Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Beste mensen. Hier op de werkvloer zijn de meningen erg verdeeld over dit standpunt. Ik ben benieuwd hoe de tweakers er over denken.
ik zal even een situatie schetsen:
situatie 1:
bruto loon: 2500/m
lease auto: vw polo met tankpas en onbeperkte kilometers (werk+prive) (en laten we uitgaan van dat de persoon 1500-2000km per maand prive rijdt)
(misschien dat sommige al weten over welke werkgever dit gaat. Maar laten we de naam even niet hier in vermelden)

situatie 2:
bruto loon: 3500/m
lease auto: nee

hier op de werkvloer zijn veel mensen van mening dat situatie 2 de betere situatie is.
Ze geven argumenten dat je een beter huis kan kopen met het geld (zeer geldig argument). En dat autos meer een bijzaak zijn.

Als je bruto 1000 meer verdient, zal dat netto zo'n 500 meer zijn wat je op je rekening krijgt ter besteding. (+ nog eens 100-150 wat je niet hoeft te betalen aan bijtelling)
Mijn visie hier op is; vroeg of laat moet je toch jezelf vervoeren naar het werk.
Een auto is het meest wenselijk. Dus dan zal je er een moeten aanschaffen. Je zal er de vaste lasten voor moeten betalen. En je onderhoud.
Je woon-werk kilometers worden dan wel vergoed. Maar je prive kilometers zijn geheel voor eigen kosten dus (en dus ook je brandstof voor de prive kilometers).

Dus ik denk als je het totaal plaatje bekijkt, dat je er netto op achteruit gaat bij situatie 2.
En al zou het zijn dat je er niet op achteruit gaat. Je zit dan wel met een auto waar je je incidentele onderhoud aan hebt.
Als je een lease auto krijgt dan hoef je nooit zorgen te maken om onderhoud. En in dit geval, als je naar turkije op vakantie wilt, dan kost het je niks kwa brandstof. (en ook een klein argument is rijcomfort als je in een nieuwe lease auto rijdt t.o.v. een prive occasion)

Ben ik degene die hier helemaal verkeerd naar kijkt? En hecht ik te veel waarde aan een auto als luxe product? Of klopt mijn gedachtegang?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Korte termijn denken; hoger bruto loon is ook (aanzienlijk) meer sociale premies, pensioenopbouw, WW-grondslag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Je gaat toch geen 1000 euro voor een Polo inleveren? Of je moet echt extreem veel privekilometers maken.

Denk dat de loonwaarde van een Polo met gratis privegebruik ongeveer 400 euro bruto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
@t_captain je moet wel bedenken dat zoals ik zei in mijn TS, dat er van die 1000 bruto maar 600 ongeveer over is op je rekening. En dat je daar je eigen vervoer ook nog van moet bekostigen. zo blijft er niet veel extra meer over (als er nog iets over blijft) (en extreem veel kilometers is relatief. maar in dit voorbeeld gaat het om 1500km/m

[ Voor 17% gewijzigd door 7Sins op 07-05-2019 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

t_captain schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:15:
Je gaat toch geen 1000 euro voor een Polo inleveren? Of je moet echt extreem veel privekilometers maken.

Denk dat de loonwaarde van een Polo met gratis privegebruik ongeveer 400 euro bruto is.
Alleen is die 1000 euro dus bruto. Netto hou je er niet zoveel meer aan over.

En tja, je zult toch naar je werk moeten. Dat doe ik persoonlijk liever in een nieuwe auto waarbij schades en onderhoud voor me geregeld worden.

Ik heb het zelf eens uitgerekend, en ik zou niet zonder wikken of wegen overstappen naar een werkgever die me bruto 1000 euro meer wil betalen. Dan moet ik zelf meer gaan regelen, rij ik waarschijnlijk een mindere auto en sta ik zelf te kijken bij onverwacht onderhoud.

Nu bel ik de contactpersoon en heb ik enkele tijd later een leenauto.

Maar dit is natuurlijk een persoonlijke afweging.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
En als je nu eens een situatie 3 toe zou voegen met een compacte kleine private lease auto?
Per saldo is het toch alleen a-b vervoer. Deze zou je dan 200 euro kosten ex. benzine.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1500KM per maand prive. Dat is best veel. Dat haalde ik in de jaren dat ik nog 3 keer per jaar naar Buitenland ging (4K per keer) niet eens. En dan een Polo.

Nee, ik zou gewoon voor die 3500/mnd gaan, zeker met de redenen die @MAX3400 in het achterhoofd.

Daarnaast, met een Polo naar Turkije. Je stapt gebroken uit dat ding. Daarnaast is het verstandig om te weten of buitenland tanken inbegrepen is. Want wanneer dit niet zo is, dan is dat een hoge kostenpost (tanken buitenland mag je overigens door werkgever van Bruto Bijtelling laten aftrekken).

[ Voor 25% gewijzigd door Wim-Bart op 07-05-2019 12:23 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Als je 3% loonsverhoging krijgt is het 75 euro in situatie A, maar 105 euro in situatie B. Inclusief meer pensioen, etc, etc. In jaar 2 met weer 3% is het 77,25 om 108.15. Elke maand weer. Dat loopt op een carriere vanzelf verder op, plus je hebt een veel beter startsalaris bij een onderhandeling als je een andere baan zoekt.

Een Polo is geen 1.000 euro bruto waard. En 1.500-2.500/maand privé? Dat is 18-30k privé. Dat is niet reëel. In werkelijkheid is dat vaak (veel) lager. Of rij je ook als Uber met dat ding?

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 07-05-2019 12:24 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Simpel toch ;)
Volgens jouw berekening houd je 600 / 650 euro over per maand om in een privé auto te steken.

In Private Lease kost een Polo al snel 300 per maand. (terzijde, wat zijn die duur in PL). Dan houd je nog 300 euro over voor benzine. Bij een prijs van EUR 1,6 per liter kun je daar 187 liter van kopen. Bij een verbruik van 1:20 kun je daar 3750 km per maand mee rijden.

Disclaimer ;) Deze case zit vol met aannames (begint al met jouw netto bedrag), een kleine wijziging kan alweer een hele andere uitkomst geven.
Bovendien is pensioenpremie et cetera niet opgenomen in deze berekening.

edit, een paar dagen later:
1) als je werkelijk 3750 km per maand ga rijden (enorm veel) kom je inderdaad niet weg kilometers p/j
De genoemde Polo gaat dan eerder naar EUR 350 of hoger per maand. Past het nog net binnen die genoemde 650 per maand ;)
2) de reiskostenvergoeding is nog niet verrekend dit voordeel krijg je ook nog

[ Voor 33% gewijzigd door Cheesy op 08-05-2019 11:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
En je krijgt dan 19ct/km reiskostenvergoeding. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:59

Rmg

700 euro per maand krijg je om een eigen auto te rijden, (550 euro meer loon en 150 euro aan bijtelling die je niet hoeft te betalen)

Geen gouden kooi waarbij je eerst nog eens een je laatste jaren van je leasecontract mag afbetalen.
Auto naar eigen keuze,
Zelf beslissen welke eventuele schades je wel of niet laat repareren en schadevrijejaren opbouwen.
3% salarisverhoging op 2500 vs 3500 dat is nogal een verschil - dat voel je de rest van je carrière bij dezelfde werkgever
Kilometervergoeding voor je werk kilometers

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 07-05-2019 12:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
ik ben een paar jaar geleden van 3300 p/m met leaseauto naar 4500 p/m met vaste reiskostenvergoeding gegaan.

Oude situatie: netto salaris van +/- 2000 euro per maand. (inclusief mindering van 250 euro p/m bijtelling 25%)
Nieuwe situatie: netto salaris van +/- 3000 euro per maand. (inclusief 160 euro p/m rijskostenvergoeding)

Ik rij nu een Volvo V70, +/- 20.000 km/jaar (zakelijk en prive)
De vaste maandelijkse lasten zijn 45 verzekering, 130 belasting, 130 euro brandstof.
verder reserveer ik 75 per maand voor onderhoud. Dat is dus 380 euro per maand aan autokosten...
Je snapt wel dat ik tevreden ben met mijn 1000 euro netto verhoging. Dan rij ik maar geen nieuwe Focus, en doe het met grote 185 PK diesel, die ik zakelijk nooit zou kunnen leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Helemaal persoons- en situatiegebonden.

Ik zou altijd voor situatie 2 kiezen. Dan kan je die 700 euro netto besteden hoe jij het wilt. Ik heb een scooter waar ik elke dag 11km op heen en terug rijdt. Deze rijdt 1 op 41, kost me 60 euro per jaar en hiermee ben ik ook nog eens altijd gegarandeerd van "geen file". Hij kost aanschaf nog geen 1000 euro en kan zo heel veel jaren mee. Er komt nog wat onderhoud bij kijken natuurlijk, maar dit is niets in vergelijking met een auto.

Ik rij veel liever in een goedkope gebruikte auto, welke veilig en zuinig is, dan een nieuwe leasebak. Die leasebak kost erg veel centen, maar dat weet je ook van tevoren. Je koopt gewoon je zorgen af voor een vast maandbedrag. En als je elke dag 50km rijdt is dit ook weer een ander verhaal. Maar dit zou ik dan ook nooit doen. Woon-werk-verkeer is wat mij betreft tijdsverspilling (helemaal persoonlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
Was t ook niet zo dat je bij 2500 bruto nog wel toeslagen kan krijgen welke je niet hebt bij 3500 ?
( zie topic onbestaan middelinkomen ofzo )

Afhankelijk van situatie ( kinderen, huurhuis etc ) kon het gat netto best nog wel eens erg klein worden ?
en dan nog eens een auto kopen en onderhouden etc , extra kosten als met auto op vakantie etc

[ Voor 15% gewijzigd door Ted038 op 07-05-2019 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Belangrijk uitgangspunt dat ik mis: wat is de afstand woon-werk?
Is dat 20 km (enkele reis) of hebben we het over 100 km enkele reis?
Daar zit ook een groot verschil in namelijk!

Als je "maar" 20 km enkele reis hebt, heb je veel minder brandstof nodig, minder afschrijving (voor zakelijk gebruik), etc/
Als je 100 km enkele reis hebt, heb je meer brandstof nodig, meer onderhoud, etc.

Zelf zou ik, in mijn situatie, gaan voor hoger bruto loon en zelf regelen hoe ik van A naar B kom.
Zoals @MAX3400 ook al aangeeft, hoger bruto loon werkt in veel andere zaken door, je werkende carriere door!

Daarnaast, wat denk je dat straks makkelijk is als je eventueel naar een andere werkgever gaat:
Optie A: een lease auto (met een gelijkwaardig loon of zelfs een kleine verhoging)
Optie B: 1.000 euro meer verdienen dan dat je nu doet

Ik denk dat A veel makkelijker is, zeker op een loon van 2,500 euro (anders zou je 40% loonsverhoging vragen).

Edit: 1.500 tot 2.000 km privé rijden per maand? waar ga jij heen in het weekend :o
Vrouwlief rijdt nog geen 12.500 km per jaar (zakelijk en prive) en met die auto gaan we ook op vakantie naar Italië en rijden we naar het noorden en het zuiden van het land (wonen redelijk centraal in NL).

[ Voor 13% gewijzigd door BastaRhymez op 07-05-2019 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ted038 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:06:
Was t ook niet zo dat je bij 2500 bruto nog wel toeslagen kan krijgen welke je niet hebt bij 3500 ?
Draai het eens een stukje verder; heb je liever 2500 bruto per maand voor je hypotheekberekening of 3500 bruto per maand? Snelle rekensom; je kan (niet moet) dan een huis kopen van 150K of 200K.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:38
Ted038 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:06:

Afhankelijk van situatie ( kinderen, huurhuis etc ) kon het gat netto best nog wel eens erg klein worden ?
en dan nog eens een auto kopen en onderhouden etc , extra kosten als met auto op vakantie etc
-> iets met "bijtelling" zorgt ervoor dat jouw belastbaar inkomen dus hoger is dan die 2500. En laat dat nou net de grondslag zijn voor toeslagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Meester_J op 07-05-2019 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:54
Meester_J schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:10:
[...]

-> iets met "bijtelling" zorgt ervoor dat jouw belastbaar inkomen dus hoger is dan die 2500.
maar geen 1000 euro , toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:49
2500,- per maand is al teveel voor toeslagen, helemaal als daar nog 8% vakantiegeld overheen komt.

De zorgtoeslaggrens ligt geloof ik net onder de 30k en de huurtoeslag rond de 22k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De keuze is ook afhankelijk van je huidige punt in je carrière. Als starter kan je beter voor die 1k extra gaan want daarmee sta je veel sterker in je onderhandelingen bij een volgende werkgever. Ga je over twee jaar met pensioen dan is situatie a misschien voordeliger.
En wat MAX3400 zegt, je moet inderdaad pensioenpremies en andere premies niet vergeten. Over de eerste 1,5k bruto pm bouw je sowieso geen pensioen op, dus in situatie 2 bouw je grofweg dubbel zoveel pensioen op als in situatie 1. Ook is je uitkering hoger bij arbeidsongeschiktheid / langdurig ziekte etc.

Ten slotte; een polo is een keer een lease-auto in het a of b segment, als werkgever reken je daar normaal gesproken misschien € 750 voor. € 1000 bruto kost een werkgever echter al snel € 1250- 1400 (afhankelijk van branche, pensioenregeling, vakantietoeslag, meer premies en belastingen etc etc). Dat geeft eigenlijk al aan welke keuze (meestal) beter is (voor de lange termijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:38
Ted038 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:12:
[...]

maar geen 1000 euro , toch ?
0,22 x 25000 : 12 = 458 euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:12
Beide situaties hebben hun subjectieve voors en tegens, dus je gaat hier geen objectieve zwart/wit uitkomstsvoor krijgen.

Nog een pré eigen auto is keuzevrijheid. Ik rij een sportieve auto waarbij de eerste 1,5 jaar al bijna 10k aan afgeschreven is (of eigenlijk afschrijving + minder BPM bij invoering).

@Ted038 met 2500 bruto (32.800/j + 13e maand/bonus?) zit je al snel boven alle grenzen.
Tevens kom je snel in een volgende schaal met de bovenste gedeelte van je salaris (bijtelling) waardoor je dus ook iets meer bijtelling gaat betalen.

Bij veel KM en klantenbezoeken is er wat te zeggen voor lease. Bij relatief weinig KM is het vooral het gemak en de luxe van een nieuwe auto rijden.

Voor iemand die nu een elektrische auto zou mogen bestellen (<50k), gaan alle vergelijkingen weer overhoop. Daar kan financieel weinig tegenop. Dan is alleen range anxiety misschien nog een motief

[ Voor 12% gewijzigd door PROnline op 07-05-2019 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Ik ga met de trein naar mijn werk en woon vlakbij het station :+

Maar ik heb voor dezelfde spagaat gestaan toen ik over een overstap nadacht. Leaseauto + tankpas, of eigen auto + kilometervergoeding en een hoger brutoloon. Het bruto verschil was toen veel kleiner dan het verschil dat je hier schetst. Je mist trouwens wel de bijtelling in je vergelijking.

Het ligt er daarnaast ook aan wat voor auto je koopt. Een sportauto die flink zuipt, ja dat gaat je netto geld kosten. Rijd je in een redelijk nieuwe Prius? Dan zijn de kosten per kilometer minimaal, en stellen de afschrijving en onderhoud ook niks voor.

Anyhow: wat mij betreft zit het behoorlijk in de details. Hoeveel km moet je rijden? Wat voor auto rijd je precies? Veel file (aka, een nieuwe auto met assisted cruise control is een pré)?

Desalniettemin is 1000 euro bruto verschil (en daarmee, zelfs met toeslagen meegenomen, nog altijd netto >400) behoorlijk genoeg om zelf een auto van te betalen. Plus dat je sowieso de bijtelling al mist.
Die keer op vakantie kan je dan ook lekker vliegen :P

Ik heb zelf gekozen voor het brutoloon en niet voor de auto. (En een werkgever die een eigen pensioenregeling heeft, dat soort grapjes gaan ook ten koste van je netto salaris).

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 07-05-2019 13:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
rimave schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:21:
En als je nu eens een situatie 3 toe zou voegen met een compacte kleine private lease auto?
Per saldo is het toch alleen a-b vervoer. Deze zou je dan 200 euro kosten ex. benzine.
Privatelease... beter noem je die niet wanneer je er niet de ins/outs van weet.

TS geeft aan 1500-2000km privé te rijden.. Privalease voor 200 euro per maand is voor maximaal 10.000km per jaar. Jouw 200 euro wordt opeens al gauw 400euro per maand of misschien zelfs nog wel meer. Hij moet ook nog naar zijn werk, die kilometers komen er ook nog bij. Zijn prive KM worden dan niet vergoed, die brandstof mag hij ook nog bekostigen bovenop die 400euro per maand.
Mocht het echt gaan om zoveel privé kilometers dan is de lease auto een goede optie ipv de 100euro bruto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:06
Doorgaans betekent een lease auto ook dat je een aantal zakelijke kilometers moet maken (althans dat was bij mijn laatste paar werkgevers zo). Als ik nu kijk ben ik voor mijn benzine auto circa 400 euro per maand aan benzine kwijt, 100 aan verzekering, ANWB en belasting en reserveer ik 150 per maand voor reparaties en vervanging; totale schade: 650 euro per maand.

Per jaar rijd ik zo'n 35000 km; waarvan 15k woon-werk, 12k zakelijke ritten en 8k privé. Hiervoor ontvang ik zo'n 500 per maand aan reiskosten vergoeding (zakelijk levert netto iets meer op dan 19ct/km).

Bottom-line kost mijn auto (oude D-segmenter) me dus zo'n 150 per maand dus doe mij de genoemde bruto salarisverhoging maar.

Nb. Toen ik nog in een Twingo reed en 25k per jaar zakelijk reed was mijn zakelijke reiskosten vergoeding voldoende om al mijn autokosten (inclusief afschrijving) af te dekken en ook nog een paar keer lekker uit eten te gaan :). De aangeboden lease-polo heb ik destijds dan ook vriendelijk afgewezen.

Uiteindelijk zal je toch het totaal plaatje moeten bekijken: extra bruto salaris, eigen bijdrage, bijtelling, aantal gratis kilometers. Reiskosten vergoeding woon-werk en zakelijk, verhouding tussen privé, woon-werk en zakelijke kilometers. Formaat van de auto, nieuw versus oud. Welke rij-stijl, gemiddelde lengte van je ritten, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Gebanned op 07-05-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Jeroenneman schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:18:
[...]

En tja, je zult toch naar je werk moeten. Dat doe ik persoonlijk liever in een nieuwe auto waarbij schades en onderhoud voor me geregeld worden.

Ik heb het zelf eens uitgerekend, en ik zou niet zonder wikken of wegen overstappen naar een werkgever die me bruto 1000 euro meer wil betalen. Dan moet ik zelf meer gaan regelen, rij ik waarschijnlijk een mindere auto en sta ik zelf te kijken bij onverwacht onderhoud.

Ik heb hem wel eens uitgerekend.

De gemiddelde leaseauto (zeg maar een Megane of een Focus), met de gemiddelde kilometers, heeft een loonwaarde van 400 a 500 euro. Als je dat bruto erbij krijgt, plus je zakelijke kilometers a 19 cent netto, speel je quitte.

Met 1000 euro lijkt de prive-auto dus gunstiger.

Nog afgezien van "gouden kooi" of eigenlijk "stalen kooi" effecten. Hoe meer je afhankelijk bent van je werkgever, hoe slechter je onderhandelingspositie t.a.v. promoties en loonsverhogingen. Een leaseauto is een van de vele manieren om afhankelijk te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Laatst online: 17-09 16:26
Dit is naar mijn idee toch echt een no-brainer.
Cash voor!
Voor €6.000 per jaar kan je toch al een meer dan behoorlijke wagen kopen, verzekeren en onderhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
ik vind 1500 km/maand helemaal niet zo heel veel.

ik rij 44 km/dag woon-werk, dus 220 km per week..
daarnaast traint mijn dochter 5 keer in een nabijgelegen stad. Ik haal, andere ouders brengen: 40 km/week.
Boodschappen e.a. 20 km/week
wedstrijden van de kids: varieert van 0 tot 250 km/week
vakanties: 4000 per jaar.

totaal: gemiddeld bijna 1700 km/maand. Helemaal niets bijzonders!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Als OV een optie is: daar krijg je ook belastingtechnisch een voordeel bij. Mogelijk maakt dat optie 2 weer interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50
(jarig!)
7Sins schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:13:
Dus ik denk als je het totaal plaatje bekijkt, dat je er netto op achteruit gaat bij situatie 2.
En al zou het zijn dat je er niet op achteruit gaat. Je zit dan wel met een auto waar je je incidentele onderhoud aan hebt.
Als je een lease auto krijgt dan hoef je nooit zorgen te maken om onderhoud. En in dit geval, als je naar turkije op vakantie wilt, dan kost het je niks kwa brandstof. (en ook een klein argument is rijcomfort als je in een nieuwe lease auto rijdt t.o.v. een prive occasion)
Ik denk dat met een volkswagen polo je een beetje verkijkt op het rijcomfort. Als je kijkt naar de 2ehands diesel markt dan zijn die auto's best goedkoop. Bijvoorbeeld een 12 jaar oude mercedes voor onder de 10k
https://www.vdnieuwenhuij...l&utm_medium=gaspedaal.nl
Dan moet je dus een nieuwe polo gaan afzetten tegen een iets gebruikte (maar 'mooiere' ) auto

De markt voor 5-10 jaar oude diesels staat nu heel erg laag. Als je echt een keer naar turkije wilt rijden is dan een polo de meest comfortabele auto?

En je moet ook even de kosten afzetten tegen x keer per jaar gewoon vliegen en dan de kilometers niet maken met je auto. Want dat is ook een keus die je kan maken voor de 1000 euro/maand.
107mb schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:36:

daarnaast traint mijn dochter 5 keer in een nabijgelegen stad. Ik haal, andere ouders brengen: 40 km/week.

1500km/maand is niet zo gek. Maar ik zie dat je 700 km-ish (+vakantie) hiervan prive rijd.
De 900km die je woon/werk rijd is juist gunstig voor de 19c/km die je hiervan netto er bij krijgt. Hoe meer werk ten opzichte van prive je rijd hoe gustiger het is zelf de auto te hebben en niet de bijtelling te nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Batavia op 07-05-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:06

Maar van die 1700 zijn er dus 900 woon-werk en zijn er maar 800 zuivere privé kilometers .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

1.500 km/maand privé, dus excl. woon/werk en zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36

1700km totaal per maand is niet bijzonder maar TS had het over 15-2500 prive (=excl. w-w verkeer). Dat is wel veel, jij zit dan op pakweg 10-12k km per jaar prive (en dat is al stevig). TS geeft aan nog 2-3x zoveel te rijden.

Edit: bovenstaande was al iets eerder gepost.

Anyway.. ooit zelf ook voor de keuze gestaan. Enige hoe ze me (weer) kunnen paaien voor een leaseauto is door me een 4% bijtellingsbak te geven met acceptabele actieradius. Tot die tijd rijdt ik 'gewoon' in een eigen autootje die ik van mn reiskostenvergoeding volledig kan bekostigen (incl. onderhoud, afschrijving etc).

[ Voor 20% gewijzigd door dvl-2 op 07-05-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:45
Dat is dan op basis van 10k per jaar voor 60 maanden. Dat red je dus al niet met 1500-2000 km prive per jaar.

Het zou er voor mij erg aan liggen. 1000 euro voor een Polo vind ik wel erg veel. En als reden aangeven naar Turkije rijden vind ik ook een beetje gek. Dat vlieg je toch? Lekker, 3 dagen in een Polo zitten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-09 17:20
Een nieuwe polo is zo'n 20k, van 1000 euro p/m kun je binnen 2 jaar een nieuwe kopen. Dan moet je wel de brandstof zelf betalen, maar aan de andere kant kun je de auto ook weer verkopen voor nog wat restwaarde.

[ Voor 44% gewijzigd door antoine_ op 07-05-2019 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Mijn peugeot 208 (redelijk vergelijkbaar met een polo qua prijs en overige kosten) heb ik 6 jaar geleden (over een week) nieuw gekocht met financiering (meest luxe uitvoering op dat moment). Deze heeft in die 6 jaar 187.000 kilometer gereden. Dus grofweg 31.000 kilometer per jaar.
De gemaakte kosten exclusief brandstof zijn pak hem beet 360 euro per maand. Berekend in een excel sheet op basis van afschrijving, verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud en rente op de financiering. Hier komt dan nog brandstof bij. Dit kost mij gemiddeld ongeveer 300 euro per maand. Komt dus op een totaal van 660 per maand. Voor dit bedrag rijd ik een nieuwe auto die van alle, destijds aanwezige, gemakken is voorzien.

Het verschil tussen 4 en 6 jaar rijden met deze kilometers is niet zo groot qua kosten (bij mij in ieder geval). Omdat de eerste 4 jaar voornamelijk bestaan uit afschrijving en de laatste 2 jaar vooral uit hoge onderhoudskosten. Totale onderhoudskosten in 6 jaar liggen op 5200 euro. Waarvan de laatste 3500 euro in de laatste 2 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Een nieuwe auto rijden kost je zo 30-40 cent per kilometer (á 2000km per maand = 600-800 euro). Rekening houdend met afschrijving, verzekering, wegenbelasting, brandstof, onderhoud, etc.
En de zakelijke kilometers (woon-werk) lever je dan dus ook gewoon op in als je 19ct krijgt. Dan leg je ruim 10cent/km in.

Netto zal je er niks mee opschieten, maar je hebt wel een stuk meer vrijheid.

2000km/m = 14000km/j
Auto 20K 10 jaar afschrijving, 3000 euro inruil = (14k*10)/€17k = 12ct/km
Jaarlijkse full casco verzekering = 600 per jaar = 600/14000 = 0,4ct/km
Jaarlijks onderhoud 300 euro = 0,02ct/km
Brandstof per jaar 1:15 €1.65 literprijs = 11ct/km
Wegenbelasting benzine: €500p/j = 0.035ct/km

Je kan natuurlijk besparen op een goedkoop barel, van APK naar APK rijden en besparen op verzekeringen, maar als je dat afzet tegen een (nieuwe) leaseauto rij ik persoonlijk toch iets liever in een nieuwe auto...

[ Voor 13% gewijzigd door BLACKfm op 07-05-2019 13:58 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
antoine_ schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:55:
Een nieuwe polo is zo'n 20k, van 1000 euro p/m kun je binnen 2 jaar een nieuwe kopen. Dan moet je wel de brandstof zelf betalen, maar aan de andere kant kun je de auto ook weer verkopen voor nog wat restwaarde.
Dat helpt echter niet echt als je morgen naar je werk moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17
Ligt aan verschillende factoren. Ikzelf heb bijvoorbeeld een mobiliteitsvergoeding van 800e, waarvan ik maandelijks ongeveer 650e netto ontvang, 150e bruto (=75e netto) en 200e netto aan bijtelling/bijdrage bespaar. Die laatste zal ik voor deze casus maar even niet meerekenen, maar in deze situatie heb ik dus liever 725e netto op mijn rekening dan 800 bruto bij mijn maandsalaris op.

Toch loop je er op verschillende vlakken weer tegenaan dat het basissalaris het belangrijkste component is voor je vakantiegeld, toeslagen, uitkeringen en dus ook je hypotheek aanvraag. Die 725e netto wordt als variabel gezien en wordt niet meegenomen in je maximale hypotheek bedrag of wanneer je langdurig ziek bent. Het bedrag is ook sterk afhankelijk van je gereden kilometers (0,19ct/km netto, overige bruto), wat betekend dat je tijdens vakantie/ziektes nog 'maar' zo'n 400e i.p.v. 725 netto ontvangt.

Omdat ik nu graag een hypotheek wil, geef ik (tijdelijk) de voorkeur aan een hoger bruto loon.

Verder kan ik voor 725e per maand (+200e besparing bijtelling) makkelijk een dikke bak voor 40.000km p/j op de weg houden. Niet nieuw, maar ook geen Polo'tje.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 07-05-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:59
Ik zat in de zelfde situatie net als jij en had toen Bruto maandloon 1,7k Volkswagen Polo/Seat ibiza.
Heb ook toen behoorlijk veel kilometers gemaakt in 3 maanden 22k prive het waren gelukkig pool auto's toen heb ik een aanbod gekregen het onderstaande heb ik dat ook meteen getekend.

Ik ben er veel meer op voorruit gegaan en ook een auto naar eigen keuze en smaak grotere klasse (golf) ipv een Polo,Ibiza en ben nog steeds voordeliger onder de streep uit

Bij mij was het ook van reistijd 1-2u naar 15min

bruto loon: 1700/m
lease auto: vw polo met tankpas en onbeperkte kilometers (werk+prive) (en laten we uitgaan van dat de persoon 1500-2000km per maand prive rijdt)

situatie 2:
bruto loon: 2250/m
lease auto: nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ypuh schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:05:
Ligt aan verschillende factoren. Ikzelf heb bijvoorbeeld een mobiliteitsvergoeding van 800e, waarvan ik maandelijks ongeveer 650e netto ontvang, 150e bruto (=75e netto) en 200e netto aan bijtelling/bijdrage bespaar. Die laatste zal ik voor deze casus maar even niet meerekenen, maar in deze situatie heb ik dus liever 725e netto op mijn rekening dan 800 bruto bij mijn maandsalaris op.

Toch loop je er op verschillende vlakken weer tegenaan dat het basissalaris het belangrijkste component is voor je vakantiegeld, toeslagen, uitkeringen en dus ook je hypotheek aanvraag. Die 725e netto wordt als variabel gezien en wordt niet meegenomen in je maximale hypotheek bedrag of wanneer je langdurig ziek bent. Het bedrag is ook sterk afhankelijk van je gereden kilometers (0,19ct/km netto, overige bruto), wat betekend dat je tijdens vakantie/ziektes nog 'maar' zo'n 400e i.p.v. 725 netto ontvangt.
Het bedrag is ook niet vergelijkbaar met salaris, omdat het een aanzienlijk werkgeversrisico draagt.

Als je naast de deur werkt, heb je geen reiskosten. Dan wordt je hele mobiliteitsbudet als "extra brutoloon" uitgekeerd. Mooie bonus, 800 euro bruto per maand.

Vervolgens stuurt je baas je naar een project op 80 kilometer enkele reisafstand. 220 dagen per jaar. Dan wordt 550 euro per maand uit de pot onttrokken en als netto reiskostenvergoeding uitgekeerd. Leuk, een hogere netto-uitbetaling. Maar die 19 cent per kilometer is geen loon. Het is een vergoeding voor zakelijke reiskosten (en die 19 cent houdt niet over met de gestegen autokosten sinds de laatste indexatie!).

Nadat de zakelijke kosten uit jouw budget zijn betaald, resteert slechts een bruto bedrag van 250 euro. Een bank kan dus geen rekening houden met 800 euro "bruto" als daar een onbekende hoeveelheid zakelijke kosten uit wordt onttrokken.
Omdat ik nu graag een hypotheek wil, geef ik (tijdelijk) de voorkeur aan een hoger bruto loon.
Gelijk heb je. Cash is king.
Verder kan ik voor 725e per maand (+200e besparing bijtelling) makkelijk een dikke bak voor 40.000km p/j op de weg houden. Niet nieuw, maar ook geen Polo'tje.
Dat hangt van de definitie van "dikke bak" af. 40.000 kilometer per jaar is fors. Als je auto een beetje dorstig is, ben je 500+ euro per maand aan benzine kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Gadgeteer schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:25:
[...]

Privatelease... beter noem je die niet wanneer je er niet de ins/outs van weet.

TS geeft aan 1500-2000km privé te rijden.. Privalease voor 200 euro per maand is voor maximaal 10.000km per jaar. Jouw 200 euro wordt opeens al gauw 400euro per maand of misschien zelfs nog wel meer. Hij moet ook nog naar zijn werk, die kilometers komen er ook nog bij. Zijn prive KM worden dan niet vergoed, die brandstof mag hij ook nog bekostigen bovenop die 400euro per maand.
Mocht het echt gaan om zoveel privé kilometers dan is de lease auto een goede optie ipv de 100euro bruto.
Ik stel ook iets voor wat ik zelf noooit zou doen.
Ik koop liever zelf een wat oudere auto, omdat het ook leuk is om daar zelf onderhoud aan te doen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Optie 2. No doubt.

€1000 per maand is *way* meer dan ik per maand aan autokosten kwijt ben, uiteraard wel met een reguliere woon- werk vergoeding van de werkgever.

Leaseauto is leuk, maar als je zoals ik niet zo veel waarde hecht aan een nieuwe auto, een vrij dure optie. Laat mij dan maar een 2e handsje rijden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van welke je auto moet rijden. Indien een dikke BMW en prive zou je normaal gesproken een Polo rijden, dan is het nadelig.
Indien je qua lease een goedkope auto mag rijden is dat interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperb1
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-10-2023
Ja lastige vraag. Ik zou

a) proberen helder te krijgen wat je nou precies op je rekening krijgt in beide gevallen per jaar (bijdrages, bruto/netto effecten, afbouw heffingskortingen, vak geld etc). Vraag even na bij collega's.

b) modelletje maken met het soort auto dat jij persoonlijk zou kiezen. Ik zelf zou bv altijd voor goed merk + hoge tellerstand gaan maar ken er zat die slecht merk + lage stand gaan. Dan afschrijving + belasting + reservering onderhoud.

Waarschijnlijk wordt het netto verschil dan al een stuk kleiner.

c) nagaan of het netto verschil je de factoren van extra ww-grondslag, pensioen en betere onderhandelingspositie bij volgende werkgever waard is.

edit:
Ik zou ook nog laten meewegen of je een risicoavers persoon bent. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat je 3 maanden na aankoop van je tweedehands golf voor 1000 eu aan de beurt ben bij de garage. Doe je op zo'n moment weinig aan. Grof geschat is het verschil tussen je twee opties voor dat jaar dan al nihil + een hoop kopzorgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jasperb1 op 07-05-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Dan heb je het wel over een heel kleine auto met een langdurig (wurg) contract a 60 maanden.
Voor private lease ben je meestal zo'n 300 euro kwijt en dan komt inderdaad de brandstof er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Señor Sjon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:25:
En je krijgt dan 19ct/km reiskostenvergoeding. ;)
De vraag is of die 19ct nog bovenop dat extra salaris komt, of dat een deel van die 1000 euro bruto wordt uitgekeerd in de vorm van reiskostenvergoeding en het restant netto na inhouden loonbelasting. Dat is wel een regeling die ik vaker heb gezien: kiezen tussen een flexibel budget of een lease auto. Waarbij de keuze voor flexibel budget inhoudt dat je een bedrag vergelijkbaar aan het leasebudget netto kan besteden aan andere vormen van reiskosten (ov abo, 19ct km vergoeding etc.) en het restant wordt toegevoegd aan het bruto salaris.

1000 euro klinkt wat scheef t.o.v. van het leasebudget wat hoort bij een Polo. Als er daadwerkelijk een dergelijk bedrag aan extra loon wordt uitgekeerd dan valt het sommetje wel snel in het nadeel uit van de lease auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 07-05-2019 15:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Nu online
Ik heb deze situatie letterlijk meegemaakt (en zit er nog steeds in). Ik heb bij mijn werkgever de keuze:

- Lease budget van 800 euro
- Lease budget minus bransstofvergoeding bruto op mijn salaris erbij (dat is voor mij 710 euro, maar dat heeft te maken met een tussentijdse wijziging van de regeling in mijn voordeel).

Naast de bruto vergoeding krijg ik ook 19ct per kilometer netto.

Ondertussen doe ik dit al 2,5 jaar. Gedurende deze tijd heb ik een Excel bijgehouden met kosten aan de auto en vergoedingen van mijn werk. Over de afgelopen twee jaar heb ik ongeveer 2500 euro netto per jaar winst gemaakt. Hier zijn een aantal opmerkingen over te maken:

1. Ik bereken uitbespaarde bijtelling niet als winst
2. Ik bereken afschrijving van de auto niet als verlies (met andere woorden, afschrijving en bijtelling streep ik tegen elkaar weg)
3. Ik rij minder dan 1000 kilometer per maand prive (1000km per maand prive vind ik best veel) Ik denk dat ik aan max 5000 per jaar prive kom)
4. Ik rij een Ford Mondeo uit 2009. Gemiddeld ongeveer 1:12 aan benzine

Met andere woorden, ik heb een grote, zware benzineauto die me duidelijk geld oplevert. Als je een polo zou gaan rijden zou de winst nog veel hoger uit kunnen pakken.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Voor mij persoonlijk hoef ik geen eens keuze voor een leaseauto.
Ik hou van autorijden, wil graag zelf beslissen wat voor auto ik privé rij.
Als ik wat aan wil passen aan de wagen, kan ik het aanpassen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

Hier afgelopen 4,5 jaar bij mn huidige werkgever ook met prive auto gereden. (VW touran)
met km vergoeding van 19ct/km en 13ct/km.
Hier helemaal een excelblad van gemaakt van alle kosten/inkomsten etc.
Uiteindelijk bleek dat ik voor niets kon rijden tot en met afgelopen halfjaar toen mn auto vaker gerepareerd moest worden. (en dit was uitgerekend zonder de afschrijving mee te rekenen, wanneer ik dat ook nog meereken dan kan het er niet uit).
(even de korte versie, heb zo mn excelblad niet bij de hand)

[ Voor 6% gewijzigd door The_Scarabial op 07-05-2019 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 15-09 23:08
1000 bruto voor een polo? En dan nog eens bijtelling erbij? Yikes. Sowieso voor die 3500 gaan! Krijg je reiskostenvergoeding bovenop die 3500? Als het nou een luxe Golf was... wellicht

[ Voor 32% gewijzigd door Gamebuster op 07-05-2019 15:13 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Jeroenneman schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:18:
[...]

Als je op de korte termijn denkt geef ik je gelijk maar over die 1000 bouw je wel pensioen e.d op. Wat @MAX3400 een aantal posts geleden prima verwoorde. Daar heb je later veel meer aan.

Aan her eind van je werkzame leven zou je denk ik willem dat je voor die 1000 p/m bent gegaan, alles bij gelijkblijvende omstandigheden natuurlijk.

Ik ken mensen met een veel lager basissalaris maar met lease auto. Toch zou ik niet willen ruilen.

[ Voor 11% gewijzigd door Slasher op 07-05-2019 15:22 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 09:25
antoine_ schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:55:
Een auto heeft meer kosten dan aanschaf en benzine.
Wat blijft er over van die 1000 bruto? Dan eigen auto kopen, afschrijven, onderhouden en verzekeren.
Dan wordt het verschil vrij klein. Dan heb je een oudere 2e hands gekocht en moet je zo nu en dan ook wel iets laten repareren, verschil nog kleiner.

Draai het om en zie dat je voor een paar euro volledig ontzorgd bent, is ook iets waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Laatst online: 02-09 15:46
BLACKfm schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:57:

2000km/m = 14000km/j
Auto 20K 10 jaar afschrijving, 3000 euro inruil = (14k*10)/€17k = 12ct/km
Jaarlijkse full casco verzekering = 600 per jaar = 600/14000 = 0,4ct/km
Jaarlijks onderhoud 300 euro = 0,02ct/km
Brandstof per jaar 1:15 €1.65 literprijs = 11ct/km
Wegenbelasting benzine: €500p/j = 0.035ct/km

Je kan natuurlijk besparen op een goedkoop barel, van APK naar APK rijden en besparen op verzekeringen, maar als je dat afzet tegen een (nieuwe) leaseauto rij ik persoonlijk toch iets liever in een nieuwe auto...
Je hebt natuurlijk ook nog de middenweg. Koop een 6-7 jaar oude auto en rij deze nog eens 5 jaar. Met fatsoenlijk onderhoud rijd je in alles behalve een barrel en scheelt het flink in de kosten doordat je minimaal afschrijft.

Verder is het dus (zoals eerder gemeld) vooral afhankelijk van je persoonlijke situatie. Zou ik 1500-2000km per maand privé rijden dan zou ik het wellicht ook overwegen voor de lease-optie te gaan. Echter zou ik er altijd voor kiezen om dichtbij werk te wonen en dus minder afhankelijk te zijn van mijn auto. Motorfiets+auto+brandstof kost me maandelijks 200,-. En dan mag je het nog door tweeën delen (partner). In dat geval zou het dus belachelijk zijn om niet voor de 3500,- te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie betaalt maar 2500/maand voor een ICTer tegenwoordig? Veels te laag. (Zeker te laag als je ineens 1000/maand meer kan verdienen zonder lease auto.)

Er is een addertje onder het gras bij een lease auto.
Vaak zit er een boete in je arbeidscontract als je weg gaat i.v.m. lease auto. Dan moet je ook met het nieuwe bedrijf onderhandelen over aannemen van je kosten om je oude werkgever te verlaten.

Meer basissalaris, minder "gouden handboeien" die het lastig maakt om straks van baan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

t_captain schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb hem wel eens uitgerekend.

De gemiddelde leaseauto (zeg maar een Megane of een Focus), met de gemiddelde kilometers, heeft een loonwaarde van 400 a 500 euro. Als je dat bruto erbij krijgt, plus je zakelijke kilometers a 19 cent netto, speel je quitte.

Met 1000 euro lijkt de prive-auto dus gunstiger.

Nog afgezien van "gouden kooi" of eigenlijk "stalen kooi" effecten. Hoe meer je afhankelijk bent van je werkgever, hoe slechter je onderhandelingspositie t.a.v. promoties en loonsverhogingen. Een leaseauto is een van de vele manieren om afhankelijk te worden.
Waarom rekenen we bruto?

Als je een beetje auto wil private leasen, dan zit je al aan de 400 euro per maand. Daar komt brandstof nog bovenop. Je zult dat wel iets winst maken per maand (100 euro?) en dat moet TS zelf bepalen of ie dat het waard vindt.

En dat zakelijke kilometers vergoed worden, dat is een veronderstelling. Niet bij elk bedrijf is dat gebruikelijk, dus dat moet TS even uitzoeken.

En tja, die gouden kooi: voor hetzelfde geld koop je een auto met elektronische fratsen. Dat loopt ook snel in de kosten én in de zorgen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:44:
Optie 2. No doubt.

€1000 per maand is *way* meer dan ik per maand aan autokosten kwijt ben, uiteraard wel met een reguliere woon- werk vergoeding van de werkgever.

Leaseauto is leuk, maar als je zoals ik niet zo veel waarde hecht aan een nieuwe auto, een vrij dure optie. Laat mij dan maar een 2e handsje rijden.
1000 is bruto he. Netto blijft daar de helft van over en zul je je best moeten doen om afschrijving en brandstof etc. van te betalen. Er zitten best wel grote verschillen in bruto/netto afhankelijk van de situatie. Bij 1.500-1.700 prive kilometers wordt het al snel interessant om je baas je brandstof te laten betalen (tankpas), terwijl bij veel zakelijke kilometers die 0,19ct netto wel weer flink aantik (40.000 x 0.19ct = 7.600e netto). Bij lage prive kilometers is die bijtelling weer een pain in the ass (ik gebruik mijn auto prive bijna nooit, maar aangezien mijn ouders 250km verderop wonen en ik 6-8x per jaar op bezoek ga, ga je ruim over die 500km). Voor die ouderlijke bezoekjes en ene weekendje naar de Ardennen of Duitsland betaal ik dan 12x200e = 2.400e netto. Dure familiebezoekjes, maar daar kun je dan weer net geen 2e auto prive voor rijden.

Kortom, beide hebben voor- en nadelen waarbij flexibiliteit (onderhandelingspositie) en hoger basissalaris / hypotheekaanvraag voor mij op dit moment de doorslaggevende factor zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Kosten daargelaten: ik heb voordat ik ging ZZP-en 1 keer een leaseauto via de werkgever gehad en wil zou het geen tweede keer doen. De werkgever in kwestie was dermate 'toxic' dat ik mij een burn-out in gewerkt heb. Toen ik daarvan hersteld was en duidelijk werd dat de situatie niet ging veranderen bleek de auto een molensteen om mijn nek te zijn toen ik weg wilde bij die werkgever. Dit aangezien er maar weinig andere werkgevers waren waar ik zou kunnen starten die het leasecontract over wilden nemen. Nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
tweaker2010 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:58:
[...]

Dan heb je het wel over een heel kleine auto met een langdurig (wurg) contract a 60 maanden.
Voor private lease ben je meestal zo'n 300 euro kwijt en dan komt inderdaad de brandstof er nog bij.
Ik zag bij de hema een Aygo voorbij komen voor dat geld, maar zie nu inderdaad dat dat voor 60 maanden is. Maak ik er 12 maanden van dan wordt het al 329 euro per maand. Da's een beste smak geld voor een (basis) Aygo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SonataArctica schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:56:
Kosten daargelaten: ik heb voordat ik ging ZZP-en 1 keer een leaseauto via de werkgever gehad en wil zou het geen tweede keer doen. De werkgever in kwestie was dermate 'toxic' dat ik mij een burn-out in gewerkt heb. Toen ik daarvan hersteld was en duidelijk werd dat de situatie niet ging veranderen bleek de auto een molensteen om mijn nek te zijn toen ik weg wilde bij die werkgever. Dit aangezien er maar weinig andere werkgevers waren waar ik zou kunnen starten die het leasecontract over wilden nemen. Nooit meer.
Dat zegt meer over die werkgever (en betreffende lease overeenkomst) dan over zakelijk leasen in het algemeen. Genoeg bedrijven met een regeling waarbij de lease auto geen molensteen vormt (hoogstens dat je een overschrijding van je lease budget bij vervroegd inleveren in 1x moet aflossen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21
Hier een leaseauto zonder adertjes onder het gras. Als ik uit eigen beweging uit dienst ga dien ik 1 leaseperiode te betalen als 'boete', dat vind ik niet meer dan redelijk en komt neer op zo'n 500 euro netto. In sollicitaties leg ik dat ook altijd neer bij een potentiële werkgever en die willen dat dan graag betalen.

Zelfde als van die regelingen dat als je een cursus volgt je XX maanden in dienst moet blijven, daar ga ik ook nooit mee akkoord. Of je investeert in mij en hoopt dat ik blijf, of ik ben sowieso snel weg.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
Altijd leuk zo’n discussie over wel/geen leaseauto etc.
Rijd je veel km (zowel zakelijk als privé) kan een leaseauto voordeliger zijn (250 netto bijtelling vs afschrijving auto, onderhoud, brandstof etc).

Echter met het “ nieuwe werken” is het maar de vraag of je 5 dagen zakelijk gebruik moet maken van een voertuig... Neem je dat mee in je berekeningen kom je weer ergens anders op uit.
Kortom een juiste keuze is er niet. Vraag is kijk je naar de korte termijn (leuk altijd een recente auto rijden en geen omkijken hebben) of de lange termijn. Hoger salaris, meer pensioenopbouw, mogelijk hogere hypotheek etc..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:34
Tja, lastige casus wel. Het hangt niet altijd alleen maar van de euro's af.
Ik rij 40.000km per jaar (gecombineerd) en heb een lease auto. Als ik zelf een auto zou kopen zou je dus elke paar jaar van de hand moeten doen vanwege km stand en bijkomende onderhoudskosten bij hoge kilometerstanden, je kunt geluk hebben maar je kunt ook pech hebben.

De lease auto zet ik bij de dealer, ik stap in een leenauto en alles is geregeld. Ik ben van mijn auto afhankelijk en dus is een lease auto erg prettig.

Toch twijfel ik ook over wat ik ga doen als mijn leasecontract afloopt. Want het maakt je minder flexibel als je wilt switchen van werkgever, niet alle werkgevers bieden een lease auto en in mijn geval is de kans groot dat ik bij een volgende job geen lease auto heb. Kortom, je moet het contract afkopen en dat kost als je (stel) halverwege het contract bent zomaar een paar duizend euro. Kijk dus hoe dit is geregeld in je overeenkomst!

Daarnaast moet je ook maar de centen hebben liggen om zelf een auto te kopen, alhoewel je ook prima een auto voor 1000eu kunt kopen. Daar zou ik dan weer niet zo snel 40.000km per jaar mee gaan rijden.

Kortom, reken de financiële scenario's uit maar zet daar ook de niet financiële voor/nadelen naast. De uitkomst is situatie en persoonsafhankelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik heb geen lease auto genomen omdat je er dan voor langere tijd aan vast zit, of je het contract moet afkopen. Verder is het een stuk duurder dan een eigen auto, omdat je eigen auto waarschijnlijk een wat oudere auto is en niet een nieuwe leasebak.

Wil je een dikke auto; neem lease
Wil je meer geld voor vakanties; koop een goedkopere auto en ga voor bruto onder de streep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
De keuze was voor mij snel gemaakt.

Geef mij maar die €1000,- bruto per maand +€0.19 per gereden km woon-werk. Rij nu ook dagelijks 100km woon-werk per dag en dat is toch zo'n €316,- per maand netto reiskostenvergoeding.

Met een loonsverhoging van €1000,- bruto krijg ik er netto €459,- per maand bij (berekend via ADP die vrij accuraat is), als je dan nog eens die €316,- reiskostenvergoeding er bij zou tellen kom je op €775 uit, qua kosten zit je dan ruim gedekt.

Dan blijf ik lekker mijn 17-jarige oude Volvo S60 D5 rijden die toch niets meer afschrijft en vaak nog luxer is dan zo'n lease Polo.
B-Real schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:09:

Daarnaast moet je ook maar de centen hebben liggen om zelf een auto te kopen, alhoewel je ook prima een auto voor 1000eu kunt kopen. Daar zou ik dan weer niet zo snel 40.000km per jaar mee gaan rijden.
Eind 2017 een Volvo S60 D5 gekocht voor circa €1500,- + inruilen oude auto. Hier in 1 jaar tijd ruim 60.000km mee gereden. Prijs van een auto wilt niets zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door targaryanwolf op 07-05-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
targaryanwolf schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:21:

Geef mij maar die €1000,- bruto per maand +€0.19 per gereden km woon-werk. Rij nu ook dagelijks 100km woon-werk per dag en dat is toch zo'n €316,- per maand netto reiskostenvergoeding.

Met een loonsverhoging van €1000,- bruto krijg ik er netto €459,- per maand bij (berekend via ADP die vrij accuraat is), als je dan nog eens die €316,- reiskostenvergoeding er bij zou tellen kom je op €775 uit, qua kosten zit je dan ruim gedekt.

Dan blijf ik lekker mijn 17-jarige oude Volvo S60 D5 rijden die toch niets meer afschrijft en vaak nog luxer is dan zo'n lease Polo.
Stel dat je de auto moet moet financieren omdat je geen spaargeld hebt. Dat red je dat amper met die 775 uit jouw voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
matty___ schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:26:
[...]

Stel dat je de auto moet moet financieren omdat je geen spaargeld hebt. Dat red je dat amper met die 775 uit jouw voorbeeld.
Dan kocht ik een auto van een paar honderd euro en spaarde ik snel voor iets beters.

Ik zie trouwens dat je met €775,- per maand aflossing €20.000,- binnen 28 maanden hebt afgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door targaryanwolf op 07-05-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real

[...]

Eind 2017 een Volvo S60 D5 gekocht voor circa €1500,- + inruilen oude auto. Hier in 1 jaar tijd ruim 60.000km mee gereden. Prijs van een auto wilt niets zeggen.
Je zult met me eens zijn dat, normaal gesproken, de kans op grote onderhoudskosten bij een wat oudere auto met wat meer km's (en daarmee lagere prijs) wel iets groter is als op jonge/nieuwe auto.

Jij bent in elk geval spekkoper, goedkoper wordt autorijden (bijna) niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Laatst online: 02-09 15:46
chaoscontrol schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:06:

Zelfde als van die regelingen dat als je een cursus volgt je XX maanden in dienst moet blijven, daar ga ik ook nooit mee akkoord. Of je investeert in mij en hoopt dat ik blijf, of ik ben sowieso snel weg.
Nogal een rare manier van onderhandelen. Een investering in jouw kunnen is voor hun uiteindelijk gewoon een investering in het bedrijf. Ze gaan er namelijk vanuit dat een investering in jou zich zal terugbetalen in betere prestaties op kantoor. Als jij die kennis en kunnen gefinancierd heb gekregen door je werkgever en die wilt meenemen naar een andere werkgever is het niet zo gek dat ze dat graag terugbetaald zien worden. De investering is namelijk in belang van het bedrijf gemaakt, niet in jouw belang.
B-Real schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:34:
[...]

Je zult met me eens zijn dat, normaal gesproken, de kans op grote onderhoudskosten bij een wat oudere auto met wat meer km's (en daarmee lagere prijs) wel iets groter is als op jonge/nieuwe auto.

Dat zou je denken, is dus niet zo. Moderne auto's moeten aan veel strengere emissie eisen voldoen. Moderne motorblokjes ondervinden veel meer stres en hoge temperaturen waardoor ze sneller slijten. Daarnaast hebben ze ook veel meer onderdelen die kapot kunnen gaan. Qua onderhoudskosten kun je beter een 10 jaar oude auto hebben (mits goed onderhouden en niet BELACHELIJK veel kms) dan een modernere auto.

[ Voor 32% gewijzigd door koen0s op 07-05-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
[...]

Ben ik zeker met je eens dat bij "oudere" auto met al redelijk veel km's op teller de onderhoudskosten groter kunnen zijn. Maar het wilt nog steeds niets zeggen, ken namelijk zat voorbeelden van familie en kennissen die allemaal vrij jonge auto's rijden met relatief weinig km's op de teller die al flinke reparaties hebben gehad. kleppen verband, EGR klep kapot e.d.

Met autorijden moet je gewoon geluk hebben, maar met zo'n lease wagen heb je dat gedoe niet. Als de auto defecten vertoont hoef je maar te bellen en het wordt gemaakt "gratis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soortgelijk verhaal:

Na evaluatie voorstel werkgever bruto maandsalaris €3.750 naar €4.250. (een netto stijging van €250)

Ik rij een 2ehands Opel Astra station. in 2016 gekocht voor €7.500, huidige restwaarde ong. €3.500.
Tussendoor veel pech gehad en €2.500 aan onderhoud moeten uitgeven. Maandelijkse kosten verz. en belasting €90. Al met al over 30 maanden ongeveer €300 per maand betaald dus.

Nu kleine op komst en wil graag een nieuw auto rijden i.v.m. veiligheid etc. dus dit maar eens geopperd bij werkgever.

Werkgever gaat akkoord met leasen tot max. €500 ipv bruto loonsverhoging van €500.

Zouden jullie dit doen? voor dit bedrag leasen betekent een bijtelling van ong €200 voor mij.

Goede deal lijkt me toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Voor 500eu ga je, hoogstwaarschijnlijk, geen Astra leasen als dat je bedoeling is. Je komt dan al snel een klasse lager uit, dat is geen ramp maar wel iets om rekening mee te houden.

Wat er te leasen is voor 500eu hangt o.a. looptijd en kilometers. Is het wel excl. brandstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B-Real ik kom voor €480 op een Ford Focus Wagon uit, obv 36 maanden, 15k km per jaar bij Athlon. Dit is excl. brandstof ja. Uiteraard is dit nog zonder bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Ypuh Je vergeet de bijtelling.

Dus je levert én €1000 bruto slaaris in én je tikt netto snel €150 af aan bijtelling. Plus de kilometervergoeding en opeens rij je privé inclusief afschrijving een stuk voordeliger dan zo'n leasebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21
koen0s schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:35:
[...]

Nogal een rare manier van onderhandelen. Een investering in jouw kunnen is voor hun uiteindelijk gewoon een investering in het bedrijf. Ze gaan er namelijk vanuit dat een investering in jou zich zal terugbetalen in betere prestaties op kantoor. Als jij die kennis en kunnen gefinancierd heb gekregen door je werkgever en die wilt meenemen naar een andere werkgever is het niet zo gek dat ze dat graag terugbetaald zien worden. De investering is namelijk in belang van het bedrijf gemaakt, niet in jouw belang.
Ze zullen sowieso moeten investeren in hun personeel, of deze nu weg gaan of niet. Alle kennis die ik bij andere bedrijven heb opgedaan zal het volgende bedrijf ook van mee profiteren. Als alle werkgevers het zo zouden doen zou het netto niet uitmaken.

Tenzij je enkel afgestudeerden aanneemt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ypuh schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:52:
[...]

1000 is bruto he. Netto blijft daar de helft van over en zul je je best moeten doen om afschrijving en brandstof etc. van te betalen......
Bij 3500 bruto is 1000 bruto ongeveer 720 euro netto meer. Daarnaast ook netto ongeveer 700 meer vakantiegeld.

Een kleine berekening maakt het volgende:
12*720=8640 per jaar meer. Dit is een netto salaris van 2300 en vakantiegeld van 1 malig 2300.

Bij optie a is het netto salaris inclusief bijtelling nadeel ongeveer 1700 per maand. En vakantiegeld ongeveer 1800 netto eenmalig.

Dan krijg je bij 3500 ook nog 0,19 per km.

Kortom, die Polo kost een vermogen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Wim-Bart En als je een vaste 13e maand krijgt, komt daar nóg eens €500-€700 netto bij. Ga je dik over de 9K per jaar.

Daar koop je een prima 2e hands auto voor én rij je 'm een jaar lang, inclusief privé kilometers. Kun je dat ieder jaar doen, speel je nog quitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

[...]
[...]
Uit eigen ervaring met een S60 uit 2002 kan ik zeggen dat de onderhoudskosten enorm zijn. Motorisch zijn die auto's prima, maar qua electronica / versnellingsbak is het drama. Als je aan de beurt bent dan is het meestal goed raak. Geniet ervan zolang het goed gaat. Ik zou alvast wat geld apart leggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:47:
Wie betaalt maar 2500/maand voor een ICTer tegenwoordig? Veels te laag. (Zeker te laag als je ineens 1000/maand meer kan verdienen zonder lease auto.)
Hangt compleet van de functie af en hoe veel jaar iemand ervaring heeft.
€2500 is absoluut geen startsalaris.

Die €1000 per maand meer als je NIET kiest voor een leaseauto is wel heel fors. Dan betaal je die auto ruim 100% zelf. Niks auto van de zaak, genaaid door de zaak en vrij grof ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

unezra schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:50:
@Wim-Bart En als je een vaste 13e maand krijgt, komt daar nóg eens €500-€700 netto bij. Ga je dik over de 9K per jaar.

Daar koop je een prima 2e hands auto voor én rij je 'm een jaar lang, inclusief privé kilometers. Kun je dat ieder jaar doen, speel je nog quitte.
Daarom is optie a, 2500 met lease polo de meest slechte die @Verwijderd kan doen. Ook omdat hij over 10 jaar pas op die 3500 zit. Maar in die 10 jaar dus minder pension en andere zaken heeft opgebouwd. In 10 jaar tijd kost die Polo dus zo een 81000 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:19:
[...]
Daarom is optie a, 2500 met lease polo de meest slechte die @Verwijderd kan doen. Ook omdat hij over 10 jaar pas op die 3500 zit. Maar in die 10 jaar dus minder pension en andere zaken heeft opgebouwd. In 10 jaar tijd kost die Polo dus zo een 81000 Euro.
Jup.

En voor een paar K koop je een *prima* auto, met dat verschil in salaris kun je daar zelfs voor lenen en 'm binnen een jaar afbetalen om daarna iederee met leaseauto hard uit te lachen.

Ik snap dat je minder salaris krijgt wanneer je kiest voor een leaseauto, maar de werkgever van TS maakt het wel héél bont en verhaalt letterlijk *alle* kosten van die auto op TS en zijn of haar collega's. Sterker nog, het lijkt er bijna op of ze er aan verdienen.

Vrij apart.

Kortom, eenvoudige keuze. 2e hands autotje kopen van een paar K, lekker kilometervergoeding én €1000 bruto per maand meer pakken. (Levert nog een ander voordeel op: TS kan een duurder huis kopen. Salaris telt mee, leaseauto niet. Dat kan het verschil betekenen tussen helemaal niets kunnen kopen of een leuk flatje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:59
@targaryanwolf , en leg ook wat gereed voor een airco ;) Heb al meerdere Volvo’s gehad, als er wat aan komt is het prijzig.

Kan me trouwens verder prima vinden in je redenatie, ik rij zelf altijd oudere auto’s met een lage aanschafwaarde en rij ze op tot ze klaar zijn voor de export. Werkt prima.

@Verwijderd , waarom zou je Astra onveilig zijn voor de kleine in te vervoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheesy schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:24:
Simpel toch ;)
Volgens jouw berekening houd je 600 / 650 euro over per maand om in een privé auto te steken.

In Private Lease kost een Polo al snel 300 per maand. (terzijde, wat zijn die duur in PL). Dan houd je nog 300 euro over voor benzine. Bij een prijs van EUR 1,6 per liter kun je daar 187 liter van kopen. Bij een verbruik van 1:20 kun je daar 3750 km per maand mee rijden.

Disclaimer ;) Deze case zit vol met aannames (begint al met jouw netto bedrag), een kleine wijziging kan alweer een hele andere uitkomst geven.
Bovendien is pensioenpremie et cetera niet opgenomen in deze berekening.
Waarschijnlijk met 10k kilometers. Het komt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
7Sins schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:13:
En hecht ik te veel waarde aan een auto als luxe product?
Ja. De lease-auto wordt als statussymbool gebruikt. Met de hele ontwikkeling van lease-auto's is één heel groot punt zo naar de achtergrond verdwenen: zuinig zijn met de centjes.

* Leaserijders hoeven doorgaans hun brandstof net zelf te betalen en hebben daardoor geen prikkel om zuiniger te rijden.
* Carpoolen zit er niet meer in, men moet de lease-auto wel kunnen verdedigen en gebruiken natuurlijk. Gevolg is dat de wegen vol stromen met solo-rijders.

Dus nee, ik rijd mijn eigen auto (of liever mijn motor) wel met de bijbehorende prikkel om het verbruik zo laag mogelijk te houden omdat het mijn eigen centjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@7Sins weet je zeker dat je zonder leaseauto een hoger salaris krijgt? Doorgaans is het namelijk zo dat je het mobiliteitsbudget dan bruto uitgekeerd krijgt, het basis salaris blijft hetzelfde.
Het is dan dus kiezen tussen 2500 euro met een Polo of 2500 euro met een extra vergoeding van 1000 euro.

Dat zou namelijk betekenen dat alle argumenten mbt salarisverhoging, pensioen en vakantiegeld direct vervallen.

Een leaseauto heeft wel aardig wat voordelen. Nooit gezeik met onderhoud, simpelweg inleveren 's ochtends, met de huur auto rondrijden en eind van de dag weer wisselen. Geen gezeik met slijtage of defecten, wordt allemaal voor je geregeld. Je rijdt de auto zelf in puin? Lekker een huurauto mee tot hij gerepareerd is.
Alleen daar betaal je natuurlijk wel voor. Maar vooralsnog vind ik dat zelf niet zo erg, al betaal ik geen 1000 euro voor een polo, dat scheelt wel. Voor dat bedrag kan zou een Passat beter passen.

@sypie maar je kan met een motor niet carpoolen, dat is wel heel egoïstisch van je.

[ Voor 42% gewijzigd door Tsurany op 07-05-2019 22:50 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:45:
@sypie maar je kan met een motor niet carpoolen, dat is wel heel egoïstisch van je.
Kan prima. Kwestie van beide een pak aan en gaan. De meeste motoren hebben plek voor 2 personen dus dat is zeker mogelijk. Daarnaast zijn motoren doorgaans niet de oorzaak van verkeersopstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
targaryanwolf schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:29:
[...]

Dan kocht ik een auto van een paar honderd euro en spaarde ik snel voor iets beters.

Ik zie trouwens dat je met €775,- per maand aflossing €20.000,- binnen 28 maanden hebt afgelost.
Ja en je normale auto kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Om direct antwoord te geven op TS z'n vraag: Ja, bij mijn huidige werkgever wel. Ik ga namelijk 4 à 5 dagen in de week op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wim-Bart schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:37:
[...]Kortom, die Polo kost een vermogen.
Eerder werd ook pensioen opbouw genoemd... WW rechten en zo...
Dus word je ontslagen krijg je niet alleen een stuk lagere uitkering, de auto ben je ook meteen kwijt en als je er toch een nodig hebt... dan "moet" ie er alsnog komen. En de transitievergoeding is ook een heel stuk lager bij de situatie lager loon/lease bak.... die telt niet mee daarin.

Tja, pech met een auto.... ik heb ooit (ruim 15 j geleden) een Verso 1.6L mini MPV gekocht. Jong 2e hands, de kop was van de prijs af, zit nu op een afschrijving van ca 115 euro p/m en dat bedrag gaat alleen nog maar verder naar beneden als ik hem > 20 jaar totaal kan af rijden. Nooit echt grote reparaties gehad. Met >> 15j schadevrij rijden zijn de verzekeringskosten niet echt hoog. En ik rij rustig & zuinig, de 1.6 is veel gunstiger dan 1.8 versies.

Een lease bak is vooral interessant als je al een prima salaris hebt en ze niet verder willen gaan als je dat dacht te verdienen, maar je nog wel die lease bak gunnen....
Kun je niet zonder die lease bak omdat zij dat perse willen (ivm logos/uitstraling etc) dan moet het salaris OK zijn en dan kost de lease bak wat het kost...
Tja, mooier kunnen we het niet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:45:
Een leaseauto heeft wel aardig wat voordelen. Nooit gezeik met onderhoud, simpelweg inleveren 's ochtends, met de huur auto rondrijden en eind van de dag weer wisselen. Geen gezeik met slijtage of defecten, wordt allemaal voor je geregeld. Je rijdt de auto zelf in puin? Lekker een huurauto mee tot hij gerepareerd is.
Alleen daar betaal je natuurlijk wel voor.
Alles wat je noemt is ook prima mogelijk met een priveauto. En zoals je zegt: daar betaal je natuurlijk wel voor. Enige verschil is dat met je priveauto de kosten hiervan pijnlijk duidelijk zijn en bijna niemand dat er voor over heeft, maar als het maandelijks in de lease zit opeens wel. Uiteindelijk betaal je toch zelf, in de vorm van een lager salaris.

Zelf zou ik kiezen voor meer salaris ipv een leaseauto. Al is het alleen al om niet aan je baas vast te zitten. Uiteraard afhankelijk van hoeveel meer salaris, maar €1000 zoals in het voorbeeld is een nobrainer wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aikon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Alles wat je noemt is ook prima mogelijk met een priveauto. En zoals je zegt: daar betaal je natuurlijk wel voor. Enige verschil is dat met je priveauto de kosten hiervan pijnlijk duidelijk zijn en bijna niemand dat er voor over heeft, maar als het maandelijks in de lease zit opeens wel. Uiteindelijk betaal je toch zelf, in de vorm van een lager salaris.
Het is niet op dezelfde manier mogelijk met een privé auto, daar krijg je namelijk elke keer de rekening terwijl je dat met een leaseauto nooit hebt.
Zelf zou ik kiezen voor meer salaris ipv een leaseauto. Al is het alleen al om niet aan je baas vast te zitten. Uiteraard afhankelijk van hoeveel meer salaris, maar €1000 zoals in het voorbeeld is een nobrainer wmb.
Waarom zou je vast zitten aan je werkgever? Ga je weg dan ben je ook van die auto af, koop je desnoods op dat moment een nieuwe.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:44:
Werkgever gaat akkoord met leasen tot max. €500 ipv bruto loonsverhoging van €500.

Zouden jullie dit doen? voor dit bedrag leasen betekent een bijtelling van ong €200 voor mij.

Goede deal lijkt me toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Dan betaal je eigenlijk volledig je eigen lease-auto + je krijgt nog bijtelling. Ik zou altijd voor de € 500,- salaris verhoging kiezen ( Is sowieso al 8% meer door vakantiegeld, en dan nog pensioen en eventueel 13e maand/bonus, en extra WW rechten ).

Ik zou het nooit doen ieder geval.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:46:
[...]

Het is niet op dezelfde manier mogelijk met een privé auto, daar krijg je namelijk elke keer de rekening terwijl je dat met een leaseauto nooit hebt.
Dan noem je ook exact het enige verschil (eenmalig betalen ipv verborgen in de maandelijkse prijs), wat ik zelf ook noemde, sterker nog, dat was het hele punt :z
Waarom zou je vast zitten aan je werkgever? Ga je weg dan ben je ook van die auto af, koop je desnoods op dat moment een nieuwe.
Bij sommige leasecontracten zit een minimale looptijd, ook als je die via je werkgever afneemt, niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:44:

Als je moet kiezen tussen X loon of X leasebedrag, dan is de puzzel in twee delen te analyseren:

1. (randvoorwaarde) heb je wel behoefte aan een auto t.w.v. X?
Voor iemand die weinig rijdt en/of niets geeft om een nieuwe auto, is X al gauw teveel geld om aan een auto te besteden.

2. (doelfunctie) wat is goedkoper in de belasting?
Sinds de bijtelling op bijna alle auto's 22% bedraagt en de cataloguswaarde fors is gestegen, is leasen meestal duurder in de belasting dan dezelfde som geld als loon en kilometervergoeding ontvangen. In het geval van een electrische auto of youngtimer wordt de auto juist lager belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een vergelijkbare overstap gemaakt. Ik ging van ca €5k per maand incl V60 naar 5,5k zonder auto, maar met ww km vergoeding en zakelijke kilometers tegen 29 cent. Mijn V60 kostte zo’n € 460,- netto per maand (bijtelling plus eigen bijdrage). Mijn ww vergoeding is ca €90,- in de maand. Betekent alleen daar al mee dat er € 550,- netto beschikbaar is om zelf een auto te rijden. Daar moet dan wel de brandstof bij in, maar er komt ook een vergoeding bij voor zakelijke kilometers.

Inmiddels kan ik weer een lease auto krijgen, maar ik hoef dat niet. Ik rijd weinig, wil niet vastzitten aan een merkenbeleid etc. Volgens mij is een leaseauto maar heel af en toe echt gunstig; als je in de laagste salarisschaal zit en als je nog 14% bijtelling betaalt, of als je heeeeel veel privekilometers maakt. Maar juist hij die lagere salarissen (of bijv in de detachering) is het een zoethoudertje: je verdient vaak te weinig om zelf een nieuwe auto te kunnen kopen en ergens is het opeens ook vanzelfsprekend dat anderhalf uur enkele reis voor jezelf is (want lease auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
[...]
Dat is een aanname. Bij een nieuwe (lease)auto zit je vaak vast aan (verplicht) dealeronderhoud en nieuwe auto's kennen vaak problemen die wat oudere auto's niet hebben (EGR, legio filters, electrische storingen etc). Die eerste probleempjes zijn vaak na 3 jaar wel verholpen en dan komen de reguliere zaken zoals een distributieriem.

Vaak kun je bij een Bosch dealer o.i.d. wel voor half geld terecht en hoef je bij een prive auto ook niet alles (direct) op te lossen. Je zult prive dus vrijwel altijd goedkoper uit zijn qua onderhoud en de grote dingen zijn vaak al meegenomen in de verkoopprijs.
B-Real schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:09:
De lease auto zet ik bij de dealer, ik stap in een leenauto en alles is geregeld. Ik ben van mijn auto afhankelijk en dus is een lease auto erg prettig.
Dat heb ik met mijn occasion ook. Alleen krijg ik achteraf een rekening i.p.v. maandelijks. Leenauto's, pechhulp etc. is vaak service van de garage waar je er bij de leasemaatschappij maandelijks extra voor betaald.

Kortom, die (schijn)zekerheid brengt heel wat verborgen kosten met zich mee. Nederlanders zijn dol op zekerheid (we zijn een van de meest oververzekerde landen ter wereld) en gemak, maar het is gek om te denken dat voor niets de zon op gaat. Niet voor niets dat (private) lease zo ontzettend aanslaat in Nederland, want je rijdt gewoon nieuw zonder dat je er voor hoeft te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
tweaker2010 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:55:
[...]

Uit eigen ervaring met een S60 uit 2002 kan ik zeggen dat de onderhoudskosten enorm zijn. Motorisch zijn die auto's prima, maar qua electronica / versnellingsbak is het drama. Als je aan de beurt bent dan is het meestal goed raak. Geniet ervan zolang het goed gaat. Ik zou alvast wat geld apart leggen. ;)
Hoezo, onderhoudt is behoudt bij die dingen.
Mijn familie rijdt altijd al Volvo.
Vader rijdt een S80 D5 met 600dkm op de teller originele motor en automaatbak, nooit echt veel grote problemen mee gehad, altijd starten en lopen.

Zelf heb ik nu 410dkm erop zitten, loopt nog perfect. Maar wat velen niet snappen is dat je automatische versnellingsbak ook onderhoudt nodig heeft, want dat is toch "long life olie?". Nou nee dus braaf elke 25dkm de olie verversen. idem voor de motor.

En mochten de onderhoudskosten dan toch nog "enorm" worden dat gaat hij gesloopt worden, dan heb ik nog steeds niets verloren op de auto. Want wie gaat er duizenden euro's investeren in een auto van 17 jaar oud.

Trouwens een automaatbak koop je al voor 350euro, en das maar een paar uurtjes sleutelen.

[quote]TWCRay schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:22:
@targaryanwolf , en leg ook wat gereed voor een airco ;) Heb al meerdere Volvo’s gehad, als er wat aan komt is het prijzig.

Als die kapot gaat is het jammer dan, blijft een "oude" auto. Maar ook bij het airco systeem betekend onderhouden = behouden.

[ Voor 12% gewijzigd door targaryanwolf op 08-05-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:11:
Ik heb een vergelijkbare overstap gemaakt. Ik ging van ca €5k per maand incl V60 naar 5,5k zonder auto, maar met ww km vergoeding en zakelijke kilometers tegen 29 cent. Mijn V60 kostte zo’n € 460,- netto per maand (bijtelling plus eigen bijdrage). Mijn ww vergoeding is ca €90,- in de maand. Betekent alleen daar al mee dat er € 550,- netto beschikbaar is om zelf een auto te rijden. Daar moet dan wel de brandstof bij in, maar er komt ook een vergoeding bij voor zakelijke kilometers.

Inmiddels kan ik weer een lease auto krijgen, maar ik hoef dat niet. Ik rijd weinig, wil niet vastzitten aan een merkenbeleid etc. Volgens mij is een leaseauto maar heel af en toe echt gunstig; als je in de laagste salarisschaal zit en als je nog 14% bijtelling betaalt, of als je heeeeel veel privekilometers maakt. Maar juist hij die lagere salarissen (of bijv in de detachering) is het een zoethoudertje: je verdient vaak te weinig om zelf een nieuwe auto te kunnen kopen en ergens is het opeens ook vanzelfsprekend dat anderhalf uur enkele reis voor jezelf is (want lease auto).
Absoluut waar...

Maar het lijkt wel of 1 ding altijd vergeten wordt; ik heb zelf van 2005 tm 2014 niet bijgeteld. Waarom? Ik had een partner met prima auto en ik reed dus echt goedkoop (nieuwe auto, die me niets kostte). Ik had uiteraard zelf een auto kunnen kopen en marginaal "voordeliger" kunnen rijden, echter had ik nu volledige ontzorging en toch een prima mooie auto.

In 2015 en 2016 had ik de beschikking over een 14% auto; dan nog kon het eigenlijk niet uit als ik het echt uitrekende, maar omdat het ongeveer break even was heb ik 2 jaar bijgeteld.

Sinds 2017 gescheiden en had ik even geen andere keuze, maar daar is w.i.p.

Ik zit aan een merkenbeleid vast (Zweeds ;)) en heb ruime keuze, maar als je kijkt wat het echt netto kost is het lastig. Daarnaast willen ze bij ons niet aan mobiliteitsbudgetten doen, dit heeft met bepaalde keuzes en de achtergrond van het bedrijf te maken.

Dus een auto van de zaak wil niet per se zeggen dat je móét bijtellen. Je kunt ook prima dat niet doen en dan is de "business case" weer anders.

Soms ben je beter af met een auto van de zaak, soms niet. En sommige werkgevers zien het als nodig en doen daarmee geen verder concessie aan het salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aikon schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:57:
[...]

Dan noem je ook exact het enige verschil (eenmalig betalen ipv verborgen in de maandelijkse prijs), wat ik zelf ook noemde, sterker nog, dat was het hele punt :z
Het is niet eenmalig vs maandelijks. Bij leasen worden die kosten verspreid over de gehele vloot, bij eigenaarschap komen alle kosten direct bij de eigenaar terecht. Heb je pech dan kan je veel duurder uit zijn, heb je geluk dan kan je veel goedkoper uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:17
ZieMaar! schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:11:

Blijft lastig om te bepalen of het wel of niet gunstig is maar ben het niet helemaal eens dat het alleen voor de laagste salarischalen gunstig is. Hier een Superb station (meest uitgebreide versie) als leaseauto (kosten voor mij 450) maar met na een jaar 55K op de teller waarvan een 12-13K prive zou voor mij de leaseauto juist wel de doorslag geven.Kom hiervoor uit de situatie zonder leaseauto met wekelijks 1000km ww maar dan is het niet rendabel om dit met een prive auto te rijden vanwege afschrijving/onderhoud. Bij veel ww kilometers met een prive auto zal er vooral met onderhoud rekening gehouden moeten worden, de beurten volgen elkaar dan snel op

Edit:
Lees veel berichten dat leaseauto niet interessant is ivm leasecontract bij de werkgever maar hier een leasecontract waarbij de auto eigendom is van het bedrijf en ik niets hoef te betalen mocht ik voor mijn leasecontract stoppen. Ook hierin dus afhankelijk van het type contract

Voor mijn vriendin die 240 wekelijks aan ww doet hebben wij een kleine auto (skoda citigo) in de private lease genomen waardoor zij nieuw en zonder zorgen kan rijden en wij geen omkijken hebben naar de auto en weten wat de vaste lasten zijn zonder verrassingen. In het geval van TS zou dit een optie kunnen zijn als hij weet wat zijn kilometers gaan zijn en deze laag blijven, bij veel kilometers is private lease niet interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 08-05-2019 10:03 ]

Pagina: 1 2 Laatste