Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
Ben al een tijdje aan het zoeken maar echt een bevredigend gevoel krijg ik niet. Daarom dit topic. Ga vanaf 7 juni samenwonen (althans, het vriendinnetje zegt dan haar oude woning op).

Situatie: beiden werken (nog wel). Beiden krijgen geen toeslagen meer. Het huis is van mij, koophuis.

Nu komt ze bij mij wonen. Wij zouden fiscaal partner kunnen worden maar ik begrijp dat dit niet hoeft. Ik kan niet goed vinden waarom we dat wel of niet zouden moeten willen. Wat zijn de voordelen om het wel te doen? Enkel fiscaal of ook andere redenen?

We zouden een samenlevingscontract kunnen opstellen, maar dat hoeft ook niet perse. Waarom zouden we dat wel doen? Enkel voor als ik of zij komt te overlijden of zijn er meer voordelen?

Daarnaast: als ze zich bij mij inschrijft zal de gemeente automatisch zien dat er twee mensen wonen. Dat heeft ook automatisch gevolg voor de belastingen e.d. neem ik aan of moet ik dat nog ergens doorgeven?

Ik kom aankomende maand hoogstwaarschijnlijk in de ww. Vanaf 1 juni dus. Heeft dat samenwonen dan nog effect?

Beste antwoord (via KaiseRRuby op 09-05-2019 12:42)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hadden destijds dezelfde situatie. Zolang je samen geen kinderen of gezamenlijk gekocht huis hebt en ieder zichzelf financieel kan redden zou ik alles lekker gescheiden houden of hetgeen doen wat de minste administratieve rompslomp geeft.

Nu wij wel kinderen en hypotheek hebben is het er overigens ook niet veel ingewikkelder op geworden. Alleen de belastingaangifte doen we volgens mij samen. We hebben wel een geregistreerd partnerschap gedaan, zodat alles voor de kinderen direct goed geregeld is. Maar nogmaals, dat zou ik pas doen als er kinderen op komst zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:55
Wat is de intentie, wilt zij mede (schuld)eigenaar worden van jouw huis? Of alleen erbij intrekken?

Ik neem aan dat jij het huis + inboedel etc. etc. vooralsnog 100% zelf gefinancierd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Nee, ze wil er nu enkel bij in trekken. Als het zo fijn blijft in onze relatie als nu willen we graag over een jaar of twee gaan verhuizen. Dan zullen we beide inleggen richting het nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Je mag fiscaal partner zijn als je meer dan een halfjaar staat ingeschreven op hetzelfde adres en geen familie bent. Dat kan voordelen hebben omdat je dan alle aftrekposten kunt doorschuiven naar degene met het hoogste inkomen. Als je zelf al degene bent met het hoogste inkomen, dan maakt het waarschijnlijk weinig uit. Bij de aangifte kun je schuiven met de aftrekposten tot je de optimale verdeling hebt gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Fiscaal partnerschap is enkel voor fiscale redenen. Samenlevingscontract kan nodig zijn voor bv partnerpensioen (en gaat waarschijnlijk sowieso nodig zijn wanneer jullie samen een huis gaan kopen). Gemeentelijke belastingen zullen inderdaad omhoog gaan, en misschien dat je je verzekeringen nog even wilt checken of die nog bij je nieuwe situatie passen. Op je ww heeft het vziw geen effect.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KaiseRRuby schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:35:
Nee, ze wil er nu enkel bij in trekken. Als het zo fijn blijft in onze relatie als nu willen we graag over een jaar of twee gaan verhuizen. Dan zullen we beide inleggen richting het nieuwe huis.
Ik heb in precies eenzelfde situatie gezeten en zit nog steeds:

Ik had een appartement op mijn naam, vriendin kwam erbij. Zij betaalde mij voor het wonen de helft van de rente van mijn maandelijkse hypotheek minus de hypotheekrenteaftrek die ik genoot.

Daarna samen een huis gekocht en toen pas begonnen aan samenlevingscontracten en fiscale partnerschappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22
De gemeente gaat vanzelf een hogere rekening sturen voor de gemeentelijke belastingen en afvalstoffen, dat gaat allemaal automatisch.

Fiscaal partnerschap is geen keuze, met ongetrouwd samenwonen in een huis wat van een is ben je het niet. Hier staan de voorwaarden:

https://www.belastingdien..._op_uw_adres_ingeschreven

Vooral eerst kijken of samenwonen leuk is en pas daarna formeel gaan regelen, het is een hoop gedoe om het weer uit elkaar te krijgen als het toch niet bevalt.

[ Voor 11% gewijzigd door cytherea op 09-05-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38

Honesty

kattenneus!

Ik vond het destijds meevallen, gewoon jezelf inschrijven, goede afspraken maken over de kosten(bij ons was het in het begin, zij de vaste lasten, ik de andere kosten) en gewoon genieten van elkaar.
Zodra je haar inschrijft bij de gemeente gaat de rest vanzelf lopen,

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Honesty schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:59:
Ik vond het destijds meevallen, gewoon jezelf inschrijven, goede afspraken maken over de kosten(bij ons was het in het begin, zij de vaste lasten, ik de andere kosten) en gewoon genieten van elkaar.
Zodra je haar inschrijft bij de gemeente gaat de rest vanzelf lopen,
Juist. Goede afspraken zijn gemaakt en we wonen al een tijdje samen, haar huis is onderverhuurd maar daar stond ze nog wel ingeschreven. Leuk is het dus wel. :+

Ik loop dus geen risico's nu door het niet formeel te maken? Zij loopt grotere risico's natuurlijk, stel ik kom te overlijden dan heeft zij niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 08:26
KaiseRRuby schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:03:
[...]

Ik loop dus geen risico's nu door het niet formeel te maken? Zij loopt grotere risico's natuurlijk, stel ik kom te overlijden dan heeft zij niks..
Of je vriendin niets heeft als jij komt te overlijden, valt te bezien. Dit kan je eventueel regelen met een testament als je dit wilt. Of ze nog een woning heeft als jij overlijdt kan ik niet over oordelen; uit je verhaal is niet op te maken of je vriendin een eigen koopwoning onderverhuurt of dat zij een huurwoninig onderverhuurt. In het geval van een onderverhuurde koopwoning zou je vriendin daar natuurlijk altijd nog in kunnen trekken nadat de huurovereenkomst is afgelopen.

[ Voor 15% gewijzigd door m181087 op 09-05-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Daar heb ik mijn financiele situatie ook al ruim uitgelegd, dat is dus allemaal al geregeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij hadden destijds dezelfde situatie. Zolang je samen geen kinderen of gezamenlijk gekocht huis hebt en ieder zichzelf financieel kan redden zou ik alles lekker gescheiden houden of hetgeen doen wat de minste administratieve rompslomp geeft.

Nu wij wel kinderen en hypotheek hebben is het er overigens ook niet veel ingewikkelder op geworden. Alleen de belastingaangifte doen we volgens mij samen. We hebben wel een geregistreerd partnerschap gedaan, zodat alles voor de kinderen direct goed geregeld is. Maar nogmaals, dat zou ik pas doen als er kinderen op komst zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m181087
KaiseRRuby schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:30:

We zouden een samenlevingscontract kunnen opstellen, maar dat hoeft ook niet perse. Waarom zouden we dat wel doen? Enkel voor als ik of zij komt te overlijden of zijn er meer voordelen?
Om de verschillen tussen een huwelijk, geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract even grafisch weer te geven:
Afbeeldingslocatie: https://dloket.oostgelre.nl/loket/sites/default/files/IMG/Huwelijk%20en%20geregistreerd%20partnerschap%20-%20overzicht%20verschillen.jpg
Palomar schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:36:
We hebben wel een geregistreerd partnerschap gedaan, zodat alles voor de kinderen direct goed geregeld is. Maar nogmaals, dat zou ik pas doen als er kinderen op komst zijn.
Om daarbij aan te vullen:
Ook met een samenlevingscontract + testament kun je alles voor de kinderen goed regelen.
Enige verschil is dan nog dat je een keer samen naar het gemeentehuis moet, zodat de moeder de vader aan kan merken als zijnde de echte vader (de vader erkent dan het kind). Dit met als doel dat de vader na de geboorte het kind kan aangeven bij de gemeente en het kind eventueel de achternaam van de vader kan krijgen.
Na de geboorte kun je tevens via internet het ouderlijk gezag aanvragen. Dit kan tegenwoordig volledig digitaal en hiervoor hoef je dus niet meer langs een rechtbank.

[ Voor 42% gewijzigd door m181087 op 09-05-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dit gaat meer over de financiële randzaken rondom samenwonen. AZ >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33
@KaiseRRuby
Wellicht handig om nu al je Gas/Water/Licht omhoog te schroeven, om zo later dit jaar niet voor een verrassing te staan bij de afrekening. Zou ook de datum van intrekken even noteren, want dit moet je volgend jaar opgeven bij de inkomstenbelasting (ook al zijn jullie geen fiscaal partner). Kijk of de inboeldelverzekering nog steeds van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
YoGi_Berra schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:47:
@KaiseRRuby
Wellicht handig om nu al je Gas/Water/Licht omhoog te schroeven, om zo later dit jaar niet voor een verrassing te staan bij de afrekening. Zou ook de datum van intrekken even noteren, want dit moet je volgend jaar opgeven bij de inkomstenbelasting (ook al zijn jullie geen fiscaal partner). Kijk of de inboeldelverzekering nog steeds van toepassing is.
Check. GWE is reeds omhoog gezet. Verzekeringen worden nu as we speak aangepast. Ik neem toch aan dat het voor mijn hypotheek niet aangepast hoeft te worden dat ik nu samen woon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:58

Theo

moederbord

Punt waar je rekening mee moet houden is wat er gebeurd als jullie uit elkaar gaan. Hetzij vrijwillig, hetzij omdat je een trein in je oog krijgt. Beide gevallen zullen uiteraard nooit voorkomen, maar het is wel verstandig om daar op voorhand over na te denken.

Ik heb exact hetzelfde als wat jij hebt; ik heb een koopwoning met hypotheek en een inwonende vriendin. Enige verschil is dat zij niet werkt. We hebben heel bewust geen contract omdat dit voor ons geen voordelen biedt. Zie ook onderstaand topic wat ik toentertijd geopend had
Wel of geen samenlevingscontract aangaan?

Samenvatting:
- Jij hebt een testament nodig waarin jij je vriendin tot erfgename benoemt. Anders wordt zij uit huis gezet mocht je een trein in je oog krijgen
- Pas zodra jullie 5 jaren samenwonen hoeft zij geen erfbelasting te betalen over jouw erfenis (de waarde van je koopwoning)
- Sluit dus evt een levensverzekering af om deze belastingclaim te dekken.
- Er is geen alimentatierecht/plicht wanneer jullie uit elkaar gaan.
- Verder is er juridisch geen 'jullie'. Jouw huis blijft van jou. Haar auto blijft van haar.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33
KaiseRRuby schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:07:
Check. GWE is reeds omhoog gezet. Verzekeringen worden nu as we speak aangepast. Ik neem toch aan dat het voor mijn hypotheek niet aangepast hoeft te worden dat ik nu samen woon?
Hypotheek/Bank hoeft hiervan niet op de hoogte te zijn. Zou wel even met je vriendin bespreken hoe dat zit met eventueel verkoop van je/jullie huis. Want als zij meebetaald aan de hypotheek, heeft ze dan ook recht op een stukje winst/verlies bij verkoop van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
YoGi_Berra schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:19:
[...]

Hypotheek/Bank hoeft hiervan niet op de hoogte te zijn. Zou wel even met je vriendin bespreken hoe dat zit met eventueel verkoop van je/jullie huis. Want als zij meebetaald aan de hypotheek, heeft ze dan ook recht op een stukje winst/verlies bij verkoop van het huis?
Check. Dat is financieel geregeld. Ik betaal alles rondom aflossing en we delen enkel de rente, boodschappen en gezamenlijke lasten.

Zie ook mijn post hier.
Theo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:18:
Punt waar je rekening mee moet houden is wat er gebeurd als jullie uit elkaar gaan. Hetzij vrijwillig, hetzij omdat je een trein in je oog krijgt. Beide gevallen zullen uiteraard nooit voorkomen, maar het is wel verstandig om daar op voorhand over na te denken.

Ik heb exact hetzelfde als wat jij hebt; ik heb een koopwoning met hypotheek en een inwonende vriendin. Enige verschil is dat zij niet werkt. We hebben heel bewust geen contract omdat dit voor ons geen voordelen biedt. Zie ook onderstaand topic wat ik toentertijd geopend had
Wel of geen samenlevingscontract aangaan?

Samenvatting:
- Jij hebt een testament nodig waarin jij je vriendin tot erfgename benoemt. Anders wordt zij uit huis gezet mocht je een trein in je oog krijgen
- Pas zodra jullie 5 jaren samenwonen hoeft zij geen erfbelasting te betalen over jouw erfenis (de waarde van je koopwoning)
- Sluit dus evt een levensverzekering af om deze belastingclaim te dekken.
- Er is geen alimentatierecht/plicht wanneer jullie uit elkaar gaan.
- Verder is er juridisch geen 'jullie'. Jouw huis blijft van jou. Haar auto blijft van haar.
Check! Dit topic heb ik toentertijd wel gezien, maar niet aan gedacht. Jullie zijn ook geen fiscale partners of dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:58

Theo

moederbord

KaiseRRuby schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:30:

[...]

Check! Dit topic heb ik toentertijd wel gezien, maar niet aan gedacht. Jullie zijn ook geen fiscale partners of dat wel?
Vriendin en ik zijn geen fiscale partners. Het enige wat er gedaan/veranderd is dat was:
- Vriendin heeft bij de gemeente ingeschreven als wonend op mijn adres.
- de gemeentelijke belastingen zijn een paar euro omhoog gegaan
- De inboedelverzekering en WA verzekering heb ik veranderd van een éénperssoonsverzekering naar een tweepersoonsverzekering. Dit kost maandelijks een paar euro extra.
- Het energie en waterverbruik is omhoog gegaan, samen met de kosten van deze.
- Ik heb bij de notaris mijn testament opgesteld en haar benoemd als erfgename.

Hierdoor:
- heeft zij haar zorgtoeslag en ik mijn HRA
- erft zij de woning mocht ik de pijp aan Maarten geven.
- is er geen alimentatieverplichting als we uit elkaar gaan.

Om het nog complexer te maken zijn vriendin en ik :
- geen fiscale partners
- wel erfgenamen (dankzij aanpassing testament)
- over 2 jaar wel partners voor de vrijstelling van erfbelasting
- voor een aantal verzekeringen wel partners.
- geen pensioenpartners.

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 09-05-2019 14:47 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 10:59

Rmg

m181087 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:43:
[...]

Om de verschillen tussen een huwelijk, geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract even grafisch weer te geven:
[Afbeelding]
Gemeenschap van goederen is niet meer standaard, oud plaatje https://www.nibud.nl/cons...emeenschap-van-goederen/p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Naast wat al genoemd is in dit topic, je zult merken dat je ontzettend veel spullen dubbel hebt. Magnetrons, placemats, borden, straks zit je met een dubbele inboedel. Bedenk op tijd wat je daar mee gaat doen, en neem ook de tijd om alles straks uit te zoeken. Gaat het op marktplaats? Gaat het naar de kringloopwinkel? Gaat het op zolder? Wat je ook kiest, zorg dat je een plan hebt voordat je gaat sjouwen met zaken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Rmg schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:07:
[...]

Gemeenschap van goederen is niet meer standaard, oud plaatje https://www.nibud.nl/cons...emeenschap-van-goederen/p
Goede toevoeging.
De formulering in de door mij gebruikte afbeelding had voor trouwen en geregistreerd partnerschap beter kunnen zijn: "Deels, tenzij anders vastgelegd".
Zie ook de link:
https://www.rijksoverheid...-gemeenschap-van-goederen
Als ik alleen op jouw link klik, krijg ik een 404?

[ Voor 34% gewijzigd door m181087 op 09-05-2019 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:47
Laten we hopen dat 't niet nodig is en dat jullie nog járen van elkaars gezelschap mogen genieten, maar bespreek met de notaris ook de mogelijkheden van een levenstestament. In een levenstestament benoem je één of meerdere personen die je belangen behartigen (op zakelijk en/of op medisch gebied) als jij dit niet zelf meer kunt.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1