Het is juist wel eenmalig vs maandelijks. Pech geluk spelen uiteraard een rol bij het individu, maar dat is weer een ander punt. Je kan leasen ook zien als een soort verzekering tegen hoge kosten idd. Maar bij een nieuwe auto heb je natuurlijk gewoon garantie, lease is meestal ook nieuw, dus zo veel verschil is er uiteindelijk niet.Tsurany schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:58:
[...]
Het is niet eenmalig vs maandelijks. Bij leasen worden die kosten verspreid over de gehele vloot, bij eigenaarschap komen alle kosten direct bij de eigenaar terecht. Heb je pech dan kan je veel duurder uit zijn, heb je geluk dan kan je veel goedkoper uit zijn.
Dat kan een bijzondere overweging zijn. Een leaseauto beinvloedt het belastbaar inkomen en daarmee de alimentatie.fredkroket schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:42:
[...]
Sinds 2017 gescheiden en had ik even geen andere keuze, maar daar is w.i.p.
Of als je een mega goede leaseregeling hebt.ZieMaar! schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:11: Volgens mij is een leaseauto maar heel af en toe echt gunstig; als je in de laagste salarisschaal zit en als je nog 14% bijtelling betaalt, of als je heeeeel veel privekilometers maakt. Maar juist hij die lagere salarissen (of bijv in de detachering) is het een zoethoudertje: je verdient vaak te weinig om zelf een nieuwe auto te kunnen kopen en ergens is het opeens ook vanzelfsprekend dat anderhalf uur enkele reis voor jezelf is (want lease auto).
Zoveel auto voor zo wenig geld ga ik nooit rijden, ook niet privé. Sowieso zal ik het niet in mijn hoofd halen om een auto van ~90k te gaan rijden, vind ik zonde van het geld, Of ik moet een executive salaris hebben.
Ja da’s ook lage bijtelling dan toch? Verder klopt het wat hier eerder staat ook, je kan ook alleen zakelijk lease rijden, dus zonder bijtelling. Dat betekent hier drie auto’s op de oprit, dat is wat overdreven met zijn tweeen.
Yes, elektrische auto met de regeling van 2018 waardoor 4% bijtelling geldt over de gehele cataloguswaarde van de auto.ZieMaar! schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:32:
Ja da’s ook lage bijtelling dan toch? Verder klopt het wat hier eerder staat ook, je kan ook alleen zakelijk lease rijden, dus zonder bijtelling. Dat betekent hier drie auto’s op de oprit, dat is wat overdreven met zijn tweeen.
EDIT: Maar elektrisch rijden wordt vanuit firma erg gestimuleerd, anders was dat netto maandbedrag een stuk hoger geweest.
[ Voor 11% gewijzigd door _vision op 08-05-2019 14:30 ]
Anoniem: 604938
Je kunt je leasebudget (vaak) ook laten uitbetalen, dus die Jaguar kost je meer dan de bijtelling._vision schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:27:
[...]
Of als je een mega goede leaseregeling hebt.Ik rijd een Jaguar I-Pace voor netto 267 euro per maand.
Zoveel auto voor zo wenig geld ga ik nooit rijden, ook niet privé. Sowieso zal ik het niet in mijn hoofd halen om een auto van ~90k te gaan rijden, vind ik zonde van het geld, Of ik moet een executive salaris hebben.
Prima overigens, snap de charme helemaal, maar ik word altijd een beetje kribbig als ik van die reclames zie dat je een auto voor X euro bijtelling rijdt, zonder te vermelden wat het leasebedrag is. Dat leasebedrag kun je, weliswaar bruto, ook laten uitbetalen.
Meestal is leasen duurder dan zelf rijden behalve als je perse een nieuwe auto wil of belachelijk veel kilometers maakt. Dat gecombineerd met de gouden kooi die bij sommige bedrijven gehanteerd wordt laat ik mijn leasebudget uitbetalen en rij ik een leuk tweedehandse, ik hou er zeker geld op over.
Uiteraard kan ik die laten uitbetalen, maar dan rijd ik no way zo veel auto als nu. Wat houd ik over van 700 bruto leasebudget, amper de helft netto?Anoniem: 604938 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:34:
[...]
Je kunt je leasebudget (vaak) ook laten uitbetalen, dus die Jaguar kost je meer dan de bijtelling.
Prima overigens, snap de charme helemaal, maar ik word altijd een beetje kribbig als ik van die reclames zie dat je een auto voor X euro bijtelling rijdt, zonder te vermelden wat het leasebedrag is. Dat leasebedrag kun je, weliswaar bruto, ook laten uitbetalen.
Meestal is leasen duurder dan zelf rijden behalve als je perse een nieuwe auto wil of belachelijk veel kilometers maakt. Dat gecombineerd met de gouden kooi die bij sommige bedrijven gehanteerd wordt laat ik mijn leasebudget uitbetalen en rij ik een leuk tweedehandse, ik hou er zeker geld op over.
Dan kan ik wel een tweedehands auto gaan rijden, maar dan is de prikkel om een nieuwe Tesla of Jaguar uit te zoeken een stuk sterker als het bedrijf elektrisch rijden stevig subsidieert. En leuker.
Ja dus back off-the-envelope, 700 budget bruto uitbetalen is 350 euro netto, rij je een mooie tweedehandsje voor, bespaar je 267 euro bijtelling._vision schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:42:
[...]
Uiteraard kan ik die laten uitbetalen, maar dan rijd ik no way zo veel auto als nu. Wat houd ik over van 700 bruto leasebudget, amper de helft netto?
Dan kan ik wel een tweedehands auto gaan rijden, maar dan is de prikkel om een nieuwe Tesla of Jaguar uit te zoeken een stuk sterker als het bedrijf elektrisch rijden stevig subsidieert. En leuker.
Als jij plezier haalt uit die auto en het leuk vind en graag "veel auto" rijdt, zeker doen, dat is mijn punt zeker niet. Maar laten we niet doen alsof lease auto budget technisch altijd een handige optie is. Zeker voor een starter die de kans krijgt dat leasebudget als salaris uit te laten betalen, dan is de overweging nog ongunstiger voor de lease (qua geld, misschien niet qua plezier).
"Betekent" dat het automatisch? Of zou je misschien ook met maar 1 prima beschikbare auto uit de voeten kunnen (naast je zakelijk "stilstaande" auto).ZieMaar! schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:32:
Ik was het niet anders gewend en die paar keer per jaar dat het niet uitkwam was er altijd wel iets te regelen (en het scheelde daardoor wel elke maand rond de €200 netto destijds).
Een stukje mindset speelt in een dergelijke keuze wel mee.
Tuurlijk is dat mindset, maar voor ons zou dat het betekenen inderdaad. Maar da’s een ander topicfredkroket schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:20:
[...]
"Betekent" dat het automatisch? Of zou je misschien ook met maar 1 prima beschikbare auto uit de voeten kunnen (naast je zakelijk "stilstaande" auto).
Ik was het niet anders gewend en die paar keer per jaar dat het niet uitkwam was er altijd wel iets te regelen (en het scheelde daardoor wel elke maand rond de €200 netto destijds).
Een stukje mindset speelt in een dergelijke keuze wel mee.
In dit topic is het woord Polo 43 keer gezegd.
En dat is precies waarom je niet moet willen leasen!

En dat is precies waarom je niet moet willen leasen!

[ Voor 3% gewijzigd door BFmango op 08-05-2019 19:53 ]
VW Up wordt niet benoemd, maar daar crosst menig startend consultant Nederland me af.BFmango schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:53:
In dit topic is het woord Polo 43 keer gezegd.
En dat is precies waarom je niet moet willen leasen!![]()
![]()
Leasen is financieel gezien zelden aantrekkelijk. Bedenk welke auto je wil leasen en haal die auto 2e hands met ~50K op de teller, des noods met een persoonlijke lening
Net zo nieuw als lease, maar wel een stuk goedkoper.
Uitgezonderd natuurlijk als je een lage-bijtelling auto kan leasen, dan zeker doen. (zoals Hyundai Kona-E) Maar met 22% bijtelling? Nah.
Net zo nieuw als lease, maar wel een stuk goedkoper.
Uitgezonderd natuurlijk als je een lage-bijtelling auto kan leasen, dan zeker doen. (zoals Hyundai Kona-E) Maar met 22% bijtelling? Nah.
[ Voor 32% gewijzigd door Gamebuster op 08-05-2019 21:02 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Je hebt zo'n leasbak en ga je naar een andere baan zonder leasebakken... .dan moet je eerst dat grote verschil erbij kletsen om überhaupt gelijk te komen maar eigenlijk wil je mss ook wel een aantal honderd euro per maand daarboven op erbij....
Mag je wel goed over nadenken hoe je dat aan gaat pakken, immers je was zo gewend om die auto er bij te praten en dit is dan een andere cultuur wellicht helemaal zonder leasebakken....
Al die argumenten die je eerder gebruikte om een leasebak te "rechtvaardigen"...tja daar heb je niks meer aan.... een soort terug naar af...?
Mag je wel goed over nadenken hoe je dat aan gaat pakken, immers je was zo gewend om die auto er bij te praten en dit is dan een andere cultuur wellicht helemaal zonder leasebakken....
Al die argumenten die je eerder gebruikte om een leasebak te "rechtvaardigen"...tja daar heb je niks meer aan.... een soort terug naar af...?
[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 08-05-2019 21:24 ]
De maandelijkse kosten van een bescheiden tweedehands auto van een recent bouwjaar komt al gauw uit op €500 p/m als je zo'n 20.000 km per jaar rijdt.
De berekening is sterk afhankelijk van de volgende factoren
- Hoe veel woon-werkkilometers maak je?
- Hoe veel van deze kilometers worden vergoed door de werkgever en tegen welk tarief?
- Hoe veel bijtelling/werknemersbijdrage betaal je maandelijks?
- Hoe veel kilometer rijd je vervolgens privé?
Als de woon-werkkilometers + privékilometers boven de 20.000 per jaar uitkomen, dan gaan je autokosten nog verder omhoog. Dit kan makkelijk oplopen naar €800-€900 per maand als je 50.000 km rijdt. In 2016 bleek dat de gemiddelde autobezitter dit al bijna uitgeeft per maand aan zijn auto.
Veel werkgevers hebben een limiet op de kilometervergoeding die vaak rond zo'n €300 pm ligt. In het gemiddelde scenario ga je dus er zo'n €400 op achteruit met het verlies van een leaseauto.
Wil je echter eens een auto naar eigen keuze rijden zonder dat je aan milieulabels, Co2-normen, merkenbeleid, bedrijfsstickers, tankpas die enkel bij bepaalde pompen werkt en kleureisen hoeft te voldoen. Dat gaf mij persoonlijk een flinke doorslag aangezien ik nu dan wel een oudere auto rijd, maar wel precies diegene die ik fijn vind. Dat kan ik ook behoorlijk waarderen.
De berekening is sterk afhankelijk van de volgende factoren
- Hoe veel woon-werkkilometers maak je?
- Hoe veel van deze kilometers worden vergoed door de werkgever en tegen welk tarief?
- Hoe veel bijtelling/werknemersbijdrage betaal je maandelijks?
- Hoe veel kilometer rijd je vervolgens privé?
Als de woon-werkkilometers + privékilometers boven de 20.000 per jaar uitkomen, dan gaan je autokosten nog verder omhoog. Dit kan makkelijk oplopen naar €800-€900 per maand als je 50.000 km rijdt. In 2016 bleek dat de gemiddelde autobezitter dit al bijna uitgeeft per maand aan zijn auto.
Veel werkgevers hebben een limiet op de kilometervergoeding die vaak rond zo'n €300 pm ligt. In het gemiddelde scenario ga je dus er zo'n €400 op achteruit met het verlies van een leaseauto.
Wil je echter eens een auto naar eigen keuze rijden zonder dat je aan milieulabels, Co2-normen, merkenbeleid, bedrijfsstickers, tankpas die enkel bij bepaalde pompen werkt en kleureisen hoeft te voldoen. Dat gaf mij persoonlijk een flinke doorslag aangezien ik nu dan wel een oudere auto rijd, maar wel precies diegene die ik fijn vind. Dat kan ik ook behoorlijk waarderen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Hier ook voor de keuze gestaan.
Na het jaarlijkse praatrondje over salaris uiteindelijk de mededeling dat er nog meer bij kon indien ik stop met privé rijden in de leaseauto.
De auto (megane estate) is sowieso nodig voor het werk tbv servicebezoeken.
Ik betaal nu zo'n 33 euro eigen bijdrage (aftrekbaar van bijtelling).
De netto bijtelling van deze auto bedraag inclusief eigen bijdrage €300,- (gevolgen heffingskortingen meegerekend)
Met het stoppen van privé rijden is een kleine 200,- bruto salarisverhoging mogelijk.
Het stoppen levert dan netto een verschil op van 397 euro,- (geen bijtelling + verhoging, looptijd eigen bijdrage buiten beschouwing gelaten)
Voor dat geld kan ik in ieder geval geen nieuwe megane rijden incl. brandstof. (fair use 10K km.)
Uiteraard kun je er wel een leuke 2e hands voor rijden, dus de twijfel is er wel zo nu en dan
Na het jaarlijkse praatrondje over salaris uiteindelijk de mededeling dat er nog meer bij kon indien ik stop met privé rijden in de leaseauto.
De auto (megane estate) is sowieso nodig voor het werk tbv servicebezoeken.
Ik betaal nu zo'n 33 euro eigen bijdrage (aftrekbaar van bijtelling).
De netto bijtelling van deze auto bedraag inclusief eigen bijdrage €300,- (gevolgen heffingskortingen meegerekend)
Met het stoppen van privé rijden is een kleine 200,- bruto salarisverhoging mogelijk.
Het stoppen levert dan netto een verschil op van 397 euro,- (geen bijtelling + verhoging, looptijd eigen bijdrage buiten beschouwing gelaten)
Voor dat geld kan ik in ieder geval geen nieuwe megane rijden incl. brandstof. (fair use 10K km.)
Uiteraard kun je er wel een leuke 2e hands voor rijden, dus de twijfel is er wel zo nu en dan
[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 08-05-2019 22:48 ]
Veel van die berekeningen gaan uit van : een verwachte bezitsduur van 5 jaar...
Dus ik kan vrijwel obv mijn kenteken nergens de kosten van mijn 17 jaar oude en zelf 15,5 jaar lang gereden auto doorberekenen... te oud schrijven ze dan.......
De Verso 1.6 VVT staat bekend om als een van de meest betrouwbare auto's en dat merken we gelukkig nog steeds.
Een poging om een kosten per maand in euros uit te rekenen (nu met rest waarde nul... wat niet zo is...).
https://www.geld.nl/autov...t-kost-een-auto-per-maand
Checklist - Autokosten rekentool
Vul In alle velden de (verwachte) kosten per maand In
Wegenbelasting : 50
Verzekering : 45 (kan nog goedkoper (tot ca 30 euro)
Onderhoud en reparaties: 70
Brandstof : 133 (obv 1.60 / l en 1 :15 verbruik bij 15.000 km/j, waarschijnlijk zit ik eerder op 1:16 gem/j))
Afschrijving : 110 (rest waarde nul..)
Overige kosten: 40
Maandelijkse kosten: €448.00
Het is niet gratis en komt elke maand terug, maar met deze auto uit zomer 2002 en die ik als jong 2e hands na 1.5 jaar voor ca €21.000 gekocht heb (incl trekhaak/ metallic uitvoering), geen al te hoog maand bedrag en vrij constant in de kosten en en dan heb je er ook nog een behoorlijke MPV-achtige auto voor.
Voor mij zijn zaken als betrouwbaarheid icm redelijk voorspelbare kosten vooral erg belangrijk. Ik heb al zoveel drama's meegemaakt om mij heen, en vaak hoor je dan "u heeft wel pech hoor"normaal zien wie die probleem amper bij uw model...." Het zijn te vaak zaken die voor komen, geen incidenten, en vrijwel altijd wordt er na een paar jaar kl**ien toch een andere auto gekocht... dus heel veel afschrijving....naast die onverwachte kosten. (auto modellen waren oa Opel Astra station, Renault Megan)
Dit is mijn 3e Toyota die ik >> 10 jaar heb, deze het langste de vorige heb ik vanwege mijn rug (lager station model) na 12 j ingeruild en nog een mooie prijs voor gekregen. De Verso zit echt een stuk hoger.
Dus ik kan vrijwel obv mijn kenteken nergens de kosten van mijn 17 jaar oude en zelf 15,5 jaar lang gereden auto doorberekenen... te oud schrijven ze dan.......
De Verso 1.6 VVT staat bekend om als een van de meest betrouwbare auto's en dat merken we gelukkig nog steeds.
Een poging om een kosten per maand in euros uit te rekenen (nu met rest waarde nul... wat niet zo is...).
Checklist - Autokosten rekentool
Vul In alle velden de (verwachte) kosten per maand In
Wegenbelasting : 50
Verzekering : 45 (kan nog goedkoper (tot ca 30 euro)
Onderhoud en reparaties: 70
Brandstof : 133 (obv 1.60 / l en 1 :15 verbruik bij 15.000 km/j, waarschijnlijk zit ik eerder op 1:16 gem/j))
Afschrijving : 110 (rest waarde nul..)
Overige kosten: 40
Maandelijkse kosten: €448.00
Het is niet gratis en komt elke maand terug, maar met deze auto uit zomer 2002 en die ik als jong 2e hands na 1.5 jaar voor ca €21.000 gekocht heb (incl trekhaak/ metallic uitvoering), geen al te hoog maand bedrag en vrij constant in de kosten en en dan heb je er ook nog een behoorlijke MPV-achtige auto voor.
Voor mij zijn zaken als betrouwbaarheid icm redelijk voorspelbare kosten vooral erg belangrijk. Ik heb al zoveel drama's meegemaakt om mij heen, en vaak hoor je dan "u heeft wel pech hoor"normaal zien wie die probleem amper bij uw model...." Het zijn te vaak zaken die voor komen, geen incidenten, en vrijwel altijd wordt er na een paar jaar kl**ien toch een andere auto gekocht... dus heel veel afschrijving....naast die onverwachte kosten. (auto modellen waren oa Opel Astra station, Renault Megan)
Dit is mijn 3e Toyota die ik >> 10 jaar heb, deze het langste de vorige heb ik vanwege mijn rug (lager station model) na 12 j ingeruild en nog een mooie prijs voor gekregen. De Verso zit echt een stuk hoger.
Bijna 2 jaar met plezier in gereden. Pas toen mijn dagelijkse ww 150 km i.p.v. 50 km was de lol er snel vanaf.Anoniem: 604938 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:59:
[...]
VW Up wordt niet benoemd, maar daar crosst menig startend consultant Nederland me af.
150km reizen van/naar je werk lijkt me sowieso geen hol aan, zelfs in de meest comfortabele wagen. Dan moet je je werk wel echt heel erg leuk vinden. Maar goed, dat is een andere discussie.Ypuh schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:47:
[...]
Bijna 2 jaar met plezier in gereden. Pas toen mijn dagelijkse ww 150 km i.p.v. 50 km was de lol er snel vanaf.
Het is gelukkig 'maar' een uurtje (75km enkele reis). Werk op dit moment voor een ruimtevaartorganisatie en aangezien dat een soort van jongensdroom is heb ik er weinig moeite meehyptonize schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:57:
[...]
150km reizen van/naar je werk lijkt me sowieso geen hol aan, zelfs in de meest comfortabele wagen. Dan moet je je werk wel echt heel erg leuk vinden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Dit is dan ook een appels en peren vergelijking. Je rijdt (met alle respect) in een oude perenkist. Als je het onderhoud zelf doet, een oude auto rijdt of op gas rijdt wordt de berekening flink anders.route99 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 04:26:
Veel van die berekeningen gaan uit van : een verwachte bezitsduur van 5 jaar...
[...]
Een jonge of nieuwe B/C-segment auto heeft diverse opties die je op oude Toyota's niet aantreft. Dit kost natuurlijk meer geld. Denk aan (adaptive) cruise control, climate control, elektrisch verwarmbare spiegels, automatisch dimmende binnenspiegels, en wat al niet meer. Bovendien zijn nieuwere auto's veiliger.
Dat stond niet in de voorwaarden van de vraag...Dit is dan ook een appels en peren vergelijking. Je rijdt (met alle respect) in een oude perenkist. Als je het onderhoud zelf doet, een oude auto rijdt of op gas rijdt wordt de berekening flink anders.
Dus dat betekent dat je kunt kiezen.
Dat mag dan niet, van wie... das vreemd.... je mag wel kiezen of je wel of niet een lease auto wilt, maar je zou niet mogen kiezen voor verschillende types autos zoals ik gedaan heb...
Ik heb dus niet voor een oude auto gekozen, ik heb voor een veel duurzamere auto gekozen, en die is daarom zo oud geworden en niet anders/andersom. Elke auto die gemaakt wordt kost ook heel erg veel energie om gemaakt te worden. Dus te snel wisselen van (nieuwe) auto is niet duurzaam want bijv 10% zuiniger daar moet je nog wel heel lang voor rijden om die nieuwe auto mee gecompenseerd te hebben ivm het de energie & materiaalkosten die daar nu eenmaal bij horen.
Dus dat argument komt dus heel vreemd bij mij binnen.
En al die opties? In de mijne zit trouwens cruise controll, goed voor mijn rug en je rijdt veel duurzamer.
Veel andere opties maken het vooral makkelijk om de grenzen van de auto op te zoeken maar met een pro-actieve rijstijl heb je ze eigenlijk niet nodig. Teveel vertrouwen op techniek kan wel eens een risico zijn op je eigen rijinzicht simpel omdat je daar veel minder goed in getraind wordt immers de auto neemt erg veel van je over, mi teveel.
Ik mis ze (behalve CC) totaal niet.
Samengevat: Alleen geen auto zou nog veel duurzamer zijn, maar als je er een hebt lijkt me het langdurig gebruik vooral duurzaam. Al de extras maken de auto ook vaak nog zwaarder en daardoor minder duurzaam dan zou kunnen. Het hebben van de genoemde extras is vooral erg persoonsgebonden en niet noodzakelijk om duurzaam te kunnen rijden. Met een pro-actief rijstijl kun je in mijn perceptie een vergelijkbare of grotere verkeersveiligheid afdwingen.
Natuurlijk wordt met de keuze van welke willekeurige andere auto dan ook de berekening anders. Dat maakt echter in geen enkel geval dat het appels met peren vergelijken is.fonsoy schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:39:
[...]
Dit is dan ook een appels en peren vergelijking. Je rijdt (met alle respect) in een oude perenkist. Als je het onderhoud zelf doet, een oude auto rijdt of op gas rijdt wordt de berekening flink anders.
Een jonge of nieuwe B/C-segment auto heeft diverse opties die je op oude Toyota's niet aantreft. Dit kost natuurlijk meer geld. Denk aan (adaptive) cruise control, climate control, elektrisch verwarmbare spiegels, automatisch dimmende binnenspiegels, en wat al niet meer. Bovendien zijn nieuwere auto's veiliger.
Evident bij de afwegingen tussen het wel of niet kiezen van de leaseauto is enerzijds of de geboden leaseauto aan je mobiliteitdwensen voldoet en anderzijds wat het kost om zelf te zorgen voor vervoer wat aan je wensen voldoet.
Voor velen zal de Polo voldoen en zo'n nieuwe auto op kosten van de baas is risicoloos en geeft een stuk gemak. Maar wanneer je niks geeft om elke paar jaar 'nieuw' te rijden, dan is een oudere auto die gewenste opties heeft een prima vergelijking.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je hoeft dus echt niet voor een Polo of zo te kiezen, je kunt ook een behoorlijke MPV kiezen (laten de het hoofdstuk smaak even los laten, dat is zo persoonlijk) en toch een nette maandprijs qua kosten betalen.
Er is wel een evidente voorwaarde, die je kunt continueren als je de auto al hebt: Sparen voor je gaat kopen, tuurlijk geen klein bedrag en het zal helaas niet voor iedereen weggelegd zijn, maar zet toch maar eens je uitgaven patroon goed op een rij en je zult zien hoeveel geld er toch uit gaat waar je het wellicht niet verwacht had..... Klein voorbeeld.... je besteed elke werkdag maar tot 5 euro in de kantine.... of je neemt brood en zo van thuis mee.
Stel het verschil per dag is 3 euro, en dat 200 werkdagen en 15 jaar lang.... das dus 3*200*15=9000 euro.... ai dan heb je al 9000/21000 van mijn investering met heel weinig moeite voor elkaar....das bijna de helft.... Wel dan lijkt met het vervolgens vast niet zo moeilijk om nog een paar van die sluipstroom posten te vinden...
En lever je dan veel leefkwaliteit in? Hhmmmm volgens mij leef je juist wat bewuster en als beloning kun je probleemloos een duurzame MPV kopen die hopelijk meer dan 20 j mee gaat als je ca 15k aan km rijdt per jaar. Hoe ik het zou doen als ik 40k per jaar zou rijden weet ik nu niet, maar dan moet je alles tov die leasebak op nieuwe op een rij zetten... je kunt dan nog steeds in 15 jaar met weinig moeite 9000 euro besparen, in de auto investeren of iets anders mee doen....
Pik er uit waar je wat in ziet, hopelijk heeft het je geprikkeld tot inspiratie hoe je met je geld om kunt gaan en dat veel kleintjes toch een grote kunnen maken....
Er is wel een evidente voorwaarde, die je kunt continueren als je de auto al hebt: Sparen voor je gaat kopen, tuurlijk geen klein bedrag en het zal helaas niet voor iedereen weggelegd zijn, maar zet toch maar eens je uitgaven patroon goed op een rij en je zult zien hoeveel geld er toch uit gaat waar je het wellicht niet verwacht had..... Klein voorbeeld.... je besteed elke werkdag maar tot 5 euro in de kantine.... of je neemt brood en zo van thuis mee.
Stel het verschil per dag is 3 euro, en dat 200 werkdagen en 15 jaar lang.... das dus 3*200*15=9000 euro.... ai dan heb je al 9000/21000 van mijn investering met heel weinig moeite voor elkaar....das bijna de helft.... Wel dan lijkt met het vervolgens vast niet zo moeilijk om nog een paar van die sluipstroom posten te vinden...
En lever je dan veel leefkwaliteit in? Hhmmmm volgens mij leef je juist wat bewuster en als beloning kun je probleemloos een duurzame MPV kopen die hopelijk meer dan 20 j mee gaat als je ca 15k aan km rijdt per jaar. Hoe ik het zou doen als ik 40k per jaar zou rijden weet ik nu niet, maar dan moet je alles tov die leasebak op nieuwe op een rij zetten... je kunt dan nog steeds in 15 jaar met weinig moeite 9000 euro besparen, in de auto investeren of iets anders mee doen....
Pik er uit waar je wat in ziet, hopelijk heeft het je geprikkeld tot inspiratie hoe je met je geld om kunt gaan en dat veel kleintjes toch een grote kunnen maken....
@route99 Waarom zou je een MPV kopen als je die niet *nodig* hebt? (Of verwacht nodig te gaan hebben.)
Zo'n ding is in alle opzichten duurder dan een Polo en een Polo is ook niet bepaald een auto die je na 100.000Km naar de sloop kunt brengen. Duurzaamheid klinkt leuk, maar je bent toch echt beter af met een kleinere, goedkopere auto die waarschijnlijk minder belastend te produceren en gebruiken is dan een veel grotere, zwaardere auto. Minder materialen, lager brandstofverbruik en bijvoorbeeld ook kleinere dus goedkopere banden.
Met de huidige ontwikkelingen op gebied van onder andere milieu eisen, zou ik sowieso niet snel in een auto investeren met de intentie die 15 jaar lang te rijden. Sterker nog, ik denk dat het op dit moment verstandig is de ontwikkelingen af te wachten en JUIST 2e hands te kopen. Als je een 2e hands van 5K over 2 jaar naar de sloop mag brengen wegens milieu eisen, doet dat toch een stuk minder pijn dan als je voor 20K een gloednieuwe auto koopt die je over 2 jaar naar de sloop mag brengen.
Zo'n ding is in alle opzichten duurder dan een Polo en een Polo is ook niet bepaald een auto die je na 100.000Km naar de sloop kunt brengen. Duurzaamheid klinkt leuk, maar je bent toch echt beter af met een kleinere, goedkopere auto die waarschijnlijk minder belastend te produceren en gebruiken is dan een veel grotere, zwaardere auto. Minder materialen, lager brandstofverbruik en bijvoorbeeld ook kleinere dus goedkopere banden.
Met de huidige ontwikkelingen op gebied van onder andere milieu eisen, zou ik sowieso niet snel in een auto investeren met de intentie die 15 jaar lang te rijden. Sterker nog, ik denk dat het op dit moment verstandig is de ontwikkelingen af te wachten en JUIST 2e hands te kopen. Als je een 2e hands van 5K over 2 jaar naar de sloop mag brengen wegens milieu eisen, doet dat toch een stuk minder pijn dan als je voor 20K een gloednieuwe auto koopt die je over 2 jaar naar de sloop mag brengen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Onze MPV was echt een 2e hands (jong), iets verder terug lezen daarvoor.....en qua planning "nu" heb je wel een punt om mee, maar het ging er ook over of te leasen of te kopen.
Maar: Ik verwacht (helaas) dat het nog zeker 15 jaar duurt eer bijv e-cars gemeengoed en betaalbaar worden, er zijn amper (& betaalbare) 2e hands en de nieuwe zijn erg duur.
Dus er komen vooral nieuwe op de markt de komende 5-10 jaar dus die 2e hands markt blijft al die tijd erg krap. Er is simpelweg geen enkel reservoir om uit te putten. Zou je "gedwongen" worden voor een e-car lijkt leasen de weg (wel met een grotere belastingbijdrage ivm de hogere aanschafprijs?)
De keuze om voor een (min)MPV of Up oid te gaan is een persoonlijke. Met 4-5 personen en bagage op vakantie in een Up zie ik zelf niet zitten, je zou dan een grotere auto kunnen huren voor wie dat wil/
E-cars: vind ze nu nog niet altijd duurzaam. Al die lithium accus als het booming wordt gaat nooit goed lukken, er is veel te weinig lithium op aarde daarvoor. En de stroom ervoor wordt ook nog lang niet altijd duurzaam opgewekt....
Wat dat betreft heeft het opslaan van energie tijdelijk in waterstof een grotere kans. Icm met e-car door de brandstofcellen (in NL bijv Nedstack), imho een grotere toekomst, tenzij er in no time een betere accu's dan de Li-types uitgevonden wordt.
Opslag van waterstof is booming er rijden al auto'a obv dit principe.
En je houdt het voordeel dat de rest van auto echt een e-car blijft en de uitstoot is.... water....
Maar: Ik verwacht (helaas) dat het nog zeker 15 jaar duurt eer bijv e-cars gemeengoed en betaalbaar worden, er zijn amper (& betaalbare) 2e hands en de nieuwe zijn erg duur.
Dus er komen vooral nieuwe op de markt de komende 5-10 jaar dus die 2e hands markt blijft al die tijd erg krap. Er is simpelweg geen enkel reservoir om uit te putten. Zou je "gedwongen" worden voor een e-car lijkt leasen de weg (wel met een grotere belastingbijdrage ivm de hogere aanschafprijs?)
De keuze om voor een (min)MPV of Up oid te gaan is een persoonlijke. Met 4-5 personen en bagage op vakantie in een Up zie ik zelf niet zitten, je zou dan een grotere auto kunnen huren voor wie dat wil/
E-cars: vind ze nu nog niet altijd duurzaam. Al die lithium accus als het booming wordt gaat nooit goed lukken, er is veel te weinig lithium op aarde daarvoor. En de stroom ervoor wordt ook nog lang niet altijd duurzaam opgewekt....
Wat dat betreft heeft het opslaan van energie tijdelijk in waterstof een grotere kans. Icm met e-car door de brandstofcellen (in NL bijv Nedstack), imho een grotere toekomst, tenzij er in no time een betere accu's dan de Li-types uitgevonden wordt.
Opslag van waterstof is booming er rijden al auto'a obv dit principe.
En je houdt het voordeel dat de rest van auto echt een e-car blijft en de uitstoot is.... water....
Omdat een grotere, zwaardere auto fijner rijdt en veiliger is?unezra schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 07:21:
@route99 Waarom zou je een MPV kopen als je die niet *nodig* hebt? (Of verwacht nodig te gaan hebben.)
Die kleinere goedkopere banden betekenen bijvoorbeeld ook minder grip en minder rijcomfort.
Niet per definitie. Je banden moeten passen bij je auto om optimaal te werken. Dus een kleinere auto kan af met kleinere, goedkopere banden.BFmango schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:49:
[...]
Omdat een grotere, zwaardere auto fijner rijdt en veiliger is?
Die kleinere goedkopere banden betekenen bijvoorbeeld ook minder grip en minder rijcomfort.
Ook is het niet zo dat een grotere auto altijd comfortabeler is en dan nóg. Wil je comfort, koop je een Bentley. Alleen bijna niemand kan dat betalen en het is ook vrij onzinnig om zo'n schip in bezit te hebben.
Je denkt in extremen. Een VW Golf is al veel comfortabeler dan een VW Up!.unezra schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:03:
[...]
Niet per definitie. Je banden moeten passen bij je auto om optimaal te werken. Dus een kleinere auto kan af met kleinere, goedkopere banden.
Ook is het niet zo dat een grotere auto altijd comfortabeler is en dan nóg. Wil je comfort, koop je een Bentley. Alleen bijna niemand kan dat betalen en het is ook vrij onzinnig om zo'n schip in bezit te hebben.
Ik vind veiligheid en comfort het belangrijkste aan een auto.
Alles naar redelijkheid.BFmango schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:42:
[...]
Je denkt in extremen. Een VW Golf is al veel comfortabeler dan een VW Up!.
Als je snel wil stoppen: Koop een tank. Stopt in 10 meter.
Als je snel wilt rijden: Koop een F1 auto
Als je écht hard wilt gaat: Koop een straaljager
Als je multi-purpose wilt gaan: Koop een amfibievoertuig
Geen enkele auto is 100% veilig of 100% comfortabel, maakt niet uit hoe groot 'ie is. Veiligheid, comforts, etc, zijn altijd compromissen. De snelste auto's zijn over het algemeen niet het meest comfortabel. De meest comfortabele luxe auto's zijn over het algemeen niet de zuinigste. De veiligste auto's zijn én onbetaalbaar én totaal oneconomisch.
Maar het is ook weer niet zo dat hoe groter en veiliger de auto, hoe korter de remweg.
Persoonlijk rijd ik in een Skoda Fabia station ecodiesel. Voor mij een prima compromis tussen veiligheid, comfort (ook al is 'ie erhm, sportief geveerd om 'm zuiniger te krijgen), aanschafprijs, jaarprijs, etc. Een ander zal weer uitkomen op een ander compromis.
Punt is, een MPV is niet voor iedereen altijd de oplossing. Zelf zou ik niet zo goed weten wat ik er mee moet. Ja, de hoge zit lijkt me heerlijk en dát zou een reden zijn een MPV aan te schaffen, maar verder heb ik d'r niet zo veel aan.
Wat je ook kiest, DE auto lijkt me NIET het doel, maar langs welke weg je tot de conclusie komt is de lease route nu de enig zaligmakende route? Bij veel functies geven veel bedrijven niet voor niets een lease bak weg... je betaalt de werknemer minder loon, dus minder sociale lasten, pensioen premie en ga zo maar door.... en je hoeft daar alleen een lease bak voor tegen over te zetten.....
Die "afkoop" vind ik veel te laag en dus zoek ik naar andere wegen om die MPV, maar had ook een Golf kunnen zijn als die beter bij me gepast had.....
Die andere wegen vereisen wel veel meer inzicht in je uitgaven patroon, ik heb er een wat meer beschreven....
Die "afkoop" vind ik veel te laag en dus zoek ik naar andere wegen om die MPV, maar had ook een Golf kunnen zijn als die beter bij me gepast had.....
Die andere wegen vereisen wel veel meer inzicht in je uitgaven patroon, ik heb er een wat meer beschreven....
[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 12-05-2019 08:26 . Reden: l=k ]
Jij kijkt naar comfort en veiligheid. Ik kijk naar rijplezier. Weer een ander kijkt naar ruimte, de volgende naar uiterlijk.BFmango schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:42:
[...]
Je denkt in extremen. Een VW Golf is al veel comfortabeler dan een VW Up!.
Zoveel mensen, zoveel afwegingen.
En precies daarom is de enige juiste afweging de afweging tussen de geboden leaseauto en de privé auto (of andere vervoersoplossing) die je zou kiezen wanneer je de leaseauto inruilt voor extra salaris.
Voor woon-werkverkeer is de aan TS geboden lease Polo een prima rationele keuze. Aan de andere kant scheelt het best veel salaris en ook opbouw pensioen en eventueel hoogte van uitkeringen als je werkloos/arbeidsongeschikt raakt.
Zelf een vergelijkbare nieuwe auto rijden (aanschaffen en na 4 à 5 jaar inruilen of private lease) kan netto wel ongeveer uit het hogere salaris betaald worden, maar dan mis je wel de pensioenopbouw etc. Daar tegenover staat het gemak van een tankpas.
Een oudere relatief zuinige auto rijden of nieuw kopen en er veel langer dan 5 jaar mee door blijven rijden zorgt dat je goedkoper uit zal zijn.
Een andere afweging kan zijn dat je bijvoorbeeld 3 opgroeiende kinderen hebt. De Polo is dan echt aan de krappe kant voor het hele gezin. Geen probleem als partner in een grotere auto rijdt. Maar er zal toch één van beide partners voor een grotere auto moeten kiezen, voor de familie uitstapjes.
Idem wanneer je een caravan hebt.
En wanneer je het leuk vindt om af en toe lekker een stukje te sturen, dan is zo'n saaie Polo ook gewoon niet de juiste optie.
Zoveel situaties, zoveel afwegingen, zoveel 'juiste' oplossingen en 'beste keuzes'. De factor geld is bij velen maar een beperkte factor daarin.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Idd ... en dat vergt juist veel inzicht in je bestedingsspartroon.... niet die grote zaken maar juist die vele keine zaken, die samen een grote kunnen worden, je geeft ze makkelijk uit die kleine zaken... maar ondertussen.....De factor geld is bij velen maar een beperkte factor daarin.
Iedereen heeft stuk voor stuk interessante theorieën voor waarom ze er wel of niet voor zouden gaan. Toegegeven, het vakantiegeld, 13e maand, en alle andere pluspunten die je niet op maandelijkse basis terugziet, zijn ook van waarde. Dat maakt het toch al een hele andere berekening.
Ik zal de vraag iets anders stellen, voor degene die tot op dit punt nog meelezen.
Stel je zit dus in situatie 1:
bruto loon: 2500/m (of elk ander bedrag waarmee je deze schets wilt starten)
lease auto: vw polo met tankpas en onbeperkte kilometers (werk+prive) (en laten we uitgaan van dat de persoon 1500-2000km per maand prive rijdt)
Voor hoeveel bruto loonsverhoging zou jij de overweging maken de lease auto in te leveren. Meegenomen dat je er al +-160/m netto aan overhoudt als je de lease auto inlevert om mee te beginnen.
Dus rekening gehouden met dat je je eigen vervoer moet bekostigen. Welke hoeveelheid loonsverhoging zou jou doen bewegen om de lease auto in te leveren en het zelf te regelen?
En zou je dat werkelijk ook doen als je de kans geboden wordt? Want je hebt danwel mogelijk een iets voordeligere constructie. Maar je eigen auto kost je ook eigen tijd voor de administratie en onderhoud en andere zaken. Als je er netto 150-200 op vooruit zou gaan dus zoals in mijn oorspronkelijke voorbeeld, na alle aftrekposten. Zou je dat dan echt waard vinden?
Ik zal de vraag iets anders stellen, voor degene die tot op dit punt nog meelezen.
lease auto: vw polo met tankpas en onbeperkte kilometers (werk+prive) (en laten we uitgaan van dat de persoon 1500-2000km per maand prive rijdt)
Voor hoeveel bruto loonsverhoging zou jij de overweging maken de lease auto in te leveren. Meegenomen dat je er al +-160/m netto aan overhoudt als je de lease auto inlevert om mee te beginnen.
Dus rekening gehouden met dat je je eigen vervoer moet bekostigen. Welke hoeveelheid loonsverhoging zou jou doen bewegen om de lease auto in te leveren en het zelf te regelen?
En zou je dat werkelijk ook doen als je de kans geboden wordt? Want je hebt danwel mogelijk een iets voordeligere constructie. Maar je eigen auto kost je ook eigen tijd voor de administratie en onderhoud en andere zaken. Als je er netto 150-200 op vooruit zou gaan dus zoals in mijn oorspronkelijke voorbeeld, na alle aftrekposten. Zou je dat dan echt waard vinden?
Misschien niet helemaal antwoord op je vraag, maar een lease auto krijg je vooral in de detachering en als je ooit intern gaat heb je waarschijnlijk geen lease auto meer. Voor zo'n overstap speelt een stuk meer dan alleen salaris. Groeikansen, woon-werk afstand, bedrijf zelf, secundaire arbeidsvoorwaarden.
Als je dat allemaal niet mee wil laten wegen en echt alleen kijkt naar de kosten, dan zou ik bij een overstap gewoon uitrekenen wat een eigen auto rijden kost en dat verwerken in de salaris eis. Wat zal het zijn? 750 bruto er bij ongeveer, minstens?
Als je dat allemaal niet mee wil laten wegen en echt alleen kijkt naar de kosten, dan zou ik bij een overstap gewoon uitrekenen wat een eigen auto rijden kost en dat verwerken in de salaris eis. Wat zal het zijn? 750 bruto er bij ongeveer, minstens?
Ik heb zelf een berekening gedaan en ik kwam tot de conclusie dat een lease auto of eigen auto qua puur zakelijke kilometers (voornamelijk woon-werk en zo af en toe naar ander kantoor, datacenter, etc.), inclusief rekening houdend met belasting (30,- p/m), verzekering (all-risk 70,- p/m), afschrijving (1k p/j) en onderhoud (600,- p/j), je met een jonge 2e hands auto quitte speelt. Je houdt er dus niks aan over, maar je legt er ook niks op bij. Je krijgt bij het inleveren van je lease auto namelijk je netto bijtelling en je woon-werkverkeer vergoeding ervoor terug.
Maar... alle privé kilometers die je maakt en eventuele schade of onvoorzien onderhoud is "extra". Hiermee bedoel ik dat je bij een lease auto deze kosten niet draagt en bij een privé auto wel en dit een lease auto vaak interessanter maakt: je hebt geen zorgen betreft de auto.
Conclusie 1: een lease auto is bij gelijk blijvend salaris bijna altijd interessant.
Als ik er salaris voor moest inleveren dan ging ik een privé auto rijden, mits je niet teveel zakelijke kilometers maakt. Want tegen 19 cent per kilometer kun je niet alles dekkend krijgen, dus er moet een goede balans zijn tussen zakelijk en privé.
Mocht je toch voor een lease auto willen gaan dat blijft de vraag: hoeveel salaris. We gaan ervan uit dat je quitte speelt zoals in conclusie 1 staat. Dan tel je je privé kilometers en vermenigvuldigt die met de door de ANWB gebruikte cijfers (31 cent voor een kleine auto). 1500 KM x 31 cent = 465 euro.
Conclusie 2: Als je heel veel privé kilometers maakt kan het een stuk interessanter zijn. Maar een verschil van 1000 euro bruto kom je nooit aan. Volgens de bovenstaande berekening maximaal 500 euro bruto als je het mij vraagt!
Mijn mening: neemt de 1000,- euro bruto!
Je hebt er veel meer aan... namelijk pensioenopbouw, vakantiegeld en waarschijnlijk is een eventuele bonus ook gekoppeld. Die auto... neemt een leuke 2e hands auto en rij die "op".
Maar... alle privé kilometers die je maakt en eventuele schade of onvoorzien onderhoud is "extra". Hiermee bedoel ik dat je bij een lease auto deze kosten niet draagt en bij een privé auto wel en dit een lease auto vaak interessanter maakt: je hebt geen zorgen betreft de auto.
Conclusie 1: een lease auto is bij gelijk blijvend salaris bijna altijd interessant.
Als ik er salaris voor moest inleveren dan ging ik een privé auto rijden, mits je niet teveel zakelijke kilometers maakt. Want tegen 19 cent per kilometer kun je niet alles dekkend krijgen, dus er moet een goede balans zijn tussen zakelijk en privé.
Mocht je toch voor een lease auto willen gaan dat blijft de vraag: hoeveel salaris. We gaan ervan uit dat je quitte speelt zoals in conclusie 1 staat. Dan tel je je privé kilometers en vermenigvuldigt die met de door de ANWB gebruikte cijfers (31 cent voor een kleine auto). 1500 KM x 31 cent = 465 euro.
Conclusie 2: Als je heel veel privé kilometers maakt kan het een stuk interessanter zijn. Maar een verschil van 1000 euro bruto kom je nooit aan. Volgens de bovenstaande berekening maximaal 500 euro bruto als je het mij vraagt!
Mijn mening: neemt de 1000,- euro bruto!
[ Voor 10% gewijzigd door _Piwi_ op 13-05-2019 14:43 ]
Misschien moet ik in de toekomst die lease auto toch eens gaan herzien.
Want vooral zoiets als de extra pensioen opbouw, daar stond ik helemaal niet bij stil toen ik hem nam.
Aan de andere kant.....
Vorig jaar 1 keer niet goed opgelet...
Pats, auto in harmonica veranderd. (alleen eenzijdige materiële schade gelukkig, wel total loss verklaard)
1 belletje..
takelwagen wordt geregeld..
taxi om je naar de berger te brengen..
en een nieuwe tijdelijke auto voor je snuiter..
en uiteindelijk een nieuwe zelf te kiezen lease auto.
Rekening: €200,- eigen risico... en een deukje in mijn ego.
Tja, toen was het wel heel fijn om een lease auto te hebben.
Want vooral zoiets als de extra pensioen opbouw, daar stond ik helemaal niet bij stil toen ik hem nam.
Aan de andere kant.....
Pats, auto in harmonica veranderd. (alleen eenzijdige materiële schade gelukkig, wel total loss verklaard)
1 belletje..
Mss let je beter op als je alles wel zelf moet betalen...
Veel belangrijker is dat je er geen persoonlijk letsel aan over gehouden hebt......
Veel belangrijker is dat je er geen persoonlijk letsel aan over gehouden hebt......
Hoe zeker weet je dat je pensioen opbouw, bonus en 13e maand betalingen krijgt over het bedrag?
Ik heb altijd bij bedrijven gewerkt waar de oplossing was dat de auto vergoeding als secundaire arbeidsvoorwaarde beschreven stond waardoor dat allemaal niet het geval was. Ook gesoliciteerd bij bedrijven waar ze ook al aangegeven hadden de vergoeding niet in het basissalaris op te nemen.
Ook bij het regelen van een hypotheek gaf de hypotheekverstrekker aan dat die constructie ervoor zorgt dat de vergoeding niet meegenomen zou worden als inkomen omdat het als secundaire arbeidsvoorwaarde ook niet vast staat dat jet het altijd blijft krijgen. Andere collega's die dezelfde regeling hadden kregen bij hypotheekaanvragen over het algemeen hetzelfde te horen.
Tsurany noemde dit ook al maar daar is volgens mij verder niet op ingegaan.
Ik heb zelf altijd voor het geld gekozen maar heb altijd maar 5km van mijn werk gewoond wat goed met een tweedehands auto kon. Kan als het weer een beetje ok is ook makkelijk fietsen en de prive kilometers zijn bij mij ook niet spannend...
Ik heb altijd bij bedrijven gewerkt waar de oplossing was dat de auto vergoeding als secundaire arbeidsvoorwaarde beschreven stond waardoor dat allemaal niet het geval was. Ook gesoliciteerd bij bedrijven waar ze ook al aangegeven hadden de vergoeding niet in het basissalaris op te nemen.
Ook bij het regelen van een hypotheek gaf de hypotheekverstrekker aan dat die constructie ervoor zorgt dat de vergoeding niet meegenomen zou worden als inkomen omdat het als secundaire arbeidsvoorwaarde ook niet vast staat dat jet het altijd blijft krijgen. Andere collega's die dezelfde regeling hadden kregen bij hypotheekaanvragen over het algemeen hetzelfde te horen.
Tsurany noemde dit ook al maar daar is volgens mij verder niet op ingegaan.
Ik heb zelf altijd voor het geld gekozen maar heb altijd maar 5km van mijn werk gewoond wat goed met een tweedehands auto kon. Kan als het weer een beetje ok is ook makkelijk fietsen en de prive kilometers zijn bij mij ook niet spannend...
Dat is ook waarom ik SUVs en crossovers niet begrijp. Wat heb je aan vierwielaandrijving als je toch alleen maar over asfaltwegen rijdt?unezra schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 20:02:
[...]
Punt is, een MPV is niet voor iedereen altijd de oplossing. Zelf zou ik niet zo goed weten wat ik er mee moet. Ja, de hoge zit lijkt me heerlijk en dát zou een reden zijn een MPV aan te schaffen, maar verder heb ik d'r niet zo veel aan.Zelfs die Fabia is voor ons aan de grote kant, maar die paar keer per jaar dat we zijn ruimte benutten zijn we d'r ook wel héél blij mee.
Maar ach, voor veel mensen kleeft er een ander ding aan een auto, namelijk uitstraling en status. Die rijden in een Outlander PHEV naar het werk terwijl ze er op fietsafstand vandaan wonen.
[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 13-05-2019 18:23 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Een SUV, dat is een poging om een auto te bouwen die alles in zich combineert:
de ruimte van een stationcar;
het comfort en prestaties van een auto in het luxesegment;
de terreinvaardigheden van een off-road.
Het logische gevolg is dat je een auto bouwt vooral heel zwaar en duur is en nog meer brandstof verbruikt. En juist dat is de aantrekkingskracht, omdat een auto een stijlgevoelig en zichtbaar apparaat is, wordt een opzichtig dure auto een Veblen-goed. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. X5, ML, RR. Liefst met een V8.
Dan de crossover. Een crossover is geen SUV. Betaalbaar, kleiner, gebaseerd op platforms in de middenklasse en compacte middenklasse. Meestal tweewielaangedreven. Qua styling flirten ze met de SUV, maar de bescheiden internals staan juist lijnrecht regenover de "SUV-filosofie".
De doelgroep voor deze auto's zijn wat oudere autokopers (inmiddels wordt 1/3e deel van de nieuwe auto's door 65+ gekocht). De looks maken de auto acceptabel voor de man, de hoge instap maakt hem acceptabel voor de leeftijd.
de ruimte van een stationcar;
het comfort en prestaties van een auto in het luxesegment;
de terreinvaardigheden van een off-road.
Het logische gevolg is dat je een auto bouwt vooral heel zwaar en duur is en nog meer brandstof verbruikt. En juist dat is de aantrekkingskracht, omdat een auto een stijlgevoelig en zichtbaar apparaat is, wordt een opzichtig dure auto een Veblen-goed. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. X5, ML, RR. Liefst met een V8.
Dan de crossover. Een crossover is geen SUV. Betaalbaar, kleiner, gebaseerd op platforms in de middenklasse en compacte middenklasse. Meestal tweewielaangedreven. Qua styling flirten ze met de SUV, maar de bescheiden internals staan juist lijnrecht regenover de "SUV-filosofie".
De doelgroep voor deze auto's zijn wat oudere autokopers (inmiddels wordt 1/3e deel van de nieuwe auto's door 65+ gekocht). De looks maken de auto acceptabel voor de man, de hoge instap maakt hem acceptabel voor de leeftijd.
Ik denk dat voor mij het verschil bruto zo rond de €300 per maand max ligt dat ik aan salaris zou willen missen. Bijtelling komt er ook nog bij, dus netto scheelt het alsnog best flink. Bij €300 per maand bruto meer, zou het netto inclusief bijtelling zo'n €300 schelen. Als ik dan ook privé d'r mee mag rijden én het een auto is die bijvoorbeeld ook voor vakanties een beetje nuttig is, zou het wel ongeveer uit moeten komen.7Sins schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:20:
Iedereen heeft stuk voor stuk interessante theorieën voor waarom ze er wel of niet voor zouden gaan. Toegegeven, het vakantiegeld, 13e maand, en alle andere pluspunten die je niet op maandelijkse basis terugziet, zijn ook van waarde. Dat maakt het toch al een hele andere berekening.
Hangt wel af van hoe veel kilometers ik zakelijk zou moeten rijden met dat ding. Iedere dag een uur enkele reis of langere ritten naar bijvoorbeeld het buitenland, zou ik met een privé auto niet zo snel willen doen.
Nu rij ik zelf privé niet veel en hecht ik ook niet bovenmatig veel waarde aan een leaseaute.
Maar administratie? Dat valt wel mee met een privé auto die je zakelijk gebruikt toch?
Voor standaard woon-werk verkeer krijg je in de regel gewoon een std. vergoeding, dus geen kilometerdeclaraties. Voor andere ritten wel, maar het hangt een beetje af van hoe veel ritten dat zijn hoe veel werk dat is en ach, die declaratie doe je gewoon onder werktijd dus kost het je ook geen privé tijd.
Ik rij ook prive en ben elke maand zo'n 10 minuten bezig (in de baas z'n tijd) om mijn kilometers vergoed te krijgen. Rij dagelijks naar 1 van onze 2 kantoren met daarnaast nog 2-4 extra ritjes. Kan over het algemeen gewoon het declaratieformulier van de afgelopen maand pakken en alleen de data aanpassen.unezra schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 06:37:
[...]
Maar administratie? Dat valt wel mee met een privé auto die je zakelijk gebruikt toch?
Voor standaard woon-werk verkeer krijg je in de regel gewoon een std. vergoeding, dus geen kilometerdeclaraties. Voor andere ritten wel, maar het hangt een beetje af van hoe veel ritten dat zijn hoe veel werk dat is en ach, die declaratie doe je gewoon onder werktijd dus kost het je ook geen privé tijd.
Wie kilometerregistratie als argument gebruikt voor het gemak van lease denkt heel erg simpel.
Huh... mss in jouw CAO of contract.... en ontbreekt het daar... wel dat wordt het wel tijd om nu wakker te worden want dan loop je wellicht veel geld mis....SavageNL schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:15:
Hoe zeker weet je dat je pensioen opbouw, bonus en 13e maand betalingen krijgt over het bedrag
Als je zelf je pensioen op moet bouwen ... dan heb je dat geld wellicht echt nodig... tis niet goedkoop....
Kijk afh van je leeftijd kan het flink oplopen, zie voorbeeld van en vd grotere bedrijven.Leeftijdsklasse
Premie percentage
Netto staffel op 3% rekenrente
Premie percentage bruto netto (3% rekenrente)
tot en met 19 jaar 7,1% 6,8%
20 tot en met 24 jaar 8,2% 7,9%
25 tot en met 29 jaar 9,5% 9,1%
30 tot en met 34 jaar 11,0% 10,6%
35 tot en met 39 jaar 12,8% 12,3%
40 tot en met 44 jaar 14,9% 14,3%
45 tot en met 49 jaar 17,3% 16,6%
50 tot en met 54 jaar 20,2% 19,4%
55 tot en met 59 jaar 23,6% 22,7%
60 tot en met 64 jaar 27,8% 26,7%
65 tot en met 66 jaar 31,2% 30,0 %
Ik had het niet over pensioen opbouwen over mijn basis salaris. Ik heb altijd pensioen opgebouwd alleen nooit over de lease vergoeding. Vakantiegeld over basissalaris is volgens mij ook verplicht (al dan niet maandelijks uitgekeerd).route99 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Huh... mss in jouw CAO of contract.... en ontbreekt het daar... wel dat wordt het wel tijd om nu wakker te worden want dan loop je wellicht veel geld mis....
Als je zelf je pensioen op moet bouwen ... dan heb je dat geld wellicht echt nodig... tis niet goedkoop....
[...]
Ik heb over mijn basissalaris altijd pensioenopbouw gehad. Bonussen gaan over het basissalaris en vakantiegeld ook. Dat ging allemaal niet over de lease vergoeding.
Een 13e maand was dus 1x een basissalaris, niet 1x basissalaris + leasebudget. Ook wat ik kon dragen qua hypotheek werd berekend over het basissalaris, niet basissalaris + leasebudget.
En dus ook de percentages in de tabel die je quote, die percentages gingen bij mij altijd over het basissalaris en dus niet over de lease vergoeding.
[ Voor 11% gewijzigd door SavageNL op 15-05-2019 10:51 ]
Niet elke SUV heeft vierwiel aandrijving. Veel SUV's zijn aantrekkelijk vanwege de ruimte of de looks.Stoney3K schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:23:
[...]
Dat is ook waarom ik SUVs en crossovers niet begrijp. Wat heb je aan vierwielaandrijving als je toch alleen maar over asfaltwegen rijdt?
Maar ach, voor veel mensen kleeft er een ander ding aan een auto, namelijk uitstraling en status. Die rijden in een Outlander PHEV naar het werk terwijl ze er op fietsafstand vandaan wonen.
PHEV was ooit interessant vanwege de lage bijtelling, inmiddels is dat afgenomen en worden ze massaal geexporteerd naar het oostblok.
Er komen er genoeg vrij vanuit lease maatschappijen. Deze gesubsidieerde auto's worden massaal naar het buitenland verkocht waardoor er voor ons weinig overblijft.route99 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:14:
Vroegen ze mij vroeger ook toen ik mijn 4x4 reed. Totdat ik ze in de winter een lift aanbood omdat ik weinig last had van sneeuw en ijs op die asfaltwegen. Een 4x4 is niet alleen voor offroad ideaal, ook op asfalt heeft het meerwaarde.Stoney3K schreef op maandag 13 mei 2019 @ 18:23:
[...]
Dat is ook waarom ik SUVs en crossovers niet begrijp. Wat heb je aan vierwielaandrijving als je toch alleen maar over asfaltwegen rijdt?
@SavageNL ...
des te meer jouw baas het lukt om niet in het vaste salaris te stoppen...des te meer pijn jij leidt in jouw pensioenopbouw... Alleen dat zie je nu niet terug in jouw totale salaris maar straks wel in wat je als pensioen krijg... Dus wil je eigenlijk dezelfde pensioenopbouw hebben met lease vergoeding .. zou je zelf een extra stuk pensioen moeten inleggen en met oplopen de leeftijd wordt dat steeds meer, zie tabel ....
Heb je dat wel eens doorgerekend wat dat op termijn het verschil is?
Je kunt altijd wel zelf een goedkopere auto rijden en kopen... maar voor pensioen inleg gelden nu eenmaal voor jouw baas de staffels.... en die ontloopt ie nu mooi.
Laat het maar eens uit rekenen door een expert wat je laat liggen, tenzij je het je niet interesseert....
@Gadgeteer
Ja.... en het gaat erom dat je juist om dat jouw baas over dat stuk die percenten niet hoeft te betalen.....Ik heb altijd pensioen opgebouwd alleen nooit over de lease vergoeding.
des te meer jouw baas het lukt om niet in het vaste salaris te stoppen...des te meer pijn jij leidt in jouw pensioenopbouw... Alleen dat zie je nu niet terug in jouw totale salaris maar straks wel in wat je als pensioen krijg... Dus wil je eigenlijk dezelfde pensioenopbouw hebben met lease vergoeding .. zou je zelf een extra stuk pensioen moeten inleggen en met oplopen de leeftijd wordt dat steeds meer, zie tabel ....
De pensioen inleg over dat stuk houdt jouw baas nu mooi in zijn zak.... omdat hij je afgekocht heeft via de lease vergoeding....En dus ook de percentages in de tabel die je quote, die percentages gingen bij mij altijd over het basissalaris en dus niet over de lease vergoeding.
Je kunt altijd wel zelf een goedkopere auto rijden en kopen... maar voor pensioen inleg gelden nu eenmaal voor jouw baas de staffels.... en die ontloopt ie nu mooi.
Laat het maar eens uit rekenen door een expert wat je laat liggen, tenzij je het je niet interesseert....
@Gadgeteer
Genoeg? Tja... daar hebben we niks aan... dus ze zijn er dus amper....schrijf je vervolgens zelf...Er komen er genoeg vrij vanuit lease maatschappijen. Deze gesubsidieerde auto's worden massaal naar het buitenland verkocht waardoor er voor ons weinig overblijft.
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 15-05-2019 18:02 ]
Ja genoeg. Helaas zijn we te krenterig om te betalen wat ze waard zijn en gaan ze de grens over. Het probleem wordt veroorzaakt omdat wij minder willen betalen dan de mensen in het buitenland. Dus ja er zijn er genoeg, nee we kunnen ze niet kopen omdat we er toch te weinig voor over hebben.route99 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:01:
@SavageNL ...
[...]
Ja.... en het gaat erom dat je juist om dat jouw baas over dat stuk die percenten niet hoeft te betalen.....
[...]
De pensioen inleg over dat stuk houdt jouw baas nu mooi in zijn zak.... omdat hij je afgekocht heeft via de lease vergoeding....
@Gadgeteer
[...]
Genoeg? Tja... daar hebben we niks aan... dus ze zijn er dus amper....schrijf je vervolgens zelf...
We hebben er blijkbaar toch niet veel behoefte aan.
@route99 en mijn punt is dat dat bij alle bedrijven die ik gesproken of waar ik gewerkt heb zo is. Ik heb nog nooit een situatie gezien waar de leasevergoeding een primaire arbeidsvoorwaarde is waarmee het nooit mee doet met die percenten. Als jij het wel op die manier gezien hebt dan geeft dat wat mij betreft alleen maar aan dat TS waarschijnlijk even moet controleren in welke regeling zijn vergoeding zou vallen.
Dat is niet iets wat stilgehouden wordt, dat is iets wat actief genoemd wordt. Iemand die een leaseauto rijdt krijgt diezelfde voordelen ook niet. Ik bouw ook geen pensioen op over mijn laptop of telefoon van de zaak, dat zie ik als hetzelfde als de leasevergoeding.
Ik heb de regeling op die manier bij zo'n 5 bedrijven gezien (wat een kleine set is, maar toch) en nog nooit anders, vandaar mijn punt naar TS om in zijn berekening vooral niet blind aan te nemen dat pensioen, vakantiegeld en bonus over zijn leasebudget meegeteld moet worden.
Dat gezegd hebbende heb ik bij mijn huidige baas de leasevergoeding wegonderhandeld en als basissalaris terug laten komen waardoor ik de extras nu dus wel allemaal krijg maar dat was me bij mijn vorige werkgevers nooit gelukt.
Dat is niet iets wat stilgehouden wordt, dat is iets wat actief genoemd wordt. Iemand die een leaseauto rijdt krijgt diezelfde voordelen ook niet. Ik bouw ook geen pensioen op over mijn laptop of telefoon van de zaak, dat zie ik als hetzelfde als de leasevergoeding.
Ik heb de regeling op die manier bij zo'n 5 bedrijven gezien (wat een kleine set is, maar toch) en nog nooit anders, vandaar mijn punt naar TS om in zijn berekening vooral niet blind aan te nemen dat pensioen, vakantiegeld en bonus over zijn leasebudget meegeteld moet worden.
Dat gezegd hebbende heb ik bij mijn huidige baas de leasevergoeding wegonderhandeld en als basissalaris terug laten komen waardoor ik de extras nu dus wel allemaal krijg maar dat was me bij mijn vorige werkgevers nooit gelukt.
Uiteindelijk heb je toch gedaan wat mijn voorstel inhoudt....
Dat het bij de vorige werkgevers niet lukte geeft wel aan dat zij blijkbaar het toch teveel geld vonden omdat te doen.
Vertellen ze je dat dan ook?
Het punt dat ik wil maken daarvan heb je nu aangetoond dat het wel kan... ook al kost het moeite....
Zorg dat je niet die extra's los buiten je salaris terecht komen... maar zorg dat je basis salaris hoger wordt zodat over het verschil nu ook pensioen inleg afgedragen wordt....
Goed gedaan dus nu.....!
Ik snap ook werkelijk niet wat er bijzonder is aan een laptop... als mijn baas vindt dat ik met een laptop moet werken dan moet ie zorgen dat er een is, maar niet ten koste van mijn basis salaris.Dat gezegd hebbende heb ik bij mijn huidige baas de leasevergoeding wegonderhandeld en als basissalaris terug laten komen waardoor ik de extras nu dus wel allemaal krijg maar dat was me bij mijn vorige werkgevers nooit gelukt.
Dat het bij de vorige werkgevers niet lukte geeft wel aan dat zij blijkbaar het toch teveel geld vonden omdat te doen.
Vertellen ze je dat dan ook?
Dat heb ik ook niet beweerd en mag pensioentechnisch ook niet.... (maar ik ben geen expert).Ik heb de regeling op die manier bij zo'n 5 bedrijven gezien (wat een kleine set is, maar toch) en nog nooit anders, vandaar mijn punt naar TS om in zijn berekening vooral niet blind aan te nemen dat pensioen, vakantiegeld en bonus over zijn leasebudget meegeteld moet worden.
Het punt dat ik wil maken daarvan heb je nu aangetoond dat het wel kan... ook al kost het moeite....
Zorg dat je niet die extra's los buiten je salaris terecht komen... maar zorg dat je basis salaris hoger wordt zodat over het verschil nu ook pensioen inleg afgedragen wordt....
Goed gedaan dus nu.....!
Mooi Topic is dit, ben nu wel erg benieuwd wat er uit is gekomen bij de TS.
@7Sins Kan je misschien een terugkoppeling geven, over hoe je er nu in/over staat/denkt?
@7Sins Kan je misschien een terugkoppeling geven, over hoe je er nu in/over staat/denkt?
teveel tabs!
[ Voor 84% gewijzigd door anessie op 16-05-2019 18:51 ]
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar een zakelijke telefoon en laptop gebruik ik zelden tot niet privé. Heel ander verhaal dan de leaseauto die juist aantrekkelijk is als je hem voor privékilometers kunt gebruiken.SavageNL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:15:
Ik bouw ook geen pensioen op over mijn laptop of telefoon van de zaak, dat zie ik als hetzelfde als de leasevergoeding.
Das toch prima als je graag af wilt zien van extra basis salaris en geen pensioen inleg over dat bedrag.
Het is gewoon een keuze, maar maak die keuze dan wel gebaseerd op een berekening.... die per persoon verschilt.
Als je de verhalen over de pensioenen leest dan lijkt met het hebben van een hogere inleg wel prettig. Hoe hoog de uitkering later dan ook is, hij is in ieder geval wel hoger dan wanneer je een lagere inleg hebt.... want alleen de zon gaat voor niets op.
Het is gewoon een keuze, maar maak die keuze dan wel gebaseerd op een berekening.... die per persoon verschilt.
Als je de verhalen over de pensioenen leest dan lijkt met het hebben van een hogere inleg wel prettig. Hoe hoog de uitkering later dan ook is, hij is in ieder geval wel hoger dan wanneer je een lagere inleg hebt.... want alleen de zon gaat voor niets op.
Ook dat moet je mee nemen in de berekening, maar besef wel .... zou je zelf zo een dure auto kopen als je hem zelf zou moeten betalen of zou je dan meer het voordeel opzoeken tav prijs/kwaliteit... en dat moet je natuurlijk wel meenemen in die berekening en niet alsof je die leasebak anders zelf gekocht zou hebben..... dat geeft een behoorlijk scheef beeld....leaseauto die juist aantrekkelijk is als je hem voor privékilometers kunt gebruiken.
Ik gebruik mijn laptop niet veel prive, maar heb collega's waar de werklaptop de enige laptop in het huishouden is.fonsoy schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:16:
[...]
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar een zakelijke telefoon en laptop gebruik ik zelden tot niet privé. Heel ander verhaal dan de leaseauto die juist aantrekkelijk is als je hem voor privékilometers kunt gebruiken.
Hetzelfde voor mijn werk mobiel, ik gebruik hem niet omdat ik niet mijn prive nummer bij mijn baas wil hebben maar ik ben binnen mijn bedrijf een van de weinigen die zelf een telefoon abonnement heeft. Vrijwel iedereen gebruikt zijn werk telefoon ook als prive telefoon en gebruikt hem daarmee meer prive dan voor werk.
Het bedrag waar het dan over gaat tov. een leaseauto is verwaarloosbaar, maar over pensioen opbouwen over die bedragen hoor je niemand over.
Ik denk dat het punt verder is gemaakt, de keuze voor TS richting 'voor het geld als salaris gaan' heeft een extra dimensie waar hij kan proberen om dat geld dan ook als basissalaris te krijgen. Als dat sowieso het geval is dan mooi, anders dan misschien onderhandelen.
Werkmobiel privé gebruiken?
Daar zal ik nooit aan beginnen. Nu heb ik er geen voor mijn binnendienst functie, maar toen ik er nog wel één had bij mijn vorige werkgever, ging de werkmobiel na werktijd op stil en thuis uit mijn broekzak.
Ook mijn huidige collega's die een telefoon van de zaak hebben, hebben tevens een privé telefoon en zijn buiten werktijd nauwelijks te bereiken op hun werktelefoon.
De reden is simpel: Werk is werk. En werken doe je als werknemer in loondienst niet in je vrije tijd. Gelukkig deelt mijn huidige werkgever in beginsel die visie. Mijn vorige werkgever (of in elk geval de afdelingsmanager) vond dat ik wel bereikbaar moest zijn "want je hebt toch niet voor niets een telefoon van de zaak". Op mijn vraag hoeveel bereikbaarheidsvergoeding ik bovenop mijn salaris kon ontvangen om ook buiten werktijd bereikbaar te zijn, bleef het echter stil.
Daar zal ik nooit aan beginnen. Nu heb ik er geen voor mijn binnendienst functie, maar toen ik er nog wel één had bij mijn vorige werkgever, ging de werkmobiel na werktijd op stil en thuis uit mijn broekzak.
Ook mijn huidige collega's die een telefoon van de zaak hebben, hebben tevens een privé telefoon en zijn buiten werktijd nauwelijks te bereiken op hun werktelefoon.
De reden is simpel: Werk is werk. En werken doe je als werknemer in loondienst niet in je vrije tijd. Gelukkig deelt mijn huidige werkgever in beginsel die visie. Mijn vorige werkgever (of in elk geval de afdelingsmanager) vond dat ik wel bereikbaar moest zijn "want je hebt toch niet voor niets een telefoon van de zaak". Op mijn vraag hoeveel bereikbaarheidsvergoeding ik bovenop mijn salaris kon ontvangen om ook buiten werktijd bereikbaar te zijn, bleef het echter stil.
Alles heeft zijn prijs.... gratis bestaat niet.. of je levert in op pensioen, voldoende aan bod geweest of op privacy of andere verplichtingen.... en voor hoeveel geld nu echt per maand...
Mijn laptop waar ik nu op werk: een redelijk snelle i5 met 12GB RAM, SSD, lekker vlot, kost nieuw ca 1400 euro, voor ca 325 euro 2e hands gekocht. Super stevig gaat nog jaren mee... Kosten per maand ca 6 euro 5 jaar lang?
Mobiel... zelfs een Iphone 5 nieuw....voor 240 euro 3 jaar geleden gekocht, hopelijk gaat ie 5 jaar mee... kosten per maand 4 euro.... Youfone abbo kostte 1 jaar geleden 7 euro p/m met verdubbelaar 4GB data....
Dure gesprekken doe ik via VOIP 12.50 euro per 120 dagen... veel gratis beltegoed naar diverse landen.... het 10-tje beltegoed maak ik amper op.... zoveel kun je gratis bellen....
Tel dit allemaal op.. een paar tientjes en .... daarvoor wil ik nooit door mijn baas lastig gevallen worden in mijn vrije tijd.....
Tja.... echt gratis bestaat niet... dat weet de baas ook.....
Dus kijk eens je zaken goed door of je het niet wat handiger op kunt zetten zodat je onafhankelijker bent van je baas..... @Ivow85 wist dit allemaal al.....
Mijn laptop waar ik nu op werk: een redelijk snelle i5 met 12GB RAM, SSD, lekker vlot, kost nieuw ca 1400 euro, voor ca 325 euro 2e hands gekocht. Super stevig gaat nog jaren mee... Kosten per maand ca 6 euro 5 jaar lang?
Mobiel... zelfs een Iphone 5 nieuw....voor 240 euro 3 jaar geleden gekocht, hopelijk gaat ie 5 jaar mee... kosten per maand 4 euro.... Youfone abbo kostte 1 jaar geleden 7 euro p/m met verdubbelaar 4GB data....
Dure gesprekken doe ik via VOIP 12.50 euro per 120 dagen... veel gratis beltegoed naar diverse landen.... het 10-tje beltegoed maak ik amper op.... zoveel kun je gratis bellen....
Tel dit allemaal op.. een paar tientjes en .... daarvoor wil ik nooit door mijn baas lastig gevallen worden in mijn vrije tijd.....
Tja.... echt gratis bestaat niet... dat weet de baas ook.....
Dus kijk eens je zaken goed door of je het niet wat handiger op kunt zetten zodat je onafhankelijker bent van je baas..... @Ivow85 wist dit allemaal al.....
Dit heeft weinig met een leaseauto te maken, maar alles met een goede verzekering. Ik heb een soortgelijke ervaring met m'n wa verzekering van €5/mnd voor m'n motor...Chillex schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:12:
Misschien moet ik in de toekomst die lease auto toch eens gaan herzien.
Aan de andere kant.....
1 belletje..
Dan krijg je alsnog geen auto/motor vergoed.Aikon schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 07:52:
Dit heeft weinig met een leaseauto te maken, maar alles met een goede verzekering. Ik heb een soortgelijke ervaring met m'n wa verzekering van €5/mnd voor m'n motor...
Wij hebben klanten die winkels hebben en dus ook weleens 's avonds of op zaterdag geopend zijn.Ivow85 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:08:
Werkmobiel privé gebruiken?
Daar zal ik nooit aan beginnen.
Om die reden staan we min of meer stand by... Maar alleen voor nood natuurlijk. Bijvoorbeeld als de webshop het niet meer doet, of het niet meer lukt om orders met ons ERP pakket te maken.
Dan moet je wel buiten werktijd bereikbaar zijn.
Maar ik heb ook collega's die 2 telefoons hebben, omdat klanten je namelijk te pas en te onpas gaan bellen / appen / etc.
En dan is het wel fijn als je de werktelefoon weg kan leggen.
Zo hebben we 1 klant die zelf dag en nacht lijkt te werken en mensen om 10 uur 's avonds nog berichten ging sturen... ja, dan houdt het wel ergens op.
Maar ik heb ook een collega die altijd per se de nieuwste iPhone wil en die via de zaak regelt... tsja die heeft wat minder rust dan de rest, omdat hij hem ook voor privé gebruikt.
Ik heb zelf geen telefoon van de zaak trouwens
Dan is het ook iets minder vanzelfsprekend dat ik gebeld word...
Met auto en telefoon van de zaak ben je toch eerder degene die gebeld wordt en ergens naartoe wordt gestuurd. Dat moet je maar net willen.
Sommigen vinden dat niet erg, maar het is niet helemaal mijn ding.
Ik wil best af en toe 's avonds met RDP inloggen om iets te fixen, maar dan houdt het wel op.
[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 17-05-2019 11:22 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Wij hebben ook een 24-uurs storingsservice.Lethalis schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:05:
[...]
Wij hebben klanten die winkels hebben en dus ook weleens 's avonds of op zaterdag geopend zijn.
Om die reden staan we min of meer stand by... Maar alleen voor nood natuurlijk. Bijvoorbeeld als de webshop het niet meer doet, of het niet meer lukt om orders met ons ERP pakket te maken.
Dan moet je wel.
Maar ik heb ook collega's die 2 telefoons hebben, omdat klanten je namelijk te pas en te onpas gaan bellen / appen / etc.
En dan is het wel fijn als je de werktelefoon weg kan leggen.
Zo hebben we 1 klant die zelf dag en nacht lijkt te werken en mensen om 10 uur 's avonds nog berichten ging sturen... ja, dan houdt het wel ergens op.
Degene die storingsdienst heeft, krijgt daarvoor een bereikbaarheidsvergoeding voor de betreffende week.
Uiteraard moet je in dat geval wél zorgen dat je na werktijd op je werktelefoon bereikbaar bent. Daarbij gaan bij elke oproep de overuren lopen.
Zo'n storingsdienst 1 keer in de pakweg 6 weken is niets mis mee.
Dat is dan gewoon onderdeel van je betaalde werk. Niets mis mee. En heel iets anders dan een telefoon van je werkgever krijgen en dat er dan vervolgens van je verwacht wordt dat je altijd maar bereikbaar bent. Juist wanneer je ook nog veel klantcontact hebt is het belangrijk dat buiten je werktijden en storingsdiensten ook daadwerkelijk rust hebt en vrij bent.
Mja ik werk voor een klein bedrijf en daar zijn dit soort dingen niet zo strak geregeld.Ivow85 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:22:
[...]
Wij hebben ook een 24-uurs storingsservice.
Degene die storingsdienst heeft, krijgt daarvoor een bereikbaarheidsvergoeding voor de betreffende week.
Uiteraard moet je in dat geval wél zorgen dat je na werktijd op je werktelefoon bereikbaar bent. Daarbij gaan bij elke oproep de overuren lopen.
Zo'n storingsdienst 1 keer in de pakweg 6 weken is niets mis mee.
Dat is dan gewoon onderdeel van je betaalde werk. Niets mis mee. En heel iets anders dan een telefoon van je werkgever krijgen en dat er dan vervolgens van je verwacht wordt dat je altijd maar bereikbaar bent. Juist wanneer je ook nog veel klantcontact hebt is het belangrijk dat buiten je werktijden en storingsdiensten ook daadwerkelijk rust hebt en vrij bent.
Aan de ene kant kan het betekenen dat je avond er anders uitziet dan je had verwacht, aan de andere kant kan je ook eerder weg als je nog iets privé moet regelen. Vrij nemen is ook nooit een probleem etc.
Zolang het in balans is, boeit het mij ook niet.
Tijd voor tijd. Werkgever flexibel, en wij dus ook.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Niet alles gelezen, maar je praat over 1000 euro bruto per maand of een VW Polo.
Voor die 600 euro netto die je overhoudt (schatting uit mn duim) rijd jij prima die VW Polo in de maand.(Met lease heb je ook bijtelling, wat je belasting wat verhoogt.)
Dit bij alle voordelen reeds genoemd: pensioen, loonsverhoging, evt uitkeringen etc..
Enige voordeel van lease is dat het compleet ontzorgd, maar je kunt voor dat netto bedrag eenvoudig een auto prive leasen. Al zou ik gewoon voor een redelijk nieuwe occassion gaan en daarmee een goedkopere auto rijden, maar wel van goede kwaliteit.
Vergeet ook niet dat je meestal reiskostenvergoeding krijgt als je geen lease auto hebt. Dat draagt ook weer bij aan wat je netto in de maand over houdt.
Voor die 600 euro netto die je overhoudt (schatting uit mn duim) rijd jij prima die VW Polo in de maand.(Met lease heb je ook bijtelling, wat je belasting wat verhoogt.)
Dit bij alle voordelen reeds genoemd: pensioen, loonsverhoging, evt uitkeringen etc..
Enige voordeel van lease is dat het compleet ontzorgd, maar je kunt voor dat netto bedrag eenvoudig een auto prive leasen. Al zou ik gewoon voor een redelijk nieuwe occassion gaan en daarmee een goedkopere auto rijden, maar wel van goede kwaliteit.
Vergeet ook niet dat je meestal reiskostenvergoeding krijgt als je geen lease auto hebt. Dat draagt ook weer bij aan wat je netto in de maand over houdt.
Bij bedrijven als oa 3M meen ik worden na werktijd mobiele telefoons en werk mail afgesloten door de baas om te voorkomen dat workaholics er aan onder door gaan....
Niet iedereen kan die verantwoording aan om een goede balans te vinden tav dit onderwerp en blijkbaar is het nodig want het is een flinke beslissing die van bovenaf genomen is. Weet niet of het ook voor 3M in NL geldt.
Niet iedereen kan die verantwoording aan om een goede balans te vinden tav dit onderwerp en blijkbaar is het nodig want het is een flinke beslissing die van bovenaf genomen is. Weet niet of het ook voor 3M in NL geldt.
@Hann1BaL Ook zonder de complexe bruto/netto berekeningen te maken is eenvoudig vast te stellen dat het geen beste deal is.
Een Polo kost in de operationele lease pakweg 700-800 euro all-in. Dat bedrag gaat deels op aan zakelijke kosten en deels aan loon in natura (privégebruik).
TS zou dus 1000 euro loon inleveren voor iets met een waarde van misschien 800, en dan die 800 ook nog deels moeten gebruiken voor de zaak, daar zit volgens mij geen winst in voor de werknemer
Lang geleden heb ik zelf ook salaris ingeleverd voor een leaseauto. Ik wisselde van werkgever. Leverde 150 euro bruto in, plus een 13e maand van pakweg 250 per maand. In totaal 400 bruto dus. Daarvoor kreeg ik een C-segment auto, een netto onkostenvergoeding van bijna 100 euro per maand en een door de werkgever betaalde zorgverzekering. Dat was voor mij wel een goede deal.
Een Polo kost in de operationele lease pakweg 700-800 euro all-in. Dat bedrag gaat deels op aan zakelijke kosten en deels aan loon in natura (privégebruik).
TS zou dus 1000 euro loon inleveren voor iets met een waarde van misschien 800, en dan die 800 ook nog deels moeten gebruiken voor de zaak, daar zit volgens mij geen winst in voor de werknemer
Lang geleden heb ik zelf ook salaris ingeleverd voor een leaseauto. Ik wisselde van werkgever. Leverde 150 euro bruto in, plus een 13e maand van pakweg 250 per maand. In totaal 400 bruto dus. Daarvoor kreeg ik een C-segment auto, een netto onkostenvergoeding van bijna 100 euro per maand en een door de werkgever betaalde zorgverzekering. Dat was voor mij wel een goede deal.
Heb je ook nog uitgerekend wat de baas bespaarde op de pensioenkosten voor jou?
En dat je dat dus zelf later ook als pensioen inkomen gaat missen?
Volgens de wet/belasting is pensioen nl "uitgesteld loon"....
Dus de regelingen buiten het basisloon om maken het de baas mogelijk om een flink stuk minder pensioen voor jou in te leggen. Afhankelijk van de leeftijd kan dat om heel veel geld per maand gaan en die houd ie in de zak door het extra loon om te zetten naar "vergoedingen zonder pensioenverplichting voor hem"!
Maar als je er nu happy mee bent is dat prima, het gaat puur om bewustwording van het complete plaatje.
En dat je dat dus zelf later ook als pensioen inkomen gaat missen?
Volgens de wet/belasting is pensioen nl "uitgesteld loon"....
Dus de regelingen buiten het basisloon om maken het de baas mogelijk om een flink stuk minder pensioen voor jou in te leggen. Afhankelijk van de leeftijd kan dat om heel veel geld per maand gaan en die houd ie in de zak door het extra loon om te zetten naar "vergoedingen zonder pensioenverplichting voor hem"!
Maar als je er nu happy mee bent is dat prima, het gaat puur om bewustwording van het complete plaatje.
Bij mijn vorige werkgever had ik de keuze, een leaseauto of het leasebedrag uit laten keren. Voor mijn opdracht had ik de leaseauto niet nodig , en ik was al van plan vroeg of laat in dienst te gaan bij opdrachtgever, dus voor toekomstige opdrachten ook niet relevant.
Ik kon kiezen:
- Leasebudget uit laten keren ad 700 euro
- Renault Megane (of vergelijkbaar) leasen met eigen bijdrage van bruto 70 euro (10%)
Ik reed niet prive, mijn vrouw had destijds ook een (mooiere) leaseauto.
Dus verschil was 770 bruto voor een wagen waar ik max 500km per jaar prive mee kon rijden...
Op een gegeven moment is deze regel ietwat versoberd sinds iedereen plotseling opdrachten bij huis ging zoeken.
Ik kon kiezen:
- Leasebudget uit laten keren ad 700 euro
- Renault Megane (of vergelijkbaar) leasen met eigen bijdrage van bruto 70 euro (10%)
Ik reed niet prive, mijn vrouw had destijds ook een (mooiere) leaseauto.
Dus verschil was 770 bruto voor een wagen waar ik max 500km per jaar prive mee kon rijden...
Op een gegeven moment is deze regel ietwat versoberd sinds iedereen plotseling opdrachten bij huis ging zoeken.
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 18-05-2019 10:58 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mensen gingen dus optimaliseren op het beperken van zakelijke kosten, namelijk kilometers naar de klant.
Dat is imho wenselijk gedrag en in het voordeel van de zaak. Tenzij er een aanzienlijke incentive zit in het verder weg werken (hogere tarieven bijvoorbeeld).
Een slimme baas zorgt voor uitlijning van zijn incentives met die van de werknemers.
Dat is imho wenselijk gedrag en in het voordeel van de zaak. Tenzij er een aanzienlijke incentive zit in het verder weg werken (hogere tarieven bijvoorbeeld).
Een slimme baas zorgt voor uitlijning van zijn incentives met die van de werknemers.
Vanuit vrijwel alle perspectieven is het pogen om medewerkers dicht bij huis te laten werken een voordeel. Je reiskosten nemen af en medewerkers hebben meer hersteltijd. Dat organisaties deels op basis van beschikbaarheid hun staffing doen - waarbij voor de werkgever voornamelijk de reiskosten negatief meetellen - en dus de afstand als probleem naar de werknemer doorduwen is niet bijzonder wenselijkt_captain schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:26:
Mensen gingen dus optimaliseren op het beperken van zakelijke kosten, namelijk kilometers naar de klant.
*uitgaande van de juiste match tussen skills en gezochte skills en de nabijheid van de persoon met de juiste skills. Het blijft bizar om te zien dat er medewerkers van één organisatie het land over gestuurd worden. Iemand van Zuid-Nederland naar Noord-Nederland en andersom met in grote lijnen dezelfde skills. Dat hier organisaties tussen zitten die pretenderen dat ze hun werknemerskilometers pogen te beperken blijft enigszins bijzonder
Vanuit het bedrijf was het onwenselijk, omdat afstand in principe geen argument mag zijn, uurtarief boven alles..t_captain schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:26:
En persoonlijk vond ik inhoud van de opdracht het belangrijkste (en dat hangt vaak samen met het uurtarief) , ben daarvoor ook naar onze zuiderburen geweest voor een leuke opdracht.
Nu met een gezin ben ik blij op fietsafstand te werken. Maar hier was ik nooit aangenomen zonder de ervaring uit België
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 18-05-2019 14:28 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
We dwalen iets af, soit.
Ik werk als zelfstandige. Dat betekent dat de hele trade-off van inhoud, tarief, reiskosten en reistijd op mijn bord ligt. Ik optimaliseer dus op alle factoren.
Gemiddeld ben ik wat minder gaan rijden dan in mijn tijd bij een softwarehuis. Dat is ook niet zo gek. De kostenfunctie is daar onvolledig. Reistijd is voor een detacheerder meestal “gratis” (voor rekening van de werknemer). En reiskosten gaan uit de grote pot van wagenparkbeheer, die worden niet altijd doorbelast naar de BU. Gevolg is dat tarief een eenzijdige factor wordt.
Ik werk als zelfstandige. Dat betekent dat de hele trade-off van inhoud, tarief, reiskosten en reistijd op mijn bord ligt. Ik optimaliseer dus op alle factoren.
Gemiddeld ben ik wat minder gaan rijden dan in mijn tijd bij een softwarehuis. Dat is ook niet zo gek. De kostenfunctie is daar onvolledig. Reistijd is voor een detacheerder meestal “gratis” (voor rekening van de werknemer). En reiskosten gaan uit de grote pot van wagenparkbeheer, die worden niet altijd doorbelast naar de BU. Gevolg is dat tarief een eenzijdige factor wordt.
Zelf zou ik liever meer salaris dan een lease-auto hebben, dan kan ik gewoon zelf wat uitzoeken zonder ergens aan vast te zitten.
Mijn werkgever doet dat ook, aantal collega's zitten regelmatig in een hotel (wel eigen keuze en vergoed vanuit het bedrijf) omdat ze de reistijd of het filerijden niet zien zitten. Nu speelt bij mijn werkgever ook mee dat opdrachten vaak voor langere periodes zijn (met langere inwerkperiodes), waardoor ze ook niet heel makkelijk kunnen schuiven met poppetjes en is het dus zodra een klant aangeeft iemand nodig te hebben, gewoon iemand die op de bank zit sturen en wordt pas naar afstanden gekeken als het echt om een reistijd van meerdere uren gaat...Napo schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 12:34:
*uitgaande van de juiste match tussen skills en gezochte skills en de nabijheid van de persoon met de juiste skills. Het blijft bizar om te zien dat er medewerkers van één organisatie het land over gestuurd worden. Iemand van Zuid-Nederland naar Noord-Nederland en andersom met in grote lijnen dezelfde skills. Dat hier organisaties tussen zitten die pretenderen dat ze hun werknemerskilometers pogen te beperken blijft enigszins bijzonder