. je gaat sowieso BPM etc betalen, dus die paar dagen scheelt ook nagenoeg niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 25-05-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Even een update hier:

De Audi A3 gisteren om 13:00 gekeurd bij de RDW.
Ze hebben VIN nummer gecontroleerd met de papieren en een rondje om de auto gelopen. Daarna waren ze ruim 25 minuten bezig aan 'administratieve taken'. Eenmaal thuisgekomen digitaal de BPM aangifte gedaan en het bedrag overgemaakt. Vandaag om 17:01 was het kenteken bekend en nu is het wachten op het kentekenbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 01:04
@Hertog_Martin ,

Even kleine semi off topic vraag, waarom heb je de auto uit Duitsland gehaald? Ik dacht dat pas echt intressant was bij redelijk dure auto of auto van ongeveer 4 jaar oud.

Hoeveel heeft het jou in dit geval gescheeld? (Als ik vragen mag)

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T705 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Operations schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:09:
@Hertog_Martin ,

Even kleine semi off topic vraag, waarom heb je de auto uit Duitsland gehaald? Ik dacht dat pas echt intressant was bij redelijk dure auto of auto van ongeveer 4 jaar oud.

Hoeveel heeft het jou in dit geval gescheeld? (Als ik vragen mag)
Members only: volgende auto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Operations schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 00:09:
Ik dacht dat pas echt intressant was bij redelijk dure auto of auto van ongeveer 4 jaar oud.
Dan ben je verkeerd geïnformeerd. Het maakt ook verschil bij een reguliere Golf. Over het algemeen geldt hoe jonger hoe groter het verschil. Zolang de auto maar ouder is dan 6 maanden en minimaal een x-aantal kilometer heeft gereden, ze mogen niet meer als nieuw worden gezien. Het verschil bij auto's met relatief veel uitstoot is groter, omdat je als Nederlander wordt genaaid met die kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
TheBrut3 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:15:
[...]

Dan ben je verkeerd geïnformeerd. Het maakt ook verschil bij een reguliere Golf. Over het algemeen geldt hoe jonger hoe groter het verschil. Zolang de auto maar ouder is dan 6 maanden en minimaal een x-aantal kilometer heeft gereden, ze mogen niet meer als nieuw worden gezien. Het verschil bij auto's met relatief veel uitstoot is groter, omdat je als Nederlander wordt genaaid met die kosten.
@TheBrut3
Min of meer klopt het dan wel, bij duurdere auto's omdat die veel uitstoot hebben (ik bedoelde auto's als BMW 650i, MB S500 Audi S8 etc.) :p

Maar wat je daarvoor zei wist ik inderdaad niet. Maar hoeveel is x-aantal kilometers ? Of wordt dat per geval berekend ofzo?

En vanaf wanneer heeft het geen zin meer? Auto's ouder dan 10 jaar of misschien onder een bepaald bedrag ofzo?

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T705 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Operations schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:04:
Maar wat je daarvoor zei wist ik inderdaad niet. Maar hoeveel is x-aantal kilometers ? Of wordt dat per geval berekend ofzo?

En vanaf wanneer heeft het geen zin meer? Auto's ouder dan 10 jaar of misschien onder een bepaald bedrag ofzo?
Daarover spreken bronnen elkaar tegen, dus dat weet ik niet precies. Volgens mij zit je boven de 6k km en 6 maanden oud altijd wel goed.
https://www.dasimport.nl/...m-leeftijd-kilometerstand
Deze "bron" spreekt zichzelf in eigen tekst tegen.

En wanneer het geen zin meer heeft moet iemand voor zichzelf berekenen. Kijken wat een wagen en Duitsland (of België) kost. Kijken wat de rest BPM en overige kosten nog zijn. En daarna kan je voor jezelf de conclusie trekken of een auto het wel of niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
TheBrut3 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:11:
[...]

Daarover spreken bronnen elkaar tegen, dus dat weet ik niet precies. Volgens mij zit je boven de 6k km en 6 maanden oud altijd wel goed.
https://www.dasimport.nl/...m-leeftijd-kilometerstand
Deze "bron" spreekt zichzelf in eigen tekst tegen.

En wanneer het geen zin meer heeft moet iemand voor zichzelf berekenen. Kijken wat een wagen en Duitsland (of België) kost. Kijken wat de rest BPM en overige kosten nog zijn. En daarna kan je voor jezelf de conclusie trekken of een auto het wel of niet waard is.
@TheBrut3 ,

Dat is onhandig dat die info niet eenduidig is zeg.
En zelf de conclusie trekken, ja natuurlijk maar na een aantal jaar / km's daalt de waarde van een auto niet zo hard meer (toch?) en als je op een auto van 50k 10% kan besparen dan is dat intressant. Maar 10% op een auto van 3k besparen is logischerwijs minder interessant. Nog steeds wel gewoon 300 euro, maar dan moet je je afvragen of het de moeite waard is.

Ook omdat je in NL vaak iets moeilijker van een import auto af komt op de particuliere markt. Plus natuurlijk de kosten die je moet maken. Dat zal per auto verschillen maar de TS was toch ook 2300 euro kwijt.

Dat was waar ik op doelde toen ik zei dat het intressant is bij duurdere auto's. 7 serie / S klasse /A8 serie schrijven nou eenmaal enorm veel af in de eerste periode, daar zit toch een groot deel van je "winst"? In die eerste afschrijvingsperiode. Of zie ik dat niet helemaal juist?

[ Voor 13% gewijzigd door Operations op 30-05-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Operations schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:26:
Dat was waar ik op doelde toen ik zei dat het intressant is bij duurdere auto's. 7 serie / S klasse /A8 serie schrijven nou eenmaal enorm veel af in de eerste periode, daar zit toch een groot deel van je "winst"? In die eerste afschrijvingsperiode. Of zie ik dat niet helemaal juist?
Grootste deel zit in de BPM korting. In Nederland betalen we daardoor veel voor een auto.
Voorbeeld van een door jou genoemde wagen: BMW 750i xdrive High Executive (vorig model, er is net een nieuwe).
De netto catalogusprijs was iets meer dan een ton, dat is in beide landen zo. Alleen in Duitsland heb je 19% BTW, in Nederland 21%. Dat scheelt al 2%.
Duitsland kent geen BPM, in Nederland betaalde je 25k BPM. Als je die wagen van eind vorig jaar nu uit Duitsland haalt met een paar kilometers op de teller krijg je zo'n 20% korting op de BPM, dus nog 20k rest BPM.
Als je nog wat ouder gaat, bijvoorbeeld 01-06-2017 met 10k op de teller, dan krijg je al 50% korting, dus betaal je nog maar 11.5k rest BPM (BPM in 2017 was iets lager).

Daarom zijn de "schadelijke" wagens voor het milieu aantrekkelijker om te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheBrut3 In veel gevallen is er in netto prijs ook verschil, en zijn vaak opties ook verschillend in prijs.

@Operations Er zijn zeer veel auto's in Nederland geïmporteerd, niet alleen de luxe voertuigen.
(zou wel goed kijken wat je wensen zijn en het verschil totaal. het is niet altijd gunstiger) vaak wel bij net de nieuwere modellen van dat jaar. (denk aan febr. 2010 komt nieuwe BMW 318i, dan zullen er in NL vaak meer
'oudere' modellen zijn voor dezelfde prijs als nieuwe model in D) Je wilt liever het nieuwe model, want bij verkoop blijft die meer waard dan het oudere model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Aangezien dit een hoop posts zijn en het mogelijk handig is voor een kort stappenplan, heb ik dit redelijk goed begrepen:

(alles in dit lijstje is voor ophalen van de auto)

1 Überführungskennzeichen regelen - Hiermee tot aan de grens rijden'
2 Eendagskenteken + verzekering regelen - Hiermee naar huis rijden of idealer nog, naar RDW-keuringsstation
3 Keuren, BPM-afrdacht
4 Kentekenplaten ophalen en auto verzekeren.

Klopt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Tja tot een officieel proces zijn we nog niet gekomen vrees ik. Bij grens wisselen naar eendagskenteken lijkt inderdaad het meest correcte.

Ook legaal lijkt mij de manier die ik heb gedaan: op kenteken eigenaar naar RDW keuring rijden, voorzien van vrijstelling bpm, aan te vragen via site belastingdienst.

Of naar RDW rijden met rode kenteken, en dan vrijstelling van bpm aanvragen ook alles dekt is nog onduidelijk.

Wordt iig tijd dat hier gewoon een duidelijke burgervriendelijke oplossing voor komt.

Gelukkig is bpm aangifte wel eenvoudig, dat gaat tegenwoordig via DIGID. Ik hoefde alleen VIN in te vullen en netto catelogus waarde. Dit alleen te gebruiken als je bpm wil betalen aan hand van afschrijving tabellen.

Vervolgens direct mailtje met betaal info.

Nog mooier wordt het als ze dat via iDeal laten doen en je een App van RDW zou krijgen waar je direct alvast een digitaal kentekenbewijs zou krijgen. Dan kan je in theorie in 24 uur een auto importeren van a tot z.

Heb vandaag platen laten maken, nog verzekering regelen en morgen rijden wss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:29:
@Typhone en wat TS heeft gedaan is illegaal ! je mag als Nederlander niet met buitenlands kenteken in NL rijden, geen meter)
Onzin dat mag wel, echter zitten er wat voorwaarden aan verbonden.

https://www.belastingdien...kort_gebruik_in_nederland

Tevens ben ik wel eens een algemene controle ingereden met Duitse platen en een Franse platen. Toen ik kon uitleggen dat deze auto van een familielid was, deden ze er niet moeilijk over.

Zou toch te absurd voor woorden zijn, dat je ook al niet meer de auto mag lenen van een familielid of kennis die toevallig in Duitsland woont.

[ Voor 13% gewijzigd door targaryanwolf op 14-06-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

targaryanwolf schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:26:
[...]

Tevens ben ik wel eens een algemene controle ingereden met Duitse platen en een Franse platen. Toen ik kon uitleggen dat deze auto van een familielid was, deden ze er niet moeilijk over.

Zou toch te absurd voor woorden zijn, dat je ook al niet meer de auto mag lenen van een familielid of kennis die toevallig in Duitsland woont.
Precies met vrijstellingen, maar die gelden niet voor invoer. Ook mag je geen auto gebruiken (even lenen) van bekende of familielid waarvan de auto in oa Duitsland is aangemeld. Dus ook niet even diesel tanken in Nederland en visje halen op de markt in Nijmegen, Enschede of dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompart
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
targaryanwolf schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:26:
[...]

Ik blijf al die reacties over het rijden met een Duits kenteken ook ietwat overdreven, hoe ziet een agent aan jouw hoofd of je een Nederlander of een Duitser bent als jij voorbij rijdt? 8)7 Zijn toch zat Duitsers die hier op vakantie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Je kan altijd nog een klein snorretje laten staan voor de zekerheid,.

Ik wacht volgende week nog even af en mogelijk is dan de zoektocht naar een auto zeker. Ben nu aan het kijken voor een BMW 1serie cabrio. Nadeel is de reistijd naar dealers, dus zal iets zoeken worden rondom de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:35:
[...]

Precies met vrijstellingen, maar die gelden niet voor invoer. Ook mag je geen auto gebruiken (even lenen) van bekende of familielid waarvan de auto in oa Duitsland is aangemeld. Dus ook niet even diesel tanken in Nederland en visje halen op de markt in Nijmegen, Enschede of dergelijks.
Das wel erg krampachtig van de fiscus of niet, zijn ze bang dat ze een paar euro te mislopen?
En ik rij paar keer per jaar een auto met Duitse platen wanneer familielid dat 15km over de grens woont dan een borrel op heeft en even terug naar huis gebracht moet worden.

Mocht het ooit zo ver komen dat ik zo'n Gestapo tegen kom die gelijk begint met belastingontduiking!!!! Dan wil ik hem er vriendelijke op wijzen dat ik een diesel rijd met Nederlandse platen, waar ik €410,- per kwartaal aan MRB aan betaal. Toch te gek voor woorden dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

targaryanwolf schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:54:
[...]

Das wel erg krampachtig van de fiscus of niet, zijn ze bang dat ze een paar euro te mislopen?
En ik rij paar keer per jaar een auto met Duitse platen wanneer familielid dat 15km over de grens woont dan een borrel op heeft en even terug naar huis gebracht moet worden.

Mocht het ooit zo ver komen dat ik zo'n Gestapo tegen kom die gelijk begint met belastingontduiking!!!! Dan wil ik hem er vriendelijke op wijzen dat ik een diesel rijd met Nederlandse platen, waar ik €410,- per kwartaal aan MRB aan betaal. Toch te gek voor woorden dit.
Tja, het is nu eenmaal 'bekrompen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Hackus schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:08:
[...]
Tja, het is nu eenmaal 'bekrompen'.
Is gewoon echt niet waar wat jij stelt. Het staat hier zelfs onderaan de pagina:

"Blijft het motorrijtuig na de vrijgestelde periode van 2 weken in Nederland? Dan moet u (veelal de bestuurder) aangifte doen voor de bpm en de mrb. Die aangifte moet u doen voordat de vrijgestelde periode van 2 weken voorbij is. U kunt Aangifte doen. U moet dan bpm en mrb betalen vanaf de eerste dag dat de auto, bestelauto of motor in Nederland is gebruikt."

je mag dus gewoon vrijstelling aanvragen voor import zolang je maar netjes binnen gestelde periode aangifte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verona27 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Is gewoon echt niet waar wat jij stelt. Het staat hier zelfs onderaan de pagina:

"Blijft het motorrijtuig na de vrijgestelde periode van 2 weken in Nederland? Dan moet u (veelal de bestuurder) aangifte doen voor de bpm en de mrb. Die aangifte moet u doen voordat de vrijgestelde periode van 2 weken voorbij is. U kunt Aangifte doen. U moet dan bpm en mrb betalen vanaf de eerste dag dat de auto, bestelauto of motor in Nederland is gebruikt."

je mag dus gewoon vrijstelling aanvragen voor import zolang je maar netjes binnen gestelde periode aangifte doet.
Dat kan alleen indien jij verhuisd van Duitsland naar Nederland, of voor je werk in Nederland moet verblijven. niet zomaar bij aankoop van auto. sowieso krijg je geen kentekenplaten van de auto mee als je van handelaar of dergelijks koopt. dan moet je van particulier kopen, en daar verklaringen opstellen. dan nog ontbreekt er voor de Nederlandse overheid controle mogelijkheden bij misbruik en overtredingen.
RDW hoort de kentekenplaten ook in te nemen, als die aangetroffen worden bij keuring/schouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Hackus schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:40:
[...]

Dat kan alleen indien jij verhuisd van Duitsland naar Nederland, of voor je werk in Nederland moet verblijven. niet zomaar bij aankoop van auto. sowieso krijg je geen kentekenplaten van de auto mee als je van handelaar of dergelijks koopt. dan moet je van particulier kopen, en daar verklaringen opstellen. dan nog ontbreekt er voor de Nederlandse overheid controle mogelijkheden bij misbruik en overtredingen.
RDW hoort de kentekenplaten ook in te nemen, als die aangetroffen worden bij keuring/schouwen.
Dat zie ik toch nergens staan, waar baseer jij dat op dat het uitsluitend daarvoor is? Als je de auto koopt in Duitsland kun je daar gewoon exportplaten krijgen (waar je vrijstelling voor aanvraagt). En voor de rit naar de RDW gebruik je dan ééndagsplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verona27 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:15:
[...]

Dat zie ik toch nergens staan, waar baseer jij dat op dat het uitsluitend daarvoor is? Als je de auto koopt in Duitsland kun je daar gewoon exportplaten krijgen (waar je vrijstelling voor aanvraagt). En voor de rit naar de RDW gebruik je dan ééndagsplaten.
Doe maar eigenwijs, en geef verkeerde info, tot iemand een boete krijgt. in jou stelling hoef je dus ook geen eendagkenteken aan te vragen, want je hebt de uitvoerplaten. (het ging eerst om org. Duits kentekenplaten)
Je mag niet met invoerkenteken in Nederland rijden(geen geldig en geregistreerd kenteken), dus hoef je ook geen vrijstelling aan te vragen !
Je gaat met de auto naar RDW en aan de hand van dat riedeltje betaal je BPM/invoer en krijg je binnen 10 dagen een geldig Nederlands kenteken waar je wegenbelasting op betaalt. enige methode is die @Mad-Matt aangeeft. voor particulieren die zelf met de auto willen rijden. Dus op de dag van keuren, ophalen en bij de grens het eendagskenteken gebruiken van RDW.
(auto die in Duitsland is afgemeld door eigenaar, heeft direct geen geldige kentekenplaten meer. ASU/HU sticker wordt verwijdert en 6 van de 10 Ambten nemen de platen ter plekke in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Hackus schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:29:
[...]

Doe maar eigenwijs, en geef verkeerde info, tot iemand een boete krijgt. in jou stelling hoef je dus ook geen eendagkenteken aan te vragen, want je hebt de uitvoerplaten. (het ging eerst om org. Duits kentekenplaten)
Je mag niet met invoerkenteken in Nederland rijden(geen geldig en geregistreerd kenteken), dus hoef je ook geen vrijstelling aan te vragen !
Je gaat met de auto naar RDW en aan de hand van dat riedeltje betaal je BPM/invoer en krijg je binnen 10 dagen een geldig Nederlands kenteken waar je wegenbelasting op betaalt. enige methode is die @Mad-Matt aangeeft. voor particulieren die zelf met de auto willen rijden. Dus op de dag van keuren, ophalen en bij de grens het eendagskenteken gebruiken van RDW.
(auto die in Duitsland is afgemeld door eigenaar, heeft direct geen geldige kentekenplaten meer. ASU/HU sticker wordt verwijdert en 6 van de 10 Ambten nemen de platen ter plekke in.)
ik weet dat de duitse platen worden ingenomen want die staan in duitsland op naam (persoonsgebonden) en niet op de auto (ik heb dan ook nooit gezegd dat je met de originele platen moest gaan rijden), daarom koop je exportplaten bij de duitsers en daar krijg je gewoon een kentekenbewijs bij (die je inlevert bij de RDW) en een verzekering. Je hebt dus wel ééndagskenteken nodig want die is bedoeld om heen én terug te rijden van RDW, dat kan niet met je eigen/export platen want daarvan zijn de papieren ingenomen.

Neem bijvoorbeeld dit filmpje van de ANWB die doen precies hetzelfde alleen dan uit Zweden (YouTube: ANWB helpt: auto importeren uit het buitenland 2018

of lees het bijhorende artikel: https://www.anwb.nl/auto/importeren/importeren

De RDW verwijst nota bene zelf naar buitenlandse instanties als je zelf het voertuig wilt vervoeren:

"Rijden met een voertuig dat u wilt invoeren
Voor het rijden vanuit het buitenland naar Nederland, geeft de RDW geen kenteken af. Neemt u hiervoor contact op met de buitenlandse instanties. U kunt het voertuig ook op een trailer of auto-ambulance vervoeren."

[ Voor 11% gewijzigd door Verona27 op 14-06-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verona27 Het gaat niet om RDW(die maken zelf zat fouten). Er is geen registratie te zien voor controlerende instanties in Nederland (bij ongevallen, overtredingen, controle)
Ik weet zelf wel hoe het werkt met de exportplaten(heb zelf meegewerkt 'soort van op te zetten' in 1991 via Allianz in die tijd) volgens jou mening rij je dus niet met deze platen naar RDW, want daar gebruik je het RDW kenteken voor.
Dan kom je dus uit op:

Rijden in D met export kenteken, Bij grens RDW kenteken gebruiken, met bijhorende platen,
Geen vrijstelling nodig. (zal het nogmaals aangeven, tot begin 2018 is het 'gedoogd' en nu hanteert men)
Filmpje van ANWB van 'oude situatie' mag je laten zien aan agent die jou een boete geeft, en meer links waar jij uit denkt gelijk te hebben. Ook als je het gaat aanvechten in de rechtbank.

(verder discussieer ik hier niet meer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mad-Matt schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:47:
Aangezien dit een hoop posts zijn en het mogelijk handig is voor een kort stappenplan, heb ik dit redelijk goed begrepen:

(alles in dit lijstje is voor ophalen van de auto)

1 Überführungskennzeichen regelen - Hiermee tot aan de grens rijden'
2 Eendagskenteken + verzekering regelen - Hiermee naar huis rijden of idealer nog, naar RDW-keuringsstation
3 Keuren, BPM-afrdacht
4 Kentekenplaten ophalen en auto verzekeren.

Klopt dit een beetje?
Kleine aanvulling/verbetering:

1: Auto bezichtigen, kopen (edit: check of je alle papieren hebt! Aankoopbewijs, Duitse brief, CoC etc.)
2: Naar Landsratambt rijden (met je NL auto) en daar om een Ausfuhrkennzeigen vragen. Meerdere loketjes en betalingen verder, papieren tijdelijk inleveren en platen mee
3: Met je nieuwe Duitse auto naar Landsratambt rijden en laten schouwen, dan komt er een stempel/sticker op je plaat dat ie goed is en je krijgt je papieren terug
4: Op de site van de belastingdienst aanmelden voor BPM vrijstelling
5: Naar huis rijden, je mag er mee rijden zolang je platen geldig zijn en je BPM vrijstelling hebt
6: Naar taxateur voor BPM berekening. Optioneel, maar scheelde mij veel geld en hoefde ik niet alle documenten zelf in te vullen.
7: Ééndagskenteken aanvragen en verzekering regelen (bellen is makkelijk, kan niet altijd online), bij RDW op de koffie
8: Wachten tot Belastingdienst akkoord is en 9: met je nieuwe pasje je daadwerkelijke platen aanvragen.

Ausfuhrkennzeigen mag je gewoon mee rijden in NL (zolang hij geldig is), mits vrijstelling BPM aangevraagd is en je nog geldige APK (of buitenlands equivalent) hebt. Je auto staat op naam en is verzekerd. Dát zijn de eisen om in NL te mogen rijden. Pas na stap 7 mag je niet meer rijden met je auto, want dan is je Duitse kentekenbewijs ingenomen.

Vooral stap 2 en 3 waren voor mij het lastigste, veel loketjes en gedoe. Maar je komt er wel uit, mits je een beetje Duits kan en op tijd bent. Veel kantoortjes sluiten al begin van de middag.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

noes schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:11:
[...]

7: Ééndagskenteken aanvragen en verzekering regelen (altijd bellen, kan nooit online), bij RDW op de koffie
Dat kan gewoon online, zie Jazzy in "Auto importeren uit Duitsland - veel onduidelijkheid"Jazzy in "Auto importeren uit Duitsland - veel ond..."

Pagina: 1 2 Laatste