Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05-2020
Hallo allemaal,

Ik heb een jaar geleden mijn pc samen-gesteld en gebouwd met de volgende onderdelen:
r5 2400g (vega 11)
8gb 3000mhz ram
GA-AB 350 gaming

Ik kan hier prima met low/medium settings in een aantal games spelen (overwatch, minecraft en CSGO), maar ik zou wel naar een rx 580 4gb willen upgraden. ik zag er een voor rond de €130.
Ik ben nog “jong” en kan niet zo snel veel geld uitgeven dus wil ik heel bewust aankopen doen.
Zal deze upgrade de genoemde games op high (of hoger) kunnen spelen? en is het het ook waard om van vega 11 naar rx580 voor €130 te gaan?

graag reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 16-05 22:30
Dat is het zeker waard.

Welk merk en type voeding zit er in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:24
En misschien ook wel handig : welke behuizing heb je?
En waar zag je die rx 580 voor 130 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
ik heb een thermaltake smart 500w rgb psu
ik heb de sharkoon vg5
en ik zag de rx580 op een site genaamd compusoftcomputers (ik kwam er via marktplaats)

[ Voor 3% gewijzigd door robinvos10 op 29-04-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Deze? dat is kwalitatief erg matige en een slecht presterende voeding. Niet eens geschikt voor je systeem door afwezigheid van gescheiden spanningsregeling. Goedkoop is duurkoop. Niet de kwaliteit en prestaties maar de aanwezigheid van RGB zal de doorslag gegeven hebben bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
ja, een aantal tech-youtubers gebruikten deze psu en hij kreeg goede feedback op amazon. ik heb nog geen problemen gehad. Is deze psu een probleem dan? moet ik hem vervangen?

[ Voor 19% gewijzigd door robinvos10 op 29-04-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Ik ben geen voedingenexpert. Dat zijn eerder @Uszka en @Anoniem: 167751 . Wat ik je wel kan vertellen is dat je voeding een echte low budgetvoeding is.

En juiste objectieve reviews (voor wat dan ook) van youtube filteren is helaas erg lastig. Veel van die sites worden gesponsord (er mot tenslotte toch brood op de plank komen) waardoor sommige dingen net ff wat rooskleuriger gereviewed worden dan ze weergegeven zouden moeten worden..

Ik snap volledig je enthousiasme voor de RGB component maar het allerbelangrijkste, de interne componenten en het design zijn niet heel goed. Ik denk dat 1 van beide goeroes je daar meer over kan vertellen.

Ik heb even gekeken naar die videokaart die je gezien hebt. Dat is een refurb/2e hands. Je krijgt daar maar 3 maanden garantie op. Omdat je aangeeft dat je niet zomaar ff centen uit kunt geven (heel verstandig :) ) kun je voor dezelfde prijs beter een nieuwe bijna net zo goed presterende videokaart kopen :

pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 570 4GD5 (11266-14)

of wanneer je liever bij een nederlandse winkel wil kopen : pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC

Heb je iig de volle garantie.

Ik zou zeker nog wel even wachten op advies over je voeding voordat je de videokaart aanschaft. Of wanneer je sneller uitsluitsel wil hebben kun je ook gewoon vragen of een r5 2400g + rx 570 goed gaat draaien op jouw huidige voeding in dit topic : Voeding advies en informatie topic - Deel 34

[ Voor 10% gewijzigd door Baloes op 29-04-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@robinvos10 Evt verkoop je je huidige voeding in V&A en koop je onderstaand.
pricewatch: MSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
bedankt voor jullie reacties,

mijn moeders pc heeft een vs350, is deze misschien beter? of heeft hij te weinig vermogen om een r5 2400 en rx 570 te runnen?

ik zal waarschijnlijk proberen mijn huidige psu te verkopen en dan een te kopen die jullie aanbevelen (voor niet te veel geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
De vs350 is helaas ook al niet de beste en die moet je zeker niet gebruiken voor een r5 2400 en een rx 570.
De voeding die Hackus aanbeveelt is momenteel de beste voeding voor niet teveel geld.

Maar zoals ik al aangaf, wacht eerst even op comments van uzska of the mask of vraag het gewoon even in dat voedingtopic waar ik naar linkte. Misschien zeggen zij wel dat je voor even een rx 570 kunt draaien en ondertussen sparen voor een andere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 16:43
Wat ik zelf altijd doe is een low-power variant van een model GPU opzoeken. Misschien is die er niet van de 580, maar als je performance-eis niet al te sterk is, is zo'n kaart meestal een drop-in upgrade ongeacht voeding. Plus dat hij waarschijnlijk stil en uiteraard zuiniger is ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Beide voedingen is niet veel soeps. Je kunt het proberen met je 500w voeding en het zal ogenschijnlijk werken. Ondertussen laat de voeding onstabiele spanning en hoge ripple op de componenten los wat de stabiliteit en levensduur van het systeem niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
Baloes schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:19:
De vs350 is helaas ook al niet de beste en die moet je zeker niet gebruiken voor een r5 2400 en een rx 570.
De voeding die Hackus aanbeveelt is momenteel de beste voeding voor niet teveel geld.

Maar zoals ik al aangaf, wacht eerst even op comments van uzska of the mask of vraag het gewoon even in dat voedingtopic waar ik naar linkte. Misschien zeggen zij wel dat je voor even een rx 570 kunt draaien en ondertussen sparen voor een andere voeding?
Dat zou mij het beste uitkomen, maar is dat niet “gevaarlijk”? is er dan niet nog steeds een kans dat mijn psu iets kan beschadigen?

ik heb inmiddels de handleiding en warranty instructions van de psu gevonden (de thermaltake). is er misschien kans dat ze hem terugnemen zonder doos en voor 6 maanden gebruikt? of moet ik hem gewoon door verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Brent schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:21:
Wat ik zelf altijd doe is een low-power variant van een model GPU opzoeken. Misschien is die er niet van de 580, maar als je performance-eis niet al te sterk is, is zo'n kaart meestal een drop-in upgrade ongeacht voeding. Plus dat hij waarschijnlijk stil en uiteraard zuiniger is ;)
De rx 570's (en 580's for what that matters :) ) laten zich erg goed undervolten waardoor de belasting ook lager wordt. Met alle positieve gevolgen vandien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
Uszka schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:31:
Beide voedingen is niet veel soeps. Je kunt het proberen met je 500w voeding en het zal ogenschijnlijk werken. Ondertussen laat de voeding onstabiele spanning en hoge ripple op de componenten los wat de stabiliteit en levensduur van het systeem niet ten goede komt.
maar, zoals een hierboven commenter ge-comment had, is het mogelijk de psu te laten werken met de nieuwe gpu totdat ik hem heb verkocht/een nieuwe kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
robinvos10 schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:35:
[...]

maar, zoals een hierboven commenter ge-comment had, is het mogelijk de psu te laten werken met de nieuwe gpu totdat ik hem heb verkocht/een nieuwe kan kopen?
Zeker weet je het pas als je hem erin prikt ;) Ik zou lekker die lowpower variant halen, daarmee is de kans het grootst. En als je per se een dikkere kaart wil, dan gewoon voedingskosten ook ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
Brent schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:49:
[...]

Zeker weet je het pas als je hem erin prikt ;) Ik zou lekker die lowpower variant halen, daarmee is de kans het grootst. En als je per se een dikkere kaart wil, dan gewoon voedingskosten ook ophoesten.
bedoel je met voedingskosten de kosten van een nieuwe psu of bedoel je dat een dikkere kaart meer stroom verbruikt en zo ook meer voedingskosten?
En ik hoef niet per se een dikkere kaart, maar gewoon het beste wat ik voor mijn geld kan kopen om overwatch op high 60 fps te spelen. ik neem best een lagere rang kaart als dat de kans op schade erg vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
robinvos10 schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:58:
[...]

bedoel je met voedingskosten de kosten van een nieuwe psu of bedoel je dat een dikkere kaart meer stroom verbruikt en zo ook meer voedingskosten?
PSU. De lowpowervarianten zijn meestal ook wat lager geklokt, vandaar 'minder dik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
Brent schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:00:
[...]

PSU. De lowpowervarianten zijn meestal ook wat lager geklokt, vandaar 'minder dik'.
Ok, dus volgens jou kan ik het beste een low-clocked/powered kaart gaan halen of een andere gpu + een nieuwe psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
is het gevaar trouwens een verkorte levensduur of is het gevaar dat de psu schade aan de pc kan brengen/in de vlam kan gaan?
Ik weet niet of dit invloed heeft op jullie mening van het gevaar van de psu, maar ik gebruik mijn pc max. 2 uur per dag. misschien dat deze gebruikstijd kans op problemen vermindert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:31

TTLCrazy

Listen to Frankie

Als je geluk hebt, is alleen de PSU defect. Als je pech hebt is alles defect. Dat hangt er maar net vanaf wat de PSU doet als die stuk gaat.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
Is dit dan een goede optie om te kopen en later nog de psu genoemd door Hackus?
https://www.amazon.de/Exp...NM/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=rx+570&qid=1556540312&rnid=1703609031&s=computers&sr=1-2

ook kwam ik deze advertentie tegen op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
een rx570 voor €80 en minimaal 1 jaar garantie!
deze kaart zou mij erg goed uitkomen, want mijn vader werkt in leeuwarden en kan dus de kaart ook werkend zien en met de besparing kan ik een betere psu kopen! :?

[ Voor 43% gewijzigd door robinvos10 op 29-04-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Ik snap het aanraden van een aantal mensen hier niet, je moet op het gebied van PSU's gewoonweg geen risico willen nemen.

Spaar even door totdat je beide tegelijk kan kopen, als je huidige (matige) PSU het besluit te begeven is de kans aanwezig dat niet alleen de PSU, maar ook de rest van je systeem naar de knoppen gaat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-05 19:08
Even de knuppel in het hoenderhok gooien hier, maar ik vind dat mijn mede-techies iets te weinig rekening houden met de TS, een jongen die net komt kijken bij PC's bouwen & gebruiken. Even wat dingen op een rijtje zetten:

- De jongen speelt Overwatch, Minecraft en CSGO
- Zijn PC is überhaupt een 'gewoon prima' machine, geen budget maar ook geen A-grade componenten
- De genoemde Thermaltake Smart 500W is gewoon een prima voeding, inclusief prima ripple-waarden
- Geen idee van de verdere samenstelling, maar uitgaande van een gemiddeld systeem zou zijn beoogde configuratie amper de 400W onder load aantikken. Dit trekt de Thermaltake makkelijk

Kijk, er valt an sich weinig in te brengen tegen de beargumentering dat het geen high-end voeding is of dat er betere merken zijn dan Thermaltake. Het behoeft ook geen discussie dat een betere voeding altijd beter is...
Maar dat maakt het m.i. nog niet juist om hem aan te raden zijn PSU ook maar meteen te vervangen. Dat slaat namelijk gewoon nergens op.
Het lijkt een beetje op koffie 'kenners', wijn 'kenners' of bepaalde automonteurs. Natuurlijk hebben ze vaak puntje bij paaltje gelijk dat Nespresso capsules niet zijn te vergelijken met wat zij op hun aanrecht hebben staan. Natuurlijk klopt het dat die fles Château Margaux Premier Grand Cru Classé veel lekkerder is dan die fles van de Gall & Gall op de hoek van 15 euro. En natuurlijk is het zo dat het feitelijk beter is om op 4 nieuwe identieke banden te rijden dan alleen de twee voorste of achterste te vervangen bij slijtage en van een ander merk.
Maar come on, er is een verschil tussen autisten-techie-enthousiasts-advies en gewoon goed advies.

Mijn advies: PSU lekker blijven gebruiken en een RX570 of RX580 kopen. Zal helemaal prima gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
D4NG3R schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:27:
Ik snap het aanraden van een aantal mensen hier niet, je moet op het gebied van PSU's gewoonweg geen risico willen nemen.

Spaar even door totdat je beide tegelijk kan kopen, als je huidige (matige) PSU het besluit te begeven is de kans aanwezig dat niet alleen de PSU, maar ook de rest van je systeem naar de knoppen gaat.
Zou je de deal die ik hierboven noemde van marktplaats willen bekijken? Ziet het er vertrouwd uit? zo ja, dan kan ik ook de psu erbij kopen en heb ik beiden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 11:26
musje83 schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:30:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien hier, maar ik vind dat mijn mede-techies iets te weinig rekening houden met de TS, een jongen die net komt kijken bij PC's bouwen & gebruiken. Even wat dingen op een rijtje zetten:

- Zijn PC is überhaupt een 'gewoon prima' machine, geen budget maar ook geen A-grade componenten
- De genoemde Thermaltake Smart 500W is gewoon een prima voeding, inclusief prima ripple-waarden
- Geen idee van de verdere samenstelling, maar uitgaande van een gemiddeld systeem zou zijn beoogde configuratie amper de 400W onder load aantikken. Dit trekt de Thermaltake makkelijk

Kijk, er valt an sich weinig in te brengen tegen de beargumentering dat het geen high-end voeding is of dat er betere merken zijn dan Thermaltake. Het behoeft ook geen discussie dat een betere voeding altijd beter is...
Maar dat maakt het m.i. nog niet juist om hem aan te raden zijn PSU ook maar meteen te vervangen. Dat slaat namelijk gewoon nergens op.
Het lijkt een beetje op koffie 'kenners', wijn 'kenners' of bepaalde automonteurs. Natuurlijk hebben ze vaak puntje bij paaltje gelijk dat Nespresso capsules niet zijn te vergelijken met wat zij op hun aanrecht hebben staan. Natuurlijk klopt het dat die fles Château Margaux Premier Grand Cru Classé veel lekkerder is dan die fles van de Gall & Gall op de hoek van 15 euro. En natuurlijk is het zo dat het feitelijk beter is om op 4 nieuwe identieke banden te rijden dan alleen de twee voorste of achterste te vervangen bij slijtage en van een ander merk.
Maar come on, er is een verschil tussen autisten-techie-enthousiasts-advies en gewoon goed advies.

Mijn advies: PSU lekker blijven gebruiken en een RX570 of RX580 kopen. Zal helemaal prima gaan ;)
Dit.

Je huidige systeem is prima, gooi er lekker een RX570/580 in en geniet van veel hogere framerates in al je games. De enige beslissing die je uiteindelijk zelf moet nemen is of je voor je centjes een nieuwe RX570 koopt (inclusief 2 jaar garantie) of dat je het "risico" neemt en met een tweedehands RX580 aan de haal gaat (wetende dat als ie de eerste 3 maanden gamen overleeft de kans betrekkelijk klein is dat hij in maand 4 de geest geeft). Dat lijkt me gezien je financiele situatie een keuze waar je alleen zelf het antwoord op weet :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
En dit is nou het lastige van advies geven (en ontvangen :) ) Iedereen (en ik bedoel iedereen :) ) staat er met de beste bedoelingen in.
Ik had die eteknix review ook gelezen maar vond het erg jammer dat ze de hele interior oversloegen. Wanneer je er nl achter komt dat er hele goedkope crapcaps inzitten dan valt er misschien meer over te zeggen. Nu wordt een splinternieuwe voeding ff aan een test onderworpen. Geeft een leuke indicatie maar hoe goed is ie nog over een paar jaar? Zeker nu ie zwaarder belast gaat worden dan voorheen. Effect daarvan wordt nooit getest. Zou best mooi zijn. 3 jaar later ff weer een voeding hertesten.

Er is dus zeker wel iets voor te zeggen om goed in je achterhoofd te houden dat je dit soort voedingen niet heel lang moet gebruiken. Nu geven we namelijk het advies : "Hij ken net" maar als over een paar jaar toch componenten eerder kapot gaan zitten wij natuurlijk niet met de gebakken peren.

Vandaar dat ik de "neem het zekere voor het onzekere" advies wel snap. En vandaar dat ik aangaf "stel ff een vraag in het voedingadvies topic" :)

Advies voor de videokaart is makkelijk. 15% prestatieverschil waarbij je 19 maanden garantie inlevert en je nooit weet of een videokaart die na 3 mnd niet kapot gaat het daarna nog lang gaat uithouden. Geld zat, dan kun je de gok wel nemen. Niet, dan gewoon voor zekerheid kiezen. Rx 570 dus :)

Vergeet ik er nog bij te zetten : Die asus versie die je op het oog hebt bij amazon heb ik zelf al een keer in handen gehad (vandaar dat ik die niet aanraadde :) ). Hij maakt veel geluid en wanneer je de fans zachter zet is de koeling niet zo best. De msi armor is dan een stuk beter,

[ Voor 9% gewijzigd door Baloes op 29-04-2019 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musje83
Baloes schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:34:
En dit is nou het lastige van advies geven (en ontvangen :) ) Iedereen (en ik bedoel iedereen :) ) staat er met de beste bedoelingen in.
Ik had die eteknix review ook gelezen maar vond het erg jammer dat ze de hele interior oversloegen. Wanneer je er nl achter komt dat er hele goedkope crapcaps inzitten dan valt er misschien meer over te zeggen. Nu wordt een splinternieuwe voeding ff aan een test onderworpen. Geeft een leuke indicatie maar hoe goed is ie nog over een paar jaar? Zeker nu ie zwaarder belast gaat worden dan voorheen. Effect daarvan wordt nooit getest. Zou best mooi zijn. 3 jaar later ff weer een voeding hertesten.

Er is dus zeker wel iets voor te zeggen om goed in je achterhoofd te houden dat je dit soort voedingen niet heel lang moet gebruiken. Nu geven we namelijk het advies : "Hij ken net" maar als over een paar jaar toch componenten eerder kapot gaan zitten wij natuurlijk niet met de gebakken peren.

Vandaar dat ik de "neem het zekere voor het onzekere" advies wel snap. En vandaar dat ik aangaf "stel ff een vraag in het voedingadvies topic" :)

Advies voor de videokaart is makkelijk. 15% prestatieverschil waarbij je 19 maanden garantie inlevert en je nooit weet of een videokaart die na 3 mnd niet kapot gaat het daarna nog lang gaat uithouden. Geld zat, dan kun je de gok wel nemen. Niet, dan gewoon voor zekerheid kiezen. Rx 570 dus :)
Oh, ik trek ook niemand zijn intenties in twijfel hoor, zeker niet. Maar ik ben inmiddels wel aardig bekend met de 'experts'; enerzijds zijn ze niet voor niets de experts en weten ze waar ze over praten, anderzijds hindert die verregaande kennis ze vaker wel dan niet bij het omschakelen naar de meer day-to-day scenario's van de gemiddelde gebruiker. Ik heb oprecht ooit een hele discussie gehad met een automonteur die bij hoog en laag beweerde dat het gekkenwerk was om vóór twee nieuwe Michelins te monteren en achter de twee Continentals (met ruim 6mm profiel) te laten zitten onder mijn auto. Want dat zou het remgedrag negatief beinvloeden, de grip van de auto, de rolweerstand, noem maar op. Hij deed echt alsof het levensbedreigend was. En sure, 100% optimaal zou zijn om 4 identieke banden te monteren. Maar alleen onder de meest extreme omstandigheden (200 rijden met stortregen, extreme wind en dan vol in de remmen moeten voor een stilstaand object) zouden zijn punten valide zijn.

En nu met deze voeding... waarom zou deze geen 3-4-5 jaar met deze videokaart kunnen? Hangt dat niet volledig af van tig andere factoren, waaronder uiteindelijke belasting, kwaliteit van de electra in huis, van de wandcontactdozen en eventuele verlengblokjes, ruimte voor airflow, hoeveelheid stof in de lucht, enzovoorts enzovoorts? Ik heb absolute B-merken het jaren zien volhouden voor ze een keer de geest gaven, en zelfs dan was het vrijwel altijd een nieuwe voeding er in klikken en gaan met die banaan. En dan spreek ik uit meerdere jaren Technische Dienst (Paradigit) ervaring.

Daarbij, het ken net...? Realistische load is ~400W, dat geeft je 25% marge (en dan nog eens 30% daarbovenop voor absolute piekbelasting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
musje83 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:55:
[...]

Oh, ik trek ook niemand zijn intenties in twijfel hoor, zeker niet. Maar ik ben inmiddels wel aardig bekend met de 'experts'; enerzijds zijn ze niet voor niets de experts en weten ze waar ze over praten, anderzijds hindert die verregaande kennis ze vaker wel dan niet bij het omschakelen naar de meer day-to-day scenario's van de gemiddelde gebruiker. Ik heb oprecht ooit een hele discussie gehad met een automonteur die bij hoog en laag beweerde dat het gekkenwerk was om vóór twee nieuwe Michelins te monteren en achter de twee Continentals (met ruim 6mm profiel) te laten zitten onder mijn auto. Want dat zou het remgedrag negatief beinvloeden, de grip van de auto, de rolweerstand, noem maar op. Hij deed echt alsof het levensbedreigend was. En sure, 100% optimaal zou zijn om 4 identieke banden te monteren. Maar alleen onder de meest extreme omstandigheden (200 rijden met stortregen, extreme wind en dan vol in de remmen moeten voor een stilstaand object) zouden zijn punten valide zijn.

En nu met deze voeding... waarom zou deze geen 3-4-5 jaar met deze videokaart kunnen? Hangt dat niet volledig af van tig andere factoren, waaronder uiteindelijke belasting, kwaliteit van de electra in huis, van de wandcontactdozen en eventuele verlengblokjes, ruimte voor airflow, hoeveelheid stof in de lucht, enzovoorts enzovoorts? Ik heb absolute B-merken het jaren zien volhouden voor ze een keer de geest gaven, en zelfs dan was het vrijwel altijd een nieuwe voeding er in klikken en gaan met die banaan. En dan spreek ik uit meerdere jaren Technische Dienst (Paradigit) ervaring.

Daarbij, het ken net...? Realistische load is ~400W, dat geeft je 25% marge (en dan nog eens 30% daarbovenop voor absolute piekbelasting).
Mijn opmerking was ook meer voor TS bedoeld. Voor hem moet het allemaal wat tegenstrijdig overkomen. Daarom gaf ik al aan dat iedereeen het beste bedoelt :)
En ik bedoelde ook niet "het kan net".. ik plaatste het verkeerd. Er had "Het ken" moeten staan.

Affijn. Ik zeg niet dat deze voeding het helemaal niet trekt. Totale load komt nauwelijks boven de 350 uit met een 570. Maar ik durf niks over de levensduur te zeggen wanneer ik niet weet wat er in zit. En ja er zijn genoeg b merken die het lang volhouden en er zijn er net zo goed ook genoeg die het niet lang volhouden. Blijft dus eigenlijk altijd een beetje een gok waarvan je de kans op de goede afloop vergroot door voor goede (uitgebreid gereviewde) componenten te kiezen.

Bij een nieuw te bouwen pc zul je iig nooit een voeding als deze aanraden. Het is zeker geen plofvoeding (er zit tenslotte geen tech in de naam) maar ik denk dat je best mag meegeven, zonder panisch te doen, dat het verstandig kan zijn om deze tezijnertijd een keer te vervangen. Maar misschien ben ik dan teveel van de better safe than sorry :)

Levensduur is iig zeker te verlengen door de factoren die jij dan weer noemt te ondervangen : regelmatig (stoffilters) schoonmaken en zorgen voor een goede airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@robinvos10 Je hebt 5j garantie op de werking van deze voeding, die maximaal 420w aan kan. veel zit in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen, in de voeding. en de gebruikte kabels en wat oudere ATX12V v2.3 RAIL
de door mij eerder genoemde heeft de 'huidige' ATX12V v2.4. geschikt voor hedendaagse PC's

Hier meer te lezen C6 en C7 Power States "Voor het uitzoeken van een nieuwe voeding welke individuele spanningsregulatie heeft en dus compatibel is met de C6 en C7 power states kun je ook de pricewatch gebruiken en ATX12V versie 2.4 aanvinken. Ik probeer dit zoveel mogelijk kloppend te houden, al mist er op dit moment nog wel erg veel, met name in het high-end segment." Thanks to @-The_Mask-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
musje83 schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:30:

Amen.

Tegenwoordig lees je niets anders meer dan je voeding is slecht/matig of ga zo maar door. Dat iemands voeding niet high-end is maakt het niet meteen een slecht ding. Er is altijd wat beters. Hoe dan ook ben ik het 110% mee eens met wat @musje83 hierboven zegt.

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ECP0WERS schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:42:
[...]

Amen.

Tegenwoordig lees je niets anders meer dan je voeding is slecht/matig of ga zo maar door. Dat iemands voeding niet high-end is maakt het niet meteen een slecht ding. Er is altijd wat beters. Hoe dan ook ben ik het 110% mee eens met wat @musje83 hierboven zegt.
Er is ook een verschil in goede geschikte voeding, en High-End, en bepaalde prijsklasse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:58:
[...]

Er is ook een verschil in goede geschikte voeding, en High-End, en bepaalde prijsklasse
Feit. Maar de hier gebruikte voeding is adequaat voor zijn systeem. Is er beter? Genoeg. Is het nodig? Nee.

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musje83
Hackus schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:24:
@robinvos10 Je hebt 5j garantie op de werking van deze voeding, die maximaal 420w aan kan. veel zit in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen, in de voeding. en de gebruikte kabels en wat oudere ATX12V v2.3 RAIL
de door mij eerder genoemde heeft de 'huidige' ATX12V v2.4. geschikt voor hedendaagse PC's

Hier meer te lezen C6 en C7 Power States "Voor het uitzoeken van een nieuwe voeding welke individuele spanningsregulatie heeft en dus compatibel is met de C6 en C7 power states kun je ook de pricewatch gebruiken en ATX12V versie 2.4 aanvinken. Ik probeer dit zoveel mogelijk kloppend te houden, al mist er op dit moment nog wel erg veel, met name in het high-end segment." Thanks to @-The_Mask-
Volgens Tomshardware:
The main difference between ATX 2.4 and the previous ATX version (Revision 1.30) is the minimum efficiency recommendations on the 5VSB rail, which actually became less tight. [...] There is also a slight change in rise time. In the new ATX spec, the rise time waveform should be a straight line between 10 and 95 percent of its route, while in the previous specification, the range was 10 to 90 percent. A minimum loading condition for the second +12V rail was also added as a requirement, which in the 1.30 spec wasn't required but only recommended. Finally, the CFX12V, LFX12V, ATX12V, SFX12V, TFX12V and Flex ATX guidelines were updated in ATX 2.4.
Sorry maar er is geen enkele logische reden voor hem om te switchen. Al die heisa rond een voeding voor een budget all-round PC'tje voor een jongen van 15... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
Ik bedank jullie allemaal! Ik vind het erg fijn om jullie meningen te lezen en doe zo ook nog wat kennis op in deze vakantie ;).

Ik probeer een rx570 met garantie tweedehands te scoren. lukt dat aan het einde van de vakantie niet, dan koop ik hem gewoon nieuw of koop ik een andere in dezelfde prijs-range. Als mijn verjaardag in december weer is zal ik overwegen een nieuwe psu te kopen of ik wacht nog een aantal jaar.

alweer allen erg bedankt voor het helpen van deze starter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:37
robinvos10 schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:01:
Ik bedank jullie allemaal! Ik vind het erg fijn om jullie meningen te lezen en doe zo ook nog wat kennis op in deze vakantie ;).

Ik probeer een rx570 met garantie tweedehands te scoren. lukt dat aan het einde van de vakantie niet, dan koop ik hem gewoon nieuw of koop ik een andere in dezelfde prijs-range. Als mijn verjaardag in december weer is zal ik overwegen een nieuwe psu te kopen of ik wacht nog een aantal jaar.

alweer allen erg bedankt voor het helpen van deze starter! :)
Ik zou je vooral niet gek laten maken. Als je voeding nu werkt en geen hardware opblaast dan zal dat met een RX 580 of vergelijkbare videokaart in je systeem ook niet aan de orde zijn. Men kan je beter waarschuwen ESD veilig te werken dan al die drukte om de voeding... Zeker nog als mosterd na de maaltijd over een half jaar die voeding alsnog vervangen heeft echt geen nut.

Let er overigens wel op dat je nu een cpu hebt die trager is dan een 1300X. In de test van de link zie je dat een losse videokaart zeker verschil gaat maken. Maar een cpu bottleneck ligt op de loer. Wat dat betreft is het wellicht verstandig te vermelden dat AMD videokaarten in DX11 een grotere cpu overhead hebben (of eigenlijk slechte multithreaden). De games die jij noemt zijn alle 3 DX11 games dus dan ligt een Nvidia kaart voor de hand. Helaas is de nieuwe GTX 1650 trager dan een RX570 terwijl die laatste 20 euro goedkoper is. Dat schiet dus momenteel ook niet op. Op de tweede hands markt kan dat anders liggen.

De 2400G is overigens überhaupt geen handige keuze op het moment dat je van plan bent er een GPU bij te zetten. Zelf heb ik nog een G4560 staan, destijds 45 euro voor de cpu, en in combinatie met een 660 Ti draait die aardig wat oudere games probleemloos op high. De games die jij noemt draaien op dat systeem ongetwijfeld 60+ fps zonder dat er naar low gegrepen hoeft te worden. Dus wil je na je GPU update nog sparen voor meer upgrades dan zou ik je 2400G op V&A zetten en vervangen door een wat potenter model. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten.

TLDR: Voeding aanschaf laten zitten, eerst een videokaart aanschaffen, later die cpu vervangen.

edit: Link aangepast naar de juiste.

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 30-04-2019 14:52 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Laat je niet gek maken om de cpu. Die gelinkte review toont een verschil van 1 fps, met een GTX 1080. Aangezien een RX 570/580 een stuk langzamer is dan dat is het verschil kleiner dan 1 fps. Totaal niet merkbaar dus.

En wat betreft de voeding: je merkt het vanzelf. Diegenen die zeggen dat het een prima voeding is hebben er de ballen verstand van. Afgezien van de erg magere kwaliteit is een groepsgereguleerde voeding als deze niet geschikt voor moderne hardware. De review van Etiknix is net zo slecht als het gros van de voedingen reviews die op het www aanwezig zijn want er missen nogal wat essentiële tests om de tekortkomingen van een voeding aan te tonen en tot een goed oordeel te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sdk1985 Praat deze knaap geen onzin aan, straks denkt ie ook nog dat een betere CPU nodig is.

@robinvos10 Ik weet niet of je dit al hebt gedaan, maar je kunt nog prestatiewinst halen door je RAM in dual-channel te gebruiken, en op 2933 te klokken via je BIOS. (modules in de rode bankjes) dus even kijken of het nu niet op 2133 draait. manual

[ Voor 64% gewijzigd door Hackus op 30-04-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Uszka schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 07:52:
Laat je niet gek maken om de cpu. Die gelinkte review toont een verschil van 1 fps, met een GTX 1080. Aangezien een RX 570/580 een stuk langzamer is dan dat is het verschil kleiner dan 1 fps. Totaal niet merkbaar dus.
Heb de link aangepast, had de foute review gepakt.

Maar op termijn verwacht ik dat wel ja. De meeste reviews die er zijn zijn vrij oud. Maar die cpu zit wel consequent onder een 1600X. Zie ook bijvoorbeeld mijn persoonlijke favoriete benchmark site: https://www.techpowerup.c...n_5_2400G_Vega_11/14.html .

Die 1600X is op zijn beurt weer geen vetpot. Dat wordt extra duidelijk wanneer je een game pakt die niet gpu limited is.
Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2018/cpus/9700k/intel-i7-9700K-f1-2018-1080p.png

Dus ja die cpu wordt vroeg of laat de zwakke schakel. Waarschijnlijk kan hij die voor minder dan 50 euro vervangen. Nieuwe Ryzen gen 3 staat voor de deur, daar zit vast iets leuks bij. Een snellere cpu geeft meetbare en zichtbare verbeteringen. Als je dat actief gaat afraden om je punt maar te kunnen maken over een voeding ben je in mijn ogen echt raar bezig.
En wat betreft de voeding: je merkt het vanzelf. Diegenen die zeggen dat het een prima voeding is hebben er de ballen verstand van. Afgezien van de erg magere kwaliteit is een groepsgereguleerde voeding als deze niet geschikt voor moderne hardware. De review van Etiknix is net zo slecht als het gros van de voedingen reviews die op het www aanwezig zijn want er missen nogal wat essentiële tests om de tekortkomingen van een voeding aan te tonen en tot een goed oordeel te komen.
Hoe gaat de ts dat merken...

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-04-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
Hackus schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 11:32:
@sdk1985 Praat deze knaap geen onzin aan, straks denkt ie ook nog dat een betere CPU nodig is.

@robinvos10 Ik weet niet of je dit al hebt gedaan, maar je kunt nog prestatiewinst halen door je RAM in dual-channel te gebruiken, en op 2933 te klokken via je BIOS. (modules in de rode bankjes) dus even kijken of het nu niet op 2133 draait. manual
ik heb een single-module :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
sdk1985 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 14:59:
[...]

Heb de link aangepast, had de foute review gepakt.

Maar op termijn verwacht ik dat wel ja. De meeste reviews die er zijn zijn vrij oud. Maar die cpu zit wel consequent onder een 1600X. Zie ook bijvoorbeeld mijn persoonlijke favoriete benchmark site: https://www.techpowerup.c...n_5_2400G_Vega_11/14.html .

Die 1600X is op zijn beurt weer geen vetpot. Dat wordt extra duidelijk wanneer je een game pakt die niet gpu limited is.
[Afbeelding]
Leuk zo'n grafiek en daaruit maak ik op dat een R3 1200 niet eens zo heel veel minder presteert dan een R7 2700. 0,1% min nog ruim boven de 60 fps. En een max fps van 160 ipv 200 ga je niets van merken.
Dus ja die cpu wordt vroeg of laat de zwakke schakel.
Vroeg of laat wordt elke cpu de zwakke schakel.
Hoe gaat de ts dat merken...
Niet uit slaapstand kunnen komen, meerdere malen moeten opstarten voordat het systeem werkt, zwart scherm of uitval bij piekbelasting door hoge ripple. Daarbij verkort zo'n voeding de levensduur van de componenten. Om bij je eigen 'vroeg of laat' stelling te blijven: vroeg of laat gaat er een onderdeel kapot door de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Uszka schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:03:
[...]
Niet uit slaapstand kunnen komen, meerdere malen moeten opstarten voordat het systeem werkt, zwart scherm of uitval bij piekbelasting door hoge ripple.
Dus als hij dat ondervindt dan weet hij dat de voeding wellicht vervangen moet worden. Ik zie niet in waarom je dat zou moeten doen voor het probleem op treed.
Daarbij verkort zo'n voeding de levensduur van de componenten.
Van 50 naar 40 jaar? Van 10 naar 9?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Resume, @robinvos10 laat de voeding lekker zitten, die gaat prima werken. Stap 1 koop die 580 voor een lekkere performance winst en stop er terzijnertijd nog eenzelfde stickje ram in voor extra performance.

Ik verwacht dat je sowieso in de garantieperiode van de voeding geen problemen gaat ondervinden, ook niet de problemen die uszka hier aan haalt aangezien de voeding wel "Haswell ready" is en betekent dat deze de hedendaagse energie besparende functies ondersteund. Tevens geeft de huidige standaard aan dat tot 120mV ripple aanvaardbaar is waar deze voeding ook nog onder zit.

Verder ga ik aan dit topic geen worden meer vuil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik zou de voeding in jouw situatie ook lekker laten zitten, iedereen hier moet ook realistisch blijven en realiseren dat als je een beperkt budget hebt je niet alles kunt hebben.

Toch zou ik zodra je weer geld ter beschikking hebt kijken naar een betere voeding.
Je huidige voeding brengt gewoon wel wat risico's met zich mee en hij is niet bepaald energie efficiënt wat op de lange termijn ook weer geld gaat kosten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinvos10
Ik heb 2 dagen geleden de rx580 bestelt en hij doet het super! alles lekker op epic :)

Mijn broertje wil ook wel een pc bouwen en ik heb nog een forum post gemaakt. zouden jullie mij daar misschien nog kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
ECP0WERS schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:35:
Resume, @robinvos10 laat de voeding lekker zitten, die gaat prima werken. Stap 1 koop die 580 voor een lekkere performance winst en stop er terzijnertijd nog eenzelfde stickje ram in voor extra performance.

Ik verwacht dat je sowieso in de garantieperiode van de voeding geen problemen gaat ondervinden, ook niet de problemen die uszka hier aan haalt aangezien de voeding wel "Haswell ready" is en betekent dat deze de hedendaagse energie besparende functies ondersteund. Tevens geeft de huidige standaard aan dat tot 120mV ripple aanvaardbaar is waar deze voeding ook nog onder zit.

Verder ga ik aan dit topic geen worden meer vuil maken.
Al zou die dat niet doen. In mijn ervaring is enige ervaring dat je bij die oudere voeding tegen het probleem aanloopt dat je pc na 'super idle' niet meer uit tot leven komt. Dan moet je op de achterkant de switch omzetten, 30 seconde wachten, en dan weer aanzetten op je pc tot leven te wekken. Of je daar last van hebt merk je snel genoeg. Had daar bij AMD e-350 weleens last van. Die kwam dan ook niet uit suspend to ram :+ .
quote: Corsair
According to Intel's presentation at IDF, the new Haswell processors enter a sleep state called C7 that can drop processor power usage as low as 0.05A. Even if the sleeping CPU is the only load on the +12V rail, most power supplies can handle a load this low. The potential problem comes up when there is still a substantial load on the power supply's non-primary rails (the +3.3V and +5V). If the load on these non-primary rails are above a certain threshold (which varies by PSU), the +12V can go out of spec (voltages greater than +12.6V). If the +12V is out of spec when the motherboard comes out of the sleep state, the PSU's protection may prevent the PSU from running and will cause the power supply to "latch off". This will require the user to cycle the power on their power supply using the power switch on the back of the unit.

While we are still working with Intel on the details of the testing methodology they use to check PSUs for Haswell compatibility, it is already known that a power supply that uses DC to DC for the non-primary rails (the +3.3V and +5V) will not have an issue with the new low power sleep states. This is because a DC to DC buck converter is used to convert +12V to +3.3V and +5V. This means that no matter what load the CPU puts on the power supply, there will always be a load on the +12V because the +12V is required to provide power to +3.3V and +5V.
robinvos10 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:32:
Ik heb 2 dagen geleden de rx580 bestelt en hij doet het super! alles lekker op epic :)
Prima, goed dat je niet gezwicht bent voor de premium voeding rage die momenteel heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvos10
dion_b schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:54:
Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA
Als bij onderwerpen koppelen kijk, kan ik het trefwoord “aankoopadvies” niks vinden.
Waar kan ik dat nu wijzigen?

En de categorie staat nu op “componenten aankoop advies”, want oorspronkelijk was het een vraag naar advies over een nieuwe aankoop van een component...

[ Voor 16% gewijzigd door robinvos10 op 11-05-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies is niet een onderwerp om te koppelen. Alle aankoopadviesvragen horen gewoon in de aankoopadviesfora. Dit is een compontent, dus heb ik het verplaatst naar Componenten Aankoop Advies - waar het ook thuishoort.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1