Veel van die berekeningen gaan uit van : een verwachte bezitsduur van 5 jaar...
Dus ik kan vrijwel obv mijn kenteken nergens de kosten van mijn 17 jaar oude en zelf 15,5 jaar lang gereden auto doorberekenen... te oud schrijven ze dan.......
De Verso 1.6 VVT staat bekend om als een van de meest betrouwbare auto's en dat merken we gelukkig nog steeds.
Een poging om een kosten per maand in euros uit te rekenen (nu met rest waarde nul... wat niet zo is...).
https://www.geld.nl/autov...t-kost-een-auto-per-maand
Checklist - Autokosten rekentool
Vul In alle velden de (verwachte) kosten per maand In
Wegenbelasting : 50
Verzekering : 45 (kan nog goedkoper (tot ca 30 euro)
Onderhoud en reparaties: 70
Brandstof : 133 (obv 1.60 / l en 1 :15 verbruik bij 15.000 km/j, waarschijnlijk zit ik eerder op 1:16 gem/j))
Afschrijving : 110 (rest waarde nul..)
Overige kosten: 40
Maandelijkse kosten: €448.00
Het is niet gratis en komt elke maand terug, maar met deze auto uit zomer 2002 en die ik als jong 2e hands na 1.5 jaar voor ca €21.000 gekocht heb (incl trekhaak/ metallic uitvoering), geen al te hoog maand bedrag en vrij constant in de kosten en en dan heb je er ook nog een behoorlijke MPV-achtige auto voor.
Voor mij zijn zaken als betrouwbaarheid icm redelijk voorspelbare kosten vooral erg belangrijk. Ik heb al zoveel drama's meegemaakt om mij heen, en vaak hoor je dan "u heeft wel pech hoor"normaal zien wie die probleem amper bij uw model...." Het zijn te vaak zaken die voor komen, geen incidenten, en vrijwel altijd wordt er na een paar jaar kl**ien toch een andere auto gekocht... dus heel veel afschrijving....naast die onverwachte kosten. (auto modellen waren oa Opel Astra station, Renault Megan)
Dit is mijn 3e Toyota die ik >> 10 jaar heb, deze het langste de vorige heb ik vanwege mijn rug (lager station model) na 12 j ingeruild en nog een mooie prijs voor gekregen. De Verso zit echt een stuk hoger.